Jump to content

Bundesliga


1Bergkamp0

Recommended Posts

Så at vi ikke hadde en Bundesligatråd, og det burde vi jo nesten ha!

 

Etter et mesterskap hvor Tyskland har imponert kjempemye, så har jeg begynt å savne da Bundesliga gikk på NRK av og til, og lurer på, hvilke norske tv-kanaler har rettighetene for Bundesliga 2010/2011?

Link to comment
Share on other sites

Absolutt. Husker tippekampen på lørdagene når jeg var benket forran TVen på hytta. Dortmund var min personlige favoritt pga en Tomas Rosicky i storslag, og de kule gule draktene.

 

Ikke har bare Tyskland imponert, men majoriteten av laget spiller også i Bundesligaen. Vi skal heller ikke glemme at Bayern satser steinhardt, og var i CL-finalen. Blir spennende å følge med på Bundesligaen og tysk fotball generelt i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Bundesliga er kanskje den mest supportervennlige ligaen i Europa. Alle klubbene har sunne finanser. Noen årsaker og konsekvenser av dette er:

 

- Alle klubbene må være minst 51% eid av fansen

- Laveste billettpriser av de 5 store ligaene i Europa

- Spillerlønninger er under 50% av totalomsetning

- Høyest tilskuergjennomsnitt i Europa

- Stor andel av egenutviklede spillere

 

Etter min mening er det naivt å tro at at kjøpefesten i mange klubber i toppsjiktet i Europa, kan fortsette. På et eller annet tidspunkt (dette tiåret?) vil de gjeldstyngede klubbene måtte svi. Regler er allerede på vei for å forhindre at styrtrike klubbeiere ikke kan øse ut penger på sine "leketøy".

 

Jeg tror tysk klubbfotball vil få et kraftig oppsving de kommende årene. Andre toppklubber i Europa som har finansene under kontroll (les: Arsenal) vil være de hardeste konkurrentene.

Link to comment
Share on other sites

hvilke norske tv-kanaler har rettighetene for Bundesliga 2010/2011?

 

trudde at canal plus ville plukke opp bundesligaen no når dei er utan premier league, men så langt har dei ikkje gjort det.

viasat fotball viser den tyske cupen, medan eurosport viser minst ein seriekamp live kvar helg (gjorde iallefall det forrige sesong).

Link to comment
Share on other sites

Noe av det andre spennende med tyske ligaen er kanskje hvordan det bølger, Hertha Berlin rykket vel ned, mens lille Hoffenheim(Som faktisk har blitt smådopet økonomisk) har holdt seg. Serien minner litt om den norske i uforutsigbarhet i toppen, eneste lagene som virkelig er "sikret" toppplasering er RBK og Bayern, som bruker å plukke opp de beste spillerne i ligaen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Flere som har fulgt noe særlig med på Bundesliga så langt?

Syns ligaen har tatt seg opp veldig. Mye underholdende fotball om dagen.

 

McClaren og Wolfsburg ga Bayern M hard kamp i serieåpningen, og i går ledet Wolfsburg 3-0 for så å tape 3-4 mot Mainz. M'gladbach vant 6-3 mot Leverkusen i dag. Så slutten av kampen og fikk med meg høydepunktene. For noen mål!

 

Målrikt der også.

Link to comment
Share on other sites

trudde at canal plus ville plukke opp bundesligaen no når dei er utan premier league, men så langt har dei ikkje gjort det.

viasat fotball viser den tyske cupen, medan eurosport viser minst ein seriekamp live kvar helg (gjorde iallefall det forrige sesong).

 

Det stemmer at Eurosport viser Bundesligaen. Så Moa og Hannover storspille i helgen på Eurosport 2, så regner med at de viser kamper hver helg..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

har nå sett schalke- bayern. har vel egentlig klart å fått med meg 2 kamper fra tyskland hver runde. eurosport er flott. jeg må si jeg er imponert over fantastiske neuer. tror ikke det er noen annen keeper i verden som presterer på det nivået han gjør for øyeblikket. bayern burde vel ledet med 3-4 og kanskje 5 mål. men neuer storspiller. en rekke kvalifiserte redninger, og av de, var flere i verdensklasse. på stillingen 0-0 er han som på de fleste bayern innleggene, ute i feltet å plukker ned ballen. sender så et perfekt utspark til raul, midt på bayerns halvdel. raul kjemper ballen inn i feltet, og får gitt den fra seg. 1-0. i denne kampen, ville neuer sprengt poengskalaen. så helt klart en fortjent 10 er til schalkes kaptein.

 

når det gjelder bayern, er jeg svært forundret over at van bommel får være på banen. her snakker vi om en mann som var over toppen for 3 år siden. han bidrar rett og slett med null og niks. bortsett fra noen stygge taklingsforsøk. så lenge den mannen spiller sentralt for bayern, vil de få store problemer med å ta igjen dortmund.

