Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet sommeren 2015


Polljen

Recommended Posts

Selv om vi har tråden "Hvilke nye spillere ønsker dere?" så har det de siste årene blitt opprettet en tråd vedrørende et konkret overgangsvindu, derfor velger jeg å videreføre "tradisjonen".

 

Det blir selvsagt en del repetisjon av gamle ønsker (fra andre poster) når det gjelder spillerkjøp, og for meg så er det tre posisjoner som er viktige:

 

- Målvakt (erstatter for Szczesny). Den nye målvakten må være av en slik kvalitet at han kan være en reell konkurrent til Ospina. Jeg er relativt godt fornøyd med Ospina, men det er likevel vanskelig å si nei hvis en ny målvakt er av en kvalitet som tilsier at vedkommende må ansees som ett nytt førstevalg.

 

- DM. Jeg er imponert over Coquelin etter hans tilbakekomst, men Flamini (som jeg antar er ferdig i klubben) og Arteta er ikke gode nok som backup til Coq. Diaby er og blir en "lottospiller" som vi ikke kan stole på at han skal være frisk nok til å være klar hvis nødvendig (hvis han får ny kontrakt).

I utgangspunktet så er jeg ute etter en ny backup til Coq, gjerne en litt "annerledes" DM enn Coq, men akkurat som på målvaktsplassen så må kvaliteten være slik at han er et reelt alternativ til Coq. Og hvis vi får inn en ny DM av en slik kvalitet at han henviser Coq til backup så kan jeg ikke si nei til det heller. (Men en backup på DM er nok det mest "sannsynlige" etter min mening)

 

- Spiss. Det er vel her flere vil være uenig med meg, men for meg så er det prioritert å få inn en ny spiss som kan være et førstevalg. Jeg ønsker ikke å kvitt meg med Giroud, men jeg har ingen problemer med at han blir "skjøvet" ned som backup en ny spiss. En ny spiss må ha andre kvaliteter enn det Giroud har slik at vi har flere "kvaliteter" å spille på i angrep.

Theo gjorde en figur mot West Brom, men jeg vil ha han med videre først og fremst som ving (og spissvikar hvis nødvendig). Våre utlånte spisser bør etter min mening enten forbli utlånte eller selges (med unntak av Akpom som kan få ett nytt utlån, men ikke bør selges i dette vinduet).

 

Jeg blir særdeles fornøyd hvis mine ønsker blir innfridd i overgangsvinduet, men samtidig (av erfaring) så holder jeg mine forhåpninger litt nede. Jeg har også ett ønske om at de viktigste brikkene som (eventuelt) kommer er klare før sesongen starter og ikke i de siste dager av vinduet.

 

PS!! Når det gjelder sommerens (trenings)kamper så er følgende klart:

18. juli Asia Thropy Finale

25&26. juli Emirates Cup

2. august Community Shields (med forbehold om cupseier)

8. august første serierunde (serien starter og slutter en uke tidligere enn inneværende sesong)

Medio Juni - neste sesongs ligaoppsett blir offentliggjort

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 336
  • Created
  • Last Reply

Jeg må si meg enig i dine vurderinger Polljen! Det er sentrallinja som trenger å bli forsterket. En keeper, DM og en spiss trengs. Videre er jeg enig i din kvalitetsvurdering. Det bør være spillere som kan konkurrere med Ospina, Le Coq og Giroud. Med en skadeutsatt tropp som vår ser behovet for dybde ut til å være uendelig. Det jeg anser som ett problem med å hente inn konkurrenter, kontra klare førstevalg, er Wengers manglende tilbøylighet til å rotere. Dersom Schneiderlin blir hentet inn, tror jeg Le Coq vil tilbringe mye tid på benken. Useriøse rykter rundt Jackson Martinez har blusset opp igjen, og i ett hypotetisk scenario der vi henter han tviler jeg på at vi får se mye til Giroud. Ideelt sett burde Wenger da velge spillere etter taktikk og motstander, men noe sier meg at det foretrukne førstevalget spiller alt for mye, og at konkurrentene blir missfornøyde og vil vekk. Det blir uansett en spennende sommer, og jeg gleder meg over at silly season er i gang.

