Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet Januar 2016


Polljen

Recommended Posts

Tenkte jeg bare skulle skyte denne inn her: Skulle gjerne sett Wenger komme med et lite "cheeky" bud på Watford's Ighalo. Syntes han har vært rimelig fantastisk for Watford. 9 ligamål og 2 målgivende på 15 kamper. Har alltid hatt masse potensiale (husker han fra dagene han spilte i Lyn), men aldri helt fått det ut.

 

Scorte 20 mål i ligaen for Watford forrige sesong når de rykket opp. Står omtrent med halvparten allerede nå på tross av at han nå spiller i en enda hardere liga. Er også bare året eldre enn Welbeck. Så han har fortsatt sine beste år foran seg. Kunne vært et lite kupp.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Eventuelt et cheeky bud på vardy. Kan spille brytende spiss på begge sidene også! Dog dyrere

 

Vardy har fått ekstremt mye publisitet og Leicester har sagt de ikke selger han for mindre enn £30m.

 

Tror vi kunne fått Ighalo for 1/3 av prisen til sammenligning. :P

Link to comment
Share on other sites

Vi har ikke tid til å vente hele Januar iår. Coq er ute i flere måneder, samme med Cazorla. Det er bare å få handlet spillerne man trenger. Jeg tør vedde på at Ramsey, Kos, Walcott og Wilshere vil få nye skadeavbrekk før sesongen er omme.

Link to comment
Share on other sites

Nolito/Aubameyang og en type som Wanyama/Krychowiak/Gonalons inn så vil vi holde oss i tittelracet.

 

Skjer ikke.

 

Lukaku er et alternativ også, som StefanB nevner, men han kan virke litt keitete og vil koste minst 40 millioner pund, ikke det jeg ser for meg Wenger bruke penga på nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tenkte jeg bare skulle skyte denne inn her: Skulle gjerne sett Wenger komme med et lite "cheeky" bud på Watford's Ighalo. Syntes han har vært rimelig fantastisk for Watford. 9 ligamål og 2 målgivende på 15 kamper. Har alltid hatt masse potensiale (husker han fra dagene han spilte i Lyn), men aldri helt fått det ut.

 

Scorte 20 mål i ligaen for Watford forrige sesong når de rykket opp. Står omtrent med halvparten allerede nå på tross av at han nå spiller i en enda hardere liga. Er også bare året eldre enn Welbeck. Så han har fortsatt sine beste år foran seg. Kunne vært et lite kupp.

 

Siterer denne igjen jeg.

 

Vært stor mot Liverpool i dag. 12 ligamål så langt.

Link to comment
Share on other sites

Lyon er i krise, treneren får nok sparken over jul og Lacazette begynner kanskje å tenke på nye utfordringer. Disse omstendighetene tatt i betraktning med at CL ryker om de ikke skjerper seg, så vil nok prisen bli langt høveligere enn det var snakk om i sommer. Kan bekle alle de fire fremste posisjonene, er en goalgetter og skal være en ledertype in the making.

Link to comment
Share on other sites

Ryktet har florert den siste uken om denne spilleren og ville være et typisk Wengerkjøp. Jeg er i utgangspunktet ikke negativ til spilleren, men ut fra den lille informasjonen jeg finner på nettet så er jeg usikker på om han er nok defensivt orientert til å dekke Coq-rollen. Jeg får inntrykk av at han er en midtbanespiller som kan dekke den defensive rollen og da innbiller jeg meg at han er mer en spiller av typen Cazorla/Ramsey. Jeg er usikker på om det er det vi trenger.

Men forhåpentlig så har jeg misforstått hans kvaliteter.

Link to comment
Share on other sites

Ryktet har florert den siste uken om denne spilleren og ville være et typisk Wengerkjøp. Jeg er i utgangspunktet ikke negativ til spilleren, men ut fra den lille informasjonen jeg finner på nettet så er jeg usikker på om han er nok defensivt orientert til å dekke Coq-rollen. Jeg får inntrykk av at han er en midtbanespiller som kan dekke den defensive rollen og da innbiller jeg meg at han er mer en spiller av typen Cazorla/Ramsey. Jeg er usikker på om det er det vi trenger.

Men forhåpentlig så har jeg misforstått hans kvaliteter.

Basert på det jeg har lest så har jeg kommet til samme konklusjon. Håper han er det rivjernet vi trenger, for da er £5 mill en meget overkommelig pris.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge rapportene er medical og betingelser allerede gjort. Om det stemmer, og Wenger ville ha han er det tommel opp fra meg for tidlig handling... Om det er spilleren vi trenger får vise seg, men det er iallefall godt at man gjør noe TIDLIG og ikke venter til 2 timer på overtid i februar....

