Jump to content

Dommere


Ravenghost

Recommended Posts

Ser i dag at Rune Pedersen går ut i media og forsvarer Lpool sin straffe. "Klar straffe, jeg støtter den svenske dommern".

 

Sett det før??

 

Det har du nok, for gang på gang skal dommerne gå ut i media og forsvare hverandre, uansett hvor gal avgjørelsen er. I deres egne øyne gjør de aldri feil. Det må da være mulig for en dommer å kritisere en annen dommer, eller finnes det et slags hemmelig "frimureri" blandt dommerne??? Begynner virkelig å lure av og til.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

bare tåpelig av Rune Pedersen å forsvare dommern.

skjønner bare ikke hvorfor de bare kan innrømme at det ikke skulle vært straffe.

men det jeg synes er rart er at den svenske dommeren sier at Babel blir holdt utenfor sekstenmteren ,men detter innenfor derfor er det straffe.

trodde regelen var sånn at hvis spillern blir holdt i trøya skal skal situasjonen skje der hendelsen startet, men tydeligvis er ikke regelen sånn da.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste bare en artikkel så vidt i stad, men der stod det at han svensken sa at Babel ble dratt litt i trøyen utenfor 16-meteren og falt innenfor og derfor var det klar straffe. Hva slags tull er det? Starter en takling, holding eller gud vet hva utenfor 16-meteren så er det jo frispark.

 

Dommerstanden syns jeg bare blir mer og mer patetisk og de klarer ikke å innse at de gjør feil. De kan ikke klare å kritisere hverandre og skal alltid rettferdiggjøre situasjonene som dommerne gjør.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo katastrofalt!

At dommerne helliggjøres er desverre ikke noe nytt. Både fra FA, UEFA, FIFA, og ikke minst av sine egne, som her ved Rune Pedersen blir gutta med fløyta forsvart opp i mente. Man ser eksempelvis at hver gang Wenger, eller alle andre PL-managere kritiserer dommeren, så blir manageren det gjelder straffet med bøter, og kamper fra tribuneplass. Det gyldne unntaket er selvsagt Sir Alex som har tunga plantet langt opp i ræva til samtlige i FA. Snakker om å være brun på tunga! :ph34r:

 

Men, over til det vi diskuterte i utgangspunktet, er det ikke lov å sette spørsmålstegn ved dommerens måte å utføre jobben sin?? Ser jo at dommere som Riley, og Poll har fått fortsette i det uendelige til tross for en fortid med helt ubrukelige opptredner. Burde det ikke være likt for dem som med managere, og spillere som får sparken, eller blir solgt om de ikke utfører jobben sin riktig?? Deres rolle er tross alt like viktig som spillerene, og managerens for at vi som supportere, og ikke minst som den finansielle drivkraften skal bli underholdt.

 

Når det er sagt så er det klart at vi må ta høyde for menneskelige feil, til en viss grad selvsagt. Men menneskelige feil skal også innrømmes fra de det gjelder. Hvis ikke dette er tilfelle blant dommerne så blir de heller aldri noe bedre, og vi kan forvente oss slike avgjørelser i all overskulelig fremtid. Her er det altså noe som er riv ruskende galt.

 

Har diskutert dette med en hel del supportere den siste tiden, og min mening er at det er på tide med videodømming. Mange av de jeg diskuterer med mener derimot at fotballen vil miste en del av sjarmen dersom vi tok i bruk teknologien på den måten. Da er mitt spørsmål følgende: Er det sjarm når vi ryker på hodet, og ræva ut av CL, og taper flere millioner på grunn av ikke bare en, men to menneskelige feil?? Er det sjarm hvis Chelsea vinner PL på grunnlag av et offside-mål??

 

Jeg forstår rett og slett ikke hvilke negative konsekvenser dette ville fått for sporten vi elsker. Istedet for at dommeren bruker 1-2 minutter til å roe ned 7-8 ildsinte fotballspillere, så kan 15-20 sekunder med snurr film rettferdiggjøre slike situasjoner. Er det ikke rettferdighet vi vil ha?? At fotballen er urettferdig er greit nok, men dommeravgjørelser bør ikke være den største grunnen til det, men DET er de så definitivt!

