Jump to content

Mens vi venter...


Andain

Recommended Posts

40 minutes ago, piscator said:

----

Ja, hvis Özil er påskrudd er han en av de som kan gjøre det ekstraordinære, ting ikke andre får til. Synd at det har blitt lengere og lenger mellom hver gang. Nå skyldes det kanskje at han får for få sjanser. Men grunnen til at han nå gis for få sjanser, er at han viste sin genialitet for sjelden også den gangen han fikk muligheten til å vise seg frem. Så det er med et visst vemod man må si at toget nok har gått for Özil. Greit med litt nostalgi, men det er få produkter som er mer ferskvare enn fotball. Og Arsenal som klubb må bruke alle sine ressurser på å se fremover. De har surret rundt i alt for mange år nå...! 😢

Nå er det ikke tvil lenger om at toget har gått for Øzil. Det er nå en rekke spillere som presterer og fansen ser det også. Emery kan dekke seg bak det når Øzil ikke blir tatt ut i troppen. Han har fått sine sjanser til å vise seg frem med blandede resultater. Det er andre som har gjort det bedre når de har fått samme sjansen.

Eneste muligheten jeg ser nå for at han blir ut denne sesongen er en rekke med skader. Får ikke håpe det skjer - men ser ingen andre grunner nå. 

Link to comment
Share on other sites

Det er helt riktig at vi har hatt problemer med å skape sjanser - i PL kampene. I EL og Ligacupen er det noe helt annet 🙂 

Nå har Øzil fått nok av sjanser til å vise seg frem for Emery og overbevise ham om at han hører hjemme i laget. Det har ikke vært helt overbevisende  fra Øzil sin side. Det har vært så lite overbevisende at han nå er ute av troppen og  har derav ingen mulighet for å vise seg frem. Vi trenger en kreativ hjerne , en som kan slå de forløsende frispark / pasninger , en som kan skape sjanser , som du etterlyser BE. Øzil er en mesterhjerne , men hvorfor har han ikke tatt vare på mulighetene for å overbevise Emery ? Hvorfor har han de siste sesongene hatt en så dalende form ?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke enig i at han har hatt dalende form. Mitt inntrykk er at han har spilt skadet/halvskyet de siste årene. 
En spiller, hvis styrke er kreativitet, trenger kontinuitet på å bli god. Den kontinuiteten har han ikke fått. 
 

for å snu på problemstillingen. Mener folket virkelig at Özil er så dårlig at han ikke en gang skal kunne forsvare en plass i troppen til EL - der vi altså spiller med svekket lag? Eller mener dere at han ved å bli utelatt fra troppen da blir fryst ut - slik jeg tolker situasjonen. 
 

 

en ting til - selv om det ikke blir tatt opp her så diskuteres dette ofte andre steder. Hva han tjener er irrelevant. Det er ikke slik at en spiller blir bedre det sekundet han signerer en bedre kontrakt. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva folk kaller Øzils to siste sesonger under Wenger. Ut fra hva han presterte de første sesongene så velger iallefall jeg og kalle de to siste under Wenger for dalende form - til tider nesten fritt fall.

Når det gjelder kontinuiteten så fikk han klippekort av Wenger i 2 sesonger så han var vel nesten den som fikk mest mulighet til å prøve seg og finne formen.

Jeg tror selvfølgelig at Øzil skal kunne forsvare en plass i troppen i EL når det gjelder kvaliteter. Men , nå er det en gang sånn BE at Emery har sagt at ut ifra innsats på trening så er det andre som fortjener det mer. Da er det ikke så godt for oss her hjemme på berget og vite hva som skjer på treningsfeltet - men det er mulig at han ikke gir nok der også. Ikke vet jeg. 

Jeg vet ikke om han blir fryst ut - men han klarer ikke å kjempe  seg inn i start ellveren og  det er tydelig at de vil bli kvitt kostnadene ved å ha ham . Det er vel en grunn til at Gazidis sa blankt nei til å signere han for Milan. 6 måneder etter at han selv ga Øzil en kjempekontrakt

Hva du tjener er ikke irrelevant. Det har det aldri vært i fotballen. I det du kjøpes for en kjempesum - eller får en ny kjempekontrakt så utløser det en forventning. 

