Jump to content

2013.01.10 Napoli H


Umlaut

Recommended Posts

Det er forbanna sterkt og imponerende. Vi leiker med Napoli fra start til slutt, og bruker så definitivt ikke mer krefter enn vi må.

 

Ramsey er igjen knallgod, det samme er Özil. Arteta og Flamini har fullkontroll. Hele laget har egentlig full kontroll. Szczesny står bra nok engang, og er for meg den beste keeperen vi har pdd.

 

Har også lyst til å trekke frem Giroud. Er knallgod idag, vinner uhyre mange dueller og er så sterk med mann i rygg at det er imponerende. Også god på spill på små flater idag, og scorer et flott mål.

 

En herlig kveld, og en herlig start på sesongen. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Vel gjennomført kamp. Imponerende ballspill første 20 min. Rosiscky og Arteta rustene, særlig sistnevnte ødelegger mange overgangsmuligheter med piruetter og defensive passningsvalg.

Forsvaret ble aldri testet særlig, ei heller polakken i mål.

Özil tilbake på G, etter en litt annonym siste seriekamp. 1 mål og 1 assist ikveld. Kunne blitt fler.

Giroud spiller bra, scorer og har flotte flikker. En ting med han jeg ikke forstår er når det er mulig for innlegg, så peker han fælt hvor han vil ha ballen. Men løper aldri dit han peker :)

 

Savner spillerbørsen, var artig å se hvordan andre så kampen. Ofte sitter vi med forskjellige bedøminger av spillere.

Link to comment
Share on other sites

Mesterlig forestilling! Og publikum visste å sette pris på det hele. Herlig stemning! Og jaggu hørte jeg "one Arsene Wenger" såvidt det var også. Emirates er plutselig et sted fylt med glede og optimisme.

 

Bånn gass i hele førsteomgang. Fantastisk arbeidsmoral i det umiddelbare defensive arbeidet, gjenvinningsfasen. Pluss noen herlige angrep som avgjør det hele.

I andreomgang er det full kontroll, stengt butikk og maktkontroll.

 

Samtlige gjør en god jobb i dag. Men Özil får prisen som den aller beste. Majestetisk figur.

 

Jeg er vanvittig imponert over alt jeg så i dag!

Link to comment
Share on other sites

20 minutter med full gass. 70 minutter på cruise control. Fantastisk kamp

 

Enig. I mange år har vi sett 20-minutters perioder med full gass på ca. samme nivå. Cruise controllen vår har blitt mye bedre. Det er innsats, kynisme, klokskap og tøffhet som gjør meg litt småkåt. Dette er et lag med vinnere!

Link to comment
Share on other sites

Selv om vi bare har to (ny)signeringer så føles det som at vi har mange flere nye spillere.

Ramsey, sesongens spiller så langt, er ikke til å kjenne igjen. Sagna er merkbart bedre enn forrige sesong. Giroud er også som en ny spiller, ikke bare som spiss men som "tilrettelegger". Flikken hans før første målet var herlig. (Men vi trenger fremdeles en backup til franskmannen og da helst en annen type spiss )

 

Özil begynner virkelig og finne seg til rette i laget. Flamini er et "funn". Kos var "usynlig" i dag og det er bra, det er når han er synlig (gjør rare ting) at jeg skjelver litt. Det var godt å få Thomas tilbake, selv om det var noen vel "ruskete" pasninger av og til.

 

Jeg forventer at Santi kommer tilbake som sitt gamle jeg, og da mangler det bare at Podolski tar en "Ramsey" og kommer tilbake som en "nysignering".

 

Jeg må innrømme at skepsisen/pessimismen min begynner å "tine" bort, det går ikke raskt foreløpig men .....

Link to comment
Share on other sites

Selv om vi bare har to (ny)signeringer så føles det som at vi har mange flere nye spillere.

Ramsey, sesongens spiller så langt, er ikke til å kjenne igjen. Sagna er merkbart bedre enn forrige sesong. Giroud er også som en ny spiller, ikke bare som spiss men som "tilrettelegger". Flikken hans før første målet var herlig. (Men vi trenger fremdeles en backup til franskmannen og da helst en annen type spiss )

 

Özil begynner virkelig og finne seg til rette i laget. Flamini er et "funn". Kos var "usynlig" i dag og det er bra, det er når han er synlig (gjør rare ting) at jeg skjelver litt. Det var godt å få Thomas tilbake, selv om det var noen vel "ruskete" pasninger av og til.

