Jump to content

Kapteinen!


kellman

Recommended Posts

Nå blir det nok snart utnevnt en kaptein. Nr 4 på relativt få sesonger. Først å fremst vil jeg si at jeg er en stor fan av Van Persie, men det blir en tabbe etter min mening hvis Wenger utnevner Nederlenderen som Arsenal's nye kaptein.

 

Det som taler imot Van Persie som kaptein er først og fremst hans skadehistorikk! Mener det var under et Premier League show i sommer hvor det ble opplyst at han har i gjennomsnitt 14 kamper fra start per sesong i løpet av hans 7 år i Arsenal!

Han er nå 28 år gammel, og skal vi se på andre spisser med lignende skade historikk, så lover det ikke bra for Van Persie og hans resterende år i fotballen.

 

Jeg er også enig med Wengers tidligere uttalelser om at en kaptein bør komme ifra bakre rekker, evt midtbanen. Slik vil kapteinen ha mer "kontroll" og er i en bedre posisjon til å kommunisere med laget sitt. Noe dette laget trenger sårt!

Når det kommer til lederegenskaper, så er det noe vanskelig da vi ikke har sett Van Persie i en klar kapteinsrolle, men min mening er at uten kapteinsbåndet så har heller Van Persie aldri stått frem som en direkte leder for arsenal. Man kan jo så klart nevne at han i en situasjon etter 4-4 fadese mot Newcastle skal ha tatt for seg Diaby i pausen for å unngå lignende situasjon. Eller at han var så og si den eneste som stilte opp i slutten av forgje sesong.

Til slutt kan man jo for øvrig nevne at han vil neste sommer stå igjen med 1 år av kontrakten sin!

 

Så la heller Van Persie få være Van Persie! En utrolig flott spiller som Arsenal har mye glede av når han er skadefri over perioder!

 

Men hvem kan da være alternativet?

 

Selv om han kommer fra nesten en full sesong på skadebenken, så er mitt klare valg Thomas Vermaelen! Han har en hardtspillende spillestil som forhåpentligvis vil smitte over på lagkammeratene. Vi kan også alltid stole på at Vermaelen er 'tilstede' i kampene han spiller, og det med 100% engasjement.

Han spiller i en gunstig posisjon når det gjelder å være kaptein. Det ser også ut som han har blitt mer verbal i pre-season/Newcastle kampen. At han er en 'fan favorite' og har vel også flere år igjen av kontrakten sin skader heller ikke.

 

Ellers så er det jo flere som snakker om Wilshere da han har "Arsenal DNA" :) Han har isåfall fotball kvalitetene innabors, men hans alder og behov for naturlig utvikling som fotball spiller taler dessuten imot en slik rolle, hvor masse unødvendig ansvar som fort kan bli en distraksjon. En gang i fremtiden? Absolutt!

 

Det værste er hvis Nasri blir utnevnt som kaptein, men det er så usannsynlig at det tror jeg vi ikke trenger å bekymre oss for!

 

Noen andre alternativer, eller står valget mellom disse 2...3?

 

Regner med at det blir Van Persie som blir ny Arsenal kaptein, noe han så absolutt har fortjent etter alle sine år i Arsenal. Men han får nok som vanlig sine typiske skadeproblemer, og da vil Vermaelen ta over.

 

Win, win?!

Edited by kellman
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tipper Rvp, men håper jeg tar feil.

 

Tror Vermaelen kan være en god kandidat til tross for at han bare har spilt ca en sesong for klubben i tillegg til at han mistet forrige grunnet skade. Personlig anser jeg han som et noe usikkert kort da jeg er noe usikker på hva man kan forvente grunnet skaden han hadde, men slik jeg ser situasjonen anser jeg dette usikre kortet som det beste alternativet.

 

I tillegg til disse kan jo også WS være en kandidat, men holder allikevel TV som mitt ønske...

Link to comment
Share on other sites

Stemmer også for Thomas !

