Jump to content

Norske landslaget


Haraldac

Recommended Posts

En ting i mine øyne er hvertfall sikkert. Og det er at det er på tide å gi slipp på Drillo. De unge spillerene Norge har på vei fremover er mer enn gode nok under den rette manageren til å ta seg videre til VM og EM. Det jeg dog stusser på er om kompetansen til å plukke ut den rette sjefen finnes hos NFF.

Det er ofte slik at landslagsforbundene velger trenere av samme nasjonalitet, og det er greit det om kvaliteten hos trenerne er god nok. I Norge er det få trenere som har den kvaliteten som man burde lete etter. En med erfaring fra høyt nivå, tanker om hvordan lista for talentutvikling burde være fra ungdomslandslagene og opp til a-landslaget og som ønsker konstruktiv fotball (det Drillo står for er like destruktivt som Pullis var i Stoke). Så lenge treneren snakker godt engelsk bør det gå greit språkmessig siden klubblagene er godt sammensatt av flere nasjoner og spillerne vant til å kommunisere på engelsk. Hadde vært utrolig spennende og sett hvordan landslaget ville blitt om en anerkjent trener fra f. eks Tyskland eller Nederland hadde tatt over jobben.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Replies 322
  • Created
  • Last Reply

Vi får se det positive i det hvis dette resultatet står seg. Drillo forsvinner! Det finnes ikke en trener jeg har mindre tro på enn han, dømt etter resultater, uttak av tropp og diverse uttalelser i det siste.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, alltid like artig å lese han hyller motstanderen uansett hvem det er på andre halvdel. Albania er plutselig i europatoppen, samme med Island.

Uansett, er det noe dørr kjedelig å se Norge. Stoke? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Regner med det er noen flere enn meg som begynner å bli ganske lei av å følge med på det dønn kjedelige A-landslaget som nå mottar rettmessig kritikk. En ting er at Drillo er utdatert - det tror jeg alle uten Nils Johan Semb og ledelsen i NFF har insett - men også flere av spillerne burde blitt satt til sides for den yngre generasjonen. Dette utsagnet til Faremo kommer derfor på et gunstig tidspunkt siden denne VM-kvalifiseringen allerede er "over" og planleggingen frem mot det neste sluttspillet bør settes i gang.

 

Det har vært en tradisjon i Norge å ha norske trenere, men jeg personlig tror tiden er inne for å få inn noen utenfra som har erfaringer internasjonalt. Fotballen som Drillo, Semb og Hareide har drevet siden suksessen i Frankrike 1998, har vært destruktiv og ikke lagt opp etter spillerstallens ferdigheter. Bare se hvordan Drillo legger opp spillet i dag i forhold til forrige periode. Dagens midtbane ønsker mye ballkontakt og ha ballinnehavet, i stedet blir det spilt over de fra forsvaret til spissen for å gå hurtigst i lengderetningen. Dette fungerer når man innehar Flo-familien på topp til å vinne alt, men hverken Moa, Pedersen eller King er de spillerne. Ser man på U-21 guttas prestasjoner i den siste kvaliken og selve sluttspillet kan man undre på hvorfor forskjellen i spillestil er så stor.

 

Skulle man tenkt langsiktig ville man vell først å fremst gått inn for å få en rød tråd i spillestil mellom U18 til U23 landslaget og selve A-landslaget slik at man vet hva man går til når neste steget skal tas. Slik det er nå vil jeg tro de spillerne som ligger å vipper mellom landslagene sliter med å gå inn på banen å helt vite hva som forventes av dem og hvordan de skal opptre. Kanskje det er her en ny trener må ta det første grepet sammen med fotballforbundet for å skape et godt nok fundament - og da er det stor bonus om de har skapt noe internasjonalt som kan brukes videre.

 

Kunne likt å sett dette laget kanskje allerede i oktober for å avslutte denne kvalifiseringen:

Nyland

Høgli - Semb Berge - Hangeland - Hedenstad

Nordtveit - Tettey

V. Berisha - Johansen - King

Moa

Benk: Kongshavn, Strandberg, Elabdellauoi, Eikrem, Konradsen, J. Berget og Søderlund

 

De fleste av disse har erfaringer fra A-landslaget, mens det er en stor gruppe som har spilt sammen og kjenner hverandres bevegelsesmønster og ferdigheter fra U-lagene. Hangeland er med for erfaringen, lederegenskapene og hodestyrken, men mangler en del på tempoet som gjør at han blir et svakt ledd om forsvarslinjen kjøres høyt i banen. Da har vi flere yngre som kan steppe inn og prestere på nesten samme nivået.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare Drillo må vekk. Det knyter seg når jeg ser Ola by, Frode Grodås og de andre gamle utdaterte folka på benken. Bare begynn på nytt med ny tankegang i alle rekker.