Dette vil jeg tro også ville slå positivt ut for dommerne som ville fått langt færre drapstrusler, og generelle negative henvendelser. Er det ikke det vi alle vil??

 

Mulig at dette ikke er enkelt, men hvis mennesket landet på månen i 1969, så må det være mulig for mennesket å iverksette teknologiske tiltak for å få bukt med katastrofale dommeravgjørelser i 2008!

 

Skjerpings!

Link to comment
Share on other sites

Huff, dette er bare katastrofalt ja! Fikk noen med seg dommere som sa at Hlebs situasjon var straffe? Tviler sterkt. Alle dommere var helt sikkert enig i avgjørelsen, og det var jo sååååå soleklart straffe :)

 

Dette er jo katastrofalt!

At dommerne helliggjøres er desverre ikke noe nytt. Både fra FA, UEFA, FIFA, og ikke minst av sine egne, som her ved Rune Pedersen blir gutta med fløyta forsvart opp i mente. Man ser eksempelvis at hver gang Wenger, eller alle andre PL-managere kritiserer dommeren, så blir manageren det gjelder straffet med bøter, og kamper fra tribuneplass. Det gyldne unntaket er selvsagt Sir Alex som har tunga plantet langt opp i ræva til samtlige i FA. Snakker om å være brun på tunga! :)

 

Men, over til det vi diskuterte i utgangspunktet, er det ikke lov å sette spørsmålstegn ved dommerens måte å utføre jobben sin?? Ser jo at dommere som Riley, og Poll har fått fortsette i det uendelige til tross for en fortid med helt ubrukelige opptredner. Burde det ikke være likt for dem som med managere, og spillere som får sparken, eller blir solgt om de ikke utfører jobben sin riktig?? Deres rolle er tross alt like viktig som spillerene, og managerens for at vi som supportere, og ikke minst som den finansielle drivkraften skal bli underholdt.

 

Når det er sagt så er det klart at vi må ta høyde for menneskelige feil, til en viss grad selvsagt. Men menneskelige feil skal også innrømmes fra de det gjelder. Hvis ikke dette er tilfelle blant dommerne så blir de heller aldri noe bedre, og vi kan forvente oss slike avgjørelser i all overskulelig fremtid. Her er det altså noe som er riv ruskende galt.

 

Har diskutert dette med en hel del supportere den siste tiden, og min mening er at det er på tide med videodømming. Mange av de jeg diskuterer med mener derimot at fotballen vil miste en del av sjarmen dersom vi tok i bruk teknologien på den måten. Da er mitt spørsmål følgende: Er det sjarm når vi ryker på hodet, og ræva ut av CL, og taper flere millioner på grunn av ikke bare en, men to menneskelige feil?? Er det sjarm hvis Chelsea vinner PL på grunnlag av et offside-mål??

 

Jeg forstår rett og slett ikke hvilke negative konsekvenser dette ville fått for sporten vi elsker. Istedet for at dommeren bruker 1-2 minutter til å roe ned 7-8 ildsinte fotballspillere, så kan 15-20 sekunder med snurr film rettferdiggjøre slike situasjoner. Er det ikke rettferdighet vi vil ha?? At fotballen er urettferdig er greit nok, men dommeravgjørelser bør ikke være den største grunnen til det, men DET er de så definitivt!

Dette vil jeg tro også ville slå positivt ut for dommerne som ville fått langt færre drapstrusler, og generelle negative henvendelser. Er det ikke det vi alle vil??

 

Mulig at dette ikke er enkelt, men hvis mennesket landet på månen i 1969, så må det være mulig for mennesket å iverksette teknologiske tiltak for å få bukt med katastrofale dommeravgjørelser i 2008!

 

Skjerpings!

Takk for at du gadd! Spot on! Videodømming amen ;)

Link to comment
Share on other sites

Huff, dette er bare katastrofalt ja! Fikk noen med seg dommere som sa at Hlebs situasjon var straffe? Tviler sterkt. Alle dommere var helt sikkert enig i avgjørelsen, og det var jo sååååå soleklart straffe :angry:

 

Dette er jo katastrofalt!

