Jump to content

2017.10.01 Brighton & Howe Albion (H)


Polljen

Recommended Posts

Frustrerende kamp for Laca. En i stolpen og et forsvar som er oppi ham hele veien. Kom seg til et par sjanser men ble som oftest blokkert. Litt dårlige mottak til tider, men bra kjempet på topp.

 

Hadde en "assist" i den ballen han holdt inne på corner, så alt i alt en god kamp.. Var svæært nære mål.q

Link to comment
Share on other sites

Imponerer ingen her.. senker oss ned noen hakk og dermed ser brighton plutselig ut som ett brukanes lag. For endel år siden var dette kamper vi hadde lysende forestillinger i, nå er det sjeldnere og sjeldnere mellom fryd for øyet.

Link to comment
Share on other sites

I perioder så viser Arsenal sin storhet og det er nok til å ta tre velfortjente poeng, men kampen sett under ett så har laget fremdeles en god vei å gå før det er godt nok.

 

De mest negative punktene for meg er at det er alt for mange upressede feil/feilpasninger fra Arsenal, og det skyldes ikke en eller to spillere, det er generelt for laget.

I tillegg så virker forsvaret forsatt for usikre når de blir satt under press. Heldigvis så var det bare i kortere perioder laget opplevde at Brighton klarte å lage et brukbart press, så det fikk ikke følger for resultatet.

 

Jeg skal ikke trekke frem noen spillere som er spesielt gode, men siden Sanchez har vært mye omdiskutert i det siste så vil jeg skrive noen ord. Han gjør også for mange feil og det må han sammen med resten av laget få under kontroll, men samtidig så virker det som at han sakte men sikkert viser tegn til at han kan bli til stor nytte for laget i tiden fremover.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det lang pause igjen.

Jepp, selv om man kanskje kan si at Arsenal nå er litt i siget (i alle fall resultatmessig) så er det kanskje godt for enkelte spillere at det blir en liten pause.

Özil ble ikke tatt ut i den tyske troppen, sannsynligvis p.g.a. en miks av skadesituasjonen og en viss formsvikt. Koscielny har i dag meldt forfall til den franske troppen og får et par uker på seg til å pleie akillesen. Uten om det så skal vel de vanlige spillerne på sine respektive oppdrag.

 

Når denne landslagspausen er over så er forhåpentlig bl.a. Welbeck også tilbake i troppen, hvis vi unngår ytterligere skader nå i landslagspusen så begynner vi å få nærmest en overflod av offensive spillere tilgjengelige.

 

Når landslagspausen er over så blir det tre uker med klubbfotball før neste landslagspause og i den pausen så skal Arsenal spille 7 kamper på tre uker (inkludert en ligacup og to Europa League). Arsenal starter borte mot Watford lørdag 14. oktober og avslutter borte mot Man City 5. november. Tre bortekamper, så tre hjemmekamper og til slutt en bortekamp. (Den neste landslagspausen begynner som sagt etter kampen mot City og første kamp etter den pausen blir hjemme mot tottene.)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke fan av å bytte ut lacazette etter 60-70 min hver kamp. Skal du bygge enn toppskårer kan han ikke spille 2/3 deler av alle kamper. Er bare å se på kane og lukaku. Spiller 90 min hver helg.

 

Men en kjempe kamp, kontrollert og sikkert

Jeg har ikke blitt frelst av Laca så langt og skjønner godt at Giroud skal spille også. Hvis ikke Laca løfter spillet snart, så ser jeg for meg at det er han som havner på benken og kommer inn rundt 60-70 min hver kamp. Bare fordi noen er kjøpt inn dyrt, så betyr det ikke at dem skal spille. Det må dem fortjene og jeg er ikke så sikker på om han fortjener det på bekostning av Giroud.

