Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet sommeren 2014


49 unbeaten

  

27 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Squawka Football @Squawka 1h

Romelu Lukaku has scored more Premier League goals over the past two seasons (32) than both Sergio Aguero (29) & Wayne Rooney (29).

Litt å tenke over. Personlig har jeg ikke blitt sånn voldsomt imponert over Lukaku, men det sier vel litt mtp. at han har mye å gå på. Er vel bare van Persie og Suarez som har scoret mer i ligaen på disse 2 sesongene enn han.


Hvis Chelsea er villige til å selge så sier jeg ikke nei takk akkurat.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 673
  • Created
  • Last Reply

I det kommende overgangsvinduet så MÅ (eventuelle) utgående spillere (på førstelaget) erstattes med "kvalitet", i tillegg så må laget forsterkes i flere posisjoner.

 

Den minimale forsterkningen er (utenom erstatning av spillere som forsvinner):

et fjerdevalg som stopper (gjerne en spiller som også kan bekle sidene). Vi er meget sårbare her ved skader.

en nytt defensiv anker. Arteta har gjort en god jobb, men etter min mening så er han "over the top" og jeg ser både han og Flamini som backup-spillere på midten.

en ving (fortrinnsvis på venstre siden) som kan danne et "vingpar" sammen med Walcott. Tankene om en retur av Vela høres meget interessant ut synes jeg.

en spiss. Giroud har gjort en god jobb i deler av sesongen, men han har sine klare svakheter. Vi trenger også en spiss med fart som kan dra bedre nytte av den kvaliteten Özil besitter på midten.

 

Får vi forsterket laget på disse fire posisjonene, samt å få inn erstattere for de som kan/vil forsvinn, så ser jeg meget lyst på neste sesong.

Dette trenger ikke sprenge banken, et fjerdevalg i forsvaret og en eventuell retur av Vela vil koste "småpenger", en ny DM og en ny spiss vil koste noe mer. Det vil nok også koste noe å eventuelt erstatte Sagna. En (eller to) ny(e) målvakt(er) vil nok sannsynligvis ikke bli de mest kostbare innkjøpene.

Hvis Vermalen eventuelt forsvinner så antar jeg at salgsummen for han vil dekke hans erstatter.

 

Link to comment
Share on other sites

Szczesny

Aurier - Mertesacker - Koscielny - Gibbs

Gonalons/Schneiderlin - Ramsey

Walcott - Özil - Vela

Balotelli/Benzema

Benken: Thomas Sørensen, Mathias Ginter/Vermaelen, Arteta, Wilshere, Chamberlain, Podolski, Giroud

Hvis jeg skulle gått for en mer realistisk approach fremfor "bare" verdensstjerner. Aurier for £7m. Gonalons for £10-13m/Schneiderlin £15-20m. Vela £3,3m. Balotelli £20-30m/Benzema £30-35m. Sørensen £0m (bosman). Ginter £6-8m.

 

Hvis man tar utgangspunkt at man kjøper hver enkelt av spillerene til venstre for skråstreken (og de andre nevnte) for den høyeste prisen jeg har satt opp så vil det komme på £61,3m for alle sammen (altså Gonalons og Balotelli). Andre siden av streken så blir det £73,3m.

Dette er også selvsagt forebeholdt at vi beholder spillere som Vermaelen og Podolski i sommer.

Link to comment
Share on other sites

I det enesvaralternativet i pollen står det: "Ja. Men Wenger vil ikke hente inn forsterkninger i alle de posisjonene som er nødvendig."

 

Det kommer vel an på hvem som definerer 'nødvendig'? Det finnes Arsenalfans som mener at vi må hente 9 nye førstevalg.

Link to comment
Share on other sites

I det enesvaralternativet i pollen står det: "Ja. Men Wenger vil ikke hente inn forsterkninger i alle de posisjonene som er nødvendig."

 

Det kommer vel an på hvem som definerer 'nødvendig'? Det finnes Arsenalfans som mener at vi må hente 9 nye førstevalg.

 

De faller vel under kategorien "desillusjonert". Men, det er vel ganske åpenbart at vi trenger et par spillere inn på førstelaget for å kunne kjempe med de alle beste.

