Jump to content

Mens vi venter...


Andain

Recommended Posts

Litt smånytt/rykter fra verdensveven.

Ljungberg kan denne sommeren bli forfremmet fra å lede U-23/U21 til å ta over Bould sin rolle i A-laget når sistnevnte sannsynligvis forlater Arsenal etter sesongen.

Sist uke skal det ha blitt spilt en "intern" treningskamp i Arsenal og det skal Danny W. ha scoret hat-trick.

Arsenals motstandere i sommerens Emirates Cup er nå klare: Damelaget skal møte Bayern Munchens damelag. Herrene skal møte Lyon.

På Arsenal Player så ligger første del av et intervju som er gjort med Vinay Venkatesham (Adm.dir) og Raul Sanllehi. Intervjuet er gjort "innomhus", men selv om det tydeligvis er laget for å få ledelsen til å fremstå best mulig så er det likevel ganske severdig (slik jeg vurderer det). Når del 2 av intervjuet kommer vet jeg ikke i skrivende stund, men jeg antar at det blir i nær fremtid.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det BE, og jeg tror også at bildet er ekte (ikke Photoshopped).

Det ryktes at det er Ian Wright som står bak "lekkasjen" av bildet, jeg antar at hans stjerne hos sjefene på Emirates har sunket en del det siste døgnet.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Polljen said:

Enig i det BE, og jeg tror også at bildet er ekte (ikke Photoshopped).

Det ryktes at det er Ian Wright som står bak "lekkasjen" av bildet, jeg antar at hans stjerne hos sjefene på Emirates har sunket en del det siste døgnet.

Tror du det? Lekkasjer er jo ofte kontrollerte?

Link to comment
Share on other sites

Om den er kontrollert BE, skal jeg ikke ha noen formening om. Det jeg las var at Ian Wright hadde lagt bildet ut på Twitter eller Instagram, for så å fjerne det litt senere.

Når jeg tenker meg om så tror jeg ikke dette er en kontrollert lekkasje, hvis man med det mener at klubben i realiteten står bak den. Det bruker normalt (ikke minst når det er nye leverandører) å være en "happening" der slikt blir presentert for allmenheten for første gang. Det skal dog sies at det ikke er uvanlig med lekkasjer, og jeg mener å erindre fra tidligere tilfeller  at denne typen lekkasjer ofte kommer fra butikker (gjerne i Asia) som er litt raske på labben med å henge slikt frem i sine lokaler.

Men tilbake til draktene så liker jeg de mer og mer når jeg ser på dette bildet. Den "gyselige" rosaaktige borden på ermet er borte, jeg er fremdeles ikke fortrolig med sponsor på ermet, men der er hovedproblemet meg selv ikke drakten. Det som iflg bildet vil være vår sannsynlige bortedrakt liker jeg også godt. Den har tatt med seg elementer fra en gammel bortedrakt, bare på en litt mer "forsiktig" måte.

Jeg kjøpte ikke den siste Pumadrakten (selv om jeg totalt sett er relativt fornøyd med perioden med Puma), men jeg tror nok det blir ett eksemplar av den nye Adidasdrakten (hvis disse bildene stemmer).

Ryktene sier også at tredjedrakten blir en retur til  blåfarge på overdelen.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Arsenal klarte ikke å nå "toget" til Champions League, selv om de var nær fjerde plassen i ligaen og kunne nådd toget hvis de ikke hadde tapt for Chelsea i Baku.

Det har denne våren versert rykter om at Man City kan komme til å bli kastet ut av CL av UEFA sitt domsutvalg grunnet flere brudd på FFP. Undertegnede har ved kommentering av disse ryktene avfeid de med at en slik straff ikke kan "fullbyrdes" allerede til den kommende sesongen, hvis City leverer en anke som ikke vil bli ferdigbehandlet innen de tidsfrister som måtte gjelde for en ny CL-sesong.

Men så enkelt viser det seg ikke å være. Jeg hadde den samme holdningen da Chelsea ble ilagt "kjøpsnekt" (eller rettere sagt registreringsnekt av nye spillere) i to overgangsvinduer, gjeldende fra det vinduet vi nå har gått inn i. Chelsea anket avgjørelsen til CAS og den skal behandles der, men CAS nekter å suspendere straffen inntil en avgjørelse av anken er tatt i CAS. Det betyr at hvis CAS behandler Chelsea sin anke i løpet av høsten så og gir Chelsea medhold så betyr det kun i praksis får redusert straffen fra to overgangsvinduer til ett overgangsvindu (januarvinduet).

