Jump to content

Taktiske disposisjoner og betraktninger rundt spillerstall 2012/2013


1Bergkamp0

Recommended Posts

  • Replies 235
  • Created
  • Last Reply

etter asia turen sitter jeg igjen med mye usikkerhet rundt det defensivet spillet. Synes vi ser mange av de samme feila som før.

Slipper til motstandern alt for lett til tider. Dette er en ting jeg føler går igjen hvert eneste år.

Er det så vanskelig å få orden/ lukket bort feilene?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett touren så kan ikke uttale meg, men tror dette ordner seg når Mertesacker kommer tilbake.

 

Selv om jeg også mener at Mertesacker burde være førstevalg så tror jeg ikke Wenger ser det likedan. Ikke kommer han til å droppe Koscielny (og rett som det er burde han selvfølgelig ikke det!) og ei heller trolig vår nye kaptein Vermaelen.

Link to comment
Share on other sites

Gitt at Cazorla og Sahin signerer, hvordan vil vår optimale førsteellever se ut? Blir veldig spennende å se hvordan vi starter mot Sunderland. Til tross for at Wenger sa at Giroud er et typisk oppspillspunkt som passer inn i et 4-4-2 system, har jeg liten tro på at nettopp dette skjer. Spesielt med tanke på hvor mange midtbanespillere vi har tilgjengelig p.d.d.

 

Kan se for meg at mangel på spilletid kan bli et problem for enkelte spillere, f.eks Ramsey dersom vi faktisk signerer Cazorla og Sahin. Kanskje et utlån hadde vært ypperlig for den unge waliseren vår?

 

Spiss: Podolski, RvP, Giroud og Chamakh.

Ving: Gervinho, Walcott, Chamberlain, Arshavin(salg?), Miyiachi (utlån?) - (Podolski) (Cazorla)

Midt: Arteta, Wilshere, Diaby, Rosicky, Sahin, Cazorla - (Song)

Def. M: Song, Coquelin, Frimpong (Utlån?)

Link to comment
Share on other sites

Skadefritt førstelag for min del burde være dette:

 

Szczesny

Sagna - Koscielny* - Vermaelen** - Gibbs

Song - Arteta***

Cazorla - Podolski**** - Gervinho

v. Persie

*/** Mertesacker er egentlig mitt førstevalg utifra hvordan laget presterte og fremsto med han på banen. Dog er det vanskelig å droppe begge disse to selvfølgelig.

 

*** Ser på Sahin som en bedre spiller enn Arteta, men sistnevnte er mer kjent i laget og har spilt i Premier League i åresvis.

 

**** Podolski sin beste posisjon mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Skadefritt førstelag for min del burde være dette:

 

Szczesny

Sagna - Koscielny* - Vermaelen** - Gibbs

Song - Arteta***

Cazorla - Podolski**** - Gervinho

v. Persie

 

 

 

*/** Mertesacker er egentlig mitt førstevalg utifra hvordan laget presterte og fremsto med han på banen. Dog er det vanskelig å droppe begge disse to selvfølgelig.

 

*** Ser på Sahin som en bedre spiller enn Arteta, men sistnevnte er mer kjent i laget og har spilt i Premier League i åresvis.

 

**** Podolski sin beste posisjon mener nå jeg.

Et godt oppsett/tankegang som jeg ikke kan være så veldig uenig i, men er litt usikker på Gervinho som førstevalg på vingen. Til tross av en tildels "dårlig" sesong, så vil jeg fremdeles se Walcott på siden.

 

Men siden fremtiden til RvP er meget usikker så skulle jeg gjerne ha sett hvordan du ville sette opp førsteellevern uten RvP i troppen.

Link to comment
Share on other sites

Det som begynner å bli interessant nå er at vi kan rotere i større grad enn før. Dersom en spiller ikke presterer har vi i flere posisjoner et veldig bra alternativ, samt flere sultne unggutter som er desperate etter sjanser på førstelaget. Wenger kan komme til å få hodebry (av den positive arten) når Cazorla, Walcott, Podolski, Gervinho, Chamberlain, Giroud og alle skal konkurrere om en plass i angrepet. Og hva om Van Persie blir og han også blander seg inn i miksen der? Dette er bare positivt for min del, og det begynner å bli en imponerende dybde i stallen og spesielt i midtbanen og angrepet. La oss håpe vi unngår skadekrisene i år!

