Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet sommeren 2014


49 unbeaten

  

27 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Wenger sier aldri at han er interessert i en spiller før han sitter ved siden av han i arsenaldrakt, så at det er stille på ryktefronten bekymrer meg ikke, kommer garantert noen.

Utd sin latterlige handling er ikke noe å skrive hjem om, overbetalt hver eneste overgang. Likevel er de mye dårligere enn oss i nesten hver eneste posisjon fra midtbanen og bakover.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 673
  • Created
  • Last Reply

Take a chill pill Stefan.

 

Fram til Giroud ble skadet så var det strengt talt ingen grunn til å kjøpe inn en ny spiss. Når det kommer til DM er jeg nok like frustrert som deg, men håper det skjer noe i kveld/natt.

 

Jeg vet ikke om det er offisielt om Manu har kjøpt inn Falcao. Slik jeg ser det så trenger de desperat midtbanespillere og forsvarere. I stedet går de hen og svir av over 1 mrd (forutsatt at Falcao kommer inn) på spiller i posisjoner de har solid dekning fra før. Jeg ser intet beundringsverdig i det.

 

Chelsea betaler for å låne ut Torres og henter inn Remy som ikke passerte medical hos Liverpool, hvor fornuftig er det Stefan?

 

Har vært en grunn til å kjøpe spiss hele veien Tapapa. Vi har den soleklart dårligste førstevalget på spissplass i England og backupen deretter. At vi attpåtil har fått dårligere dekning på spissplass igjen fra i fjor av er heller ikke akkurat så vanvittig flott.

 

Er nok ganske så offisielt. Kommer visstnok til Manchester i løpet av noen timer. Gary Neville postet også et bilde sammen med Falcao på twitter for ikke så altfor mange minutter siden (se her). Er dog enig i at en midtbanespiller og forsvarsspiller er det som burde stått øverst på lista, men er en god del lag som vinner titler på et godt angrep nå til dags også dessverre. Se på United i 12/13 sesongen blant annet. Ferguson overså nettopp de samme problemene og allikevel var United soleklart best i England på den tida. Og mtp. at de også har like lang tid igjen av overgangsvinduet som oss så skal man heller ikke se bortifra at de henter inn flere spillere. Og hva skal man da bruke som unnskyldning for å bortforklare at Arsenal igjen går inn i en sesong med gapende hull i laget?

 

Torres har en svimlende høy lønn i Chelsea så finansielt sett så lønner det seg kontra å beholde han. Attpåtil holder også Remy et høyere nivå enn spanjolen. Når det gjelder Remy så har han lenge hatt en hjertefeil eller noe lignende, men det har aldri hindret han før i noen av klubbene. Redknapp sa også at dette var bullshit når ryktene gikk og at Remy aldri har hatt noe problemer med å passere medisinske tester. Noe som stemmer mtp. at han har skiftet klubber et par ganger de siste årene samt spiller for Frankrike. Mest sannsynligvis så fikk Liverpool nyss i at Balotelli var tilgjengelig og droppet Remy interessen.

 

Har jeg sett en eneste deadline day uten at du kaller Wenger, klubb og styre for håpløse? I år handlet vi 4 spillere i juli, 1 forsterkning og tre erstattere. Vi har brukt mer penger enn noen gang. Det er fortsatt behov for mer skal man kjempe om de gjeveste trofeene, men hva skal man gjøre når United bruker 2 mrd på to vinduer? De betaler så høye priser at markedet blir helt overopphetet. Det samme kan sies om Chelsea til tider. At Wenger bruker lang tid på sine overganger er det liten tvil om, men vil du at Arsenal skal betale £30 mill for en spiller som Luke Shaw? Nei da syns jeg det er bedre å betale under halve prisen for Chambers. £59,5 mill for Di Maria eller £35 mill for Alexis? I sommer ble Wenger hetset for at han var på stranda under VM. Han skulle jo signere spillere! Like etter kom Alexis. Nå dømmer han en kamp i Italia. Cerci som vi har vært linket mye til kommer fra Italia.

 

Du konkluderer også med at vi har en utømmelig kilde med penger og at det er kun Wengers stahet det står på. Det at vi har brukt rekordmange penger betyr ikke at vi kan bruke så mye vi vil. Ett sted går kanskje grensen for oss? Jeg tror vi får se 1-2 spillere inn i kveld. Det gjør DLD enda artigere.

