Jump to content

Vinterfotball-VM i Qatar i 2022?


Stefanb

Recommended Posts

Fotball-VM i Qatar spilles ikke om sommeren

 

FIFAs generalsekretær Jerome Valcke fortalte onsdag at fotball-VM i Qatar i 2022 ikke skal spilles i sommermånedene juni og juli.

 

Nå er vel ikke en endelig avgjørelse tatt, men hva sier folket? I mine øyne gikk FIFA så på trynet når de ga Qatar VM. Attpåtil så skal de nå plutselig flytte på hele dritten og legge det om vinteren istedet?

 

Klubbfotball er alt som rører seg i fotballen og selve "essensen" generelt sett i mine øyne. Landslagsfotball er i mine øyne en ekstremt glorifisert og oppskrytt ting. Jeg har sett alle VM og EM siden 1998/2000 og selv om dette var helt greie saker så er det ingenting som jeg hopper tilbake til og drømmer om når jeg ser tilbake på store øyeblikk i fotballen som jeg har vært vitne til.

 

Så hvordan skal VM 2022 se ut hvis de får viljen sin og hele VM flyttes et halvt år? Vel de vil jo for det første ødelegge for ekstremt mye klubbfotball som trolig må begynne å forberede seg for en endring alle et par-tre sesonger i forveien og for dermed å bruke et par-tre sesonger før de er på riktig kjøl igjen også.

 

I mine øyne kan pengehorene i FIFA bare ta seg en bolle. Den eneste grunnen til at Qatar fikk VM var pga. pengene. Og representene for FIFA (og alle andre) var fullstendig klar over at det ville vært tilnærmest umulig å spille fotball i juni-juli i Qatar pga. ekstrem hete.

 

Trodde de skulle prøve seg med disse ekstreme airconditionene i stadiumene jeg, men det har de tydeligvis droppet. Istedet så skal det heller gå utover samtlige toppklubber i verden som må tilpasse seg til omtrent et skandinavisk spilleår (fra mars til november) for å få det til å funke. Det er rett og slett horribelt dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Ubegripelig. Kan ikke skjønne annet enn at uansett hva de velger - får det veldig uheldige konsekvenser. Å spille VM i 50 varmegrader

blir fiasko. Å skulle gjøre om på terminlister i nær sagt samtlige ligaer har absolutt potensialet til å bli det samme.

 

En annen ting jeg ikke helt kan fatte er dette med alle de spektakulære stadioene som bygges. Nå har ikke jeg noen som helst oversikt over hvilke videre planer Qatar har

med disse byggverkene, så jeg skal ikke være for bastant. Men jeg synes da det er vanvittig unødvendig og synd at det skal brukes flere hundre

milliarder (?) på nye stadioner i et land hvor jeg vil anta at de fleste stadioene vil støve bort etter endt VM .. (For å sette det på spissen)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nå har FIFA i all sin "visdom" besluttet at dette prestisje-VM'et skal legges til tidsrommet 21. november - 18. desember 2022.

 

Hvis man inkluderer perioden i forkant av mesterskapet som normalt blir "reservert" for at lagene skal samles og trene sammen og tar med at spillerne kanskje skal ha en liten "hvileperiode" i etterkant så antar jeg at flertallet av verdens ligaer og vel alle de "store" ligaene må ta en pause i det meste av november og hele desember det året.

 

Alt dette for at galskapprosjektet til Blatter & co skal kunne gjennomføres. Selv om det er usannsynlig så har jeg et minimalt (mikroskopisk lite) håp om at når Blatter er forsvunnet (og kanskje buret inne) så ser hans etterfølger galskapen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...