Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet sommeren 2018


Polljen

Recommended Posts

Suarez er sikkert grei han, men spørsmålet om han dekker det området på banen der vi virkelig trenger forsterkning.

Suarez er en spiller som (slik jeg forstår det) kan dekke kant og kreativ midtbane, Hvis Ramsey og/eller Özil drar i vinduet så kan dette være en spiller vi kan ha behov for, hvis ikke så bør alle ressurser kanaliseres mot midtforsvaret.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 259
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

1 minute ago, Polljen said:

Suarez er sikkert grei han, men spørsmålet om han dekker det området på banen der vi virkelig trenger forsterkning.

Suarez er en spiller som (slik jeg forstår det) kan dekke kant og kreativ midtbane, Hvis Ramsey og/eller Özil drar i vinduet så kan dette være en spiller vi kan ha behov for, hvis ikke så bør alle ressurser kanaliseres mot midtforsvaret.

Vet ikke om jeg er enig i at alle ressurser bør kanaliserer mot midtforsvaret. 

Mustafi er god nok. Sokratis er sjef. Koscielny er på vei tilbake. Som backup har vi Jenkinson - som har spilt godt som midtstopper den lille tiden han har spilt, i tillegg til Lichsteiner som er ræva. 

Jeg tror ikke problemet er spillerne, snarere hvordan vi opptrer og tror ikke nødvendigvis det blir bedre av flere midtstoppere. 

 

Vi trenger en forsterker for Welbeck, altså en som kan komme inn og rotere på topp med stjernene våre. 

MOG om vi kan få Cahill på lån til Holding er tilbake, altså ut sesongen, så er det godt nok for meg. 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Marius- said:

Hvis han er kant så dekker han jo welbeck også som forsvinner til sommeren (borte allerede han).

Er han noe god da? Har ikke hørt om sum eller lignende 

AFTV melder £14 mill. Fornuftig dette, gitt at Ramsey forsvinner til sommeren. Dog er mitt største ønske for januar at Koscielny finner tilbake til gammel form. Har lite tro på at det kommer inn en stopper som er bedre enn de vi har.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Ben Elfen said:

Vet ikke om jeg er enig i at alle ressurser bør kanaliserer mot midtforsvaret. 

Mustafi er god nok. Sokratis er sjef. Koscielny er på vei tilbake. Som backup har vi Jenkinson - som har spilt godt som midtstopper den lille tiden han har spilt, i tillegg til Lichsteiner som er ræva. 

Jeg tror ikke problemet er spillerne, snarere hvordan vi opptrer og tror ikke nødvendigvis det blir bedre av flere midtstoppere. 

 

Jeg er enig i at taktikk, spillestil og hvordan spillerne "opptrer" er en del av problemet vårt, men vi kommer nok til å forsatt være uenige om materiellet vi har tilgjengelig i de bakre rekker. 

La meg starte med Jenkinson som har hatt ett par brukbare innhopp mot svake motstandere, jeg er meget uenig i at han skal regnes inn i vår beholdning av "gode nok" stoppere. Koscielny kan kanskje komme tilbake til noe i nærheten av gammel storhet, men han har en kropp der risikoen for skader er for stor til å kalkulere han inn som et fast/regelmessig alternativ. Kos har i hovedsak slitt med to problemer de siste sesongene, akilles og rygg, og det var ryggsmerter som gjorde at han ikke kunne spille mot Blackpool.
Mustafi er en bra stopper, men om han blir god nok er jeg usikker på. Sokratis er vårt klare førstevalg, men er han en "sjef"? Ja, han er tøff og ikke redd for å gå inn i taklinger. Jeg liker Sokratis og ser han så absolutt som en langvarig del av vårt midtforsvar, men er han den lederen vi trenger til å styre de bakre rekker? For meg så er han ikke "sjef" nok til det. 

På lang sikt har vi Holding i bakhånd, og han kan bli et godt alternativ i forsvaret. På sikt har vi dessuten Mavropanos som er et stort spørsmålstegn og Chambers som jeg ikke har noen tro på (jeg vet at andre er uenig med meg). Vi ha r kanskje kvantiteten, men jeg mener vi kommer til å mangle nok av kvalitet.

Selv om mitt klare ønske er å få inn en god ny midtstopper nå,  så er kanskje  et kortsiktig alternativ det som er det mest reelle alternativet i dette vinduet, men etter min mening så bør vår stopperstall vurderes før vi går inn i en ny sesong kommende sommer. 

Til slutt vil jeg presisere min ordlegging rundt det å kanalisere alle midlene mot forsvaret. Dette er under den forutsetning av at det blir et meget begrenset beløp tilgjengelig i dette vinduet (noe jeg frykter), hvis tilgjengelige midler er av et litt mer romslig kvantum så mener jeg selvsagt at da kan vi gjerne bruke dette på andre lagdeler også.

