Jump to content

Spillerstallen 2012/13. Hvem er gode nok til å fortsette i Arsenal?


Stefanb

Recommended Posts

  • Replies 95
  • Created
  • Last Reply

Jeg har sagt litt til meg selv at arsenal har mange skader grunnet spillestil. Men Barcelona har som du sier ikke samme problemene....

 

Nå skal det også sies at fotballen i England er mye mer fysisk enn i Spania. Det er mange flere tette dueller i England, og mange flere taklinger. Hurtige og tekniske spillere vil være mer utsatt for skader i engelsk fotball enn i spansk fotball, da de oftere blir utsatt for taklinger hvor motstanderen rett og slett er for sent inne i situasjonene.

 

Hvis man ser på f. eks Diaby, så var ikke han opprinnelig en spiller med skadeproblemer. Men grunnet benbruddet hans, har han slitt med andre skader i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

 

Nå skal det også sies at fotballen i England er mye mer fysisk enn i Spania. Det er mange flere tette dueller i England, og mange flere taklinger. Hurtige og tekniske spillere vil være mer utsatt for skader i engelsk fotball enn i spansk fotball, da de oftere blir utsatt for taklinger hvor motstanderen rett og slett er for sent inne i situasjonene.

 

Hvis man ser på f. eks Diaby, så var ikke han opprinnelig en spiller med skadeproblemer. Men grunnet benbruddet hans, har han slitt med andre skader i ettertid.

 

Nå har faktisk Diaby blitt grisetaklet flere ganger siden benbruddet. Den styggeste var trolig fra Bolton's Paul Robinson. Barton sin i fjor var nok også en av grunne til at Diaby aldri helt kom seg på tampen av sesongen i fjor og har mistet hele sesongen til nå.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke uvanlig at noen spillere blir taklet tøffere enn andre. Og da særskilt spillere som Diaby som har slitt med mye skader. De mest kyniske managerne og forsvarsspillerne vet at en spiller som Diaby kan settes ut av matchen (ikke nødvendigvis skades) ved å servere noen ekstra tøffe taklinger for å få et fysisk overtak. Når frykten for en skade lurer i bakhodet får vi en reaksjon som det vi så fra Diaby mot Barton i fjor. Stygg takling fra Barton, Diaby mister hodet og blir utvist helt fortjent, og planen til Barton ble fullført. Vi så det samme fra Eduardo dessverre, etter beinbruddet var han aldri den samme igjen. Ramsey ser heldigvis ut som at han har kommet seg og ikke tapt noe på akkurat det området.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke uvanlig at noen spillere blir taklet tøffere enn andre. Og da særskilt spillere som Diaby som har slitt med mye skader. De mest kyniske managerne og forsvarsspillerne vet at en spiller som Diaby kan settes ut av matchen (ikke nødvendigvis skades) ved å servere noen ekstra tøffe taklinger for å få et fysisk overtak. Når frykten for en skade lurer i bakhodet får vi en reaksjon som det vi så fra Diaby mot Barton i fjor. Stygg takling fra Barton, Diaby mister hodet og blir utvist helt fortjent, og planen til Barton ble fullført. Vi så det samme fra Eduardo dessverre, etter beinbruddet var han aldri den samme igjen. Ramsey ser heldigvis ut som at han har kommet seg og ikke tapt noe på akkurat det området.

Rambo.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Vel vel. En liten oppdatering er vel på tide.

 

Pdd. så står vi med denne stallen:

 

1 - Szczesny

2 - Diaby

3 - Sagna

4 - Mertesacker

5 - Vermaelen

6 - Koscielny

7 - Rosicky

8 - Arteta

9 - Park

10 - van Persie

11 - Andre Santos

12 - Giroud

14 - Walcott

15 - Chamberlain

16 - Ramsey

17 - Song

18 - Squillaci

19 - Wilshere

20 - Djourou

21 - Fabianski

22 - Coquelin

23 - Arshavin

24 - Mannone

25 - Jenkinson

26 - Frimpong

27 - Gervinho

28 - Gibbs

29 - Chamakh

31 - Miyaichi

35 - Bartley

52 - Bendtner

- Podolski

- Lansbury

 

Samt et par reservespillere som muligens tar steget opp og får spille noen A-kamper innimellom.