 

Jeg forventer at Santi kommer tilbake som sitt gamle jeg, og da mangler det bare at Podolski tar en "Ramsey" og kommer tilbake som en "nysignering".

 

Jeg må innrømme at skepsisen/pessimismen min begynner å "tine" bort, det går ikke raskt foreløpig men .....

Diaby.. Det er en ny signering det:-)

 

Fikk dessverre ikke sett kampen annet enn i bruddstykker i går, men skjønner at dette er noe å se i reprise når den dukker opp på Arsenal Player.

Link to comment
Share on other sites

Vi har for øyeblikket to av verdens beste midtbanespillere i Ramsey og Özil. Det er bare å takke høyere makter for at Wenger stolte på sin egen dømmekraft når det kommer til Ramsey, og ikke hørte på supporterne som før forrige sesong mente vi burde selge han eller låne han ut. Her ser man hvilken betydning det kan ha for spillere å få tillit og spilletid selv om man ikke presterer på sitt aller beste

Link to comment
Share on other sites

Vi har for øyeblikket to av verdens beste midtbanespillere i Ramsey og Özil. Det er bare å takke høyere makter for at Wenger stolte på sin egen dømmekraft når det kommer til Ramsey, og ikke hørte på supporterne som før forrige sesong mente vi burde selge han eller låne han ut. Her ser man hvilken betydning det kan ha for spillere å få tillit og spilletid selv om man ikke presterer på sitt aller beste

-----

nå var det vel få som mente at ramsey skulle selges, men at han hadde hatt godt av en pause fra førstelaget i de perioder prestasjonene ikke var gode nok, ikke minst av hensyn til hans egen selvtillit. De fleste har jo sett potensialet til Ramsey, men var frustrert fordi han ikke fikk det ut. Nå har ketchup-effekten kommet så til de grader! :) men det er likevel en interessant - om enn hypotetisk - diskusjon hvorvidt Ramsey hadde klart å nå det nivået han er på nå dersom han hadde tilbragt lengre perioder på reservelaget. Det kunne ha slått begge veier. Hans utvikling kunne ha blitt bremset, eller han kunne ha kommet raskere på det nivået han nå er. Men som sagt, dette er ren hypotese. La oss heller glede oss over AT han har kommet tilbake. Måtte det fortsette...!

Link to comment
Share on other sites

"It is the first game of the season and we want to bounce back from it. Our season will depend on how we respond to this defeat", sa Wenger efter tapet mot Villa. 10 seire senere lander jeg på konklusjonene til Arseblog:

 

Last night was the most accomplished Arsenal performance I’ve seen in years. A scintillating first half brought two outstanding goals; a controlled, disciplined second ensured that Napoli were never going to find the breakthrough. The two varying styles were equally effective and for any team to be able to play like that is fantastic – but for a team which has had its struggles at both ends of the pitch in recent seasons, it’s massively encouraging.

(...)

This was second in Serie A, unbeaten until last night, beaten to a pulp in the first half and then held at arm’s length for the second. I won’t say ‘with ease’ because we worked extremely hard to do it, but we controlled the game from start to finish and that’s something a bit special against opposition of this calibre.

 

We clearly have most things on our side right now. Momentum, confidence, players in great form, and an atmosphere that reflects that. It feels fun again, exciting, and it’s different. It’s been a while since it’s been like that. Of course it’s still early days and there’s a lot of football to be played this season, but sometimes it’s just worth stepping back and enjoying these times and moments for what they are.

 

There’s more to come from this team, I’m sure of that, but taken in isolation the last few weeks have been amazing. The signing of Ozil might well be seen as transformational in terms of the club as a whole, but you now begin to look back at last season and those cup defeats as something of a rock bottom. Since then we’ve changed our ways, our outlook, and that one defeat to Villa aside, it’s paying off.

Link to comment
Share on other sites

Selv om vi bare har to (ny)signeringer så føles det som at vi har mange flere nye spillere.

