Jump to content

Arsenals økonomiske status


Highbury Hero

Recommended Posts

  • Replies 518
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tar man prisen og ganger det med antall leiligheter så vil jo den summen blir veldig høy. Kan det stemme a? I såfall så trenger vi ikke bekymre oss over økonomien på en del år. :D De som styrer Arsenal skuta er virkelig oppegående og kloke mennesker - det viser de gang på gang. :huh:

 

Tabloidene vrir og vender på alt. Jeg lurer på hvor mange ekstra hits de fikk etter at de brukte overskriften "No January cash for Wenger". hehehe :D

Link to comment
Share on other sites

No skal vi huske på at det vi får inn frå salet av desse leiligheitene ikkje direkte vil gå til klubben, og drifta av den. Det skal tross alt byggast dette her også!! Det blir nok en fin liten profitt dog! :D

Link to comment
Share on other sites

Slik denne tråden utvikler seg, vurderer jeg å lime den sammen med tråden om Arsenals økonomiske status.

 

Når det gjelder leilighetene, så vil jeg tippe at de minste leilighetene som starter på drøyt tre millioner norske, ligger på +-50 kvadrat. En kvadratmeterpris på 50-60 000 i London er ikke urimelig mtp hva en leilighet koster her i Oslo i dag.

 

Regner vi med en snittpris på drøyt fire millioner, vil salget innbringe rundt 3 mrd. Det hadde vært interessant å vite hvor mye Arsenal faktisk sitter igjen med når alle kostnader er trukket fra.

Link to comment
Share on other sites

Guest Thomaz1989
Slik denne tråden utvikler seg, vurderer jeg å lime den sammen med tråden om Arsenals økonomiske status.

 

Når det gjelder leilighetene, så vil jeg tippe at de minste leilighetene som starter på drøyt tre millioner norske, ligger på +-50 kvadrat. En kvadratmeterpris på 50-60 000 i London er ikke urimelig mtp hva en leilighet koster her i Oslo i dag.

 

Regner vi med en snittpris på drøyt fire millioner, vil salget innbringe rundt 3 mrd. Det hadde vært interessant å vite hvor mye Arsenal faktisk sitter igjen med når alle kostnader er trukket fra.

25023[/snapback]

 

viss eg skraper samme alle pegene min har eg råd til ein halv kvdret og det er da ikkje så gale det :D

Link to comment
Share on other sites

Ingen penge til Wenger

25240[/snapback]

 

 

Det er MASSE penger disponibelt for Wenger.

25244[/snapback]

I den linken jeg la ut så stod det at Wenger ikke ville få penger fra leilighetssalget på Highbury og at det skulle gå til den nye stadion. Og jeg vet at Wenger har penger!

25769[/snapback]

At Wenger har cash er gammelt nytt. Om han vil bruke noen av dem i januar er en helt annen skål. Han har aldri fremstått som noen "shopper", som enkelte andre, så en enkelt spiller i januar er en mulighet. To? Tre? Neppe. Han har stor tro på de han har til rådighet til en hver tid så de får nok muligheten ut sesongen, men trolig har også han innsett at stallen er for tynn. Uansett kjøp eller ei blir januar spennende med tanke på overganger! chelski, manure og pool kommer helt sikkert til å forsterke ytterligere så da er det bare å vente og se om Arsenal gjør det samme!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest HerbertC

De £360 mill, er det for stadion eller for leiligheter, søppelfylling og stadion??

 

Så vidt jeg har forstått så er dette for stadionprosjektet inkludert bl.a. bygging av nytt avfallsanlegg (ca £60m]. Det inkluderer ikke bygging av leiligheter, nytt hovedkontor m.m. Det offisielle tallet for stadionprosjektet oppgis til £360m, men ser av og til at den prises til £390m og £400m.

 

Fant en oversikt på Islingtons hjemmeside:

 

http://www.islington.gov.uk/Business/ABET/...evelopment2.asp

Link to comment
Share on other sites

Guest HerbertC

Hvis budene starter på £285000 for en 2 roms leilighet og enda høyere for de større leilighetene, og vi skal selge 711 leiligheter må det jo bli snakk om endel penger....

 

Noen som har noen økonomisk analyse av akkurat dette..??

 

Mener å ha hørt (eller lest) at Arsenal forventer en fortjeneste på £30m på utbyggingen av Highbury (Edelman eller Fiszman). De dyreste leilighetene går for over £1m.

 

Det er trolig store kostnader med å bygge ut stadion. Kortsidene skal rives før man bygger leiligheter. Det å bygge om langsidene er nok også kostbart.

 

Hele utviklingen av området er enda større med totalt 2500 leiligheter og lokaler til næringsliv. Trolig lite penger på det som kalles social housing, da dette i stor grad er krevd av myndighetene for å gi tillatelse til prosjektet.