 

- Afobe

- Aneke

- Martinez

- Eisfeld

- Yennaris

 

Spillerene i kursiv er spillere som har en usikker fremtid i klubben. Enten det gjelder salg eller utlån.

 

Pdd. så er det nærmest bekreftet at Park, Bendtner og Squillaci forsvinner. Arshavin var litt i mellom fortsatt, men har hele tiden vært snakk om at han var på vei ut helt til Wenger åpnet for at han kunne bli i klubben tidligere i dag, men tror allikevel han forsvinner.

 

Dog gjenstår fortsatt fremtiden til Fabianski og Mannone (som begge to tidligere har vært kraftig linket vekk og som ønsker seg førstelagsfotball), Chamakh (linket til Besiktas senest i dag og er langt ifra Arsenal kvalitet), Miyaichi viser veldig mye positivt, men spørs om han ikke har godt av et utlån til. Dog blir det muligens etter å ha spilt litt i CC, Lansbury (enten på lån eller permanent, virker ikke som han figurerer i Wenger sine planer), Walcott (ikke signert ny kontrakt, men er visstnok i samtaler og har lyst til å bli i klubben) og til slutt vår "messias" Robin van Persie.

 

Sistnevnte har det vært helt stille rundt den siste tiden og til tross for at van Persie har sagt at han ikke vil signere ny kontrakt har Wenger uttalt at han vil beholde han. Trolig for å øke prisen på van Persie, men også fordi han sikkert har et håp om å beholde han ennå. Hva som skjer med van Persie derimot må snart bli avklarert mtp. at nysigneringer som Giroud og Podolski trolig ikke har kommet til klubben for å være andre og tredjevalg bak vår (snart) eks-kaptein.

 

Så med følgende spillere ut: Park, Squillaci, Bendtner, Chamakh og van Persie så er nok alle de spillerene vi kommer til å bli kvitt (muligens en av Mannone og Fabianski også samt Arshavin) alle de spillerene vi kvitter oss med i sommer.

 

Da gjenstår samtlige spillere i de forskjellige leddene:

 

Keeper:

 

Szczesny, Fabianski/Mannone, Martinez

 

Forsvar:

 

Sagna, Mertesacker, Vermaelen, Koscielny, Andre Santos, Djourou, Jenkinson, Gibbs, Bartley

 

Midtbane:

 

Diaby, Rosicky, Arteta, Ramsey, Song, Wilshere, Coquelin, Frimpong, Lansbury

 

Angrep:

 

Podolski, Giroud, Walcott, Chamberlain, Gervinho, Miyaichi

 

 

Så da gjenstår det bare å se hvilke spillere som kommer inn. Får vi has på både Santi Cazorla og Nuri Sahin så er vi veldig godt skodd. Langt bedre enn på mange herrens år. Får vi også inn en bedre backup for Szczesny vil jeg faktisk tillate meg å tro at vi kan kjempe om gullet og muligens mer.

Link to comment
Share on other sites

 

Fixed..

 

Det var bedre! :)

 

Med Cazorla og Sahin inn så syns jeg vi har en god stall, som har gode muligheter til å kjempe i toppen. Spent på hva som skjer med Lansbury, har fortsatt tro på at han kan bli en god spiller for oss i framtiden, men ser også at han ikke engang står oppført med draktnummer. Håper bare han venter på at noen drar, så har vi jo en god back-up keeper også! :D

Link to comment
Share on other sites

Fin oppsummering.

