Jump to content

Taktiske disposisjoner og betraktninger rundt spillerstall


Polljen

Recommended Posts

  • Replies 173
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

1 hour ago, Stefanb said:

Vi har vel blant annet ikke sluppet inn et eneste mål på corner.. ganske så enig at vi har vært gode på defensiv dødball, men ræva på nesten alt annet. 😅

Så det du sier er altså at det er tryggere å klarere ballen til corner enn oppover i banen 😂

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Det vil etterhvert nå begynne å se bedre ut når det gjelder tilgjengelighet på ressurser i vår defensive lagdel. 
Rob Holding skal spille for U23 laget i morgendagens kamp mot Blackburn og Bellerin er i følge Emery ca en måned bak Holding når det gjelder å bli klar.

------------------------------

Ett lite spørsmål til våre moderatorer. Denne tråden har blitt laget ny hvert år, men egentlig så er den av en type som burde kunne brukes "uavbrutt", er det mulig å fjerne 2018/19 fra trådtittel slik at den blir mer tidløs?

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Polljen said:

Det vil etterhvert nå begynne å se bedre ut når det gjelder tilgjengelighet på ressurser i vår defensive lagdel. 
Rob Holding skal spille for U23 laget i morgendagens kamp mot Blackburn og Bellerin er i følge Emery ca en måned bak Holding når det gjelder å bli klar.

------------------------------

Ett lite spørsmål til våre moderatorer. Denne tråden har blitt laget ny hvert år, men egentlig så er den av en type som burde kunne brukes "uavbrutt", er det mulig å fjerne 2018/19 fra trådtittel slik at den blir mer tidløs?

Det er mulig. 

Link to comment
Share on other sites

  • Tapapa changed the title to Taktiske disposisjoner og betraktninger rundt spillerstall
  • Tapapa featured and unfeatured this topic
  • 4 weeks later...

Arsenal har levert sin A-liste til Uefa og Premier League over spillere som skal spille for klubben denne sesongen (d.v.s. frem til januar vinduet).

Det er mange av våre unge lovende som ikke er på denne listen, dette skyldes at spillere som er 21 år eller yngre kommer uten om reglene som gjelder for A-listen. For Europa League så må spillere som er 21 år eller yngre også ha vært spilleklare for klubben i minst to år siden de fylte 15 år fritt kan spille i turneringen uten å være på denne A-listen, disse spillerne er på en såkalt B-liste (det eneste kravet er at UEFA blir orientert om hvilke B-listespillere som er i troppen til en kamp før midnatt dagen før kampen spilles). A-listen har kun 24 spillere og ikke de 25 som er et maksimum da vi ikke har nok spillere som oppfyller kravet for å bli klassifisert som "Home-grown"

A-listen til Europa League består av :
Målvakter: Bernd Leno, Emiliano Martinez, Matt Macey, James Hillson.
Forsvarere: Hector Bellerin, Sokratis, Rob Holding, Shkodran Mustafi, Calum Chambers, David Luiz, Konstantinos Mavropanos, Sead Kolasinac, Joel Lopez, Kieran Tierney.
Midtbane: Dani Ceballos, Mesut Ozil, Lucas Torreira, Ainsley Maitland-Niles, Matteo Guendouzi, Granit Xhaka.
Angrep: Alexandre Lacazette, Pierre-Emerick Aubameyang, Nicolas Pepe, Gabriel Martinelli.

Det er noen spillere på denne listen som er 21 år eller yngre, men de har ikke vært i klubben i minst 2 år og kan derfor ikke stå på B-listen, ett par av disse er "ukjente" navn.
De mest  kjente av de under 21 er Guendouzi som kom til Arsenal sommeren 2018 og Martinelli som kom til Arsenal fra Brasil i sommer. De "ukjente" er James Hillson (18 år som kom til Arsenal i juli 2019) og Joel Lopez (17 år som kom til Arsenal i juli 2018).

