Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet sommeren 2015


Polljen

Recommended Posts

Virker som Roman og Cech er såpass gode venner at han har lovet han frie tøyler ang klubbvalg. Dessuten leste jeg at Cech selv trives veldig godt i London, så da er vel valget rimelig greit? Skeptisk til at vi skal beholde polakken og hive Ospina på dør, men samtidig er det noe med "homegrown" osv.

 

Desverre er det få andre rykter, de få useriøse man leser om handler ofte om sentrale midtbanespillere... Er det en plass vi har nok folk så er det her. Om Cech kommer inn, så hadde en backup i midtforsvaret, en virkelig DM og en verdensklasse av en spiss holdt i lange baner til å utfordre på flere fronter neste år.

 

Som altid er jeg veldig skeptisk til at jeg får det som jeg vil :) Desverre tror jeg det at vi ikke får noen ny toppspiss på endel år til. Heldigvis har vi Coq på DM, ellers ville det vært krise med en gambling på Arteta der neste sesong også.

 

Hva med kapteinsbindet? Når skal vi endelig peke ut en bauta av en kaptein som spiller flesteparten av kampene og er en lojal og solid spiller? Det er jaggu på tide snart.

Har vi denne bautaen i dagens tropp?

Lojale spillere som spiller mye er det ikke vanskelig å finne, men denne solide "bautaen" er jeg mer usikker på. Har vi egentlig hatt en slik kaptein siden Viera og Adams?

Vi har hatt gode spillere som har fått bindet, men det er vel ingen som virkelig har stått fram (for meg) som denne solide bautaen av en kaptein siden de to nevnte spillerne. Etter Vieira så var det Henry, Gallas, Fabregas, RvP, Vermaelen og Arteta som har vært "offisielt" utnevnte kapteiner.

Per, som fungerende kaptein, er vel det nærmeste vi har vært en "ledertype" på banen. Han kan nok fint fungere som en god kaptein kommende sesong, men han vil ikke være en langsiktig "bauta". Jeg blir ikke forbauset om Arteta også neste sesong er vår offisielle kaptein som skriver sine kommentarer i kampprogrammet og at Per blir "defacto" kaptein på banen.

----------------

 

Etter alle skriveriene og en relativ offisiell bekreftelse (fra Gazidis/Wenger) på at forhandlinger om Cech er pågående, så blir jeg forbauset hvis han ikke kommer. Jeg er enig med deg i vurderingen av andremålvakt og tror faktisk at polakken blir værende. Når det gjelder DM/Spiss så er jeg også skeptisk til at de kommer noe, men mener fremdeles at vi trenger "nytt blod" inn her. Ett nytt førstevalg som spiss og et godt alternativ/backup til Coq er nødvendig. Backup i midtforsvaret mener jeg er unødvendig, men skulle vi få inn en ny midtforsvarer så bør han faktisk være kapabel til å være et førstevalg (sammen med Kos) og ikke bare en backup.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 336
  • Created
  • Last Reply

Nå virker det så likely at Cech kommer at rykteflommen nesten har stoppet blir jeg nervøs...

Virker som det er Chelsea som er vanskelig å forhandle med, de må visst gi Cech en sluttpakke på 4 millioner euro og at de dermed vil ha mer for tsjekkeren..

Vi må bare ro denne i land nå!

Link to comment
Share on other sites

Ingenting hadde gledet meg mer om Coquelin utviklet seg til å bli den kapteinen vi har manglet i flere år. Han har iallefall mange av ferdighetene til å bli det. Tør å kjefte på gutta når det trengs, og kan gå frem som et godt eksempel på banen. Slik som han spilte i de fleste kamper fra comebacket etter nyttår gjør også at jeg håper på at vår neste kaptein(forhåpentligvis over flere år) er Coquelin.

Link to comment
Share on other sites

Med Cech inn får vi dekket en av lagets store mangler, da gjenstår det backup på DM, en angriper og muligens en stopper*

 

* Höwedes har uttalt at han har avslått Arsenal, var en av de jeg virkelig ville ha inn i laget (Han og Otamendi som "favoritter) og nå ser det ikke ut til at det blir noen av dem. Mertesacker var dårlig store deler av første halvdel av sesongen, men ofte med "ukjente" makkere og forflytningsevnen hans blir ganske maskert av å ha Coquelin på DM og Koscielny ved siden av.

 

Dersom Gabriel kan ta et par steg så trenger vi kanskje ikke noe nytt her, Per-Kos med Gabriel og Chambers i reserve er ikke kjempesterkt, men er en decent dekning og to førstevalg som utfyller hverandre meget bra.