Link to comment
Share on other sites

Verminator, du har rett i at det kan bli en fare for at det med to jevnbyrdige spillere i en posisjon kan bli problemer med "manglende rotasjon". Men hvis vi er uten "adekvat" oppdekning i troppen så har vi et stort problem hvis/når vi får en langtidsskade i en posisjon uten god nok backup.

 

Det å rotere spillere er en managers ansvar, ikke først og fremst for å unngå misnøye men for å ikke belaste enkeltspillere for mye. Nå er jeg ikke noen medisinsk ekspert, men jeg kommer likevel med problemstillingen om i hvor mange av våre skadeproblemer de siste sesongene har overbelastning fra for tett kampprogram og i noen få tilfeller også for tidlig tilbakeføring til kamp hatt en betydning for skadeproblemene.

Toppklubbene i Premier League har ett tett kampprogram med ligaen + CL + FAcup og så mikke mus cupen. I de to sistnevnte cupene blir det (i alle fall delvis) brukt mange spillere som ikke normalt ikke spiller (eller spiller fra start) på førstelaget. I tillegg så har vi en god del landslagspillere og også noen som er på U21 landslag.

 

Det er selvsagt en begrensning i hvor god oppdekning vi kan ha i troppen, men i enkelte posisjoner er det etter min mening ytterst viktig å ha gode "spesialiserte" alternativer.

Link to comment
Share on other sites

Verminator, du har rett i at det kan bli en fare for at det med to jevnbyrdige spillere i en posisjon kan bli problemer med "manglende rotasjon". Men hvis vi er uten "adekvat" oppdekning i troppen så har vi et stort problem hvis/når vi får en langtidsskade i en posisjon uten god nok backup.

 

Det å rotere spillere er en managers ansvar, ikke først og fremst for å unngå misnøye men for å ikke belaste enkeltspillere for mye. Nå er jeg ikke noen medisinsk ekspert, men jeg kommer likevel med problemstillingen om i hvor mange av våre skadeproblemer de siste sesongene har overbelastning fra for tett kampprogram og i noen få tilfeller også for tidlig tilbakeføring til kamp hatt en betydning for skadeproblemene.

Toppklubbene i Premier League har ett tett kampprogram med ligaen + CL + FAcup og så mikke mus cupen. I de to sistnevnte cupene blir det (i alle fall delvis) brukt mange spillere som ikke normalt ikke spiller (eller spiller fra start) på førstelaget. I tillegg så har vi en god del landslagspillere og også noen som er på U21 landslag.

 

Det er selvsagt en begrensning i hvor god oppdekning vi kan ha i troppen, men i enkelte posisjoner er det etter min mening ytterst viktig å ha gode "spesialiserte" alternativer.

 

Vanskelig å si seg uenig i det du skriver her. Det jeg skrev om manglende rotasjon var ikke ment som ett argument for å ikke forsterke. Det var snarere en bekymring. På FM og FIFA roterer jeg jevnlig så alle spillerne i troppen er fornøyde :)

Link to comment
Share on other sites

Krychowiak leverte en god EL-finale og har vært god i alle kampene jeg har sett av han. Svært solid spiller som er et komplett midtbaneanker, som er i en perfekt alder. Han kommer nok til å bli relativt dyr nå siden Sevilla er kvalifisert til Champions League via EL-seieren i dag. Han har også god erfaring fra å spille midtstopper, så en mann med dobbel dekning her er perfekt.

 

Ellers er Lacazette svært ønskelig fra min side. Kan som Krychowiak bekle flere roller.

Link to comment
Share on other sites

Mine betraktninger:

 

En spiss - Gjerne en som kan spille på ving også. - Lacazette en drømmesignering, Reus hadde ikke vært feil det heller...

 

Angrepet vårt var meget dynamisk i finalen f.eks Walcott spilte jo egentlig ving når han scoret med Alexis sentralt, liker tanken på spillere som bytter posisjon og har fart i kroppen. Både Santi og Ramsey har vist at de har ferdigheter til å spille fri fra dypt og lenger opp i banen har vi jo Özil....

 

 

En DM - Gjerne en med god forflytningsevne, god spilleforståelse og er fornøyd med å holde seg i posisjon for lagets beste. (En Coquelin-klone med andre ord) også en fordel at han har erfaring som en "dedikert" DM. Schneiderlin og Bender(ne) spiller jo med en mer dedikert DM og ballvinner ved siden av.