Til Premier League så står disse fire spillerne på B-listen. På B-listen til både EL og PL står også andre unge og lovende som bl.a. Willock, Nelson, Smith-Rowe m.fl.

En annen spiller som er registrert som Arsenalspiller til Premier League er William Saliba som Arsenal kjøpte fra St. Etienne i sommer for så å låne han tilbake til selgerklubben. Årsaken til at Saliba skal være registrert selv om han ikke kan spille er at han ved det blir godskrevet den første av tre nødvendige sesonger som registrert spiller for klubben, for å kunne regnes som "Home-grown" når han om noen få år oppnår en alder som gjør at han må registreres på A-listen. 

Den fullstendige Arsenal-oversikten over spillere for spill i Premier League:

25 Squad players (*Home grown)

Aubameyang, Pierre-Emerick
Bellerin, Hector*
Ceballos, Daniel Fernandez
Chambers, Calum*
Holding, Robert Samuel*
Kolasinac, Sead
Lacazette, Alexandre
Leno, Bernd
Macey, Matthew Ryan*
Maitland-Niles, Ainsley*
Martinez, Damian Emiliano*
Mavropanos, Konstantinos
Moreira Marinho, David Luiz
Mustafi, Shkodran
Ozil, Mesut
Papastathopoulos, Sokratis
Pepe, Nicolas
Tierney, Kieran
Torreira, Lucas
Xhaka, Granit

U21 players (Contract and Scholars)

Alebiosu, Ryan
Azeez, Miguel
Ballard, Daniel George
Balogun, Folarin Jerry
Bola, Tolaji
Burton, Robert
Butler-Oyedeji, Nathan Jerome Chatoyer
Cirjan, Catalin-Ionut
Clarke, Harrison Thomas
Cottrell, Ben
Coyle, Trae
Dennis, Matthew
Ejeheri, Ovie Prince
Flaherty, Stanley James
Graczyk, Hubert
Greenwood, Sam
Guendouzi, Matteo
Hein, Karl Jakob
Hillson, James Andrew
John-Jules, Tyreece Romayo
Kirk, Alexander Michael
Laing, Levi Alexander
Lopez Salguero, Joel
Matthews, Alfie
McEneff, Jordan John
McGuinness, Mark James
Medley, Zechariah Joshua Henry
Nelson, Reiss
Nketiah, Edward Keddar
Ogungbo, Mazeed
Okonkwo, Arthur
Olayinka, Olujimi James Ayodele
Olowu, Joseph Olugbenga
Omole, Tobi
Osei-Tutu, Jordi
Oyegoke, Daniel Oladele Akinbiyi
Plange, Luke Elliot
Saka, Bukayo
Saliba, William
Sheaf, Ben
Smith, Matthew Gerrard
Smith, Tom
Smith Rowe, Emile
Sraha, Jason Robert Osei
Swanson, Zak
Taylor-Hart, Kido
Teodoro Martinelli Silva, Gabriel
Tormey, Nathan Alexander
Willock, Joseph George

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

I sommer så forlot jeg forumet ganske så brått og årsaken til det håper jeg at jeg forklarte godt nok  der og da. Det kokte ned til det at jeg var lei av å repetere meg selv og ville ta en pause inntil jeg eventuelt kunne komme med innlegg som kunne ha et noe mer optimistisk innhold. Så når jeg nå kommer med et innlegg så er det store spørsmålet om det egentlig er noe som har endret seg og som gir grunn til å komme med et noe mer optimistisk innlegg. Svaret fra min side på det er ganske tvetydig og for å være helt ærlig så er det på mange måter så er endringene i Arsenal så små (sett fra et positivt ståsted) at jeg ikke burde skrive dette innlegget. På den annen side så har jeg som supporter nok endret meg mer enn det Arsenal har gjort og det gir forhåpentligvis et grunnlag til at jeg nå kan skrive noen ord.

