Jump to content

Dagens Nedtur


henry#14

Recommended Posts

  • Replies 447
  • Created
  • Last Reply

Dagens nedtur er helt klart Steffen Kjærgaard! Dere må mer enn gjerne si at alle er dopet og at sykkelsporten er noe dritt osv, men TdF er et av høyedepunktene mine hver sommer, og det skuffer meg stort at en i det norske sykkelmiljøet, og i tillegg "sjefen sjøl" har brukt doping, selv om han kanskje var den med størst mistanker rettet mot seg... Nesten så en ikke tror på Hushovd og de andre godgutta lenger heller! Svært skuffende.

Link to comment
Share on other sites

Sykkelsporten er ødelagt. Prestasjoner blir gang på gang overskygget av dopingskandaler, ikke kan jeg forstå hvorfor idrettsutøvere begir seg ut på slikt, da de egentlig har alt å tape når alt kommer til alt. At det ble bevist at Armstrong var dopet og nå har mistet sine titler skar hardt i hjertet. Vokste opp med Armstrong på tven, og selvom det ikke var så fryktelig morsomt for en ung Hedly å se på sykkel for mange år siden, så var det alltid stas å se innspurtene med Armstrong, som var for meg en av de største legendene i sport generelt. Det er han så definitivt ikke nå lenger.

Link to comment
Share on other sites

Sykkelsporten er ødelagt. Prestasjoner blir gang på gang overskygget av dopingskandaler, ikke kan jeg forstå hvorfor idrettsutøvere begir seg ut på slikt, da de egentlig har alt å tape når alt kommer til alt. [...]

 

Men uten doping har de kanskje ingenting å vinne?

 

Det er bare å sette seg ned og vente på hvem neste storavsløring blir. Som du er inne på, Hedly, så kan det bli ubehagelig. Hva om for eksempel Bjørn Dæhlie skulle stå frem som tidligere dopingbruker? Da rakner vel alt.

Link to comment
Share on other sites

Men uten doping har de kanskje ingenting å vinne?

 

Og akkurat derfor er sporten ødelagt. Når det ikke lenger er mulig å konkurrere på toppnivå uten å bruke ulovlige midler for å bedre prestasjonene sine, så er det ikke lenger idrett . Hvem er ærlig, hvem er uærlig? Hvem er egentlig best?

Link to comment
Share on other sites

At det ble bevist at Armstrong var dopet og nå har mistet sine titler skar hardt i hjertet.

 

Nå har det vel ikke blitt bevist noe som helst i utgangspunktet. Man har ikke et eneste håndfast bevis i saken, altså positiv dopingtest. Det eneste man har, er "såkalte vitner" som er blitt tatt for løgn gang på gang. Enkelte av dem som har blitt tilbudt en symbolsk utestengelse for å stå frem å innrømme doping med Lance Armstrong. Mon tro om det har dukket opp positive tester hos disse rytterne. Misforstå meg rett, da jeg er overbevist om at Armstrong var dopet like mye som alle andre han syklet sammen med, men denne saken har rett og slett vært en heksejakt fra dag 1. Denne saken har i utgangpunktet ikke tjent til noen ting, for da må de gå etter alle som vant store ting på den tiden. Hva med Merckx? Hinault? Indurain og andre store ryttere som garantert var dopet når de vant ting. Skal man gå like hardt etter disse også? Man har brukt det faktum at Armstrong har tjent mye penger på syklingen som grunn til å ta han. Hva med Merckx da? Hva har ikke han tjent på å produsere sykler? Og hadde han solgt like mange sykler om han ikke var så stor innenfor sykkelsporten?

 

For sykkelsporten sin del, hadde det vært best å la fortid være fortid, og konsentrere seg om å ta de som doper seg nå. Før så var det uansett de beste som vant, etter som stort sett alle dopet seg uansett. Mens i dagens sykkelsport er det et fåtall som doper seg, og disse får et helt annet fortrinn i dag enn de gjorde på Armtrongs tid.

