Jump to content

Taktiske disposisjoner og betraktninger rundt spillerstall 2012/2013


1Bergkamp0

Recommended Posts

Taktiske disposisjoner og betraktninger rundt spillerstall 2012/2013

 

Lagde en liknende tråd i fjor tror, en tråd som fikk 8 svar eller noe slikt hvor halvparten var mine.

Denne tråden er nok enda lenger og uten bilder som jeg mener jeg hadde sist..Er tidlig å begynne å spekulere, men takket være en søvnløs aften og nyhetene om Giroud klarte jeg ikke la være.. Regner med få svar og få lesere denne gangen også, men dette er jo en tråd som for det meste inneholder mine betraktninger og med unntak av det detaljerte taktiske(går ikke VELDIG i dybden) så kommer mine synspunkter veldig godt frem i de fleste korte svar i andre tråder også.

 

Har i denne tråden tatt utgangspunkt i at Giroud allerede er hentet inn selv om det ikke på noen måte er offisielt før gudene på Arsenal.com

bekrefter det.

Hater denne 4-6-0-hypen rundt Spania nå, faktum er at Barca har brukt Messi som en falsk spiss i hele år, dermed har de spilt "4-6-0" stort sett hele sesongen.

At Wenger brukte denne taktikken når vi kom til CL-finalen var jeg ikke klar over, skylder på at jeg ikke hadde tilgang til noe særlig av kampene våre før fire sesonger siden og har selvfølgelig sett det aller meste siden.

 

Jeg tror ikke 442 er utdødd, men jeg tror ikke vi har spillermaterialet til å beherske formasjonen på en særlig god måte pdd, Gervinho, Walcott og Ox er vinger, ikke brede midtbanespillere, United har ofte brukt spillere som er nesten like gode defensivt som offensivt når de har kjørt med lave kanter og ofte Park og Giggs. Vi har ingen Giggs og vår Park er ikke akkurat samme spillertype.. ( :P )

 

Det vil alltid være nye taktiske varianter i vinden og når vår egen Herbert Chapman valgte å bytte fra 2-mannsforsvaret alle brukte til 3 menn ble han sett på som en tulling, etter sesongen sto vi igjen med fasiten som vel var et fa-cup gull OG en 1.divisjonstittel. De siste årene har de fleste brukt 442 før 433/451-bruken eksploderte for en fire-fem år siden, vi ville vel de aller fleste se den taktikken i vårt kjære Arsenal da(Jeg var i alle fall fan.) Før dette var det ofte bruk av libero f.eks som er helt utdødd i dag, 3-mannsforsvaret er på tur tilbake, vi så Wigan bruke den med hell i sesongavslutningen og Napoli har lenge brukt den med bra resultat, i det siste har til og med Italia benyttet seg av den med stort hell(Mye pga en glitrende De Rossi) og Juventus fikk jo en unbeaten season i Italia med den formasjonen i år. Mye sier meg at dette blir den neste formasjonen som er i vinden.

 

MEN, som Vieira04 presiserer(http://gunners.ipbho...post__p__259096) handler ikke fotball om hvordan det er satt opp på taktikktavla, fotball er et dynamisk spill og spillerne må hele tiden ta valg om hvordan de skal posisjonere seg i banen og samhandling med lagkamerater spiller også inn. Som overnevnt mener jeg at vi må hente inn flere spillere for å kunne spille en 442 på grunn av måtene vinger ofte må opptre i en 442 formasjon for å få balanse i banen, jeg tror at vi kan spille en slags 4-2-2-2 med stort hell neste sesong såfremt vi henter inn en god spiller ved siden av Song som f.eks M'vila. Dette vil være viktig fordi selv om Arteta er god defensivt er han ingen 'jernmann' og om kantene i 442 skal være vinger og ikke brede midtbanespillere må vi ha to defensive midtbanespillere som trives dypt i banen. Noe som gjør at vi sannsynligvis vil få mer ut av Mertesacker fordi han stadig vil være i nærheten av Song og M'vila som kan redde han i løpsdueller, men taktikken vil passe dårligere for de ballsikre midtstopperne Koscielny og Vermaelen som ikke lenger vil kunne spille like mye på det offensive, men som må konsentrere seg om det defensive(I mine øyne gjør som regel Kos alt rett, mens Vermaelen egentlig har godt av å måtte konsentrere seg om å holde nullen..) Alt i alt så tror jeg at Vieira04 oversimplifiserer litt, selv om taktikkene kan være like på mange måter er det satt opp på tavla som det er av visse grunner, nemlig at det ofte beskriver hvordan formasjonen blir i praksis.

 

Som nevnt vil denne 4-2-2-2 formasjonen være en flott formasjon såfremt vi henter inn enda en jernmann ved siden av Song(Som også kan avlaste han i en annen formasjon) og bruker denne i kamper som vi er sterkest på papiret mens vi kan komme i f.eks en 4-2-3-1 formasjon i kamper hvor det er jevnere, med Van Persie eller Podolski som en falsk nummer 9 rett under spissen(Altså flytte den offensive midtbanespilleren lenger opp i banen) og bruke den andre på vingen med Gervinho/Walcott på andre siden og Oliver Giroud på topp, han har spilt denne rollen for Montepellier i år med stor suksess, men med lavere vinger enn det vi sannsynligvis kommer til å ha.

 

Faren i en 4-2-3-1 formasjon er at spissen ofte kan bli litt alene, men som jeg allerede har nevnt så bruker vi å spille med vinger som liker å gå innover og det blir derfor ekstremt viktig at de to dyptliggende på midten(I år, Arteta og Song) er disiplinerte og at de har kontroll på rommet backene etterlater seg når de går høyt for å skape bredde. For Santos og Gibbs kommer dette veldig naturlig og de er veldig offensive spillere mens Sagna er en mer defensiv spiller som ikke har den innleggstrusselen, men en god pasningsfot. Eksempel på hvordan backposisjonen i Arsenal ikke skal fylles ble primært gjort av Vermaelen og Djourou i fjor, men også delvis Jenkinson, de står alt for høyt i banen uten å være noen trussel på innlegg eller ha pasningsfoten til å lykkes i små rom.(Skal sies at Jenkinsons skyter gode innlegg, men de har ofte vært langt unna VP som har vært vår eneste trussel i boksen i år(sammen med TV5)) Å legge innlegg vil sannsynligvis være langt mer effektivt neste sesong med en Giroud inne i laget, men ser helst at Jenkinson trener masse teknisk for Gibbs og Santos er ofte med på å åpne motstanderens forsvar når de er med offensivt fordi de er kreative spillere som kan finne på veldig bra ting(spesielt til å være venstrebacker, få offensive venstrebacker med den kreativiten og de forseringene forsvarsspillerne våre har, om en ser bort fra Real Madrid sine i alle fall) Angående Sagna så er det viktigste for meg at han er god defensivt og vi spiller på mange måter motsatt av Barca på den måten som har hatt Abidal som sin Sagna og Alves som sin Santos/Gibbs. Viktig at den en backen er god nok defensivt til å kompensere for hvor offensivt de må stå.