 

For at vi skal kunne kjempe om tittelen tror jeg vi må beholde RVP, få inn Cazorla/Sahin/noe av dette kaliberet, hente inn en høyreback og satse på litt Bould-magic samt at de andre toppklubbene ikke har fantastiske sesonger. Vi er ikke kapable til en "90-poengers", tror jeg hvertfall.

 

Håper vi snart får se en høyreback inn portene. En som er mer rutinert og tryggere i rollen enn Jenkinson og Coquelin. Hyperviktig !

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke Lansbury blir værende. Han har alltid virket som en talentfull spiller, men det er Bentley-aktig over han og han enda til gode å virkelig slå igjennom i noen av låneoppholdene sine foruten et godt halvår i Norwich. I West Ham klarte han ikke å etablere seg under Allardyce og det virker som det bare blir med vakingen hos oss også. Han er snart 22 år nå og er man ikke en del av stallen i Arsenal da blir man solgt, og det tror jeg også blir skjebnen hans. Konkurransen er for tøff. Tipper han ender opp i en klubb fra nedre halvdel i PL.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke Lansbury blir værende. Han har alltid virket som en talentfull spiller, men det er Bentley-aktig over han og han enda til gode å virkelig slå igjennom i noen av låneoppholdene sine foruten et godt halvår i Norwich. I West Ham klarte han ikke å etablere seg under Allardyce og det virker som det bare blir med vakingen hos oss også. Han er snart 22 år nå og er man ikke en del av stallen i Arsenal da blir man solgt, og det tror jeg også blir skjebnen hans. Konkurransen er for tøff. Tipper han ender opp i en klubb fra nedre halvdel i PL.

 

Lansbury skal ikke ha gjort seg bort i West Ham, men ble ofte et offer for rotasjonspolitikken til Big Sam. Big Sam skal ha foretrukket å bruke spillere som kom til å være med også til neste år. Kjenner en West Ham fan, som har vært over flere ganger denne sesongen, og han har bare gode ting å si om Lansbury. Var skråsikker på at han kom til å slå gjennom og bli en god Premier League spiller.

Link to comment
Share on other sites

Han er snart 22 år nå og er man ikke en del av stallen i Arsenal da blir man solgt, og det tror jeg også blir skjebnen hans.

God spiller og mtp hvor lenge Randall ble beholdt kan han jo holdes en stund til siden han har prestert langt mer, men håper han blir solgt til et middels PL-lag, vil sannsynligvis ha en ekstra driv når han møter Tottenham uansett hvor han spiller og det er bra.

Link to comment
Share on other sites

En bra foreløpig oversikt over registrering av kommende sesongs tropp. Homegrown spillere o.l.

http://www.arsenalreport.com/editorial/homegrown-everything-you-need-to-know-about-2012-2013-squad-registration/

 

Kvitter vi oss med f.eks. Arshavin, Squllaci og Park er det fortsatt rom for nye forsterkninger med spillere over 21 år.

Ser ut som vi fortsatt ligger bra an i forhold til homegrown-regelen siden vi har så mange unge spillere.

Link to comment
Share on other sites

En bra foreløpig oversikt over registrering av kommende sesongs tropp. Homegrown spillere o.l.

http://www.arsenalre...d-registration/

 

Kvitter vi oss med f.eks. Arshavin, Squllaci og Park er det fortsatt rom for nye forsterkninger med spillere over 21 år.

Ser ut som vi fortsatt ligger bra an i forhold til homegrown-regelen siden vi har så mange unge spillere.

Takker.Den var ryddig og oversiktlig.

Blir spennende og se hvordan listen vil se ut til slutt, og jeg er glad vi kjører den politikken vi gjør.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Siden jeg ikke får sove så kan jeg vel poste litt her.