 

Og da spør jeg deg: Har det gått et eneste vindu de siste 6-7 årene hvor klubben har gjort de nødvendige grepene før de par siste dagene av overgangsvinduet? Nei. Det har ikke skjedd. Derfor så kaller jeg de for håpløse. Til og med når Özil ble signert i fjor (og jeg var vanvittig fornøyd og sa jeg ikke skulle klage så mye fordi vi hadde fått tak i Özil) så stusset jeg på at han ble hentet inn. Og så langt denne sesongen så viser det seg at han kanskje ikke var den beste spilleren å hente inn allikevel da det er langt større problemområder i laget enn sentral offensiv midtbane. Istedet så blir det igjen dårlig planleggning/lagbygging og vi må dytte en av Cazorla eller Özil ut på kant hvor de fungerer langt ifra optimalt.

 

Hvorfor drar du frem Luke Shaw når behovet ikke har vært venstreback? Vi betalte £16m for Chambers som er en midtstopper/høyreback/defensiv midtbane. Behovet har aldri vært venstreback såfremt vi ikke solgte Monreal.

 

Di Maria til den prisen er selvsagt latterlig høy og jeg er glad vi styrte unna, men la oss snakke om Balotelli til £16m eller Carlos Vela til £4m som vi ikke gikk for? Joda. Alexis Sanchez er en veldig god spiller, men som Özil så sliter jeg litt med å se helt hvordan han skal fungere optimalt for Arsenal. Vi har nå sett hvordan formasjonen må endres for at Sanchez skal passe inn og hvordan Özil deretter har blitt plassert på kant og prestasjonene har vært veldig varierende. Jeg savner en slagplan hvor jeg faktisk kan se tankegangen bak noe.

 

Sanchez og Özil i mine øyne slår meg mer som prestisjesigneringer fremfor spillere som er håndplukket for å fungere optimalt i et system. Blir litt som når vi hentet Arshavin i 2009. En spiller som blendet absolutt alle Gooners i løpet av våren, men som de kommende sesongene ikke passet inn i klubben og Wenger's formasjon/spillestil i det hele tatt.

Attpåtil så stiller jeg også spørsmålstegn til at Wenger henter inn Sanchez som "spiss" når chileneren aldri har spilt som ensom spiss. Hvorfor ikke bare hente en ordentlig spiss til £35-40m hvis man først skal bruke så mye penger og er på utkikk etter en spiss?

 

En annen ting Verminator5 som du også glemmer å nevne: Vi har fått £15m for Vermaelen denne sommeren samtidig som vi har fått nesten £5m for Cesc, £9m for Vela, £2m for Djourou og £1m for Eisfeld. Noe som gjør at pengene vi har brukt i sommer plutselig ikke er så høyt allikevel. Attpåtil har vi også kvittet oss med et lass med spillere på ganske høye lønninger hvorav mange ikke spilte engang (Park, Bendtner, Sagna, Djourou, Fabianski, Vermaelen etc).

 

Link to comment
Share on other sites

Take a chill pill Stefan.

 

Fram til Giroud ble skadet så var det strengt talt ingen grunn til å kjøpe inn en ny spiss. Når det kommer til DM er jeg nok like frustrert som deg, men håper det skjer noe i kveld/natt.

 

 

Strengt tatt så er det mange som er uenige i at det ikke eksisterte et spissbehov FØR Giroud ble skadet. Frustrasjonen din når det gjelder DM deler jeg fullt ut, men du vil nok finne mer enn bare ett par forummedlemmer som har etterlyst et alternativ til Giroud lenge (også tilbake i forrige sesong)

Link to comment
Share on other sites

Og da spør jeg deg: Har det gått et eneste vindu de siste 6-7 årene hvor klubben har gjort de nødvendige grepene før de par siste dagene av overgangsvinduet? Nei. Det har ikke skjedd. Derfor så kaller jeg de for håpløse. Til og med når Özil ble signert i fjor (og jeg var vanvittig fornøyd og sa jeg ikke skulle klage så mye fordi vi hadde fått tak i Özil) så stusset jeg på at han ble hentet inn. Og så langt denne sesongen så viser det seg at han kanskje ikke var den beste spilleren å hente inn allikevel da det er langt større problemområder i laget enn sentral offensiv midtbane. Istedet så blir det igjen dårlig planleggning/lagbygging og vi må dytte en av Cazorla eller Özil ut på kant hvor de fungerer langt ifra optimalt.