 

Annet enn dette ser jeg få likheter med Barcelona i dagens Arsenal-lag, jeg mener at Song, Van Persie, Vermaelen, Koscielny, Wociech(holder på mitt.) og Walcott alle kunne ha spilt et respektabelt antall kamper for Barcelona denne sesongen. Jeg tror det er bra vi skiller oss fra Barcelona, jeg tror at de har de største talentene til det de gjør i utgangspunktet og det er galskap å konkurrere, ville vært som å starte et selskap som selger is og skal konkurrere mot Henig Olsen bare at vårt selskap lager dårligere is, som skal delta i det samme markedet for like priser og i like tester..

 

 

Tror som overnevt at med signeringen av Giroud og en defensiv midtbanemann at vi kan veksle på 4-2-2-2 og 4-2-3-1 med stor suksess, kommer selvfølgelig an en del på hvor kreativ Van Persie vil være i en slik posison og til tross for at det vil være litt galskap å flytte på han slik han har scoret i dagens formasjon var det i sin tid galskap å hente Bergkamp og Henry også. Helst ser jeg at vi henter enda en offensiv spiller som kan være den kreative kraften om VP skulle feile/dra sin vei og Belhanda burde vel være svært aktuell her.

 

Tror vi kan kjempe greit om titler om vi henter inn M'vila, Belhanda, en keeperreserve og en som kan brukes som reserve på backplass(gjerne under 20 så han slipper registreres). Desverre er ikke dette FM og det skjer tvilsomt, men jeg er relativt sikker på at Wenger har en plan og 4-2-3-1 blir meget aktuelt uansett, store mysteriet for meg blir Podolski som sannsynligvis er hentet inn som ving, men som er best som spiss, dette må da bety at Wenger ser behovet for å kunne spille med 2 på topp?

 

En ekstra ting å tenke på er den uforutsigbarheten det vil ha å kunne stille i forskjellige formasjoner, blir for lett at lag kan stille med 5 mann på midten mot oss og lavt forsvar og kontre seg til uavgjort eller seier gang på gang ved å overbefolke midten og angripe kantene der backene i fortvilelse står høyere og høyere(Friskeste minnet er mot Wigan). Sloppy forsvarsspill har blitt synonymt med oss og siden Wenger's lag har en tendens til å forsvare seg og angripe som en enhet går dette på alle og systemet er ekstremt risikabelt med tanke på hvor kostbare enkeltfeil blir gang på gang(Koscielny har blitt synder ofte, til tross for dette mener jeg at han er den beste og at feilene hans som regel kommer pga andres feil, ofte på backen.) Om vi kan velge mellom to taktikker vil det bli vanskeligere å demme opp for selv om det meste skal gå gjennom midten, mot et lag som Newcastle eller WBA med en sterk og god defensiv midtbanespiller som har få offensive ferdigheter(Mulumbu og Tiote) vil det muligens være lurt å stille uten offensiv midtbanespiller fordi den mannen gjerne vil bli tatt ut, da ville to spisser, to vinger og to dype midtbanespillere ofte lønne seg offensivt.

 

Alt i alt er vi sårbare defensivt fordi laget som en enhet er for dårlige til å forsvare seg, Arshavin leverte jevnt og trutt med målpoeng til han begynte forsvare mer, da gikk han tom for den offensive energien han trenger, desverre er tendensen litt slik hos Gervinho også, men Ox og Walcott løpet jevnt og trutt defensivt når det trengs, noe som er viktig, selv om de er dårlige forsvarere(Chambo er faktisk ikke så verst) så vil det at vi har en mann ekstra der nede hjelpe mye.(Såfremt mannen ikke er Arshavin som ødelegger mer enn han hjelper defensivt..)

 

Det med at laget forsvarer som en enhet har ofte vært problemet vårt med den offensive midtbanerollen også og jeg tror det er noe av det som gjør at Ramsey og Rosicky ender opp på såpass få målpoeng mens Arshavin ikke får spille i den rollen, kanskje vår offensive midtbanespiller ikke trenger å jobbe så mye hjem, men at kantene må ta et ekstra tak i 4-3-3/4-2-3-1 formasjonen vi har spilt med? Tror at den offensive midtbanespilleren trenger å jobbe litt mindre for å få overskudd til å tenke og utføre det lille ekstra(Ikke alle er Cesc Fabregas, Iniesta eller Pirlo desverre..)

 

Overgangsmarkedet:

 

Spissplassen:

Ønsker at Vela hentes hjem neste sesong om vi skal spille med 2 på topp, dette gjør da at dansken og marrokaneren kan pakke sakene sine, til tross for at jeg er stor fan av Nicklas så har han feil holdning, i spillere som Zlatan og Ronaldo har det sin sjarm, mens Bendtner og Balotelli ikke innehar nivået til å ha den holdningen enda.(liker at en spiller kan være litt cocky, men verken Balotelli eller Bendtner har vist ferdighetene til å være det enda). Ønsker også at Campbell og Afobe er tilgjengelige i stallen som backup neste sesong dersom vi ønsker ha to på topp i noen kamper.

 

Plassen som er vanskeligst å si noe om siden vi ikke har innsikt i Wengers digre hjerne, i en formasjon med 2 spisser vil det bli tynt dersom vi ikke beholder Bendtner/Chamakh/Vela i tillegg til de to nye, VP og Afobe/Campbell, se til United og City for å se hva dekning på spissplass er; Rooney, Welbeck, Berbatov og Chicarito er slettes ikke en dårlig kvartett og neste sesong er nok Berba erstattet av en spiller som byr på mer hurtighet fordi Ferguson vil spille mer kontringsfotball. (Berba er for øvrig en glitrende kandidat som falsk nummer ni til vår formasjon, men aldri i verden om United ville sluppet han til oss)

 

Kantene og midtbanen:

Ønsker Ryo tilbake fra utlån, Arshavin burde bli solgt, kan selvfølgelig levere i den falske nummer 9 rollen, men tviler sterkt på at han blir plassert i den posisjonen om han blir. En Benayoun inn hadde ikke gjort meg noe, han er en annerledes vingtype enn de vi alt har, de vi har byr på mye fart og triks, men Benayouns harde jobbing og defensive ferdigheter gjør at han ville vært en god løsning. Dessuten virker det som om Spurs er interessert i mannen og en så sympatisk type som Yossi har ingen plass i en klubb som Spurs!

 

Ramsey på lån til Fulham er en av de mest spennende idéene jeg har lest i det siste, har mast og mast siden Desember her på forumet om at gutten trenger et utlån til PL, samme gjør Frimpong(Som har sluttet å tulle på Twitter) og håper noen tar sjansespillet på å leie Frimpong til tross for langtidsskadene han har hatt til nå, Ramsey burde være enkel å få leid ut. Vil gjerne ha han til et lag som Fulham som spiller annerledes fordi det er med å gi spillerne en forståelse for hvordan motstanderene spiller. Lansbury og Denilson kommer jo også hjem, Denilson har visstnok vært god, men har nok ikke viljen til å spille for oss mens Lansbury slet med å holde fast plass i West Ham(Til hans forsvar er de godt besatt på midtbaneplass) og burde forberede seg på å forlate klubben på nytt utlån eller permanent..