 

Pdd. så har vi følgende spillere som står oppført på førstelaget:

 

1 - Wojciech Szczesny

2 - Abou Diaby

3 - Bacary Sagna

4 - Per Mertesacker

5 - Thomas Vermaelen

6 - Laurent Koscielny

7 - Tomas Rosicky

8 - Mikel Arteta

9 - Lukas Podolski

10 - Jack Wilshere

11 - Andre Santos

12 - Olivier Giroud

14 - Theo Walcott

15 - Alex Oxlade-Chamberlain

16 - Aaron Ramsey

18 - Sebastien Squillaci

19 - Santi Cazorla

20 - Johan Djourou

21 - Lukasz Fabianski

22 - Francis Coquelin

23 - Andrey Arshavin

24 - Vito Mannone

25 - Carl Jenkinson

26 - Emmanuel Frimpong

27 - Gervinho

28 - Kieran Gibbs

29 - Marouane Chamakh

 

Ved en rask titt på denne lista så ser jeg et par svakheter med en gang.

 

1) Keeperplassen. Cover/skikkelig konkurranse for Szczesny er så og si ikke-eksisterende i Fabianski og Mannone. Forhåpentligvis så får vi inn en ny keeper etterhvert som kan gå rett inn som andre/førstevalg. Tror ikke Damien Martinez er klar for å være andrevalg helt ennå (uansett hvor stort talent han har).

 

2) Høyreback. Sagna har nå brukket beinet to ganger på en og samme sesong. Ikke akkurat optimalt når man er på toppen av spillet sitt som Sagna har vært de siste årene. Virket som om han mistet godt med fart ved sitt første brudd og pdd. så vet vi ikke hvordan det vil gå med han når han er tilbake fra sitt andre. Backupen til Sagna er pdd. Carl Jenkinson. En spiller med stort hjerte, men som jeg mener ikke virker å være up to scratch. Har dog ikke vært så ille mot henholdsvis Sunderland og Stoke, men jeg skulle virkelig ønske det var Nico Yennaris som var foran Jenkinson i køen som Sagna's backup. Her mener jeg at klubben burde ha handlet og kjøpt inn en høyreback til.

 

3) Midtbanen. Med salget av Song. Skadeoppholdet til Wilshere (over et år nå).Tomas Rosicky sin alder, skadehistorikk og ineffektivitet. Diaby det samme bare minus alderen og Arteta sin skadehistorikk så er jeg bekymret for den sentrale midtbanen. Særlig når alt vi har bak Diaby og Arteta er Coquelin, Ramsey og en veldig veldig grønn Chamberlain som jeg ikke liker tanken på å ha så dypt i laget. Slik jeg ser det er dette et område det burde ha kommet inn en skikkelig erstatter på. Rett og slett utilgivelig av klubben å ikke forsterke denne plassen.

 

4) Den offensive midtbanen. Santi Cazorla er soleklart førstevalg og allerede etter 2 kamper går absolutt alt gjennom denne mannen. Problemet er bare hva som lusker i bakhånd hvis han blir skadet. Rosicky? Ramsey? Chamberlain? Vel. Min personlige favoritt er Arshavin eller Podolski. Det eneste problemet med førstnevnte er bare at han har vært ute av form i snart to sesonger og Podolski tror jeg ikke engang Wenger har planer om å spille her. Forhåpentligvis så vil vi få se enten Arshavin, Podolski eller Chamberlain som erstatter for Cazorla hvis noe skjer med spanjolen vår.

 