At dommerne helliggjøres er desverre ikke noe nytt. Både fra FA, UEFA, FIFA, og ikke minst av sine egne, som her ved Rune Pedersen blir gutta med fløyta forsvart opp i mente. Man ser eksempelvis at hver gang Wenger, eller alle andre PL-managere kritiserer dommeren, så blir manageren det gjelder straffet med bøter, og kamper fra tribuneplass. Det gyldne unntaket er selvsagt Sir Alex som har tunga plantet langt opp i ræva til samtlige i FA. Snakker om å være brun på tunga! ;)

 

Men, over til det vi diskuterte i utgangspunktet, er det ikke lov å sette spørsmålstegn ved dommerens måte å utføre jobben sin?? Ser jo at dommere som Riley, og Poll har fått fortsette i det uendelige til tross for en fortid med helt ubrukelige opptredner. Burde det ikke være likt for dem som med managere, og spillere som får sparken, eller blir solgt om de ikke utfører jobben sin riktig?? Deres rolle er tross alt like viktig som spillerene, og managerens for at vi som supportere, og ikke minst som den finansielle drivkraften skal bli underholdt.

 

Når det er sagt så er det klart at vi må ta høyde for menneskelige feil, til en viss grad selvsagt. Men menneskelige feil skal også innrømmes fra de det gjelder. Hvis ikke dette er tilfelle blant dommerne så blir de heller aldri noe bedre, og vi kan forvente oss slike avgjørelser i all overskulelig fremtid. Her er det altså noe som er riv ruskende galt.

 

Har diskutert dette med en hel del supportere den siste tiden, og min mening er at det er på tide med videodømming. Mange av de jeg diskuterer med mener derimot at fotballen vil miste en del av sjarmen dersom vi tok i bruk teknologien på den måten. Da er mitt spørsmål følgende: Er det sjarm når vi ryker på hodet, og ræva ut av CL, og taper flere millioner på grunn av ikke bare en, men to menneskelige feil?? Er det sjarm hvis Chelsea vinner PL på grunnlag av et offside-mål??

 

Jeg forstår rett og slett ikke hvilke negative konsekvenser dette ville fått for sporten vi elsker. Istedet for at dommeren bruker 1-2 minutter til å roe ned 7-8 ildsinte fotballspillere, så kan 15-20 sekunder med snurr film rettferdiggjøre slike situasjoner. Er det ikke rettferdighet vi vil ha?? At fotballen er urettferdig er greit nok, men dommeravgjørelser bør ikke være den største grunnen til det, men DET er de så definitivt!

Dette vil jeg tro også ville slå positivt ut for dommerne som ville fått langt færre drapstrusler, og generelle negative henvendelser. Er det ikke det vi alle vil??

 

Mulig at dette ikke er enkelt, men hvis mennesket landet på månen i 1969, så må det være mulig for mennesket å iverksette teknologiske tiltak for å få bukt med katastrofale dommeravgjørelser i 2008!

 

Skjerpings!

Takk for at du gadd! Spot on! Videodømming amen ;)

 

Helt enig. Meget godt skrevet, Bergkampboy! :D

Link to comment
Share on other sites

leser nå på tv2.no/fotball at sir alex ferguson synes at øvrebø var elendig i gårsdagens kamp mot Roma.

 

er ikke helt sikker selv om det var straffe selv men den var iallefall klarere enn den liverpool filma seg til.

 

men jeg mener at ikke trenerne skal gå ut å si at dommern var elendig. greit han er uenig med dommern, men da får han si at han er uenig med dommern da,men ikke at han er elendig.

 

mener at ferguson bør bli straffa for uttalelsen, men det blir han sikkert ikke for han får jo lov til å si hva han vil!

Link to comment
Share on other sites

leser nå på tv2.no/fotball at sir alex ferguson synes at øvrebø var elendig i gårsdagens kamp mot Roma.

