Jump to content

Mesut Özil


Umlaut

Recommended Posts

  • Replies 363
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tror nok vi ser Mesut iallefall 4 sesonger til, så tror ikke vi skal tenke så mye på det.

La oss bare håpe han klare å få alt denne aggressjonen ut i fotball skoene på banen for Arsenal.

Digger Øzil, og har alltid gjort det, så welldone Øzil!

Link to comment
Share on other sites

At Özil har fire år igjen i sine fotballben betviler jeg ikke, men jeg tviler på at vi ser Özil i Arsenaltrøya så lenge.

Mitt totalt ukvalifiserte tips er at han blir i Arsenal et par sesonger til før han så drar og avslutter sin fotballkarriere i en tyrkisk klubb.

Link to comment
Share on other sites

Latterlig lønn til Özil? Ja jeg skal ikke si deg i mot, Marius, men samtidig så har jeg lenge ment at lønnsnivået i europeiske fotballklubber rent generelt er latterlig høyt.

Men hvis Özil kommer tilbake og presterer det han har gjort på sitt beste så er han verdt pengene sett ut fra det generelle lønnsnivået blant de beste PL-spillerne.
Hvis han kommer med nok en "sånn sånn"-sesong så bør klubben gjøre sitt beste for å få solgt han i ett av de to neste viduene.

Akkurat som med våre "underpresterende" stoppere så satser jeg på et også Özil får en ny vår med ny impulser fra sidelinjen. Özil kan være genial, men det er ikke lenger nok å inneha evnen det må vises i kamp etter kamp etter kamp.............

Link to comment
Share on other sites

Når han tjener såpass mye mer enn de andre på laget så syntes jeg ja det er litt latterlig. Da hjelper det ikke at han har dassa rundt i 1.5 sesonger heller selvsagt. Men svar har jeg fått, 2021 blir han nok til. Ingen andre kommer til å ville betale så usannsynlig mye penger i uka for han. 3 531 500 kr henter han inn hver uke, året igjennom. (med dagens kurs :))

 

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

Lønningene i fotballen generelt er latterlig høye. Og ut fra innsats virker det urimelig at Özil skal tjene mye mer enn de andre. Men hvis han klarer å yte sitt beste over tid kan det kanskje forsvares? Spørsmålet er uansett om Özil kommer tilbake på sitt beste, og om han klarer å opprettholde motivasjonen og bli mer stabil. Virker som han er en type som er avhengig av at man trykker på de rette "knappene". Hvis man ikke lykkes med dette bør man forsøke å selge ham. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at Ozil har hatt alt for frie tøyler under Wenger og fått gjøre akkurat som han ville med både sykemeldinger og merkeklige skader. Mye mulig at det er med god grunn, men utenfra har det sett veldig rart ut. Jeg håper at han kommer til å få en ny vår under Emery slik at vi kan få han tilbake på sitt beste. Likevel er jeg vedlig spent på hvordan han kommer til å passe inn i det aggresive gjennvinningspresset som Emery ønsker.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, piscator said:

Lønningene i fotballen generelt er latterlig høye. Og ut fra innsats virker det urimelig at Özil skal tjene mye mer enn de andre. Men hvis han klarer å yte sitt beste over tid kan det kanskje forsvares? Spørsmålet er uansett om Özil kommer tilbake på sitt beste, og om han klarer å opprettholde motivasjonen og bli mer stabil. Virker som han er en type som er avhengig av at man trykker på de rette "knappene". Hvis man ikke lykkes med dette bør man forsøke å selge ham. 

Ikke uenig. Men hvordan i alle dager får man solgt en slik spiller om han ikke bedrer seg? Ingen kommer til å matche lønna... Han blir nok til 2021 og med det har håvet inn ca 750 millioner kroner fra Arsenal bare i lønninger. Når han så evt kan selges får vi knappenåler igjen, så man får virkelig håpe han skjerper seg...