5) Kantspillerene. Gervinho, Walcott og Chamberlain har alle store kvaliteter i spillet sitt og alle er veldig forskjellige. For meg er Gervinho førstevalget av samtlige av kantspillerene våre da han egentlig har det meste i skapet sitt. Problemet er bare at han ikke helt klarer å få det til å stemme så langt i Premier League. Og dette er en bekymring i mine øyne og det hjelper veldig lite at han skal til Afrikamesterskapet igjen i januar.. Walcott er en god spiller, men i motsetning til Gervinho og Chamberlain er han ikke på langt nær teknisk nok til å alltid være effektiv ute på kanten. Særlig mot lag som ligger dypt og nekter han rom (Stoke er hovedeksemplet på det). Chamberlain derimot er veldig god teknisk, sterk, rask osv., men mangler fortsatt en del på spilleforståelsen og er veldig opp og ned. Ikke akkurat uvanlig når man akkurat har fylt 19. Men, allikevel: Dette er Arsenal og man kan ikke forvente at en 19-åring skal komme inn og dominere kamp etter kamp. Personlig så syntes jeg det blir litt tynt her, men vi har alltids Arshavin, Cazorla og Podolski som kan spille på kanten(e), men personlig liker jeg ikke tanken på noen av disse ute på kanten bortsett fra Cazorla. Og pdd. er han altfor viktig sentralt til å spille ute på kanten. Konklusjon: Jeg syntes vi burde hentet inn en kantspiller eller beholdt Miyaichi og gitt han noen kamper i ny og ne.

 

6) Spissplass: Ser på Giroud som soleklart førstevalg til tross for at han har til gode å score et mål for oss. Bak han som andrevalg er det egentlig bare Chamakh som jeg syntes kan spille samme rollen som Giroud. Bare minus det faktum at han ikke er en måltrussel i det hele tatt. Slik jeg ser det er tynt på topp fordi Podolski ikke helt passer inn som ensom spiss i formasjonen vår. Og det bringer meg til mitt siste punkt:

 

7) Formasjonen: Jeg syntes formasjonen vår ikke passer spillerene våre optimalt. 4-2-3-1 ble adoptert i 2010/11 sesongen for at den skulle passe Fabregas og van Persie optimalt. Dette gjorde den egentlig, men det hjelper fint lite når begge de spillerene Wenger "lagde" formasjonen til ikke lenger er i klubben og de spillerene som er erstattere ikke lenger er i klubben.

 

Greit nok at Cazorla fungerer strålende i Cesc sin rolle, men det samme gjelder ikke for spissene. Samtidig så får jeg inntrykket av at selv om Cazorla er en forbanna god spiller så har han en mangel eller to i spillet sitt. Og den ene mangelen er at han vil ha ballen i beina og vil skape noe eller skyte. Han har ikke en eneste gang prøvd å gjøre et løp i bakrom for å strekke forsvaret og åpne rom f.eks. Giroud, Gervinho eller Podolski. Kanskje ikke så rart når de eneste spillerene vi har som klarer å slå en slik pasning ikke er tilstede? Den første er skadet og den andre spiller pdd. rollen som defensiv midtbane. Og offensivt så gjør det oss veldig forutsigbare når Cazorla blir den eneste som trekker i strengene og ingen av kantspillerene (ah her mangler vi Pires og en Arshavin/Nasri i toppform) er spesielt brukbare med stikkere gjennom forsvaret.

 

Ønsker som jeg har nevnt uttallige ganger tidligere et skifte av formasjon fra dagens 4-2-3-1 til 4-1-2-3. Dette vil frigjøre Arteta (eller Diaby. Kommer ann på hvordan Arteta gjør det som DM mot de større lagene) og Giroud/Podolski (mtp. at Cazorla/Arteta vil ha frihet til å løpe i bakrom og støtte opp mot spissen langt mer) samt gjøre vegg/trekantspill mellom kantspillerene våre og de offensive midtbanespillerene hakket lettere pluss at selv om jeg liker en playmaker på kant så er det ikke like nødvendig i 4-1-2-3 som i 4-2-3-1.

 

Det er bare et problem slik jeg ser det: Ikke en eneste skikkelig defensiv midtbane til å ta anker jobben. Derfor ønsket jeg så sterkt M'Vila til klubben vår. Han hadde vært helt perfekt for jobben.