 

er ikke helt sikker selv om det var straffe selv men den var iallefall klarere enn den liverpool filma seg til.

 

men jeg mener at ikke trenerne skal gå ut å si at dommern var elendig. greit han er uenig med dommern, men da får han si at han er uenig med dommern da,men ikke at han er elendig.

 

mener at ferguson bør bli straffa for uttalelsen, men det blir han sikkert ikke for han får jo lov til å si hva han vil!

 

Hvordan hadde Alex reagert hvis han hadde vært i Wengers sko akkurat nå??

Wenger gikk ut i media å sa att det skulle vært straffe, men han sa ikke noe om at dommeren var ellendig fordi. Man går ikke på personal angrep på ham fordi. Øvrebo dømte egentlig greit, straffen var kanskje omdiskutabel. 50/50 situasjon spør du meg. Mens Arsenal skulle 100% hadd straffe, og Liverpool sin straffe var latterlig.

Ferguson burde heller bruke energi på å skryte av spillerne sine enn å klage på dommeren, som til slutt ikke har noe å si likevell. Kommer selvsagt ikke til å bli straffet, vi snakker om ferguson her :(

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Sitter å ser Benfica - Liverpool som går på TV2 Zebra nå. Stillingen er 1-1 når Angel Di Maria stormer inn i sekstenmeteren og når han forsøker å legge inn går ballen i hånden til Daniel Agger. Hjelpedommeren står to meter unna situasjonen og sier ifra til hoveddommeren at det er straffe. Benfica setter straffen og leder 2-1 etter to korrekte idømte straffespark.

 

Hvis denne ordningen fungerer like godt som den har gjort i denne kampen så er jeg utelukkende positiv. Dette vil også føre til at antall holdinger vil gå kraftig ned, i tillegg til at hoveddommeren har to ekstra hånder å legge avgjørelsene sine i. Jeg er sikker på at ordningen vil bli innført. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg så den situasjonen. Selv om Babel ikke har noe som helst å gjøre oppe i ansiktet på Benfica-kapteinen så er det strengt å gi direkte rødt kort. Men den situasjonen har ingenting å gjøre med hjelpedommerne, det var ene og alene hoveddommeren sin avgjørelse.

Link to comment
Share on other sites

Men det er likevel tåpelig av Babel å ta hånda opp i ansiktet til Luizao IGJEN etter at dommeren har prøvd å holde han bort. Det er faktisk å be om rødt kort, noe dommeren mente var korrekt denne gangen. Muligens noe strengt, men likevel også tøft gjort av dommeren. Sånt mener jeg dommere bør slå mer ned på, og det gjorde svensken i dag.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo katastrofalt!

 

Gud bedre. Å bruke ordet katastrofe, og i tillegg skrive en avhandling om en dommravgjørlse, hvor skal verden ende? Jeg måtte bare skrive det, selv om tråden er 2 år gammel.

Link to comment
Share on other sites

Gud bedre. Å bruke ordet katastrofe, og i tillegg skrive en avhandling om en dommravgjørlse, hvor skal verden ende? Jeg måtte bare skrive det, selv om tråden er 2 år gammel.

 

 

Katastrofe brukt i denne sammenhengen må vel først og fremst ses i, ja nettopp, sammenhengen :)

Hvilket forum skal dette blir hvis man ikke skal få spissformulert seg såpass. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hei

 

Kom over denne artikkelen, som jeg ikke har sett noe annet sted på Forumet.

 

http://www.7amkickoff.com/2011/the-webb-re...and-love-man-u/

 

Jeg regner med at dette stemmer, og det er i tilfelle utrolig. Er det vår spillestil knyttet opp mot Webbs dommerstil som er årsaken her.

 

Vi har jo nesten tapt på forhånd hvis vi spiller borte og Webb dømmer.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Kom over denne artikkelen, som jeg ikke har sett noe annet sted på Forumet.

 

http://www.7amkickoff.com/2011/the-webb-re...and-love-man-u/

 

Jeg regner med at dette stemmer, og det er i tilfelle utrolig. Er det vår spillestil knyttet opp mot Webbs dommerstil som er årsaken her.