Link to comment
Share on other sites

Som Marius skrev, de imponerte ingen, men det var likevel en grei seier. Arsenal har åpenbart kommet seg etter sjokket mot Pool, og tatt seg selv i nakken. Synd at de trengte en slik oppvåkning. Men det ser fortsatt ut som de spiller for halv maskin, og på slutten inviterte de Brighton inn i kampen igjen, men ble reddet av gong-gongen. Dette laget har mye å gå på, men er uansett neppe godt nok til å ta opp kampen mot Manchester-lagene dessverre. Vi får være pragmatiske; ta en kamp om gangen og glede oss over hver seier. :)

Link to comment
Share on other sites

Som Marius skrev, de imponerte ingen, men det var likevel en grei seier. Arsenal har åpenbart kommet seg etter sjokket mot Pool, og tatt seg selv i nakken. Synd at de trengte en slik oppvåkning. Men det ser fortsatt ut som de spiller for halv maskin, og på slutten inviterte de Brighton inn i kampen igjen, men ble reddet av gong-gongen. Dette laget har mye å gå på, men er uansett neppe godt nok til å ta opp kampen mot Manchester-lagene dessverre. Vi får være pragmatiske; ta en kamp om gangen og glede oss over hver seier. :)

Vi ble ikke reddet av noen gong-gong. Seieren var aldri truet og burde vært mye større. Manchester United har forbausende lett kampprogram i starten og de ser derfor veldig sterke ut. Vi får se hvor sterke de er når de møter Liverpool i neste runde. I mitt hode så er Liverpool favoritter i den kampen. City derimot, de ser irriterende sterke ut og jeg holder dem som seriefavoritter. Oss, vi kan fint klare andreplass, og kanskje gullet også hvis veldig mye klaffer.

 

Ps, jeg håper Wenger selger unna Özil og Sanchez i januar, hvis dem ikke signerer nye kontrakter. Vi er ikke på noen måte avhengige av de to.

Link to comment
Share on other sites

Vi ble ikke reddet av noen gong-gong. Seieren var aldri truet og burde vært mye større. Manchester United har forbausende lett kampprogram i starten og de ser derfor veldig sterke ut. Vi får se hvor sterke de er når de møter Liverpool i neste runde. I mitt hode så er Liverpool favoritter i den kampen. City derimot, de ser irriterende sterke ut og jeg holder dem som seriefavoritter. Oss, vi kan fint klare andreplass, og kanskje gullet også hvis veldig mye klaffer.

 

Ps, jeg håper Wenger selger unna Özil og Sanchez i januar, hvis dem ikke signerer nye kontrakter. Vi er ikke på noen måte avhengige av de to.

---

når jeg skrev at de ble reddet av gong-gongen var det en spissformulering fordi de helt unødvendig ga bort et par store sjanser til Brighton på slutten, noe som kunne ha satt seieren i fare. Og det på et tidspunkt Arsenal burde ha ledet så mye at kampen var død og begravet for lenge siden. Ellers enig i det du skriver. ManU har hatt et lett program, og som vanlig oppnådd flatterende resultater. Og ja, Wenger bør vurdere å selge Sanchez og Özil i januar, mens han kan få penger for dem. Men da må erstattere kjøpes.

Link to comment
Share on other sites

---

når jeg skrev at de ble reddet av gong-gongen var det en spissformulering fordi de helt unødvendig ga bort et par store sjanser til Brighton på slutten, noe som kunne ha satt seieren i fare. Og det på et tidspunkt Arsenal burde ha ledet så mye at kampen var død og begravet for lenge siden. Ellers enig i det du skriver. ManU har hatt et lett program, og som vanlig oppnådd flatterende resultater. Og ja, Wenger bør vurdere å selge Sanchez og Özil i januar, mens han kan få penger for dem. Men da må erstattere kjøpes.

Der er vi litt uenige. Vi trenger ingen nye hvis disse går. Jeg håper og tror at Wenger er tøff og bruker reserver som trenger kamptrening og unggutter i EL. Da blir belastning mindre på de gjenværende og vi kan klare oss med en mindre stall. Slik Chelsea klarte seg i fjor.

 

Jeg håper virkelig Cazorla kommer tilbake i god gammel form. Wilshere virker snart og være tilbake for fullt og de to ville være som nye signeringer.

Link to comment
Share on other sites

Chelsea hadde vel verken EL eller CL ifjor? Så at vi skal kunne klare oss med liten tropp går ikke.

Selges de, må de erstattes! Men jeg også heller mer og mer mot salg, ettersom ingen av de gidder signere. Så kan man strengt tatt ikke klage på Alexis sin innsats i denne kampen.

Link to comment
Share on other sites

Innsatsen er bra, men synes vi kan miste litt flyten med Alexis også. Welbz, uten sammenligning for øvrig, har gitt bedre flyt med like mye innsats i sesonginnledningen.