 

Hvorfor drar du frem Luke Shaw når behovet ikke har vært venstreback? Vi betalte £16m for Chambers som er en midtstopper/høyreback/defensiv midtbane. Behovet har aldri vært venstreback såfremt vi ikke solgte Monreal.

 

Di Maria til den prisen er selvsagt latterlig høy og jeg er glad vi styrte unna, men la oss snakke om Balotelli til £16m eller Carlos Vela til £4m som vi ikke gikk for? Joda. Alexis Sanchez er en veldig god spiller, men som Özil så sliter jeg litt med å se helt hvordan han skal fungere optimalt for Arsenal. Vi har nå sett hvordan formasjonen må endres for at Sanchez skal passe inn og hvordan Özil deretter har blitt plassert på kant og prestasjonene har vært veldig varierende. Jeg savner en slagplan hvor jeg faktisk kan se tankegangen bak noe.

 

Sanchez og Özil i mine øyne slår meg mer som prestisjesigneringer fremfor spillere som er håndplukket for å fungere optimalt i et system. Blir litt som når vi hentet Arshavin i 2009. En spiller som blendet absolutt alle Gooners i løpet av våren, men som de kommende sesongene ikke passet inn i klubben og Wenger's formasjon/spillestil i det hele tatt.

Attpåtil så stiller jeg også spørsmålstegn til at Wenger henter inn Sanchez som "spiss" når chileneren aldri har spilt som ensom spiss. Hvorfor ikke bare hente en ordentlig spiss til £35-40m hvis man først skal bruke så mye penger og er på utkikk etter en spiss?

 

En annen ting Verminator5 som du også glemmer å nevne: Vi har fått £15m for Vermaelen denne sommeren samtidig som vi har fått nesten £5m for Cesc, £9m for Vela, £2m for Djourou og £1m for Eisfeld. Noe som gjør at pengene vi har brukt i sommer plutselig ikke er så høyt allikevel. Attpåtil har vi også kvittet oss med et lass med spillere på ganske høye lønninger hvorav mange ikke spilte engang (Park, Bendtner, Sagna, Djourou, Fabianski, Vermaelen etc).

 

Det er mye som i en ideell verden kunne vært gjort annerledes i de foregående transfervinduene, men vi har spilt med hendene bundet på ryggen grunnet den finansielle byrden av Emiratesprosjektet. Det vet du veldig godt. Da kan vi ikke gi den prisen selgende klubb krever med en eneste gang. Da må det forhandles slik at prisen blir mer overkommelig. Slikt tar tid. Av og til så går det ikke i det hele tatt. Det er derfor jeg belyser eksempelet med Luke Shaw. Man kan enten hente en spiller med en gang og kaste penger på selgende klubb, eller så kan man forhandle seg til en bedre pris. Beklagelig, men slik er det nå en gang når man har mye gjeld. Nå har vi hatt mer finansielle muskler, og det har vi sett tydelige resultater av.

 

Balotelli til £16 mill kan potensielt bli ett kupp, og det kan like fort ende i katastrofe. Hvordan vi skal få plass til Vela i laget klarer ikke jeg å forstå. Alderweireld kunne også vært en mulighet, men ser nå til å være på vei til Southampton. Jeg velger å tro at Wenger har tatt kloke vurderinger rundt de spillerne han ikke har hentet. Du har helt rett i at balansen ikke ser så aller værst ut mtp salgene vi har gjort, men det betyr ikke nødvendigvis at vi kan punge ut for Falcao.

 

Det er helt sikkert spillere der ute som har vært tilgjengelige som ville styrke oss, men jeg syns vi skal vente til fløyta går før vi tar den endelige bedømmelsen. Skadene til Arteta og Giroud kom brått på. Problemet vil forhåpentligvis bli adressert.

Link to comment
Share on other sites

I år handlet vi 4 spillere i juli, 1 forsterkning og tre erstattere.

Ja vi har kjøpt en forsterkning og tre erstattere. Ospina og Debuschy erstatter hver sin utgående spiller. Chambers erstatter pr. dato to utgående spillere alene. Sanchez er en nødvendig erstatning.

Vi kan selvsagt ikke konkurrere med United, City og Chelsea når det gjelder penger, men jeg deler likevel mye av Stefan B sin frustrasjon. Det vil selvsagt være store meningsforskjeller mellom fansen og hvilke behov vi har for forsterkninger, som det bør være. Mye av min frustrasjon bunner i at når Arsenall f.eks. kjøper et dyrt talent som Özil så virker det nærmest meningsløst når Wenger tilsynelatende ikke "skaper" et lag som kan nytte seg av hans spisskompetanse.