Jeg har på ingen måte sluttet å følge med på Arsenal. Jeg har sett det meste som har blitt vist av Arsenal-kamper. Jeg leser litt av det som blir skrevet på verdensveven rundt Arsenal (dog ikke på langt nær så mye som tidligere), men jeg har ikke hatt det samme behovet for å uttrykke alle mine meninger til «kreti og pleti», noe som har gjort meg litt mer avslappet som supporter. Jeg har bevist holdt meg borte fra forumet, ikke fordi det er noe galt med mine med-forumister, men fordi jeg har vært «redd» for å komme inn igjen i den negative spiralen jeg har vært i de siste sesongene hvis jeg hadde gått inn (anonymt) og lest innleggene som har kommet der.

Nok om meg, hva så med Arsenal.

Etter en noe opp og ned pre-covid sesong så hadde egentlig laget en god periode i den noe merkelige avslutningen på sesongen i juli/august. Selv om jeg ikke lenger var på forumet så var det en viss optimisme å spore i mine tanker. Kanskje var Arteta virkelig den rette personen til å lede laget tilbake til gammel storhet. Det som ble gjort av nysigneringer var jeg noe mer ambivalent rundt (mer om det senere).

Så til mine vurderinger av sesongen 2020/21 så langt og totalt sett så er det vel lite annet så si enn at den har vært relativt elendig. Tabellplasseringen er en ting, og vi kan vel alle nå glemme å tenke topp fire denne sesongen, men det som har skuffet meg aller mest er den tafattheten laget har vist offensivt (da hovedsakelig i PL). Arteta sitt Arsenal er så absolutt bedre defensivt enn det som hans forgjenger fikk til (Og det gjelder for så vidt også hva AW fikk til i sin siste tid i klubben). Denne offensive tafattheten forundrer meg virkelig siden laget egentlig viste brukbart offensivt spill i COvid-avslutningen av sesongen 19/20.

Som nevnt over så er jeg ikke lenger så opptatt med å mene så mye utad rundt Arsenal, men av og til så blir det en liten fotballprat med andre som enten holder med andre lag eller som bare er relativt greit interesserte i fotball, og en av gjengangerne som kommer opp når vi prater fotball er Özil. Det er tydelig at mange ikke forstår at (hvorfor) Özil ikke spiller. Rent personlig så har jeg få problemer med at Özil ble satt ut av laget når 25-mannstroppen måtte taes ut, og jeg mener fremdeles oppriktig at jeg ikke tror at Özil i den troppen ville gjort en så stor forskjell. Jeg er faktisk veldig usikker på (nåværende tidspunkt) hvem som skulle ha blitt vraket til denne troppen for å gi plass til Özil (her må jeg dog innrømme at pre-season så hadde jeg nok med glede vraket Elneny for å gi plass til «tyrker-tyskeren»).

Arteta. Som nevnt så har jeg hatt stor tro på Arteta, og selv om jeg på ingen måte er klar til å gi han sparken etter denne skuffende høst-sesongen så har jeg samtidig ingen problemer med å gi han mye av ansvaret/skylden for den elendige bølgedalen laget har vært nede i utover høsten i år. Jeg er ikke lenger like sikker på at Arteta får en lang fartstid i Arsenal, men jeg vil likevel vente en stund til før jeg føler meg klar til å komme med en endelig dom over hans potensielle skjebne som manager i Arsenal.