 

Diaby vil som vanlig gå skadet og vil være en bonus i de få kampene han kan nå, tvilsomt at det skjer noe rundt han på overgangsmarkedet i sommer, ”alle” vet jo om skadehistorikken hans og han får vel en god del i uka, får bare håpe han en gang kan ”ta en RvP/Rosicky”, nemlig å bli skadefri og levere en glitrende sesong. Dette leder meg til Rosicky som i systemene jeg skisserer faktisk blir ganske overflødig, en av mine store favoritter og med farta han har gjenoppbygd kunne han delvis levert som bred midtbanespiller, men han har lagt ned langt mindre innsats i den rollen enn han har gjort sentralt. Mannen spilte seg fortjent til en ny kontrakt og var sammen med Van Persie den spilleren som var viktigst etter jul(Van Persie scoret en del etter jul, men prestasjonsmessig vil jeg sidestille han med Rosicky etter jul, spesielt om vi sier etter Milankampen..) Vil være bruk for Rosicky i neste års tropp, men jeg mener han, som Ramsey, mangler endeproduktet som er nødvendig for å være ”hjernen” i det offensive spillet vårt.

 

Wilshere forventer jeg lite av foran neste sesong; han vil bruke de første månedene på å spille seg i form igjen og vil forhåpentligvis slite med å spille seg inn på årets Arsenal-lag, har ingen tvil om at han vil spille seg inn igjen før neste sesong og bli en legende i Arsenal dog.

Alt i alt liker jeg midtbanen, en ving eller kreativ midtbanespiller kan gjerne komme inn portene, mye avhengig av hvordan Wenger velger å stille opp laget foran neste sesong.

 

Forsvaret:

Bartley kan selges eller lånes ut på nytt, har null tro på at gutten vil nøye seg med å være femtevalg. Jenkinson og Coquelin hadde ideelt sett vært kandidater til utlån til andre PL-klubber de også, men unggutta blir viktig pga Sagna sin skade og at Coquelin allerede er en meget kapabel midtbanespiller.(Der han hører hjemme…)

 

Regner med at Squillacci forlater oss, no biggie.. Djourou er også i faresonen for å forlate oss og om det stemmer at vi har fått bud i nærheten av 10 millioner pund bør vi vurdere å ta det selv om Djourou har vært en tro tjener, for den summen kan vi hente inn en M’biwa eller Verthongen som kan bekle en defensiv midtbaneposisjon, en backposisjon og stopperposisjonen på en langt bedre måte enn Johan kunne, dessverre for virker som en veldig bra fyr.(I likhet med landsmannen Senderos, bra folk, tar nesten nivået, men ligger akkurat utenfor)

 

Forsvaret er bedre enn på lenge, men hadde ikke sagt nei til en utilityman der bak som kan bekle backene og en stopperplass, ideelt sett er denne spilleren under 20 så vi slipper registrere han..

 

Keeperplass:

 

Sczcney blir nok førstevalg, men om det hadde vært opp til meg hadde vi hentet en reserve som kunne kjempet om å ta over, vi har

kjempetalentet Martinez i bakhånd, men vi trenger en ringrev som kan lære de unge gutta en ting eller to og selvfølgelig forsøke å utkonkurrere de. Almunia har alt forlatt klubben og om vi klarer å få solgt Fabianski så burde vi selge han, dog må han være en av klodens mest skadeutsatte keepere..

 

Alt i alt så er jeg svært fornøyd med sommeren til nå(spesielt når Giroud er bekreftet fra offisielt hold), men jeg mener det fortsatt er ting som må gjøres i stallen. Jeg forstår at det er vanskelig for Wenger å gjøre alle disse forandringene, både på grunn av det økonomiske og på grunn av at stemningen i garderoben må holdes god, med andre ord burde vi ikke hente en Nasri-type som er full av nykker. Har valgt å ikke skrive noe om organiseringen defensivt da det burde være åpenbart at vi må gjøre noe med den, et av hovedproblemene har vært manglende press på ballfører når vi står høyt med forsvaret(Noe vi må med spillestilen vår) og en signering av M’vila ville nok hjulpet på dette også. Håper at Bould kan piske litt ekstra på spillerne, men regner med at Rice allerede har forsøkt..

 

Etter sesongen skal sponsorene fornyes så det gir mening å satse stort nå, men vi kan ikke satse for stort, frykten er å ende opp som Leeds(Sheffield United og Southampton for å ta en mindre skala), vi må være sikre på å oppnå det vi sikter på og i utgangspunktet bør vi ikke sikte høyere økonomisk enn å ta sikte på en kvartfinale i CL og en topp 4-plassering i PL(Tror Chelsea får en dårlig sesong neste år der gammelt og ungt driver å mikses, der Villas-Boas ikke fikk gjøre endringene som måtte til..)

 

Etter mye kritikk av styret, Wenger og Gazidis forrige sesong vil jeg nå rose de, måten de reddet oss ut av en katastrofal sesongstart med å beholde troen var viktig og måten de har startet sommeren på har vært fortreffelig! Usmanov sine uttalelser blir i den anledning maks uheldige for russeren som jeg ikke ønsker i Arsenalstyret pdd. (viktigste er å ha sunn økonomi, vi er en av få klubber som klarer drive med overskudd, vi burde ha ambisjoner utenfor det, men viktigste er å ikke være gode og avhengige av en ekstern mann som når som helst kan trekke seg ut.) Om vi havner utenfor topp 4 derimot, må vi heller da vurdere å ta i bruk pengene til Usmanov, men under eierskapet til Kroenke har vi allerede hentet inn Mertesacker, Podolski, Arteta, Gervinho og Giroud som alle var stjerner i sine respektive ligaer samt Ox og Santos som har vist seg fram på en god måte, har ingen klager på ambisjonene til Kroenke foreløpig selv om det var uheldig å miste Fabregas og Clichy i løpet av samme sommer.

 

Alt i alt tror jeg på en bra sesong for klubben, etter signeringene av Podolski og Giroud er vi ikke like avhengige av å beholde Van Persie, men om vi skal vinne titler burde vi det..

Til slutt velger jeg å summere opp det jeg ønsker skal gjøres før overgangsvinduet i rekkefølge:

Ny kontrakt til Van Persie

Ny kontrakt til Song

Ny kontrakt til Walcott

M’vila

Ringrev i buret

Belhanda

Ny back

Er ikke så farlig i hvilken rekkefølge de unødvendige spillerne forlater klubben, bare vi blir kvitt de fleste av dem, får ikke registrert mer enn 25 over 20 uansett.

Til de få av dere som skummet igjennom mine betraktninger, takk for det, tar gjerne i mot synspunkter om hva dere mener om min rotete tankegang og stallen foran neste sesong!

 

Wojciech53

 

Til dere som leste hele:

1269154103412.jpg

 

Den er ikke til dere som scrollet ned for å se om det var kake og brus mot slutten av innlegget!

 

Edit: Har forøvrig troen på at Giroud er en Eduardo-type med hodestyrke, kan bli svært spennende, foretrekker selv fox in the box spillere i tospann på topp, men har gjort ting svært bra alene på topp i Ligue 1.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 235
  • Created
  • Last Reply

Et godt langt innlegg der jeg dessverre ikke føler meg kapabel til å kommentere alt, men noen få betraktninger har jeg dog.

 

Taktisk:

Hvis jeg forstår deg rett så har laget mye å hente på det taktiske, både gjennom hvilken formasjon man bruker og hvordan man bruker enkeltspillere i de aktuelle formasjonene. Som sagt så klarer ikke jeg å være like "analytisk", men for meg så har Arsenal mer å hente på det taktiske plan en gjennom spillerkjøp. Eller sagt på en annen måte, det hjelper ikke å kjøpe inn et par tre nye spillere hvis ikke Wenger gjør noe med sin tildels "naive" taktikk.

