Jump to content

Skader


Magnus87

Recommended Posts

-----------------

 

Og så? Dette kan vel ikke komme som en overraskelse all den tid disse spillerne var fast i første 11-eren til Arsenal, og bortsett fra Judas så har ingen av de andre fast plass på sine nye lag. Slitasjen på disse (foruten Judas) er betydelig lavere enn når de var hos oss. For Judas så begynner vel skadene å komme hyppigere for han i ManU også nå.

 

Ehh? :wacko:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 824
  • Created
  • Last Reply

 

Nasri, Fabregas og van Persie er faste på sine respektive klubblag.

 

Nasri var involvert i 44, 34 og 46 kamper på sine 3 sesonger hos Arsenal. Så langt står han med 45, 38 og 33 for City. Flesteparten av kampene fra start.

 

Fabregas var involvert i 45, 33, 36 og 36 kamper sine siste 4 sesonger i Arsenal. I Barcelona står han så langt med 48, 48 og 42 for Barcelona. Det er bare latterlig når folk prøver å påpeke at Cesc "ikke er fast". De siste to sesongene er han sammen med Messi den spilleren som har spilt mest for Barcelona både fra start og generelt sett.

 

Song var involvert i 15, 48, 38, 42 og 46 kamper sine siste 5 sesonger i Arsenal. I Barcelona har det bare blitt 34 og 25 kamper. Song har dog aldri vært en av de spillerene som har slitt mye med skader.

 

Van Persie hadde 44, 19, 33 og 48 kamper totalt på sine siste 4 sesonger. I United så har det blitt 48 og 20 så langt. Hadde dog maksimalt med skader i Arsenal.

 

Özil derimot. De siste 5 sesongene spilte han 47, 44, 53, 52 og 52 kamper. I Arsenal har det blitt 34 kamper og allerede et par-tre skadeavbrekk.

 

Utifra hva man ser i disse ekstremt få eksemplene er at enkelte nøkkelspillere i Arsenal blir kjørt i grunnen. Fabregas og Özil er gode eksempler. I henholdsvis Barcelona og Real Madrid så blir/ble disse to passet ekstremt godt på for å unngå slitasje. I Arsenal derimot så er det 90 minutter opptil flere ganger i uka og det spiller en stor rolle. Selvfølgelig det kan bare være uflaks at Özil pådro seg den skaden mot Bayern, men jeg har sagt det siden november at Wenger må passe på å rotere laget og da særlig de spillerene som spiller 90 minutter uke inn og ut. Det samme sa jeg om Ramsey og vi vet vel alle hva som skjedde der.

 

Andre eksempler er også f.eks. Wilshere. Gutten spilte så og si alt i 10/11 sesongen og var deretter skadet i halvannet år i strekk etter det. Når man spiller rundt 50 kamper i løpet av en sesong (60+ hvis man tar med landslagsspill også) så sier det seg selv at det er veldig viktig at spillerene får tilstrekkelig med hvile. Dette området her er tydeligvis Arsenal sin akilleshæl. Hva det kommer av vet jeg ikke, men det er et eller annet som ikke fungerer som det skal.

 

Tror det blir feil å se blindt på antall kamper i denne sammenhengen. Her vil det bli mer riktig å se på antall spilte minutter. Vil anta at Fabregas har mange færre spilte minutter pr. sesong i Barcelona sammenlignet med hva han hadde i Arsenal. I tillegg er Premier Leauge en mye mer fysisk liga enn La Liga. Man blir oftere utsatt for stygge taklinger.

 

Når det gjelder Nasri, så var det ikke uten grunn at han fikk tilnavnet Bench boy i starten. Han hadde lite tillit under Mancini, og kom som oftest inn som innbytter. Har fått mer tillitt og flere spilleminutter under Pellegrini, og har allerede vært ute med et lengre skadeavbrekk denne sesongen.

 

Ja, kanskje er det noe feil i Arsenal som gjør at våre spillere blir mer skadet enn hva tilfellet er i andre klubber. Jeg tror hovedproblemet ligger i spillestilen vår, kombinert med at vi har litt for mange lettbente teknikere som naturlig nok blir utsatt for mange sene taklinger og konstante småspark på legger og ankler. Kan være at jeg har dårlig hukommelse, men mener vi hadde færre skader i perioden fra 01-04 hvor vi spilte en mye mer direkte fotball, og var mindre opptatt av possession.

Link to comment
Share on other sites

 

Nasri, Fabregas og van Persie er faste på sine respektive klubblag.

 

Nasri var involvert i 44, 34 og 46 kamper på sine 3 sesonger hos Arsenal. Så langt står han med 45, 38 og 33 for City. Flesteparten av kampene fra start.