 

Edit:

 

Tenkte å informere om at Carlos Vela scoret igjen i dag. 16 ligamål som kantspiller er rimelig imponerende. Særlig når han har 12 assists ved siden av.

Link to comment
Share on other sites

I det enesvaralternativet i pollen står det: "Ja. Men Wenger vil ikke hente inn forsterkninger i alle de posisjonene som er nødvendig."

 

Det kommer vel an på hvem som definerer 'nødvendig'? Det finnes Arsenalfans som mener at vi må hente 9 nye førstevalg.

---------

 

Selvsagt så er min definisjon av ordet "nødvendig" svært subjektivt, men er ikke egentlig alle våre meninger her på forumet det uansett om vi vil ha inn en helt ny førsteellever eller vi er fornøyd med dagens tropp.

 

Min bruk av begrepet nødvendig er at det er fire posisjoner i troppen som jeg mener trenger forsterkning for å komme seg gjennom en hel sesong der skader er uunngåelige. Når jeg setter opp min vurdering så erkjenner jeg samtidig at vi ikke skal bli et "Kjøpelag" ala Shitty, men vi trenger en viss forsterkning for å forsatt være med blant de "store". Jeg er hverken ute etter å erstatte "hele" laget ei heller er jeg nødvendigvis ute etter de største stjernene, men i dette overgangsvinduet så holder det ikke med unge lovende (f.eks. Sanogo) så vi trenger å få inn gode (gjerne unge) relativt etablerte spillere.

 

Min vurdering av nødvendige posisjoner:

 

Tre midtstoppere er i minste laget, og hvis "backupen" Sagna forsvinner så er behovet for et fjerdevalg presserende.

Defensiv midtbane. Arteta/Flamini har gjort en god jobb, men slik jeg vurderer det så har begge sine svakheter og tiden nærmer seg for å få inn en "bauta" i denne posisjonen.

Ving. Vi har flust med offensive midtbanespillere, men vi har få "naturlige" vinger, derfor trenger vi å forsterke denne posisjonen.

Spiss. Giroud har en klar styrke i etablert angrep der han får jobbe i "boksen", men vi trenger et alternativ med fart i denne posisjonen.

Selvsagt kunne jeg "valgt" å forsterke flere posisjoner (f.eks. målvakt), men for meg er dette de "kritiske" posisjonene i troppen.

 

------------

 

Ser forresten at det blir påstått i dagens media at Wenger har fått £100 millioner til rådighet. Men det store spørsmålet er vel ikke hvor mye han har til rådighet, men derimot hvordan han vurderer behovet for å bruke de nevnte midlene. Han har vel i flere overgangsvinduer hatt bra med midler til rådighet uten å finne behov for å "bruke de opp".

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer nok bra med det jeg også har lest og hørt av uttalelser. Jeg tør fremdeles påstå Özil aldri hadde skjedd om vi ikke gikk på trynet i innledningen mot Villa. Penger har vært der, men Wenger har valgt å stole på laget. Sånn sett stemmer uttalelsene hans etter FA cupen godt, med at han endelig mener troppen viser hva som bor i dem. Frykten min er at han nok en gang mener det vi har er godt nok, og blindt ser på skadene som eneste årsak til at vi feilet i CL og ligaen. Jeg håper jeg tar feil...

Link to comment
Share on other sites

Personlig tror jeg den troppen vi har nå et i stand til å vinne PL neste sesong uten så mye som en eneste forsterkning. Dette fordrer seff at Sagna, Verm og Flappy blir.

 

Neste år er det mulig vi får brukt Diaby og vi kan da ikke være like uheldige med skader en gang til.

Link to comment
Share on other sites

Det betyr ikke at jeg ikke ønsker meg forsterkninger. En allerede sterk tropp kan bli sterkere. En til to top top quality players til så blir det gøy. Chelsea og City trenger bare noen få forsterkninger for å bli virkelig skumle de også.

Link to comment
Share on other sites

Personlig tror jeg den troppen vi har nå et i stand til å vinne PL neste sesong uten så mye som en eneste forsterkning. Dette fordrer seff at Sagna, Verm og Flappy blir.

 

Neste år er det mulig vi får brukt Diaby og vi kan da ikke være like uheldige med skader en gang til.