Link to comment
Share on other sites

Det som vi sikkert kan enes om er at Özil tid i Arsenal er talte. Jeg synes det er kjempetrist og jeg synes det er dårlig håndtert av Arsenal. 
men det jeg synes er meter problematisk er at med måten vi spiller på (uten Özil eller en tilsvarende spillertyper) så får ikke Auba & Co den hjelpen de trenger for å fortsette å hamre inn mål. Vi har scoret langt flere mål enn forventet i følge statistikkene - og vi skaper langt færre sjanser enn hva jeg forventer. 
ceballos som er på utlån er ikke løsningen. Xhaka er ikke løsningen. Jeg fester min lit til at Willock kan overta den rollen, halmstrået mitt

Link to comment
Share on other sites

Ja , nå ser det ut for at Øzils tid er over. Det er trist at en mann med sånne kvaliteter forsvinner ut - og ja - jeg er enig i at vi trenger folk som kan fore de foran med de rette pasningene. 

Skulle ønske at Øzil kunne gi jernet både i trening og i kamp og vise klubb og supportere at han virkelig vil være med dette laget videre. Han kan ikke flyte på tidligere meritter og tysk arroganse. Det er sultne ungdommer rundt ham og så langt denne sesongen så har de gitt mer en Øzil. Vet at det ikke er i hans natur -  men ofre seg for laget kan han vel gjøre hvis han vil være med. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva som skjer på trenings feltet BE. Nå pleier ting å komme opp på bordet etter en stund. Øzil har gitt uttrykk for at han ikke er fornøyd med Emery som manager. Hvorvidt de andre presterer bedre eller Emery fryser han ut får vi nok vite en dag. Sett at Øzil forsvinner , at vi ikke klarer topp 4 og at Emery bevist har fryst Øzil ut så brenner det på dass for Emery sin del. Det ser ikke bra ut å fryse folk bevist ut av klubben.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ben Elfen said:

Er ikke enig i at han har hatt dalende form. Mitt inntrykk er at han har spilt skadet/halvskyet de siste årene. 
En spiller, hvis styrke er kreativitet, trenger kontinuitet på å bli god. Den kontinuiteten har han ikke fått. 
 

for å snu på problemstillingen. Mener folket virkelig at Özil er så dårlig at han ikke en gang skal kunne forsvare en plass i troppen til EL - der vi altså spiller med svekket lag? Eller mener dere at han ved å bli utelatt fra troppen da blir fryst ut - slik jeg tolker situasjonen. 
 

 

en ting til - selv om det ikke blir tatt opp her så diskuteres dette ofte andre steder. Hva han tjener er irrelevant. Det er ikke slik at en spiller blir bedre det sekundet han signerer en bedre kontrakt. 

Både enig og uenig.

Dalende form? Her er det et spørsmål om definisjonen av ordet "form". Jeg vil heller si det slik at det han har levert på banen de siste sesongene er totalt sett dårligere enn tidligere. Skyldes dette at han har vært i dårligere form? At formen er der men at han rett og slett bare ikke har "giddet" å levere like mye? At spillestilen/formasjonen ikke passer til hans spill? Jeg har ikke fasiten på dette, men det er ikke noe som bare har skjedd under Emery, det startet under Wenger.
Så er spørsmålet skal spillet/formasjonen legges opp etter Özil eller må Özil tilpasse seg spillet/formasjonen. Personlig så mener jeg at det bare er unntaksvis, når det gjelder noe sjeldne unikum av spillere, at spillet skal tilpasses en enkelt spiller. Özil er ikke et slikt unikum i mine øyne. 

