Jump to content

Europa League 2017/18


Polljen

Recommended Posts

Etter en mannsalder (nesten) i Champions League så er Arsenal denne sesongen degradert til Europa League.

 

De er delte meninger om i hvilken grad Arsenal bør stille med sine beste i denne turneringen, men i denne førstetråden så skal jeg ikke mene noe om dette (det kommer i den vanlige diskusjonen).

 

Trekningen er Fredag 25. august kl 13:00

Første kamp spilles 14. september

Gruppespillet i EL spilles med 12 grupper bestående av fire lag. Det spilles vanlig hjemme/borte serie.

De to beste i hver gruppe går videre til gruppespillet der også åtte "taperlag" (3. plass) fra Champions League kommer inn i trekningen før det blir vanlig cupspill.

 

Under har jeg satt opp lagene i fire seedingsnivåer med utgangspunkt i de "koeffisientene" som UEFA har offentliggjort etter at alle kvallikkampene er ferdige.

Arsenal er uansett det høyest rangerte laget (med stor margin) og er selvsagt på nivå 1.

 

Trekningsnivåene:

 

Nivå 1:

Arsenal (ENG) coefficient 105.192
Zenit (RUS) 87.106
Lyon (FRA) 68.833

Dynamo Kyiv (UKR) 67.526

Villarreal (ESP) 64.999
Athletic Club (ESP) 60.999
Lazio (ITA) 56.666
AC Milan (ITA) 47.666
Viktoria Plzeň (CZE) 40.635
Salzburg (AUT) 40.570
København (DEN) 37.800*
Braga (POR) 37.366

Nivå 2:

FCSB (ROU) 35.370*
Ludogorets Razgrad (BUL) 34.175
BATE Borisov (BLR) 29.475
Everton (ENG) 29.192
Young Boys (SUI) 28.915*
Marseille (FRA) 28.333
Real Sociedad (ESP) 27.499
Maccabi Tel-Aviv (ISR) 23.375
Lokomotiv Moscow (RUS) 20.606
Austria Wien (AUT) 17.070
Hertha Berlin (GER) 16.899
Nice (FRA) 16.833*

 

Nivå 3:

Astana (KAZ) 16.800*
Partizan (SRB) 16.075
Hoffenheim (GER) 15.899*
Köln (GER) 15.899
Rijeka (CRO) 15.550*
Vitória SC (POR) 14.866
Atalanta (ITA) 14.666
Zulte Waregem (BEL) 14.480
Zorya Luhansk (UKR) 13.526
Rosenborg (NOR) 12.665
Sheriff Tiraspol (MDA) 11.150
Hapoel Beer-Sheva (ISR) 10.8758

 

Nivå 4:

Apollon Limassol (CYP) 10.710
İstanbul Başakşehir (TUR) 10.340*
Konyaspor (TUR) 9.840
Vitesse (NED) 9.212
Slavia Praha (CZE) 8.135
Crvena zvezda (SRB) 7.325
Skënderbeu (ALB) 6.825
AEK Athens (GRE) 6.580
Zlín (CZE) 6.635
Lugano (SUI) 6.415
Vardar (MKD) 5.125
Östersund (SWE) 3.945

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder morgendagens trekning så er det to moment jeg går ut fra når jeg velger min ønskegruppe for Arsenal.

1. Reiseavstand. Ikke langt langt østover. Kazakstan er unødvendig lang reise.

2. Helst nordisk motstand (litt sentimental her)

 

Så min ønskegruppe er:

Arsenal

Young Boys

Rosenborg

Østersund

 

Fra Nivå 2 så er det flere kandidater jeg kunne valgt.

Fra Nivå 3 så er Rosenborg selvsagt. Så pass vil jeg jo unne trønderske gooners. Kanskje får jeg selv muligheten til å dra nordover?

Fra Nivå 4 så må jeg bare velge Østersund. Det spiller også litt inn at jeg har en kollega på jobb som kommer fra Østersundsområdet.

Link to comment
Share on other sites

Trist å se denne tråden i "Arsenal-mappen"... Kjør på med Nelson, AMN, Chambers og Holding så de får mer matching på høyeste nivå hvertfall...

Helt enig. Pri 1 er serien, 2 FA Cup, 3 Europa League, 4 Caraboa Cup. De to siste blir nok en god utviklingsarbeid for våre mest lovende unggutter.

Link to comment
Share on other sites

At Pri 1 er ligaen anser jeg som en selvfølge, men jeg ser ikke at det er behov for nedprioritere EL så mye som enkelte vil.

 

For min del så vil jeg heller likestille FA-cup og EL. FA-cup foregår for vår del kun i siste halvdel av sesongen. Mye av EL foregår i første halvdel (dvs gruppespillet).

 

Ikke misforstå meg, for jeg forstår meget godt grunnen til å nedprioritere EL og jeg har allerede i andre innlegg innrømmet at jeg "prinsippielt" nok er i den leiren som i utgangspunktet ikke er så glad i EL.

