Jump to content

Taktiske disposisjoner og betraktninger rundt spillerstall 2012/2013


1Bergkamp0

Recommended Posts

  • Replies 235
  • Created
  • Last Reply

Cazorla, Poldi og Walcott kan jo alltids bytte på de tre posisjonene ila kampen. Når det er sagt syns jeg Podolski er bedre på vingen fordi han ikke er en utpreget pasningsspiller slik Cazorla f.eks er.

 

Det er han helt klart ikke, men han er faktisk veldiig flink til å flikke en pasning videre og sette fart for deretter å motta ballen igjen. Noe som gjør han ekstremt farlig i en slik posisjon. På venstrekanten så blir han langt mer forutsigbar føler jeg, men han kan selvfølgelig også trekke innover sentralt til tider. Uansett så roterer vi såpass mye at det burde gå temmelig greit. Håper han tar Premier League med storm!

Link to comment
Share on other sites

Det er han helt klart ikke, men han er faktisk veldiig flink til å flikke en pasning videre og sette fart for deretter å motta ballen igjen. Noe som gjør han ekstremt farlig i en slik posisjon.

I en 4411 ville han vært utmerket som en hengende spiss, men jeg syns vi trenger en ekstremt smart pasningsspiller slik vi bruker å spille fordi vi må bruke den offensive midtbaneposisjonen til å finne mest mulig rom.

Link to comment
Share on other sites

I en 4411 ville han vært utmerket som en hengende spiss, men jeg syns vi trenger en ekstremt smart pasningsspiller slik vi bruker å spille fordi vi må bruke den offensive midtbaneposisjonen til å finne mest mulig rom.

 

Nja ikke helt enig der. Slik vi spiller så spiller vi med en litt skjev 4-2-3-1. Hvor Gibbs/Santos som oftest er veldig offensive. Dette gjør at kantspilleren trekker litt lenger inn og kan diktere mye av spillet. Samt at det skaper et klart overtall på midten. Hvis Cazorla spiller på "venstrekant" så spiller han mer i realiteten en langt mer sentral rolle ute på banen enn hva det tilsier på papiret. Podolski jobber også (tar utgangspunkt i kampen mot Köln bla) temmelig iherdig så mtp. høyt press og kontringsstyrke ville det vært ypperlig. Når man også ha f.eks. Gervinho/Walcott på høyre som har høy fart og som også som liker å vandre og gjør mye løp i bakrom så blir det et temmelig vanskelig lag å forsvare seg imot. Det er dog viktig at høyrebacken er litt mer tilbakeholden når venstrebacken er såpass offensiv (noe som har vært et stort problem i et par sesonger) samt at Song og Arteta er litt mer disiplinerte.

 

Tenker da altså på noe som dette når vi er i angrep:

 

abDbPEladO.jpg

 

Og forsvarsmessig vil det se slik ut:

 

abDbPGxafj.jpg

 

 

Begge deler fungerer selvfølgelig veldig godt, men jeg tror at denne formasjonen ville fått ut mer av Podolski enn det en venstrekant rolle ville gjort. Ditto det samme som ensom spiss for den saks skyld.

 

Men, han vil selvfølgelig bidra temmelig greit fra venstrekanten så lenge vi har Cazorla i laget. Er han utilgjengelig derimot så burde det kanskje være en plan B å spille med Podolski der. Eller en viss russer hvis han ikke er solgt innen den tid.

Link to comment
Share on other sites

Sitter her å tenker litt på hva dette salget vil bety, og sesongen som kommer. Det lå i kortene, at Persie ville forsvinne. Allerede da Podolski ble kjøpt, fikk jeg en sterk følelse om at han var erstatteren.

Nå har vi i tillegg hentet inn Giroud, og fortsatt ikke solgt Bendtner og/eller Chamakh. Hva vil skje frem mot september, og hvorfor er ikke ting klarert i en tidligere fase?

Hva med Arshavin, Ox, Theo, og Gervinho? Er det plass til alle i stallen, etter at bl.a Cazorla ble hentet?

 

Jeg tror, at Song og Arteta (Wilshere) vil gi klubben god defensiv trygghet (stabilitet) på midtbaneleddet, om de holder sine posisjoner. Vi har fått inn kreativitet i bl.a Cazorla, som kanskje får alt for mye press på sine skuldre fra kamp 1.

Mangelen på pasningsleggere føler jeg kan være en faktor, som kan "ødelegge" mye av vår sesong. Det kan kanskje bli litt for mye "føring" med ball, med slike spillertyper på "kantene".

Jeg tror at Podolski kan fylle rollen til Persie på en ok måte, men ser liksom ikke helt hva Giroud skal bringe i samme type system (spillestil......) Blir Podolski trukket ut på "kant" (evt bak), slik at Giroud får denne midtrollen i angrepsrekka?