Ramsey, sesongens spiller så langt, er ikke til å kjenne igjen. Sagna er merkbart bedre enn forrige sesong. Giroud er også som en ny spiller, ikke bare som spiss men som "tilrettelegger". Flikken hans før første målet var herlig. (Men vi trenger fremdeles en backup til franskmannen og da helst en annen type spiss )

 

Özil begynner virkelig og finne seg til rette i laget. Flamini er et "funn". Kos var "usynlig" i dag og det er bra, det er når han er synlig (gjør rare ting) at jeg skjelver litt. Det var godt å få Thomas tilbake, selv om det var noen vel "ruskete" pasninger av og til.

 

Jeg forventer at Santi kommer tilbake som sitt gamle jeg, og da mangler det bare at Podolski tar en "Ramsey" og kommer tilbake som en "nysignering".

 

Jeg må innrømme at skepsisen/pessimismen min begynner å "tine" bort, det går ikke raskt foreløpig men .....

 

Giroud er langt mer venn med ballen når han har den i beina denne sesongen. Det går fortsatt litt sakte, men der han i forrige sesong periodevis var svak med mann i rygg og ballen i beina så er han denne sesongen lagt bedre. Synes Giroud var helt fantastisk i denne kampen. Måten han gang på gang tar ned ballen på med en forsvarer hengende over seg er intet annet enn imponerende

Link to comment
Share on other sites

Arseblog skrev: "Last night was the most accomplished Arsenal performance I’ve seen in years. A scintillating first half brought two outstanding goals; a controlled, disciplined second ensured that Napoli were never going to find the breakthrough. The two varying styles were equally effective and for any team to be able to play like that is fantastic – but for a team which has had its struggles at both ends of the pitch in recent seasons, it’s massively encouraging."

 

og nettopp denne transformasjonen fra å være et lag som lekker i begge ender, som mangler selvtillit og aldri får ut potensialet sitt, og som fremstår som uprofesjonelle, til det vi nå ser er det jo grunn til å reflektere litt over. I mange henseende opptrer Arsenal nå som mer profesjonelle enn de til og med gjorde under storhetstiden med Henry, DB10 & co. Og kanskje DET mer enn noe annet gir grunn til ekstra optimisme, selv om en bør være aldri så ydmyk og innse at det er langt frem? På sett og vis er det også ganske forvirrende at essensielt det samme laget, kan opptre så forskjellig. Hva har EGENTLIG skjedd med laget? Det er spesielt pussig og forbløffende all den tid man de siste årene systematisk har blitt tappet for talent. Hvilke knapper har Wenger egentlig klart å trykke på? Ja, i hvilken grad er det hans fortjeneste det som nå skjer? Kjøpet av Özil har naturligvis hatt mye å si, og kanskje tatt laget et avgjørende steg fremover, men det vi nå ser når det gjelder holdninger etc var mer eller mindre på plass allerede før han ankom. Er det så enkelt som at Wengers ungdomsprosjekt er i ferd med å lykkes, at de unge spillerne endelig er blitt voksne? Ikke vet jeg, men selv om jeg fortsatt er avventende, og klok av skade innser at ting fort kan snu i fotball, klarer jeg å glede meg over det som nå skjer. HVIS de nå mot alle odds klarer å utrette stor ting vil det kanskje være den største oppturen av alle jeg har opplevd med laget. Samtidig stiller jeg meg spørsmål ved hvorfor man ikke har fått til dette de foregående årene, mens man fortsatt hadde spillere som CEsc og RvP. Klarer ikke helt å se at penger er den eneste forklaringen på dette....

Link to comment
Share on other sites

Vi må nok fremdeles vente til vi møter antatte topplag i PL, både hjemme og borte før vi ser om laget virkelig har tatt steget opp fra uproffesjonelt til proffesjonelt. Jeg er veldig spennt på hva som skjer hvis vi møter United, City eller Chelsea og får en i fleisen. Detter vi sammen, står vi tilbake eller hva skjer? Uansett, har laget virket solide etter fadesen mot Villa. Selvtilitt har enormt mye å si, men det er først når det butter vi ser hva som bor i laget.

