Jump to content

Spillerstallen 2012/13. Hvem er gode nok til å fortsette i Arsenal?


Stefanb

Recommended Posts

Spillere vi bør beholde:

Robin van Persie

Thomas Vermaelen

Laurent Koscielny

Alex Song

Mikel Arteta

Aaron Ramsey

Jack Wilshere

Per Mertesacker

Gervinho

Alex Oxlade-Chamberlain

Theo Walcott

Carl Jenkinson

Wojciech Szczesny

Andre Santos

Bacary Sagna

Ryo Miyaichi

Francis Coquelin

 

Spillere vi kan slippe ved et godt bud/lån:

Kieran Gibbs

Lukasz Fabianski

Johan Djourou

Tomas Rosicky

Abou Diaby

Henri Lansbury

Carlos Vela

Emmanuel Frimpong

 

Spillere vi bør gjøre en innsats for å få solgt:

Ju-Young Park

Marouane Chamakh

Denilson

Sebastien Squillaci

Vito Mannone

Manuel Almunia

Nicklas Bendtner

Andrey Arshavin

Enig i denne minus at Frimpong selvfølgelig bør beholdes for enhver pris, vi trenger spillere med hjerte for klubben som han og Jenkinson har, spillere som kan ta tak i utlendingene og fortelle dem at de må bære drakten med stolthet og prestere på høyeste nivå om de skal spille for Arsenal.

Bartley inn fra lån, en midtbanespiller som kan passere motspillere inn(En skadefri Diaby-type..) og en ving, oppstått rykter om at Sturridge og Walcott kan byttes og mener vi burde slå til, der har vi en framtidig stor spiss, han er allerede yngre og bedre enn Theo, selv om det vil gjøre vondt å se Theo i Chelsea-drakt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 95
  • Created
  • Last Reply

Enig i denne minus at Frimpong selvfølgelig bør beholdes for enhver pris, vi trenger spillere med hjerte for klubben som han og Jenkinson har, spillere som kan ta tak i utlendingene og fortelle dem at de må bære drakten med stolthet og prestere på høyeste nivå om de skal spille for Arsenal.

Bartley inn fra lån, en midtbanespiller som kan passere motspillere inn(En skadefri Diaby-type..) og en ving, oppstått rykter om at Sturridge og Walcott kan byttes og mener vi burde slå til, der har vi en framtidig stor spiss, han er allerede yngre og bedre enn Theo, selv om det vil gjøre vondt å se Theo i Chelsea-drakt.

 

Nå var Frimpong ment som et utlån, håper for all del ikke han selges :) Helt enig i at spillere som han, Jenkinson og Wilshere er meget viktig for fremtiden til denne klubben.

Link to comment
Share on other sites

Nå var Frimpong ment som et utlån, håper for all del ikke han selges :) Helt enig i at spillere som han, Jenkinson og Wilshere er meget viktig for fremtiden til denne klubben.

 

Å nevne Frimpong/Jenkinson i samme åndedrag som Wilshere blir litt feil. I alle fall pr. i dag. Wilshere har vist at han er klasse, de to andre kan kanskje bli det en dag - sansynligvis ikke.

Link to comment
Share on other sites

 

Å nevne Frimpong/Jenkinson i samme åndedrag som Wilshere blir litt feil. I alle fall pr. i dag. Wilshere har vist at han er klasse, de to andre kan kanskje bli det en dag - sansynligvis ikke.

 

Enda mer skammelig syntes jeg er at Coquelin ikke blir nevnt og at spillere som Frimpong og Jenkinson blir sett på som større talenter.

Link to comment
Share on other sites

Da fortjener virkelig Afobe også å bli nevnet. Ser på han som et større talent enn Frimpong og Jenkinson med stor margin og som Wilshere så har han vært i klubben siden han var 6 år gammel. Aneke er også verdt å nevne da han har vært i Arsenal siden han var 7 år gammel og som Afobe sa han nei til Barcelona for et par år siden da de prøvde å snike til seg de to største talentene fra 93-kullet vårt.

Link to comment
Share on other sites

Da fortjener virkelig Afobe også å bli nevnet. Ser på han som et større talent enn Frimpong og Jenkinson med stor margin og som Wilshere så har han vært i klubben siden han var 6 år gammel. Aneke er også verdt å nevne da han har vært i Arsenal siden han var 7 år gammel og som Afobe sa han nei til Barcelona for et par år siden da de prøvde å snike til seg de to største talentene fra 93-kullet vårt.