Men jeg ser pragmatisk på det. Det blir faktisk tøft å klare topp fire denne sesongen, ikke umulig men det blir ikke lett, og med den premien som ligger ved en EL-seier så er jeg mindre villig enn tidligere til å nedprioritere denne turneringen. Av og til så er det en god ide å la "prinsippene" vike og tenke pragmatisk.

 

Seier i EL gir garantert plass i siste kvalifiseringsrunde til neste CL. Sannsynligheten er også stor for at denne kvallikplassen i stedet blir en direkte plass i neste CL's gruppespill. Personlig, med utgangspunkt i motstanden vi kan møte i EL, så anser jeg sjansen for en EL seier som minst like stor som det å klare topp fire i engelsk Premier League.

 

Hvis hovedmålet for denne sesongen er å kvalifisere seg for neste sesongs CL, så mener jeg oppriktig at da skal man ikke kimse av EL denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ærlig talt ikke problemet med å kjempe på flere fronter. I hele den tiårige trofetørken har kritikken vært både internt og eksternt, top 4 is not a trophy og nå skal vi gi blaffen i å vinne et Europa-trofé som i tillegg har den gulroten i å få kvalikplass til CL. Vi er på papiret det beste laget med de beste forutsetningene for å vinne. Kommer vi langt i turneringen vil det gi nyttefull erfaring i å spille viktige europacupkamper.

 

Pri 1 er alltid ligaen, men det er ikke ensbetydende med at alt annet er uten betydning.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal

Bate Borisov (hviterussland)

Køln (tyskland)

Crvena Svezda (aka Røde Stjerne) (serbia)

 

En grei gruppe, der vi slipper de vanskeligste motstanderne. Vi slipper lange reiser til Kazakstan og Israel. Jeg savner selvsagt et "spennende" eller "kuriøst" lag i denne gruppen.

 

Her bør vi faktisk klare å gå videre selv om vi lar noen unggutter slippe til

Link to comment
Share on other sites

Jeg aner ikke hvor gode disse lagene er,......

 

Jeg vet heller ikke hvor gode disse lagene er, men en rask sjekk gir meg følgende fakta.

 

Bate Borisov er det høyest rangerte laget av våre motstandere. Laget kommer fra Hviterussland og Borisov er en by vel 70 km (luftlinje) øst for hovedstaden Minsk.

Laget har vunnet den Hviterussiske ligaen de siste elleve årene, og det tidligere storlaget Dynamo Minsk har vel vært det nest beste laget.

Laget har deltatt i gruppespillet i Champions League flere ganger i løpet av disse årene, men har så vidt jeg kan se alltid havnet på en tredje eller fjerde plass i sine grupper.

 

Køln. Laget vant Bundesliga sist i 1978 og var sist nr to i 1990. Etter det så har de også hatt noen besøk ned i "andre bundesliga".. Sist sesong kom de på femte plass i Bundesliga og er vel over 25 år siden de sist var med i en europeisk cup.

Dette blir den korteste reiseveien vi får i turneringen.

 

Crvena Zvezda er vel mer kjent for oss som (det tidligere storlaget) Røde Stjerne Beograd, og har da hjemsted i Serbias hovedstad Beograd.

Klubben har vekslet med Partizan (også fra Beograd) når det gjelder om hvem som har vunnet og kommet på andreplass i den Serbiske ligaen de siste ti årene.

I Europa så vant de Serievinnercupen (forgjengeren til CL) i 1991. I de siste sesongene så har de spilt kvalifiseringskamper til CL/EL, men de har ikke deltatt i gruppespillet i noen av turneringene.

I sesongen 2007/08 så deltok de i UEFA cup gruppespill (dette var året før turneringen skiftet navn til Europa League. Den gang var det ikke borte/hjemmekamp mot hver motstander, men møtte bare hvert lag enten borte eller hjemme) Crvena tapte da alle sine fire kamper.

Det bør vel nevnes at laget slo ut Sparta Praha, laget til Thomas Rosicky i den nest siste kvallikrunden til årets EL.

Link to comment
Share on other sites

EN liten oppdatering om kampprogrammet i EL og også info om påfølgende kamp i hjemlig liga.

Alle EL kamper på torsdager

 

14. sept. Hjemmekamp mot Køln. Påfølgende PL-kamp borte mot Chelsea Søndag 17. (Chelsea har hjemmekamp i CL tirsdag 12.)

28. sept. Bortekamp mot Bate Borisov. Påfølgende PL-kamp hjemme søndag 1. oktober mot Brighton.

19. okt. Bortekamp mot Crvena Zvezda. Påfølgende PL-kamp borte søndag 22. mot Everton.

2. nov. Hjemmekamp mot Crvena Zvezda. Påfølgende PL-kamp borte søndag 5. nov mot Man City (City har bortekamp i CL 1. nov)

23. nov. Bortekamp mot Køln. Påfølgende PL-kamp borte 26. nov mot Burnley.

7. des. Hjemmekamp mot Bate Borisov. Påfølgende PL-kamp borte 10. des mot Southampton.

 

Vi har to "storkamper" som følger på kamp i EL og fem av de seks påfølgende PL-kampene er på bortebane (en av de i London).