 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke så sterke meninger per dags dato om hvilke stoppere vi skal beholde eventuelt kjøpe til sommeren. Vi får se hvordan samspillet bak utvikler seg i månedene som kommer. Noen meninger har jeg dog.

1. Sokratis og Holding er bankers til neste sesong. To topp-topp stoppere.

2. Koscielny. Jeg er usikker. Kommer han tilbake til gammelt, til tiders meget godt nivå, så er han en som bør forlenges. Jeg legger til at jeg aldri har vært en stor fan av Koscielny. På det beste er han helt superb, mens han kan rote til så grasat. Han var som best da han spilte sammen med Mertesacker og hvis Holding kan ta rollen til Merte, så kan Koscielny være meget god sammen med han.

3. Mustafi. Jeg blir aldri helt klok på han. Til tider er han en meget god, andre ganger virker han helt hjerneblåst. Jeg liker sikkerhet bak, stabile gode stoppere som Steve Bould var i sin tid. Han var aldri ekstravagant, men gjorde jobben sin uke etter uke. Skjerper ikke Mustafi seg, så kan han gjerne selges for min del. Det avhenger dels av...

4. ...Mavropanos. Det er sjeldent jeg har blitt mer imponert av en ung stopper enn hva jeg ble av denne unge grekeren. Nå har han dessverre hatt et langt skadeavbrekk, så vi får se hvordan sesongen utvikler seg for han når han blir spilleklar igjen. Fortsetter han der han slapp, så har vi et stopperpar på absolutt toppnivå i overskuelige framtid. Jeg tenker da på Mavropanos og Holding. 

5. Chambers. Flott krigertype i midtforsvaret. Jeg følger ikke med på hva han utretter i Fulham, så jeg mener ikke så mye om han. Han er etter Mavropanos og Holding etter mitt syn.

Link to comment
Share on other sites

Personlig mener jeg enkelte overvurderer stopperne våre. Mener ingen av de er gode nok til å ta oss videre. Jeg støtter selvsagt å ha holding/mavropanos i troppen da de kan vise seg å bli meget gode. Men resterende er enten på hell eller for dårlige til å spille på ett lag som ønsker seg til toppen av ligaen. 

Min rangering av dagens stoppere er:

sokratis, holding, koschelny, mustafi, mavropranos, Chambers

Men ingen av de er for meg gode nok p.d.d. Å beholde Koschelny videre blir idioti for meg, han er gammel og skadeutsatt. Å tro at det endrer seg når han blir ennå eldre blir som å tro på engler eller julenissen.

Selg unna Kos, Mustafi og Chamber og kjøp 2 stk skikkelige stopper en gang for alle. Så kan man rullere og bygge opp Holding/Mavropranos

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Marius- said:

Personlig mener jeg enkelte overvurderer stopperne våre. Mener ingen av de er gode nok til å ta oss videre. Jeg støtter selvsagt å ha holding/mavropanos i troppen da de kan vise seg å bli meget gode. Men resterende er enten på hell eller for dårlige til å spille på ett lag som ønsker seg til toppen av ligaen. 

Min rangering av dagens stoppere er:

sokratis, holding, koschelny, mustafi, mavropranos, Chambers

Men ingen av de er for meg gode nok p.d.d. Å beholde Koschelny videre blir idioti for meg, han er gammel og skadeutsatt. Å tro at det endrer seg når han blir ennå eldre blir som å tro på engler eller julenissen.

Selg unna Kos, Mustafi og Chamber og kjøp 2 stk skikkelige stopper en gang for alle. Så kan man rullere og bygge opp Holding/Mavropranos

Man kan godt si at enkelte overvurderer våre stoppere. Andre argumenter for at vi goonere overvurdere alle andres stoppere. Jeg er av den oppfatning at vi har gode stoppere. Ikke de beste, men langt i fra så hjernedøde som enkelte skal ha det til. Jeg har tidligere utfordret forumet om å navngi disse såkalte klassestopperne, uten å få noe konkret svar på det. Hvem er det i dagens marked som kan bli vår van Dijk?

Om vi skal spille med tre stoppere trenger vi mange mann. Å ta farvel med Koscielny gir mening, men utover det bør vi beholde resten. Gjerne i kombinasjon med et nytt førstevalg, gitt at vi skal spille med fembackslinje.

