Jump to content

Tanker om 17/18-sesongen


1Bergkamp0

Recommended Posts

Jeg har alltid ment en kombinasjon er å foretrekke. De beste til å markere/følge motstanderens beste hodespillere. De dårligste og/eller kanskje de beste hodespillerne(som ikke er så gode på markering) holder hver sin sone.(Danny, Giroud).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Jeg tror soneforsvar er en grei forsvarsmetode på dødballer imot, men det må være konsentrasjon og noen som styrer dette på en bra måte. Og det må trenes på det. Jeg innbiller meg at vi har hatt noen lignende diskusjoner tidligere år og at det da har blitt tatt tak i. Trenger en forsvarsgeneral som styrer troppene baki der i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror soneforsvar er en grei forsvarsmetode på dødballer imot, men det må være konsentrasjon og noen som styrer dette på en bra måte. Og det må trenes på det. Jeg innbiller meg at vi har hatt noen lignende diskusjoner tidligere år og at det da har blitt tatt tak i. Trenger en forsvarsgeneral som styrer troppene baki der i hvert fall.

Fullstendig enig

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I neste kamp vil jeg se følgende spillere (4-2-3-1): Cech-Bellerin-Koscielny-Mertesacker-Kolasinac-Coquelin-Ramsey-Walcott-Øzil-Welbeck-Giroud, dette er spillere jeg mener pr i dag vil blø for drakta... Får sikkert pepper for Øzil i denne og mange andre som ikke presterer, men denne lagoppstillingen er de jeg tenker på som folk som vil spille for Arsenal og yte 100% pr nå.

Link to comment
Share on other sites

I neste kamp vil jeg se følgende spillere (4-2-3-1): Cech-Bellerin-Koscielny-Mertesacker-Kolasinac-Coquelin-Ramsey-Walcott-Øzil-Welbeck-Giroud, dette er spillere jeg mener pr i dag vil blø for drakta... Får sikkert pepper for Øzil i denne og mange andre som ikke presterer, men denne lagoppstillingen er de jeg tenker på som folk som vil spille for Arsenal og yte 100% pr nå.

 

Du får ikke pepper fra min side for å ta med Özil. Når vinduet stenger og det kanskje har kommet litt ro over laget så er det ikke umulig at enkelte spillere går seg til. Jeg tror også med litt andre forutsetninger (dvs ledelsen) så vil Xhaka være en mann som så absolutt vil blø for drakta. Han blir misbrukt nå slik jeg ser det.

Jeg vil ha Lacazette og Giroud I tospann på topp

 

Under forutsetning av at OX og Sanchez er ferdige i Arsenal samt at Mustafi også er borte innen midnatt torsdag og også under den forutsetning av at det IKKE kommer inn noen nye spillere som ville være selvskrevne fra start, så er jeg tilbøyelig med å ville prøve Simbad sitt forslag når det gjelder angrepsspillere.

 

Neste kampe er hjemme mot Bournemouth og et lag som har startet enda dårligere enn Arsenal, så jeg mener det bør være tillatt å tenke litt "utenfor boksen".

 

Jeg har vært tilhenger av tre stoppere bak men jeg støtter innbytterbenken i hans forslag når det gjelder forsvaret. Jeg er litt mer usikker på midtbanen, men jeg er ikke hundre prosent uenig, Jeg er dog litt mer uenig offensivt.

 

Jeg mener virkelig at pr dato så har ikke Walcott noe å gjøre på banen hverken fra start eller på innbytterbenken. Han har vært en skygge av seg selv og er ikke klar for førstelagsfotball. Han kan kanskje bli det utover sesongen, men jeg tror han faktisk ville ha godt av en periode der han spiller sammen med U-laget. Ved å vrake Walcott så gir dette plass til Simbads angrepsduo

 

Mitt hypotetiske lag mot Bournemouth. Helt nøyaktig formasjon er jeg usikker på. Om det skal være 4-2-1-3, 4-3-3, 4-3-1-2 eller hva. Jeg sliter litt med å finne rette formasjon som setter Giroud og Lacazette på topp

 

Cech

Bellerin - Per - Kos - Kolasinac

Ramsey - Coq/Xhaka

Özil

Welbeck - Giroud - Lacazette

Cech

Bellerin - Per - Kos - Kolasinac

Ramsey - Coq/Xhaka - Welbeck

Özil

Giroud - Lacazette

Cech

Bellerin - Per - Kos - Kolasinac

Ramsey - Özil - Coq/Xhaka

Welbeck - Giroud - Lacazette

Som sagt jeg sliter litt med å formulere systemet, men dette er de spillerne jeg ser for meg under de forutsetningene jeg har kommet med ovenfor i denne posten.