 

Godt er er lov å være uenige :) Som du vet tror jeg aldri i verden stallen er god nok som den er til ett ligagull, noe året som var poengterte. Skadeutsatte er vi hvert bidige år, ingenting som tyder på at neste år skal bli noe roligere på den fronten.

Link to comment
Share on other sites

Personlig tror jeg den troppen vi har nå et i stand til å vinne PL neste sesong uten så mye som en eneste forsterkning. Dette fordrer seff at Sagna, Verm og Flappy blir.

 

Neste år er det mulig vi får brukt Diaby og vi kan da ikke være like uheldige med skader en gang til.

 

Det betyr ikke at jeg ikke ønsker meg forsterkninger. En allerede sterk tropp kan bli sterkere. En til to top top quality players til så blir det gøy. Chelsea og City trenger bare noen få forsterkninger for å bli virkelig skumle de også.

-----

 

Skader vil alltid forekomme, men jeg får nå inderlig håpe at denne sesongen ikke blir "repetert" i så måte.

 

Har vi et lag nå som er gode nok til å vinne PL? Tja, det er nok bortimot godt nok hvis vi ser på en skadefri førsteellever. Men vi har ikke god nok bredde i stallen til å takle skader på sentrale spillere. Problemet for meg i inneværende sesong er først og fremst bredden, der det p.g.a. skadene har vært vanskelig å hvile spillere i et tett kampprogram.

 

Når jeg ønsker å "forsterke" laget (troppen) så skyldes det mye mangelen på bredde i flere av lagdelene. Med et forsterket lag i overnevnte posisjoner så er jeg ikke i tvil om at vi vil være blant favorittene i PL kommende sesong.

 

Det er ikke dyre stjerner jeg først og fremst er ute etter, men "kvalitativ" bredde i troppen.

 

Når det gjelder Diaby så har vi med hans skadehistorie ikke "råd" til å kalkulere han i neste års tropp. En eventuell skadefri Diaby over tid må anses som en bonus og ikke noe annet

Link to comment
Share on other sites

Personlig tror jeg den troppen vi har nå et i stand til å vinne PL neste sesong uten så mye som en eneste forsterkning. Dette fordrer seff at Sagna, Verm og Flappy blir.

 

Neste år er det mulig vi får brukt Diaby og vi kan da ikke være like uheldige med skader en gang til.

 

Lol. :P

Ellers er jeg enig hvis ikke City, Chelsea, United og Liverpool forsterker i år og fortsetter med samme lag. Da kan vi uten skadeplager kanskje vinne ligaen, men det vet vi alle at ikke kommer til å skje og derfor må det noen signeringer til (eller at Chambo og Wilshere tar steget opp som Ramsey gjorde) for å kunne være blant de som utfordrer til tittelen(e).

Link to comment
Share on other sites

Vi må nok forsterke laget til neste sesong, men nøkterne Wenger kommet nok ikke til å hente inn 4-5 spillere, det tviler jeg sterkt på.

Derimot må både Wenger og resten av staben se at vi trenger en spiss, gjerne en rask spiss som kan true bakrom.

Giroud har vært god til tider og har trossalt scoret respektable 16 mål i ligaen og alt i alt 22 mål. Henter vi spiss

som kan gjøre noe av det samme eller bedre er vi bra rustet på topp.

 

Om Verminator og Sagna blir trenger vi kun backup bakover slik jeg ser det. Aurier har vært nevnt, jeg vet ikke hvor god han er,

men ut i fra det jeg hører skal han være god, blir spennende å se i VM.

 

På midtbanen er vi godt dekket spør du meg, spørsmålet er om ikke Arteta er litt over the top og må muligens byttes ut med en

annen spiller.

 

Blir spennende å se hva som skjer i sommer, håper Wenger klarer å lande noen spillere før VM, selvom jeg synes det høres noe

urealistisk ut.

Link to comment
Share on other sites

Om Verminator og Sagna blir trenger vi kun backup bakover slik jeg ser det. Aurier har vært nevnt, jeg vet ikke hvor god han er,

men ut i fra det jeg hører skal han være god, blir spennende å se i VM.