 

Du nevner: "Alt i alt er vi sårbare defensivt fordi laget som en enhet er for dårlige til å forsvare seg.....". Dette er kanskje en av min hovedinnvendinger mot Arsenal de siste sesongene. I flere kamper har laget hatt et klart overtak og ofte ledet klart, men så har motstander lagt om taktikken og blitt mer aggresive som lag, dette har Arsenal ikke klart å omstille seg for og blitt nærmest overkjørt i perioder. Den ofte så solide bakre linje har når de ikke får hjelp mot overmakten fra midt/angrep, blitt som usikre smågutter der bak og laget har blitt "rævkjørt". Taktikk og psykologi har så abolutt sin plass i moderne fotball, og her føler jeg at Wengers "magi" har sluknet de siste sesongene. Wengers taktikk er fantastisk når motstander spiller slik som han forventer, men når han møter ett lag som "tør" å legge om spillet sitt når det går i mot, så kan det virke som om at han mangler den samme evnen til å omstille seg som motstanders lagledelse har.

 

Spillerstall:

 

Van Persie - Her kan det gå begge veier og selv om jeg tror han blir så er jeg på ingen måte sikker. Etter å ha vært i tankeboksen, så er jeg heller ikke sikker på om at vi vil få så store problemer om han forsvinner. vP har siste halvannen sesong vore vår beste spiller, ingen tvil om det, men historisk så har vi opplevd en mer "berg- og dalbane" båse skademessig og prestasjonsmessig. Det er ingen tvil om at jeg vil beholde vP men samtidig så føler jeg at han har blitt en så "viktig" person at dette har bundet de andre offensive spillerne litt for mye. I første halvdel av sesongen 2010/11 da vP fremdels ikke var klar til spill, så hadde faktisk Chamach og andre offensive spillere en "brukbar" periode. Men da vanPersie starter sin "beste periode" i 2011 så falmet mange av de andre offensive spillerne. Det er mulig jeg husker litt "feil", men slik er i allefall mine erindringer.

 

Forsterkninger og kontrakter:

 

Song & Walcott - Walcott tror jeg skriver ny kontrakt. Egoet har blitt litt stort, men jeg tviler på at det er så mange som vil betale de han (hans agent) har fått for seg at han fortjener. Forsvinner Walcott, så er det ett tap, men et tap som på lang vei kan erstattes med de spillerne som er/kommer i troppen. Song er jeg mer usikker på, personlig så tror jeg at han blir kontraktstiden ut og forsvinner neste sommer.

 

M’vila - Ja kanskje. Vi trenger i allefall forsterkninger på defensiv midtbane.

 

Ringrev i buret - Ja så absolutt. Vi trenger en slik erfaren ringrev som mange har nevnt, men jeg tviler og tror dessverre at Flabbianski blir backup også neste sesong.

 

Belhanda - Han har jeg ingen kjennskap til, men skal vi ha flere spillere så må det forsvinne noen i den posisjonen. For på ving/offensiv midt føler jeg at vi er bra besatt (i allefall i "antall" spillere)

 

Ny back - Ja en alsidig spiller som kan bekle begge sidene hadde vore flott. Men jeg betviler sterkt at vi får se noen forsterkning der.

 

 

Ungdom som banker på, og spillere som er på lån og/eller som er/bør være på vei ut av klubben:

 

Djourou - vår gode tjener, en som spiller for klubben, en kjernekar rett og slett. Jeg har nesten bare godord om gutten, problemet er bare at jeg mener at han ikke er god nok til å forsvare en plass i 11'ern eller som førstereserve, og derfor fortjener Johan å få sjansen i en annen klubb.

Arshavin - god spiller, fungerer ikke i Arsenal. Selges hvis mulig.

Vela - fungerer i spansk fotball, fungerer ikke i engelsk. Selges.

Bendtner - umoden, nei takk. Selges.

Denilson - NEI. Selges/gis bort.

Squillacci - Bomkjøp. Selges/gis bort.

Park - Wenger, hva tenkte du på? Bort fra laget må det bli, men om det blir til en ny klubb eller verneplikt er mer usikker.

Diaby - min tidligere "favoritt", kommer til å heve lønn ut kontraktstida, men får liten spilletid. Ingen vil kjøpe han, men kanskje noen tar han gratis,

Ramsey - det med utlån er kanskje ingen dårlig ide.

Jenkinson - ujevn, kanskje et utlån kan hjelpe.

Coquelin - har jeg tro på, kanskje et utlån. Men jeg tror vi skal la han få forsette i troppen neste sesong.

Ryo - Har fått sett for lite av han, selv om jeg har lest noe godt. Han spiller i en posisjon som det er meget stor konkurranse på og det er stor fare for at han blir en benkesliter. Er usikker på hans fremtid i klubben.

Link to comment
Share on other sites

Eller sagt på en annen måte, det hjelper ikke å kjøpe inn et par tre nye spillere hvis ikke Wenger gjør noe med sin tildels "naive" taktikk.

 

Du nevner: "Alt i alt er vi sårbare defensivt fordi laget som en enhet er for dårlige til å forsvare seg.....". Dette er kanskje en av min hovedinnvendinger mot Arsenal de siste sesongene. I flere kamper har laget hatt et klart overtak og ofte ledet klart, men så har motstander lagt om taktikken og blitt mer aggresive som lag, dette har Arsenal ikke klart å omstille seg for og blitt nærmest overkjørt i perioder. Den ofte så solide bakre linje har når de ikke får hjelp mot overmakten fra midt/angrep, blitt som usikre smågutter der bak og laget har blitt "rævkjørt". Taktikk og psykologi har så abolutt sin plass i moderne fotball, og her føler jeg at Wengers "magi" har sluknet de siste sesongene. Wengers taktikk er fantastisk når motstander spiller slik som han forventer, men når han møter ett lag som "tør" å legge om spillet sitt når det går i mot, så kan det virke som om at han mangler den samme evnen til å omstille seg som motstanders lagledelse har.

Dette er jeg enige i, men jeg mener at det mentale også er en ferdighet hos spillere, en spiller som Flamini vil alltid løpe og jobbe fordi det ligger i hans natur, flere av spillerne jeg vil ha utskiftninger på har glitrende ferdigheter, men er mentalt underutviklet(Om det enn er Bendtner sin for store selvtillit eller Denilson sin manglende even/vilje til å følge løp defensivt som gjør at han er uegnet til sin posisjon på banen til tross for glitrende ferdigheter ellers)

 

Van Persie - Her kan det gå begge veier og selv om jeg tror han blir så er jeg på ingen måte sikker. Etter å ha vært i tankeboksen, så er jeg heller ikke sikker på om at vi vil få så store problemer om han forsvinner.

Mener han er en spiller som må beholdes både pga ferdighetene og at han er et symbol, har liten tro på at han fortsetter å levere på nivået han viste hele 2011 og deler av 2012.

 

vP har siste halvannen sesong vore vår beste spiller, ingen tvil om det, men historisk så har vi opplevd en mer "berg- og dalbane" båse skademessig og prestasjonsmessig. Det er ingen tvil om at jeg vil beholde vP men samtidig så føler jeg at han har blitt en så "viktig" person at dette har bundet de andre offensive spillerne litt for mye. I første halvdel av sesongen 2010/11 da vP fremdels ikke var klar til spill, så hadde faktisk Chamach og andre offensive spillere en "brukbar" periode. Men da vanPersie starter sin "beste periode" i 2011 så falmet mange av de andre offensive spillerne. Det er mulig jeg husker litt "feil", men slik er i allefall mine erindringer.