 

Enig i at klubben bør vise styrke og selge unna i januar dersom de ikke signerer nytt. Synes dog vi da ser litt tynne ut uten Cazorla og med Welbz og Wilshere skadeutsatt og dessuten, må det fortsatt sies, ikke like gode.

Link to comment
Share on other sites

Har United hatt et enklere oppsett enn Arsenal så langt, ja så absolutt, men resultatmessig så er de likevel effektive. Lager mange mål, slipper inn få. Vi skal ikke undervurdere United selv om de så langt ikke har møtt noen av de "store".

 

Hvis Sanchez og/eller Özil ikke har tegnet ny(e) kontrakt(er) før nyttår så har jeg ingen problemer med salg i januarvinduet. Men de må erstattes, hvis begge blir solgt så må vi ha minst en ny spiller inn. Men hvis ikke denne eventuelle nye spilleren er av 'klasse', så er det ingen vits i å shoppe inn ny spiller.

 

Tapapa har rett i at vi må få matchet noen av de unge, men å satse alt på at de vi har skal være godt nok til å erstatte både Sanchez og Özil er etter min mening farlig.

Tapapa nevner Cazorla som en mulig "erstatter", men selv om aldrende Cazorla kan komme til å vise god gammel kvalitet så er det tvilsomt at han har en kropp som vil tåle hard matching.

Jeg håper også på Wilshere, men vi kjenner alle hans skadehistorie.

Theo har også mange kvaliteter, men han har også vært en av våre mest ustabile spillere over lang tid.

 

Når det gjelder Lacazette v Giroud så er jeg enig i at Lacazette ikke skal ha klippekort, og jeg er enig i at Laca har vært noe opp og ned, men Giroud har da ikke vært så mye å skryte av han heller når han har fått sjansen så langt denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Har United hatt et enklere oppsett enn Arsenal så langt, ja så absolutt, men resultatmessig så er de likevel effektive. Lager mange mål, slipper inn få. Vi skal ikke undervurdere United selv om de så langt ikke har møtt noen av de "store".

---

må aldri undervurdere ManU. De er definitivt mer effektive enn Arsenal, det har de alltid vært. De er mye bedre i år enn i fjor, flatterende sifre eller ikke. Noen av seirene har vært større enn spill og sjanser skulle tilsi, men ikke tilfeldig at de ligger helt i teten.

Link to comment
Share on other sites

---

må aldri undervurdere ManU. De er definitivt mer effektive enn Arsenal, det har de alltid vært. De er mye bedre i år enn i fjor, flatterende sifre eller ikke. Noen av seirene har vært større enn spill og sjanser skulle tilsi, men ikke tilfeldig at de ligger helt i teten.

Vi goonere har en tendens til å bortforklare Uniteds gode perioder med flatterende resultater, hell med dommer osv. Arsenal er kanskje ikke like heldige med dommerne som United (i løpet av en sesong) , men jaggu har Arsenal også sin andel av flatterende resultater ?

Link to comment
Share on other sites

Vi goonere har en tendens til å bortforklare Uniteds gode perioder med flatterende resultater, hell med dommer osv. Arsenal er kanskje ikke like heldige med dommerne som United (i løpet av en sesong) , men jaggu har Arsenal også sin andel av flatterende resultater

---

absolutt. Naturligvis ikke alltid slik at ManU oppnår flatterende resultater (i fjor spilte de mye uavgjort i kamper de burde vunnet for eksempel), og ja, Arsenal har jo også oppnådd flatterende resultater i enkeltkamper. Men GENERELT er det ofte slik at Arsenal vinner med små sifre i kamper de burde vunnet med vesentlig større siffer (som nå i helgen), mens ManU vinner med store siffer i kamper som er mye jevnere enn resultatet skulle tilsi. Det har skjedd flere ganger denne sesongen, hvor ManU har scoret mange mål på slutten, da motstanderne nærmest har gitt opp. Heller ikke bare flaks at det blir slik, for ManUs spisser er i hvert fall så langt denne sesongen mer giftige enn Arsenal sine. Den største forskjellen på ManU og Arsenal så langt denne sesongen er likevel at ManU fremstår som mye mer robuste defensivt enn Arsenal, akkurat som de gjorde stort sett gjennom hele SurAlex perioden også... så selv om ManC fremstår som det beste laget så langt i år, kan man ikke undervurdere ManU, de er eksperter på å grave frem de resultatene de trenger. Og selv om Arsenal har kommet litt til hektene etterhvert; lite av det jeg har sett til nå tyder på at Arsenal kan kjempe om ligatittelen. Den havner nok i Manchester vil jeg tro... O_O