 

Jeg har ingen problemer med å se at vi ikke kan plukke fra den øverste dyre hyllen, men det er utrolig mye talent på den neste litt rimeligere hyllen som vi har økonomi til å handle fra og da blir det frustrerende når Wenger tydeligvis mener det er mer enn godt nok å satse på et spillere som enten er "over the peak" (DM) eller totalt uten meritter (Sanogo/spissplassen).

Hvis Arsenal hadde måttet satt klubbens økonomi i fare for å styrke laget så hadde jeg vært den første til å heve pekefingeren, men når man summerer opp pengene som er brukt i sommer så er det greit å trekke fra penger som har kommet inn også (Vermaelen og Fabragas + nye sponsoravtaler) og jeg er ikke i tvil om at klubben har økonomi til å forsterke laget med de få nødvendige spillerne uten å være i nærheten av å sette sin økonomi i noen som helst fare

Link to comment
Share on other sites

Lite fart på ting og tang nå, men Piers Morgan melder at vi skal være inn for Welbeck på lån. Høres ut som det er fabrikert, da det er en reaksjon på Falcao dealen.

 

Screenshot_01_09.png

 

Vi får nok en inn i løpet av kvelden!

 

Om det er tilfelle håper jeg Welbeck gjør som Sturidge.

Link to comment
Share on other sites

Nå skjer det noe!

 

ivffok.png

 

Spørs hvor mye det ligger i dette, men det virker vell sannsynlig at Wenger offloader Coquelin nå?

 

Er også ett enkelt rykte om Negredo, tviler sterkt på det, men det hadde definitivt ikke vært dumt! Negredoryktene stammer vell først og fremst fra tiden hvor Falcao var ryktet til City.

 

Screenshot_01_09.png

Link to comment
Share on other sites

Det portugisiske vinduet stengte kl 19 (norsk tid) så det blir ingen overgang for Campbell dit

 

EDIT!

 

Selv om det tyske vinduet stengte kl 18 (norsk tid) slik at Podolski ikke returnerer til Tyskland i denne omgang, så er det greit å merke seg at han også har vært "ryktet" til Tyrkia også i dette vinduet så det er en teoretisk mulighet fremdeles for en slik overgang siden det tyrkiske vinduet først stenger 6. september kl 23 (norsk tid)

Link to comment
Share on other sites

And Welbeck it is! http://theshortfuse.sbnation.com/2014/9/1/6094397/arsenal-transfer-news-danny-welbeck-alan-smith-sky-text?

Jeg er faktisk ganske fornøyd med det, men hvor er de defensive signeringene?

Selv om overgangen er sannsynlig,så er den fremdeles bare et rykte. Akkurat som Falcaos overgang til United ;D

Link to comment
Share on other sites

"Arsenal to make SHOCK move for free agent centre-back

 

ARSENAL are lining up a surprise move for free agent Mario Yepes, according to various reports."

-----------------

 

Dette er en overskrift hentet fra "the daily and sunday express".

 

Nå er det ikke slik at jeg tar akkurat denne overskriften så veldig høytidelig, men den viser at selv om overgangsvinduet er stengt så er ikke alle muligheter ute for å få inn f,eks, et fjerdevalg på stopperplass. Jeg kjenner ikke til denne spilleren, men selv om han skulle være "ubrukelig" så kan det (i teorien) være andre brukbare kandidater som fremdeles er "free agent".

Link to comment
Share on other sites

Ser langt heller at vi henter inn Joseph Yobo da i så fall. Er yngre og har erfaring fra PL. Senest fra i år når han var hos Norwich.

Som sagt så var det ikke den spilleren (som var nevnt i overskriften) som var mitt poeng, men at alt håp ennå ikke er ute ;D

 

Når det er sagt så er det flott at det nevnes andre kandidater som er "akseptable" til å være vårt fjerdevalg, og kanskje er det enda flere der ute som kan komme mellom vinduene :proud:

Link to comment
Share on other sites

Vi har jo Chambers som spiller bra på stopperplass og Bellerin som hadde enda en assist i forrige u21-kamp. Skal være mye skader i bakre rekker før det er helt krise! Chambers er også god nok til å rullere/avlaste per og kos igjennom hele sesongen så de får tilstrekkelig hvile, noe som reduserer skadefaren i forhold til i fjor hvor de måtte spille tilnærmet alt.