 

 

Backup på DM tror jeg ikke vil skje, virker som AW er ganske fornøyd med å ha Flamini og Arteta som alternativer, mener selv at Arteta er fin å ha mot de mindre lagene, men at hans dårlige forflytningsevne gjør at han er uegnet til å være DM "alene". Flamini er helt hodeløs og mener vi virkelig trenger noen med høyere defensivt nivå og fokus som reserve her.

 

 

På spissplass tror jeg fremdeles at Welbeck kan slå til og at Giroud og han er to ulike og fine spillertyper med Alexis og Theo som "supplementer" der oppe. Mangler fortsatt en til, ser Aubameyang ryktes, vært en av få lyspunkter for Dortmund i år, men noe begrenset teknisk IMO og har ikke så lyst på å få inn han egentlig (Spesielt til summene det prates om)

 

 

Da er det bare å krysse fingra for at vi får Cech inn i løpet av et par dager nå og at vi går raskt på neste target, tipper ting virkelig begynner å røre seg etter Copa America er ferdig, men med tidlig seriestart trenger vi hvertfall backupen på DM, som bør være førsteprioritet (selv om jeg som sagt tror det ikke er det.).

 

Angriper av høy klasse er relativt utenkelig, dersom ikke Aguero skulle gå til Real, ser ikke det skje dog.

Stopperplass vil kun være en forbedring av noe som alt er meget velfungerende.

 

 

Prioriteringsliste:

1. Cech

2. DM

3: Angrepsspiller (Ving/spiss)

4. Stopper

 

Dersom vi får inn Cech vil det være tredje verdensklassesigneringen Arsene gjør på 3 sommervinduer, men har et ørlite håp om at det kommer enda en (Vanskelig å se hvor han skal komme fra, men har smelt litt av sommersigneringene våre i det siste og blir en klassespiller tilgjengelig håper jeg vi er oppmerksomme)

Link to comment
Share on other sites

Backup på DM tror jeg ikke vil skje, virker som AW er ganske fornøyd med å ha Flamini og Arteta som alternativer, mener selv at Arteta er fin å ha mot de mindre lagene, men at hans dårlige forflytningsevne gjør at han er uegnet til å være DM "alene". Flamini er helt hodeløs og mener vi virkelig trenger noen med høyere defensivt nivå og fokus som reserve her.

 

Leste et sted at Bielik har tatt store steg siden januar og er mulig tiltenkt en plass i førstelagstroppen. Greit nok så lenge Coq ikke blir skadet og Flamini holder seg langt unna startelveren ;D. Ellers svirrer det mye rundt Imbula. Skal vel sies at vi linkes til alt som kan krype og gå om dagen. Han storspilte visst i sesongen som var og et Marseille i økonomiske problemer kan være villig til å slippe han billig. Høres veldig Wenger ut for meg. Ellers håper jeg inderlig på en klassespiss.

 

Hvis City tenker å kjøpe Sterling for 50m kunne jeg gjerne tenkt meg å selge dem Welbz for 40m så de får enda en middelmådig engelskmann inn for å fylle kvoten. :D Men det er vel akkurat like utenkelig som alle de andre ryktene som går..

Link to comment
Share on other sites

http://www1.skysports.com/football/news/11670/9894208/petr-cech-to-have-arsenal-medical-next-week-sky-sources

 

En liten oppdatering i Cech-sagaen. Skysports er som regel en meget solid kilde, men i akkurat denne sagaen syns jeg de har referert vel mye til "sky sources". Vi faar haape Bob Wilson har rett, og at avtalen allerede er i boks.

Link to comment
Share on other sites

Litt løse rykter:
Vi skal være nære å signere Pione Sisto. Han er en 20 år gammel ving som kåret til årets spiller i Danmark, bra talent.

Marca melder at Juventus allerede har solgt Arturo Vidal, men vil vente til etter Copa med å annonsere det. Vi nevnes selvfølgelig som en mulig kjøper. Lite trolig, men hadde vært en fantastisk signering.

Folk ett på Schneiderlin melder at han personlig helst ønsker seg til Arsenal, men at klubbene fremdeles står et stykke fra hverandre

Imbula linkes til Inter, men er vel lite trolig at de kjøper enda en da de akkurat signerte Kondogbia.

 

Til slutt har Podolski uttalt at han ønsker å bli i klubben.

Link to comment
Share on other sites

Pione sisto er en fm legende etter årets utgave, fy flate for ett talent. Om han er det på ordentlig vet jeg ikke. Bare sett han i én kamp under u21-em om dagen.