Link to comment
Share on other sites

Tommel opp for tidlig handling, så absolutt (hvis ryktet stemmer).

 

Elneny må dog ha arbeidstillatelse, så hvor raskt han i så fall blir klar avhenger av om han oppfyller alle kriterier, men jeg antar at Arsenal har kontroll på den biten.

 

Med utgangspunkt i det som skriver i den linkede artikkelen fra Sky Sports så er jeg i utgangspunktet positiv til denne spilleren.

Link to comment
Share on other sites

Et sannynligvis meget useriøst rykte men jeg synes det bør nevnes. Iflg denne bloggen så er Wenger interessert i i hente Håvard Nordtveit tilbake fra Bundesliga. Det kan dog virke som dette i så fall er aktuelt i sommervinduet og ikke nå i januar. Nordtveit er "free agent" ved sesongslutt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er noen av oss som forventer mange spillere inn i januarvinduet, Wenger handler normalt kun i denne perioden hvis skadesituasjonen gjør det er absolutt påkrevet.

 

Og er det en posisjon i laget der jeg, og sannsynligvis flere med meg, mener det er behov for å forsterke stallen så er det på defensiv midtbane. Med Coq ute en stund fremover og med en relativ begrenset backup så har et kjøp/lån i denne posisjonen førsteprioritet slik jeg ser det.

 

Det har versert mange rykter om spillere som (kanskje) kan være aktuelle for klubben i januarvinduet, enkelte er bare de "vanlige mistenkte" som en artikkelforfatter ramser opp tilsynelatende uten at det finnes noe belegg for at de er aktuelle. Det går vel mest på å bruke navnet på spillere som er klar til å flytte på seg for å lage en artikkel.

 

Når det gjelder Arsenal så vil jeg trekke fram tre av ryktene som det har vært skrevet mest om i Desember uten at jeg nødvendigvis mener at det er hold i de.

1. Mohamed Elneny (El-Nenny) har det blitt skrevet ganske mye om den siste uken og er det ryktet som synest minst usannsynlig i forbindelse med januarvinduet. Han kan dekke DM men er en relativt allsidig midtbanespiller, han er "rimelig" og han vil være en naturlig backup og ikke førstevalg når Coquelin er klar igjen. Elneny synest å ha gjort en god jobb siden han kom til Basel.

 

2. Nolito som spiller i Celta Vigo har dukket opp på ryktebørsen med jevne mellomrom i desember og ryktene sier at Campbell i så fall vil gå motsatt vei. Nolito skal ha laget syv mål på ti kamper denne sesongen. Det er godt mulig at han kan tilføre laget noe, men jeg er skeptisk til at Arsenal eventuelt er ute etter en spiller som er 29 år som dermed ikke har noen lang fremtid i klubben.

 

3. Alekseadr Kokorin var også innblandet i rykteflommen i sommervinduet og det er et rykte som jeg egentlig har avskrevet. Grunnen til at jeg likevel tar det med er at det er spredt ganske vidt ute på veven denne måneden og ikke minst p.g.a. en påstand i en av "artiklene" som påstod at det skal være en "forståelse" mellom Arsenal og spiller/klubb (nåværende) om at et kjøp kun er aktuelt hvis skadesituasjonen på våre angripere skulle ta en negativ vending i løpet av Januar.

 

Som sagt tre rykter som på ingen måte kan verifiseres, men der ett av ryktene ikke er helt "umulig".

Link to comment
Share on other sites

Har forstått det slik at Nolito har skrevet ny kontrakt. Kokorin er visst en av de best betalte i klubben, og klubben vil visst ha litt igjen for spilleren.

 

Det at Nolito har skrevet under ny kontrakt er ikke sant. Har vært rykter om det, men ingenting har blitt bekreftet.

 

Når det gjelder Kokorin så er han en av de best betalte i klubben, men klubben har dårlig økonomi og kontrakten hans går ut til sommeren. Tviler sterkt på at klubben får spesielt mye for han.

 

Ellers må jeg si at hvis vi hadde fått inn El-Neny, Nolito og f.eks. Ighalo til rundt £25m til sammen så hadde vi ikke bare hatt en megamulighet til å ta ligaen, men også fått et par meget gode spillere inn for omtrent 1/3 av prisen United betalte for Martial alene.