Link to comment
Share on other sites

Vi har jo Chambers som spiller bra på stopperplass og Bellerin som hadde enda en assist i forrige u21-kamp. Skal være mye skader i bakre rekker før det er helt krise! Chambers er også god nok til å rullere/avlaste per og kos igjennom hele sesongen så de får tilstrekkelig hvile, noe som reduserer skadefaren i forhold til i fjor hvor de måtte spille tilnærmet alt.

Chambers er et godt 3. valg og han vil være svært viktig kommende sesong. Men i den foregående sesongen så hadde vi heller ikke et "dedikert" fjerdevalg på stopperplass og det gjorde sitt til at Sagna til slutt måtte trå til på stopperplass mot slutten av sesongen. Denne sesongen så er vårt fjerdevalg (sett ut fra treningskampene) Monreal og med Gibbs som har en "tendens" til å bli skadet med ujevne mellomrom så blir vi igjen veldig utsatte i backrekka.

 

Bellerin har jeg tro på så høgrebacken er i gode hender da vi har tre bra alternativer der. Venstrebacken er litt mer utsatt siden vi ikke lenger har Vermaelen som tredjevalg der lenger, Flamini kan dog ta den posisjonen hvis det skulle bli helt nødvendig. Hvis sesongen skal bli så vellykket som vi håper på, så mener jeg vi er for tynt besatt på stopperplass med for en lang sesong i Premier League der vi også ønsker å nå langt i CL og FA-cupen. Sist sesong slet mye på våre stoppere der de ikke fikk den hvilen de burde hatt, så jeg håper at Wenger får inn en akseptabel "free agent" slik at vi ikke trenger å gamble med å få Per eller Kos for raskt tilbake når de har eventuelle små skadeproblemer,

Link to comment
Share on other sites

Vi har jo Chambers som spiller bra på stopperplass og Bellerin som hadde enda en assist i forrige u21-kamp. Skal være mye skader i bakre rekker før det er helt krise! Chambers er også god nok til å rullere/avlaste per og kos igjennom hele sesongen så de får tilstrekkelig hvile, noe som reduserer skadefaren i forhold til i fjor hvor de måtte spille tilnærmet alt.

Har stor tro på Bellerin, han har et rykk og dribleferdigheter vi ikke har sett på backplassene våre på lenge. Chambers er en god backup, men å forvente at Chambers, Mertesacker og Koscielny skal holde seg suspensjonfrie og skadefrie hele sesongen er gambling. Vi BURDE fått inn en stopperreserve til, gjerne en rutinert en.

Link to comment
Share on other sites

455253524.jpg?v=1&c=IWSAsset&k=3&d=77BFB

 

I det vi ser alle våre nye spillere samlet så "avslutter" jeg overgangsvinduet (for min del) med en kort oppsummering.

 

Fem potensielt gode kjøp som jeg ikke ser noen grunn til å kritisere Wenger for, og selv en skeptiker som undertegnede har evnen til å rose han for de kjøpene som er gjort. Men jeg klarer fremdeles ikke å bli kvitt følelsen av det er noe som mangler (DM + stopperbackup).

 

Link to comment
Share on other sites

En defensiv midtbane og 4. valg på stopperplass er det vi mangler. Det siste har vi potensielt Hayden til å gjøre, men som jeg har nevnt tidligere så er jeg ekstremt skeptisk til at vi skal ha en 19-åring og en 18-åring som backups på midtstopperplass.

 

Ellers står jeg for at mangelen på en dominerende midtbanespiller med defensive gen er det som gjør at vi ikke kommer til å nå helt opp. Taktisk sett så burde vi hatt en med dedikert defensiv mann på midten for å gjenopprette balansen ved at vi har veldig angrepsvillige backer samtidig som Özil trenger å kunne få kreativ frihet for å virkelig skinne. Det siste der mener jeg virkelig det er verdt. Han legger inn et "decent" skift på det defensive, men vi vet alle at det ikke er derfor han er i laget.

 

Med en William Carvalho i laget så mener jeg virkelig at laget vårt ville vært helt fantastisk (hvis Carvalho hadde tatt nivået i PL selvsagt) og minus backupen på stopperplass et lag som med litt flaks kunne kjempet om både PL og CL. Dessverre så er vi atter en gang lett i denne posisjonen og står naivt og venter på at Diaby skal komme inn og holde seg skadefri og ta steget opp til verdensklasse. Noe som jeg vil påstå aldri kommer til å skje.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...