 

Ellers kommer neppe bayern til å kjøpe han. Presidenten der kommer meg ganske krass kritikk etter Ozil sine siste uttalelser:

http://www.skysports.com/football/news/11095/11446053/mesut-ozil-has-played-dirt-for-years-says-bayern-munich-president-uli-hoeness

The former West Germany international said: "I'm glad it is over. He's been playing dirt for years.

"He last won a tackle before the 2014 World Cup. And now he hides himself and his c*** performance behind this photo.

"Whenever we played against Arsenal, we played over him, because we know he's the weak point", he said.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Marius- said:

Ikke uenig. Men hvordan i alle dager får man solgt en slik spiller om han ikke bedrer seg? Ingen kommer til å matche lønna... Han blir nok til 2021 og med det har håvet inn ca 750 millioner kroner fra Arsenal bare i lønninger. Når han så evt kan selges får vi knappenåler igjen, så man får virkelig håpe han skjerper seg...

 

Ellers kommer neppe bayern til å kjøpe han. Presidenten der kommer meg ganske krass kritikk etter Ozil sine siste uttalelser:

http://www.skysports.com/football/news/11095/11446053/mesut-ozil-has-played-dirt-for-years-says-bayern-munich-president-uli-hoeness

The former West Germany international said: "I'm glad it is over. He's been playing dirt for years.

"He last won a tackle before the 2014 World Cup. And now he hides himself and his c*** performance behind this photo.

"Whenever we played against Arsenal, we played over him, because we know he's the weak point", he said.

Må bare rose dette innlegget. Legger ved link som refererer til kilden. Og drar med et sitat på det essensielle i sakens kjerne. Veldig bra. Faktisk eksemplarisk. Til etterfølgelse.

Link to comment
Share on other sites

helt enig Ulfagrafr, det er slik man skal lenke til kilder. Og på mange måter enig i innholdet i kilden Marius refererer til; skjønt hvorfor spille over det svake punktet? bør ikke det svake punktet utfordres? Men mulig det er noe med oversettelsen? Jeg er også enig med Marius at Arsenal har satt seg selv i en vanskelig posisjon; de er helt avhengig av at Özil leverer varene, uansett om de beholder ham (for å få valuta for pengene), eller hvis de skal selge ham. Hvis han ikke leverer er det ingen andre som vil gi ham en slik lønn... han må simpelthen skjerpe seg...

Link to comment
Share on other sites

Özil er tidvis glimrende og nesten uvurderlig når han virkelig er i form, men det er for ujevne prestasjoner til å forsvare en så heftig lønn. Han har et stort offensivt ansvar siden han tar null og niks defensivt.

Faren ved lønnsnivået til Özil er at det oppstår en ny presedens for lønnsnivå slik at vi enten må matche tilsvarende prestasjonsnivå, eller som vi kan risikere (negativt ladd ord men som egentlig er positivt) med Aubemeyang; høyere prestasjonsnivå, med lik eller bedre lønn og lønnsutgiftene skyter til værs.

Link to comment
Share on other sites

har nå lest meg opp på omstendighetene rundt det at Özil slutter på det tyske landslaget. Ut fra hans begrunnelse, som han har lagt ut på sosiale medier, støtter jeg hans beslutning. Özil presterte dårlig i VM, og må naturligvis tåle kritikk for det, som alle andre spillere som ikke presterer. Men det er åpenbart klare rasistiske undertoner her. Og det er synd at fotballen infiseres av slike holdninger. Det var neppe særlig klokt av Özil å la seg avbilde sammen med den tyrkiske presidenten, men han bør vurderes ut fra sine prestasjoner på banen, ikke ut fra sin etniske bakgrunn. Han var jo tysk så god som noen da han ble verdensmester. Men i kjølvannet av dårlige prestasjoner, er han plutselig "tyrker"... vet ikke om det er noe lettere å kvitte seg med dette grumset i fotballen enn det er i samfunnet for øvrig, men jeg håper at Özil har blitt trigget til å hente fram sitt gode gamle på banen, og bevise at kritikerne tar feil.

Link to comment
Share on other sites

On ‎7‎/‎29‎/‎2018 at 12:49 AM, Sir John said:

Tyskland presterte dårlig i VM, Özil var kanskje en av dem som var minst dårlig alt i alt - faktisk.

