Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet Januar 2016


Polljen

Recommended Posts

Det er vel halvannen måned til vinterens overgangsvindu åpner så det er kanskje vel tidlig å starte tråden for det vinduet, men "abstinensen" etter engelsk fotball nå i landslagpausen gjør at jeg starter den allerede nå :shifty:

 

Januarvinduet 2016 varer fra 2. januar til 1. februar (siden siste dag i januar er på en søndag). Klokkeslettet for når det stenger 1. februar har jeg ikke funnet ennå, normalt er det ved midnatt (CET), men det hender også at det stenger tidligere på kveld/ettermiddag når denne datoen går inn i ny måned (Jeg kommer tilbake med klokkeslett når jeg får kjennskap til det).

 

------------------------------

 

Når det gjelder Arsenal så er ikke det den mest aktive klubben i januarvinduet, og Wenger er vel egentlig motstander av at dette vinduet skal "eksistere", men det er likevel ikke umulig at det kan skje noe på spillerfronten i dette vinduet.

 

Når det gjelder spillere inn så er det flere element som kan påvirke dette, ikke minst så er det skadesituasjonen. Hvis våre langtidsskadde er tilbake i løpet av Januar så forventer jeg ikke at laget blir forsterket ytterligere i dette vinduet, selv om jeg gjerne kunne tenkt meg å se spillere inn.

Ett annet punkt er om vi får avgang på spillere i dette vinduet, det har vært rykter om at Debuchy ønsker seg til en ny klubb der han kan få mer spilletid slik at han kan være aktuell til det franske EM-laget. Jeg har også sett rykter om Flamini, selv om jeg anser det som mer usannsynlig. Hvis Debuchy forsvinner så er ikke Chambers god nok dekning på backen (etter min mening) og da må vi ha en spiller inn der.

 

Når det gjelder eventuelle spillere inn så må det være spillere som kan forsterke førsteelleveren, unntaket er da hvis spillerkjøp blir gjort for å erstatte backupspillere. Som sagt så anser jeg sjansen for reelle forsterkninger som liten i dette vinduet, og uavhengig av om vi forsatt er med (eller ikke) i CL da så antar jeg at spillere fra andre CL-klubber er uaktuelle i det vinduet.

 

-------------------------------

 

Rent personlig så ser jeg gjerne (akkurat som i sommervinduet) at det kommer inn en reell forsterkning på spissplassen og gjerne også en god midtbanespiller som også kan bekle DM-posisjonen (backup). Når det gjelder Debuchy så anser jeg inneværende sesong som hans siste i klubben, men om han bør få gå i januar avhenger mye av hvordan Wenger vurderer Jenkinsons framtid i klubben. Hvis Jenkinson er med i planene for sesongen 2016/17 så ønsker jeg at Debuchy blir slik at vi ikke får inn en "nødløsning" som skal dekke han ut sesongen. Hvis Jenkinson ikke er med i planene til neste sesong så må gjerne Debuchy få gå hvis vi får inn en fullgod erstatter.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Vi er en kantspiller/spiss unna å være virkelige tittelutfordrere føler jeg. Enten er Walcott førstevalget på topp med Alexis og en ny spiller på hver sin kant eller førstevalg på høyre med Alexis på venstre og en annen spiss på topp.

 

Største problemet dog er at Walcott ikke holder en hel sesong som førstevalg da han alltid blir skadet på et eller annet tidspunkt. Vi er også svake på defensiv midtbane hvor vi har 3 spillere i troppen, men kun 1 som holder nivået i Coquelin. Uten at han på banen så er vi adskillig dårligere.

 

Greit nok at vi har hatt ekstremt med uflaks når det gjelder skader på kantspillere og på spissplass, men selv med et skadefritt lag så ser man at kvaliteten på spissplass/høyrekant er mindre god enn på samtlige andre plasser i laget. Det samme gjelder som sagt bak Coquelin. Hvor Arteta og Flamini ikke holder nivået lenger.

Link to comment
Share on other sites

Arsene Wenger er i følge media klar til å benytte seg av Januarvinduet p.g.a. de mange og lange skadeproblemene, men selv om han gir slike signal så er jeg på ingen måte sikker på at laget blir forsterket.

Wenger kommer med standardfrasen sin "If I find the right quality I will do something" som vi har hørt i flere vinduer, også i de vinduene der han har valgt å ikke forsterke laget.

 

Jeg har lenge ment at laget må forsterkes, ikke bare p.g.a. skadene men enkelte posisjoner burde vært "oppgradert" allerede i sommervinduet. Dessverre så har flere av oss fått rett i at det vi sa i sommer om at en skade på Coquelin kan skape problemer med den dårlige backupen vi har i den posisjonen. Heldigvis så har vi (på papiret) er relativt lett program fram til årsskiftet, men ett par unntak, men det er jo ofte en stor forskjell på teori og praksis.