 

Arsenal fikk en såkalt "compulsory purchase order" på noen områder nær det nye stadionet, bl.a. Drayton Park. Kritikerne hevdet at Arsenal søkte om dette kun for å tjene penger på eiendomsutbygging i områdene.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Compulsory_purchase_order

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har forstått så er dette for stadionprosjektet inkludert bl.a. bygging av nytt avfallsanlegg (ca £60m]. Det inkluderer ikke bygging av leiligheter, nytt hovedkontor m.m. Det offisielle tallet for stadionprosjektet oppgis til £360m, men ser av og til at den prises til £390m og £400m.

 

Avtalen Arsenal signerte med McAlpine var på £220m, hvorav ca £60m av dette helt riktig var kostnaden forbundet med avfallsanlegget. £160m er kostnadene for byggingen av selve Emirates pluss de to broene.

Link to comment
Share on other sites

Guest Beelzebot

Arsenal Holdings plc - Interim results for the six months ended 30 November 2005

 

Halvårsresultatet for første regnskapsmessige halvår, til og med 30. november.

 

£14.7m i overskudd før skatt. Sterke tall, ikke minst med tanke på at annen halvdel av regnskapshalvåret er det som generer mest inntekter (flere kamper, premiepenger kommer inn). Den sterke veksten i overskuddet skyldes først og fremst eiendomsutvikling og større komersielle inntekter (draktsalg etc).

 

Nå skal det jo sies at det var en økning i resultat fra £2.7m til £14.7m, og at dette i hovedsak kommer fra salget av Vieira. De inntekten kunne jeg gjerne klart meg uten :ph34r:

 

Men for all del! Det står respekt av å drive klubben i pluss :D

 

tviler på at juve betalte hele overgangssummen i kun ett avdrag. så det er nok ikke bare salget av vieira som forklarer de gode tallene.

 

 

...og da kan man jo spørre seg hvorfor wenger er så sinnsykt gnien på grunkene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

 

Dog en liten saksopplysning til slutt; Arsenal ER børsnotert, på den heller ukjente OFEX listen. Og verdien på aksjene ligger nå på £ 5100+. En meget solid vekst. Det innebærer forøvrig at Arsenal som klubb nå er verdsatt til solide £ 317 311 800. En solid økning fra den gangen David Dein kjøpte seg inn i klubben. Da betalte han £ 300 000 for 1/6 av klubbens aksjer. Den gangen var altså klubben verdsatt til knappe £ 2 000 000.

 

Du har nok rett her, Chaz. Eg skal ikkje utgje meg for å være nokon ekspert på aksjehandel, men eg vil tru klubben har sine grunnar for å halde ein så låg profil på aksjemarknaden. Kanskje Arsenal-aksjen her er mindre utsett for spekulasjon frå dei før nemnde pengeflyttarane. Sjølv om klubbens direktørar sit på ein betydeleg del av aksjane, og aldri ville selje dei til "fiendtlege" interesser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok meg friheten til å flytte overnevnte innlegg fra Emirates-tråden og over hit.

 

Selv er jeg nemlig interessert i aksjer og finans, og kaster meg selvsagt derfor gjerne på diskusjoner om dette.

 

OFEX-listen er ingen børs, men en "liste" (eller en markedsplass om du vil) der unoterte selskaper handles (en såkalt OTC-liste - Over The Counter). Meglere legger inn kjøps- og salgsordre, men transaksjonsvolumet er lavt og det kan til tider derfor være vanskelig å si hva som er riktig markedspris til enhver tid. Å være notert på en OTC-liste er gjerne et stopp på veien til børsnotering - selv om mange selskaper aldri kommer så langt.

 

En liste som dette har vi også i Norge, hvor bl.a. Vålerenga, Start, Stabæk, Viking og Strømsgodset er notert - på B-lista hvor det knapt er aktive handler. (Start-aksjen er ikke omsatt på fire år.)

 

Tilbake til Arsenal - de er altså notert på OFEX-listen i England - se link. Denne aksjen omsettes svært sjelden. To aksjer ble f.eks. omsatt i går. At aksjen er så dyr gjør selvsagt også at den er svært lite egnet for spekulasjoner, og det kan også være med på å forklare det lave volumet (les: illikviditeten).

 

Som Chaz var inne på; Akkurat nå ligger kjøper på £5.100 og selger på £5.300. På ett år har den steget med 50%. Med andre ord ingen dårlig avkastning det siste året heller.

Link to comment
Share on other sites

Ein kan spørje kvifor nokon skulle ynskje å spekulere i fotballaksjar i det heile. Ingen seriøse investorar kjøper aksjar i norske fotballklubbar. Alle veit dei får lite og ingenting att for pengane. Så har da også aksjane gått på billegsal i lang tid. Fotballklubbar er pengesluk, enten det er i Noreg eller andre stader.

 

Men for all del, er klubben stor nok, kan aksjane gje eit brukbart utbyte. Det fyrste Malcolm Glazier gjorde etter å ha kjøpt Man. Utd. var å ta klubben av børsen. Han hadde sikkert bruk for utbytet for å dekke eiga gjeld. Nei, for å gjenta meg sjølv, eg er sjeleglad eigarforholda i Arsenal er som dei er.