So say I and the numbers ?

----

Som alle andre som ikke presterer må også Özil tåle kritikk. Men det virker høyst urimelig at Özil alltid har blitt en slags syndebukk hver gang det tyske laget har underprestert, selv om han ikke har vært blant de dårligste. Sånn har vi kanskje sett tendenser til blant oss goonere også? Og det var for meg knekkende likegyldig hvordan de andre tyske landslagsspillerne presterte i VM. Det viktige er at Özil presterer for oss! :)  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
12 hours ago, Marius- said:

Tyskland til grisen ikveld. Hvem skal de hakke på ikveld tro? Ozil har gitt seg, Gubdogan er vel skadd. Kanskje noen må se seg i speilet nå? ;)

Deilig. Måtte de fortsette å tape ( med mindre Bernd Leno står, da må de gjerne spille 0-0)

 

be

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 8 months later...

Denne gangen uttaler Özil seg om uigurenes undertrykkelse og feigheten til de som unnlater å ta det opp. Klubben gikk ut og hevdet at det var spillerns private mening og at klubben er apolitisk. Det skal sies at Arsenal har en del økonomiske interesser i Kina. 

Mht Arsenal er upolitisk. Vi har vært en foregangsklubb mht inkludering av minoriteter, mot rasisme og de siste årene mot homohets. Hvordan er det å være upolitisk? 

Det skal også at Bellerin krtitserte Boris Johnson i lite pene ordelag og da kom det ingen reaksjoner. 

Rull debatt. Hvis denne debatten utarter seg, så kommer jeg til å moderere. Noe jeg normalt ikke gjør. 

Arsenal upolitisk eller er det all about the money? 

Link to comment
Share on other sites

fotballspillere har vel ytringsfrihet de som andre mennesker. De fleste jeg kjenner har ingen munnkurv fra arbeidsgiver, men hvis man uttaler seg i saker som er relevante for arbeidsgiver er det viktig at man presiserer at man uttaler seg på egne vegne, når det er det man gjør.

Fotballklubber er en del av samfunnet de som andre organisasjoner. Selv om en klubb er erklært apolitisk og partipolitisk nøytral, må det være vanskelig å stille seg helt likegyldig i politiske saker som er viktige og høyst relevante for dem. For eksempel kan Brexit potensielt påvirke hvor enkelt det er å importere spillere fra Europa. Vanskelig å se at klubbene ikke er engasjert i et slikt spørsmål. Det var ganske stort engasjement i forkant av Bosman-dommen i sin tid. Og turisme (som Arsenal reklamerer for på vegne av Rwanda), eller veldedighet, som mange klubber engasjerer seg i fra tid til annen, er også politikk. Og til et annet land; burde Barcelona skjelve i buksene? For hvis Katalonia skulle klare å løsrive seg fra Spania, risikerer de eller burde de ikke da kastes ut av La lIga? Ønsker Katalonerne virkelig det? Og sett fra spanske myndigheters side, er det dette riset bak speilet de burde true med?

Link to comment
Share on other sites

Å kalle seg apolitisk er jo egentlig en løgn.

Klubbene ønsker å fremstå som «politisk korrekte» ut i fra nåtidens gjeldende normer og holdninger. Det er ikke det samme som å ikke ha en politisk mening.

Arsenal har gjennom historien hatt eiere og styremedlemmer som har tjent sine penger i det vi fint kan kalle gråsoner og det har til tider vært problematisk. Politikk har gjennomsyret fotballen i alle år.

Vi har et standion med navn som er sponset av en ikke ukontroversiell enhet, vi er også sponset av en annen stat og Arsenal engasjerer seg i fotballprosjekter i mange fattige områder. Det er mye politikk og det er fortsatt ikke uten kontroverser. At Özil har egne meninger er for meg et sunnhetstegn. Han viser at han bryr seg om mer enn seg selv og det må det være takhøyde for. 