Det ser ikke for galt ut, jeg skulle gjerne sett at vi hadde litt flere hjemmekamper i PL rett etter EL-kamp, men det bør ikke bli for strevsomt med reisene.

Vi slipper i allefall å spille bortekamp i forkant av møtene med Chelsea og City og det er kanskje det viktigste i denne sammenhengen.

Link to comment
Share on other sites

Er mye negativt om dagen, men kan vi rote oss bort i denne gruppa? Akkurat nå føler jeg at vi kan dumme oss ut på bortebane i alle sidde kampene og også få et uavgjort på hjemmebane... VEt ikke status på kvaliteten til Køln, men er jo et tidligere "topplag", Bate har erfaring fra CL og beit vel litt fra seg på hjemmebanen sin? og så er det den gamle storheten Røde Stjerne, tror jeg selv hadde vært livredd for å gå ut på den stadion der....

Link to comment
Share on other sites

Selv en skeptiker som undertegnede har noe tro på at vi roter oss bort i gruppespillet.

 

Køln har vært mye opp og ned de siste ti årene. Kom tiL EL via en femteplass i Bundesliga.

Bate er nok den vanskeligste motstanderen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Reiser til Køln. Og ser Arsenal klare dette.

Bergen - Oslo- Muniich- Duesseldorf. Tog til Køln. Gledere meg til 23. noveber. og se Arsenal andre kamp mot Køln. Og bortekamp mot tyskere. Har vært på bortekamp før i Tyskland og gikk bra. Hva i Dortmundt 2013 da Arsenal vant 1-0 over Dortmund. Hurra.

 

Gleder meg til og komme til England og årsmøte i Gunners Norway 30. september 17. Sees på Mem & Laz.

Ser dere over i London alle vennerr.

 

Beste hilsen

Bjarne Larsen

Gunners hilsen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Trekningen for cupspillet i EL blir foretatt mandag.

 

Gruppevinnerne samt de fire taperlagene med flest poeng i sine CL-grupper blir seedet i trekningen.

Siden det ikke er andre engelske lag med videre enn Arsenal så kan vi kunne bli trukket mot alle useedede lag med unntak av Røde Stjerne Beograd.

 

Her er våre mulige motstandere:

Fra CL:

Sparta Moskva

Napoli

Celtic

Dortmund

 

Fra EL:

Astana

Partizan Beograd

Ludogorets

AEK Aten

Lyon

København

Steua Bucuresti

Marseilles

Østersund

Nice

Real Sociedad

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig ikke noen klar favorittmotstander, men jeg håper Arsenal unngår lange reiser som f.eks til Kasakhstan (Astana). Jeg vil også gjerne unngå lag som Sparta Moskva og Napoli.

 

Jeg tar gjerne Celtic som er en kort reise borte. København er også greit, og siden jeg jobber sammen med en Pool-fan fra Østersund området så hvorfor ikke slå to fluer i en smekk ?

Link to comment
Share on other sites

Dumt spørsmål, men kan vi som vinner av gruppen, møte lagene som kommer fra CL i neste kamp?

som nevnt ovenfor så er svaret et delvis ja.

 

De åtte taperlagene som kommer til EL fra CL blir delt i to grupper. De fire lagene med flest poeng i sine CL-grupper blir seedet og kommer i samme "bolle" som Arsenal og de kan vi ikke møte. De fire lagene med ferrest poeng i sine CL-grupper kommer i samme "trekningsbolle" som taperlagene i EL-gruppene og vi kan dermed bli trukket mot et av de lagene. Hvilke lag det gjelder har jeg skrevet ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

Uavhengig av hvem vi trekker som motstander i 16-delsfinalen så må vi forvente at motstanden er sterkere enn den vi har hatt i gruppespillet. Hvis Arsenal skal ha ambisjoner i denne turneringen, og p.g.a. "gulroten i det fjerne" så mener jeg vi bør ha slike ambisjoner, så vil det nå være slutt på å stille med de nest beste og tredje beste spillerne. Avhengig av hvem vi møter så finnes det fremdeles muligheter for å stille med et litt "svekket" lag, men i utgangspunktet så bør vi nå ta EL like alvorlig som vi ville gjort det i CL.

Link to comment
Share on other sites

Uavhengig av hvem vi trekker som motstander i 16-delsfinalen så må vi forvente at motstanden er sterkere enn den vi har hatt i gruppespillet. Hvis Arsenal skal ha ambisjoner i denne turneringen, og p.g.a. "gulroten i det fjerne" så mener jeg vi bør ha slike ambisjoner, så vil det nå være slutt på å stille med de nest beste og tredje beste spillerne. Avhengig av hvem vi møter så finnes det fremdeles muligheter for å stille med et litt "svekket" lag, men i utgangspunktet så bør vi nå ta EL like alvorlig som vi ville gjort det i CL.

Enig i det. Dumt å ikke gå for EL når vi først er her. Ville vært et flott trofé og også gitt CL-plass, noe jeg ikke er overbevist om at vi greier gjennom PL.

 

Kjør på med toppet mannskap i match én, og still redusert i returkampen dersom vi har noen mål å gå på. Gi heller unggutta og reservene sjansen i FA-cupen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...