Jump to content

Stan Kroenke


ben lakris

Recommended Posts

Da er det offisielt:

 

http://www.arsenal.com/news/news-archive/r...rsenal-holdings

 

Må ærlig innrømme at jeg får en klump magen av dette. Veldig betenkt, men Kroenke er vel det beste av 2 "onder"...

 

Gikk vel som det måtte gå.. En trist dag for alle som har ønsket å beholde Arsenal sin eierstruktur. Vet ikke helt hva jeg mener selv enda. At han i starten beholder styret og vil fortsette samme driften virker vel og bra, men i prinsipp så vil han vel tjene penger og da kommer nok endringene etterhvert. Blir spennende å følge utviklingen og enda mer spennende å se om Kroenke ønsker å frigjøre penger eller om han skal skyve overskuddet ned i egen lomme. Slik klubben har vært drevet de siste årene ligger det en massiv gevinst i å press Wenger på samme måte enda noen år.

 

Det er vel rimelig naivt av oss Arsenalsupportere å tro at han ikke gjør dette for å tjene penger. Men skal man tjene penger, må man ha suksess. Derfor er det all grunn til å tro at Kroenke vil investere i laget og at den varslede storoppryddingen i stallen faktisk kan skje i sommer....?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 289
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det er vel rimelig naivt av oss Arsenalsupportere å tro at han ikke gjør dette for å tjene penger. Men skal man tjene penger, må man ha suksess. Derfor er det all grunn til å tro at Kroenke vil investere i laget og at den varslede storoppryddingen i stallen faktisk kan skje i sommer....?

 

Noe vil nok endre seg, ja, men det er vel for tidlig å si at det må bli til noe verre? Det første som kommer til å skje er vel en mengde rykter om overganger - både inn og ut - ettersom journalister vet like lite som oss og derfor må finne på noe. Ser at Shitty skal kjøpe Wilshere for £40 mill allerede gjør runden... Det kan være greit å ha litt is i magen før man uttaler seg for bastant om hva som vil skje.

 

Kroenke har naturligvis interesse for å overta hele klubben - ellers hadde han ikke kjøpt seg over 30%. Idet man eier over 30% er man pliktig til å by på hele klubben. Usmanov kan fremdeles si nei til salg, såklart men så lenge Kroenke har over 50% har han jo kontroll på det meste uansett. Det er først når han kommer over 90% (eller er det 95%?) at han kan tvinge gjennom et kjøp. Med styrets støtte er han vel i praksis på 70% allerede. Det blir interessant å se hva ASTs møte i kveld sier: http://www.arsenaltrust.org/

Link to comment
Share on other sites

En mørk dag i Arsenals historie. Skulle ikke tro det kunne bli verre enn det var allerede, men sannelig. F*ck Kroenke, F*ck USA.

 

Jeg er slett ikke enig med deg der, Daniel. Som Didrik sier, så er det for tidlig å si hva som skjer. Det ligger vel i menneskets natur å tro at all forandring er til det verre ;)

 

Vi får gi Kroenke en sjanse til å forklare hva han vil og hvordan han vil oppnå det. For han har helt klart en plan med dette. Ser også at det er en del misnøye med Kroenke blant fansen i bl.a. Denver Nuggets. Forståelig nok, siden han de siste åra har brukt mer og mer tid og penger på Arsenal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er slett ikke enig med deg der, Daniel. Som Didrik sier, så er det for tidlig å si hva som skjer. Det ligger vel i menneskets natur å tro at all forandring er til det verre B)

 

Vi får gi Kroenke en sjanse til å forklare hva han vil og hvordan han vil oppnå det. For han har helt klart en plan med dette. Ser også at det er en del misnøye med Kroenke blant fansen i bl.a. Denver Nuggets. Forståelig nok, siden han de siste åra har brukt mer og mer tid og penger på Arsenal.

Jeg bryr meg ikke hva han gjør, denne mannen har ingenting å gjøre i Arsenal.

 

Go, go Arsenal, Let's go! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke annet om Kroenke en at jeg har hørt navnet, men jeg liker faen ikke tanken på amerikanske eiere, jeg er utrolig stolt over hvordan vi driver klubben akkurat nå, jeg er ikke glad for dette her i det hele tatt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke annet om Kroenke en at jeg har hørt navnet, men jeg liker faen ikke tanken på amerikanske eiere, jeg er utrolig stolt over hvordan vi driver klubben akkurat nå, jeg er ikke glad for dette her i det hele tatt..

