Jump to content

Useriøse rykter


Mads

Recommended Posts

Jeg mener virkelig ikke å overdrive. Jeg leste sist nå at Mari var smittet av Corona og han er sikkert ikke den eneste spilleren som fortsatt er syk. Jeg klarer ikke å se at FA kan fullføre denne sesongen. Det impliserer, antar jeg, at klubbene får langt mindre fra gjeldende TV-avtale. Her snakker vi milliardbeløp. Dessuten er det grunn til å forvente fall i sponsorinntekter over hele fjøla, da mange av de som sponser, har nok med å holde seg selv flytende. Jeg forventer at klubber kommer til å gå overende, veldig mange av dem.

Det er mulig jeg tar for hardt i, men jeg leser at spillerne i Barcelona har gått med på dramatiske lønnskutt. Hvis store Barcelona sliter med å betale lønn, så sliter sannsynligvis de fleste klubber med det samme.

Jeg tror at den beste måten å komme gjennom dette på, er å barbere kostnadene. La oss satse på ungdommene, de er talentfulle som fy. Det er et vell av spillere på utgående kontrakter, som ikke lenger kan forvente fantasilønninger. Mange er nok glade bare de får en decent avtale. Der kan vi plukke opp noen. Men, jeg skjønner ikke hvordan vi skal komme oss helskinnet gjennom dette, uten å kutte lønnskostnadene dramatisk.

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Tapapa said:

Jeg mener virkelig ikke å overdrive. Jeg leste sist nå at Mari var smittet av Corona og han er sikkert ikke den eneste spilleren som fortsatt er syk. Jeg klarer ikke å se at FA kan fullføre denne sesongen. Det impliserer, antar jeg, at klubbene får langt mindre fra gjeldende TV-avtale. Her snakker vi milliardbeløp. Dessuten er det grunn til å forvente fall i sponsorinntekter over hele fjøla, da mange av de som sponser, har nok med å holde seg selv flytende. Jeg forventer at klubber kommer til å gå overende, veldig mange av dem.

Det er mulig jeg tar for hardt i, men jeg leser at spillerne i Barcelona har gått med på dramatiske lønnskutt. Hvis store Barcelona sliter med å betale lønn, så sliter sannsynligvis de fleste klubber med det samme.

Jeg tror at den beste måten å komme gjennom dette på, er å barbere kostnadene. La oss satse på ungdommene, de er talentfulle som fy. Det er et vell av spillere på utgående kontrakter, som ikke lenger kan forvente fantasilønninger. Mange er nok glade bare de får en decent avtale. Der kan vi plukke opp noen. Men, jeg skjønner ikke hvordan vi skal komme oss helskinnet gjennom dette, uten å kutte lønnskostnadene dramatisk.

Igjen så skjønner jeg poenget ditt, selv om jeg mener det er vel drastisk. Men igjen så spør jeg: Hvem skal kjøpe disse spillerne du ønsker ut? Skal vi gi de bort for å spare lønn?

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Marius- said:

Igjen så skjønner jeg poenget ditt, selv om jeg mener det er vel drastisk. Men igjen så spør jeg: Hvem skal kjøpe disse spillerne du ønsker ut? Skal vi gi de bort for å spare lønn?

Jeg kan ikke avgjøre om hvem som kommer til å kjøpe dem, det skjønner du sikkert. 

Link to comment
Share on other sites

Nå har snart ikke klubbene i europa råd til en full utlønning til spiller stallene sine. Klubbene permitterer folk og ber spillerne om å gå ned i lønn. Mange klubber går snart på dunken. Så hvor lenge skal denne krisen vare ? Hvilke klubber har råd til store investeringer når de kommer i gang igjen. Barcelone nevnes over her , de handler uansett. De har aldri kjøpt en spiller og gjort opp med en gang. De har vel knapt kommet igang med betalingen av Coutinho som kom fra Pool. Real Madrid gjør det på samme måten.