Når det gjelder City og CL så har ikke UEFA domsutvalg ennå ikke avsagt noen dom, foreløpig er det kun UEFA sin etteforskningsavdeling som tilrår en slik utestengelse, det store spørsmåle ter om når domsutvalgets behandling av saken er klar.  City har allerede bedt CAS om å gå inn og stoppe denne saken før den kommer til UEFA sitt domsutvalg, siden de mener UEFA sin prosess ikke har vært ført på en redelig og rettferdig måte. Dette har CAS nektet å gjøre og de har også uttalt av hvis City blir dømt av UEFA sitt domsutvalg så vil en anke ikke automatisk føre til at straffen blir utsatt inntil en eventuell anke fra City sin side blir bahandlet.

Jeg tror fremdeles at sjansen for at City blir kastet ut og at Arsenal vil overta deres plass i den kommende CL-turneringen er usannsynlig, men jeg ser den ikke lenger som umulig.
Hovedårsaken til at at jeg ser våre sjanser til å likevel komme til høstens CL som usannsynlige går rett og slett på om en avgjørelse i UEFA kommer tidsnok til å stoppe City fra å delta når CL sparkes i gang tidlig på høsten.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Polljen said:

Arsenal klarte ikke å nå "toget" til Champions League, selv om de var nær fjerde plassen i ligaen og kunne nådd toget hvis de ikke hadde tapt for Chelsea i Baku.

Det har denne våren versert rykter om at Man City kan komme til å bli kastet ut av CL av UEFA sitt domsutvalg grunnet flere brudd på FFP. Undertegnede har ved kommentering av disse ryktene avfeid de med at en slik straff ikke kan "fullbyrdes" allerede til den kommende sesongen, hvis City leverer en anke som ikke vil bli ferdigbehandlet innen de tidsfrister som måtte gjelde for en ny CL-sesong.

Men så enkelt viser det seg ikke å være. Jeg hadde den samme holdningen da Chelsea ble ilagt "kjøpsnekt" (eller rettere sagt registreringsnekt av nye spillere) i to overgangsvinduer, gjeldende fra det vinduet vi nå har gått inn i. Chelsea anket avgjørelsen til CAS og den skal behandles der, men CAS nekter å suspendere straffen inntil en avgjørelse av anken er tatt i CAS. Det betyr at hvis CAS behandler Chelsea sin anke i løpet av høsten så og gir Chelsea medhold så betyr det kun i praksis får redusert straffen fra to overgangsvinduer til ett overgangsvindu (januarvinduet).

Når det gjelder City og CL så har ikke UEFA domsutvalg ennå ikke avsagt noen dom, foreløpig er det kun UEFA sin etteforskningsavdeling som tilrår en slik utestengelse, det store spørsmåle ter om når domsutvalgets behandling av saken er klar.  City har allerede bedt CAS om å gå inn og stoppe denne saken før den kommer til UEFA sitt domsutvalg, siden de mener UEFA sin prosess ikke har vært ført på en redelig og rettferdig måte. Dette har CAS nektet å gjøre og de har også uttalt av hvis City blir dømt av UEFA sitt domsutvalg så vil en anke ikke automatisk føre til at straffen blir utsatt inntil en eventuell anke fra City sin side blir bahandlet.

Jeg tror fremdeles at sjansen for at City blir kastet ut og at Arsenal vil overta deres plass i den kommende CL-turneringen er usannsynlig, men jeg ser den ikke lenger som umulig.
Hovedårsaken til at at jeg ser våre sjanser til å likevel komme til høstens CL som usannsynlige går rett og slett på om en avgjørelse i UEFA kommer tidsnok til å stoppe City fra å delta når CL sparkes i gang tidlig på høsten.

Er det gitt at plassen kommer til oss da? Dersom Man C blir kastet ut?

 

Linje 2 - Spør for en venn

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Ben Elfen said:

Er det gitt at plassen kommer til oss da? Dersom Man C blir kastet ut?

 

Linje 2 - Spør for en venn

Slik jeg forstår det så er svaret Ja. England har fire lag i CL og hvis et kvalifisert lag ikke møter kriteriene til å delta (pga av f.eks. å sone en straff) så går plassen til det nærmeste ikke-kvalifiserte laget i ligaen. 