Link to comment
Share on other sites

JA, jeg glemte forsåvdt lacazette, så han kan erstatte Walcott eller Welbeck... Men må innrømme at jeg blir så glad når jeg ser Giroud på banen, han kjemper virkelig hardt og har avgjort mange kamper for oss i de siste minuttene, og så ser det ut som det er skikkelige følelser i sving når han scorer.

Link to comment
Share on other sites

JA, jeg glemte forsåvdt lacazette, så han kan erstatte Walcott eller Welbeck... Men må innrømme at jeg blir så glad når jeg ser Giroud på banen, han kjemper virkelig hardt og har avgjort mange kamper for oss i de siste minuttene, og så ser det ut som det er skikkelige følelser i sving når han scorer.

 

Helt enig med deg. Giroud er ikke, og kommer aldri til å bli verdens beste spiss, men han har en fysisk tilstedeværelse på banen som ingen andre i laget har. Og han virker å være en av få om dagen som virkelig ønsker å spille for klubben vår. Ingen kan heller ta fra han at han har scora en god slump med viktige og vakre mål de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

Nei, han er ikke verdsklasse, men som du sier med den tilstedeværelsen så gjør han en utrolig bra jobb. Jeg tenker nesten at han kan være en kapteinstype som både tør og si fra på banen og i garderoben etterpå. Tror han har en bra standing i spillergruppa (sett utenfra), men vet jo ikke om han ville trives med en sånn rolle da. Må i hvert fall ha en spiller som tør å si fra litt!

Link to comment
Share on other sites

Coq/Xhaka

Xhaka bør definitivt starte. Problemet hans har ikke vært elendig spill, men at han mottar ballen rett ovenfor forsvaret mot intenst press og når han vender hodet så er vingbackene og midtbanemakkeren 35 meter høyere opp i banen. Xavi ville heller ikke klart seg spesielt bra i slike forhold... Heller Elneny enn Ramsey i så måte.

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker xhaka helt feil. Hos Sveits har han 2 bikkjer rundt seg så han får konsentrere seg om å være regista og strø fantastiske baller rundt. Ala pirlo. Det er det som er stilen hans. Da er han fenomenal. Når han spiller med ramsey spiller han nesten alene fordi den jævla waliseren konstant er ute av posisjon. Så p.d.d er elneny ett langt bedre valg med xhaka.

Link to comment
Share on other sites

At Xhaka blir brukt feil er jeg fullstendig enig i. Han bør bekle B2B og ha en solid DM ved siden av seg.

 

Som jeg har gjentatt til det kjedsommelige, så er det noe som ikke stemmer når Xhaka og Coq spiller sammen på midten. Coq er da den mest offensive av de og Xhaka bekler DM-rollen. Coq har en ting han kan gjøre greit og det er å være en defensiv midtbanespiller, i andre roller er han utilpass.

 

Xhaka sammen ned en ny DM, med Ramsey og Coq som backup ser for meg ut som en bedre løsning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært negativ til Ramsey som sentral midtbanemann lenge. Spillemåten hans passet verken i vår forrige formasjon, ei heller denne. Han er altfor offensiv, og selv om de offensive kvalitetene hans trengs(best uten ball), så kan vi ikke spille med han sentralt på midten nesten uansett hvem vi har sammen med ham der. Jeg sa det samme da Coquelin fikk masse negativ omtale, og jeg sier det nå som Xhaka får den samme negative omtalen. Det er utrolig vanskelig å spille defensiv midtbane i dag når man er den eneste og man i tillegg får jobben med å ta med seg ballen ut av forsvar. Bare litt støtte ville gjort underverker.

Coquelin var fantastisk sammen med Cazorla som tok på seg jobben med å ta ballen ut av forsvaret og i tillegg styre spillet. Le Coq er en fantastisk defensiv midtbanemann(statistikken hans var til tider bedre enn Kantés) når han spilte sammen med noen som ikke bare etterlot ham all defensivt ansvar på midten.