 

Kun dager igjen til sesongstart, og jeg føler at det nok engang er mange åpne spørsmål rundt klubben. Vi har en bedre bredde enn på lenge, men jeg hadde vært mer trygg om det var litt fære spørsmål rundt viktige elementer. Vi burde ha en mer klar plan å spille på, slik som i vår suksessperiode med Wenger. Da hadde vi spillere som var "klare" i sine roller, og man utnyttet ferdighetene best mulig. Det gav en trygghet i laget, og kanskje også mer selvtillitt. Spillerene visste hva som ventet, og de visste hva de måtte gjøre i ulike situasjoner.

 

Jeg tror vi pr.d.d er gode nok til å sloss om en 3.plass, men frykter (om ikke d kommer inn et kjøp/helst to + at rollene blir mer tydelige i spillestilen) at vi kjapt kan få en tøff sesong i vente. Nye spillere må kanskje ha tid til å finne seg til rette. Noen kan føle et for stort ansvar allerede?

Usikkerheten og det negative har på ny fått stor oppmerksomhet denne sommeren, og det er aldri veldig positivt.

 

Vil Bould klare å stramme opp den defensive delen, som er et must for å øke prestasjonene?

Har vi en plan b, når ting butter imot?

Hvorfor er spillere fortsatt i klubben, når de har vært "uønsket" såpass lenge?

 

Klubben har et stort potensiale, for det er ikke store mangler i troppen slik jeg ser det pr.d.d. Men; det usikre er måten og hvordan vårt mål skal oppnås, og det kan dessverre slå hardt tilbake.

Link to comment
Share on other sites

I fjor mista vi de to store stjernene og en venstreback som hadde fast plass, vi vil være med i toppen i år, større navn er også hentet inn.

Song og Zac McCracken my erstattes. Så enkelt er det om vi skal ha noen planer om å blande oss inn i år. Frykter at vi handler for sent dog. Som vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Og det du sier er det usikre er Wenger sitt ansvar - jeg kunne ikke vært mer enig

 

Ja, det er Wenger som har ansvaret på disse områdene.

Han har selv valgt spillere, det er han som velger måten å spille på, og da er det han som står inne for at spiller X fungerer i posisjon Y i formasjonen.

Jeg har vært svært uenig i flere av disse valgene, og er nervøs for hva som også vil skje fremover.

 

- Kaster han Podolski ut på kant eller bakover?

- Hva med Ox, Theo, Gervinho, og Arshavin, ingen av disse har innlegg som en sikker kvalitet? (utnytter vi da evt Giroud på en best mulig måte....)

- Er det kun plass til en av Giroud og Podolski?

- Hva med Cazorla, får han en litt mer "fri" rolle fra midtbanen?

 

Savner den tiden, da vi visste hva slags roller spillerene hadde. (kanskje savner spillerene denne tiden selv også.....) Da man hadde en konkret plan for hver spiller, som passet inn i mønsteret å spille på. Pires, Ljungberg, Vieira, Petit, Henry, Bergkamp, Wright, Gilberto, osv osv. Nå veit man ikke hvor den ene eller den andre skal spille, og hva målet blir her eller der....

Link to comment
Share on other sites

jeg er ganske sikker på at vår førsteellever vil se slik ut:

 

Szczny

Sagna-Vermaelen-Koscielny-Santos/Gibbs

Song-Arteta

Walcott-Cazorla-Gervinho

Podolski

 

Tipper Gervinho kommer til å byttes ut mot Giroud i 65. min og da settes han på topp og Poldi ut på venstre. Oxlade kommer inn for Walcott i det 73. min.

 

Jenkinson får nok spille høyreback inntil Sagna er tilbake, Hvem som er best av Gibbs og Santos vil vise seg.

Link to comment
Share on other sites

Hvem erstatter man han med om han kan erstattes så lett? Kunne kanskje hatt en mer utpreget defensiv spiller i rollen, men hvem?

M'Vila, Javi Martinez, Moutinho, Etienne Capoue. Viktigste er at han er ballsikker, slår gode pasninger, flink til å lese spillet, flink til å plassere seg, flink til å ligge på riktig side og skape balanse. Tror Arteta hadde klart seg bra også.

Link to comment
Share on other sites

M'Vila, Javi Martinez, Moutinho, Etienne Capoue. Viktigste er at han er ballsikker, slår gode pasninger, flink til å lese spillet, flink til å plassere seg, flink til å ligge på riktig side og skape balanse. Tror Arteta hadde klart seg bra også.