 

Fabregas var involvert i 45, 33, 36 og 36 kamper sine siste 4 sesonger i Arsenal. I Barcelona står han så langt med 48, 48 og 42 for Barcelona. Det er bare latterlig når folk prøver å påpeke at Cesc "ikke er fast". De siste to sesongene er han sammen med Messi den spilleren som har spilt mest for Barcelona både fra start og generelt sett.

 

Song var involvert i 15, 48, 38, 42 og 46 kamper sine siste 5 sesonger i Arsenal. I Barcelona har det bare blitt 34 og 25 kamper. Song har dog aldri vært en av de spillerene som har slitt mye med skader.

 

Van Persie hadde 44, 19, 33 og 48 kamper totalt på sine siste 4 sesonger. I United så har det blitt 48 og 20 så langt. Hadde dog maksimalt med skader i Arsenal.

 

Özil derimot. De siste 5 sesongene spilte han 47, 44, 53, 52 og 52 kamper. I Arsenal har det blitt 34 kamper og allerede et par-tre skadeavbrekk.

 

Utifra hva man ser i disse ekstremt få eksemplene er at enkelte nøkkelspillere i Arsenal blir kjørt i grunnen. Fabregas og Özil er gode eksempler. I henholdsvis Barcelona og Real Madrid så blir/ble disse to passet ekstremt godt på for å unngå slitasje. I Arsenal derimot så er det 90 minutter opptil flere ganger i uka og det spiller en stor rolle. Selvfølgelig det kan bare være uflaks at Özil pådro seg den skaden mot Bayern, men jeg har sagt det siden november at Wenger må passe på å rotere laget og da særlig de spillerene som spiller 90 minutter uke inn og ut. Det samme sa jeg om Ramsey og vi vet vel alle hva som skjedde der.

 

Andre eksempler er også f.eks. Wilshere. Gutten spilte så og si alt i 10/11 sesongen og var deretter skadet i halvannet år i strekk etter det. Når man spiller rundt 50 kamper i løpet av en sesong (60+ hvis man tar med landslagsspill også) så sier det seg selv at det er veldig viktig at spillerene får tilstrekkelig med hvile. Dette området her er tydeligvis Arsenal sin akilleshæl. Hva det kommer av vet jeg ikke, men det er et eller annet som ikke fungerer som det skal.

--------------

Vel, vi har "løgn, forbannet løgn og statistikk" som Disraeli sa engang. Tallene du presenterer er jo klare de, men jeg mener at disse spillerne langt fra spiller fra start i alle kamper for sine respektive lag, slik som de gjorde for Arsenal. Det er iallefall slik jeg opplever det, men kan da ikke underbygge med statistikk. Hadde vært mer interssant å se på hvor mange spilte minutter per sesong de har.

 

At de spiller like mye som for Arsenal er jo heller ingen sak, all den tid de stort sett var ute med skade mens de spilte for oss :proud:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette er som vanlig helt forferdelig. Ikke bare er vi på topp, men det er stort sett end-of-season skader.

 

- Vi spiller flest kamper men roterer minst

- Vi har uansett for liten bredde

- Vi tar spillere for raskt tilbake etter skade?

- Spillerne er sprø som kjeks

- Medisinske apparatet er inkompetent

- Vi trener feil

 

Sannheten er vel en kombinasjon av dette.....

Link to comment
Share on other sites

Etter kampen var det ett par uker på Ramsey, idag er det "noen" uker. Jeg tror personlig han ikke spiller mer iår :/

Vil tro Özil kommer tilbake helt på slutten, ellers må vi nok klare oss med de som er (bortsett fra Monreal som vel var klar straks)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Før Wigan kampen i helgen:

 

TEAM NEWS: Gibbs, Ox and Rosicky all doubtful

 

Gibbs var jo ute sist kamp også, men det er jo helt utrulig at dette bare fortsetter. Har følt Rosicky har spillt litt vel mye i det siste, og her kommer vel resultatet av dette. OX er jo av og på hele tiden, mens Gibbs begynner å ligne seg selv.

 

EDIT:

 

on Diaby...
Diaby is back to full training next week. He could be available soon, maybe in a couple of weeks.

 

Var ikke Diaby i full trening for ett par uker siden? Setback?! :D

Link to comment
Share on other sites

Før West Ham:

 

Who could be available who was not in the squad on Saturday? Maybe Rosicky - we'll have to test him definitely today. There are plenty of uncertainties so I have to make up my mind late on. The main uncertainties are Monreal who had to come off with a dead leg. Podolski had a little [muscle] problem but I think he will be alright. Then there is Oxlade-Chamberlain and Ramsey (both muscle tightness). They are the main problems. Koscielny will be tested today and I have to decide after training if I take the risk or not to start him tomorrow.