 

Jeg skjønner meg ikke helt på denne. Du sier du er utrolig stolt over hvordan vi driver klubben akkurat nå, men er samtidig negativ til en eier som driver alle sine forretninger etter samme forretningsmodell som Arsenal. Han har også uttalt at han har ingen intentsjon om å endre på denne forretningsmodellen.

 

Les innlegget mitt fra 23.12.10 i denne tråden http://www.arsenalnorway.no/forum/index.ph...opic=3170&st=40

 

Der har jeg kopiert et innlegg fra en Colorado Avalanche supporter fra vgd som har god kjennskap til Stan Kroenke.

 

Faktum er at med Kroenke på eiersiden, så sikrer vi at driften fortsetter som tidligere. Arsenal har vel også bekreftet at kjøpet ikke vil bli finansiert på samme måte som i United, der eventuell gjeld i forbindelse med oppkjøpet blir flyttet over på klubben.

 

 

Til de som har et håp om at David Dein skal komme tilbake til Arsenal, så tror jeg ikke det kommer til å skje. Dette tror jeg kun ville vært mulig dersom Usmanov hadde kjøpt opp klubben. Gazidis ble anbefalt av Kroenke, og innehar den rollen i klubben som Dein hadde. Det faktum at Kroenke har planer om å beholde styret som det er i dag, taler heller ikke til Deins fordel.

Link to comment
Share on other sites

Da har Kroenke fått kontroll på 62,89% av aksjene (om salget godkjennes) . og er vell i praksis nå eier av Arsenal. Usmanov har nå litt over 27%. Blir spennende om det blir en Glazer, eller en ny vår for vårt kjære Arsenal. I følge pressemeldinger, så vil ikke det bli overført gjeld på klubben som følger av oppkjøpet.

 

http://www.arsenal.com/news/news-archive/r...rsenal-holdings

 

http://www.tv2sporten.no/fotball/england/p...al-3466228.html

 

http://www.arsenal.com/news/news-archive/r...tory-cash-offer

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke annet om Kroenke en at jeg har hørt navnet, men jeg liker faen ikke tanken på amerikanske eiere, jeg er utrolig stolt over hvordan vi driver klubben akkurat nå, jeg er ikke glad for dette her i det hele tatt..

 

Litt uenig med deg, er fornøyd med at vi ikke er eid av en som leker FM med klubben vår. Er skeptisk til Kroenke siden jeg vet lite om han og hvis du ser på ka Glazers har gjort med Man U.. Men Føler ikke at dagens styre viser nok ambisjoner i forhold til det vi har potensial til! Og Wenger er helt lik..

Jeg sier ikke at vi skal kjøre klubben i administrasjon men vise ambisjon i forhold til av hva vi har råd til.. Wenger må enten bli mer nødeløs i forhold til spillere som har vist seg å ikke være god nok, eller gå

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke annet om Kroenke en at jeg har hørt navnet, men jeg liker faen ikke tanken på amerikanske eiere, jeg er utrolig stolt over hvordan vi driver klubben akkurat nå, jeg er ikke glad for dette her i det hele tatt..

Nå er det jo slik at det er dette styret som driver klubben akkurat nå som har anbefalt alle aksjeeiere (inkludert seg selv) å selge til Kroenke ;)

Link to comment
Share on other sites

jeg tror at dette blir positivt på kort sikt. Ny eier skal markere seg og vil nok stille krav til Wenger i sommer. Tror dette betyr forsterkninger på sentrale plasser i laget.

 

Hvor Kroenke vil med klubben på lengre sikt er mer uvisst, men erfaringene fra USA viser vel at han kan sportbransjen og tenker langsiktig.

 

Jeg er forsiktig optimist.

Link to comment
Share on other sites

Dette ligner i utgangspunktet veldig på status quo med unntak av nasjonalitet.

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal mene.

 

Jeg tror det kommer til å bli bedre enn status quo. Hvis du leser innlegget mitt fra 23.12.10 i tråden jeg henviste til tidligere i dag i denne tråden, så får du litt informasjon om Kroenke fra noen som virker å ha god kjennskap til han.

 

Der fremkommer det at han ikke er fremmed for å frigi midler til kjøp av spillere, dersom laget presterer. Han stiller også strenge krav til de under seg. Så det spørs om ikke det blir stilt litt strengere krav til Wenger fremover enn hva tilfellet har vært tidligere.