Selger vi de aller fleste på listen til Tapapa så får vi problemer. Greit nok med talentfulle ungdommer , men vi må ha erfaring i laget også. Selger vi alle på listen så må vi ha inn nye fullgode erstattere. Uten det så blir det Wankership neste og kapp farvel.

Tror de har rett de som hevder at fotballen aldri vil bli den samme igjen. Det som skjer nå vil få enorme konsekvenser. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Marius- said:

Igjen så skjønner jeg poenget ditt, selv om jeg mener det er vel drastisk. Men igjen så spør jeg: Hvem skal kjøpe disse spillerne du ønsker ut? Skal vi gi de bort for å spare lønn?

 

2 hours ago, Tapapa said:

Jeg kan ikke avgjøre om hvem som kommer til å kjøpe dem, det skjønner du sikkert. 

Nei du har helt rett, Tapapa, i at du ikke kan avgjøre hvem som skal kjøpe de spillerne du "ønsker" bort. Men poenget jeg tror Marius prøvde å få frem er at hvis stor klubber som Barcelona sliter med økonomien, så må vi vel anta at de nest største klubbene og de litt mindre klubbene også vil slite økonomisk. Satt på spissen så kan vi rent hypotetisk stå med to alternativer, beholde spillerne eller frigi dem for å spare lønnskostnader. Hvis klubbene ikke har råd til å "kjøpe" enkelte av spillerne på listen din så har de vel heller ikke råd til å betale lønninger som til våre best betalte spillere (f.eks. til Özil).

Igjen, jeg forstår problemstillingen din, og forhåpentligvis så vil denne situasjonen tvinge klubbene og spillere til å bli litt mer realistiske og måteholdne når det gjelder fantasibeløp både ved overganger og når det gjelder lønn.

Pre-Corona så ønsket jeg utskiftninger i Arsenal-troppen og det ønsker jeg fremdeles, men jeg erkjenner at dagens situasjon ikke gjør det enkelt å få denne utskiftningen jeg har etterspurt. Kanskje må jeg ta til takke med å beholde spillere jeg egentlig ønsket å skifte ut, og det skal jeg lett akseptere hvis situasjonen gjør det nødvendig, men å ha som utgangspunkt at vi bare uten videre skal kvitte oss med den erfarne kjernen i laget sliter jeg mer med. 

Link to comment
Share on other sites

Krisen har vart 3 uker nå på balløya. Det er vel ca det siden sist kamp med fulle tribuner gikk. At klubber allerede skulle være konk forstår jeg ikke. Det kan da ikke være slik at sponsoravtaler ect termineres på dagen? Jeg forstår jo at bilettinntektene forsvinner, men samtidig er det en voldomt liten del i det hele. Tv-penger er derimot enormt, men igjen så er det snakk om noen få kamper klubbene (til nå) har gått glipp av.

At man tenker på fremtiden og at det BLIR problemer når/hvis dette drar ut over sommeren ect forstår alle. Men feks har tv2 allerede betalt for produktet sitt, alle som ikke terminerer abbonementet sitt betaler fremdeles. Mulig kontrakten tv2 og resten av verdens tv-distributører har skrevet under, inneholder en klausul hvis ikke kampene spilles? Men igjen er det snakk om 9 av 37 serierunder igjen, så i mitt øre er det av kompensasjon på 9/37 deler det isåfall forhandles om.

Sikkert mye man ikke vet her, men igjen forstår jeg ikke at klubber allerede p.d.d skulle være på konkursens rand. Da er det noe annet galt ett sted... 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ikke peiling på hva disse kontraktene går ut på , men i følge media i England så prøver man å få fullført sesongen for å unngå å måtte betale tilbake 760 millioner pund til de som har rettighetene. Å betale innen 14 dager 🙂 

En klubb har ikke bare billett inntekter , men salg av programmer , mat og drikke og sist men ikke minst alt det de selger i supporter butikkene. Det selges mye supporter utstyr  på nettet , men de har et enormt salg i forbindelse med kampene. Arsenal har åpen stadion (ikke nå selvfølgelig ) hver dag for legende tur og stadion tur. Hver eneste dag leier Arsenal ut lokaler til arrangementer . Alt dette stopper nå opp. Det blir tap av ganske mye penger.

