Jump to content

2018.01.30 Swansea (B)


Polljen

Recommended Posts

«We will learn from this, it was not good enough»

 

Det blir vel post-match intervjuet oppsummert. De fleste ville lært dette for lenge siden. Helt ærlig er det ikke gøy å se laget spille lenger. Taktikken med masse ballglade spillere som skal spille fiveaside utenfor motstanders 30m, for så å miste ball og få kontringer imot gang etter gang er latterlig kjedelig å se på. Gratulerer Wenger, du har klart å gjøre Arsenal kjedeligere enn booring Arsenal perioden! Det er faktisk godt gjort når man er en offensiv trener..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Nå skal det sies at Swansea var gode i dag, hadde de spilt som dette hele sesongen hadde de ikke vært i "dumpa"

 

Hva skal man si om kampen da, vi var rett og slett dårlige!!

Vi gjør dem gode. De er dårlige i angrep mot etablert forsvar. De har 2 ganger før klart å score to mål i en kamp. Det vi gjør er å gi dem overganger på overganger.

 

Det var møkkavær, det var topp mot bunn og det var Arsenal. Ganske sikker på at de fikk beskjed om å være disiplinerte bak, tøffe i taklingene også ville overganger komme av seg selv. Taktikk utført.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det sies at Swansea var gode i dag, hadde de spilt som dette hele sesongen hadde de ikke vært i "dumpa"

 

Hva skal man si om kampen da, vi var rett og slett dårlige!!

Abolutt, kjempekamp av et Swansea som det begynner å svinge av. Men dette skjer for ofte mot oss. Sju tap allerede...

Link to comment
Share on other sites

Vi gjør dem gode. De er dårlige i angrep mot etablert forsvar. De har 2 ganger før klart å score to mål i en kamp. Det vi gjør er å gi dem overganger på overganger.

 

Det var møkkavær, det var topp mot bunn og det var Arsenal. Ganske sikker på at de fikk beskjed om å være disiplinerte bak, tøffe i taklingene også ville overganger komme av seg selv. Taktikk utført.

 

Vil nok heller si at de gjorde oss dårlige, med aggressivt press og tette dueller.

Link to comment
Share on other sites

Joa, ser hva du mener. Poenget mitt er at vi ofte kolapser som lag når det er ufyselige forhold (primadonnaer?), når motstander er aggresive /røffe i taklinger og press. Man kan også se på det som at de klarer å gjøre oss dårlige, absolutt. Men jeg mener igjen at vi da kolapser som lag og ikke spiller på våre styrker. Virker som man blir satt ut, og skal plutselig gjøre ting anderlednes. Derav at vi også gjør dem bedre enn de er.

Link to comment
Share on other sites

Abolutt, kjempekamp av et Swansea som det begynner å svinge av. Men dette skjer for ofte mot oss. Sju tap allerede...

 

De har gjort leksene sine, alle vet mer eller mindre at Arsenal knekker under press. Spill aggressivt og tett opp i spillerne, det funker stort sett alltid mot Arsenal. Tipper de aller fleste vet det, men det er en mann som enda ikke har skjønt det, eller hvert fall unnlater å gjøre noe med det......Wenger.

Link to comment
Share on other sites

Med forbehold om lesefeil, gammel tabell etc, så er det færre poeng ned til jumboplass enn det er opp til ligaleder.

pr nå leste jeg at wba på jumboplass har 20 poeng, man city på topp har 65, og vi har hele 42poeng. Da blir det vel 22poeng ned til wba og 23poeng opp til city. Dette virker lovende.

Tror nesten ligagullet er tapt for vår del.

Link to comment
Share on other sites

 

De har gjort leksene sine, alle vet mer eller mindre at Arsenal knekker under press. Spill aggressivt og tett opp i spillerne, det funker stort sett alltid mot Arsenal. Tipper de aller fleste vet det, men det er en mann som enda ikke har skjønt det, eller hvert fall unnlater å gjøre noe med det......Wenger.

Dette har jeg hevdet i flere sesonger. Wengers taktikk og spillestil og hans manglende evne til å ha en plan b gjør at mange klubber som vi burde være bedre enn, klarer å være på høyde med oss eller bedre.

 

Disse kampene kjennetegnes ofte av en høy prosent for Arsenal når det gjelder ballinnehav, og samtidig ett forutsigbart og fantasiløst Arsenal angrep.

I tillegg så er vår defensive lagdel veldig utsatt når den blir satt under press.

 

På ett punkt så vil jeg være noe mer positiv ovenfor Wenger, og det er i enkelte kamper der vi er underdog, da virker det som at han "tar seg sammen" og spiller noe mer kynisk og mer etter en plan.

 

Selv om ikke alle er enige med meg så vil jeg på nytt fremme påstanden om det bor mer i denne troppen en det vi ofte ser.

De "underdog-kampene" jeg nevnte mener jeg er med på, i allefall delvis, å bevise dette.

 

Selv om jeg er en klar Wenger kritiker, så tror jeg også at det bor mer i Wenger enn det vi får se, men problemet er at Wenger fullstendig mangler viljen til å innse de problemene som er i laget.