 

Jeg stiller meg faktisk positiv til dette. Kroenke har selvfølgelig kastet seg inn i dette med forventninger om avkastning. Skal han få avkastning, må det også investeres for å kunne oppnå suksess. Desto mer suksess klubben har, desto mer penger kommer inn i kassa, og desto mer avkastning vil det bli på Kroenke. For meg er det likegyldig hvem som stikker av med utbyttet, så lenge Arsenal som klubb blir slagkraftig i det som virkelig teller, nemmelig på fotballbanen. Så lenge rapportene som har kommet om at Kroenke ikke vil legge eventuell gjeld knyttet til oppkjøpet over på klubben, så tror jeg dette kan ha vært noe av det mest fornuftige dagens styre noen gang har gjort.

 

Det er selvfølgelig trist at klubben ikke lenger har britiske eiere, men det er nødvendigvis ikke negativt. Selv om klubben skal fortsette å drive ihht normal forretningsskikk, kan klubben være tjent med å få inn litt nytt blod og litt andre måter å tenke på i forhold til hvordan man skal kunne oppnå suksess. Jeg tror det var i disse baner David Dein tenkte da han kontaktet Kroenke før han fikk sparken. Og er det en ting vi har lært gjennom alle år David Dein var i klubben, så er det at den mannen vet hva han driver med.

Link to comment
Share on other sites

Dette er både spennende og trist. Vet ikke helt hva jeg skal si. Lurer hvertfall på hva Wenger personlig har å si om dette!

 

Her ser du hva de involverte har å si:

 

Mr Kroenke, President of KSE, said:

"We are excited about the opportunity to increase our involvement with and commitment to Arsenal. Arsenal is a fantastic Club with a special history and tradition and a wonderful manager in Arsène Wenger. We intend to build on this rich heritage and take the Club to new success. I am delighted that Peter Hill-Wood has agreed to support us by continuing as Chairman.

 

We especially wish to acknowledge and thank the Board, Danny Fiszman and the Fiszman family as well as Lady Nina Bracewell-Smith and her family for the confidence they have had in me over the past years and in allowing us to move forward in this more prominent role."

 

Peter Hill-Wood, Chairman of Arsenal, said:

"The Board of Directors and I consider it a key responsibility to protect the ethos and spirit of the Club. Mr Kroenke, although relatively new to Arsenal, has shown himself to be a man who values and respects the history and traditions of this very special Club that we cherish. We are confident that he will be a safe custodian of its future.

 

At this time of transition I would like to pay particular tribute to Danny Fiszman for his immense contribution. Danny's vision and drive led the relocation to our new stadium, an historic move which will benefit the Club and its many passionate fans long into the future.

 

I would like to pay tribute to the important and long-standing role that the Bracewell-Smith family have played in Arsenal's history. The family have been staunch supporters of the Club for over 70 years and the Club is significantly indebted to them for the role that they have played in its development and success. We will be considering appropriate ways to mark this long and valued contribution."

 

Arsène Wenger, Manager of Arsenal, said:

"I have worked with Stan Kroenke at board meetings over the past couple of years and I believe he has the best interests of Arsenal at heart. He understands the Club's heritage and traditions and our ambition to run the Club in a way which protects our long term future."

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig trist at klubben ikke lenger har britiske eiere, men det er nødvendigvis ikke negativt. Selv om klubben skal fortsette å drive ihht normal forretningsskikk, kan klubben være tjent med å få inn litt nytt blod og litt andre måter å tenke på i forhold til hvordan man skal kunne oppnå suksess. Jeg tror det var i disse baner David Dein tenkte da han kontaktet Kroenke før han fikk sparken. Og er det en ting vi har lært gjennom alle år David Dein var i klubben, så er det at den mannen vet hva han driver med.

Vi er kanskje litt vel romantiske i forholdet til Arsenals eierskap?

