Jump to content

Granit Xhaka


Ulfagrafr

Recommended Posts

Namn: Granit Xhaka
Alder: 23
Pris: ca 35 mill pund

Enda ikkje bekrefta på Arsenal.com, men bileter er allereie lekka ut på nettet angiveleg av hans eigen lillebror.
Ny signering under ei veke etter sesongslutt, som ikkje er Diaby tilbake frå skade, er vel rekord under Wenger?

Blir ansett som eit av Sveits største talent og han samanliknast med vår eigen Jack Wilshere og Spurs' Dele Alli.
Vi har i følge rapportane sett spelaren 30 gangar i løpet av denne sesongen.

Han har blitt utvist 8 gangar i løpet av den hittil relativt korte karriere, og har gult kort pr 4. kamp. Tippar han finn seg til rette i PL ganske fort :) Det er ingen tvil om at vi dei siste åra, eigentleg heilt sidan Vieira, har mangla ein skikkeleg krigar på midten. Ein taklingssterk og fysisk spelar på midten tar eg i mot med opne armar.

 

Har ikkje goalla allverden for sine tidlegare klubber Basel (44/2) og Mönchengladbach (102/6)

 

Kven erstatter han, er Wilshere på veg vekk pga alle skadene og er da City i så fall framme med det feite sjekkhefte som i fjor for sikre seg homegrown-spelarar, eller er Ramsey tiltenkt ein mindre sentral rolle no enn tidlegare? Er det ein framtidig erstattar for Cazorla no når han etter kvart skal "fases ut" pga alder?

http://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-3602256/Arsenal-land-Granit-Xhaka-Borussia-Monchengladbach-midfielder-pictured-Gunners-kit-completing-35m-move.html?ITO=1490&ns_mchannel=rss&ns_campaign=1490

Edited by Ulfagrafr
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 250
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

 

 

Kven erstatter han, er Wilshere på veg vekk pga alle skadene og er da City i så fall framme med det feite sjekkhefte som i fjor for sikre seg homegrown-spelarar, eller er Ramsey tiltenkt ein mindre sentral rolle no enn tidlegare? Er det ein framtidig erstattar for Cazorla no når han etter kvart skal "fases ut" pga alder?

 

 

Det er det store spørsmålet!

 

Jeg har prøvd å lese meg opp på Granit Xhaka, men jeg er likevel litt usikker på hvordan han skal brukes.

Hvem vil han først og fremst være konkurrent til? Coquelin og Elneney på DM? eller Cazorla, Ramsey og Wilshere i Box til Cox rollen.

 

Jeg har knapt sett Xhaka spille så jeg må ty til nettet for å finne plusser og minuser.

+ Taklingssterk, fysisk spiller. En god pasningsfot. En ledertype. En spiller som ikke godtar manglende innsats (fra seg selv og sine medspillere)

- Ikke den største farten og en relativt hissig spiller som lett kan bli offer for spillere som like å tirre en motstander til å reagere.

 

Egentlig så ser jeg for meg at han vil kunne bekle begge rollene alt etter som hva slags motstander vi har. Mot "enklere" lag så kan jeg se han for meg i DM rollen med f.eks. Cazorla ved sin side. Mot tøffere motstand der vi trenger litt mer styrke på defensiv midtbane, men med en god pasningsfot fremover, som makker til f.eks. Coq.

 

Uansett en spennende (snart offisiell) signering! Men jeg håper for all del at det ikke stopper der vi trenger så absolutt en spiss og en stopper før vinduet stenger.

Link to comment
Share on other sites

 

- Ikke den største farten og en relativt hissig spiller som lett kan bli offer for spillere som like å tirre en motstander til å reagere.

 

 

 

 

Ikke la han spille mot Chelsea, med andre ord.

Link to comment
Share on other sites

Denne signeringen er veldig god! Men hvorfor gjøre det rett etter vi har henta Elneny er litt rart, men absolutt velkommen! Drit god spiller.

Var inne på samme tanke i starten av "rykteflommen", men med avganger på Arteta og Flamini og med Arsenals normale "skadehistorie" så vil dette ikke være et dumt kjøp. Jeg blir heller ikke overrasket om en av våre boks til boks spillere forsvinner i løpet av vinduet.