Hentet fra UEFA sin "regelbok" :

4.08 A club which is not admitted to the competition is replaced by the next best-
placed club in the top domestic championship of the same association, provided the new club fulfils the admission criteria.

Link to comment
Share on other sites

Ja , det renner vel ut i sanden med en bot som du sier Marius. Nå har vel City vært bøtelagt før også . Vet ikke ikke hva som var ordlyden i det grunnlaget og hvis dette er gjentagelse så kan det kanskje ende med noe annet.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Marius- said:

FFP er en stor vits, fungerer ikke og kommer ikke til å fungere nå heller. City bare anker det vekk til en stor bot, som i seg selv er idioti å gi. UEFA tør ikke slå hardt ned.

Det er godt mulig at City slipper unna, men som jeg skrev i mitt innlegg så kan City bli utestengt selv om de anker en utestengelse. CAS som er ankeinstans er klare på at en anke i utgangspunktet ikke vil bli gitt oppsettende virkning. Chelsea ble utestengt fra å handle inn spillere i det nåværende vinduet, de har anket utestengelse, CAS vil behandle anken etter at vinduet stenger og nektet å utsette utestengelsen til etter at de har avgjort anken.

Det er helt korrekt at FFP har vært en vits over lang tid, men det er signaler som tyder på at både UEFA og CAS nå er i ferd med å gå over til en litt tøffere linje ovenfor de mektige klubbene. En av årsakene til at UEFA ser ut til å gå hardere til verks mot klubber som City og PSG er at klubbene allerede er bøtelagt og likevel forsetter å bryte FFP, og det har endelig fått noen i systemet til å våkne. 

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Jeg venter i «spenning»; frem til en av de virkelig blir tatt, har jeg null tro på systemet. Ett vindu utestengelse som de vet om i forkant er knapt noen straff, de bare handler inn i forkant. Jeg har null tro på at de tørr å utestenge klubbene, så dette er tomme ord fra UEFA/cas frem til det faktisk blir utført 

Edited by Marius-
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mens vi venter og venter og venter og ..........

........så må undertegnede innrømme at han begynner å bli litt forvirret når det gjelder overgangsvinduet.
Forvirringen skyldes ikke konkrete spillere men den går mer på summene som nevnes når det gjelder hva klubben har "råd" til å bruke denne sommeren.

I utgangspunktet så burde jeg ikke vært forvirret for det har lenge vært en "vedtatt sannhet" at det som er til rådighet er ca £45mill + midler fra spillersalg. Men det er andre faktorer som er i ferd med å gjøre meg ganske forvirret 😯. I dagens fotballverden så får jeg inntrykk av at det ikke er vanlig å "cashe" ut en spiller, d.v.s. at hele overgangsbeløpet ikke blir betalt ved spillerovergangen fra en klubb A til klubb B, men derimot så blir en avtalt sum betalt ved overgangen og det resterende beløpet blir betalt over x antall år, i tillegg kommer "add-ons" som gjerne kun blir utløst når spilleren når bestemte punkt i karrieren (antall spilte kamper, antall scorede mål o.s.v.).

Hvis vi går ut fra beløpet £45mill er dette da det beløpet som klubben har satt av for å bruke i dette regnskapsåret eller er dette beløpet det klubben har satt som grense for å bruke på overgangssum for de eventuelle konkrete nye spillerne over de årene overgangssummen blir nedbetalt. Hvis det er sistnevnte så blir forrvirringen litt mindre for da er den angitte totalsummen ganske konkret, hvis det er førstnevnte alternativ da er denne summen ganske "unøyaktig" siden klubben da i realiteten kan handle spillere for et betydelig høyere beløp enn det som er angitt.

For å gjøre forvirringen enda større for gamle Polljen, hvis  det er så at dette totalbeløpet kun handler om de beløp som blir regnskapsført i regnskapsåret 2019/20, hva da med de spilleren som kom til klubben sommeren 2018? De er sannsynligvis også handlet på "avbetaling" og deler av deres overgangsbeløp vil bli regnskapsført i inneværende regnskapsår, vil dette da bli regnet inn i summen som er tilgjengelig i dette vinduet?