Klubben har et ansvar som strekker seg langt utenfor Islingtonområdet. Det er et globalt merkenavn og bør bruke sin posisjon på en positiv og medmenneskelig måte. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, RP7 said:

At Özil har egne meninger er for meg et sunnhetstegn. Han viser at han bryr seg om mer enn seg selv og det må det være takhøyde for. 

Klubben har et ansvar som strekker seg langt utenfor Islingtonområdet. Det er et globalt merkenavn og bør bruke sin posisjon på en positiv og medmenneskelig måte. 

Jeg er helt enig med det i dette, men som det kommer frem i det jeg skriver under så har jeg likevel noen "reservasjoner". Ikke mot ditt syn på saken, og forsåvidt ikke mot det konkrete utsagnet til Özil, men mer mot det Özil står for rent "storpolitisk".

Kina er et meget stort marked for klubber som Arsenal og det gjør dessverre at klubbene viser en feighet (som etter min mening er økonomisk betinget) ovenfor slike land. 
Det er absolutt god grunn til å kritisere et hvert land som begår overgrep mot sine minoriteter, uavhengig av hva landet heter og hvor stort det er, men dessverre så er verden i dag slik at de økonomiske og politiske egeninteressene fra alt fra regjeringsnivå til bedriftsnivå har en tendens til å legge et filter over hva de ser, hvordan de reagerer og hvis de reagerer på hvilket nivå reaksjonene er.
Kina er dessverre et godt eksempel på et (av mange) land som liker å blande seg inn i andre lands interesser, men som aksepterer null innblanding i situasjoner som angår eget land.

Når det gjelder Özil og hans reaksjon mot Kinas undertrykkelsen av Uigurene så støtter jeg kritikken fullt ut, men jeg føler likevel en slags bismak når denne kritikken kommer nettopp fra Özil.
Øzil er "kompis" med president Erdogan i Tyrkia, som også var hans forlover da han giftet seg for ikke så lenge siden, og Tyrkia ledet av Erdogan er også et land som er kjent for å gå etter sine minoriteter. 
Nå er det nok en stor forskjell på de kinesiske Uigurene og Kurderene i Tyrkia. Kurderene er nok en betydelig sterkere minoritet enn det Uigurene er i Kina, men likevel så er det mange likheter slik jeg ser det, og selv om det er mange ulikheter i de to situasjonene så er det nok ingen tvil om at begge folkegruppene blir undertrykket med hard makt.

Så som nevnt selv om jeg er enig med Özil når det gjelder hans kritikk mot Kina så sliter jeg likevel med hans engasjement når han tilsynelatende i stillhet "godtar" situasjonen rundt kurderne i Tyrkia.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, piscator said:

 Og til et annet land; burde Barcelona skjelve i buksene? For hvis Katalonia skulle klare å løsrive seg fra Spania, risikerer de eller burde de ikke da kastes ut av La lIga? Ønsker Katalonerne virkelig det? Og sett fra spanske myndigheters side, er det dette riset bak speilet de burde true med?

Jeg finner det vanskelig å ha noen formening om det er en "god ide" at Katalonia ønsker å løsrive seg, men jeg liker ikke helt den måten sentralregjeringen i Madrid har håndtert denne situasjonen. På den ene siden så har Katalonerene en klar egen identitet, men det er det nok mange andre spanske regioner som også har. På den andre side så får jeg et inntrykk av at enkelte grupperinger som ønsker løsrivelse vel så mye gjør det av "økonomisk egoisme" som av regional egenidentitet, og denne "egoismen" er vel noe som pr dato viser seg i mange regioner og mange land i nåværende tid.

Når det gjelder fotballklubben Barcelona så er jeg ikke i tvil om at de finner en løsning som gjør at klubben sikrer sin eksistens også i fremtiden hvis det skulle bli en løsrivelse.. Kanskje ikke i La Liga, men det vil nok være andre "ligaer" som tar i mot de med åpne armer. Når det er sagt så håper jeg virkelig at det ikke skal være en fotballklubbs eksistensgrunnlag som skal være det avgjørende momentet når skjebnen til den katalonske regionens fremtidige status skal avgjøres.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...