Link to comment
Share on other sites

Mer og mer spent på om vi kommer til å bruke 442 mer i år, Gervinho ble prøvd som spiss i preseason og Arteta, Cazorla, Ox,Santos/Gibbs og Walcott kan alle bekle en plass som bred midtbanespiller i 442. Blir spennende å se hva slags lag vi stiller mot Sunderland.

Link to comment
Share on other sites

Ser det skrives på twitter av bla. @Darrenarsenal1 at Arsenal har stor tro på at Damian Martinez skal ta noen steg denne sesongen, og at det ikke er noen planer om å hente inn en ny keeper. Er det noen som har sett han spille? Jeg vet han har vært innom A-troppen til Argentina et par ganger, utover det vet jeg veldig lite. Jeg antar det forutsetter at Fabianski ikke blir solgt.

Link to comment
Share on other sites

Enkelt og greit så er han et fantastisk talent. Mange folk rangerer han faktisk som et større talent enn Szczesny. Har ikke helt den samme typen personlighet, men han har rett mentalitet utifra hva jeg har sett og fått med meg. Hadde ikke vært utrolig om Martinez skulle stå i mål ved et par anledninger. Står ikke tilbake for f.eks. Fabianski kan man si til tross for sin unge alder.

 

Skulle dog helst sett at vi skaffet en mer erfaren backup for Szczesny og kvittet oss med både Fabianski og Mannone, men tror dessverre ikke det er så lett å bli kvitt disse og at det er derfor vi ender opp med en løsning som dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at jeg helst skulle sett noen med mer rutine komme inn. Kanskje dette har noe å si i forhold til Homegrown/U21-spillere? Syns også det har blitt mistenkelig stille rundt Fabianski i sommer etter han var ganske ivrig etter å forlate før han ble skadet. Nå er han skadefri, og det er helt stille. Vi får se hvor lenge det varer. Når det gjelder Mannone har jeg store vanskeligheter med å se at han fortsatt er i stallen 1. september. Jeg truer ikke med å spise trusa mi igjen, men det er ikke langt unna.

Link to comment
Share on other sites

Kan godt ha noe med å gjøre angående registering av spillere og homegrown/U21 reglene. Dette vet vel bare Wenger o.l., men det kan virke sannsynlig.

 

Når det gjelder Fabianski så har jeg sagt nettopp det samme selv. Og for Bendtner (både i sommer og i fjor). Tror rett og slett de ikke er spesielt ønsket grunnet dårlige prestasjoner og altfor høy lønn dessverre.

 

Når det gjelder Mannone så var det visstnok slik at Hull gjerne ville kjøpe han før det deretter ble stille. Det var mye av det samme snakket rundt Mannone som rundt Fabianski, men som med polakken så virker det som om interessen er nærmest ikke-eksisterende pdd., men som deg så tror jeg vi blir kvitt Mannone til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Martinez burde vell egentlig vært lånt ut til en Championship klubb for å spilt på seg litt erfaring og skikkelig kamptrening fremfor å stå i reserveligaen. Så får vi bare finne oss i at Fabianski og Mannone ikke er spesielt ønsket hos andre klubber, og la dem sitte som 2. og 3. valg ut kommende sesong som vell er deres siste? Selvfølgelig hadde det vært optimalt med en erfaren andrekeeper som kunne presse Szczesny på treningsfeltet og lære bort småtriks, men dette tror jeg er nederst på prioriteringslisten til Wenger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har grublet litt på hva som skjer dersom van Persie ikke spiller for oss kommende sesong. Vil Wenger hente ennå en offensiv spiller i dette overgangsvinduet for å erstatte RvP? Jeg er ikke så sikker på det. Kanskje vi allerede har den spilleren som skal erstatte ham?

 

Walcott

Podolski - Carzola - Gervinho

 

Jeg tror dette kan bli et meget giftig firkløver. Lite kraft, mye teknikk og hurtighet. Kanskje en slik oppstilling vil gi oss tilbake endel av kontringsstyrken som var så viktig på starten av 2000-tallet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har grublet litt på hva som skjer dersom van Persie ikke spiller for oss kommende sesong. Vil Wenger hente ennå en offensiv spiller i dette overgangsvinduet for å erstatte RvP? Jeg er ikke så sikker på det. Kanskje vi allerede har den spilleren som skal erstatte ham?