Et annet problem var da Xhaka-Coquelin spilte sammen, da ønsket Wenger Coq lenger fram i banen for å styre spillet. Dette vet vi er en rolle Coq absolutt ikke passer inn i. Han er best som ankeret på midten.

Mot Pool spilte vi med to spillere som verken passer sammen, ei heller har de defensive egenskapene(ballvinneregenskaper) til å stoppe kontringer i mot.
Slik jeg ser det ville faktisk Ox-Xhaka vært vår beste midtbaneduo når Cazorla ikke er spilleklar. Når Cazorla er spilleklar vil jeg si Cazorla-Coq faktisk er det beste valget.

Men som jeg også har nevnt tidligere mener jeg at siden vi har så vidt forskjellige midtbanespillere at en tremanns sentral midtbane ville være det optimale.
Da med Coq som ankeret, Xhaka som den som skal styre spillet og Ox eller Ramsey som den tredje. Ox som den eneste som klarer å dra av en mann eller to og Ramsey med en litt mer friere rolle til å gå på de offensive løpene sine fra dypet.

 

Edit:
Men dessverre ser det jo nå ut som at Ox er tapt..

Link to comment
Share on other sites

Ikke uenig med siste taler. Og det er meget rart vi knapt (har vi?) har sett Xhaka - OX sentralt sammen. I dagens formasjon og etter kjøpet av Kolasniac forstår jeg ikke hvorfor ikke dette er forsøkt ut... Jeg kommer frem til at Wenger har en favortitt i Ramsey, og han får spille uansett form sålenge han er skadefri. Det settes med andre ord for lite krav til enkelte spillere i denne klubben, man burde basert oppsettet mye mer på de som leverer istedefor meritter eller populæritet.

Link to comment
Share on other sites

JEg er enig i at Ramsey blir altfor (og liker seg også der) offensiv i en del tilfeller, men jeg har alltid likt hans løp inn i boksen. Savner Cazorla noe innmari.... Kanskje vi bør unngå å bruke Ramsey ved siden av Xhaka/Coquelin, men at Elneny får den plassen og at Ramsey heller blir dyttet ut på kant som han gjorde i en periode. Da må vi tilbake til det gamle 4-2-3-1-systemet vårt....

Link to comment
Share on other sites

Ikke uenig med siste taler. Og det er meget rart vi knapt (har vi?) har sett Xhaka - OX sentralt sammen. I dagens formasjon og etter kjøpet av Kolasniac forstår jeg ikke hvorfor ikke dette er forsøkt ut... Jeg kommer frem til at Wenger har en favortitt i Ramsey, og han får spille uansett form sålenge han er skadefri. Det settes med andre ord for lite krav til enkelte spillere i denne klubben, man burde basert oppsettet mye mer på de som leverer istedefor meritter eller populæritet.

Ramsey har vel på mange måter vært en Wenger-favoritt, i tillegg så fungerte OX relativt bra på vingback i vårsesongen, og har Wenger fått for seg at det skal være sånn ja da skal det være sånn!

Link to comment
Share on other sites

Jeg savner også Cazorla, men jeg utelater han når jeg vurderer laget fremover.

 

Jeg håper selvsagt at vi får se Cazorla på banen igjen, men at han skal komme tilbake som et permanent førstevalg tviler jeg på. Det er skaderisiko i en "aldrende' kropp som gjør at jeg er såpass skeptisk.

Link to comment
Share on other sites

JEg er enig i at Ramsey blir altfor (og liker seg også der) offensiv i en del tilfeller, men jeg har alltid likt hans løp inn i boksen. . Da må vi tilbake til det gamle 4-2-3-1-systemet vårt....

Eller en 4-3-3 der Ramsey og Elneny (Aller helst en ny mann) ligger sammen med Xhaka. Ramseys styrker vil komme frem mye klarere i en slik formasjon.

Link to comment
Share on other sites

Etter en særdeles frustrerende siste kveld av overgangsvinduet så er jeg i dag tilbake i den gå hverdagen for en Arsenalsupporter.

Jeg vil prøve å foreta en edruelig vurdering av Arsenals stall pr. 1. september 2017, om jeg lykkes med det er en annen sak.

 

Hvis jeg ved avslutningen av sist sesong hadde blitt fortalt hvordan stallen ser ut når overgangsvinduet ble stengt så tror jeg at jeg ville konkludert med at stallen var styrket. Jeg ville ikke vært fornøyd, men jeg ville nok ment at stallen pr 1. september er sterkere enn den som avsluttet sesongen i mai.