Når du da skal lønne spillere , trenere og hele støtte apparatet så kreves det  mye penger. Det medfører at det nå er nærmest krise i en rekke klubber.

 

Link to comment
Share on other sites

Litt tall:

Tallene under er forrige sesong fordelt på hele sesongen. Det er da ALLE inntekter matchday, også er det alt kommersielt ellers.Til sammenligning er tv avtalen for samme tidsperiode 212 millioner euro, altså nesten like mye som de to postene under tilsammen. Så deler vi opp 109 på antall kamper ila sesongen (50?), så får vi 2 mill euro i snitt per kamp. 

Av disse inntektene er vel da tv-avtalene fryst, samt matchday forsvinner. Commerical eksisterer nok ennå, men i lavere grad de siste ukene. Samtidig skal man huske på at alt gikk som normalt frem til 3 uker siden.

Season Matchday Commercial
2018/19 109.2

125.8

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Marius- said:

Litt tall:

Tallene under er forrige sesong fordelt på hele sesongen. Det er da ALLE inntekter matchday, også er det alt kommersielt ellers.Til sammenligning er tv avtalen for samme tidsperiode 212 millioner euro, altså nesten like mye som de to postene under tilsammen. Så deler vi opp 109 på antall kamper ila sesongen (50?), så får vi 2 mill euro i snitt per kamp. 

Av disse inntektene er vel da tv-avtalene fryst, samt matchday forsvinner. Commerical eksisterer nok ennå, men i lavere grad de siste ukene. Samtidig skal man huske på at alt gikk som normalt frem til 3 uker siden.

Season Matchday Commercial
2018/19 109.2

125.8

Du henger deg opp i feil ting, etter mitt syn. Det er irrelevant at ting gikk som normalt for kun noen uker siden. Veldig mye har endret seg og verden kommer neppe tilbake til det som var normalen for kort tid siden. Det er mer relevant hvordan ting utvikler seg framover. Jeg frykter at det kommer til være en flere perioder med karantener, at vi kommer til å se massearbeidsledighet i lang tid og økonomisk resesjon. I tillegg frykter jeg for neste sesong også. Jeg utelukker ikke at den også må kanselleres eller kortes ned.

Hvis styret tenker som deg, at dette er bare en kort pause og at ting snart er tilbake til normalen, da er det ingen grunn til drastiske endringer. Hvis de frykter et mer skremmende scenario, så er det på tide med mer drastiske tiltak.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Tapapa said:

Du henger deg opp i feil ting, etter mitt syn. Det er irrelevant at ting gikk som normalt for kun noen uker siden. Veldig mye har endret seg og verden kommer neppe tilbake til det som var normalen for kort tid siden. Det er mer relevant hvordan ting utvikler seg framover. Jeg frykter at det kommer til være en flere perioder med karantener, at vi kommer til å se massearbeidsledighet i lang tid og økonomisk resesjon. I tillegg frykter jeg for neste sesong også. Jeg utelukker ikke at den også må kanselleres eller kortes ned.

Hvis styret tenker som deg, at dette er bare en kort pause og at ting snart er tilbake til normalen, da er det ingen grunn til drastiske endringer. Hvis de frykter et mer skremmende scenario, så er det på tide med mer drastiske tiltak.

Mulig jeg henger meg opp i feil ting, og jeg sier jo også at jo lenger dette fryses jo værre blir det.

Men du skal altså selge unna toppspillerne våre, og satse på ungdommen. Fair enough. Samtidig tror du da altså at noen har flusst av penger etter dette og skal kjøpe spillerne våre? De samme spillerne vi knapt fikk solgt før krisen kom også. Det forstår jeg ikke, og blir for enkelt.