Det er jeg helt enig i, vi hadde samme problemet med Henry og Cesc i sin tid og dette er en av grunnene til at vi alltid har en offensiv stjerne, vi har som regel noen spillet går gjennom. Etter vi mistet lagets store stjerne Henry var vi jo faktisk styrket..

 

Er litt uenig i din konklusjon om at vi har for mange offensive spillere/vinger og helt uenig i at Coquelin/Jenkinson kan lånes ut av den enkle grunn at vi trenger backupen, selv om de hadde hatt godt av et utlån. Eller så er jeg egentlig stort sett enig i det du skriver om spillerstallen, noe av sjarmen med Arsenal er dog at vi aldri vet hvem som slår til, få som hadde troa på Song, Flamini, Adebayor, Rosicky og så videre før de igjen kom så det suste og var udiskutable førstevalg

Link to comment
Share on other sites

Bra innlegg Wojciech53 :)

 

Bare nevne noen tanker rundt dette med formasjoner.

- Mine tanker på dette med 4-6-0, 4-4-2, og 4-3-3 for å nevne noen, er at dette er selvsagt utgangspunktet. Men; underveis i kamper, så kan like godt et 4-6-0 system bli et 4-3-3 system; akkurat som et 4-3-3 system kan bli et 4-5-1 system under perioder der man tenker defensivt eller man blir baktunge. Praksisen behøver ikke bli slik man håpet, for kampene lever sitt eget liv.

Hvor mange ganger har vi ikke opplevd at vi selv fremstår som et 4-5-1 system i kamper der vi slett ikke skulle være et 4-5-1 system, hvor vi blir baktunge/defensive uten noe offensiv rytme?

 

Så; et 4-6-0 system med overbefolkning på midtbanen kan ha store svakheter, om ikke spillerene er flinke til å:

-Mange bevegelser samtidig

-Stor fart i ballen

-Mange bevegelser fremover i hele lengderetningen, slik at motstanderlaget "ikke" kan organisere alt samlet. Dvs; har ikke forsvarsrekka noen å markere ut og ingen "farer" ligger på deres linje, så kan det bli en enkel jobb å stoppe de "løpene" som kommer uten hjelp fra en spiss til å åpne opp rom og ta ut en forsvarspiller.

-Må ha en plan på hvordan de skal angripe, siden de ikke har noen der fremme allerede. Det er langt frem til mål uten medspillere.

-Ha goalgetter-instinkt i lagdelen

 

Fordelen er at de kan kontrollere midtbanen, men for mange kokker; kan skape mer røre.

 

Hvorfor er jeg glad i 4-4-2?

Jeg mener at med to spisser som fungerer sammen i ulike roller, kan bl.a:

 

- Binde oppp 3-4 forsvarspillere, slik at det er vanskeligere å forsvarere seg enn i et godt organisert forsvar uten "urolige elementer".

- Strekke ut forsvarsleddet med å hele tiden være i bevegelse, noe som kan skape rom for kantspillere eller den sentrale midtbanespilleren som ser muligheten.

- Man blir ikke så baktunge, siden dette gjør at motstanderlaget må (BØR.....) legge igjen 3 forsvarspillere. -Lettere å forsvare seg.

- Kan være oppspillspunkt, når man ikke ønsker å gå via midtbanen. Variasjon.

 

 

Har vi kantspillere til en slik formasjon?

Ikke helt, men langt ifra helt håpløst.

*Vi har fart og "jakt på bakrom"-spillere, som kan passe i en taktikk der vi vil spille med høyt tempo i overgangsfasen. Tenker da på Theo, Ox, og Gervinho. Regner med at Arshavin neppe er Arsenal spiller etter sommeren.

*Vi har spillere med litt mer defensiv tyngde, som kan bidra med å balansere litt mer defensiv trygghet på en (evt begge) kant for midtbaneleddet. Tenker da på Jack og Ramsey. Vi har da også mulighet til å kjøre en litt skjev midtbane, der en kant er noe mer offensivt preget enn den andre.

 

Vi mangler en skikkelig innleggsfot, og det burde vært en prioritet i laget uansett system etter min mening.

 

Ellers er vel de fleste enige, om at "middelmådighetene" må ut av klubben. Vi bør heller gi talenter sjansen, til å få noen få kamper i året enn en gammel ringrev som hever høy lønn for svært lite.

Det er bedre å heve kvaliteten på de 15 beste, enn å ha mange som er like "middelmådige" på dette nivået vi forventer av klubben.

Angrep:

Ut:

Bendtner, Chamakh, Park (hva i himmelens navn...), og Vela.

Inn:

Giroud, Podolski, og Afobe (som bør få en mer seriøs rolle neste sesong)

 

Midtbane:

Ut:

Arshavin, Benayoun (ikke forlengelse av lån), Denilson, Lansbury, og Diaby. Sistnevnte har gode ferdigheter, men det er dessverre for mye skader.

Inn:

Vi bør hente inn en stabil defensiv midtbanespillere, som kan gi Song kamp om plassen. Tviler på at Wenger henter inn enda et "toppnavn" denne sommeren, så troen er ikke stor.

Frimpong bør få et år i stallen for å vise sin utvikling på treningsfeltet (evt små innhopp), og hva som kreves utenfor. Alt opp til han selv med en slik mulighet.

Ellers; hva skjer med våre talenter som Henderson, Eastmond, og Aneke, for å nevne noen på denne lagdelen?

 

Forsvar:

Ut:

Squillaci, Djourou

Inn:

Gi Bartley muligheten i Djourou sin rolle?

 

Keeper:

Ut:

Almunia, Mannone, og Fabianski

Inn:

En keeper som gir vår unge polakk god effekt på treningsfeltet, og som kan gå inn å vikariere i perioder der det kreves litt benkesliting på vår unge polakk. En god nummer to, ikke den usikkerheten vi har hatt til nå.

 

Jeg er positiv til sesongstart pr.d.d, men frykter at Persie-sagaen vil føre til en ny sommer med spekulasjoner og uro. Dette burde vi ha lært av, men akke som. Blir Persie med ny kontrakt, så har vi meget spennende offensive ferdigheter i laget i tiden som kommer.

Forsvinner han, så er jeg usikker på hvilken effekt dette vi gi. Blir vi nok engang en klubb som selger våre største stjerner, eller vil Wenger da fortsette å hente inn et par nye toppspillere utenom de han alllerede har signert?

 

Jeg håper at han har lært, og at klubben nå vil satse mer seriøst på å igjen vinne pokaler.

Det handler ikke om å sprenge banken, men å kjøpe riktig kvalitet. Heller et par klassespillere, enn 5 middelmådige (i dette nivået).

 

Og; som Poljen var inne på:

Wenger må også lære av sine feil, når det gjelder taktikk. En kynisme har kommet bedre inn i laget de siste 12mnd, men savner fortsatt en plan b til tider.

Hvor har det blitt av overgangene?

Hvorfor spille med spillere i posisjoner og roller, som de ikke behersker?