Er jeg fullstendig i tåkeland eller er saken egentlig ganske enkel? Sannsynligvis det sistnevnte, dog med det unntak at en middelaldrende gubbe tenker for mye og for vanskelig 😇

Link to comment
Share on other sites

I følge Jeorge Bird, som i mange år har fulgt våre unge i Arsenal på nært hold, så er det flere av våre unge som nå offisielt blir hentet opp i A-lagstroppen og som da får nye draktnummer.

Draktnummerene er ikke offisielt bekreftet for alle den nevnte, men Bird har nevnt de nummerene han etter en kvalifisert "gjetning" antar at de får (med utgangspunkt i draktnummer bruk tpå trening).

Reiss Nelson - Drakt nummer 24
Joe Willock - Drakt nummer 28
Eddie Nketiah - Drakt nummer 30
Emile Smith-Rowe - Drakt nummer 32 (oppdatering 9. juli)

Det er vel også ventet at spillere som Bielik og Smith-Rowe også tar steget opp (Bielik er fremdeles på ferie etter å ha deltatt i EM for Ungdomslandslag)

Men selv om de nevnte spillerne så er i førstelagstroppen så er det ikke usannsynlig at en eller flere av de kan gå på utlån når sesongen starter.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Da har Edu blitt ansatt i rollen som Technical Director. For å være helt ærlig vet jeg ikke hva en slik stilling innebærer. Dette var stillingen Sven Mislintat ønsket seg, så vil tro det er relatert til spilleroverganger.

Edit: In a statement Arsenal said: "In his role as technical director, Edu will co-ordinate the work of our first-team coaching group, the academy and player scouting and recruitment in order to oversee the constant building up and efficient strengthening of our squad."

Edited by Verminator5
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Verminator5 said:

Da har Edu blitt ansatt i rollen som Technical Director. For å være helt ærlig vet jeg ikke hva en slik stilling innebærer. 

Slik jeg forstår det så vil Edu som "Teknisk Direktør" ta over mange av de rollene som en manager ville hatt som ikke gjelder selve treningsdelen av en managerstilling. Emery er vår hovedtrener, men totalt sett i klubben så er Emery sin rolle betydelig mindre enn den Wenger hadde. Slik jeg forstår det så vil han bli et bindeledd mellom Sanllehi og Emery. Edu vil ha et stort ansvar når det gjelder logistikken rundt spillere inn/ut, han vil ha ansvaret for å tilrettelegge den "infrastrukturen" i klubben som Emery og hans spillere trenger. Han vil helt sikkert ha mange store oppgaver rundt laget.
Etter at Sanllehi rykket opp til en slags "sportslig administrerende direktør" så blir vel Edu sin rolle ganske nær det som vi gjerne vil kalle en sportssjef.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Marius- said:

Kanskje det snart da kan skje noe? Det er omtrent like ræva på overgangsmarkedet så langt som innspurten på sesongen. 

Ryktene skal ha det til at Edu er mannen bak kjøpet av Martinelli. Jeg krysser fingrene for at dette setter fart på sakene, og at Edu er rett mann for jobben. Jeg har ikke noe grunnlag for å vurdere hand kvalifikasjoner.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg må innrømme at jeg ikke har satt meg så mye inn i hvor "fleksible" våre backer er når det gjelder hvilken side de spiller på. Normalt så virker det som at de er ganske så "spesialiserte" når det gjelder hvilken side de kan/vil spille på, men er det noen av våre som egentlig ville fungert greit på motsatt side.

Med Bellerin ute i starten av sesongen og med potensielt tre backer som er "spesialiserte" på motsatt side, så er spørsmålet mitt om det ville være bedre å flytte en av de Monreal/Kolasinac/Tierney (hvis Tierney kommer) over på høyre side inntil Bellerin er tilbake i fullt slag kontra det å bruke en midtbanespiller (AMN) eller en stopper (Mustafi)?

Jeg kan f.eks. lese i en artikkel fra BBC at Tierney på det skotske landslaget også i enkelte tilfeller har blitt brukt på høyre back selv om venstre back er hans naturlige posisjon.
Det å bruke en venstrebent spiller på høyre back vil nok ha en viss negativ effekt på hans offensive spill, men når Arsenal har slitt så pass bakover, ville det laget da ikke fått en bedre defensiv kontroll med å bruke en back selv om det er på "feil" side enn å bruke en midtbanespiller/stopper???

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...