 

 

Ikke la han spille mot Chelsea, med andre ord.

Noe i den dur, ja :gimme:

 

 

 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at Xhaka vil få en viktig rolle i førstelaget vårt. Som sagt over kan han bidra som DM mot svakere lag og fungere med Coquelin/El Neny i pivoten. Det han først og fremst bringer til laget er mer styrke på midten og en evne til å vende spillet med gode langpasninger.

Han slår lite gjennombruddspasninger, men velger heller å være den som driver spillet fra dypet. Kommer sannsynligvis til å få en rolle der han dropper ned mellom midtstopperne, litt sånn som Dier har gjort for Spurs i år og som Xabi og Busquets har gjort i tiår.

 

Kan dekke inn for Cazorla, men tipper han vil spille en del med Ramsey, Ramsey-Coquelin var et dårlig par fordi Coquelin trengte playmakere i nærhet, Xhaka kan fungere som en DM og en playmaker.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om vi klarer å få inn noen flere før Em sparkes i gang. Trenger fortsatt en forsvarer/stopper og en målscorer. Kanskje også enda en på midten. Iallefall slik jeg ser det. Å satse på at spillere som Wilshere, Welbeck, Ramsey og Theo skal holde seg skadefrie og i relativt god form en hel sesong er suicidalt.

Link to comment
Share on other sites

Rart Arsenal bruker så lang tid på å annonsere han.

Ja og Nei ;D

 

Jeg tror at Arsenalledelsen har hatt en "tidsplan" for en slik annonsering, og at en slik annonsering ikke skjer i løpet av en helg (lørdag(søndag) er kanskje ikke så unaturlig.

Når jeg spekulerer i at de har hatt en tidsplan så er min hovedbegrunnelse det faktum at han ble fotografert i lagets nye hjemmedrakt, en drakt som ikke er offisielt lansert ennå (selv om lekkasjene har vært mange i forkant av Xhaka) og at en annonsering av overgangen kanskje var planlagt i sammenheng med lanseringen av Puma's nye Arsenaldrakt. Et annet alternativ er at de er andre parter som ikke har ønsket en offentliggjøring før en konkret dato.

 

Selv om det var en dårlig skjult hemmelighet at Xhaka var i London, så var det uansett noe som kunne "skjules" de nødvendige dagene frem til en eventuelt planlagt annonsering (før bildene ble lekket). Jeg tror Arsenal/Borussia/Xhaka (kanskje ikke sistnevnte siden følge rundt han synes å ha vært flinke til å legge ut rykter og bilder) har blitt tatt skikkelig på senga og kanskje må finne en Plan B for å annonsere denne overgangen (hvis nå alt virkelig er klart). Men at en slik eventuell Plan B skal komme på en lørdag/søndag finner jeg mer usannsynlig så jeg forventer ikke noen mer offisiell info før tidligst mandag.

 

EDIT: Selv om denne artikkelen er fra "Daily Star" så virker innholdet relativt sannsynlig (og er merkelig nok relativt nær det jeg har skrevet over :gimme: )

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Denne signeringen er veldig god! Men hvorfor gjøre det rett etter vi har henta Elneny er litt rart, men absolutt velkommen! Drit god spiller.

 

Jeg har fundert på dette jeg også. Jeg har ingen ting i mot at vi kjøper en enda bedre spiller på sentral midtbane, selv om det medfører at en annen meget god spiller havner på benken. Men, etter kjøpet av Elnenny, som har vært en stor suksess i mine øyne, så lurer jeg virkelig på hvorfor Wenger kjøper denne spilleren.

 

Vi tapte serien fordi vi fikk veldig mange skader på spillere i samme posisjon. En posisjon vi i utgangspunktet hadde veldig god dekning i. Nå har vi tre defensivt orienterte spillere, med det er bare Coq som er rent defensiv etter mitt syn. Kan det tenkes at Coq er på vei ut? At Wenger ønsker flere spillere som kan bidra framover også?

