Jump to content

Stan Kroenke


ben lakris

Recommended Posts

Håper og tror at en allianse med Kroenke kan holde Russeren borte. Og at nåværende styre og Kroenke styrer skuta. Ville vært best med bare britiske eiere, men med tanke på aksjerposisjonen i klubben tviler jeg stert på dette.

 

Ja, løpet virker kjørt med tanke på rent britisk eierskap i klubben. Og DET er kanskje ikke noe vi skal være så veldig bekymret for heller? For utenlandsk eierskap er ikke nødvendigvis galt i seg selv. Problemet er ikke at de er medeiere i klubben, men at de overtar hele kontrollen. Det er først da det er fare på ferde. Naturligvis øker risikoen jo større utenlandsk eierskap man opplever, men samtidig opprettholdes en slags "terrorbalanse" dersom det er minst to sterke blokker blant eierne. I så henseende kan Kroenke paradoksalt nok vise seg å bli en slags "redningsmann", dersom han velger å stille seg på samme side som den engelske fraksjonen i styret. Fiende i går, venn i morgen. I business er hukommelsen kort, og det er penga som rår... Og denne saken har jo aldri dreid seg om PERSONEN Kroenke, eller Usmanov for den saks skyld. De fleste av oss vet vel knapt noe om disse ut over det bildet vi har fått servert av media. Jeg har ingen grunn til å tro noe annet enn at de ønsker å tjene mest mulig penger på sin investering, selv om jeg kan være uenig i deres strategi for å oppnå dette. Men Kroenke er sikkert en edruelig forretningsmann i den forstand at han ikke uten videre setter ting over styr. Så selv om jeg på ingen måte ønsker at han skal få kontroll over klubben, kan han sikkert gjøre mye bra i et samarbeid med Hill-Wood & Co.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 289
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Å få personer som Kroenke inn som en av flere større aksjonerer har jeg ingenting i mot, men jeg har et stort problem med å få en "eneveldig" eier inn i klubben. På kort sikt kan kanskje slike eiere gi et løft, men jeg har ingen tro på den typen eierkonstellasjoner på lang sikt.

 

Ingen vet når Abramovitsj i Chelsea går lei, og klubben må klare finansieringen av dyre kontrakter uten tilskudd fra eier. I ManU har den amerikanske eieren sikret seg med å belåne klubben for å dekke sitt oppkjøp. Liverpool har to eiere med 50/50 andel, som ikke ser ut til å bli enige om hva de vil.

I Man City har men en eier som iflg dagens VG (16. mai, PS!! ta dette med en stor klype salt) vil sparke både manager og mesteparten av spillerne, for så å bygge opp et nytt lag.

 

Jeg har et inderlig håp om at Arsenal skal bestå med en eierstruktur som hovedsaklig består av engelske aksjonerer, gjerne sammen med en utlending eller to som har erfaringer med driften av store sportsselskaper internasjonalt.

 

Jeg ser at det er noen her på forumet som vil ha inn utlendinger ala Usmanov, som vil spytte penger i kassa til spillerkjøp. Der tror jeg at dagens politikk med å skaffe klubben en sunn økonomi, er den som vil gagne Arsenal i det lange løp.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

:)--><div class='quotetop'>QUOTE(Stefan B @ Jun 6 2008, 01:39 PM) 131677[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->

Da ser det ut som Kroenke skal bli med i styret...

 

http://www.arsenal.vitalfootball.co.uk/article.asp?a=507005

 

http://www.goal.com/en/Articolo.aspx?ContenutoId=725609

 

http://www.teletext.co.uk/football/news/63...me+Kroenke.aspx

Nærmer seg noe her ja. Tror nok at dette vil være bra. Litt friskt blod inn i rekkene.

http://www.thisislondon.co.uk/sport/articl...do?ito=newsnow&

http://www.mailonsunday.co.uk/sport/footba...d.html?ITO=1490

Link to comment
Share on other sites

Tror det er fornuftig av styret å komme godt overens med Kroenke. Det er tross alt bedre å ha en person som Kroenke som allerede er tungt inne i sport fra før av og vet hvordan man skal styre dette, enn en mann som Usmanov som ingen vet hva tenker og hvordan peiling han har på ting.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er fornuftig av styret å komme godt overens med Kroenke. Det er tross alt bedre å ha en person som Kroenke som allerede er tungt inne i sport fra før av og vet hvordan man skal styre dette, enn en mann som Usmanov som ingen vet hva tenker og hvordan peiling han har på ting.