 

Vi har jo nesten tapt på forhånd hvis vi spiller borte og Webb dømmer.

 

Her trenger vi en kommentar fra piscator .......

Link to comment
Share on other sites

Veldig spennende lesning. Ved slike statistikker er det alltid viktig å se på et representativt utvalg. Piscator har mye mer grunnlag enn meg til å vurdere om denne popluasjonen er godt nok, men her på NTNU lærte vi at en n på rundt 30 er godt nok til at man kan lage rimelige estimater. Med tanke på at forskjellene i poengsanking pr. kamp er såpass markante (rundt 0,6 poeng dårligere pr. kamp, altså rundt 30% færre poeng pr. kamp sammenlignet med poengfangs pr. kamp over hele perioden med alle kamper), viser det i alle fall en klar tendens. Enda verre er nok egentlig med Chelsea som har vært klart bedre enn oss i denne perioden og som ikke har slitt like mye spillmessig mot lag i nord.

 

Egentlig bør man heller se på enkeltkamper og -episoder for å se på merkelige avgjørelser for/mot lag og finne lag som er mer favoriserte. Tidkrevende, men vil gi et bedre bilde. Poengtap betyr ikke at det ER dommertabber som er grunnen til at klubber mister poeng, selv om det ofte virker tilfelle. Hvordan kamper hadde utartet seg selv med riktige dommeravgjørelser er det heller ikke mulig å vurdere ettersom dommeravgjørelser påvirker kamper i stor grad.

 

Jeg ser fram til å se på analysen til eksperten på området. Jeg er vel ikke helt på jordet, er jeg det Piscator? ;)

Link to comment
Share on other sites

Veldig spennende lesning. Ved slike statistikker er det alltid viktig å se på et representativt utvalg. Piscator har mye mer grunnlag enn meg til å vurdere om denne popluasjonen er godt nok, men her på NTNU lærte vi at en n på rundt 30 er godt nok til at man kan lage rimelige estimater. Med tanke på at forskjellene i poengsanking pr. kamp er såpass markante (rundt 0,6 poeng dårligere pr. kamp, altså rundt 30% færre poeng pr. kamp sammenlignet med poengfangs pr. kamp over hele perioden med alle kamper), viser det i alle fall en klar tendens. Enda verre er nok egentlig med Chelsea som har vært klart bedre enn oss i denne perioden og som ikke har slitt like mye spillmessig mot lag i nord.

 

Egentlig bør man heller se på enkeltkamper og -episoder for å se på merkelige avgjørelser for/mot lag og finne lag som er mer favoriserte. Tidkrevende, men vil gi et bedre bilde. Poengtap betyr ikke at det ER dommertabber som er grunnen til at klubber mister poeng, selv om det ofte virker tilfelle. Hvordan kamper hadde utartet seg selv med riktige dommeravgjørelser er det heller ikke mulig å vurdere ettersom dommeravgjørelser påvirker kamper i stor grad.

 

Jeg ser fram til å se på analysen til eksperten på området. Jeg er vel ikke helt på jordet, er jeg det Piscator?

 

Ja, dette er spennende, og med våre øyne litt skremmende, og du er ikke på jordet Magnus. Siden utvalget er alle kampene, så er det jo representativt. Spørsmålet er om antall kamper er tilstrekkelig stort til at slike påfallende utslag neppe kan skyldes tilfeldigheter. For at jeg skal kunne si noe sikkert om dette må jeg mate inn alle kampene til alle lag, både med og uten Webb som dommer i datamaskinen. Så kan man gjøre noen enkle statistiske tester som viser om forskjellene er signifikante eller ikke. Magefølelsen min sier at antall kamper er høyt nok, og avvikene mer enn store nok, til at disse forskjellene er signifikante, med andre ord til at denne trenden ikke skyldes tilfeldigheter. Dette betyr IKKE at Webb BEVISST dømmer partisk, selv om det er en mulighet. Mer sannsynlig er det et uttrykk for HVORDAN Webb dømmer, hva slags fotball han "foretrekker", hvor han velger å legge lista. Og det nivået han altså velger å legge lista på favoriserer fysiske "griselag" som Stoke, ManU, Birmingham, Bolton med flere....? ;)