 

Jeg er fult klar over at det er flere supportere. Yennaris er også en stor supporter. Men jeg nevnte di som står oppført på a-lagstroppen på Arsenal.com.

Link to comment
Share on other sites

Det spillere som Ramsey, Szczesny, Jenkinson, Coquelin, Frimpong og Wilshere bla. virkelig mangler er voksne rollemodeller å se opp til. Fabregas fikk trene med og lære av etablerte storheter som Henry, Vieira, Pires og Sol Campbell mens nåtidens unge og lovende må lære av ikke-fullt-så-etablerte-eller-store-storheter som Vermaelen, Arteta, Rosicky og Arshavin blant andre, sammen med veteranen Djourou. Når man er 20/21 blir man brått en nøkkelspiller i Arsenal, og sånn bør det egentlig ikke være. Fabregas sa det selv: Plutselig var han og Van Persie, to relativt unge karer, de spillere som alle unggutta nå skulle se opp til. Presset ble enormt på unge skuldre. Det er ikke sånn det skal være i en så stor klubb som Arsenal.

 

Wilshere er (som Fabregas) et megatalent og vil bli en klassespiller uansett. Han ble derimot kjørt i grøfta av å spille så mye i sin første sesong og ble hardt straffet for det. De andre kan komme til å lide stort av å få altfor mye ansvar på seg for tidlig. Ramsey er et eksempel på det. Et kanontalent med fantastiske ferdigheter, men det er altfor tidlig for han å være en viktig del av laget nå og det synes på prestasjonene. Han viser glimt av det han kan få til, ellers virker han sliten, urolig og tidvis ukonsentrert og det er bare å lese rundt her på forumet hvor upopulær han har blitt av det. Sånn skal det ikke være.

 

Det bugner over av individuelle kvaliteter og talent i stallen men det er lagsammensettingen som ikke fungerer. For min del orker ikke jeg spekulere i hvem i stallen som må inn og ut, men heller hvilke grep som må tas for å få Arsenal til å fremstå mer som et slagkraftig lag. En Götze eller Hazard inn vil forandre lite i den forstand. Jeg mener Wenger tok et skritt i riktig retning med å hente inn mer rutinerte spillere i August, det var bare synd det ble tatt så mange skritt bakover før det kom til det stykket.

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med deg bjornage. Sagt det flere ganger at vi burde ha mer erfarne spillere og da særlig Wilshere i fjor syntes jeg var ille. Dessverre så gikk det akkurat den veien jeg fryktet i etterkant. Ramsey er også på vei til å bli overspilt og ikke nok med at han ikke presterer heller så er dette litt av et hardkjør etter at han var ute i et år etter å ha brukket beinet. Det samme gjaldt tidligere sesonger med Denilson/Song når vi burde ha hentet inn en erstatter for Flamini som gikk rett inn på laget.

 

Forhåpentligvis så blir det hentet inn en ny kantspiller til sommeren så den samme feilen ikke blir gjort med Chamberlain og forhåpentligvis kommer det også inn en offensiv midtbanespiller til mens van Persie får en ordentlig backup spiss som kan avlaste han litt.

Link to comment
Share on other sites

Det er lett å peke på spillere som ikke leverer men syvende og sist mener jeg som sagt at lagsammensettingen er helt skjev. Gjøres det ikke noe med den kommer spillere som Frimpong til å bli en ny Bentley. Stort talent, større ego, stor overgangssum til Spurs og en obskur tilværelse etter noen år. Hvis selve laget og hierarkiet forandres tror jeg vi til syvende og sist vil få spillere som leverer bedre - både av de unge og de gamle. Av samme grunn mener jeg signeringen av en etablert ringrev i den forstand vil være viktigere enn unge supertalenter som Götze og Hazard. Men viktigst av alt: balanse. I Chelsea opplever de det motsatte av det vi gjør nå, men problemstillingen er den samme.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om det fins en oversikt over hvilke spillere som blir ledige på bosman til sommeren/ikke har skrevet under ny kontrakt?? Leste om at Flamini var ledig til sommeren, dette har kanskje vært en fin velkomst.

Tror dessuten at Arshavin forsvinner, og at Podolski kommer inn,noen annen spiss kommer ikke inn. Bendtner kommer jo tilbake fra lån,det er jo som en ny signering ;)

Ryktene sier Chelsea vil bytte Walcott med Sturridge, gjerne det.

Squid og Almunia må forlate, Djorou blir dessverre.