Når det gjelder troppene til EL og Ligacupen så er jeg enig med deg i at han burde vært med. Dette er en arena der man kan prøve å få gitt en spiller som sliter, selvtilliten tilbake.
Som tidligere nevnt så er jeg uenig i å bruke uttrykket "fryst ut" i denne situasjonen. Selv om jeg mener Özil burde vært i troppene til EL/LC, og også burde startet i minst en av de kampene, så er det mange av unggutta som har spilt i de kampene som har imponert, og som da ville måtte vike plass for Özil i den sammenheng. Hvis det er slik at unggutta bruker enhver mulighet på trening til å imponere trenerapparatet og hvis det er slik at Özil er noe mer "lunken" på de samme treningen så har jeg likevel en viss forståelse for Emery sine valg. Men alt i alt så burde Özil, etter min mening, ha vært med der.

Lønn er et irrelevant moment i denne diskusjonen, det er jeg enig i.

PS!! Når det gjelder at lønn er irrelevant i denne saken så er jeg som nevnt enig i det, men for å se litt mer generelt på det med høytlønnede spillere så er det vel få klubber som har et ønske om å ikke få valuta for de best betalte spillerne. Jeg tror det er få klubber/managere/trenere som benker sine best betalte kun p.g.a. "trynefaktoren". Uavhengig av personkjemi så er jeg nå naiv at jeg tror at de fleste som styrer en klubb ønsker å få noe tilbake for det de betaler, men av og til så finner de vel ut at "rimeligere spillerkraft" fungerer bedre for laget som helhet.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener med at lønnen har en stor betydning er det fokuset pengene får. Lønn og overgangssum har stor betydning når prestasjonene uteblir. Fernando Torres fra Pool til Chelsea for rekordsum. Det forfulgte ham resten av tiden i England. Han er ikke det eneste eksemplet - det gjelder alle som har vært involvert i høye overgangs summer

Når Øzils prestasjoner uteblir og han har krevd 3 ,5 mill i uken så blir ikke penger irrelevant lenger. Media spiser deg levende i England når du ikke presterer og får så høy lønn. Spilleren Øzil får ekstra øyne på seg pga av pengene. 

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder pengene og min mening om det er irrelevant når vi diskuterer Özil så står jeg ved det. 

At media melker dette poenget, er en annen sak. At en spiller potensielt er så "svak" at alt snakket om penger i realiteten tynger spilleren så mye at det går ut over prestasjonene, er også en annen sak. 

Når jeg mener at pengene er irrelevant så er det i den sammenhengen VI (her på forumet) diskuterer Özil og da blir pengene lett en avsporing fra de viktigere momentene rundt Arsenal og Özil. 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gunners68 said:

Det jeg mener med at lønnen har en stor betydning er det fokuset pengene får. Lønn og overgangssum har stor betydning når prestasjonene uteblir. Fernando Torres fra Pool til Chelsea for rekordsum. Det forfulgte ham resten av tiden i England. Han er ikke det eneste eksemplet - det gjelder alle som har vært involvert i høye overgangs summer

Når Øzils prestasjoner uteblir og han har krevd 3 ,5 mill i uken så blir ikke penger irrelevant lenger. Media spiser deg levende i England når du ikke presterer og får så høy lønn. Spilleren Øzil får ekstra øyne på seg pga av pengene. 

Arsenal ga Ózil en kontrakt på 3,5 mill fordi de mente det var en god avkastning. Så god mente Arsenal altså at Özil var verdt da han signerte kontrakten. At Emery ikke klarer å se verdien i å ha en Özil på laget - mener jeg viser noen av hans mange begrensninger som trener. Dersom kravet er at de som løper mest på trening skal få spille kamp mener jeg Emery er komplett hjernedød. 

Link to comment
Share on other sites

Saken var vel den at vi hadde to store stjerner i Alexis og Øzil. Alexis ville vekk og Arsenal m Wenger / Gazidis i hovedrollene inngikk den avtalen de gjorde med Øzil. Den avtalen , sett i forhold til prestasjoner , har vært veldig god butikk for Øzil. 