Spillere ut/inn i sommer. Vi ble ikke kvitt så mange av de «ubrukelige» spillerne i sommer som jeg hadde håpt og i ettertid så har dette kanskje vært en skjult «velsignelse» sett i lys av skadesituasjonen i klubben. På forsvarsplass så har vi så absolutt hatt behov for kvantiteten (selv om kvaliteten kunne vært bedre) så langt denne sesongen. På midtbanen så har Elneny overrasket positivt, jeg mener dog fremdeles at han ikke er god nok for en Arsenal som skal være i PL-toppen, men så absolutt en god «squad-spiller», bedre enn jeg hadde trodd og håpt (da sesongen startet).
Jeg forstår de som er skuffet over salget av Emi, jeg er for så vidt en av de etter hva han viste i sommer, men likevel så forstår jeg valget (selv om det svakker oss i alle fall på kort sikt).
Når det gjelder spillere inn så har vi fått ett par spillere som jeg er meget positive til og også spillere jeg er mer lunken til.
Gabriel i midtforsvaret er for meg den største positive overraskelsen, som jeg anser som vår fremtidige sjef der bak. Partey sine kvaliteter er jeg ikke like overrasket over, men jeg gleder meg til å følge han fremover (når han blir skadefri igjen). Signeringen av Willian, sliter jeg mer med å forstå. Selv om han viste brukbare takter i sine første kamper og at det ikke er noen tvil om hans potensiale, så sliter jeg veldig med å forstå at en så pass «gammel» spiller får en så god kontrakt (både økonomisk og kontraktlengde) i den situasjonen Arsenal er i. For meg så virker dette som en panikksignering som med utgangspunkt i de unge talentene vi har i klubben burde vært unngått.

Spillerstallen. Jeg mener fortsatt at vi har en del mangler i stallen, sett ut fra målet om å være en toppklubb i PL, det er noen spillere som skuffer, men samtidig så er det mange av de unge som gir meg håp for fremtiden. Foruten Willian så er det kanskje Pepe som jeg anser som den største skuffelsen. Pepe har forbedret seg, under Arteta, når det gjelder hans defensive arbeid (det skulle ikke så mye til), men han er forferdelig ustabil og jeg må innrømme at jeg ikke hatt protestert hvis det hadde kommet en klubb som ønsket å kjøpe han i det kommende vinduet. Jeg mener at våre unge talenter i stor grad ville dekke opp hvis han eventuelt skulle blitt solgt.
Det er flere av våre offensive etablerte spillere som har skuffet denne høsten, men for alle (inkludert Pepe) så er jeg noe usikker på hvor mye av det som skyldes helheten i laget og den offensive taktikken sett i forhold til manglende levering fra de enkelte spillerne.

Januarvinduet. Jeg har ikke så store ønsker eller forhåpninger til akkurat dette vinduet, minn eneste ønske er egentlig at laget (les: Arteta) skal få orden på vår offensive lagdel. I den sammenheng så er det dog mulig at det å få inn en kreativ midtbanespiller kunne vært en fordel. Det ryktes en del der ute om potensielle kandidater, jeg er dog litt skeptisk til at Edu og co skal klare å finne den «riktige» spilleren i januarvinduet.

Våre unge og lovende. Det som virkelig gir meg håp for fremtiden ligger i våre unge og lovende. Vi kan selvsagt ikke stille et lag (pr. dato) som kun består av unge og lovende, men jeg ser virkelig mange gode fremtidige Arsenal-stjerner blant våre unge. Noen vil nok falme og forsvinne raskt men mange av de har det som skal til for å lykkes i Arsenal.
Ser vi på de som har spilt denne høsten så er nok Saka i en særklasse, han er for meg allerede et førstevalg til omtrent enhver kamp. Nykommeren Gabriel har jeg som nevnt store håp til. Martinelli har (etter sitt lange skadeavbrekk) vist at han er en som kan hjelpe til med å snu sesongen for oss når vi entrer 2021. Willoch, Smith-Rowe, Nelson og ikke minst Nketiah viser også svært gode takter. I tillegg så er det gode rapporter om flere på U-21 som er på vei opp i A-lagstroppen.

Mitt første innlegg på noen måneder har nok (dessverre) blitt til ett av mine mange sedvanlige alt for lange «foredrag», men når jeg først åpner «kjeften» så er det ikke alltid like lett å stoppe.
Jeg kommer fremdeles i hovedsak til å være fraværende fra forumet også utover vinteren, men forhåpentligvis så får jeg lyst til å komme med noen flere (og ikke minst kortere) innlegg etter hvert.
 

Til slutt ønsker jeg alle min med-Goonere en God Jul og et riktig godt nytt år.

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...