Link to comment
Share on other sites

Vi må nok fremdeles vente til vi møter antatte topplag i PL, både hjemme og borte før vi ser om laget virkelig har tatt steget opp fra uproffesjonelt til proffesjonelt. Jeg er veldig spennt på hva som skjer hvis vi møter United, City eller Chelsea og får en i fleisen. Detter vi sammen, står vi tilbake eller hva skjer? Uansett, har laget virket solide etter fadesen mot Villa. Selvtilitt har enormt mye å si, men det er først når det butter vi ser hva som bor i laget.

Topplag --> United.

 

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk match igår, førsteomgangen var rå selv om jeg så den på en noget hakkete stream.... Begge målene er fantastiske prestasjoner, og Özil spiller selvfølgelig hovedrollen. Kunne ikke drømt om at han skulle få en så bra start i Arsenal-drakta. Deilig at Giroud fikk en kasse igjen også, kunne blitt en snikende uro om at det kom en liten måltørke. Ramsey leverer og leverer, er i sitt livs form. Solid defensiv jobb også og slipper ikke Napoli til noe spesielt. Tror de hadde lært mye ift kampen i Emirates cup og de snakket om hvor god bl.a. Inisgne hadde vært i vending av spillet for Napoli, dette fikk de demmet opp for og slapp ikke til noe særlig.

 

Det som er verst nå er når den første nedturen kommer......, så lenge er det bare å nyte Arsenal-spillet!

Link to comment
Share on other sites

Samtidig stiller jeg meg spørsmål ved hvorfor man ikke har fått til dette de foregående årene, mens man fortsatt hadde spillere som CEsc og RvP. Klarer ikke helt å se at penger er den eneste forklaringen på dette....

 

Tja. Den generasjonen var jo, efter min mening, på vei mot noe stort. Inntil man møtte Birmingham og Martin Taylor. Gallas, Clichy, Flamini, Cesc, Hleb, van Persie, Adebayor, Eduardo. Mye talent. Potensialet var der. Men det smuldret sakte, men sikkert bort fra og med Taylors drapsforsøk. Akkurat hvorfor denne generasjonen ikke greide å komme tilbake og vinne noe, er det ikke sikkert noen kan gi et fullgodt svar på.

 

Nå står vi med et helt nytt lag. Igjen er det masse talent. Men det er en lang vinter. Og det er mange Shawcrosser og Taylorer å forsere ennå. Det er en av mange gode grunner til fortsatt å holde beina på jorda. Men at potensialet er der (til å vinne ligaen), det er jeg ikke lenger i tvil om.

Link to comment
Share on other sites

 

Tja. Den generasjonen var jo, efter min mening, på vei mot noe stort. Inntil man møtte Birmingham og Martin Taylor. Gallas, Clichy, Flamini, Cesc, Hleb, van Persie, Adebayor, Eduardo. Mye talent. Potensialet var der. Men det smuldret sakte, men sikkert bort fra og med Taylors drapsforsøk. Akkurat hvorfor denne generasjonen ikke greide å komme tilbake og vinne noe, er det ikke sikkert noen kan gi et fullgodt svar på.

 

Nå står vi med et helt nytt lag. Igjen er det masse talent. Men det er en lang vinter. Og det er mange Shawcrosser og Taylorer å forsere ennå. Det er en av mange gode grunner til fortsatt å holde beina på jorda. Men at potensialet er der (til å vinne ligaen), det er jeg ikke lenger i tvil om.

--------------

liten tvil om at det skjedde noe i Birmingham den gangen. Har slitt med å forstå hva og hvorfor denne episoden skulle få så stor betydning. En fryktelig hendelse, men laget burde likevel evnet å takle dette på en mer profesjonell måte. Og en ting er at man ble satt ut for noen serierunder. en annen ting er å forbli paralysert i fem år!

 

men nå ser det altså ut til at man endelig har ristet av seg dette åket, og kommet seg videre mentalt. DET betyr nok mye mer enn tilstedeværelsen av enkeltspillere, eller hva? For mitt vedkommede betyr det at jeg igjen ser grunn til en gryende optimisme etter fem års ørkenvandring i pessimismens tegn, ikke bare på grunn av resultatene så langt, men i mye større grad hvordan laget fremstår.

Link to comment
Share on other sites

--------------

liten tvil om at det skjedde noe i Birmingham den gangen. Har slitt med å forstå hva og hvorfor denne episoden skulle få så stor betydning. En fryktelig hendelse, men laget burde likevel evnet å takle dette på en mer profesjonell måte. Og en ting er at man ble satt ut for noen serierunder. en annen ting er å forbli paralysert i fem år!