 

USADA og UCI har besluttet å frata han alle 7 tour de francetitlene. Ledelsen i tdf svarer med å la de 7 årene stå oppført uten vinner. Av den enkle grunn at de mest sannsynligvis vil slite med å finne noen rene ryttere nedover på listen. Og for de fleste av de som er glad i sykkelsporten vil uansett Armstrong være vinner av tdf 7 år på rad, uavhengig av hva USADA og UCI måtte mene

Link to comment
Share on other sites

 

Nå har det vel ikke blitt bevist noe som helst i utgangspunktet. Man har ikke et eneste håndfast bevis i saken, altså positiv dopingtest. Det eneste man har, er "såkalte vitner" som er blitt tatt for løgn gang på gang. Enkelte av dem som har blitt tilbudt en symbolsk utestengelse for å stå frem å innrømme doping med Lance Armstrong. Mon tro om det har dukket opp positive tester hos disse rytterne. Misforstå meg rett, da jeg er overbevist om at Armstrong var dopet like mye som alle andre han syklet sammen med, men denne saken har rett og slett vært en heksejakt fra dag 1. Denne saken har i utgangpunktet ikke tjent til noen ting, for da må de gå etter alle som vant store ting på den tiden. Hva med Merckx? Hinault? Indurain og andre store ryttere som garantert var dopet når de vant ting. Skal man gå like hardt etter disse også? Man har brukt det faktum at Armstrong har tjent mye penger på syklingen som grunn til å ta han. Hva med Merckx da? Hva har ikke han tjent på å produsere sykler? Og hadde han solgt like mange sykler om han ikke var så stor innenfor sykkelsporten?

 

For sykkelsporten sin del, hadde det vært best å la fortid være fortid, og konsentrere seg om å ta de som doper seg nå. Før så var det uansett de beste som vant, etter som stort sett alle dopet seg uansett. Mens i dagens sykkelsport er det et fåtall som doper seg, og disse får et helt annet fortrinn i dag enn de gjorde på Armtrongs tid.

 

USADA og UCI har besluttet å frata han alle 7 tour de francetitlene. Ledelsen i tdf svarer med å la de 7 årene stå oppført uten vinner. Av den enkle grunn at de mest sannsynligvis vil slite med å finne noen rene ryttere nedover på listen. Og for de fleste av de som er glad i sykkelsporten vil uansett Armstrong være vinner av tdf 7 år på rad, uavhengig av hva USADA og UCI måtte mene

 

det blir helt feil å si at det ikke fins noen bevis i denne saken. Så vidt meg bekjent er rapporten som dokumenterer dopingbruken til Armstrong & co på over 1000 - tusen - sider, og selv om det ikke foreligger noen positiv dopngprøve av Armstrong dokumenterer rapporten hvordan de nettopp klarte å unngå at dopingprøvene ble positive. Rapporten dokumenterer meget grundig, og ut over enhver rimelig tvil at dette er det mest systematiske og organiserte dopingbruken noen gang, ikke bare fra en enkelt utøvers side, men et helt lag. Selv om du sikkert har rett i at de fleste andre i tetsjiktet også var dopet, kan jeg ikke se at dette var noen formildende omstendighet for Armstrong. Han er og blir en juksemaker, og andres feil kan aldri legitimere egne feil. Så enkelt er det. Og selv om han nå blir ribbet for ære, berømmelse og titler, så her dette jukset vært meget lukrativt for Armstrong. Selv om han kanskje må betale tilbake prispenger fra TdF på over 20 millioner kroner, så er dette smuler sammenliknet med formuen til Armstrong, som så vidt jeg har lest er på over 700 millioner kroner, en formue han altså har bygget seg opp gjennom dette systematiske jukset. Dette er svindel i stor stil!