 

Walcott

Podolski - Carzola - Gervinho

 

Jeg tror dette kan bli et meget giftig firkløver. Lite kraft, mye teknikk og hurtighet. Kanskje en slik oppstilling vil gi oss tilbake endel av kontringsstyrken som var så viktig på starten av 2000-tallet.

Kontringene er et stort savn. Dette gir oss mulighet til å kunne legge oss dypt på bortebane og bare kontre inn mål. Noe som ville vært meget aktuelt borte mot Stoke f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Bytt om på Cazorla og Podolski Rasta. Den ene er like giftig på venstrekanten som han er sentralt, mens den andre er kvartparten av spilleren på kanten som han er sentralt.

 

Er Podolski tiltenkt en fast plass på venstresiden vår så tror jeg at dette blir et Premier League opphold han ikke kommer til å trives i for å si det slikl. Mannen er en spisstype. Kan spille rollen som en veldig offensiv midtbanespiller (alá Cesc i 09/10 hvor jeg vil se han) trolig best, men også som ensom spiss kan han være ypperlig. Dog er nok det beste om han spiller sammen med en type som van Persie eller Giroud.

 

Når det kommer til Walcott på topp så tviler jeg på at han blir prioritert på topp ovenfor f.eks. Giroud eller Podolski. Noe jeg mener tidligere har vært et dumt valg av Wenger (særlig i enkeltkamper hvor vi vet det blir en del bakrom, eller hvor man møter store, tunge og trege midtstoppere). Tror han kunne vært helt fabelaktig på topp for oss hvis han bare fikk sjansen, men utifra hva Wenger ikke har sagt om Walcott de siste årene så virker det som om han er veldig fornøyd med han på høyrekanten. Akkurat der er jeg uenig.. syntes han tilfører lite til det generelle spillet vårt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg står fast ved at det ville vært spennende å kjørt en 4-3-1-2 formasjon der backene våre får fortsette å holde bredde i angrepet samtidig som den defensive midtbanespilleren skal gå ned som en tredje midtstopper når vi er i angrep. Altså noe slik:

Szczesny

Jenkinson - Koscielny - Vermaelen - Gibbs

Cazorla - Song - Arteta

Podolski

Van Persie - Giroud

Benken: Fabianski, Mertesacker, Coquelin, Diaby, Oxlade-Chambelain, Walcott og Gervinho

I en slik midtbane vil Song være et typisk midtbaneanker hvor han ligger igjen dypt og dekker rommene Gibbs og Jenkinson forlater. Arteta og Cazorla bli en typisk indreløper der førstnevnte vil ha litt mer defensivt ansvar, men hvor begge to er gode på å jobbe hjemover. Podolski får en tilnærmet skreddersydd rolle midt i banen for å skape forbindelse mellom spissene og midtbanen. På topp tror jeg Giroud og van Persie kan bli en utmerket radarpar hvor franskmannen kan ligge å duellere med midtstopperne og slå pasninger til van Persie som slipper alt fokuset på seg. Når man i tillegg ser på hvilke spillere vi har til rådighet på benken så kan man enkelt forandre kampbildet og spillestilen med å gå over til mer typiske kantspillere og fart, eller muskelkraft og høyde i form Diaby og Mertesacker.

Link to comment
Share on other sites

Kontringene er et stort savn. Dette gir oss mulighet til å kunne legge oss dypt på bortebane og bare kontre inn mål. Noe som ville vært meget aktuelt borte mot Stoke f.eks.

Problemet er at Stoke ikke ville angrepet de heller og vi får vanskeligheter med å angripe mot etablert lag(Som Stoke som regel er) med en spiss som ikke er bedre teknisk enn Theo, mot Chelsea, United, Spudz og City vil nok dette heller fungere bedre.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at Stoke ikke ville angrepet de heller og vi får vanskeligheter med å angripe mot etablert lag(Som Stoke som regel er) med en spiss som ikke er bedre teknisk enn Theo, mot Chelsea, United, Spudz og City vil nok dette heller fungere bedre.

Det er sant, mot Stoke vil jeg gjerne se 3 stoppere. Altså Mertesacker, Vermaelen og Koscielny som ville gitt oss defensiv trygghet og ikke minst duellstyrke når de lange ballene pumpes inn i boksen. Har du da en Cazorla som kan tre lekkerbisker igjennom til Walcott, Gervinho, RvP(evt) og Chambo har jeg god tro på at Britannia ikke lenger skal være så fryktet blant oss goonere.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...