Link to comment
Share on other sites

---

absolutt. Naturligvis ikke alltid slik at ManU oppnår flatterende resultater (i fjor spilte de mye uavgjort i kamper de burde vunnet for eksempel), og ja, Arsenal har jo også oppnådd flatterende resultater i enkeltkamper. Men GENERELT er det ofte slik at Arsenal vinner med små sifre i kamper de burde vunnet med vesentlig større siffer (som nå i helgen), mens ManU vinner med store siffer i kamper som er mye jevnere enn resultatet skulle tilsi. Det har skjedd flere ganger denne sesongen, hvor ManU har scoret mange mål på slutten, da motstanderne nærmest har gitt opp. Heller ikke bare flaks at det blir slik, for ManUs spisser er i hvert fall så langt denne sesongen mer giftige enn Arsenal sine. Den største forskjellen på ManU og Arsenal så langt denne sesongen er likevel at ManU fremstår som mye mer robuste defensivt enn Arsenal, akkurat som de gjorde stort sett gjennom hele SurAlex perioden også... så selv om ManC fremstår som det beste laget så langt i år, kan man ikke undervurdere ManU, de er eksperter på å grave frem de resultatene de trenger. Og selv om Arsenal har kommet litt til hektene etterhvert; lite av det jeg har sett til nå tyder på at Arsenal kan kjempe om ligatittelen. Den havner nok i Manchester vil jeg tro... O_O

Jeg er enig i det du skriver, og jeg biter meg merke i følgende: "hvor ManU har scoret mange mål på slutten, da motstanderne nærmest har gitt opp."

 

Her er vel kanskje ett av Arsenals "problemer". Våre motstandere gir sjelden opp. Arsenal kan være overlegen i 45, 60, 70 minutter, men de fleste managere for "dårligere lag" vet resepten på å få Arsenal i ulage og skape problemer for Arsenals forsvar, for resepten er den samme som da Wengers Arsenal i enkelt kamper gjennom de siste ti årene har tapt poeng etter å ha ligget både to og tre mål over etter første omgang. Bli aggressive, sett press på Arsenals midtbane og forsvar, til tider kan det virke som at våre spillere (og ledelse) ikke har den minste anelse om hvordan de skal svare på et slikt press.

Ligger et lag under med et par mål mot Arsenal så vet de at hvis de kan få Arsenal til å gjøre feil (og dessverre så sliter vi fremdeles med for mange personlige feil i Arsenal).

 

Jeg vil gi Wenger honnør for å ha tatt grep etter fadesen mot Liverpool, og forhåpentligvis så slipper vi å se et så uforståelig laguttak igjen. Men selv om jeg har kommet over sjokket og ikke lenger sier "spark Wenger nå", så står jeg fast på at han ikke er den rette personen til å bygge et Arsenallag for fremtiden. Jeg er likevel litt mer optimist nå enn for en måned siden, jeg har null tro på seriegull, men jeg innser at CL-plass nå er mulig. Det er mye som må klaffe for at vi havner topp fire, det blir hard jobbing å klare det, men jeg anser ikke dette lenger som umulig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan godt komme blant topp 4 men det er alt. Ser ikke noe forandring med wenger de siste åra. Kommer aldri til å vinne noe så lenge han og stan styrer. Lyger så de er vel snart de eneste som trur på hva de sier. Mangel på spillerkjøp hvert år. Bygde Emirates kun for å tjene mer penger.

Link to comment
Share on other sites

Kan godt komme blant topp 4 men det er alt. Ser ikke noe forandring med wenger de siste åra. Kommer aldri til å vinne noe så lenge han og stan styrer. Lyger så de er vel snart de eneste som trur på hva de sier. Mangel på spillerkjøp hvert år. Bygde Emirates kun for å tjene mer penger.

Det er mye man kan anklage Stan Kroenke for, men Emirates Stadium var allerede bygget da Kroenke startet med å kjøpe opp de store aksjepostene i Arsenal.

 

Men selvsagt så var et av målene for de som satt i styret da det ble bestemt å bygge nytt, å tjene mer penger, det er ikke noe galt i det. Men Stan hadde ikke noe ned akkurat det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...