 

Vi må på mange måter stole på vår "utskjelte" Flamini til gjøre DM-rollen til sin egen i de neste ukene og det han har vist i oerioden fra ligacupkampen mot Tottene og til nå har vært positivt sett med mine øyne. Men med unntak av Zagreb-kampen nå i uka så er det hovedsaklig de offensive kvalitetene vi har fått sett, men det defensive spillet som han har fått kritikk for i sine innhopp (sist sesong) gjenstår det å se om han har fått orden på.

Link to comment
Share on other sites

Tviler sterkt på at det kommer noen i januar. Bortsett fra Arshavin så har det ikke kommet en eneste forsterkning i januarvinduet på over et tiår.

 

Noen vil vel påpeke Monreal, men det tok han litt tid før han kom i gang. Så en direkte forsterkning var han ikke slik sett, men i ettertid så har det vist seg at spanjolen var et kjempekjøp av sjefen.

Link to comment
Share on other sites

Tviler sterkt på at det kommer noen i januar. Bortsett fra Arshavin så har det ikke kommet en eneste forsterkning i januarvinduet på over et tiår.

 

Noen vil vel påpeke Monreal, men det tok han litt tid før han kom i gang. Så en direkte forsterkning var han ikke slik sett, men i ettertid så har det vist seg at spanjolen var et kjempekjøp av sjefen.

Jeg er heller ikke noen stor optimist, til tross for at behovet er der.

At det generelt har kommet lite i januar kan ha mange grunner, kanskje (kanskje ikke) er Wengers "motvilje" mot januarvinduet en av årsakene.

 

Du nevner to "januarspillere" som har hatt totalt motsatt utvikling. Der Arshavin kom som et relativt friskt pust, så gjorde bruken/misbruken av han til at han falmet bort. "Panikkjøpet" Monreal som kom inn i siste sekund ved skaden til Gibbs (Joda, Wenger påstod at han hadde vært i hans planer over lenger tid) var så absolutt en klart andrevalg da Gibbs ble skadefri, men har blomstret opp etter som tiden har gått og er vel en av de beste venstrebackene i ligaen.

 

Håpet (uansett hvor svakt det er) er dog at Wenger innser alvoret på DM og allerede ved årsskiftet har en spiller klar, og da skal det være en kvalitetsspiller og ikke et uforståelig kjøp/lån som en halv/helskadet Källstrøm var i sin tid.

Link to comment
Share on other sites

Vi blir hvertfall linket til noen spillere, men for det meste er det bare angrepsspillere. Spillere som Zlatan, Pato og Icardi har blitt linket til oss av spisser. Nolito fra Celta Vigo på kant og Lars Bender som erstatter for Coquelin.

 

Av alle de nevnte er det personlig bare Nolito som jeg føler kunne vært en spiller Wenger kunne kjøpt. Har en klausul på rundt 12 millioner pund og har de siste sesongene vært blant La Liga's beste spillere på tross av at han spiller for Celta Vigo.

 

Personlig mener jeg både en defensiv midtbane og en angrepsspiller trenger å komme inn da jeg mener Walcott burde være førstevalg enten på spissplass eller høyrekant når han er skadefri. Med f.eks. Nolito inn så kunne han ha spilt på venstrekant med Sanchez på høyre (de kunne også vekslet på) med Walcott på topp. For når Walcott spiller som spiss så mangler vi et skikkelig alternativ på kantplassen mtp. at Chamberlain fortsatt ikke har tatt steget opp og er rimelig utsatt for skader.

 

Når det gjelder midtbaneplassen så burde det komme inn et alternativ som er bedre enn Flamini og Arteta (spanjolen er etter min mening ikke god nok til å starte kamper for oss lenger. Hvertfall ikke i rollen som defensiv midtbane). Om dette er f.eks. Lars Bender så hadde jeg vel ikke klagd, men da tyskeren er en spiller som trolig ville kostet mye og ved siden av det også sliter mye med skader så håper jeg det blir en annen spiller. Hvem derimot.. det er noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Tviler sterkt på at det kommer noen i januar. Bortsett fra Arshavin så har det ikke kommet en eneste forsterkning i januarvinduet på over et tiår.

 

Noen vil vel påpeke Monreal, men det tok han litt tid før han kom i gang. Så en direkte forsterkning var han ikke slik sett, men i ettertid så har det vist seg at spanjolen var et kjempekjøp av sjefen.

Dette stemmer ikke helt.