Har ingen peiling på hvem som ville passet inn her, føler at spillere som Carvalho, Mikel, Krychowiak og Toulalan som jeg har tenkt på tidligere blir for treige da man ser hvor mye rom Coquelin faktisk må dekke. (Virker som AW har tenkt litt på Ramsey og selv mener jeg det ville vært krise, da han har en altfor offensiv tankegang.)

 

Får vi inn noe nytt på disse plassene er jeg egentlig fornøyd.

Bonus ville vært å faktisk benytte seg av muligheten man virker å ha til å hente Cech + å hente en potet som Milner (Perfekt å ha en slik potet på benken, men er jo det han mistrives med i City... Som regel skadefri og spiller "aldri" dårlig.)

 

 

Egentlig ganske fornøyd med forsvaret (Nå som Per virker å ha fått spillelysten og konsentrasjonen tilbake) til tross for to noe utestede reserver her.

På backplassene er vi meget solid forspent (Spent på hva som skjer med Jenko neste år)

 

Bortsett fra DM er vi godt forspent på midten og trenger egentlig bare et godt alternativ der (IKKE RAMSEY!) og på topp/ving - rask spiss som også kan spille på ving gir oss et alternativ til Giroud og gjør at f.eks Walcott-Alexis og spissen kan bytte roller.

 

(Må også si: Jeg er blant de som mistet troen på Theo, men han har i det siste vist seg som en av få som faktisk er flink til å ta initativ i bakrom og vi trenger slike spillere som er med på å lage strekk i lag - Bør for all del beholdes.)

 

Kan godt kvitte oss med:

Ryo

Diaby

Flamini

WS (Dersom ny keeper inn)

Campbell

Podolski

Sanogo

 

Er jo bare WS og Flamini som har spilt for oss etter jul og å få ut alle de ville vel frigitt en del midler (Selv om de fleste av de ikke er verdt stort.)

 

 

Bare tenk å ha et angrep med Alexis-Lacazette/Reus-Walcott med Santi og Ramsey som kan slå fra dypt og Özil som boksåpner rett bak... Ville definitivt vært en av de bedre angrepstrioene der fremme (Bayern, Barca og Real er vel de eneste som har bedre angrep enn det...) og med Giroud som spissalternativ har vi også et oppspillspunkt vi kan benytte oss av.

 

Savner virkelig tidene med Wiltord, Kanu, Bergkamp og Henry, med 4 klasseangripere å velge mellom (på to posisjoner), så vi burde da vitterlig ha 2 gode, naturlige spisser i dagens tropp siden vi hadde dobbel dekning med klassespillere når vi virkelig hadde et lag i verdensklasse..

 

 

Er dessverre redd AW tenker: Ramsey kan spille DM og vi har Flamini/Arteta - + at Alexis, Theo, Sanogo, Giroud og Welbeck er "spisser"

 

Personlig mener jeg at Welbeck har vært best på ving (Hurtigere og sterkere enn de fleste backer og har god teknikk, mangler bare i avslutningsøyeblikket, som er grunnen til at jeg ikke vil se han på topp) og at Alexis og Theo ville vært aller best om de kunne byttet posisjoner med en tredjemann i tillegg. (Og Sanogo bør ut.)

Link to comment
Share on other sites

£130k i uka over 4 år er £27m. Altså kan man heller kjøpe inn en spiller på til £15m og gi han £60k i uka over 4 år så betaler man samme prisen.

 

Er en ganske stiv pris for en spiller som blir 30 år i januar syntes nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Offentliggjøres summene dere refererer til her, eller er det rykter også? Somregel kjenner ingen til eksakte lønninger ect når vi ansetter.

 

Uansett ble han tilbudt mer (ifølge ryktene i man city), så hvis to lag tilbyr så høy lønn er man vel verdt det? Han valgte garanti om spilletid først.

 

Hos oss ville han vært en annvenlig potet, på lik linje som dagens city. Ikke noe vi må ha, da det finnes viktigere posisjoner.

 

Millner styrker Liverpool med arbeidsinnsats og vilje, noen frelser er han absolutt ikke!