 

Wenger; Ikke svelg kamelene til spillerene, la de stå litt til ansvar selv. En godsnillhet har ikke hjulpet klubben til å få bedre vinnervilje, arbeidsmoral, og 100% "dø for drakta" på banen, heller tvert imot. Ta av silkehandskene og begynn å krev 100% :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er jeg enige i, men jeg mener at det mentale også er en ferdighet hos spillere .......

Selvsagt er det en ferdighet hos spillere, og visse spillere er sterkere enn andre, med det er noe som ikke stemmer når laget som helhet kollapser så lett under gitte omstendigheter. I slike tilfeller så kan det virke som det er et behov for en viss mental "trening" fra støtteapparatets side (mental trening er da et vidt begrep som egentlig kan bety mye...)

 

Er litt uenig i din konklusjon om at vi har for mange offensive spillere/vinger ...

 

Litt uenige iblandt er jo ikke noe problem ;D

 

og helt uenig i at Coquelin/Jenkinson kan lånes ut av den enkle grunn at vi trenger backupen, selv om de hadde hatt godt av et utlån.

Når det gjelder Coquelin så tror jeg at jeg konkluderte mot utlån. For meg så er også Coquelin en bedre backup for Sagna enn Jenkinson, derfor syntes jeg at et utlån av Jenkinson kunne vurderes

Link to comment
Share on other sites

Vieira04: Er enig i så og si alt og gidder ikke flisespikke

 

Når det gjelder Coquelin så tror jeg at jeg konkluderte mot utlån. For meg så er også Coquelin en bedre backup for Sagna enn Jenkinson, derfor syntes jeg at et utlån av Jenkinson kunne vurderes

Poljen: Må flisespikke litt, selv om begge de to gutta bør få et utlån så må vi neste beholde dem, vi kan ikke forvente å se Sagna på banen før oktober mener jeg å ha hørt og han trenger også tid på å spille seg i form, sjansen for skade virker alltid større i de posisjonene vi har dårlig dekning så der vi alt mangler Sagna kan vi ikke slippe flere(Tenker jeg)

Link to comment
Share on other sites

Coquelin er ikke interessert i enda et utlån. For de som husker tilbake til i fjor sommer gikk det sterke rykter om at han ville forlate Arsenal istedenfor å dra på et nytt utlån, og det skjønner jeg godt. Det endte med en ny kontrakt og plass i A-stallen. På ett stadie med det være nok, enten er han med videre i klubben eller så bør han selges. Det er den beste løsningen for alle parter, akkurat som med f.eks Nordtveit, og nå også spillere som Bartley og Lansbury for å nevne noen. Fremtiden deres blir avgjort i sommer. Jeg tror ikke de blir i Arsenal.

 

Jeg ser forøvrig ingen grunn til å sende Coquelin ut. Han fungerte bra som en slags backup-altmuligmann denne sesongen, og jeg forventer at han tar ytterligere steg neste sesong. Han er 21 år, så nå er det make or break - og det ser lovende ut spør du meg. Smart nok til å bekle begge backplassene og gjør en bra jobb på midtbanen. Kraftig motor og en Flamini-aktig tilnærming til spillet. Fortsetter han utviklingen kan han bli en verdifull spiller for oss. Han tok sjansen han fikk med begge hender, han fortjener en til.

Link to comment
Share on other sites

Alltid vært imponert av Coquelin selv, jeg mener ikke det er viktig å få spillerne ut av stallen, men som du påpeker begynner alderen å tilsi at han burde være fast inventar snart, blir nok en viktig mann neste sesong. Har han forøvrig spilt venstreback som du hinter mot? Mener å huske at Djourou kom inn i midten og Vermaelen ble skjøvet ut på backen for at Jenkinson og Coquelin skulle få spille på høyre, men kan alltids ha tatt feil..

Link to comment
Share on other sites

Flott innlegg og bidrag W53.

 

Som det har blitt nevnt, det viktigste uansett formasjon er at gruppa lærer å forsvare seg som en enhet.

Vi hadde 49 innslupne mål og var det laget som i særklasse gjorde flest bakerste-mann-taklinger ifjor, så det

er klart at noe må skje. Det må jobbes med posisjoneringer og struktur. Bl.a synes jeg det var skremmende hvor ofte

begge backene gikk og vi tømte midtbanen. Ofte mister vi ballen i ugunstige posissjoner etter overambisiøst spill, og vips så

er helvete igang. Vi må tenke på hvordan vi ligger når vi forsvarer OG angriper slik at vi er i nogenlunde balanse ved et balltap.

 

Jeg tror vi kommer til å slippe inn færre mål neste sesong hvis Arteta og Song holder seg stort sett skadefrie og vi slipper marerittet med omtrent samtlige backer ute med skader samtidig. Men det forandrer ikke at vi fortsatt har en lang vei å gå defensivt hvis vi har ambisjoner om å vinne noe. Forhåpentligvis kan Bouldy bidra her.

 

Et annet punkt er det mentale. Gutta viste styrke som kom tilbake etter en grusom innledning, men det er når det virkelig gjelder at vi har hatt en lei tendens med å søle det til. Med "når det virkelig gjelder" sikter jeg til de gangene vi har kjempet i toppen i feb/ mars, CC-finalen m.m. Når det først begynner å skjære seg i enkelte kamper savner jeg et maskineri som felles løfter laget opp og klarer å ri av stormen og kontrollere kampen. Her har vi mye å lære av United (sorry). Dvs, normalt sett. De klarte å røre det ganske godt til på slutten denne sesongen !

Link to comment
Share on other sites

 

Syns å huske han spilte litt på venstrebacken i vinter etter at Sagna kom tilbake og Mertesacker ble skadet? Mye å holde styr på under de årlige skadekrisene våre...

 

Spilte på venstrebacken ved et par anledninger ja. Bla. mot Fulham hvor han ble skadet i førsteomgangen :P

Link to comment
Share on other sites

Mye å ta tak i dagens Arsenal-stall som flere har nevnt. Det jeg tror, er at Arsenal defensivt har vært blottlagt altfor mange ganger, noe som kommer av vår offensive spillestil. Når Arsenal presser høyt i banen er midtstopperne (Kocielny og Vermaelen) viktige bidragsytere ved å fordele baller fremover i banen. Noe som er greit når vi har midtstopperne pluss en eller to dype midtbanespillere, men problemet er at backene som oftest peiser på oppover kantene for å doble, spesielt på høyrekanten til Walcott som ikke klarer å dra av en mann, og komme rundt å slå innlegg. Hvis vi da skulle miste ball er sidene vår blottlagt såfremt ikke Arteta eller Song er disiplinerte nok til å gå ned i backposisjon og forsvare. Men nettopp det med å komme rundt på kant og være direkte har vi vært veldig gode på etter at Fabregas dro, da spilte vi mye gjennom midten og mange bakromspasninger enten til ving eller spiss, hvis de ikke parkerte bussen og vi måtte trille ball på tvers. Noe jeg også savner er det klassiske Arsenal-angrepet med 1/2 touch pasningspill som motstanderne ikke henger med på, og spesielt kontringer hvor vi var i særklasse best i verden.