Om Emery er hjernedød eller ikke vet ikke jeg - men jeg er glad hvis man klarer å bli kvitt det fenomenet at noen skal ha klippekort. Har aldri betvilt Øzils talent - men er veldig kritisk til holdningen hans. På det beste er han genial - men når det butter i mot så er han fryktelig svak. Vi kunne sikkert ha tillatt oss å ha en luksus spiller gående rundt på banen  , med en midtbane og et forsvar ala The Invincibles . Men , det har vi ikke. Ikke i nærheten en gang.

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Gunners68 said:

Saken var vel den at vi hadde to store stjerner i Alexis og Øzil. Alexis ville vekk og Arsenal m Wenger / Gazidis i hovedrollene inngikk den avtalen de gjorde med Øzil. Den avtalen , sett i forhold til prestasjoner , har vært veldig god butikk for Øzil. 

Om Emery er hjernedød eller ikke vet ikke jeg - men jeg er glad hvis man klarer å bli kvitt det fenomenet at noen skal ha klippekort. Har aldri betvilt Øzils talent - men er veldig kritisk til holdningen hans. På det beste er han genial - men når det butter i mot så er han fryktelig svak. Vi kunne sikkert ha tillatt oss å ha en luksus spiller gående rundt på banen  , med en midtbane og et forsvar ala The Invincibles . Men , det har vi ikke. Ikke i nærheten en gang.

 

Vi har en god midtbane og et godt forsvar - men systemet fungerer ikke. Hadde tapt mange kamper med invincibles dersom spillerne ikke forstod sine arbeidsoppgaver. 
 

jeg har aldri sett Özil annet enn 100% profesjonell - mulig du har. 
ja, han har et negativt kroppsspråk - men det har, i mine øyne, ikke noe med profesjonalitet å gjøre

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett nok kamper de senere år hvor Øzil har skuffet og hvor han går rundt på banen / av banen på en måte som jeg misliker sterkt. Jeg syntes ikke  det er profesjonelt etter en skuffende forestilling. 

Når det gjelder de folkene som var med i Invincibles så var det typer som ikke trengte alt for mye instruksjoner . De viste hva arbeidsoppgavene var og de hadde det i seg. De folkene vi har i dag er ikke i nærheten av de.

Link to comment
Share on other sites

Ben Elfen, når det gjelder den nevnte kontrakten til Özil så er det flere måter å se an omstendighetene rundt den. 

Ditt synspunkt om at den ble gitt fordi klubben mente han var verdt pengene er en måte å se det på. 

Jeg ser det fra et annet ståsted, om jeg har rett eller ikke er en annen sak. Min personlige mening er at klubben, det vil si Wenger og Gazidis, så totalt føkka til mye når det kom til kontraktsforlengelser i den perioden. Klubben var da og hadde forsåvidt også tidligere vært på etterskudd når det kom til å være ute i god tid med kontraktsforlengelser med flere spillere. Akkurat i den perioden så surret de med kontraktene til både Özil og Sanchez. Kontraktsforhandlinge med Sanchez gikk rett til he***te, og forhandlingene rundt Özils kontrakt var på vei i samme retning. Özils agenter satt med bukten og begge ender samtidig som at AW og Gazidis fikk noe som ligner på panikk og gav Özil (etter min mening) en alt for god kontrakt (jeg har her ingen problemer med at du og andre er uenige med meg). 

Et av de største problemene i klubben i Wengers siste sesonger i Arsenal, var klubbens naivitet når det gjaldt det å ta fatt i kontraktene til spillere som nærmet seg kontraktens siste år, noe som i flere tilfeller har kostet klubben dyrt, enten ved for gode nye kontrakter (sett fra spillers ståsted) eller billigsalg av spillere. 

Du må gjerne forsette å legge all skyld på Emery når det gjelder problemene rundt Özil, men sett fra mitt ståsted så er det en for enkel måte å plassere skylden. Emery skal ikke slippe unna kritikk i denne saken, men sett fra mitt ståsted så blir det for lettvindt å legge all skyld over på han. 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...