 

Her snakker vi mange! Nå er det nok ikke alle som blir ute, men worst case snakker vi altså følgende spillere ute:

 

Ôzil

Walcott

Ramsey

OX

Podolski

Monreal

Rosicky

Wilshere

Diaby

Gnabry

Miyaichi

 

 

En grei rekke det.. Og andre lag suttrer når de mister en av sine beste? :gimme: Morgendagen kan fort bli veldig tung...

Link to comment
Share on other sites

 

 

Sczez/Fab

Sagna BFG Verm Gibbs

Caz Arteta Källström Eisfeld

Sanogo Giroud

To angripere fungerte greit i slutten av 2. omgang mot Wigan, litt mer usynlige i ekstraomgangene, men jeg er enig i at det er verdt å prøve med to angripere fra start mot West Ham.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er dette nyheter? 12/13 sesongen er den eneste sesongen hvor vi egentlig ikke har hatt så utrolig mange skader. Ellers har vi toppet "skadeligaen" siden 2001 eller noe sånt.

Så du visste at Arsenal hadde 1716 fraværsdager på våre førstelagsspillere? Imponerende Stefan! Men det må da ha vært noen nyheter for deg i artikkelen, for din påstand om at vi har toppet skadeligaen siden 2001 er feil.

Link to comment
Share on other sites

Toppet gjorde vi iår. Men bortsett fra 12/13 hvor vi var relativt heldige har vi ligget i toppen (les toppen ala top4 om du vil) i mange år på rad. Hadde du summert opp "poengene" og delt de på antall år tørr jeg nesten vedde på at vi "vinner" ligaen.

 

Årets top 4 siste 4 år:

City snitt: 723

Liverpool snitt: 896

Chelsea snitt: 541

Arsenal snitt: 1383

 

Er en RIMELIG stor forskjell der for å si det slik...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Cazorla ute i 3 måneder også nå.

 

Skadefritt lag:

 

Cech

Bellerin - Mertesacker - Koscielny - Monreal

Coquelin - Cazorla

Ramsey - Özil - Alexis

Walcott

Laget vi nå kan skrape sammen:

 

Cech

Bellerin - Mertesacker - Gabriel - Monreal

Flamini - Ramsey

Campbell - Özil - Jeff?

Giroud

Link to comment
Share on other sites

Bare til å le av. Nå er cazorla og sanchez ikke spesielt skadeutsatte i utgangspunktet, men har vært rovdrift på de lenge både på klubb og landslag. Det er konsekvenser av for dårlig bredde som gjør at de MÅ (eller må de det Wenger?) spille hver bidige kamp (og tilnærmet alltid 90min)

 

Ramsey, Kos, Wilshere, Walcott og rosicky er spillere som skades uten forvarsel og man må bare regne med det skjer. Kjenner ikke godt nok til Wellbeck til å klassifisere han.

 

Coq spiller i en posisjon der skader kan skje, og særlig han som spiller så fysisk. Virker uansett ikke særlig utsatt.

 

Laget er for dårlig balansert og for dårlig bredde med tanke på skader. I en ideel verden der vi ikke får skader eller får veldig få av de, da er laget godt nok på alle fronter. Men det burde gjøres endinger på:

- lagledelse/taktikk: begynn å rullere mer

- innkjøp: bytte ut enkeltspillere og velge mer solide spillertyper.

- trening: noe gjøres galt

- spillestil: passer det vi gjør i England?

 

Summasummarum: endringer MÅ skje, nå er det nok. Hver j&58@! sommer skal vi kjempe på alle hold og ta titler. Mens hver gang feiler det pga skader, taktikk eller bredden.

 

(Ja jeg vet vi ligger ennå bra an i PL, men jeg tror vi har det vondt når vi kommer til januar)

Link to comment
Share on other sites

Skadene på laget pr. Dags dato er så store at noko må gjerast i januar.

 

Coquelin, FØRSTEVALG

Koscielny, FØRSTEVALG

Arteta, TREDJEVALG

Gibbs, ANDREVALG

Sanchez, FØRSTEVALG

Caszorla, FØRSTEVALG

Rosicky, TREDJEVALG

Wilshere, NESTEN FØRSTEVALG

Walcott, NESTEN FØRSTEVALG

Welbeck, ANDREVALG

 

Det er spesielt på midten og framover det må inn erstattere. No er det Ikkje nok å satse på Flamini og Arteta når han er tilbake. Helst bør det hentast spelarar som er I PL i dag. Sjølv om eg tviler på at Leicester, Everton og Southampton vil selge til oss. Men alle desse har spelarar som kunne ha styrka oss slik situasjonen er no. Tenker da spesielt på Vardy, Barkley og Tadic.