 

I tillegg til å være mye skadet synes jeg også RVP ikke helt er kapteinstypen av andre årsaker. Blant annet sliter han fortsatt med temperamentet og humøret når ting butter. Enig med trådstarter, la RVP være RVP. Akkurat som Fabregas kun burde vært Fabregas..

 

MEN, som med Fabregas kommer nok Wenger til å dra "kapteinskortet" på langtjenende van Persie

Link to comment
Share on other sites

Manuel Almunia er vel strengt tatt fortsatt visekaptein, er han ikke? Kan ikke huske at han noen gang mistet denne posisjonen. Nuvel.. Han rykker neppe opp.

 

Det kryr ikke akkurat av gode kandidater. Jeg tror Wenger vurderer dem slik:

 

Van Persie

Vermaelen (ville vært mitt valg)

Rosicky

Arshavin

Sagna

Song

Den som for øyeblikket står i mål

Wilshere

Den som for øyeblikket spiller ved siden av Vermaelen

 

De siste 7-8 årene har den med strikk rundt armen i Arsenal sommeren igjennom blitt koblet til Real Madrid og/eller Barcelona. Vieira, Henry, Fabregas. Jeg forventer med dette en utmattende "overgangssaga" rundt Van Persie neste sommer, Vermaelen sommeren 2013 osv..

Edited by Safe Hands
Link to comment
Share on other sites

Det er pr. i dag kun to alternativer. Det riktige valget og van Persie. Begge var på banen lørdag og van Persie var kaptein. Når det er sagt, det er vel mulig å finne på værre ting enn å ha RvP som kaptein. Jeg er imidlertid av den oppfatning at det er en fordel å ha en kaptein som kan betrakte ting fra en litt dypere posisjon, men typen er selvsagt viktigst. Da blir det 2-0 til Vermaelen i min bok. Rettelse 3-0, han har vel også kapteinserfaring fra tidligere?

Link to comment
Share on other sites

Stemmer. TV har vel rundt en halv sesong som kaptein for Ajax samtidig som han har bært kapteinsbindet for Belgia ved enkelte anledninger. Et absolutt solid valg Wenger bør velge etter min mening.

 

Slik jeg ser det finnes det ingen andre reelle alternativer som kaptein enn TV. Arshavin og Rosicky er de nærmeste jeg kommer, grunnet erfaring fra sine respektive landslag. Derimot har de ikke den samme statusen/posisjonen i Arsenaltroppen til å fortjene båndet. WS er en ledertype, men jeg vil ikke ha en keeper som kaptein - i tillegg til at han er for ung. Det er mer enn nok å holde han på bakkenivå nå - får han kapteinsbåndet kommer han til å få samme selvtillitt som Bendtner, noe som ikke er spesielt bra. Jeg er stygt redd for at vi får en skadeforfulgt angrepsspiller som kaptein..

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden trenges ikke, fordi Wenger gjør som han altid gjør.. Nemlig gir kapteinsbindet til den som er nærmest å gi opp troen på prosjektet hannes i håp om at personen da vil være der litt lenger.. I dette tilfelle RVP..

 

Vermaelen burde bli kaptein, han snakker til media som en kaptein skal og går foran på banen som en kaptein skal og spiller i den posisjon som passer best for en kaptein..

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden trenges ikke, fordi Wenger gjør som han altid gjør.. Nemlig gir kapteinsbindet til den som er nærmest å gi opp troen på prosjektet hannes i håp om at personen da vil være der litt lenger.. I dette tilfelle RVP..

 

Vermaelen burde bli kaptein, han snakker til media som en kaptein skal og går foran på banen som en kaptein skal og spiller i den posisjon som passer best for en kaptein..

 

Mest sannsynligvis blir det van Persie av alle de gale grunnene. Slik jeg ser det ville van Persie vært en bedre kaptein enn Cesc og Henry hvis det ikke hadde vært for at han så og si alltid er skadet.

 

Vermaelen er slik jeg ser det det eneste ordentlige valget vi kan foreta oss. Sagna er faktisk heller ikke en så ille kandidat med Szczesny og Wilshere som kandidater etterhvert som årene går.

