Jump to content

Time to visit Rwanda!


Tapapa

Recommended Posts

hmm.. må innrømme at jeg er blant skeptikerne. For all del; jeg forstår at turisme er og vil fortsette å være Rwandas største innteksmulighet. Dette er derfor noe Rwanda (og andre land i tilsvarende situasjon) må fortsette å satse på, og håper da for all del at de vil lykkes med det. Og jeg innser at markedsføring er viktig i så henseende. Og jeg tar gjerne en tur til Rwanda hvis sjansen byr seg! Her er det en vinn-vinn situasjon; vi rike vestlige får oss et minne for livet samtidig som vi tilfører samfunnet der nede viktige midler. Min skepsis handler derfor ikke om at Rwanda bruker midler for å markedsføre seg selv som turistland. den som intet vover, intet vinner som kjent. Min skepsis handler mer om hvilke kanaler som brukes i en slik markedsføring, og hvordan pengebruken er forankret politisk i Rwanda. Selv om jeg innser at vi ikke kan sammenlikne politiske prosesser i et land som Rwanda, med demokratiske land i den vestlige verden, må aktører i vesten, fotballklubber inkludert, være forsiktig med hva de inngir seg på. Og jeg må innrømme at jeg er skeptisk til at Arsenal blir med på dette. Delvis fordi dette gjør at Arsenal stiller seg lagelig til for kritikk (at de utnytter et fattig land i Afrika). delvis fordi en slik kanalisering av markedsføringsmidler er skjev, og altså baserer seg på det enkle faktum at presidenten er Arsenal-supporter. Hva hvis han mister makten? Og vil en slik markedsføring virke, all den tid den kanaliseres så skjevt som nå? Vil kampanjen virke stikk motsatt overfor fans av andre klubber for eksempel? Mulig at dette bli en suksess for begge parter, men jeg tillater meg altså å være en smule kritisk.

Link to comment
Share on other sites

Min første tanke var: "veldig skeptisk". Et land som i praksis er et diktatur, der den sittende presidenten ble valgt med 99% av stemmene og er valgt frem til år 2034. Et land som mottar en god del uhjelp. Hvorfor skal man ikke være skeptisk til at et slikt land "sponser" en rik, "hvit" vestlig fotballklubb. I utgangspunktet er det vanskelig å finne noen grunner til ikke å være skeptisk.

 

Rwanda er som sagt i praksis et diktatur og det er i seg selv et meget negativt moment. Men med fare for å bli misforstått (jeg støtter på ingen måte diktaturer) så dette et diktatur der levestandarden i nuet øker merkbart og der pr dato "diktatoren" tydeligvis har en god oppslutning i folket.

 

Jeg støtter som sagt ikke diktaturer, ikke minst siden såkalt "gode" diktatur lett kan snu til å bli "dårlige" diktatur. Men det er nok av såkalte "demokratier" i den tredje verden som i praksis bare er "skinndemokratier" og både levestandard og talefriheten i enkelte av disse "demokratiene" er ikke et spor bedre enn i enkelte "gode" diktatur. Ja sågar i Europa kan man påstå at slike stater finnes. Tar vi for oss en nasjon som Russland så er det på papiret et demokrati, men i praksis så kan det virke litt mer "diffust" hva det er.

 

Jeg er fremdeles skeptisk til denne avtalen, men jeg er ikke sikker på om jeg lenger vil tilføye ordet "veldig" når jeg skal beskrive denne skepsisen. Hvis en rik vestlig klubb føler behov for å støtte et fattig land i den tredjeverden med "markedsføring" så burde klubben kanskje funnet en mulighet der den kunne gjøre noe slikt uten å sette prisrekord på en type draktreklame. Det å gi en slik "gratisreklame", det trenger forsåvidt ikke være på ermet på drakten eller på draktene i det hele tatt, ville nok gitt en klubb som Arsenal et mye mer positivt omdømme enn den vil få nå.

 

Når det gjelder kritikken som kommer nå så skal man samtidig være klar over at deler av den kommer fra personer/grupper som har en baktanke med kritikken. En av de som var raskest med å gå ut i britisk media var visst nok en britisk konservativ politiker som ikke er så glad i å bruke penger på uhjelp i det hele tatt. Det betyr ikke at all kritikken er uberettiget, bare at enkelte som hiver seg på "hylekoret" ikke nødvendigvis tenker på det beste for innbyggerne i Rwanda når de kritiserer Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gidder ikke å kommentere sponseren, men jeg hater logoen på ermet. Greit nok å få litt ekstra penger, men fy faen jeg hater drakter som har tonnevis med sponsorer.

Fullstendig enig, Rwanda eller ei, rent ideelt så skulle jeg gjerne sett en Arsenal drakt der ermet var fritt for både sponsor og border.

 

At norske klubber drakter er overlesset med reklame er vel likevel en nødvendighet da slike klubber ikke kan skaffe seg en slik stor generalsponsor som det det store utenlandske klubbene har

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...