 

- Adebayor kom (for akkurat 10 år siden i Januar). Han ble avgjørende allerede i sin første kamp med scoring. I samme vindu kom Walcott og Diaby. Sistnevnte bidro med økt bredde og positive opptredener.

 

- Nevnte Monreal ble kanskje ikke en umiddelbar forsterkning, men Gibbs ble skadet og Monreal måtte umiddelbart i aksjon.

 

- Gabriel fikk ikke mye tillit i begynnelsen, men Per/Kos fungerte glimrende. Var dog viktig med back-up.

 

- Reyes kom riktignok ikke i dette tiåret men hadde umiddelbar virkning. Eboue og Sol Campbell (andre gang han signerte) kom også i januar.

 

Jeg ser poenget ditt. Det er ikke i Januar Wenger svir av mest krutt. Men han er heller ikke så trå som enkelte skal ha det til.

Link to comment
Share on other sites

Flott med nyanser. Det stemmer at Wenger ikke svir av mest penger i januar sammenlignet med sommeren. Men, det gjør ingen andre managere heller.

 

Vel mtp. at han ikke akkurat svir av så mye penger om sommeren heller så er ikke det så rart. :P

 

Neida. Minus denne sommeren så syntes jeg han har vært rimelig god på markedet for å si det sånn. Problemet er bare at han i sommer burde ha klart å finne en defensiv midtbanespiller til å konkurrere med Coquelin.

 

Ellers skulle jeg forresten fortsatt sett at Wenger prøvde seg på Lukaku. Tror han hadde passet godt inn og tatt enda et par steg videre hos oss under Wenger.

Link to comment
Share on other sites

 

Vel mtp. at han ikke akkurat svir av så mye penger om sommeren heller så er ikke det så rart. :P

 

Neida. Minus denne sommeren så syntes jeg han har vært rimelig god på markedet for å si det sånn. Problemet er bare at han i sommer burde ha klart å finne en defensiv midtbanespiller til å konkurrere med Coquelin.

 

Ellers skulle jeg forresten fortsatt sett at Wenger prøvde seg på Lukaku. Tror han hadde passet godt inn og tatt enda et par steg videre hos oss under Wenger.

Jeg deler din (og alle andre gooneres) frustrasjon angående sommerens vindu. Med en solid midtbanespiller og en angriper inn hadde vi vært tittelfavoritter. Skadene våre kan man jo nesten stille klokken etter. Dog tror jeg Wenger virkelig forsøkte. Overgangsmarkedet er vanvittig overopphetet.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer til å være overopphetet i mange år fremover. Tiden da man kunne kjøpe stjerner for småpenger er over, tilogmed talentene må man betale mye for. Nytter iallefall ikke å sitte på gjerdet å vente på bedre tider. Da kan man bare finne på noe annet.

 

Når det er sagt er det nok fremdeles muligheter til å speide seg frem til enkelte kupp ennå, men verden har forandret seg siden man henter vieira og henry, man får ikke talenter som virkelig er gode til under 150-200mill

Link to comment
Share on other sites

Ny spiss. Giroud er grei som alternativ / innbytter. Walcott mye skadd, så vi trenger en skikkelig spiss til.

Ny DM: uten Coq mister vi mye. Flamini gjør en ok jobb, men bryter ikke slik Coq gjør.

Ny høyre ving: ramsey, Campbell og OX er for dårlige der.

Ny HB: bak bellerin er det ræva.

Ny SB: må ha fire habile, jeg mener per (alder) og chambers er på vei ut.

 

Dessuten bør man kanskje ha litt bedre bredde i laget generelt. Sentral midt er det faktisk litt krise på nå uten cazorla i tilegg til Coq. Tenk en kamp mot feks city med arteta og flamini som sentral midt. Det ville vært lavmål.

Link to comment
Share on other sites

Ny spiss. Giroud er grei som alternativ / innbytter. Walcott mye skadd, så vi trenger en skikkelig spiss til.

Ny DM: uten Coq mister vi mye. Flamini gjør en ok jobb, men bryter ikke slik Coq gjør.

Ny høyre ving: ramsey, Campbell og OX er for dårlige der.

Ny HB: bak bellerin er det ræva.

Ny SB: må ha fire habile, jeg mener per (alder) og chambers er på vei ut.

 

Dessuten bør man kanskje ha litt bedre bredde i laget generelt. Sentral midt er det faktisk litt krise på nå uten cazorla i tilegg til Coq. Tenk en kamp mot feks city med arteta og flamini som sentral midt. Det ville vært lavmål.

Fullstendig enig at dette bør skje innen vi starter neste sesong.