Link to comment
Share on other sites

Bare til å le av. Nå er cazorla og sanchez ikke spesielt skadeutsatte i utgangspunktet, men har vært rovdrift på de lenge både på klubb og landslag. Det er konsekvenser av for dårlig bredde som gjør at de MÅ (eller må de det Wenger?) spille hver bidige kamp (og tilnærmet alltid 90min)

 

Ramsey, Kos, Wilshere, Walcott og rosicky er spillere som skades uten forvarsel og man må bare regne med det skjer. Kjenner ikke godt nok til Wellbeck til å klassifisere han.

 

Coq spiller i en posisjon der skader kan skje, og særlig han som spiller så fysisk. Virker uansett ikke særlig utsatt.

 

Laget er for dårlig balansert og for dårlig bredde med tanke på skader. I en ideel verden der vi ikke får skader eller får veldig få av de, da er laget godt nok på alle fronter. Men det burde gjøres endinger på:

- lagledelse/taktikk: begynn å rullere mer

- innkjøp: bytte ut enkeltspillere og velge mer solide spillertyper.

- trening: noe gjøres galt

- spillestil: passer det vi gjør i England?

 

Summasummarum: endringer MÅ skje, nå er det nok. Hver j&58@! sommer skal vi kjempe på alle hold og ta titler. Mens hver gang feiler det pga skader, taktikk eller bredden.

 

(Ja jeg vet vi ligger ennå bra an i PL, men jeg tror vi har det vondt når vi kommer til januar)

Se på Chelsea forrige sesong da dei vann ligaen. Det var vel klubben som roterte minst i heile ligaen. Det viste dei teikn på utover vårsesongen med tap mot 10 mann mot PSG og ein del ruskete resultat, men dei hadde allereie altfor stort gap ned til 2. plassen at dei rodde det heilt fint i land. Men dei klarte ein heil sesong utan mange skadar og lite rotasjon. Ja ein kan anklage dei for å vere heldige, og vi uheldige, men eg tykkjer vi har snakka om uflaks i eit tiår no at det trur eg ikkje på lenger i den samanhengen. Og når vi i tillegg ikkje sel vår mest skadeutsatte spelar i Jack Wilshere for 50 (!!!) millionar pund til City, ja da er man sin egen lykkes smed. Vi veit at han er ute i fleire månadar, vi veit at RAmsey er skadeutsatt, vi veit at Walcott er skadeutsatt, vi veit at Ox er skadeutsatt. Vi kan ikkje berre lukke augo og krysse fingrane for at det skjer ikkje denne gongen / i år.Resultatet er at vi no slit med so mange skadde spelarar at dei fyller eit Boing 737 aleine.

Link to comment
Share on other sites

. Ja ein kan anklage dei for å vere heldige, og vi uheldige, men eg tykkjer vi har snakka om uflaks i eit tiår no at det trur eg ikkje på lenger i den samanhengen.

Jeg tror heller ikke på at det er tilfeldig at Arsenal er så utsatt for skader. Jeg har ingen ekspertise som gjør at jeg kan sette fingeren på årsakssammenhengen bak skadeproblemene, men jeg sliter med å huske når vi sist hadde en sesong der skadene ikke ble brukt som en unnskyldning for at en sesong ikke levde opp til forventningene. Jeg sitter med følelsen av at det er lenge siden Arsenal ikke var blant de mest skadeutsatte lagene i Premier League og det er kanskje noen av fansen som fremdeles vil påstå at dette bare skyldes uhell og tilfeldigheter, jeg kjøper dessverre ikke en slik forklaring.

 

Om dette skyldes et dårlig medisinsk apparat, om det skyldes måten laget spiller og trener på, om det skyldes spillertypene som har vært i klubben de siste sesongene, eller om det rett og slett skyldes en kombinasjon av dette vet jeg ikke. Det jeg derimot er sikker på er at med den innflytelsen/makten som Wenger har og har hatt i denne klubben så er det på tide at også de tilhengerne som er mest pro-Wenger starter å stille spørsmål om hvorfor skadene rammer Arsenal så ekstremt og ikke bare forsetter å "unnskylde" vår manager.

 

Det er vel også rett og rimelig av meg å si at jeg ikke tenker på noen av de som den siste tiden har deltatt her på forumet når jeg snakker om gruppen "pro-Wenger". Jeg har ingen problemer med at fansen ønsker å beholde Wenger (selv om jeg er uenig), de jeg setter i båsen "pro-Wenger" er tidligere "forumdeltakere" og deltakere i andre forum som av en eller annen grunn ikke klarer å erkjenne at Wenger ikke er perfekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...