 

Og den som står mest ribbet tilbake er egentlig sporten selv. Hvem bryr seg egentlig om hvem som vant i de ulike årene? Er det noen troverdig vinner i det hele tatt her? Har det noen verdi eller mening lenger? Den som VIRKELIG er glad i sykkelsport burde jo heller være skikkelig forbanna på Armstrong og alle de andre doperne, som har dratt sykkelsporten ned i søla på denne måten. Og selv om det er få dopingsaker i fotball, så har den økonomiske dopingen vi har sett de senere årene, et fanteri som fotballens maktapparat har virket ute av stand til å gjøre noe med, gjort at jeg har fått et liknende likegyldig syn på fotball. Gleden ved å følge med er synkende. Kall meg gjerne naiv, men det er så lang avstand mellom liv og lære innenfor fotballens maktapparat at man får en følelse av avmakt. Og spesielt med Chelsea og ManC har også engelsk fotball for alvor blitt dratt ned i søla.

 

Og selv om det kanskje ikke er ment sånn, men ditt tilsynelatende "forsvar" for juksemakere som Armstrong virker helt malplassert Kim. Særlig når man også setter det i et større perspektiv.

Link to comment
Share on other sites

Gårdagens nedtur var av den vanlige arten. Jeg orker ikke se Manu vinne, så jeg sjekker stillingen på nettet. United lå under så jeg valgte å logge meg på kampen, akkurat i tide til å se Evans rote inn utligningen. Ikke lenge etter så scoret Hernandez også og nedturen var komplett. Da var det bare å logge seg av nettet med en eneste gang slik at jeg slapp å se RvP og de andre svina feire seieren. I tillegg endte vel den andre kampen i gruppen på best tenkelige måte for dem også.

 

Jeg virkelig hater Manu!

Link to comment
Share on other sites

komiske-ali.jpeg

 

I've been better, but I've also been worse..

 

For meg stiller Lance Armstrong nå i Bernie Madoff-klassen. Økonomisk svindel på svært høyt nivå. Det er på tide at doperne straffes derefter!

 

At man ikke har noen positiv prøve fra Armstrong kan ganske enkelt forklares med at man lenge manglet tester som avslørte EPO. Og at juksepavene brukte j*** mye penger på å ligge det ene nødvendige skrittet foran dopingjegerne. Det kan ikke være slik at man skal slippe straff bare man bruker nok penger og er "flink" nok til å jukse.

 

Bevismaterialet mot Armstrong forøvrig, er overveldende. Alt og alle hans suksess var bygget på, er avkledd og avslørt som juksemakere. En positiv prøve/tilståelse er én av 1000 brikker i et stort puslespill. For alle andre enn Miguel Indurain er bildet allerede krystallklart!

Link to comment
Share on other sites

Gårdagens nedtur var av den vanlige arten. Jeg orker ikke se Manu vinne, så jeg sjekker stillingen på nettet. United lå under så jeg valgte å logge meg på kampen, akkurat i tide til å se Evans rote inn utligningen. Ikke lenge etter så scoret Hernandez også og nedturen var komplett. Da var det bare å logge seg av nettet med en eneste gang slik at jeg slapp å se RvP og de andre svina feire seieren. I tillegg endte vel den andre kampen i gruppen på best tenkelige måte for dem også.

 

Jeg virkelig hater Manu!

 

Tapapa da.. du burde virkelig sjekke første punktet i Tusmos medisinkokebok. :P

Link to comment
Share on other sites

Og selv om det kanskje ikke er ment sånn, men ditt tilsynelatende "forsvar" for juksemakere som Armstrong virker helt malplassert Kim. Særlig når man også setter det i et større perspektiv.