 

Håper uansett vi stiller slik som det her et par ganger i løpet av sesongen:

Szczesny

Sagna - Mertesacker - Vermaelen - Gibbs

Diaby

Arteta - Cazorla

Walcott - Giroud - Gervinho

 

 

Edit:

 

Forøvrig er poenget mitt at vi har for dårlig bredde i laget vårt samt at vi mangler muligens 1-2 førstevalg. Vi har en temmelig sterk førstellever når ting begynner å gå i rytme, men ved skader på de "riktige" stedene så er vi veldig utsatte. Håper vi handler inn M'Vila og Konoplyanka i vinter samt at vi allerede innen den tid har slått over til 4-1-2-3. Da ville vi hatt en helsikkes sterk tropp.

Link to comment
Share on other sites

 

Ved en rask titt på denne lista så ser jeg et par svakheter med en gang.

 

1) Keeperplassen.Cover/skikkelig konkurranse for Szczesny er så og si ikke-eksisterende i Fabianski og Mannone. Forhåpentligvis så får vi inn en ny keeper etterhvert som kan gå rett inn som andre/førstevalg. Tror ikke Damien Martinez er klar for å være andrevalg helt ennå (uansett hvor stort talent han har).

 

Jeg har også etterlyst en bedre backup her, men jeg har samtidig ikke hatt noen tro på at den kommer. En lagdel der vi, potensielt, kan tape topp 4 plasseringen.

 

 

2) Høyreback. Sagna har nå brukket beinet to ganger på en og samme sesong. Ikke akkurat optimalt når man er på toppen av spillet sitt som Sagna har vært de siste årene. Virket som om han mistet godt med fart ved sitt første brudd og pdd. så vet vi ikke hvordan det vil gå med han når han er tilbake fra sitt andre. Backupen til Sagna er pdd. Carl Jenkinson. En spiller med stort hjerte, men som jeg mener ikke virker å være up to scratch. Har dog ikke vært så ille mot henholdsvis Sunderland og Stoke, men jeg skulle virkelig ønske det var Nico Yennaris som var foran Jenkinson i køen som Sagna's backup. Her mener jeg at klubben burde ha handlet og kjøpt inn en høyreback til.

 

Jeg er veldig usikker på Jenkinson, han har hatt (noen) gode innhopp men jeg føler meg ikke trygg på han. Jeg ønsker også Yennaris som "førstereserve" her, men ideelt sett så skulle vi ha fått inn en "allsidig" back.

 

2b) Venstreback. Vi er i utgangspunktet brukbart forspent her med Gibbs og Santos. Problemet er den "teoretiske" muligheten for at Santos får en kortere/lenger tur i buret etter sin ville kjøretur. Derfor ville den "allsidige" backen som kunne vært reserve for Sagna, også fungert på denne siden bak.

 

 

3) Midtbanen. Med salget av Song. Skadeoppholdet til Wilshere (over et år nå).Tomas Rosicky sin alder, skadehistorikk og ineffektivitet. Diaby det samme bare minus alderen og Arteta sin skadehistorikk så er jeg bekymret for den sentrale midtbanen. Særlig når alt vi har bak Diaby og Arteta er Coquelin, Ramsey og en veldig veldig grønn Chamberlain som jeg ikke liker tanken på å ha så dypt i laget. Slik jeg ser det er dette et område det burde ha kommet inn en skikkelig erstatter på. Rett og slett utilgivelig av klubben å ikke forsterke denne plassen.

 

4) Den offensive midtbanen. Santi Cazorla er soleklart førstevalg og allerede etter 2 kamper går absolutt alt gjennom denne mannen. Problemet er bare hva som lusker i bakhånd hvis han blir skadet. Rosicky? Ramsey? Chamberlain? Vel. Min personlige favoritt er Arshavin eller Podolski. Det eneste problemet med førstnevnte er bare at han har vært ute av form i snart to sesonger og Podolski tror jeg ikke engang Wenger har planer om å spille her. Forhåpentligvis så vil vi få se enten Arshavin, Podolski eller Chamberlain som erstatter for Cazorla hvis noe skjer med spanjolen vår.