Aurier er ikke tatt med i VM-troppen til Frankrike. Sagna og Debuchy (Newcastle) er høyrebackene.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det så vil en spiss som evner å gjøre mye av det Giroud gjør, men som samtidig har fart nok + teknikk nok til å kunne løpe i bakrom og dra av en spiller eller to gjør underverker med dette laget.

Se på hva Sanogo ofte får til når han spiller på topp. Han kommer seg ekstremt ofte til store sjanser, men fordi han er rimelig ræva pdd. så evner han ikke å score. En spiss som spiller for Arsenal vil nærmest alltid få sjanser i løpet av en kamp. Ikke bare halvsjanser, men store sjanser.

 

En middels god avslutter med god fotballforståelse som Giroud kan potensielt score 15- 20 ligamål for Arsenal. Noe vi så denne sesongen. En god avslutter med god fotballforståelse kan score 25-30+.

 

La oss si at vi får inn Karim Benzema. Han er ikke like god på hodet som Giroud, men han er en betydelig bedre pasningsspiller enn det Giroud er generelt sett (selv om flikkene til Giroud ofte kan være ekstreme) med en pasningsprosent på over 80%. 82% i ligaen og hele 87,5% i CL for å være nøyaktig. Giroud er til sammenligning nede i 69% i ligaen og 68% i CL. Når det gjelder nøkkelpasninger så har Benzema i snitt 1,8 per kamp i ligaen og 2,1 i CL. Giroud igjen ligger på 1 i ligaen og 0,3 i CL.

 

Ikke bare er Benzema en betydelig bedre pasningsspiller enn Giroud, men han er også en bedre all-rounder enn sin franske kompis. I Real Madrid har han blitt brukt som oppspillspunkt, men i motsetning til Giroud så spiller han andrefiolin for spillere som Ronaldo og Bale da disse to er Real Madrid sin hoved "outlets" så blir Benzema mer en annenrangsspiller som blir brukt for å spille gjennom disse. Giroud derimot er den spilleren som skal score mest for Arsenal, men samtidig bidra for at kantspillerene våre skal score. I Arsenal så ville Benzema fortsatt fungert som et oppspillspunkt og som skal servere kantspillerene i ny og ne, men hovedsakelig sett ville han vært "the main man" som skulle score flesteparten av målene våre. Generelt sett trenger han færre skudd per mål for å score enn det Giroud gjør, men også her trenger Benzema litt ekstra coaching for å finne tilbake til sitt "gamle" dødelige-seg.

 

Eneste som er kjedelig med Benzema på topp er at han ofte uten ball ikke jobber så hardt som det man ønsker at en spiss kan gjøre, men generelt sett er han en fantastisk spiller og helt klart et steg opp fra Giroud.

Link to comment
Share on other sites

Aurier er ikke tatt med i VM-troppen til Frankrike. Sagna og Debuchy (Newcastle) er høyrebackene.

 

Er kanskje ikke så rart han ikke er tatt med i VM-troppen til Frankrike når han spiller for Elfenbenskysten.

Link to comment
Share on other sites

Er kanskje ikke så rart han ikke er tatt med i VM-troppen til Frankrike når han spiller for Elfenbenskysten.

Hva skjer med dobbeltsjekkinga mi? Tredje feilen på noen få uker. Jeg gremmes. Også jeg som er vant til å alltid ha rett...

Link to comment
Share on other sites

Van Gaal klar for United. Måtte han være like suksessrik som sin forgjenger.

 

BE

 

Tror jeg neppe. Van Gaal er en ekstremt god manager, men han er rimelig gæren så han kommer alltid i konflikt med klubben etter få år, men generelt sett forlater han klubben etter å ha gjort en meget god jobb. Som f.eks. i Barcelona eller i Bayern.

Link to comment
Share on other sites

Van Gaal klar for United. Måtte han være like suksessrik som sin forgjenger.

 

BE

Tipper dette blir en meget god signering for United. I tillegg er de litt som Liverpool neste år,

ingen Europacupstpill og kan dermed konsentrere på PL, og vil sikkert ha mindre skader og.

De kommer garantert til å bli farlige med van Gaal ved roret. Tiden vil vise, la oss håpe at

de fucker opp skikkelig :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...