Jeg tipper det blir lønnsreduksjoner og andre tiltak generelt i forballen fremover, hvis konsekvensene blir så store som de kan bli. For spillerne vet også at det da vil være likt over hele fjæla. Tror neppe vi "redder" oss noe mer enn andre ved å gi bort / fristille enkeltspillere. Hadde denne krisen kun rammet noen få, så hadde jeg vært med på teorien din. Men ikke slik det er nå.

Som du skrev over; du visste da ikke hvem som skulle kjøpe spillersalg lista du satt opp. Nei det vet du ikke, for mest sannsynlig finnes det ingen som kjøper slike spillere hvis det blir så ille som du tror. Da er det bedre å beholde kvaliteten i laget, også får det bli felles dugnad blandt hele fotballverden for å bestå som nasjoner, forbund, ligaer og klubber.

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tapapa said:

De har akkurat bygget stadio til 10 milliarder, så de sitter nok mer utrygt i båten enn fler andre. Arsenal har mange fler ben å stå på enn Tottenham. Men varer dette veldig lenge så vil selvsagt fler slite, liten tvil om det. 

Link to comment
Share on other sites

Han har rett med tanke på at flere klubber vil slite, men å kun redusere ansattes lønn og la spillernes lønn være uberørt er usmakelig. Kan godt være at han blir tvunget til å få spillerne til å redusere lønnen også til slutt, men det er latterlig å gjøre det på denne måten uansett hvor rett han har med enkelte uttalelser. 

De største spillerne tjener millioner i løpet av en uke. De øvrige ansatte er heldige om de tjener de samme millionene i løpet av ett eller flere år. 

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Tottene, så tror jeg (uten at jeg har kilder akkurat nå) at dette er klubbens måte å "utnytte" lønnsgarantiordninger som myndighetene har kommet med nå under denne krisen.

For Tottenham og eventuelt andre klubber så tror jeg at en 20% lønnsreduksjon til de "vanlige ansatte" betyr relativt lite for klubbens økonomi sett i forhold til det som betales ut i spillerlønninger.

Uavhengig av corona-krisen så var spillerlønningene usmaklig høye pre-corona og de er er enda mer usmaklige in-corona. Nå skal jeg ikke påstå at alle spillerlønningene er usmakelig høye, for der er store forskjeller innen klubbene og mellom klubbene, men topplønningene har etter min mening vært overdrevne høye. 

Nå håper jeg at alle klubbene (også tottene) overlever denne krisen, men forhåpentligvis så får vi en noe mer edruelig økonomisk situasjon blant klubbene både på øya og på kontinentet. Jeg er kanskje naiv, men forhåpentligvis så vil lavere fremtidige lønnskostnader også gjenspeile seg på billettprisene slik at flere lokale "ekte" fans igjen kan gå på kamp uten å betale ublu priser. For meg som kanskje er på en kamp eller to i året så spiller det relativt liten rolle hva jeg må betale for en kampbillett, for for den lokale gooneren som bruker altfor mye av sine penger på sin lidenskap så håper jeg at dette vil gi vedkommende bedre muligheter til å dyrke sin lidenskap.

 

PS!! kanskje litt "usmaklig" av meg, men er det lov til å håpe at verdien på klubben synker såpass mye p.g.a. krisen slik at Kroenke blir nødt til å selge seg ut, helst da til nye "lokale" eiere?

Link to comment
Share on other sites

Det fremkommer om dagen hvilke enorme beløp som eksisterer  innen fotballen.  Alle skjønner at dette får konsekvenser for alle klubbene - i alle divisjoner. Vi er inne i en forferdelig krise om dagen på mange måter. Måtte det som skjer nå om dagen fremtvinge edruelighet i forhold til overgangs summer og lønninger. Det har i lang tid vært fullstendig ute av kontroll.  Mange klubbeiere , managere og spillere har veltet seg i penger. Spillernes agenter tjener på en overgang astronomiske summer. Nå har vi vært uten fotball i 4 uker og en rekke klubber nærmer seg konkurs.