 

I utgangspunktet så er vi godt forspent på offensiv midtbane. Den naturlige backupen for Cazorla er for meg Arteta, problemet er selvsagt at han har blitt vårt defensive alibi. Ox ser jeg også som en mulig kandidat sammen med Arshavin.

 

Det som bekymrer meg sterkt på midtbanen er den defensive biten. Arteta har vist gode tendenser. Diaby kan, men jeg har vanskelig for å tro at han blir stabil nok til å være et "førstevalg" her.

Det har kommet endel innvendinger mot Songs arbeid i denne posisjonen. Song var ikke perfekt, han gjorde absolutt sine feil, men jeg klarer ikke å finne noe som skulle tilsi at vi er kommet styrket ut av dette salget. For meg er den defensive midtbanen vår akilleshæl.

Hvis vi får oppleve en sesong med skadefrie midtstoppere, så kan jeg forsåvidt se for meg at Vermalen eller Koscielny kan vikariere som det defensive "ankeret" på midtbanen. Med sin brukbare fart og defensive innstilling så burde de kunne gjort en jobb her, hvis nødvendig.

 

5) Kantspillerene. Gervinho, Walcott og Chamberlain har alle store kvaliteter i spillet sitt og alle er veldig forskjellige. For meg er Gervinho førstevalget av samtlige av kantspillerene våre da han egentlig har det meste i skapet sitt. Problemet er bare at han ikke helt klarer å få det til å stemme så langt i Premier League. Og dette er en bekymring i mine øyne og det hjelper veldig lite at han skal til Afrikamesterskapet igjen i januar.. Walcott er en god spiller, men i motsetning til Gervinho og Chamberlain er han ikke på langt nær teknisk nok til å alltid være effektiv ute på kanten. Særlig mot lag som ligger dypt og nekter han rom (Stoke er hovedeksemplet på det). Chamberlain derimot er veldig god teknisk, sterk, rask osv., men mangler fortsatt en del på spilleforståelsen og er veldig opp og ned. Ikke akkurat uvanlig når man akkurat har fylt 19. Men, allikevel: Dette er Arsenal og man kan ikke forvente at en 19-åring skal komme inn og dominere kamp etter kamp. Personlig så syntes jeg det blir litt tynt her, men vi har alltids Arshavin, Cazorla og Podolski som kan spille på kanten(e), men personlig liker jeg ikke tanken på noen av disse ute på kanten bortsett fra Cazorla. Og pdd. er han altfor viktig sentralt til å spille ute på kanten. Konklusjon: Jeg syntes vi burde hentet inn en kantspiller eller beholdt Miyaichi og gitt han noen kamper i ny og ne.

 

6) Spissplass: Ser på Giroud som soleklart førstevalg til tross for at han har til gode å score et mål for oss. Bak han som andrevalg er det egentlig bare Chamakh som jeg syntes kan spille samme rollen som Giroud. Bare minus det faktum at han ikke er en måltrussel i det hele tatt. Slik jeg ser det er tynt på topp fordi Podolski ikke helt passer inn som ensom spiss i formasjonen vår. Og det bringer meg til mitt siste punkt:

 

Kantspillere: Posisjonene der vi burde være mer en godt nok forspent med spillere, problemet er det at det er ingen som har imponert med stabilt spill over tid. For meg er ikke Gervinho et naturlig førstevalg. Han har ferdighetene til å være det, men både i forrige sesong og i våre to første kamper i år så blir det for mye "nesten" fra Gervinho. Han blir egentlig ikke noen stor trussel når kan kommer inn mot sekstenmeteren. Problemet mitt når jeg avfeier Gervinho som førstevalg er at ingen av de andre heller utpeker seg som et klart førstevalg. Jeg er rett og slett usikker på hvem som er best pr. dato

 

Spisser: Vi er selvsagt svekket med tapet av RvP. Samtidig så har vi en bedre backup enn i fjor. Giroud er førstevalget og jeg skulle gjerne prøvd kombinasjonen Giroud/Podolski framme. Jeg ønsker også å få testet Walcott som ren spiss i noen kamper.