Link to comment
Share on other sites

Vi tapte serien fordi vi fikk veldig mange skader på spillere i samme posisjon. En posisjon vi i utgangspunktet hadde veldig god dekning i. Nå har vi tre defensivt orienterte spillere, med det er bare Coq som er rent defensiv etter mitt syn. Kan det tenkes at Coq er på vei ut? At Wenger ønsker flere spillere som kan bidra framover også?

jeg håper for all del at Coq ikke forsvinner, vi har såpass mange spillere med offensiv legning at laget må ha råd til en slik spiller. Vi får nå en ypperlig fleksibilitet på midten der vi f.eks kan kjøre Coq/Xhaka når vi trenger muskler defensiv eller f.eks Xhaka/Cazorla nå laget kan være litt mer offensivt. Cazorla kan vikariere i Özil-rollen, Ramsey kan vikariere på kant o.s.v. Den jeg sliter mest med å plassere i dagens spillestil er Wilshere.

 

Med tanke på at alle våre stoppere til tider har slitt bak så trenger vi en spiller som Coquelin i laget.

Link to comment
Share on other sites

Regner forresten med at han blir bekreftet på Arsenal.com i morgen. Klaffer veldig godt mtp. at vi lanserer den nye drakta i morgen også! ;)

Drakta er lansert! Venter i spenning :)

 

 

Jeg har fundert på dette jeg også. Jeg har ingen ting i mot at vi kjøper en enda bedre spiller på sentral midtbane, selv om det medfører at en annen meget god spiller havner på benken. Men, etter kjøpet av Elnenny, som har vært en stor suksess i mine øyne, så lurer jeg virkelig på hvorfor Wenger kjøper denne spilleren.

 

Vi tapte serien fordi vi fikk veldig mange skader på spillere i samme posisjon. En posisjon vi i utgangspunktet hadde veldig god dekning i. Nå har vi tre defensivt orienterte spillere, med det er bare Coq som er rent defensiv etter mitt syn. Kan det tenkes at Coq er på vei ut? At Wenger ønsker flere spillere som kan bidra framover også?

Når Flamini spilte 20+ kamper er det behov for flere midtbanemenn. Cazorla er ingen ungfole lengre, Wilshere er Wilshere og Ramsey har hatt to svake sesonger på rad. Hvis det stemmer at Xhaka i tillegg besitter lederegenskaper, taklingsstyrke og aggresivitet syns jeg denne signeringen gir mening.

Link to comment
Share on other sites

jeg håper for all del at Coq ikke forsvinner, vi har såpass mange spillere med offensiv legning at laget må ha råd til en slik spiller. Vi får nå en ypperlig fleksibilitet på midten der vi f.eks kan kjøre Coq/Xhaka når vi trenger muskler defensiv eller f.eks Xhaka/Cazorla nå laget kan være litt mer offensivt. Cazorla kan vikariere i Özil-rollen, Ramsey kan vikariere på kant o.s.v. Den jeg sliter mest med å plassere i dagens spillestil er Wilshere.

 

Med tanke på at alle våre stoppere til tider har slitt bak så trenger vi en spiller som Coquelin i laget.

 

Jeg er helt enig med deg! Cazorla er en fantastisk spiller og han var enormt savnet i år. Allikevel begynner han å dra på årene og han har vel neppe mange år igjen før han er ferdig på det absolutte toppnivået.

 

Jon Toral har fått glitrende tilbakemeldinger fra sitt låneopphold. Det hadde vært gøy om han kunne slå igjennom i år. Jeg digger når spillere kommer fra egen ungdomsavdeling.

Link to comment
Share on other sites

Leste en artikkel om forskjellene i karrierevalgene til Xhaka og Shaqiri. De slo igjennom ganske samtidig på Basellaget som slo ut Manure av CL.

 

Shaqiri var teknikeren og den mer kreative spilleren, mens Xhaka var mer krigeren.

Shaqiri valgte Bayern München som sitt neste stoppested og var sett på av mange som det største talentet av disse to. 52 kamper over 3 sesonger fikk han der, før han prøvde seg i Inter men det ble med 15 kamper og Stoke neste. Kan vel sies å være et kraftig steg ned etter å ha spilt i to av de største klubbene i henholdsvis Tyskland og Italia. I Stoke har han derimot funnet igjen litt av formen som gjorde ham til det talentet han var, og sammen med resten av Stoke-laget spiller de en morsom og underholdende fotball. (Ganske stor kontrast etter at Pulis var i klubben).