 

Istedenfor å lage konspirasjonsteorier, uansett hvor fristende dette måtte være, er det mye mer konstruktivt å bruke dette datagrunnlaget til å ta en prinsippdiskusjon om hvilken type fotball vi ØNSKER. Vi er naturligvis biased her, vi ønsker å prioritere den spillende fotballen fordi vårt favorittlag spiller slik. Men det kan være mer "objektive" grunner til å prioritere annerledes enn feks Webb gjør. Ønsker vi at fotball skal spilles eller sparkes? Ønsker vi å redusere skaderisikoen i fotball? Selv om det ville være synd om man fjernet den fysiske biten helt, er den tradisjonelle engelske kick-and-run fotballen moden for historiens skraphaug? Og svarene på disse spørsmålene vil måtte legge føringer på hvor dommerne legger lista.

 

Og hvis fotballen ønsker å være gjennomprofesjonalisert burde man som en del av dommerevalueringen rutinemessig gjøre slike statistiske analyser av dommernes innsats, for å se om det er betydelige avvik fra totalbildet, slik som det er avdekket i dette materialet. Så kan man gjøre tiltak i forhold til dette. Ut fra det vi ser kan jeg umulig tenke meg at slike ting blir gjort.

 

PS1: Er det noen som kan gi meg en link der jeg kan finne alle kampene de senere årene, med opplysninger om lag, resultater og dommere, så kan jeg godt laste de ned, og mate de inn i mine statistikkprogrammer, så kan jeg se hva jeg finner ut. Hvis jeg finner noe interessant (statistisk signifikante avvik), kan jeg jo sende en epost til FA og ulike medier.... ;)

 

PS2: Selv om det kanskje er feil å påstå at dommeren er partisk, må det være lov å påpeke slike groteske avvik med litt glimt i øyet. Derfor synes jeg Babels bilde av Webb i ManU drakt var uproblematisk. Det må være lov å kalle en spade for en spade! ;) Morsom var også kommentaren i forkant av Tottenham-ManU, "ManU gjør en endring fra kampen mot Liverpool, Webb erstattes av Dean!" ;)

Link to comment
Share on other sites

Flere tall for oss som liker å bli litt paranoide i møte med Uniteds disiplinærhistorikk. (Mest oppsiktsvekkende er kanskje Arsenals tall sammenlignet med råtassklubben Birmingham.):

 

Om Uniteds røde kort mot Spurs:

 

"MARTIN SAYS: It was United's first red card since Rafael himself was dismissed in the Champions League quarter-final, second leg against Bayern Munich last season, but in terms of the league it was the first to be shown to a Manchester United player since Nani was sent off in the 29th minute at Aston Villa on February 10, 2010.

 

In the intervening period, both Sunderland and Bolton have received seven Premier League red cards, while Arsenal and West Brom have received six - even though the Baggies have only been playing in the top flight since August.

 

However, some teams have not had any players sent off in that time. Both West Ham and Fulham have a clean disciplinary record for that period, as do Burnley (although they were of course relegated in May).

 

Thanks to our friends at Opta, here is a list of the red cards awarded to each Premier League club in the period between Nani and Rafael's dismissals.

 

SEVEN: Bolton, Sunderland

SIX: Arsenal, West Brom

FIVE: Man City, Wigan, Stoke

FOUR: Chelsea, Hull

THREE: Everton, Wolves

TWO: Blackburn, Portsmouth, Liverpool, Tottenham

ONE: Aston Villa, Birmingham, Blackpool, Newcastle

ZERO: Burnley, Fulham, West Ham"

Link to comment
Share on other sites

Alt vi her omtaler som tendenser trekker merkelig nok i den samme retningen.

 

tendenser kan være tilfeldige. Jeg har nå sett på data for inneværende sesong, og dette materialet er for lite til å kunne si noe meningsfylt om. Jeg skal kikke nærmere på data for tidligere sesonger også, men trenger noe tid for å gjøre dette.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...