Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet sommeren 2018


Polljen

Recommended Posts

  • Replies 259
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kos blir vel 33? neste sesong. Tror han er ferdig på toppnivå

 

Blir 33 i år. Altså er mange stoppere som kan spille til de er 34-35 på toppnivå. Tviler dog på at Koscielny klarer det mtp. achilles-problemet han har slitt med i lengre tid.

 

Jeg tror også han er ferdig, men han kan jo være et greit 3-5 valg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk litt skremt av den tiltroen enkelte her har til Chambers og Holding.

 

Joda, Chambers har hatt ett par bra kamper i det siste, men han har også hatt en del mindre bra kamper (for å si det mildt). Holding hadde en grei første sesong, men har vist store svakheter i denne sesongen.

Begge to er relativt trege spillere som har en forkjærlighet for å kompensere med å holde (i drakta til) motspillere når de er på etterskudd.

 

Greit nok, jeg er på ingen måte en ekspert og dere ser sikkert kvaliteter i de to som jeg er blind for, men for meg er de ikke førstevalgmateriale i en klubb som ønsker å være i toppen og skal kjempe mot raske angripere.

 

Mavropanos virker lovende, men han har liten rutine på toppnivå (også i Hellas) så jeg sliter litt med å se han som ett førstevalg neste sesong.

 

Når det gjelder Mustafi så har jeg ingen problemer med et salg.

Når det gjelder Kos så er nok han ferdig som et permanent førstevalg, hvis han i det hele tatt kommer tilbake.

 

Jeg er sikker den største sprederen av negativitet her når det gjelder det sentrale forsvaret vårt, men jeg liker rett og slett ikke hva jeg ser.

 

Min løsning er det sikkert flere som ikke liker.

Selg Mustafi, send Holding på utlån eller selg Chambers.

Kjøp et nytt stopperpar (to førstevalg). Og med Mavropanos og Chambers eller Holding som "backup"!

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at vi må ha noen år på å bygge et toppforsvar uansett. Jeg mener at Chambers har vist seg å være veldig god dette siste halve året. Eneste gangen han har vært "dritt" er når han måtte spille på høyreback, men til og med da synes jeg ikke han var dårlig. Mot Atletico var han bunnsolid. Mot United det samme, og i dag mot Burnley. Jeg har sagt det helt siden han startet på stopperplass for noen sesonger tilbake at jeg ser en klassespiller i han. Han er en spiller som helt klart evner å forbedre seg, og selv om han er "treig" så er han virkelig ikke så forbanna treig. Din navnebror Per var ikke akkurat kjent for å være rask heller.

 

Vi har sett toppnivået til Holding også tidligere. Det var veldig høyt. Gutten er 22 år gammel og spiller i et lag styrt av Wenger hvor spillere som har vært klasse tidligere har sett ut som juniorer denne sesongen og forrige.

 

Jeg mener vi trenger en senior stopper (eks. Manolas eller Sokrates) og at vi burde gi tillit til en av våre yngre. Pdd. så er det Chambers som banker hardest på døra i mine øyne, men Mavropanos og Holding er også et par virkelig store stoppertalenter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk litt skremt av den tiltroen enkelte her har til Chambers og Holding.

 

Joda, Chambers har hatt ett par bra kamper i det siste, men han har også hatt en del mindre bra kamper (for å si det mildt). Holding hadde en grei første sesong, men har vist store svakheter i denne sesongen.

Begge to er relativt trege spillere som har en forkjærlighet for å kompensere med å holde (i drakta til) motspillere når de er på etterskudd.

 

Greit nok, jeg er på ingen måte en ekspert og dere ser sikkert kvaliteter i de to som jeg er blind for, men for meg er de ikke førstevalgmateriale i en klubb som ønsker å være i toppen og skal kjempe mot raske angripere.

 

Mavropanos virker lovende, men han har liten rutine på toppnivå (også i Hellas) så jeg sliter litt med å se han som ett førstevalg neste sesong.

 

Når det gjelder Mustafi så har jeg ingen problemer med et salg.

Når det gjelder Kos så er nok han ferdig som et permanent førstevalg, hvis han i det hele tatt kommer tilbake.