 

Skulle selvfølgelig helst sett at vi splashet ut pengene på f.eks. William Carvalho og Romelu Lukaku, men det kommer dessverre ikke til å skje. Håper dog at Wenger innser at vi trenger noen alternativer på topp og kant ved siden av en midtbanespiller.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal Player er dessverre generelt trege med å legge ut Wengers pressekonferanser, men iflg. diverse media så lover Wenger "a busy transfer window" uten at han bekrefter navn eller posisjoner. han skal også ha sagt: “I said already one month ago we are a bit short to deal with all the competitions we face, especially in midfield."

 

Normalt så er Wengers kommentar at han kun kjøpe hvis han finner den rette (noe han ofte ikke finner), så det å gå videre til å love et "travelt" vindu kan gi håp om at noe skjer. Spørsmålet er om det nok en gang er et håp som etterfølges av skuffelse når vinduet stenger eller om det virkelig skjer noe

 

EDIT: Jeg har nå fått sett pressekonferansen og det var to punkt jeg bet meg merke i:

 

På spørsmål om Elneny så kunne han ikke bekrefte noe som helst (som forventet), men han avviste ikke spekulasjonene som han ofte gjør når navn blir tatt opp. Istedet så kom han med denne enkle kommentaren "Nothing is concluded" som da gjør at jeg tolker det som at spilleren så absolutt er aktuell for Arsenal.

På slutten av pressekonferansen så ble han spurt om ryktene som har florert om at Debuchy kan forsvinne i januarvinduet. På spørsmål om Debuchy kan være "Utgående" så sa han " it is not impossible, I would like him to stay but we will see".

Link to comment
Share on other sites

Stiller meg positiv foran den kommende vårsesongen. 2015 har vært et bra år der vi har vist større stabilitet i spillet og en evne å spille på resultater i toppkampene. Vi har fortsatt en god del å gå på i forhold til å prestere gjevnt på toppnivå og luke bort de katastrofekampene som sist mot Southampton. Denne sesongen har vi som mange har påpekt en gylden mulighet i forhold til både ligaen og FA cupen. Man ser åpenbare mangler i flere av de andre tittelkandidatene, der Chelsea har kjørt seg selv i senk allerede. Liverpool har en middelmådig stall der Klopp virkelig får testet seg som trener i forhold til å få det beste ut av spillerne. Manchester United og van Gaal er en historie for seg selv hvor de spiller dørgende kjedelig, og "drømmenes teater" har blitt den stadion blant de fire øverste divisjonene hvor man scorer færrest mål. Manchester City har stallen og treneren som skal til for å vinne ligaen, men spesielt Kompanys fravær har skapt et hullrom i forsvaret som er ganske så åpent.

 

Vi er på mange måter likestilt med Manchester City der også vi har stallen og treneren som skal til, bare man hadde sluppet alle de skadene. Denne sesongen har det gått utover midtbanen der vi mot Bournemouth var uten Cazorla, Coquelin, Flamini, Rosicky, Wilshere og Arteta. Det er hele seks spillere som vanligvis kjemper om de samme to plassene. Av disse kan man regne med at tre forsvinner til sommeren, slik at om man forsterker nå så får man både en midlertidig forsterkning under skadefraværet samtidig som man får forberedt seg på neste sesong. Elneny fra Basel virker å være den mest sannsynlige spilleren, der han både har de defensive egenskapene til å være backup for Coquelin. Samtidig ut fra youtubeklipp og uttalelser så kan han også fungere som en toveisspiller da han har et godt blikk for spillet, bra tempo og god skuddfot. Virker for meg som et logisk og billigere valg enn for eksempel Wanyama eller Carvalho som ville forlanget en startplass i større grad.

 

Ellers er jeg usikker hva vi kan få kjøpt i dette overgangsvinduet fra øverste hylle. Welbeck har gått hele denne sesongen skadet og imponerte ikke meg noe nevneverdig forrige sesong, bortsett fra målet på Old Trafford som egentlig gjorde opp for hele kjøpesummen. Selv om Giroud har levert varene i storkampene denne sesongen og gjevnt over presterer godt, så hadde jeg godt kunne tenkt meg en oppgradering til noe på nivået like over som Aubameyang (26), eller en noe yngre spiller som Lacazette (24). Begge er litt yngre enn Giroud (29) og har litt andre kvaliteter i form av større fart og dribleferdigheter. Da kunne man også flyttet Walcott permanent over til kantrollen hvor jeg synes han får utrettet mer og skapt større problemer for motstanderen med sine godt timede løp i rommet mellom stopper og back.