Men når jeg vurderer stallen i dag så er jeg ikke sikker på at jeg er enig med hva jeg tror jeg ville ment i mai (Det høres kanskje snålt ut dette :shy: ). Grunnen til at jeg skriver det på denne måten er at det i dag også finnes andre faktorer utenom listen over spillere som gjør meg mer betenkt.

 

Målvakter: Her er det i beste fall status quo. Nr 1 og 2 er de samme. Begge kan vise fantastisk spill, men de har også mindre overbevisende inngrep til tider. Sist sesongs nr 3 er utlånt og vår nye nr 3 har jeg lite kjennskap til.

 

Stoppere: Her er Gabriel borte. Per som knapt nok var på banen sist sesong vil nå kunne dekke opp det at Gabriel er solgt. Chambers er tilbake fra utlån. Når det gjelder antall alternativer så er vi like godt dekkes som det vi var sist sesong, men vi har en Kos som etter min mening er mer skadeutsatt nå. VI har en Mustafi som etter ryktene ikke "trives" i Arsenal (om det er sosialt ovenfor de andre spillerne eller om det er problemer med ledelsen, det vet jeg ikke). Vi har talentet Holding som har hatt en nærmest katastrofal start på sesongen.

Også når det gjelder stopperne så er min konklusjon at i bestefall så er det status quo .

 

Venstre back: Gibbs er borte. Kolasinac er hentet inn. Denne posisjonen er etter min mening styrket.

 

Høyre back: Jeg er usikker på hva jeg mener her. Vi har Bellerin. Nå har vi forsåvidt også Debuchy som ingen ville ha gratis en gang, men et klart alternativ på høyre back har vi ikke. I tre-stopper systemet så fikk OX en del spilletid, men selv om han hadde blitt værende så ville jeg ikke se han som et alternativ som høyre back i en vanlig firebackslinje. Chambers blir vel kanskje vårt reelle alternativ i firebackslinjen. Kanskje er et par av unggutta alternativ hvis det er vingbackrollen som skal bekles.

Når man så tar i betraktning at Bellerin heller ikke viser det han viste før skaden sist sesong, så er min status at denne posisjonen er svekket siden sist sesong.

 

Midtbane: Dette er etter min mening vår svakeste lagdel og en lagdel som Arsenal så langt i sesongen sliter mye med å få til å fungere. I og med at OX ikke ble brukt så mye her så er vi ikke svekket mannskapsmessig, men ut fra det de samme spillerne leverer nå i forhold til tidligere så konkluderer jeg med at denne lagdelen er svekket.

 

Offensiv midtbane/angrep: På papiret er denne lagdelen styrket. Lacazette er en bedre spiss en de alternativene vi har hatt. Sanchez blir i Arsenal en stund til fremover, men hva kan vi forvente av en spiller som ikke vil være her? Jeg er usikker. I tillegg så fremstår Özil som en skygge av seg selv.

Som sagt på papiret er vi styrket, men jeg sliter med å konkludere hvor denne lagdelen er pr i dag sett i forhold til mai-17.

 

Manager: Konklusjonen er enkel. vi har en svekket manager!!! Vi har en manager som er i ferd med å miste garderoben (hvis den ikke allerede er mistet). Vi har en manager som er i ferd med å miste en enda større del av fansen. Vi har en manager som synes å være i ferd med å miste støtten fra flere av våre ex-spillere som hittil har støttet han. Da han signerte en ny toårskontrakt i mai, så forventet jeg at han ville sitte ut de to årene, jeg er nå faktisk usikker på om han vil ha støtte nok til å sitte ut denne sesongen.

 

Så når jeg tidligere i dette innlegget skrev at jeg i mai nok ville konkludert med at dagens Arsenallag er sterkere enn det som avsluttet sesongen 16/17 så er min konklusjon nå det motsatte. På papiret så fremstår Arsenal fremdeles som styrket, men tatt i betrakting av omstendighetene rundt laget etter starten av sesongen 17/18, tatt i betraktning at laget totalt synes å mangel selvtillit, tatt i betraktning av at vi har en manager som "disponerer" våre spillere på en måte som for mange virker uforståelig så er min konklusjon at Arsenal pr 1. september 2017 er et svekket lag.

 

Hva er så løsningen? Det finnes nok ingen lettvint løsning som "snur" dette laget på kort tid, det er nok mange faktorer som kan ha en innvirkning.