 

Jeg er sikker den største sprederen av negativitet her når det gjelder det sentrale forsvaret vårt, men jeg liker rett og slett ikke hva jeg ser.

 

Min løsning er det sikkert flere som ikke liker.

Selg Mustafi, send Holding på utlån eller selg Chambers.

Kjøp et nytt stopperpar (to førstevalg). Og med Mavropanos og Chambers eller Holding som "backup"!

 

Fullstendig enig. At enkelte ser på Chambers og Holding som førstevalg er skremmende, de holder ikke topp 10 standard i PL.

Link to comment
Share on other sites

Interessant diskusjon om stopperne våre og deres muligheter, samt begrensninger. Flere gode poeng.

 

Det er imidlertid nokså vanskelig å bedømme innsatsen til forsvaret vårt de siste par sesongene, da kollektivet tidvis har gitt enkeltspillerne nærmest umulige arbeidsforhold. Den gjennomgående trenden er at nysignerte forsvarsspillere har innledet svært lovende, før formpilen har pekt dramatisk nedover, i takt med økende antall grove feil. Det forteller meg at råmaterialet er der. De har vist at de kan. Chambers ble kåret til månedens spiller i sin første måned som Arsenal-spiller. Holding viste svært lovende takter i fjor, og kronet det hele med å sette Diego Costa på plass på Wembley. Bellerin så ut som Europas største backtalent. Mustafi tapte vel ikke en kamp på 3-4 måneder i sin debutsesong. Kolasinac ble en liten kulthelt allerede etter noen uker.

 

Jeg er ikke så naiv at jeg tror alle disse vil få en ny vår under en ny manager, men det er grunn til å tro at en eller to av disse vil ta store steg neste sesong, dersom kollektivet fremstår mer solid.

 

Under Wenger har våre beste stopperpar hatt en stor leder. Tony Adams, Sol Campbell og Per Mertesacker. Disse gutta fikk spillere som Koscielny og Toure til å blomstre. Dersom vår neste manager har en like framtung filosofi som Wenger, må vi punge ut for en lederskikkelse i midtforsvaret. Jeg ser ingen med særskilte lederegenskaper blant dagens stoppere. Enhver potensiell Wenger-arvtaker har et umulig bratt fjell å bestige dersom Mustafi er hans mest erfarne stopper. Det kan imidlertid godt hende at Mustafi kan blomstre med en rutinert styrmann, dog tviler jeg.

 

Jeg håper uansett at den neste sjefen vil bygge et kollektiv som gir stopperne våre den tryggheten de trenger. Da kan vi få flere positive overraskelser, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Mavropanos er den stoppertypen jeg har hatt mest sans for siden Martin Keown. Jeg digger fyren, måtte han bli en legende for oss!

Fullstendig enig.... Kompromissløs type.
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg håper uansett at den neste sjefen vil bygge et kollektiv som gir stopperne våre den tryggheten de trenger. Da kan vi få flere positive overraskelser, tror jeg.

Her har du et viktig poeng. For selv om jeg i utgangspunktet akkurat nå fremstår som kritisk til det meste som rører seg i vårt midtforsvar så er jeg ikke i tvil om at vår forsvarsrekke og ikke minst våre stoppere har blitt sviktet av kollektivet.

I de kampene der laget har fungert som et kollektiv så har også våre stoppere fungert mye bedre.

 

Jeg har mange synspunkt på akkurat dette, men skal nøye meg med å si at Wenger til dels har sviktet når det gjelder arbeidet med å da en fungerende defensiv tanke når både spillere og taktikk blir valgt.

 

Det er særdeles viktig at vår nye manager i større grad evner å se laget som en helhet og ikke bare som en offensiv maskin med noen nødvendige men egentlig uønskede element bak på banen.

 

Jeg akseptere at en ny manager kan få mer ut av enkeltspillere enn hva jeg har gitt uttrykk for, men det er fremdeles flere av våre spillere i den posisjonen jeg er skeptiske til som førstevalg.