 

Ut fra dagens pre-match intervju så snakket Wenger om nettopp overgangsvinduet, og mye tyder der på at han for en gangs skyld er klar over problemet og faktisk er villig til å gjøre noe med det. Dessverre så åpnet han også opp for at Debuchy kan forsvinne, selv om han ikke håpet på det. Om det så skjer så satser jeg på at Wenger har gjort seg opp en mening i forhold til om han skal erstattes nå, eller at Jenkinson kommer inn til sommeren som andrevalg bak Bellerin. Chambers bør ikke spilles på backplass da han ikke har tempoet i beina til det og mot raske spillere blir lett rundlurt. Hvem som eventuelt skulle hentes inn som nytt alternativ blir litt vanskelig da Bellerin uten at skader ødelegger for han, fort kan være fast på den plassen de neste 10 årene. Om man da skal hente et nytt talent som er villig til å kjempe, eller gå for en litt mer erfaren spiller blir en smaksak. Kanskje kunne man sett etter en Koscielny/Vermaelen variant som er best som midtstopper, men kan vikariere som back - eller motsatt med en som Sagna. Her har jeg ikke god nok oversikt over hva som er tilgjengelig på markedet.

 

Forøvrig har jeg forsøkt å funnet en fordel med å møte så god motstand som Barcelona allerede i første utslagsrunde av Champions League, at man ganske sannsynlig ryker ut over de to kampene. Dermed slipper man midtukekampene utover våren og kan heller konsentrere seg fullt på de to hjemlige kampene i form av ligaen og FA cupen.

Link to comment
Share on other sites

@49 unbeaten.

 

Kalenderåret 2015 er sannsynligvis et av de beste (kalenderår) i Wengers tid i klubben, men når det gjelder som sesong så er denne også litt mer variabel som så mange andre sesonger.

 

Jeg er ganske ambivalent når det gjelder å vurdere lagets toppnivå, det er ingen tvil om at vi i 2015 har hatt en særdeles mye bedre uttelling mot topplagene. Etter bortekampen mot City i sesongen 14/15 så var det noe som "løsnet" hos Wenger når det gjelder å forsvare seg mot slike lag. Samtidig så mener jeg at laget på ingen måte har utviklet seg mot lagene på midt-/bunnivå og dessverre så har Arsenal vist litt for mange bunnivå mot slike lag.

Men tross alt så er vi sammen med City de eneste topplagene som klarer å vise antydninger til mestertakter i ligaen dette året (vel og merke en relativt svak liga total sett denne sesongen).

 

Når det gjelder spillere inn i Januar så virker Elneny å være lovende. Akkurat som deg så hadde jeg gjerne sett et alternativ til Giroud på toppen men jeg tror ikke på spillere fra "øverste hylle" i dette vinduet, det må nok vente til sommeren. Jeg er fullstendig enig i at Walcott mer eller mindre i hovedsak bør spille på kanten og det medfører et behov for en spiss.

 

Du nevner Chambers og jeg er enig i den analyse om hvorfor han ikke passer som back, dessverre så mener jeg at de samme argumentene kan brukes til å fastslå at han heller ikke har noen fremtid på DM i Arsenal og Chambers bør etter min mening være et salgsobjekt til sommeren. Du nevner Jenkinson inn (til sommeren) og den foregående sesongen gav gode tilbakemeldinger om han men slik jeg har forstått det så er ikke tilbakemeldingene like gode denne sesongen, så jeg er usikker på om det bør satses på å hente han tilbake eller heller satse på kjøp.

Debuchy får så lite tillit og har vel heller ikke skapt så mye grunn til at han skal få tillit etter at han kom tilbake fra skade. Selvsagt så burde vi hatt han ut sesongen da Chambers er det neste valget som back, men jeg forstår det hvis han blir solgt i januar.

Link to comment
Share on other sites

Debuchy spilte godt forrige sesong og tok seg blant annet forbi Sagna på landslaget. Nå til sommeren kan han kanskje oppleve sitt høydepunkt i karrieren når Frankrike skal arrangere EM, og har gode forutsetninger til å gjøre det godt. Nå har han nesten ikke spilt kamper på et halvt år, og da finner jeg det ikke mer naturlig enn at Wenger som franskmann og veldig forståelsesfull trener faktisk lar Debuchy gå om et greit tilbud. Han er tross alt 30 år og har passert de beste årene sine så vi taper lite på et salg.

Link to comment
Share on other sites

Eg tykkkjer Debuchy er perfekt backup no når ein ser utviklinga Bellerin har hatt,men det er mange kampar og mykje belastning difor treng ein to gode backar. Eg er i mot sal av Debuchy. Skulle gjerne sett han dekk litt speletid mot Bournemouth. Sal av Debuchy inneber handel av en ny backup. Dette må skje i sumar i hvert fall, til tross for at Debuchy da vil vere med i EM er det et hensyn som må kome i 2. rekkje

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...