Diaby må ha et vanvittig lønnskutt hvis han fremdeles skal være i klubben,men dette skjer vel ikke,AW har jo såpass med tro på ham :P

Hadde det vært en mulighet å henta Johnson(?) fra City, han får jo ikke spille så veldig mye,men det er vel penga som råder der i gården også :P

Link to comment
Share on other sites

Det er lett å peke på spillere som ikke leverer men syvende og sist mener jeg som sagt at lagsammensettingen er helt skjev. Gjøres det ikke noe med den kommer spillere som Frimpong til å bli en ny Bentley. Stort talent, større ego, stor overgangssum til Spurs og en obskur tilværelse etter noen år. Hvis selve laget og hierarkiet forandres tror jeg vi til syvende og sist vil få spillere som leverer bedre - både av de unge og de gamle. Av samme grunn mener jeg signeringen av en etablert ringrev i den forstand vil være viktigere enn unge supertalenter som Götze og Hazard. Men viktigst av alt: balanse. I Chelsea opplever de det motsatte av det vi gjør nå, men problemstillingen er den samme.

 

Jeg mener at vi kan tillate oss et par unge spillere (såfremt de leverer) som faste startere såfremt de er vant til nivået og presterer uke inn og ut (Hazard og Götze til tross for lav alder gjør nettopp dette). F.eks. Hazard på venstrekanten går greit hvis man har Gervinho på høyre, van Persie på topp, Song, Arteta/Wilshere og en offensiv midtbane som f.eks. Gourcuff (eller lignende) sentralt bak van Persie da dette er erfarne spillere som har vært i "krigen" før. Særlig syntes jeg det er forsvaret og den sentrale midtbanen som burde ha en solid erfaren grunnmur. Sagna, Mertesacker og til dels Vermaelen står for dette. Santos er ei heller ingen nybegynner, men han er ny i England og i Arsenal. Koscielny har relativt kort fartstid i toppfotball, men er allikevel en fremragende midtstopper. Szczesny burde hatt en eldre kar å se opp til, men dessverre er dette ikke så lett å få tak i. Sørensen kunne vært et greit alternativ, men tror ikke han ville danket ut Szczesny lenger.

 

Når det gjelder Frimpong så klarer jeg ikke å dy meg. Tror aldri han kommer til å gå til Spurs da han rett og slett hater klubben. Egoet til fyren er heller ikke stort som fotballspiller da han er mer ydmyk angående sine prestasjoner og ferdigheter, men som person har han mye å lære. Forhåpentligvis så vil han lære etterhvert, men er helt klart at vi burde hatt spillertyper som Gilberto og Vieira i klubben som kunne vært ambassadører for disse unggutta.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er lat og bare bytta ut litt tekst og noen spillere på Safe Hands' oversikt.....

 

Walcott var på tur til å falle ut av lista mi over spillere vi skal beholde og videreutvikle etter de første 45 min igår, etter de siste 45 er jeg klar på at vi bør holde på han. Jeg er sikker på at hadde han gått til en annen klubb og fått mental trening så hadde han pøst inn mål og lagt opp til mange mål. Jeg har fortsatt trua på Theo, men er ikke sikker på at han er helt friskmeldt når det gjelder avgjørelser i kampens hete og hans dribleegenskaper....

Link to comment
Share on other sites

Walcott har vært med i mange år men er fortsatt ung og uferdig. Jeg syns vi bør holde på han, selv om det ikke vil være verdens ende om han drar heller. Oxlade-Chamberlain har gjort det bra siden han kom men han er fortsatt langt unna en fast plass på laget. Neste år bør vi satse på Walcott, Gervinho, Oxlade-Chamberlain, Miyachi og en til angrepspotet som kan spille spille på begge kantene og på midten som Arshavin/Benayoun.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vi diskuterer titt og ofte hvilke spillere vi ønsker å få inn på laget og også hvilke vi ønsker å kvitte oss med.

Jeg har prøvd å tenke litt på hvilke endringer jeg ønsker med utgangspunkt i 25-mannstroppregelen. Ikke alt som jeg kommer med er like realistisk, men jeg har prøvd å være relativt nøktern siden jeg antar at det ikke blir mange ”store” kjøp. Jeg har derfor lagt opp til det jeg mener er ett minimum av nyanskaffelser som trengs for å styrke laget. Jeg er ikke i mot eventuelle tilleggskjøp som vil styrke laget, men føler ikke behov for å handle inn nye spillere som en sjelden gang bare får sitte på benken.