Link to comment
Share on other sites

To do list:

  • Få på plass en manager (Allegri eller Jardim er de vi burde få for)
  • Ny keeper
  • Midtstopperproblemet. Vi må ha inn minst en stopper til.
  • En høyreback som kan konkurrere med Bellerin (eller gi en av unggutta sjansen som rotasjon),
  • Fikse kontraktsituasjonen med Ramsey (hvis ikke må han selges og vi få tak i en erstatter)
  • Få inn en ekstra midtbanespiller som erstatter for Santi (og muligens Wilshere)
  • Få inn en ung spennende kantspiller til som trives på venstresiden
  • Sørg for å få de unge talentene ut på lån til gode klubber hvis de ikke kan få spilletid hos oss (Nketiah, Nelson etc.)
  • Bli kvitt daukjøttet

Blir mye jobb på klubben denne sommeren. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Min liste:

1. Ny manager

2. Ny målvakt

3. Ny stopper (Mener Mustafi holder mål, vil vi vinne neste år trenger vi en ny stopper, vil vi bygge for fremtiden mener jeg Chambers bør få sjansen)

3. Ny(e) midtbanespiller(e) -> Uten Xhaka mangler vi en til å kontrollere tempoet, Wilshere er eneste dribleren, Elneny er eneste som virkelig hjelper Xhaka hjemover. (Jeg liker Ndombele, som kan gjøre litt av alt)

4. En ving som kan spille på begge sider (Pavon?)

 

 

Min oppstilling - 4-3-3:

--------Ny GK

Bellerin-Mustafi-Ny stopper-Monreal

------------Xhaka

-----Ramsey----Ny

----Mhiki----Özil----Auba

-----------Laca

 

Reserver:

----------------Emi

AMN--Chambers---Mavro--Kolasinac

-------------El Neny-----

--------Ny?---------Iwobi

---

Link to comment
Share on other sites

Min liste:

1. Ny manager

2. Ny målvakt

3. Ny stopper (Mener Mustafi holder mål, vil vi vinne neste år trenger vi en ny stopper, vil vi bygge for fremtiden mener jeg Chambers bør få sjansen)

3. Ny(e) midtbanespiller(e) -> Uten Xhaka mangler vi en til å kontrollere tempoet, Wilshere er eneste dribleren, Elneny er eneste som virkelig hjelper Xhaka hjemover. (Jeg liker Ndombele, som kan gjøre litt av alt)

4. En ving som kan spille på begge sider (Pavon?)

 

 

Nå som punkt 1 virker å være i boks er det vel bare et spørsmål om tid før ryktebørsen eksploderer. Må si jeg er svært spent på hvor hardt de kommer til å gå til verks - altså hvor mange som skal ut.

 

Nå har vi allerede gitt slipp på Cazorla, og jeg går ut ifra at Perez, Martinez, Cambpell, Asano, Jenkinson og muligens Akpom som har vært ute på lån uten å imponere nevneverdig kan slå følge.

 

Ut over dette må vel noen fra dagens tropp enten selges eller sendes på lån for å gi plass til eventuelle nye signeringer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det er på midtbanen vi har mest å hente. Xhaka og elneny er langt fra gode nok til å styre en midtbane hos Arsenal, og det håper jeg Emery ser raskt. Så en artikkel om at han vil bygge laget rundt Ramsey, er vel kanskje bare et rykte, men jeg tror hvis Ramsey hadde fått en ballspiller ved siden av seg så kan han blomstre i den rollen han har som er å komme seg inn i boksen på dype løp. Selvfølgelig skulle Vieria dratt på seg drakta igjen, men det skjer vel ikke....

 

PS. Komplementer med en ny midtstopper og en ving så er vi der..

Edited by Innbytterbenken
Link to comment
Share on other sites

I følge "the Telegraph" så har Stan besluttet å øke den økonomiske rammen (pre-sale) fra £50mill til £70mill.

 

Alle monner drar ? uavhengig av om alle overgangssummene er fakta eller bare normalt oppspinn

 

https://www.telegraph.co.uk/football/2018/05/25/unai-emery-receives-early-boost-arsenal-increase-summer-transfer/

Link to comment
Share on other sites

Man er vel strengt talt ikke mye til orakel om man ikke husker passordet sitt en gang?