 

Helt enig med deg! Usmanov er bare interessert i penger, mens Kroenke virker å ha mer interesse i klubben! :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 6 months later...

Litt usikker på hvor jeg skulle legge denne, men det er jo pga at Kroenke nå er eier...

 

Veldig spot on av Myles!

 

Nja, er vel ikke helt enig i at det er en innertier av den godeste Myles det her..Greit, han har noen poenger, noen av dem av den mer åpenbare sorten, men at Kroenkes aksjekjøp sist uke skal ha trigget Gazidis til plutselig å framstå slik han gjør er jeg ikke med på. Gazidis har siden dag én snakket slik, han har bare ikke gjort det så ofte, av naturlige årsaker. Han skal inn i jobben, gjøres kjent med klubb, media, spillere osv. Gazidis fyller, endelig, tomrommet etter David Dein, og det er jeg veldig, veldig glad for.

Kroenke er uten tvil den dominerende aksjonæren nå, men situasjonen er vel litt for kompleks til at han kan bli kalt "EIEREN" , som Myles gjør..

Ei heller er jeg enig i at Wenger nå befinner seg i en, hva skal vi si, ikke fullt så dominerende situasjon. Gazidis har nok begrenset arbeidsmengden til Wenger, men ikke mer enn han hadde under Dein. Jeg tror hverken Kroenke eller Gazidis ser på Wneger som "expendable", tvert i mot har Gazidis for få uker siden uttalt at Wenger har jobb i Arsenal så lenge han vil. Begge amerikanerne har sansen for Prosjekt Wenger. Men at det bør gi begynne å gi resultater er nok alle enige om..

Link to comment
Share on other sites

Visjonene og driven til DD har vært sårt savnet. Klubben har vært i et vacuum siden da og har kun blitt administrert. Er den offensive tankegangen endelig tilbake?

 

PS! Offensiv er ikke det samme som å tømme kontoen. Det er at styret setter høye sportslige mål, og ikke bare mål for eiendomsutvikling.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Virker ikke lovende, dette...

 

Dette er bekyrmingsverdig, av flere grunner. Man kan kanskje hevde at Kroenke er bedre enn Usmanov, men samtidig er dette som å velge mellom pest og kolera. Og det er faktisk litt oppsiktsvekkende at oppkjøpet skjer nå, i disse finanskrisetider. Naturligvis er det gunstig å kjøpe i nedgangstider, fordi det da er mulig å gjøre gode kjøp pga lav kurser. Men samtidig er jo ikke Arsenal-aksjene ute på åpen børs, og derfor ikke i så stor grad påvirket av konjunkturene. Samtidig er det jo litt besynderlig at de forrige aksjeeierne solgte nå, med mindre de måtte gjøre dette av økonomiske grunner. I tillegg er det uklart hvordan Kroenke klarte å hoste opp 400 millioner kroner nå. Det er ikke lett å skaffe slike summer til veie i disse tider, verken å skaffe lån eller å realisere andre verdier man sitter på for å skaffe likvider til oppkjøpet. Hvis pengene er skaffet gjennom lån frykter jeg at man er i ferd med å male seg inn i det samme hjørnet som Liverpool og ManU har gjort, at Kroenke drar med en stor gjeld som klubben "arver". Dette er det siste klubben trenger nå.

Link to comment
Share on other sites

Er vel heller ikke så positiv til hverken Kronke eller Usmanov.

Vi har gode eksempler på hva som har skjedd i Pool og United med amerikanske eiere.

Kjøper opp klubben og pøser sin gjeld inn i klubben.