 

Det fører meg innpå neste del av det taktiske, det å kunne ligge dypt på bortebane og kontre motstanderne i senk. Borte mot Stoke er som regel et mareritt, hvorfor ikke ha 3 mann bak, offensive backer og en dyp midtbane med 3 gjennombruddshissige spillere på topp som kan løpe i bakrom eller en targetmann med Walcott og Chambo/Gervinho som blir stusset gjennom f.eks. Da vil vi ha luftstyrke bak, nok folk til å stå imot Crouch med makkere rundt seg, samtidig som vi kan omstille oss fort og være hele 4-5 mann i angrep på et blunk uten å blottlegge oss. Men jeg føler vi har spillermateriale til å kunne blande mellom dette og det å ha possession over 60% mot et lag som ligger dypt. Noe vi har slitt med, men også Spania og Barcelona ikke heller er spesielt flinke til, husker jo Inter slå ut Barcelona med den taktikken. Da gjelder det å ha spillere som kan utgøre en liten forskjell med en pasning, en dribling eller et frekt skudd. Det er det en, kanskje to i dagens stall som er kapable til. Den ene er vår talismann van Persie og den andre er vår utskjelte Arshavin, en spiller jeg føler vi ikke har maken til. Problemet har som jeg har nevnt og sikkert flere, vært at han blitt spilt i feil rolle. Han SKAL spille der Rosciky og Ramsey har spilt, og du kan se på nesten hver eneste kamp at de ikke spurter hjem i forsvar, faktisk er Rosicky ganske dårlig til akkurat det men han får ikke noe hets. Dette er fordi han spiller i den offensive rollen og bidrar offensivt, Arshavin er som regel sliten etter et returløp og har ikke like mye å bidra med offensivt. Skal sette det litt på spissen, men tror vi hadde vært en, kanskje to pokaler rikere med Arshavin i riktig rolle.

 

Kan skrive mye om akkurat dette, noe jeg muligens gjør en gang ut i ferien når jeg har gått gjennom kampene og gjort en litt grundigere analyse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er uenig, jeg mener at Rosicky tar langt flere gode returløp enn Arshavin, kan sikkert finne statistikk som underbygger det. Det bemerkelsesverdige er vel hvordan alt endret seg med Mozart i Milan-kampen, plutselig tok han alle returløpene og styrte spillet vårt igjen. Som sagt er jeg usikker på om han kommer til å bli en viktig spiller neste sesong og tror han kommer til å bli et offer for taktikkbytte..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi gjør lurt i å ikke regne med Wilshere første halvdel av sesongen. Som de fleste har fått med seg, er han nok ikke klar før til litt utpå høsten. Da skal han også bruke litt tid på å komme i gang. Dessuten vil det vel være overraskende om Van Persie blir. Så med dagens stall er førsteelleveren mer eller mindre klar i mine øyne:

 

Szczesny

Sagna - Koscielny - Vermaelen - Gibbs

Song - Arteta

Walcott - Rosicky - Podolski

Giroud

 

Dette tror jeg blir et slagkraftig lag, - men kanskje vi mangler spilleren som kan gjøre det lille ekstra?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi gjør lurt i å ikke regne med Wilshere første halvdel av sesongen. Som de fleste har fått med seg, er han nok ikke klar før til litt utpå høsten. Da skal han også bruke litt tid på å komme i gang. Dessuten vil det vel være overraskende om Van Persie blir. Så med dagens stall er førsteelleveren mer eller mindre klar i mine øyne:

 

Szczesny

Sagna - Koscielny - Vermaelen - Gibbs

Song - Arteta

Walcott - Rosicky - Podolski

Giroud

 

Dette tror jeg blir et slagkraftig lag, - men kanskje vi mangler spilleren som kan gjøre det lille ekstra?

 

Jeg er litt redd for at dette skal skje.... Selges van Persie og vi tropper opp med dette laget i første kamp, så ser det bra ut på papiret, men jeg er litt redd for at Giroud skal kastes rett til ulvene i PL og jeg tror han har behov for noen måneder akklimatisering til nivå og spillestil. Med dette laget føler jeg også at det er noe som mangler på midten, jeg skulle gjerne sett en ekstra klassespiller på midtbanen og helst bakover på midtbanen som kan balansere laget og hjelpe forsvaret så vi ikke får så mange farlige overgangssituasjoner mot oss. Men forhåpenligvis skal en midtbane med Arteta og Song klare seg brukbart i PL...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi gjør lurt i å ikke regne med Wilshere første halvdel av sesongen. Som de fleste har fått med seg, er han nok ikke klar før til litt utpå høsten. Da skal han også bruke litt tid på å komme i gang. Dessuten vil det vel være overraskende om Van Persie blir. Så med dagens stall er førsteelleveren mer eller mindre klar i mine øyne:

 

Szczesny

Sagna - Koscielny - Vermaelen - Gibbs

Song - Arteta

Walcott - Rosicky - Podolski

Giroud

 

Dette tror jeg blir et slagkraftig lag, - men kanskje vi mangler spilleren som kan gjøre det lille ekstra?

 

Walcott ser jeg på som et svakt ledd i de fleste kamper hvor motstanderene ligger lavt og defensivt, men har troa på at Gervinho gjør den plassen til sin egen. Er også skeptisk til partnerskapet til Song/Arteta. Arteta har gjort en knalljobb, men han mangler fortsatt de defensive fibrene til å kunne la Song herje fremover som han har gjort, men Rosicky som offensiv midtbane trolig er vårt svakeste ledd når man tar i betraktninger at målet er å vinne Premier League eller Champions League. Hadde han bare scoret flere mål så hadde han ikke vært en svakhet i laget vårt grunnet de andre områdene hvor han rett og slett bare er en klassespiller.

 

Er også skeptisk til Podolski på venstre da hans beste posisjon er som spiss, men han vil trolig bidra med målpoeng fra kanten også, men blir alltid frustert over å se spillere som spiller ute av posisjon og da særlig store navn.

Link to comment
Share on other sites

 

Walcott ser jeg på som et svakt ledd i de fleste kamper hvor motstanderene ligger lavt og defensivt, men har troa på at Gervinho gjør den plassen til sin egen. Er også skeptisk til partnerskapet til Song/Arteta. Arteta har gjort en knalljobb, men han mangler fortsatt de defensive fibrene til å kunne la Song herje fremover som han har gjort, men Rosicky som offensiv midtbane trolig er vårt svakeste ledd når man tar i betraktninger at målet er å vinne Premier League eller Champions League. Hadde han bare scoret flere mål så hadde han ikke vært en svakhet i laget vårt grunnet de andre områdene hvor han rett og slett bare er en klassespiller.

 

Er også skeptisk til Podolski på venstre da hans beste posisjon er som spiss, men han vil trolig bidra med målpoeng fra kanten også, men blir alltid frustert over å se spillere som spiller ute av posisjon og da særlig store navn.

 

Enig i mye av det du skriver. Walcott har et lavt middels- og bunnivå. Sånn er det bare, - så jeg er skeptisk til å gi ham superlønn for ny kontrakt. Kunne han bare prestert mer stabilt, slik vi vet han kan! Ja, kanskje Gervinho tar plassen, - nå er det i hvertfall konkurranse om plassen.

 

Partnerskapet Song/Arteta er det beste vi har, slik alternativene er pr i dag. Men spørsmålet er om Arteta blir klar til seriestart. Det tviler jeg på, og da blir det Song + Ramsey?

 

Når det gjelder Podolski, er jo han best som spiss. Han har ikke gjort det så godt på kanten, og jeg er redd han forsvinner ut av kampene om Wenger plasserer ham der. Får håpe han gjør frykten vår til skamme.