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Tapapa    Jeg er ikke så veldig uenig med deg når det gjelder vurderingen av de stopperne  vi har nå når det gjelder kommende sesonger. Sokratis og Holding anser jeg som to av de som skal være blant våre stopper-kjernegruppe. Men med hensyn av kampbelastning/skader/suspensjoner o.l. så må vi ha mer enn to stoppere i det jeg kaller "kjernegruppen".
Hvem skal så det tredje og eventuelt et fjerde medlem være? Koscielny har kontrakt til sommeren 2020 så forlengning av kontrakten mener jeg er unødvendig. På bakgrunn av helse/skader så er ikke han ett opplagt tredje valg på stopperplass neste sesong. Jeg er enig med deg når det gjelder Mustafi, litt for mye opp og ned. Veldig god på sitt beste, forferdelig på sitt verste. Salgsobjekt neste sommer?
Mavropanos imponerte meg også i perioder sist sesong, men gjorde også noen megabrølere. Gjør han samme fremgang som det Holding har gjort under Emery så kan han være en spiller for fremtiden, men pr nå så blir det litt for mye HVIS rundt grekeren.
Chambers gjør det brukbart på utlån i Fulham (etter det jeg kan lese), men er etter min mening ikke god nok for Arsenal.

For meg så bør stoppergruppen fra neste sesong bestå av  Sokratis, Holding, Ny stopper med Mavropanos og/eller Koscielny som backup. Jeg er overbevist om at vi trenger både kvalitet og kvantitet de kommende sesongene.

Jeg legger også til grunn at Lichtsteiner ikke er god nok til å få forlenget sin ettårskontrakt og at Monreal også sliter noe med skader. Det ser også ut (iflg transfermarkt) at Monreal sin kontrakt går ut til sommeren, så det spørs om klubb og/eller spiller ønsker å forlenge denne kontrakten. Med de to spillerne eventuelt borte så er behovet for å styrke stopperstallen enda større, Vi har dog et godt talent i Medley som kan gå inn som et backup fra kommende sesong og kanskje også bli en del av de viktigste stopperne på sikt.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Verminator5 said:

Man kan godt si at enkelte overvurderer våre stoppere. Andre argumenter for at vi goonere overvurdere alle andres stoppere. Jeg er av den oppfatning at vi har gode stoppere. Ikke de beste, men langt i fra så hjernedøde som enkelte skal ha det til. Jeg har tidligere utfordret forumet om å navngi disse såkalte klassestopperne, uten å få noe konkret svar på det. Hvem er det i dagens marked som kan bli vår van Dijk?

Om vi skal spille med tre stoppere trenger vi mange mann. Å ta farvel med Koscielny gir mening, men utover det bør vi beholde resten. Gjerne i kombinasjon med et nytt førstevalg, gitt at vi skal spille med fembackslinje.

 

 

Jeg føler ikke jeg overvurderer andres, det er flere lag som sliter der, men alle over oss mener jeg har gode stopper(e).

Fra toppen har Liverpool Fått van daijk. Ligaens beste stopper uten tvil. Bak han er det ikke like solid, men han hever de andre såpass mye at det ser bedre ut. Syntes likevel de bak han er like gode som våre beste. 

City har Stones, Laporte, Otamendi, Kompany og Mendy. Ingen av de er verdensklasse som Van dajik, men de er solide. Flere hakk opp fra oss.

Tottenham har Alderweireld, Sanchez og Verthongen (+ noen til jeg ikke husker navna på). Tottene er nok nærme oss i kvalitet (eller mangel på sådan). Likevel mener jeg de har en klar leder i Verthongen som styrer skuta. De lever også på annen taktikk og mer disiplinerte backer. 

Chelsea har Rudiger, Christensen, Luiz og Cahill. Her føler jeg det er ganske likt i kvalitet med oss. Ingen store forskjeller.

For meg føles det som forsvarene sett opp mot hverandre representerer top5 i ligaen ganske så bra. Det er pdd riktig rekkefølge. 

Når det gjelder hvem vi skal kjøpe sitter jeg ikke på nok kunnskap. Flere navn nevnes, men kjenner ikke nok til dem selv. Kunne selvsagt tenkt meg at vi hentet Varanne eller lignende, men det vet vi jo ikke skjer. 

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

Mitt ønske for nyåret er en stabil formasjon som vi faktisk kan spille jevnt og trutt.

Deretter er det spillerkjøp: Liker ryktet om Denis Suarez. Føler at kantspillere er der vi er svakest (Iwobi og Mikhitaryan er jo så ustabile som francium) og vi kan trenge litt nytt blod der og konkurranse.

Ønsker også en bedre backup for Kolasinac (Monreal er jo skadet nærmest hele tida) og Bellerin (såfremt ikke Osei-Tutu) får en sjanse til å prøve seg i løpet av sesongen.

På stopperplassen så føler jeg at vi er ganske godt rustet hvis planen er å spille 2 bak. Skal vi deretter spille med 3 bak, så er det ekstremt tynt bak der nå.

Midtbanen så hadde det vært kjekt å fått inn en terrier til ala. Torreira, men er ellers ganske fornøyd her. Ramsey forsvinner nok, men han har jo spilt offensiv midtbane og det er vel heller spisskompetansen hans vi kommer til å savne for det meste.