Lagledelse: Jeg har ment og mener selvsagt fremdeles at vi har feil person i managerstolen. I motsetning til tidligere så vil jeg ha et skifte så snart som overhode mulig og ikke etter ferdigspilt sesong. Wenger er ikke den eneste som burde vært skiftet ut, men det er dessverre lettere å kvitte seg med en manager enn et styre/eier.

Formasjon: Jeg var tilhenger av å gå fra to til tre stoppere da det skjedde, jeg var også tilhenger av å starte sesongen med tre stoppere, jeg er mer usikker nå. Etter å ha lest en del andre meninger på nettet så har jeg tenkt litt >_< og kanskje bør vi se forsvar og midtbane mer som en "helhet" og se om det er noen måte vi kan omorganisere midtbanen på som vil hjelpe forsvaret. På samme måte så er det tydelig at vår ballfordeler Özil ikke fungerer like godt når han må være kantspiller kontra det å være sentralt. så jeg kunne gjerne tenkt meg å se en omorganisering av formasjon fra backlinjen til spissposisjon.

Jeg må med engang innrømme at slike teoretiske vurderinger av spillestil og formasjoner på ingen måte er min styrke så det er godt mulig at jeg er på bærtur når det kommer til det jeg vil foreslå nå. Jeg har heller ingen tro på at det jeg foreslår kommer til å se dagens lys under nåværende regime i Arsenal.

 

Jeg ser for meg en 4-3-3 eller rettere sagt en 4-3-1-2 formasjon.

En firebackslinje bestående av Bellerin - Mustafi - Kos - Kolasinac

En midtbane bestående av Ramsey - Coq/Elneny - Xhaka. Her vil jeg har Coq (alternativt Elneny) i en rent defensiv rolle. Denne skal være vår bakerste mann på midtbanen. Ramsey og Xhaka vil da få en litt mer offensiv rolle på midtbanen, men det innebærer selvsagt at det er en viss disiplin her slik at vår DM ikke blir alene på midtbanen. Hvis vi får min "teori" til å virke så mener jeg at det vil gi en bedre støtte til forsvaret fra midtbanen.

Özil spiller i en posisjon rett bak to spisser.

På spissplass så ser jeg for meg Lacazette som da spiller sammen med Welbeck eller Giroud.

 

Slik ser jeg for meg laget, og jeg tar gjerne i mot korrigeringer og forklaringer på hvorfor mine teorier (eventuelt) er bak mål.

 

Cech

Bellerin - Mustafi - Kos - Kolasinac

Ramsey - Coq/Elneny - Xhaka

Özil

Lacazette - Giroud/Welbeck

 

Link to comment
Share on other sites

Er den? ;D

 

Jeg kan aldri se at jeg kommer til å ta skilsmisse fra Arsenal. En prøve-seperasjon en periode (til de tar til vettet i Arsenals ledelse) kan jeg se for meg når/hvis frustrasjonen en gang blir for stor (den er stor nå, men den har ikke ennå nådd bristepunktet). Men å avslutte mitt forhold til Arsenal. Never!! :proud:

Link to comment
Share on other sites

Vi må tilbake til 4-2-3-1.

 

Dessverre mangler vi en skikkelig stjerne på høyresiden, men gir vi tillit til Nelson tror jeg han viser seg tilliten verdig.

 

Cech

Bellerin - Mustafi - Koscielny - Kolasinac

Ramsey - Xhaka

Nelson - Özil - Alexis

Lacazette

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om vi er svekket etter dette overgangsvinduet dessverre. Lacazette er forhåpentligvis en kjempeinvestering, gleder meg til å se mer av han. Kolasinac virker bra, men for tidlig å bedømme for min del. Den største stjernen som har dratt er oxlade, det er et tap, men ikke et stort tap. resten av spillerne som har forlatt de er uansett ikke gode nok, med unntak av szczesny. Sånn sett virker vi styrket. Men vi er kun styrket om de som er på laget nå har motivasjon. Har sanchez, Özil og Mustafi motivasjon til å gi alt for Arsenal? Kommer Alexis til å være langsur, eller er han pro, ting snur og han gjør nok en fantastisk sesong? Vanskelig å vite, men jeg ser for meg en tung høst dessverre. Håper vi henger med topp4 frem mot jul, så får vi se hva som skjer etter det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...