 

Javi Martinez er visstnok nærme en overgang til Bayern München. M'Vila er fortsatt uprøvd på et skikkelig høyt nivå. Moutinho er god han, men syntes han har vært veldig oppskrytt og ikke verdt de pengene Porto vil ha for han. Capoue er ikke en god nok pasningsspiller. M'Vila er det beste alternativet her sammen med Martinez, men sistnevnte koster omtrent 3 ganger så mye som M'Vila er i samtaler med Bayern og sist men ikke minst er han treg som fy.

 

Arteta derimot er ikke god nok defensivt syntes jeg. Er også litt for treg til å kunne dekke de største rommene. En midtbane hvor Arteta skal ta over Song sin rolle ville blitt overkjørt av lag som Stoke o.l.

 

Diaby kunne vært et alternativ hvis han bare hadde holdt seg skadefri i 2-3 sesonger tidligere og hadde fått utviklet seg. Pdd. er han derimot ikke god nok han heller.

Link to comment
Share on other sites

Det vi vet nå, er at Chamakh IKKE kommer til å bli solgt. Arsenal har bare 2 rene spisser nå (Chamakh og Giroud), så det er bare å glemme. Bendtner regner jeg ikke med, ettersom han har brent alle broer.

Nesten slik at Arsenal er litt light up front...

 

Podolski er en ren spiss. Til tross for at han har blitt brukt mye på kanten, men mtp. at Wenger trolig kommer til å bruke han på kanten håper jeg vi får inn en bedre backup enn Chamakh. Han derre belgieren fra Olympiakos hadde vært veldig velkommen.

Link to comment
Share on other sites

 

Javi Martinez er visstnok nærme en overgang til Bayern München. M'Vila er fortsatt uprøvd på et skikkelig høyt nivå. Moutinho er god han, men syntes han har vært veldig oppskrytt og ikke verdt de pengene Porto vil ha for han. Capoue er ikke en god nok pasningsspiller. M'Vila er det beste alternativet her sammen med Martinez, men sistnevnte koster omtrent 3 ganger så mye som M'Vila er i samtaler med Bayern og sist men ikke minst er han treg som fy.

 

Arteta derimot er ikke god nok defensivt syntes jeg. Er også litt for treg til å kunne dekke de største rommene. En midtbane hvor Arteta skal ta over Song sin rolle ville blitt overkjørt av lag som Stoke o.l.

 

Diaby kunne vært et alternativ hvis han bare hadde holdt seg skadefri i 2-3 sesonger tidligere og hadde fått utviklet seg. Pdd. er han derimot ikke god nok han heller.

Hvorfor klarer spillere seg som Alonso, Carrick, Busquets, Pirlo, Parker osv seg helt fint? De er ikke spesielt raske eller fysiske

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor klarer spillere seg som Alonso, Carrick, Busquets, Pirlo, Parker osv seg helt fint? De er ikke spesielt raske eller fysiske

 

Alonso har Khedira og er faktisk en ganske fysisk spiller (ikke som Tiote o.l. selvfølgelig, men han er ikke redd for å kaste seg inn i dueller). Attpåtil spiller han i Spania som ikke er et land hvor det er like mye duellspill som i England.

 

Carrick er en fyr på 1,88 som er fantastisk til å posisjonere seg og leser spillet helt ufattelig bra. Attpåtil er han heller ikke en pingle for å si det mildt.

 

Busquets klarer seg bra i Barcelona grunnet hvordan laget fungerer. Attpåtil er han en veldig ren takler som nesten alltid står oppreist. Sjelden han kaster seg inn i taklinger. Busquets er forøvrig rundt 1,90 høy. Så han er ingen småkar han heller, men når han faller så får han som oftest frisparket. Særlig igjen når Spania er såpass ivirige på å blåse i flyta med en gang noen viser litt duellstyrke.Trolig den minst fysiske spilleren på lista her til tross for at han er den høyeste.

 

Pirlo er bare vanvittig intelligent og moden, men syntes ikke han er fantastisk defensivt. Som all-rounder er han derimot fantastisk.

 

Parker er temmelig kvikk og elsker å kaste seg inn i dueller. Vet ikke hva du har sett av han?

Link to comment
Share on other sites

 

Alonso har Khedira og er faktisk en ganske fysisk spiller (ikke som Tiote o.l. selvfølgelig, men han er ikke redd for å kaste seg inn i dueller). Attpåtil spiller han i Spania som ikke er et land hvor det er like mye duellspill som i England.

 

Carrick er en fyr på 1,88 som er fantastisk til å posisjonere seg og leser spillet helt ufattelig bra. Attpåtil er han heller ikke en pingle for å si det mildt.