 

Vidal ville vært rått, en helt ekstrem spiller. Får vi ikke han er Schneiderlin ett greit alternativ, selv om jeg enda ønsker meg dyret fra Paris. Blaise matuidi.

Link to comment
Share on other sites

Ospina holdt Colombia alene inne i kampen helt til en straffe i natt. Fryktelig synd og miste han, polakken burde vært ut til tross for "home grown"

 

Har vi mista Ospina da? Såvidt jeg vet så er vel absolutt ingenting bekreftet? og da mener jeg INGENTING. :P

 

Han bekreftet vel at agenten jobber, men at han forholder seg rolig til turneringen er ferdig..

 

Mange sier Cech vil skaffe oss mange poeng, mye mulig. Men vil ikke Ospina det? Det halvåret han sto fast var han den beste keeperen i ligaen. At vi kan vurdere å droppe han nå synes jeg er vanvittig idiotisk, meget undervurdert fyr.

 

Cech og Ospina hadde vært en meget god kombo dog! Få vekk polakken heller. Usikkerheten selv!

 

Jeg er helt enig i at Ospina har gjort en god jobb etter at han har tok plassen som førstemålvakt i Arsenal og jeg har et klart ønske om at han skal bli. Selv om Ospina har hatt vist noen få "svakheter", så er han et klart steg opp fra polakken. På generelt basis så er jeg uenig i mye av kritikken som har kommet mot Ospina.

 

Men hvis/når Cech kommer så er det som et førstevalg og ikke som en målvakt som skal kjempe til seg førsteposisjonen. Spørsmålet er da om den ene eller begge våre nåværende målvakter er interessert i å vente en/to/tre sesonger på å konkurrere ut tsjekkeren.

Ut fra ryktene så virker det som at polakken, som tross alt pr dato kun kan "håpe" på å være et andrevalg, aksepterer å være nr 2 i den nærmeste fremtid. Jeg er mer usikker på om Ospina vil ha like lett for å aksepterer en degradering i Arsenal.

 

Det er viktig når man vurderer hvem som skal ut at man ikke bare ser på hvem som er best, men like mye på hvem som vil kunne "fungere" best som et andrevalg.

 

Når man diskuterer om hvem av skal ut av Ospina og Szczesny så kan man også like godt vurdere om det er riktig å hente Cech på bekostning av Ospina. På kort sikt (en sesong eller to) så er nok Cech et godt valg, når det gjelder langsiktighet i denne posisjonen så ????

Jeg er ikke den som jubler aller mest over Cech (som kanskje er "over the top"), men jeg er likevel ikke negativ til at han blir hentet. Selvmotsigelse fra min side? Tja delvis er det vel det, men der vi kanskje har mest å hente med Cech er den sikkerheten som forhåpentligvis smitter over på forsvaret med han i mål. Man skal ikke undervurdere erfaring og kanskje det største problemet med polakken bakerst var at han ikke direkte "oser" av sikkerhet.

 

-------------------

 

For å også ta med et annet rykte så sies det at Juventus har blitt enige med en europeisk storklubb om en overgang for Arturo Vidal. Hvilken klubb det er snakk om, blir først offentliggjort etter Copa America!

Link to comment
Share on other sites

Markedsverdien til Ospina må jo bli grei etter Copa. Ser for meg at polakken også kan vokse kraftig under lære hos Cech. Kanskje det han alltid har trengt?

Er vel en mer rutinert keeper som kan lære WS vi har ettersøkt siden polakken slo gjennom. Burde nok helst fått inn den rutinerte keeperen før, WS begynner å komme i den alderen der han ikke bør være en læregutt mer..

 

Var rykter om profitt på 1 million pund for Ospina før Copa America, håper den avtalen ikke var i boks, bør være verdt 9-10 millioner pund nå.

 

 

Ellers er det sterke rykter om Vidal i chilensk presse, ser ikke helt den overgangen gå gjennom selv, var riktignok en DM når han var yngre, men er mer en boks til boks-spiller nå. (Blir dermed en konkurrent til Ramsey/Cazorla/Wilshere)

 

Vi kobles også til Rahman Baba av tysk presse, ung venstreback som er rask, sterk og har en meget god pasningsfot (Og innleggsfot), ser ikke helt denne skje da jeg tror Monreal er fornøyd i Arsenal (Og at han er viktig defensivt) og at Gibbsy som er en liknende spillertype også blir.

Unggutten ser dog voldsomt god ut, men er nok en overivrig agent som er i gang her, har vel primært sett blitt linket til oss og Chelsea som er to av lagene med best dekning på venstreback i fotball-europa.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...