 

men nå ser det altså ut til at man endelig har ristet av seg dette åket, og kommet seg videre mentalt. DET betyr nok mye mer enn tilstedeværelsen av enkeltspillere, eller hva? For mitt vedkommede betyr det at jeg igjen ser grunn til en gryende optimisme etter fem års ørkenvandring i pessimismens tegn, ikke bare på grunn av resultatene så langt, men i mye større grad hvordan laget fremstår.

 

På tross av mye talent var kanskje ikke lagmoralen den aller beste den gang?! Gallas-Toure. Bendtner-Adebayor. (Van Persie var jo ikke mors beste barn alltid heller.) Kanskje var det ikke nok samhold og driv for å stå på- og ofre seg for hverandre?!

 

Ikke vet jeg. Men efter å ha sett kampen mot Napoli på nytt, er det arbeidsinnsatsen og moralen som sitter igjen som det mest imponerende. Fra Giroud på topp, via en aldri hvilende midtbane og ned til forsvarsfemmeren. Den slags kan ikke kjøpes for penger!

 

Angrepsspillet var tidvis veldig bra. Men jeg føler det er mer å gå på. Med Walcott, Podolski, Cazorla og/eller Ox tilbake blir det flere strenger å spille på. Og Özil er tross alt bare en måned gammel i Arsenal-trøya. Jeg tror det er mye å glede seg til.

 

For øvrig var ikke Arteta så rusten som jeg husket. Flamini er litt mer duracell-kanin, og han hiver seg litt oftere inn i de duellene som ser ut til å gjøre mest vondt. Derfor er han lettere å få øye på. Men Arteta har mye klokskap. Et litt kaldere hode. Kombinasjonen er på papiret brillefin.

 

Sist, men ikke minst: Troen synes å være tilbake på tribunen. Støtten blir derefter. Vi er inne i en god spiral. Måtte det vare!

Link to comment
Share on other sites

 

På tross av mye talent var kanskje ikke lagmoralen den aller beste den gang?! Gallas-Toure. Bendtner-Adebayor. (Van Persie var jo ikke mors beste barn alltid heller.) Kanskje var det ikke nok samhold og driv for å stå på- og ofre seg for hverandre?!

 

...

 

Vi er inne i en god spiral. Måtte det vare!

 

Tror du er inne på noe sentralt om lagmoralen. Gallas/Bendtner/Ade/RvP har mye til felles. Glitrende/lovende fotballspillere som kanskje har blitt så gode på grunn av litt 'skrudde' hoder. Tar gjerne med Nasri også i denne gjengen. Spillere som av og til setter seg selv foran laget. Som ikke nødvendigvis ser på Wenger som 'Store Far' og som dermed havner litt på utsiden av Arsenalfamilien.

 

I dagens stall ser jeg ingen slike utpregede individualister (i den mentale forstanden). Selv de mest rutinerte spillerne virker å ta del i det samholdet som kreves for å se slik oppofrende innsats som vi opplever nå for tiden. Victory Through Harmony.

Link to comment
Share on other sites

Giroud er langt mer venn med ballen når han har den i beina denne sesongen. Det går fortsatt litt sakte, men der han i forrige sesong periodevis var svak med mann i rygg og ballen i beina så er han denne sesongen lagt bedre. Synes Giroud var helt fantastisk i denne kampen. Måten han gang på gang tar ned ballen på med en forsvarer hengende over seg er intet annet enn imponerende

 

Enig med deg Castor. Mot Napoli i går var han bare helt rå. Fortsatt treg og ikke et teknisk vidunder, men når han har dagen som han hadde i går så er han ufattelig vanskelig å spille imot! Dempingen, ballkontrollen og til slutt flikken til Ramsey på 1-0 målet er klasse.

 

Tror også Giroud trengte denne kampen etter et par kamper den siste tiden hvor ting har vært vanskelig og han har virket sliten og tung. Blir en god lang pause til søndag for franskmannen nå. Og med 6 mål på 10 kamper så langt denne sesongen så skal jeg ikke klage så altfor mye. Særlig ikke hvis han spiller som han gjorde i går store deler av sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...