Selvfølgelig skal den nye treneren få bestemme støtteapparatet selv. Det er ytterst få, om noen i det hele tatt, som faktisk beholder de gamle assistentene når de kommer til en ny jobb. Et ganske godt eksempel er David Moyes' tiltredelse i Manchester United - en klubb som har hatt stor suksess under Sir Alex Ferguson og hans assistenter. Likevel ønsket Moyes og ta med seg de han kjente for å sette sitt preg på laget å skape noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stiller store spørsmålstegn med hvordan de få spillerene vi har som tjener til livets opphold i de store ligaene ikke kan være på landslaget. Tenker da på Tettey, Per Ciljan, Demidov, Omar Ebdaulaye(var riktignok på benken sist), Henriksen, Demidov, Hedenstad osv. Landslaget skriker etter profiler med erfaring derifra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne virkelig ikke gitt mer faen i hvordan det går med det norske landslaget.

 

For min del kan man legge ned landslagsfotball for godt.

 

BE

 

Amen to that..

 

Dog.. hvis vi først skal gjøre noe så syntes jeg i det minste vi kan gjøre det skikkelig fremfor å dra alt ut av ræva som det Drillo har gjort etter comebacket sitt. Pdd. så overgår geografikunnskapene hans fotballkunnskapene virker det som.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg grunnleggende uenig i at fotballandslag skal nedlegges, men jeg satt jo selv på Bohemen og overvar tragedien mot Sveits tirsdag. Jeg tror faktisk ikke jeg kunne hatt det kjedeligere gitt de lovende forutsetningene: pils, pizza, fotball på storskjerm og en god kompis.

 

Nå må det bare komme utskiftninger - heller før enn siden - og da i form av Solskjær foran Høgmo. Det er visst en stilltiende aksept i forbundet om at Drillo ikke er rundt og ser på spillere i kamper i Norge eller Europa forøvrig. By Riise gjør det i noe større grad, men heller ikke han er å betegne som en globetrotter, for å si det forsiktig. Er det mulig?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 years later...

Det er en stund siden jeg orket å se det norske landslaget spille, så i dag er det nærmeste jeg kommer kampen mot Asebajdsjan at jeg registrerer at vi tapte med 1 mål nede i "sentralasia".

 

Jeg ser og så at VG er ute etter Høgmo sin skalp og ønsker et skifte når det gjelder landslagstrener. Jeg kan forsåvidt støtte det ut i fra det laget synes å ha vist av prestasjoner over lenger tid, men samtidig så tenker jeg "hva er vitsen med et skifte?".

Vil et skifte medføre nye tanker? Vil et skifte medføre en klar retningsendring i Norsk landslagsfotball? Mitt svar er at jeg tviler på det, så da er igjen spørsmålet om det er noen grunn til et skifte?

 

Skal norsk landslagsfotball endre seg så må vi bort i fra "Gutteklubben Grei", men Nils Johan Semb i spissen. Det som har skjedd de siste årene er at det rekrutteres internt i det samme fotballmiljøet til omtrent alle posisjoner rundt landslaget (landslagene) og selv om navnet på landslagssjefen kanskje endres, så forblir filosofien den samme.

 

Så JA, Høgmo må skiftes ut, men kanskje man bør starte på toppen og kreve Nils Johan Semb sin avgang først!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg registrere i dag at Nils Johan Semb er lansert som kandidat som "caretakermanager" for det norske landslaget når landslaget skal spille neste kamp i mars -17.

 

Håpet mitt var egentlig å bli kvitt den "gutteklubben" som med innavl har styrt de norske langslagene de siste årene, og der jeg ønsket Semb bort som "toppfotballsjef" så kan det virke som at gutteklubben bare styrker sin (ødeleggende) makt over norsk forball! O_O

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

For å røske tak i en gammel tråd: Semb er da ferdig som toppfotballsjef (ja det heter visst det). Men blir vi kvitt'n? Neida, han har fått seg ny sjefsstilling! Denne gangen sportssjef for landslaget. Atpåtil nekter NFF svare på om han beholder x ant million lønnen sin videre.

Sitat Semb: Dette er i tråd med hva jeg selv har ønsket i lengere tid.

NFF har altså opprettet en helt ny stilling som ikke fantes før, etter hans eget ønske.

 

Det er gutteklubben grei det... Ikke rart tingenes tilstand står på stede hvil.

 

 

Kjente jeg trengte å få ut frustrasjon på noe annet enn Arsenal FC også ;)

Link to comment
Share on other sites

@Marius.

 

Jeg er fullstendig enig med deg.

Akkurat som hos Arsenal så er behovet for nye impulser store i det norske landslaget, så hva er da løsningen? Gi øverste sjef en ny tittel og la det skure på samme måte som før. Tragisk!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...