Link to comment
Share on other sites

Ein kan spørje kvifor nokon skulle ynskje å spekulere i fotballaksjar i det heile. Ingen seriøse investorar kjøper aksjar i norske fotballklubbar. Alle veit dei får lite og ingenting att for pengane. Så har da også aksjane gått på billegsal i lang tid. Fotballklubbar er pengesluk, enten det er i Noreg eller andre stader.

 

Men for all del, er klubben stor nok, kan aksjane gje eit brukbart utbyte. Det fyrste Malcolm Glazier gjorde etter å ha kjøpt Man. Utd. var å ta klubben av børsen. Han hadde sikkert bruk for utbytet for å dekke eiga gjeld. Nei, for å gjenta meg sjølv, eg er sjeleglad eigarforholda i Arsenal er som dei er.

 

Uten å kjenne antallet aksjer i omløp for Arsenal vet jeg at omsetningen er ekstremt liten. Jeg har hatt ordre inne flere ganger for å kjøpe, har aldri klart å få napp. Det skyldes som oftest to ting: aksjer går i "arv", eller selges delvis "privat" og legges derfor ikke ut slik at alle meglerhus kan få tak i dem. Dette gjør at noen personer har en form for forkjøpsrett uten at denne er offentliggjort eller kjent utenfor markedet. Det gjør også at prisen er sterkt avvikende fra vanlige aksjeselskaper. Der er som hovedregel prisen satt utifra forventet avkastning og utvikling neste år. For en aksje som Arsenal kan ikke dette prinsippet brukes og prisen vil som regel avgjøres av tilbudet fra kjøper og ikke markedets forventning.

 

Når det gjelder norske klubber er saken nokså lik. De som kjøper investerer i lykke/patriotisme, ikke i forventet inntekt/avkastning (da investerer du i spillere, ikke i klubben)- dette gjelder nok de fleste også i PL, men der er inntektene i forbindelse med suksess større og du kan dermed tjene noen kroner. De norske klubbene har dermed en veldig oppsplitting av verdiene i klubben og aksjen har dermed ingen mulighet til å stige. Det eneste som kan forandre verdien er kjøp eller salg av eiendom eller voldsom suksess som merkevare, og det er vel ikke så veldig sannsynlig. Den største forskjellen er nok likevel antallet aksjer i forhold til verdier. I Arsenal reflekterer aksjen verdien av eiendommer, spillere og merkevaren Arsenal. Det er ingen "rike onkler" (-så vidt jeg vet) som eier spillere eller andeler av disse. Aksjen gjenspeiler dermed verdien av klubben som helhet. Eierforholdet har vært stabilt gjennom mange år med få tunge investorer med hjertet på rett sted og de har ikke fortjeneste som investeringsmål. De elsker klubben og deres økonomi er ikke avhengig av kjøp/salg av denne aksjen. For de fleste andre mindre aksjonærer er nok også følelsene for klubben større enn ønske om avkastning og de tviholder derfor på sine aksjer.

 

Jeg er slett ingen ekspert på området, men har forhørt meg litt i forbindelse med mitt ønske om å kjøpe aksjer i Arsenal. Hvis noen av de "tunge" (les Dr Phil, Chaz mm) har helt annet syn på dette er jeg glad for tilbakemelding.

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten kommentar i denne diskuskusjonen er at markedsverdien til Arsenal ikke er særlig reell av den enkle grunn at det nesten ikke er omsetning av aksjen. For øvrig tror jeg at aksjonærene og mulige aksjonærer prøver å gjenspeile en mest mulig riktig verdi ved omsetning, dvs at prisen skal gjenspeile fremtidig overskudd. For øvrig er jeg enig i at en del av aksjonærene (men langt fra alle) er opptatt av hvordan klubbens tradisjon, supportere etc, men til syvende og sist er de opptatt av egen lommebok og ikke velledighet.

 

Er det forresten noen der ute som har aksjer i klubben?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det har lenge vært snakk om at Arsenal skulle restrukturere gjelden sin, et lån på totalt £260m.

 

Hvordan dette gjøres er nå klart. Arsenal Securities PLC utsteder to obligasjonslån, et fastrentelån på £210m og et flytrentelån på £50m. Begge løper over 25 år.

 

Det geniale med denne ordningen er at tilbakebetalingen av lånet vil besørges gjennom kontantstrømmen fra match day-inntektene på Ashburton Grove. Og dersom inntektene skulle falle over tid slik at inntektene fra match day lenger dekker de årlige tilbakebetalingene har Arsenal sørget for at forsikringsselskapet Ambac garanterer at kreditorene får pengene sine.

 

Følgelig er risikoen for låntagerne minimal, noe som fører til at ratingen på dette lånet er blitt AAA (det høyeste som går an) og konsekvensene av dette igjen er at renten på lånet er lavere enn hva den ellers ville vært - noe som selvsagt er gunstig for Arsenal.

 

Dette er visstnok første gangen en fotballklubb har gjort noe slikt, og er nok et bevis på at Edelman og corporate-avdelingen hans er blant de beste i klassen.

 

Arsenal plans 260 mln stg ticket sales bond

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...