 

Busquets klarer seg bra i Barcelona grunnet hvordan laget fungerer. Attpåtil er han en veldig ren takler som nesten alltid står oppreist. Sjelden han kaster seg inn i taklinger. Busquets er forøvrig rundt 1,90 høy. Så han er ingen småkar han heller, men når han faller så får han som oftest frisparket. Særlig igjen når Spania er såpass ivirige på å blåse i flyta med en gang noen viser litt duellstyrke.Trolig den minst fysiske spilleren på lista her til tross for at han er den høyeste.

 

Pirlo er bare vanvittig intelligent og moden, men syntes ikke han er fantastisk defensivt. Som all-rounder er han derimot fantastisk.

 

Parker er temmelig kvikk og elsker å kaste seg inn i dueller. Vet ikke hva du har sett av han?

Så man trenger ikke ekstremfysikk hvis man har hodet på rett plass samt får litt bidrag på den fysiske siden av andre spillere?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor klarer spillere seg som Alonso, Carrick, Busquets, Pirlo, Parker osv seg helt fint? De er ikke spesielt raske eller fysiske

De fire første du nevner har en vanvittig fotballforståelse og evne til å posisjonere seg på banen (noe Song kan drømme om).

 

Hvorfor du nevner Parker vet ikke jeg. Han klarer seg heller ikke fint. Hodeløs middelmådighet og kanskje den mest oppskrytte spilleren i PL.

Link to comment
Share on other sites

Så man trenger ikke ekstremfysikk hvis man har hodet på rett plass samt får litt bidrag på den fysiske siden av andre spillere?

 

Ingen som har snakket om ekstremfysikk heller. Det jeg sier er at Arteta på 1,75 ikke er god nok defensivt generelt sett og kan ikke kompensere for dette på andre områder som da altså fysikk eller fart. Arteta er en smart spiller, men han er ikke utpreget defensiv og ei heller offensivt (i Arsenal hvertfall). Dette er noe vi trenger en annen spiller til for å kunne demme opp for. Henter vi inn M'Vila så kan man heller etterlate mer defensivt ansvar til han mens man frigjør Arteta litt mer. Forhåpentligvis vil Arteta skinne mens M'Vila klarer å demme opp for det rommet backene og Vermaelen etterlater seg og at vi dermed ikke slipper inn like mange mål.

Link to comment
Share on other sites

Arteta derimot er ikke god nok defensivt syntes jeg. Er også litt for treg til å kunne dekke de største rommene. En midtbane hvor Arteta skal ta over Song sin rolle ville blitt overkjørt av lag som Stoke o.l.

Arteta var vår beste og viktigste midtbanespiller defensivt forrige sesong. Han er utrolig viktig for balansen i laget, leser spillet bra og er god i igjenvinningsfasen. Hele forrige sesong var det derfor Arteta som hadde mest defensivt ansvar på midten for Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

De fire første du nevner har en vanvittig fotballforståelse og evne til å posisjonere seg på banen (noe Song kan drømme om).

 

Hvorfor du nevner Parker vet ikke jeg. Han klarer seg heller ikke fint. Hodeløs middelmådighet og kanskje den mest oppskrytte spilleren i PL.

Parker klarer seg helt utmerket. Han er tatt med fordi han ikke har noen spesielle fysiske egenskaper bortsett fra innsats og løpsstyrke.

 

Fotballforståelsen som du nevner mener jeg er langt viktigere enn fysiske egenskaper.

 

*edit*

Enig med Wilshere. Arteta var meget viktig i det defensive arbeidet forrige sesong

Link to comment
Share on other sites

Parker klarer seg helt utmerket. Han er tatt med fordi han ikke har noen spesielle fysiske egenskaper bortsett fra innsats og løpsstyrke.

 

Fotballforståelsen som du nevner mener jeg er langt viktigere enn fysiske egenskaper.

 

*edit*

Enig med Wilshere. Arteta var meget viktig i det defensive arbeidet forrige sesong

 

Parker har bare innsats og løpsstyrke pluss at han er villig til å ofre kroppen sin. En grei spiller å ha i noen kamper. Som førstevalg derimot.. eh nei.

 

Det beste er en spiller som har alle disse egenskapene. M'Vila kan være det.. men, usikker på hvordan han vil kunne tilpasse seg Arsenal. En ting er hvertfall sikkert: Han ville gjort det defensive arbeidet til Arteta lettere.

 

At Arteta var meget viktig i det defensive arbeidet forrige sesong er jeg enig i. Men, han var fortsatt ikke utpreget god defensivt og det var ei heller Song. Arteta posisjonerte seg smart og var flink til å vinne andre baller o.l., men som sagt: Arteta må ha en partner til som er minst like god (men, forhåpentligvis bedre) defensivt enn det han selv er. Han er best som en dyptliggende playmaker som styrer tempoet i spillet vårt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...