Kroenke 30% og Usmanov 27% betyr at det er noen år siden Arsenal var engelskeid. Fiszman (16%) er riktignok født i England - av belgiske foreldre, og Bracewell-Smith (16%) er indisk... Totalt er vi nå oppe i 89% av Arsenal, hvor i beste fall 32% er semi-engelskeid... De to sistnevnte har vel britisk pass(?), men "engelskeid"? Veeel ;)

 

Dein var den som tok kontakt med Kroenke, men han var også den som solgte alle sine aksjer til Usmanov. Dein har gjort en formidabel innsats for Arsenal, men han har også sine feil og per nå er det vel mer enn klart at Gazidis har den rollen i Arsenal, så Dein kommer ikke tilbake. Dein var også på kollisjonskurs med styret ad ny stadion og ønsket et delt Wembley (med FA) fremfor Fiszmans alternativ: utvikle Ashburton Grove. Det som er hevet over enhver tvil er at David Dein er en ekte Arsenal-fan og skal ha all ære for den jobben han gjorde før Ashburton og Usmanov. Det blir bare udokumentarbar synsing å tro at Dein ville gjort en bedre jobb en Gazidis de siste årene. Jeg vet ikke hvem som er "best" av dem, men jeg vet hvem vi kommer til å ha fremover.

Link to comment
Share on other sites

Dein var den som tok kontakt med Kroenke, men han var også den som solgte alle sine aksjer til Usmanov. Dein har gjort en formidabel innsats for Arsenal, men han har også sine feil og per nå er det vel mer enn klart at Gazidis har den rollen i Arsenal, så Dein kommer ikke tilbake. Dein var også på kollisjonskurs med styret ad ny stadion og ønsket et delt Wembley (med FA) fremfor Fiszmans alternativ: utvikle Ashburton Grove. Det som er hevet over enhver tvil er at David Dein er en ekte Arsenal-fan og skal ha all ære for den jobben han gjorde før Ashburton og Usmanov. Det blir bare udokumentarbar synsing å tro at Dein ville gjort en bedre jobb en Gazidis de siste årene. Jeg vet ikke hvem som er "best" av dem, men jeg vet hvem vi kommer til å ha fremover.

 

Som jeg skrev i et tidligere innlegg i dag, så tviler jeg sterkt på at Dein kommer tilbake. Det ville kun skjedd dersom det var Usmanov som kjøpte opp klubben.

 

Poenget med at jeg skrev "Og er det en ting vi har lært gjennom alle år David Dein var i klubben, så er det at den mannen vet hva han driver med." var for å forsøke å få frem hvor positivt dette kan være for klubben. Mitt syn er at dersom David Dein fortsatt hadde vært i klubben, og Kroenke hadde endt opp med å kjøpe klubben, så ville mange fans ha hatt et annet syn rundt denne saken enn hva tilfelle er nå.

 

Ja, David Dein ødela for seg selv, med å være uenig rundt ny stadion, og ved å gå bak ryggen på styret når han kontaktet Kroenke. Man kan si hva man vil om DD, men han har alltid vært opptatt av at Arsenal skal ha best mulig arbeidsforhold i forhold til å oppnå suksess. Årsaken til at Dein ville gå for at Arsenal skulle dele Wembley med FA, var fordi han innså hvilket økonomisk hinder Ashburton Grove ville være de første årene (noe han forsåvidt har hatt veldig rett i). David Dein var opptatt av at Arsenal skulle kunne være best mulig slagkraftig på fotballbanen. Når flertallet i styret gikk for løsningen med Ashburton Grove begynte David Dein å se etter løsninger som kunne hjelpe klubben økonomisk i denne perioden, slik at et nytt stadion ikke skulle gå på bekostning av suksess på fotballbanen. Slik jeg har forstått det, var Kroenke den første personen Dein kontaktet etter at han fikk sparken, med tilbud om at han kunne få kjøpe aksjene hans. Kroenke avslo dette tilbudet, da han ikke ville komme på kant med styret i klubben, da han innså at han var avhengig av deres tillit dersom han noen gang skulle kunne få til å kjøpe opp hele klubben. Årsaken til at Dein valgte å selge til Usmanov vet jeg ikke, men man kommer ikke unna det faktum at Usmanov faktisk har en større formue enn Abramovich, og det faktum at Dein ble lovet posten som styreformann dersom Usmanov skulle klare å kjøpe opp hele klubben.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev i et tidligere innlegg i dag, så tviler jeg sterkt på at Dein kommer tilbake. Det ville kun skjedd dersom det var Usmanov som kjøpte opp klubben.