 

BE

 

Hei, hei, hei.... Du aner ikke hvor frustrerende det var å se dette i glasskula mi, uten mulighet for å svare deg! Skam deg!

 

Men nå er jeg tilbake.. som de fleste Arsenal-rykter så må dem svirre en god stund før de faktisk skjer!

Link to comment
Share on other sites

Det store spørsmålet denne sommeren er hvordan Emery har planer om å sette opp laget kommende sesong.

 

Han har tidligere vært en stor tilhenger av 4-2-3-1 eller 4-3-3. Skal han fortsette med dette i Arsenal? Eller skal han tilpasse seg for å prøve å få Lacazette og Aubameyang inn i samme startellever? I så fall så er blir det vel noe som 4-2-2-2..

 

Uansett hvordan han setter opp laget så er det et par variabler.

 

Det første er de bakre 5. Vi er stort sett alle enige om at Cech ikke er god nok lenger. Personlig mener jeg at vi hadde tålt en sesong til med han bak der om vi hadde fokusert langt mer på det defensive enn det som har blitt gjort de siste årene. Et annet problem er midtstopperparet. Koscielny er langtidsskadd, Mustafi var kraftig linket vekk i fjor og hadde en ekstremt variabel sesong. Er planen å bytte ut begge to? Eller skal Mustafi beholdes?

 

Så langt så blir vi linket jevnlig til keepere, midtstoppere og høyreback når det gjelder defensive posisjoner. Tiden vil vise hva som skjer her, men jeg tror vi får se minst en midtstopper (Sokratis) inn i sommer.

 

 

Når det gjelder midtbanen så vet vi at visse spillere er litt i "limbo". Dette gjelder da Wilshere og Ramsey. Førstnevnte sin kontrakt går nå ut 1. juli i sommer, mens Ramsey sin kontrakt går ut 1. juli neste sommer.

 

Jeg forventer at Wilshere forlater klubben denne sommeren. Jeg anser ikke dette som et stort tap mtp. hans prestasjoner og skadehistorikk, men uansett kjedelig mtp. at han har vært i klubben lenge og er Arsenal "through and through". I mine øyne kan vi "lett" erstatte han internt med talentet Ainsley Maitland-Niles. En spiller med stor motor, god teknikk og god pasningsfot. En spiller som igjen i mine øyne fikk for lite spilletid i midten av banen denne sesongen.

 

Når det gjelder Ramsey så er det slik at hvis han ikke skriver under ny kontrakt nå i sommer, så burde han bli solgt. Klubben kan ikke bli holdt som gissel av en spiller lenger. Og det store spørsmålet er jo om Emery klarer å få Ramsey opp på det nivået han har holdt tidligere og om han og Xhaka kan danne den duoen jeg håper de kan gjøre. Hvis han gjør det så er Ramsey en virkelig kvalitetsspiller og en av de beste midtbanespillerne i ligaen. Forsvinner han, så må han erstattes. Ingen av våre interne løsninger er i nærheten av nivået hans når han er på det beste, men det er noen spørsmålstegn rundt han hvis han velger å bli også.

 

  • Kan vi stole på han gjennom en hel sesong mtp. skadehistorikken hans?
  • Kan han fungere i en midtbane duo sammen med Xhaka? Eller må han spille i en midtbanetrio for å kunne fungere effektivt mtp. at han ofte etterlater sin midtbanepartner veldig alene.

 

Til slutt så er vi på angrepet. Her er vi best dekket mener jeg, men i en 4-3-3 eller 4-2-3-1 så mangler vi en spiller for venstresiden som førstevalg. Spiller vi 4-2-2-2 så er vi egentlig "good to go" med Mikky og Özil bak Lacazette og Aubameyang. Bak disse to har vi da også eventuelt Welbeck, Perez og Nketiah.

 

Det blir veldig spennende å se hva som skjer i sommer, men det er helt klart det defensive som er det store problemet vårt. Dette gjelder forsvaret og det kollektive generelt sett i hele laget. Dette blir det Emery må jobbe mest med.

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...