Link to comment
Share on other sites

En helt ordinær spiller spør du meg, vi trenger han ikke..at Liverpool gir han 1,3 mill i uka sier mer om Liverpool som klubb og deres historisk dårlige transferkomite, at noen har noe sånt er latterlig i seg selv.

 

 

2ah5b0h.jpg

 

Ja hvem glemmer vel perler som det her blant annet? :lol: :D

 

Link to comment
Share on other sites

Skrives mye om Jackson Martinez om dagen. Det lille jeg har sett av han, kun i cl, har vært veldig bra! Og for Porto har han 67 mål på 88 kamper totalt! Imponerende statistikk.. Kan bli en ny klassesignering?

Link to comment
Share on other sites

Milner og Ings vil sikkert kunne forsterke Pool, men er det slike spillere som vil løfte laget til topps? Det gjenstår og se, men fremstår som lite sannsynlig. For øvrig er jo det å hente spillere fra mindre engelske klubber (Ings i dette tilfellet), og gjøre dem til stjerner, noe Pool også gjorde tidligere (Keegan for eksempel ble plukket opp i Scunthorpe). Den gang virket denne oppskriften, men er dette veien å gå i dag? Jeg vet det er en slags fallitterklæring, men det er vel tvilsomt om man i dag kan nå til topps i ligaen bare med å basere seg på hjemmeavl, og å hente talentfulle spillere i England. Hjemlige spillere er dessuten overpriset. Generelt får man mer for pengene, og man får totalt sett et bedre produkt ved å støvsuge markedet internasjonalt.

 

PS: Martinez vil utvilsomt være en forsterkning. Så kan man selge Sanogo og Campbell. Jeg har egentlig ikke lyst til å selge Podolski. Hvis han kan finne tilbake til sitt beste, vil han fortsatt kunne bidra i et par sesonger til. Han har spisskompetanse på noen områder klubben trenger.

Link to comment
Share on other sites

Milner og Ings vil sikkert kunne forsterke Pool, men er det slike spillere som vil løfte laget til topps? Det gjenstår og se, men fremstår som lite sannsynlig. For øvrig er jo det å hente spillere fra mindre engelske klubber (Ings i dette tilfellet), og gjøre dem til stjerner, noe Pool også gjorde tidligere (Keegan for eksempel ble plukket opp i Scunthorpe). Den gang virket denne oppskriften, men er dette veien å gå i dag? Jeg vet det er en slags fallitterklæring, men det er vel tvilsomt om man i dag kan nå til topps i ligaen bare med å basere seg på hjemmeavl, og å hente talentfulle spillere i England. Hjemlige spillere er dessuten overpriset. Generelt får man mer for pengene, og man får totalt sett et bedre produkt ved å støvsuge markedet internasjonalt.

 

 

Liverpool har jo i de senere år hentet en del overprisede briter. Carroll, Downing, Bellamy (Waliser), Cole (kom vel gratis, men dog), Lambert og Adam var alle gigantiske flopper. Videre tok det lang tid før Henderson nådde ett akseptabelt nivå. Det er ikke nødvendigvis feil å hente britiske spillere, men å hente de fra middelmådige klubber etter en god sesong har ikke vært noen suksessoppskrift.

Link to comment
Share on other sites

Micah Richards er blitt frigitt av Cityh ifølge premierleague.com

Noe vi burde være interessert i? Eller har han mista det helt?

http://www.premierleague.com/en-gb/news/news/2015-16/jun/100615-premier-league-clubs-submit-retained-and-released-lists/

Han kunne blitt stor, men slo aldri gjennom som man hadde håpet, fikk 12 starter for Fiorentina i år. Kudos at han "tør" å dra til Italia som engelskmann, men er du ikke god nok for Fiorentina er du ikke god nok for Arsenal, tipper han ender i Everton.

Link to comment
Share on other sites

Håper virkelig at det kommer inn en toppspiss og en midtstopper. Cavani får vi vel neppe. Men Higuain er realistisk. Bak ønsker jeg Höwedes. Dm er jeg faktisk usikker på. Coq kan være førstevalg, og både Ramsey og Wilshere kan godt spille i posisjonen. Om ikke Szcz går, er han en god reservekeeper.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...