 

Poenget med at jeg skrev "Og er det en ting vi har lært gjennom alle år David Dein var i klubben, så er det at den mannen vet hva han driver med." var for å forsøke å få frem hvor positivt dette kan være for klubben. Mitt syn er at dersom David Dein fortsatt hadde vært i klubben, og Kroenke hadde endt opp med å kjøpe klubben, så ville mange fans ha hatt et annet syn rundt denne saken enn hva tilfelle er nå.

Ja, jeg er ikke uenig med deg, Kim. Det var mest en liten utblåsning mot en god del annet jeg har lest på blogger o.l. i det siste om hvordan Dein kunne "reddet verden". Det er ingen tvil om at Dein har hjertet i Arsenal. Angivelig [jeg tviler] skulle tom. Wenger ha spurt om han skulle trekke seg i sympati da Dein fikk sparken, men Dein svarte at det ville skade Arsenal for mye og ba ham bli... Den enkle forklaringen for Deins vedkommende er at han i sin iver valgte feil side, selv om han - som du sier - var innom Kroenke først. Det historien vel viser i dag er at Kroenke er enda smartere enn Dein?!

 

Jeg har håp om at Kroenke vil være bra for Arsenal på sikt - og jeg er temmelig overbevist om at vi nesten ikke vil merke noenting de nærmeste ukene (utenom en rekke udokumenterte spekulasjoner i presse og blogger) eller det som er igjen av sesongen. Dessuten vil vi nok ikke merke allverden i sommer heller, for Wenger blir ikke kjøpeglad over natten, og Kroenke har ikke hatt for vane å kjøpe spillere sportslig ansvarlig ikke vil ha.

 

Det som jeg er mest spent på akkurat nå er hva Usmanov kommer til å gjøre. Han er jo (heldigvis!) gjort litt maktesløs med sine 27%, men han er garantert potte sur for å ha blitt holdt i skvis og utenfor hele veien. Han har dessuten råd til å sitte på aksjene bare på trass...

Link to comment
Share on other sites

Det som jeg er mest spent på akkurat nå er hva Usmanov kommer til å gjøre. Han er jo (heldigvis!) gjort litt maktesløs med sine 27%, men han er garantert potte sur for å ha blitt holdt i skvis og utenfor hele veien. Han har dessuten råd til å sitte på aksjene bare på trass...

 

Usmanov kan forsåvidt ikke gjøre så veldig mye. Så lenge Kroenke eier over 50% av aksjene, har han i utgangspunktet all makt i klubben.

 

Han har råd til å sitte på aksjene bare på trass. Spørsmålet er forsåvidt hvor lenge han orke å operere som en unge i trassalderen, så lenge han aldri vil kunne påvirke driften av klubben

Link to comment
Share on other sites

Usmanov kan forsåvidt ikke gjøre så veldig mye. Så lenge Kroenke eier over 50% av aksjene, har han i utgangspunktet all makt i klubben.

Sant, men det er mer sannsynlig at det kommer noen gloser derfra enn at en overtakelse av Kroenke medfører store endringer i den nærmeste tiden. Jeg er redd mange har litt for store forventninger til at det vil "skje" noe. Jeg kjenner ikke til annet enn mediabildet av Usmanov, men ut fra det og tidligere utsagn kan man kanskje vente litt aparte oppførsel..?

 

Forøvrig kommer en Arseblog podcast ila. kort tid ("før 16:30") med Tim Payton fra AST: www.arseblog.com

Link to comment
Share on other sites

Personlig så ville jeg foretrukket at Arsenal-aksjene fortsatt var fordelt på flere aksjeeiere, men når dette oppkjøpet nå er fakta så er jeg en forsiktig optimistisk til dette oppkjøpet.

 

I valget mellom "pest eller kolera" ( usikker på hvem som er hva :-) ) så foretrekker jeg Kroenke framfor Usmanov. Jeg har vel kanskje ikke noen særdeles god grunn til å ta dette valget, men jeg stoler på "magefølelsen" her.

Jeg er svært usikker på hva Usmanov ville funnet på hvis han hadde fått kontrollen, samtidig så har jeg fått ett noenlunde positivt inntrykk av Kroenke. Det virker som at dei Kroenke-eide klubbene i statene drives bra og at Kroenke har ett brukbart rykte i motsetning til Glazierfamilien (Man U og Tampa Bay Buccaneers).

 

Kroenke er giftet inn i Walton familien, som kontrollerer butikkjeden Wall-Mart i USA, og det gir også en brukbar "ryggdekning" rent finansielt.

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...