 

Rosicky! Jeg elsker den kreative driven han har. Skulle så gjerne sett at han klarer å gjøre mer av det vi såg, blant annet i Tottenham-kampen. Der fullfører han angrepet, helt til mållinjen. Sånt blir det mål av, og jeg ønsker flere slike mål av ham. Kanskje vi får se det? Om så, har vi en offensiv midtbanespiller i verdensklasse i flere år fremover. For Rosicky er typen som holder på til han er mange og tredve;-) Jeg håper!!!

Link to comment
Share on other sites

Enig i mye av det du skriver. Walcott har et lavt middels- og bunnivå. Sånn er det bare, - så jeg er skeptisk til å gi ham superlønn for ny kontrakt. Kunne han bare prestert mer stabilt, slik vi vet han kan! Ja, kanskje Gervinho tar plassen, - nå er det i hvertfall konkurranse om plassen.

 

Partnerskapet Song/Arteta er det beste vi har, slik alternativene er pr i dag. Men spørsmålet er om Arteta blir klar til seriestart. Det tviler jeg på, og da blir det Song + Ramsey?

 

Når det gjelder Podolski, er jo han best som spiss. Han har ikke gjort det så godt på kanten, og jeg er redd han forsvinner ut av kampene om Wenger plasserer ham der. Får håpe han gjør frykten vår til skamme.

 

Rosicky! Jeg elsker den kreative driven han har. Skulle så gjerne sett at han klarer å gjøre mer av det vi såg, blant annet i Tottenham-kampen. Der fullfører han angrepet, helt til mållinjen. Sånt blir det mål av, og jeg ønsker flere slike mål av ham. Kanskje vi får se det? Om så, har vi en offensiv midtbanespiller i verdensklasse i flere år fremover. For Rosicky er typen som holder på til han er mange og tredve;-) Jeg håper!!!

 

Problemet mitt med Walcott er at i sånne kamper så har han generelt sett ikke den teknikken og uforutsigbarheten som skal til for å kunne dra seg forbi et dyptliggende og etablert forsvar. Tar man også med ustabiliteten hans med i bildet så er kamper som dette som oftest døden for Walcott såfremt han ikke blir kastet innpå etter 70+ minutter når kampen blir litt dratt ut. Gervinho derimot har generelt sett litt mer i spillet sitt bare han klarer å plassere den forbanna kula i målet og velger litt mer riktige løsninger når han er foran mål :P

 

Song - Arteta er nok det beste vi har pdd., men hvis Arteta er ute ved sesongstarten og vi fortsatt ikke har kjøpt inn en ny midtbanespiller (M'Vila, Biglia, Capoue osv. osv.) så mener jeg vi burde starte med Song - Coquelin igjen og heller kjøre Jenkinson på høyrebacken..

 

Akkurat den frykten jeg har også. Redd for at Podolski skal forsvinne helt ute på kanten vår, men tiden vil jo vise hva dette blir til. Lurer dog på hvem som er backupen for Podolski.. blir det Arshavin, Miyaichi, Vela eller et nykjøp i Dempsey f.eks?

 

Spørsmålet er vel hvor lenge Rosicky kan holde på med såpass mye kamper i løpet av et år. Han spilte 38 kamper for Arsenal i alle turninger, men i løpet av EM så begynte slitasjeskadene å komme utifra hva jeg fikk med meg mens jeg var på ferie.. blir han klar til sesongstart? Og som du sier så må han bare bygge på de målpoengene han skaffet seg i fjor. 6 assists og 2 mål i en såpass offensiv rolle som han spilte er temmelig begredelig.. dog så jobbet han knallhardt og skapte en herlig flyt på midtbanen vår med masse raske og lekre en-touch pasninger. Han bidro også sterkt til at Arteta og Song til tider fikk såpass mange målpoeng. Problemet er bare at han er snart 32 år gammel og jeg er veldig usikker på om han klarer å forbedre statistikken sin. 2 mål og 6 målgivende er dessverre ikke godt nok for et førstevalg på offensiv midtbane...

Link to comment
Share on other sites

 

Problemet mitt med Walcott er at i sånne kamper så har han generelt sett ikke den teknikken og uforutsigbarheten som skal til for å kunne dra seg forbi et dyptliggende og etablert forsvar. Tar man også med ustabiliteten hans med i bildet så er kamper som dette som oftest døden for Walcott såfremt han ikke blir kastet innpå etter 70+ minutter når kampen blir litt dratt ut. Gervinho derimot har generelt sett litt mer i spillet sitt bare han klarer å plassere den forbanna kula i målet og velger litt mer riktige løsninger når han er foran mål :P

 

Song - Arteta er nok det beste vi har pdd., men hvis Arteta er ute ved sesongstarten og vi fortsatt ikke har kjøpt inn en ny midtbanespiller (M'Vila, Biglia, Capoue osv. osv.) så mener jeg vi burde starte med Song - Coquelin igjen og heller kjøre Jenkinson på høyrebacken..

 

Akkurat den frykten jeg har også. Redd for at Podolski skal forsvinne helt ute på kanten vår, men tiden vil jo vise hva dette blir til. Lurer dog på hvem som er backupen for Podolski.. blir det Arshavin, Miyaichi, Vela eller et nykjøp i Dempsey f.eks?

 

Spørsmålet er vel hvor lenge Rosicky kan holde på med såpass mye kamper i løpet av et år. Han spilte 38 kamper for Arsenal i alle turninger, men i løpet av EM så begynte slitasjeskadene å komme utifra hva jeg fikk med meg mens jeg var på ferie.. blir han klar til sesongstart? Og som du sier så må han bare bygge på de målpoengene han skaffet seg i fjor. 6 assists og 2 mål i en såpass offensiv rolle som han spilte er temmelig begredelig.. dog så jobbet han knallhardt og skapte en herlig flyt på midtbanen vår med masse raske og lekre en-touch pasninger. Han bidro også sterkt til at Arteta og Song til tider fikk såpass mange målpoeng. Problemet er bare at han er snart 32 år gammel og jeg er veldig usikker på om han klarer å forbedre statistikken sin. 2 mål og 6 målgivende er dessverre ikke godt nok for et førstevalg på offensiv midtbane...

 

La oss håpe Wilshere blir klar for oppgaven, slik at Rosicky får reell konkurranse! Dessuten, - bør vi forlenge kontraktene til Wilshere, Chamberlain, Ramsey, Gibbs, Koscielny... flere? Vi skal ha dem med de neste 5 årene. Minst!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Interessante utsagn om Podolski og Giroud fra Wengers pressekonferanse i Kina i natt.

 

“I think Podolski will play more central for us. Giroud is a different target man who would be more the player in a 442, knocks the ball down, protects well the ball, makes play for his partners, and a very intelligent player who has great physique, as well as very strong in the air.”

 

https://twitter.com/SiuFay

 

Det kan se ut som at Wenger vil gjøre en del taktiske endringer nå som vi vil stå uten dominerende kreative superkrafter som Fabregas og Van Persie i laget. Kanskje vi endelig vil vår lenge etterlengtede Plan B? Dette vil kanskje få mer ut av en spiller som Chamakh også?

 

Jeg tror fortsatt vi kommer til å se formasjoner som i utgangspunktet er 4-3-3, men som nå vil være en skjevere 4-4-2. Syns dette høres ut som en knakende god ide som vil gi oss flere strenger å spille på.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...