  • Troppen kan maks være på 25 mann . (med visse unntak, se lenger nede)
  • Troppen må være navngitt pr. 1. september. Unntaket er hvis troppen er færre enn 21 spillere. Man kan etter 1. september lege til spillere som ikke rammes av overgangsvinduet (spillere uten kontrakt i andre klubber – såkalte ”free agents”)
  • Troppen kan ha maks 17 "ikke home grown" spillere (over 21 år). De siste 8 plassene er reservert for ”home grown” spillere. D.v.s. spillere (over 21 år) som må ha vært registrert hos engelske/walisiske klubber i minst tre år fra de var 16 år til 21 år. Her vil også alle spillere over 21 år av engelsk/walisisk nasjonalitet inkluderes.
  • Unntaket til 25 mannsregelen er at klubben kan ha et ubegrenset antall spillere i troppen under 21 år.

Når jeg ”vurderer” troppen så tar jeg ikke hensyn til at noen spillere vil være vanskelig å selge for eksempel p.g.a. at vi regner en spiller som ”overbetalt” eller skadeutsatt. Jeg vurderer kun hvem jeg mener vi trenger å ”kvitte” oss med for å få den ”rette” 25-mannstroppen.

 

 

Keeperplassen:

  • · Szczesny – klart førstevalg. Han kommer også inn under ”home grown”-kvoten neste sesong (var U21 denne sesongen)
  • · Almunia og Mannone selges
  • · Fabianski bør kanskje også skifte klubb
  • · Ny keeper inn som backup til Szcesny. Jeg tar gjerne en ”erfaren” eldre ringrev som kan stå på rutine og være en ”mentor” for vårt førstevalg. Hvem det skulle være er jeg nok mer usikker på
  • · Tredjekeeper (ny) enten fra den yngre garde eller som innkjøp av en ny ”lovende”

Forsvar :

  • · Sagna, Vermalen, Koscielny og Mertesacker er selvskrevne.
  • · Gibbs og Santos blir også med videre, selv om jeg ikke er helt overbevist om deres defensive ”gener”. Gibbs er "home grown".
  • · Djourou og Squillaci bør selges, ingen av de har imponert.
  • · Jenkinson vil neste sesong være inne i sin siste sesong som u-21 og derfor teller jeg ikke han med blant de 25.
  • · Yennaris og Miquel har vist lovende takter, og er begge fremdeles under 21 år neste sesong.
  • · Vi trenger en ny god og anvendelig forsvarer. Det har vært en del rykter vedrørende Jan Vertonghen, og slik jeg ser det så er ikke han noe dårlig alternativ.

Midtbane:

  • · Arteta, Song, Rosicky, Wilshere og Ramsey blir i klubben. Wilshere er fremdeles U-21. Song og Ramsey kommer inn under ”home grown”-kvoten.
  • · Coquelin har også imponert meg og bør bli med videre. Han har passert 21-år neste sesong, men regnes som ”Home grown” siden han har vært i klubben i tre år når han fylte 21 år.
  • · Frimpong er fremdeles U-21 og blir vel med videre, selv om han ikke imponerte meg med sine innhopp denne sesongen.
  • · Diaby og Benayoun har etter min mening ikke noen fremtid i klubben, selv om ”Benny” har hatt noen positive kamper.
  • · Denilson er vel formelt sett fremdeles Arsenalspiller. Jeg er usikker på når kontrakten går ut, men regner ikke med at han returnerer til klubben. Hvis han kommer tilbake så kommer han inn under ”home grown”-kvoten.
  • · Vi bør styrke troppen når det gjelder defensiv midtbane. Dette kan ”kombineres” med kjøp av en ny forsvarer som også kan bekle defensiv midtbane. For eksempel Vertonghen som nevnt under avsnittet om forsvar.

Vinger/Angrep:

  • · Klubben bør gå langt for å beholde van Persie. Hans verdi er uvurderlig.
  • · Oxlade-Chamberlain er fremdeles U-21 .
  • · Verken Walcott eller Gervinho har vist noen stor stabilitet, men begge har store potensialer som Wenger må få frem. Walcott vil gå under ”home grown”-kvoten.
  • · Miyaichi har jeg sett lite av, og han er på utlån. Vil gjerne se han mer neste sesong. Han er fremdeles U-21 neste sesong.
  • · Park og Chamack bør vel forlate klubben. De spiller lite og imponerer enda mindre.
  • · Utlånsspillerne Vela, Arshavin og Bendtner anser jeg som ferdige i klubben og blir solgt eller forlenger sine utlån.
  • · Vi trenger en ny makker til van Persie og pr.dato så er vel Podolski den mest sannsynlige spilleren her.