 

Poenget mitt i denne saken, er at denne saken aldri har handlet om å få bukt med doping. Den har kun handlet om å ta Armstrong. Det blir litt som den gangen UEFA var klare til å korsfeste Eduardo for forsøk på filming, men hadde ingen planer om å slå ned på filming generelt. Hadde man virkelig gått til verket, og sørget for å ta for seg alle profilerte syklister som har vært gjennomsyret av dop, og tjent store penger på å jukse, så hadde saken blitt en helt annen. Hvorfor får f. eks Bjarne Riis fortsette å være sportsdirektør? Han var jo en del av det gamle Telecomlaget, hvor organisert doping virkelig så dagens lys. Burde ikke han strippes for all heder og ære, og utestenges fra sporten til evig tid. Slik som Armstrong har blitt. Et annet poeng som gjør det klart for meg at denne saken har handlet om å ta Armstrong, og ikke bekjempe doping, er måten aktive syklister som har blitt tatt med buksa nede når det kommer til doping, slipper unna med en symbolsk straff. De går jo knapt glipp av et eneste sykkelritt. Hvorfor blir ikke disse strippet for heder og ære? Hvorfor må ikke disse betale tilbake premiepenger? Og hvorfor tror du årene 99-05 blir stående uten seierherre? Fordi det ville vært umulig å finne noen på deltakerlisten som ikke var dopet.

 

Jeg forsvarer ikke det faktum at Armstrong har dopet seg. Jeg går til angrep på det som jeg oppfatter som en heksejakt av dimensjoner, og som ikke handler om det det blir påstått å handle om.

Link to comment
Share on other sites

 

Poenget mitt i denne saken, er at denne saken aldri har handlet om å få bukt med doping. Den har kun handlet om å ta Armstrong. Det blir litt som den gangen UEFA var klare til å korsfeste Eduardo for forsøk på filming, men hadde ingen planer om å slå ned på filming generelt. Hadde man virkelig gått til verket, og sørget for å ta for seg alle profilerte syklister som har vært gjennomsyret av dop, og tjent store penger på å jukse, så hadde saken blitt en helt annen. Hvorfor får f. eks Bjarne Riis fortsette å være sportsdirektør? Han var jo en del av det gamle Telecomlaget, hvor organisert doping virkelig så dagens lys. Burde ikke han strippes for all heder og ære, og utestenges fra sporten til evig tid. Slik som Armstrong har blitt. Et annet poeng som gjør det klart for meg at denne saken har handlet om å ta Armstrong, og ikke bekjempe doping, er måten aktive syklister som har blitt tatt med buksa nede når det kommer til doping, slipper unna med en symbolsk straff. De går jo knapt glipp av et eneste sykkelritt. Hvorfor blir ikke disse strippet for heder og ære? Hvorfor må ikke disse betale tilbake premiepenger? Og hvorfor tror du årene 99-05 blir stående uten seierherre? Fordi det ville vært umulig å finne noen på deltakerlisten som ikke var dopet.

 

Jeg forsvarer ikke det faktum at Armstrong har dopet seg. Jeg går til angrep på det som jeg oppfatter som en heksejakt av dimensjoner, og som ikke handler om det det blir påstått å handle om.

 

fair enough, og ja, jeg er enig i at sykkelsporten i seg selv har så mange svin på skogen at det som nå skjer kan oppfattes som en form for dobbeltmoral, og kanskje en heksejakt. Men i den sammenheng er det minst to viktige momenter man må se på. For det første gjenstår det å se om Armstrong-saken representerer et veiskille for sykkelsporten. Hvis dette markere et endelig oppgjør med doping som sådan, og sportens organer klarer å rydde opp, og holde sin sti ren fremover, ja da har det kommet noe godt ut av denne saken. Det gjenstår å se, og jeg synes det er litt for tidlig å felle noen dom over denne del av prosessen. Og for det andre, hvis man først skulle bestemme seg for å ta et endelig oppgjør med doping innenfor sykkelsporten, så er det naturligvis aller vitkigst å ta den største fisken av dem alle. For Armstrong-saken handler som sagt ikke om en enkeltstående rytter som doper seg. Den handler om et systematisk organisert støtteapparat. Og kanskje det er slik i dag, at anti-doping-arbeidet er kommet så langt at man er avhengig av et slik støtteapparat for å kunne dope seg og unngå å bli tatt. Nettopp derfor var det MYE viktigere å ta Armstrong & Co enn alle mulige enkeltutøvere som har dopet seg opp gjennom årene. Armstrong-saken gir mer enn noe assosiasjoner tilbake til den kalde krigen, og de tingene DDR og Sovjet-unionen holdt på med