 

 

 

 

7) Formasjonen: Jeg syntes formasjonen vår ikke passer spillerene våre optimalt. 4-2-3-1 ble adoptert i 2010/11 sesongen for at den skulle passe Fabregas og van Persie optimalt. Dette gjorde den egentlig, men det hjelper fint lite når begge de spillerene Wenger "lagde" formasjonen til ikke lenger er i klubben og de spillerene som er erstattere ikke lenger er i klubben.

 

Jeg skal ikke vurdere formasjoner siden jeg ikke føler meg "kompetent" her men jeg vil ta med ett ekstra punkt i listen din:

 

8) Lagledelse/Trenere: Så langt i år så ser det ut som at Bould har hatt en positiv innvirkning på vår defensive lagdel, og Bould kan være nøkkelen til at vi ikke får like mange unødvendige poengtap som i tidligere sesonger.

Min store bekymring er "the big boss". Har Wenger klart å kvitte seg med sin stahet og naivitet som klart har vist deg i våre to foregående sesonger. Klarer han å ta riktige tak under kamp når motstander legger om spillet, han har etter min mening hatt en stor svakhet her men forhåpentligvis så vil han med hjelp av Bould gjøre en bedre jobb denne sesongen.

 

Konklusjon: Jeg er forsiktig optimist, men det blir mye "Hvis" for meg.

Hvis Szczesny holder seg skadefri og har utviklet seg videre siden sist sesong,

Hvis forsvaret holder seg skadefri og da ikke minst Sagna (når han er tilbake),

HVIS vi får DM-plassen til å fungere,

Hvis Cazorla virkelig blir "frelseren",

Hvis vi endelig får stabile vinger,

Hvis Giroud finner målet,

 

Ja da kan det bli gull og grønne skoger,

Hvis ikke så kommer diskusjonen om manager m.m. ganske raskt frem igjen.

Link to comment
Share on other sites

Konklusjon: Jeg er forsiktig optimist, men det blir mye "Hvis" for meg.

Hvis Szczesny holder seg skadefri og har utviklet seg videre siden sist sesong,

Hvis forsvaret holder seg skadefri og da ikke minst Sagna (når han er tilbake),

HVIS vi får DM-plassen til å fungere,

Hvis Cazorla virkelig blir "frelseren",

Hvis vi endelig får stabile vinger,

Hvis Giroud finner målet,

 

Det blir veldig mye hvis for å si det slik. Dessverre så er det ingen annen utvei for at ting skal ende "godt" enn at alle disse hvis-ene klikker. Gjør de det så kan det fort ende strålende, men sannsynligheten for at alt dette skal skje er jo astronomisk liten. :-|

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Spillere som klubben burde kvitte seg med for nesten enhver pris:

 

Mannone

Squillaci

Santos

Diaby

Gervinho

Arshavin

Chamakh

Bendtner

Park

Denilson

 

Spillere som burde sendes på utlån som ikke allerede er på utlån:

 

Ramsey

Chamberlain

Coquelin

 

Spillere som ikke passer inn i klubben og som vi burde prøve å få solgt videre:

 

Podolski

Giroud

 

Spillere som vi absolutt ikke vil miste:

 

Theo Walcott

Bacary Sagna

 

Manager vi absolutt burde bli kvitt:

 

Arséne Wenger.

 

-------

 

Temmelig drøyt hvor lang den første lista er. Vitner litt om en manager som ikke helt har truffet blink de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

 

Fordi de er gode, og det er de vi selger unna nå...

 

Walcott ville få prøve seg som spiss og ville ha ukelønn på omtrent £85k. Wenger er den som står i veien for det. Som spiss får han ikke prøve seg til tross for at Gervinho har fått drøssvis med sjanser på topp bare denne sesongen.

 

Sagna ville ha 2 år ekstra og omtrent samme lønn. Arsenal tilbyr 1 år og lønnskutt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...