Det er jo å håpe at dette ikke skjer med Kronke,men har mine sterke tvil.

Link to comment
Share on other sites

Det er forståelige bekymringer rundt dette, men vi skal ikke glemme at Kroenke har et meget godt forhold til både styret og for eksempel AST. Det må bety at hans visjoner for klubben er nogenlunde på linje med dagens, og at han neppe vil dynge ned klubben med mer gjeld. Det finnes selvsagt en mulighet for at Kroenke har løyet for de ovenevnte, men det vil i så fall være ekstremt tullete og bare slå tilbake på ham, så dum tror jeg ikke Kroenke er.

Ser helst at amerikaneren ikke tar over hele klubben, men om det er alternativet til at Jabba the Hut skal kontrollere Arsenal, sier jeg ja takk.

Link to comment
Share on other sites

Det er forståelige bekymringer rundt dette, men vi skal ikke glemme at Kroenke har et meget godt forhold til både styret og for eksempel AST. Det må bety at hans visjoner for klubben er nogenlunde på linje med dagens, og at han neppe vil dynge ned klubben med mer gjeld. Det finnes selvsagt en mulighet for at Kroenke har løyet for de ovenevnte, men det vil i så fall være ekstremt tullete og bare slå tilbake på ham, så dum tror jeg ikke Kroenke er.

Ser helst at amerikaneren ikke tar over hele klubben, men om det er alternativet til at Jabba the Hut skal kontrollere Arsenal, sier jeg ja takk.

 

Enig i dette! Jeg tror ikke Kroenke kommer til å kjøre samme løp som de andre amerikanerne og russerne som er inne i engelsk fotball, jeg tror at han har fått litt av Arsenals mentalitet inn ved at han har sittet i styret en stund nå og vil fortsette det arbeidet som dagens styre gjør!

Link to comment
Share on other sites

Dette ser absolutt lovende ut, syntes jeg! Kroenke ser ut til å ha hodet på rett plass, og alt er bedre enn russere og oljesjeiker. Eierene i Liverpool og Man Utd. har kanskje feilet litt, men vi kan ikke sette alle amerikanere i samme bås.

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har forstått så er ikke aksjene Kroenke har overtatt fra Fizmann og Carr betalt ennå... Mye tyder på at disse 400 millionene vil være lånte midler og akkurat det skremmer meg.

Det er mulig Kroenke er av en annen kaliber enn eierne i United og Liverpool men jeg har mine tvil.

 

Nå er det nok det uungåelige som er i ferd med å skje så vi får vel bare krysse det vi har for at Kroenke er "the real deal".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

http://fourfourtwo.com/news/england/33614/default.aspx

 

Skal man tro det man leser ser det ut som om det bygges opp to tårn med aksjer. et med forankring i øst og et med forankring i vest. Samarbeider øst og vest har de over 50% av aksjene.

Er vi også på kanten til ikke å være en "engelsk" klubb lenger?

Og hva vil disse gutta, er de på samme lag?

Link to comment
Share on other sites

http://fourfourtwo.com/news/england/33614/default.aspx

 

Skal man tro det man leser ser det ut som om det bygges opp to tårn med aksjer. et med forankring i øst og et med forankring i vest. Samarbeider øst og vest har de over 50% av aksjene.

Er vi også på kanten til ikke å være en "engelsk" klubb lenger?

Og hva vil disse gutta, er de på samme lag?

 

Nei, disse gutta er ikke på samme lag, i hvertfall ikke i utgangspunktet.

Begge ønsker nok en kontroll over klubben, men der Usmanov vil gjøre Arsenal avhengige av investorene, ønsker Kroenke at klubben skal være selvforsynt med midler, som i dag.

Pr i dag sitter helt klart Kroenke på de sterkeste kortene, jfr posisjonen i styret og respekten fra Gazidis.

Men ting kan endres raskt, og mye vann skal renne under brua før denne sagaen er oppe og avgjort. Hva som skjer med aksjeposten til Bracewell-Smith er første spørsmål..

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...