En drømmesignering hadde vært Koulibaly (hvis vi skulle slått på stortromma) for å oppgradere på Holding/Sokratis, men føler ikke at vi trenger så ekstremt mye mer enn bedre coaching.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg seriøst hadde trodd at det spillermateriellet vi har er fullgodt og at problemet bare beror på for dårlig coaching, så ville jeg ikke hatt noe annet valg enn å trekke tilbake min mening om at Emery må få bedre tid til til å få dette laget til å fungere defensivt. 

Hvis det er coachingen som er hovedproblemet, da har vi ikke de rette trenerne i Arsenal. 

Siden jeg tror at problemet består av flere variabler så slipper jeg heldigvis å be om "Emery out" på dette tidspunktet. 

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Vi har hatt de samme problemene i forsvaret i mange sesonger. De samme feilene gjentar seg gang på gang. I dag har vi forsvars spillere som har alderen imot seg , mye skader , og det defensive er ikke bra nok. På tide å se på fasiten som viser at de andre lagene over oss har bedre spillere. Enig med Marius og hans sammenligning med Chelsea spillerne. Pool , Spurs og City er bedre enn oss defensivt.  

Coachingen har jeg liten tro på er feilen Polljen. Flere av våre defensive har holdt på lenge nok til å ha lært forsvars spilllets ABC for lenge siden. Det gjøres helt elementære feil gang på gang og det er sånn at du sitter og bare vet det vil gjenta seg. Ser lenger opp at det er delte meninger om hvem som er bedre enn den andre. Etter min mening er Kos nå på tide og få erstattet. Mustafi er bra på en god dag ellers så er han veldig ujevn i prestasjonene. Monreal skadeforfulgt dessverre. Chambers er fremdels hos oss - dog på utlån - hvorfor ? Ingen har kjøpt han grunnet høy lønn / ikke god nok .

Kola og Holding kan bli spennende å følge videre . Movrapanos også muligens - får se om han kommer seg fra skaden. Lichtsteiner fra Juventus trodde jeg skulle bli bra. Flere her inne som jeg oppfatter som folk som følger med i andre ligaer i Europa og som kom med lovord om han. Så langt har Licht skuffet meg iallefall.

Enig med deg at vi må få inn KVALITET , Polljen. En stor leder må han være. Det er mange år siden vi har hatt det bak der og derfor har vi til tider store problemer.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Goonerolf

De defensive problemene arvet jo nærmest Emery etter Wenger. I flere sesonger har vi vært det "topplaget" som har sluppet inn flest mål og det blir jo ren utopi å forvente at han skal  makte å løse  dette gigaproblemet på en halv sesong. Han er selvfølgelig klar over hvor skoen trykker, men han trenger naturligvis mye mer tid på å bygge opp det forsvaret som må til for at laget vårt skal greie å hevde seg helt i toppen. Pool var jo i akkurat samme situasjon som oss for noen sesonger siden, hvor de scoret mål i bøtter og spann, men til liten nytte når de slapp inn like mye. Klopp tok grep og de har nå kanskje det beste forsvaret i ligaen.  Bla. kjøpet av Van Dijk gjorde jo en megaforskjell, men slike spillere får en dessverre ikke tak i på billigsalg i Januar, så vi blir nok pent nødt til å smøre oss med tålmodighet en lang stund til.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Dette har vi vært igjennom før goonerolf 🙂 Wenger etterlot seg et konkursbo  defensivt sett i forhold til en klubb som har CL som et mål. Ikke mange supportere som trodde på det når sesongen startet. Vi har kontakt med 4 plassen , men vi kan ikke tillate oss mange feilskjærene fremover før CL er en saga blott.

Du viser også til Pool og Klopp , goonerolf. De hadde problemer , men Klopp har nå et meget bra forsvar. Det er mulig å få det til med en eier som vil være med på notene. Vi må nok også gjennom 3 - 4 vinduer før vi kan vise til det samme - men da med en annen eier muligens.  

Er enig med de som mener at man ikke trenger å kjøpe nødvendigvis spillere i Van Dijks  prisklasse - men vår klubb har ikke for vane å finne de rette typene til halve prisen heller. Vi finner dessverre typene som representerer de problemene vi har hatt lenge.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Goonerolf
12 hours ago, Guest Gunners68 said:

Vi finner dessverre typene som representerer de problemene vi har hatt lenge.

Veldig bra formulert Gunners68 :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Gunners68

Vi kan  få inn en etterlengtet kvalitets spiller i forsvaret for 600 mill.  På tide det gjøres noe med bakre rekke.  Få inn en kvalitet spiller i hvert vindu.  Gjør som Klopp - bygg et godt lag. Det vil betale seg selv etter hvert i CL inntekter. 

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...