En Wenger som evner å innse sine feil og korrigere de kunne holdt oss i/nær topp fire. Dessverre så er det ingen tegn på at han innser sine feil og derfor er han feil mann i Arsenals managerstol.

Link to comment
Share on other sites

Arsenal.com har publisert en post match video, mest sannsynlig feilpublisert, siden den ikke samstemmer med overskrift. Men der bekrefter iallefall Wenger at Aubameyang er Arsenalspiller.

 

Kanskje dette vil hjelpe oss å bli mer effektive, men vi skaper altfor få sjanser generelt (med unntak av et par kamper denne sesongen). Vi hadde 7 avslutninger mot Swansea. De hadde 12..

Link to comment
Share on other sites

Hjelper ikke samme hvem vi får inn, så lenge wenger styrer og hva har S Bould tilført. 4 forsvarere som springer etter ballen samtidig. Klubben er blitt ødelagt og wenger har fått supporterne der han vil ha de, likegyldige. Kun penger som teller. Sier det igjen, wenger må bort og det må handles for milliarder skal vi bli ett storlag. Da snakker jeg om å vinne eller kjempe om PL og CL. Nå er vi så langt unna det går ann. Vi må sammenligne oss med BM, Barcelona, Real, Juventus etc. Dette tar mange mange år dessverre. Vi er blitt en møkkaklubb. Før reiste jeg over 4-5 ganger pr sesong, nå gidder jeg nesten ikke å se de på TV.

Link to comment
Share on other sites

Jo. Det hjelper å bytte en tafatt Lacazette med Aubameyang.

 

Bare sånn av nysgjerrighet hva skal det hjelpe mot, vi har åpenbare problemer i laget og det er ikke forover på banen de største problemene ligger. Verken Giroud eller Sanchez klarte å skyte Arsenal til toppen. Mye pga av de samme problemene, og vår eminente manager virker ikke spesielt lysten til å gjøre så mye med.

 

​Også Aubameyang vil nok trenge tilpassing til Premier League, og da går det fort en halv sesong med til det, og det er heller ingen garanti til suksess. Kanskje tar han Premier League med storm.....eller kanskje ikke. Men vi vil fortsatt slite defensivt. Og det virker fortsatt som at vi ikke gjør noe med det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes vi sliter vel så mye offensivt som defensivt. Med unntak av kampen mot Manure og et par enkeltkamper denne sesongen skaper vi fryktelig lite. Vi spiller gåfotball som om vi var en gjeng med pensjonister, og når motstander setter på turboen sliter vi både med å omstille oss og å henge med. Balansen i laget er totalt fraværende. Det å møte opp til kamp i to omganger klarer vi rett og slett ikke og man skulle nesten tro at vi var dårligere trent enn flesteparten av lagene i serien. I det minste dårligere forberedt gang på gang. Hva som gjøres mellom kampene kan vi bare spekulere i, men det virker som om jobben som blir gjort der ikke akkurat er en premier leagueklubb verdig.

 

Auba inn vil nok kunne hjelpe på effektiviteten fremover men vi har fortsatt store organiseringsproblemer bakover.

Link to comment
Share on other sites

Får vi kontroll på midtbanen, så tror jeg vi får bedre trygghet offensivt og defensivt. Sånn som det er nå, er midtbanen mer eller mindre fraværende og det blir store avstander mellom lagdelene. Og det koster offensivt og det koster defensivt. Ja vi spiller til tider gå fotball, og igjen så henger det sammen med at det blir for store avstander mellom lagdelene, det blir rett og slett for store rom å dekke. For at laget skal komme etter så tar det tid, og da får motstander organisert seg, og vi må spille ballen på kryss og tvers og tilbake.

Med Auba inn så blir det fortsatt mye rom som må dekkes, og det vil fortsatt bli store avstander mellom lagdelene, nye spillere samme problem.

 

Og blir vi satt under aggressivt press høyt i banen, så blir det framprovosert feil, og når midtbanen er mer eller mindre fraværende, så får forsvaret lite hjelp.

Vi er nødt å få inn andre spillertyper på midtbanen, Wilshere og Ramsey kan utfylle hverandre godt, men vi må få inn duellstyrke og kraft i tillegg, en kriger med litt ferdigheter og lederegenskaper ville være et must.

 

Vi har en klubb med mange gode spillere, men vi er sammensatt av spillere som jevnt over ikke danner et godt lag. Vi har ferdigheter og finesse, vi har offensiv kraft, men vi har ikke samlet defensiv vilje og kraft. Vi har ikke de rette spillertypene.

Vi hadde potensielt en spiller med driv i Diaby, men han spilte jo nestem aldri, mer skadet spiller skal man lete lenge etter.

 

Wenger skulle funnet en måte å spille Giroud og Lacazette sammen på topp, og Özil en helt fri rolle bak de igjen. Et monster av en midtbanekriger i midten (dette tror jeg er nøkkelen), Wilshere og Ramsey på hver sin side av han igjen (ikke kantspillere), Xhaka kan spille når ikke Wilshere er klar. De fem bak kan være som de er 1-4-3-1-2 eller 4-3-1-2 om noen foretrekker det sånn. En mix av rutinert og "ungt"

 

Vi har en del unge spennende spillere på vei opp også.