 

På kort sikt (januarvinduet) så er det DM som bør være første prioritet.

 

Når det gjelder de enkelte posisjonene som nevnes så er det behov for en klar oppgradering på kort eller litt lenger tid.

Behovet for en ny spiller som førstevalg har mange av oss ønsket lenge. Både Giroud og Walcott har sine styrker, men de har også klare svakheter (det samme kan sies om Welbeck). Campbell burde vært solgt i sommer, da det var klubber som ønsket å kjøpe han, siden han ikke har noe i Arsenal å gjøre. Vi trenger ett førstevalg som "mangler" de store svakhetene.

 

At vi har mangler på vingen er jeg enig i, men med en eventuell ny spiss inn så vil det "frigjøre" Walcott til å kunne bidra oftere i sin gamle rolle på kanten.

 

På høyre back er det behov for en spiller. Uavhengig av Debuchy sine kvaliteter så er jeg overbevist om at han forsvinner fra klubben (senest til sommeren) så da må vi ha inn et alternativ/backup til Bellerin. Det store spørsmålet er egentlig om Jenkinson skal hentes tilbake eller ikke? Jeg er usikker.

 

På stopperplass så er det på tide (til sommeren) å tenke langsiktig. VI trenger en trio som kan "alternere" de to stopperplassene og med et fjerdevalg i bakhånd. Trioen består pr. i dag av Per, Kos og Gabriel, men det bør den ikke gjøre neste sesong. Per er rett og slett ikke den han var og hvis han blir i klubben så mener jeg at han må bli vårt nye "fjerdevalg" (Chambers selges). I utgangspunktet så ser jeg for meg at Kos og Gabriel fremdeles skal være to av de tre i "trioen", selv om vi har litt "problemer med begge. Problemet med Kos er at han synes å være relativt utsatt for skader, problemet med Gabriel er at han fremdeles er litt ustabil men samtidig så har jeg likevel fremdeles trua på hans fremtidige kvaliteter. Vi må til sommeren ha inn en spiller som kan være et klart førstevalg som stopper og som kan fungere sammen med både Kos og Gabriel.

 

Jeg ser ikke bort fra at vi også må på keeperjakt til sommeren, ikke for at behovet er der pr. dato for en ny målvakt men fordi jeg tviler på at Ospina blir værende enda en sesong i klubben som benkesliter. Cech har enda noen sesonger i seg, så det er kanskje på tide å finne "talentet" som etterhvert skal ta over etter "legenden".

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke selge Chambers ennå. La han få en eller to sesonger på utlån slik at får seg litt spilletid. Tror fortsatt det er noe i gutten.

Sentral midtbane, helst DM bør prioriteres i januarvinduet.

At han sendes på utlån istedet for å selges (ved sesongslutt) er forsåvidt en grei løsning, dessverre så har jeg ingen tro på at han vil være den rette i Arsenalforsvaret når en/flere sesong(er) med utlån er over. Det er mye man kan kompensere for med erfaring og spilletid, men jeg tviler på at Chambers får god nok erfaring til å kompensere for den manglende farten han allerede sliter med.

Per har klart å kompensere en del for manglende fart med nettopp lang og god erfaring, men jeg er usikker på om han var like "treg" som Chambers da han var på samme alder. Pr dato så er Chambers eneste metode for å kompensere for sin manglende fart å ved ty til holding og liknende når det kreves.

 

Det er helt sikkert noe i gutten, men jeg tror ikke han er den rette til å bekle forsvaret i en klubb som bør/skal være seriøs utfordrer til titler i Europa og i hjemlig liga (hvert år).

Link to comment
Share on other sites

La gutten vokse seg stor som DM, tror det kan være noe for Chambers. Vil nok vært et bedre alternativ enn Arteta.

Bedre enn det den "aldrende" Arteta skal det ikke så mye til, men det vi trenger er en midtbanespiller med defensive egenskaper som er opp i mot eller på høyde med kvalitetene til Coquelin og opp på det nivået får vi neppe se Chambers.

 

Selv om jeg har vært kritisk til Chambers i en periode så skyldes det i hovedsak at jeg hadde så store forhåpninger til han men at han har vist enkelte svakheter som gjør at jeg har mistet troen. Som jeg har nevnt så mener jeg at han har en stor svakhet når det gjelder fart og det viste seg klart når han spilte back i tidligere sesong(er). Han ble ofte tatt på farten av raske backer/vinger og måtte for ofte ty til holding for å stoppe motstander.

Fart er ikke noe som vil utvikle seg til det "bedre", man kan kompensere med å lese spill og plassere seg rett (erfaring) men jeg tviler på at han har det som skal til for å dekke defensive posisjoner i Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...