Hvis mine overnevnte ønsker skulle slå til så vil troppen bestå av (ca):

 

 

12 stk (årets sesong 17 stk) ikke ”home grown” spillere (inklusiv 3 nye – ny 2. målvakt – ny Defensiv spiller – ny Angriper)

6 stk (årets sesong 5 stk) ”Home-grown” spillere

I tillegg har vi 7 stk U-21 spillere som ikke teller med i 25 mannstroppen, men som har vært med/innom i førstelagstroppen (som vil økes etter behov med spillere fra reserve-/ungdomslaget.)

 

 

Dette kan virke som at jeg ”presenterer” en svært svekket tropp. Men jeg tviler på at klubben vil (klarer) å kvitte seg meg alle de spillerne jeg har valgt for avgang, og dette vil øke antall spillere i troppen. Hvis klubben selger alle de som jeg har nevnt så må nok det foretas noen flere kjøp for å ha en ”bærekraftig” tropp.

 

PS!! feil kan nok forekomme når det gjelder hvilken "bås" enkeltspillere er satt i.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et ganske rart valg spør du meg.

 

Niks. Ikke mtp. skadeplagene hans. Har hele tiden sagt at dette var grunnen til at jeg ikke ønsket Gibbs med videre. Kommer han seg over skadene så er han selvfølgelig ønsket.

Link to comment
Share on other sites

 

Med denne logikken skulle jo van Persie vært uønsket også

 

Og det har jeg ment tidligere også. Vi hadde vært bedre rustet fra 2005/06 til begynnelsen av 2011 hvis vi hadde solgt unna van Persie og kjøpt inn en annen spiller. Det samme gjelder Diaby også.

Link to comment
Share on other sites

Det blir Ikke helt riktig å sammenligne Diaby og van Persie selv om de begge er skadeplaget. Vi snakker her om en spiller som helt tydelig har mye å gå på, men som stadig blir skadet, og en annen spiller som har vært en stabil klassespiller i mange år, men som ikke har fått spilt så mange kamper. Man vet hva man får av van Persie, det samme kan ikke sies om Diaby. Logikken om at vi bør selge unna skadeutsatte spillere er jeg enig i, men jeg mener man kan gjøre unntak hvis det er snakk om en klassespiller. Skadeutsatte talenter ment for førstelaget må vi slippe videre, for det er for stor risiko å ha slike spillere i stallen.

Link to comment
Share on other sites

Dette med "skadeutsatte" spillere. Er det opplest og vedtatt at dette er spillere som fra naturens side er mer utsatt for skader enn andre? Eller er vi bare drittlei av at de er skadet?

 

Jeg føler at Arsenals spillestil skaper en del skader på egne spillere. Er jeg helt på jordet her?

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si, jeg tror ikke noen av oss har noe grunnlag for å bedømme det - men det er ikke til å stikke under en stol at vi sliter med skader. Når det er sagt, vi har et de mest moderne og dyreste medisinske apparatene i ligaen, og vi er langt fra det eneste laget som sliter med "permacrocks". Ledley King i Spurs har såpass dårlige knær at han kun trener i basseng, Van der Vaart klarer sjeldent å fullføre 90 minutter. Daniel Agger i Liverpool har hatt store skadeplager opp igjennom årene, det er utallige andre eksempler i PL. Jeg tror noen spillere er mer utsatte for andre, noen har bare ikke beina til å spille 50+ kamper i året.

 

Jeg tror ikke nødvendigvis Arsenals spillestil skaper skader, men heller at det er noen spillere som spiller altfor mye. Jack Wilshere spilte for mye i sin første hele sesong, og fikk svi for det. Nasri mener han spilte for mye, Fabregas var alltid første navnet på blokka om han kunne stå oppreist. Nå når de to har havnet i nye klubber med litt mer balansert spilletid sliter de ikke like mye med småskader. Det tror jeg vi bør gjøre noe med når stallen skal komponeres. En stund så det ut som at Ramsey var på nippet til å implodere etter å ha spilt mer eller mindre hvert minutt siden i sommer, så ble han benket. Nå ser han mye kvikkere ut når han får sjansen. Jeg er litt bekymret for at Van Persie kan gå på samme smell, men foreløpig er det heldigvis ingenting som indikerer på det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...