Link to comment
Share on other sites

Mest sannsynligvis blir det van Persie av alle de gale grunnene. Slik jeg ser det ville van Persie vært en bedre kaptein enn Cesc og Henry hvis det ikke hadde vært for at han så og si alltid er skadet.

 

Vermaelen er slik jeg ser det det eneste ordentlige valget vi kan foreta oss. Sagna er faktisk heller ikke en så ille kandidat med Szczesny og Wilshere som kandidater etterhvert som årene går.

 

RVP er på mange måter kapteinsbindet verdig, men det betyr ikke at det er riktig.. Tror at Vermaelen i kamper hvor ting går i mot oss rett og slett vil håndtere det bedre.. Sir John; der har du 4-0 til TV

 

Szczesny og Wilshere kommer nok til å bli gode alternativer en dag ja.

Edited by pacman
Link to comment
Share on other sites

Jeg syns all fornuft tilsier at TV5 skal ha båndet på armen. Hadde Wilshere vært 3 år eldre hadde valget falt på han. Wilshere har alt en Arsenal-kaptein skal ha. En veldig god motor, taklingsstyrke, arbeidsinnsats, lidenskap, engasjement og temperament. I tillegg har han 110% Arsenal-DNA i årene. Det at han tørr å si sin ærlige mening i media er et pluss i boka hos meg!

Link to comment
Share on other sites

Vil ha RvP som kaptein. Vermaelen er en finfin visekaptein, men RvP er den av de to som jeg tror har størst inflytelse i spillergruppa. Uansett hvem av dem det måtte bli så tror jeg det vil være et godt valg, men alt tilsier at det blir RvP som får jobben

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden trenges ikke, fordi Wenger gjør som han altid gjør.. Nemlig gir kapteinsbindet til den som er nærmest å gi opp troen på prosjektet hannes i håp om at personen da vil være der litt lenger.. I dette tilfelle RVP..

 

Vermaelen burde bli kaptein, han snakker til media som en kaptein skal og går foran på banen som en kaptein skal og spiller i den posisjon som passer best for en kaptein..

 

Basert på din logikk blir da ikke RVP kaptein, men Nasri. Det ville vært den totale galskap.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, men da vel i kamper da han var den mest erfarne, og ikke fordi han var på vei bort.

 

Det er sant nok det.. Men det ironiske er jo at han ser ut om han er på vei bort nå.. Vi har bare gjort det litt til en vane å selge kapeinene våre de siste årene.. Noe som fort kan bli realitet med RVP neste sommer hvis vi ikke forsterker laget.

Link to comment
Share on other sites

Ville også hatt det andre veien rundt, med VP som visekaptein og TV5 som kaptein, men uansett, nå har vi kaptein og visekaptein som kunne vært villig til å bli med skuta ned, men som er kapable til å holde den oppe. To lojale spillere som gir alt for klubben når de er på banen. To spillere vi kan ha glede av til de legger opp forhåpentligvis. :)

Link to comment
Share on other sites

Ville også hatt det andre veien rundt, med VP som visekaptein og TV5 som kaptein, men uansett, nå har vi kaptein og visekaptein som kunne vært villig til å bli med skuta ned, men som er kapable til å holde den oppe. To lojale spillere som gir alt for klubben når de er på banen. To spillere vi kan ha glede av til de legger opp forhåpentligvis. :)

 

Mitt førstevalg var også Vermaelen, men dette er vel litt belønning for "lang og trofast tjeneste". Van Persie er nok den mest innflytelsesrike spilleren vi har nå og han har nok stor stor respekt i spillergruppa. Likevel ser jeg Vermaelen som en mer typisk ledertype. Uansett tror jeg dette er en god ordning, siden Vermaelen kommer til å bære kapteinsbindet vel så mye som RvP :P

 

Edit: Jack Wilshere på twitter: Congrats to @Persie_Official for getting the captaincy! Great leader and someone who i have the utmost respect for! #arsenal

Edited by Theo Gibbs Wilshere
Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

×
×
  • Create New...