Vi får håpe det kommer noe godt ut av dette for fotballens sin del. Fotballen har hatt mange fete år. Vi supportere betaler en del av prisen med dyre kamp billetter. Som en annen skrev over her så går det greit hvis man ser en kamp eller to i året. Nå er det de som følger klubben hjemme som borte i alle turneringer som  det går mest ut over.  Når de aller fleste spillerne i et lag har fete uke lønninger så må vi supporterne betale for det.

Nei , få fotballen ned på jorden igjen. Det må taes noen grep nå for å få kontroll på dette. Men , det er vel kanskje mange år for sent. Så noen kamper i FA cupen i mars og betalte da £25 for billetten. Samme pris uansett hvor du satt på stadion. Kanskje det hadde vært et sted å starte for å få det hele ned på et noenlunde normalt nivå 🙂 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
21 minutes ago, Gunners68 said:

Vi får håpe Arteta får midler til å handle. Vi må selge noen også og det blir ikke enkelt heller. Flere av forsvars spillerne vi skal slite med å få solgt. Vi må ha inn bedre spillere bakerst.

Stuttgart er visstnok interessert i Sokratis. Tror vi skal klare å slanke stallen noe.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Verminator5 said:

Stuttgart er visstnok interessert i Sokratis. Tror vi skal klare å slanke stallen noe.

Ja , kanskje vi kan klare det , men tidligere har problemet vært at våre spillere forventer like høy lønning som i Arsenal og klubben forlanger alltid mer en hva andre vil betale - ergo brenner vi inne med en del spillere. Så har vi de vi ikke får bud på i det hele tatt. 

La oss håpe at stallen kan bli slankere så Arteta kan få noe å handle for.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Leser at flere vil ha inn en ny stopper. Tror ikke det er aktuelt før neste år. Hvor mange stoppere skal vi ha. Leser at de stopperne vi vil ha vekk ikke vil dra. De vet at de ikke får samme lønna i andre klubber. Vi sitter da igjen med Luiz, Mustafi, Sokrates, Holding, Chambers, Mari og Saliba. 7 stoppere sitter vi igjen med. Vi kan også bruke Tierney og Kola som stoppere. Så æ tror at vi må klare oss med de til neste år og istedet prioritere å få inn nytt blod på midtbanen.

Skal Arteta få spille sitt system med 2 midtstoppere har han vel bare eventuelt 2 alternativ og det er Mari og Saliba. Må han bruke noen av de andre må vi spille med 3 stoppere for å ha en trygghet i forsvaret.

Det vi trenger å få inn i laget er midtbanespillere med personlighet og tilstedeværelse.  Spillere som er kreative og raske i hode og tempo i beina. En kan være fornøyd med de midtbanespillerne vi har nå, men en blir ikke topp 4 lag med Xhaka, Torreira, Willoch og Ceballos.

Æ satt og såg på YouTube og the invincbles fra 03/04 sesongen her om dagen og lurte på hvilken av dagens spillere som kunne fått plass på det laget. Svaret blei ingen. Kanskje Leno og Auba hadde fått plass på benken. Så det er egentlig skremmende og se hvor svak tropp vi har nå. Sånn som æ ser det er det bare keeperne, Tierney, Saliba, Saka Martinelli og Auba som holder mål. Med Mari, Ceballos, Lacazette og Pepe rett under. Resten er bare championship spillere.

Så vi får håpe at Arteta får inn et par spillere som passer til hans spillerstil og vi klarer et under og blir topp 4 til neste år. Så han har noe å bygge videre på de neste årene. Har ikke troa på at vi blir et topp 4 lag de neste åra. Alt kommer an på hva slags midler Arteta får de neste 2 årene.

Dette blei vel posta på feil plass.

Edited by Tony
Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...