Link to comment
Share on other sites

At Ramsey startet sin første kamp på lenge, og at midtbanen var svakere enn på lenge tror jeg ikke er tilfeldig. Xhaka ser mye dårligere ut med Ramsey som makker enn feks Wilshere. Særlig i kamper der vi har mye ball, og er mye på motstanders banehalvdel så løper Ramsey opp i angrep. Igår gjorde faktisk både Xhaka og Ramsey det samtidig, og da kan man jo lure på hvor dekningen bakover skal bli av. Er skeptisk til Ramsey - Wilshere som duo på midten også da jeg ikke tror førstnevnte er disiplinert nok de gangene Wilshere driver fremover.

Link to comment
Share on other sites

Ramsey kunne fungert som en fremskutt midtbanespiller, enten med et 'monster' bak seg av en midtbanespiller eller to mer defensivt organiserte. Ramsey trenger en fri rolle, med defensiv støtte bak seg, for å være effektiv. Han er en spiller som er klart 'best uten ball' som elsker seg inne i motstanders boks. Litt lik Ljungberg da han var her. Problemet til Ramsey er at han ikke eier farta til Freddie eller disiplinen. Freddie var i tillegg en ypperlig ballvinner i tillegg til at han var ekstremt flink til å gå på 100-prosents løp inn i motstanders boks og han hadde de beste servitørene han kunne tenke seg. I tillegg spilte vi en mye mindre ballbesittende fotball og vi kontret mye mer. Ramsey i et kontringslag tror jeg hadde vært en klassespiller i dag. Vi så alle hvor god han var for Wales forrige EM og hvor mye han ble savnet da han ble skadet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes vi sliter vel så mye offensivt som defensivt. Med unntak av kampen mot Manure og et par enkeltkamper denne sesongen skaper vi fryktelig lite. Vi spiller gåfotball som om vi var en gjeng med pensjonister, og når motstander setter på turboen sliter vi både med å omstille oss og å henge med. Balansen i laget er totalt fraværende. Det å møte opp til kamp i to omganger klarer vi rett og slett ikke og man skulle nesten tro at vi var dårligere trent enn flesteparten av lagene i serien. I det minste dårligere forberedt gang på gang. Hva som gjøres mellom kampene kan vi bare spekulere i, men det virker som om jobben som blir gjort der ikke akkurat er en premier leagueklubb verdig.

 

Auba inn vil nok kunne hjelpe på effektiviteten fremover men vi har fortsatt store organiseringsproblemer bakover.

Jeg er enig i dette.

 

Det at vi ikke sliter like mye offensivt mot såkalte gode lag, som kampene mot ManU og Liverpool viser, er at dette er lag som ikke legger seg i forsvar med elleve mann rundt sekstenmeteren. Dette gir oss rom til kontringer og til et mer variert angrepsspill.

Mot de såkalte dårligere lagene så vet de at ved å pakke spillerne rundt sekstenmeteren så sliter Arsenal med å komme i gjennom. Arsenal sliter med alternative måter å trenge i gjennom slike forsvar og dette medfører ofte balltap som slike "dårligere" motstandere kan prøve å utnytte til egne kontringer.

 

Noe av det Arsenal trenger er å revurdere hvordan laget skal bygge opp sitt angrep mot slike kompakte forsvar.

Link to comment
Share on other sites

 

Har sett post match intervjuet med Wenger nå. Han la ikke skjul på hvor dårlig laget var.

Nei han var overraskende ærlig og han poengterte forsvarsfeil, spesielt, uten å nevne navnet, Xhakas elendige involvering på 2-1 målet, men ingenting blir tilsynelatende gjort. Ferguson hadde garantert benket han som straff for lenge siden, men jeg kan ikke huske sist Xhaka ble benket i en "tellende" kamp men jeg kan telle på en kalkulator hvor mange elendige tilbakeløp og tversoverpasninger i farlig område han har hatt.

Vær litt sjef, Wenger og benk han.

Link to comment
Share on other sites

Nei han var overraskende ærlig og han poengterte forsvarsfeil, spesielt, uten å nevne navnet, Xhakas elendige involvering på 2-1 målet, men ingenting blir tilsynelatende gjort. Ferguson hadde garantert benket han som straff for lenge siden, men jeg kan ikke huske sist Xhaka ble benket i en "tellende" kamp men jeg kan telle på en kalkulator hvor mange elendige tilbakeløp og tversoverpasninger i farlig område han har hatt.

Vær litt sjef, Wenger og benk han.

Jeg er ikke uenig, men det er mange av våre som hadde fortjent "benking" etter kampen mot Swansea.

 

Jeg vet ikke hva Wenger gjør, men jeg har allerede benket Xhaka i mitt forslag til lag i kamptråden for kampen mot Everton :genius:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...