 

Xhaka valgte å gå til Borrussia Mönchengladbach og har vært der siden 2012. 102 kamper over 4 sesonger er ikke dårlig, og han har vært en viktig brikke for det tyske laget som havnet på 4. plass denne sesongen. Han har til og med fått bære kapteinsbindet ved et par anledninger. Granit valgte å ikke gå til et storlag for å prøve å forbedre seg som spiller, og mange eksperter mener han har klart dette, med unntak av temperamentet som noen ganger kan gå over styr.

 

Som spiller(av det jeg har sett og hva "eksperter" sier/skriver) så er Xhaka en spiller som både kan ta på seg rollen som defensiv playmaker og en mer box-to-box spiller. Han har et veldig bra venstrebein og er en ekspert på langpasninger/vendinger av spillet. Granit er heller ikke en spiller som er redd for å gå i krigen og har fått flere røde kort i løpet av sin karriere(5 de siste 3 sesongene og 3 av disse røde kom i sist sesong.).

Tidligere Baseltrener Thorsten Fink sa dette om de to talentene: "Xherdan Shaqiri is the best talent in Switzerland...after Granit Xhaka."
Så det blir spennende å se om Xhaka tar nivået og om han har så stort talent som det sies.

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

Drakta er lansert! Venter i spenning :)

 

Når Flamini spilte 20+ kamper er det behov for flere midtbanemenn. Cazorla er ingen ungfole lengre, Wilshere er Wilshere og Ramsey har hatt to svake sesonger på rad. Hvis det stemmer at Xhaka i tillegg besitter lederegenskaper, taklingsstyrke og aggresivitet syns jeg denne signeringen gir mening.

 

Venter ennå jeg også.. :P

 

Zelalem har fått gode skussmål i Rangers. Spent på hva han kan få til neste sesong.

 

Tja.. Rangers fansen er litt delt om han. De sier han er en perfekt "possession"-spiller, men at han er veldig veik og tidvis redd for å ta ansvar for noe ute på banen. De sier også at han er veldig ustabil og at han trolig er langt unna å spille for Arsenal helt ennå.

Link to comment
Share on other sites

 

Venter ennå jeg også.. :P

 

 

Tja.. Rangers fansen er litt delt om han. De sier han er en perfekt "possession"-spiller, men at han er veldig veik og tidvis redd for å ta ansvar for noe ute på banen. De sier også at han er veldig ustabil og at han trolig er langt unna å spille for Arsenal helt ennå.

Les siste "Loan watch" på Arsenal.com. Forteller en litt annen historie.

Link to comment
Share on other sites

Les siste "Loan watch" på Arsenal.com. Forteller en litt annen historie.

 

Vel nå legger ikke akkurat Arsenal.com ut en artikkel hvor det står at han "suger".

 

Har personlig ikke sett han spille for Rangers. Dette er bare noe jeg har hørt fra 3-4 Rangers supportere.

Link to comment
Share on other sites

 

Vel nå legger ikke akkurat Arsenal.com ut en artikkel hvor det står at han "suger".

 

Har personlig ikke sett han spille for Rangers. Dette er bare noe jeg har hørt fra 3-4 Rangers supportere.

Nei, men de har sitert en skotsk journalist:

 

 

“He started the season well and played quite a few games. In the second half of the season, he found it harder to get into the team but he also spent a few weeks out with injury at a time when the team really picked up some momentum.

Read more at http://www.arsenal.com/news/features/20160520/loan-watch#14sIg71JGE5ml4oI.99

"Overall, his season has been very good. Mark Warburton seems very pleased with him and I think for an 18-year-old, he has handled the expectation and pressure of playing for Rangers.

"He hasn’t scored, and I think it is something he might leave with a little bit of regret about. He is very neat and tidy, moves the ball well and fits in at Rangers perfectly.”

http://www.arsenal.com/news/features/20160520/loan-watch

 

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...