Link to comment
Share on other sites

 

fair enough, og ja, jeg er enig i at sykkelsporten i seg selv har så mange svin på skogen at det som nå skjer kan oppfattes som en form for dobbeltmoral, og kanskje en heksejakt. Men i den sammenheng er det minst to viktige momenter man må se på. For det første gjenstår det å se om Armstrong-saken representerer et veiskille for sykkelsporten. Hvis dette markere et endelig oppgjør med doping som sådan, og sportens organer klarer å rydde opp, og holde sin sti ren fremover, ja da har det kommet noe godt ut av denne saken. Det gjenstår å se, og jeg synes det er litt for tidlig å felle noen dom over denne del av prosessen. Og for det andre, hvis man først skulle bestemme seg for å ta et endelig oppgjør med doping innenfor sykkelsporten, så er det naturligvis aller vitkigst å ta den største fisken av dem alle. For Armstrong-saken handler som sagt ikke om en enkeltstående rytter som doper seg. Den handler om et systematisk organisert støtteapparat. Og kanskje det er slik i dag, at anti-doping-arbeidet er kommet så langt at man er avhengig av et slik støtteapparat for å kunne dope seg og unngå å bli tatt. Nettopp derfor var det MYE viktigere å ta Armstrong & Co enn alle mulige enkeltutøvere som har dopet seg opp gjennom årene. Armstrong-saken gir mer enn noe assosiasjoner tilbake til den kalde krigen, og de tingene DDR og Sovjet-unionen holdt på med

 

Hvis saken fører til at de får rensket opp både i fortid, nåtid og fremtid, så er jeg enig med deg i at saken i så tilfelle har bringt med seg noe positivt.

 

I forhold til det andre du skriver, så er problemet at Armstrong ikke er den største fisken. Ja, han er den enkeltrytteren som har vunnet mest, men når det kommer til organisert doping, så blir det apparatet rundt Armstrong & Co bare som småtteri å regne sammenlignet med den organiserte dopingen som foregikk i gamle Telecom, hvor man hadde ryttere som Bjarne Riis, Erik Zabel, Jan Ullrich osv. Dersom de som nå påstår at de vil dopingen til livs, så må de sørge for å fjerne alle som er tatt for doping fra sykkelsporten. Dette gjelder både syklister og lagledere.

 

Og årsaken til at jeg skriver som jeg skriver, er ikke fordi jeg støtter doping, for det gjør jeg absolutt ikke. Jeg reagerer på måten ting har blitt håndtert. Armstrong blir kastet ut av idretten for det han har gjort, mens Bjarne Riis som har vært involvert i organisert doping får holde frem å tjene penger på sporten. Hinault er sterkt involvert i arrangeringen av TdF. Eddie Merckx har tjent store penger på å produsere sykler. Alle disse har tjent penger på å dope seg, men får likevel ta del i sykkelsporten. Enten så må de la fortid være fortid, eller så må de sørge for å brenne hele gjengen på bålet

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det bedre å brenne èn juksemaker enn ingen juksemakere

Er det? generelt vil jo det å ta en , men la andre gå få det hele til å fremstå vilkårlig, slik det gjorde da Uefa bestemte seg for å utestenge Eduardo...

Link to comment
Share on other sites

 

Er det? generelt vil jo det å ta en , men la andre gå få det hele til å fremstå vilkårlig, slik det gjorde da Uefa bestemte seg for å utestenge Eduardo...