 

er så godt i gang her nå, så da tar jeg med ribery og van gaal også. er vel muligens en av verdens aller mest overvurderte spillere. han har rimelig ok fart, men blir fraløpt gang på gang av schalkes forsvarere. svak pasningsfot. treffer faktisk på 1 pasning i hver omgang. i tillegg har han ingen vellykkede driblinger i 2 omg. ikke akkurat imponerende. om van gaal får styre bayern etter vinterpausen, blir jeg overrasket. han har mye å vise til tidligere, men hans resultater med årets bayernstall, er vel mildt sagt begredelig. dortmund er i storform for øyeblikket, men bayerns stall er i særklasse, og jeg tror bayern, med et managerbytte vil klare å vinne bundesligaen denne sesongen.

 

OBS eurosport2 viser kamp fra b1 på lørdag og søndag, og b2 på mandag. mye svært god fotball.

Link to comment
Share on other sites

har nå sett schalke- bayern. har vel egentlig klart å fått med meg 2 kamper fra tyskland hver runde. eurosport er flott. jeg må si jeg er imponert over fantastiske neuer. tror ikke det er noen annen keeper i verden som presterer på det nivået han gjør for øyeblikket. bayern burde vel ledet med 3-4 og kanskje 5 mål. men neuer storspiller. en rekke kvalifiserte redninger, og av de, var flere i verdensklasse. på stillingen 0-0 er han som på de fleste bayern innleggene, ute i feltet å plukker ned ballen. sender så et perfekt utspark til raul, midt på bayerns halvdel. raul kjemper ballen inn i feltet, og får gitt den fra seg. 1-0. i denne kampen, ville neuer sprengt poengskalaen. så helt klart en fortjent 10 er til schalkes kaptein.

 

når det gjelder bayern, er jeg svært forundret over at van bommel får være på banen. her snakker vi om en mann som var over toppen for 3 år siden. han bidrar rett og slett med null og niks. bortsett fra noen stygge taklingsforsøk. så lenge den mannen spiller sentralt for bayern, vil de få store problemer med å ta igjen dortmund.

 

er så godt i gang her nå, så da tar jeg med ribery og van gaal også. er vel muligens en av verdens aller mest overvurderte spillere. han har rimelig ok fart, men blir fraløpt gang på gang av schalkes forsvarere. svak pasningsfot. treffer faktisk på 1 pasning i hver omgang. i tillegg har han ingen vellykkede driblinger i 2 omg. ikke akkurat imponerende. om van gaal får styre bayern etter vinterpausen, blir jeg overrasket. han har mye å vise til tidligere, men hans resultater med årets bayernstall, er vel mildt sagt begredelig. dortmund er i storform for øyeblikket, men bayerns stall er i særklasse, og jeg tror bayern, med et managerbytte vil klare å vinne bundesligaen denne sesongen.

 

OBS eurosport2 viser kamp fra b1 på lørdag og søndag, og b2 på mandag. mye svært god fotball.

 

Kunne jeg valgt en keeper i verden til Arsenal ville det vært Manuel Neuer. Har alle kvaliteter en keeper skal ha og alle disse er i verdensklasse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Bundesliga er kanskje den mest supportervennlige ligaen i Europa. Alle klubbene har sunne finanser. Noen årsaker og konsekvenser av dette er:

 

- Alle klubbene må være minst 51% eid av fansen

- Laveste billettpriser av de 5 store ligaene i Europa

- Spillerlønninger er under 50% av totalomsetning

- Høyest tilskuergjennomsnitt i Europa

- Stor andel av egenutviklede spillere

 

Etter min mening er det naivt å tro at at kjøpefesten i mange klubber i toppsjiktet i Europa, kan fortsette. På et eller annet tidspunkt (dette tiåret?) vil de gjeldstyngede klubbene måtte svi. Regler er allerede på vei for å forhindre at styrtrike klubbeiere ikke kan øse ut penger på sine "leketøy".

 

Jeg tror tysk klubbfotball vil få et kraftig oppsving de kommende årene. Andre toppklubber i Europa som har finansene under kontroll (les: Arsenal) vil være de hardeste konkurrentene.

Hørte akkurat Davy skryte av den tyske modellen. Lettspådd synes jeg :genius:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg er mest misunnelig på er hvordan tyske klubber og ligaen drives generelt sett. Atmosfæren og måten klubben forholder seg til fansen på er helt annerledes enn i England. I Tyskland så er det virkelig et samhold mellom klubben og supporterene (klubbene er jo også delvis eid av supportere), mens i England er det som oftest det motsatte. Sliter med å finne et godt ord på det, men det engelske ordet "alienating" er et godt ord for hvordan de fleste klubbene opptrer mtp. fansen.

 

Når det gjelder atmosfæren og stemningen på kamp i Tyskland så er det på et helt annet nivå enn i England. Herremin for en stemning det er! Speakeren oppfordrer til hyling og skriking mens i England blir man hysjet på. Rimelig drøy kontrast.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Schaaf sparket fra Bremen. Alle managere som har sittet lenge nå ser ut til å skulle skifte klubb eller miste jobben..

Hører forøvrig at alle andre lag i ligasystemet i England har byttet manager siden vi sist vant et trofé. Ville tilstander i fotballen nå til dags..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...