 

Visst er det bedre når bevisbyrden er slik den er. I tillegg er det noe med foreldelse inne i bildet, så selv når fokuset er slik det er så kan man ikke grave 20-30-50 år tilbake i tid.

 

Føler meg trygg på at de som blir tatt i fremtiden vil få samme behandling som armstrong etc.

 

Skal også sies at ingen har tjent så mye penger på dopbruken sin som Armstrong.

Link to comment
Share on other sites

Er det? generelt vil jo det å ta en , men la andre gå få det hele til å fremstå vilkårlig, slik det gjorde da Uefa bestemte seg for å utestenge Eduardo...

 

Vel, nå Armstrong saken faktisk talt noe helt annet enn Eduardo saken.

 

Kim: Lance Armstrong er ingen scapegoat. Det ER et faktum, beound reasonable doubt, og selv uten konkret positiv dopingprøve, men gjennom tusenvis av enkeltbevis og innrømmelser, at US Postal var et organisert dopreir av dimensjoner. Kanskje et av de størst og mest velorganiserte.gjennom hele sykkelhistorien. Det er vel strengt tatt ikke umulig at nettopp DET var grunnen til blandt annet 7 triumfer i TdF?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Nei og nei...

 

Neste helg når vi møter Spurs har dama og jeg planlagt å feire vårt jubileum med hotellweekend i hovedstaden. Konsert og restaurantbesøk og alt er klart. Barnefri.

 

Så ringer en kompis som er spursfan. I jobben sin så kjøper han en del reklame fra TV2. Slik hadde han fått kloa i 6 VIPbilletter til NLD. I en boks, møte spillere/trenere (?), fri børst. Han ville gjerne ha med meg på et stjernelag av foppalguttær, som er gærne å feste med.

 

Jeg må grine litt, kjenner jeg.

Link to comment
Share on other sites

Nei og nei...

 

Neste helg når vi møter Spurs har dama og jeg planlagt å feire vårt jubileum med hotellweekend i hovedstaden. Konsert og restaurantbesøk og alt er klart. Barnefri.

 

Så ringer en kompis som er spursfan. I jobben sin så kjøper han en del reklame fra TV2. Slik hadde han fått kloa i 6 VIPbilletter til NLD. I en boks, møte spillere/trenere (?), fri børst. Han ville gjerne ha med meg på et stjernelag av foppalguttær, som er gærne å feste med.

 

Jeg må grine litt, kjenner jeg.

Så viktig kan ikke dama være. God tur til NLD.

Link to comment
Share on other sites

Nei og nei...

 

Neste helg når vi møter Spurs har dama og jeg planlagt å feire vårt jubileum med hotellweekend i hovedstaden. Konsert og restaurantbesøk og alt er klart. Barnefri.

 

Så ringer en kompis som er spursfan. I jobben sin så kjøper han en del reklame fra TV2. Slik hadde han fått kloa i 6 VIPbilletter til NLD. I en boks, møte spillere/trenere (?), fri børst. Han ville gjerne ha med meg på et stjernelag av foppalguttær, som er gærne å feste med.

 

Jeg må grine litt, kjenner jeg.

 

Skjønner at det frister, men du kan trøste deg med at du har gjort et riktig valg. Kan jo være en ide å la kona (eller dama var det vel), få vite hva du ofrer. Da kjøper du deg litt kred du kan bruke en annen gang ;)

Link to comment
Share on other sites

Nei og nei...

 

Neste helg når vi møter Spurs har dama og jeg planlagt å feire vårt jubileum med hotellweekend i hovedstaden. Konsert og restaurantbesøk og alt er klart. Barnefri.

 

Så ringer en kompis som er spursfan. I jobben sin så kjøper han en del reklame fra TV2. Slik hadde han fått kloa i 6 VIPbilletter til NLD. I en boks, møte spillere/trenere (?), fri børst. Han ville gjerne ha med meg på et stjernelag av foppalguttær, som er gærne å feste med.

 

Jeg må grine litt, kjenner jeg.

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...