Jump to content

Tanker om 17/18-sesongen


1Bergkamp0

Recommended Posts

Tilbake til hverdagen og Arsenals PL tropp ble offentliggjort i går.

Det er to lister som blir satt opp når det gjelder spillere som er spilleberettiget i PL (fram til januarvinduet åpner).

 

"A-listen" består av maksimalt 25 spillere der minst 8 av de må være i kategorien "homegrown". Det kan være spillere som er faste på A-laget som ikke står oppført her, men det skyldes laget kan føre opp et ubegrenset antall spillere under 21 år på "B-listen", så f.eks. Alex Iwobi er ikke i 25-mannstroppen, men er oppført blant de som er under 21 år.

Ser vi på listen (som er satt opp nedenfor) så er Santi Cazorla ikke med på listen, det viser at eventuelle hint om at han kunne komme tidligere tilbake ikke stemmer. Cazorla vil ikke kunne spille for Arsenal før tidligst når vi kommer over i det nye året (2018).

 

(* = homegrown)

Chuba Akpom *
Hector Bellerin *
Petr Cech
Calum Chambers *
Francis Coquelin *
Mathieu Debuchy
Mohamed Elneny
Olivier Giroud
Rob Holding *
Deyan Iliev
Sead Kolasinac
Laurent Koscielny
Alexandre Lacazette
Matt Macey
Per Mertesacker
Nacho Monreal
Shkodran Mustafi
David Ospina
Mesut Ozil
Aaron Ramsey *
Alexis Sanchez
Theo Walcott *
Danny Welbeck *
Jack Wilshere *
Granit Xhaka

Under-21 players (who are likely to play)

Krystian Bielik
Alex Iwobi
Ainsley Maitland-Niles
Reiss Nelson
Jeff Reine-Adelaide

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Kanskje det kommer inn noen spillere på lån > :)

Källström comeback? ;)

Jeg velger å ta en eventuell spøk på alvor :gimme:

 

Spillere på lån er uaktuelt!

Spillere som er kontraktløse er jo en mulighet. Finnes det noen brukbare av den typen der ute?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen fotballteoretiker, jeg er bare en helt ordinær fotballfan som gav seg "aktivt" etter guttelagsfotballen, så jeg kan vel i beste fall kalle meg en "lekmannsteoretiker" ;D

 

En del av mine (nye) "ideer" har jeg nok kommet med her flere ganger de siste dagene, men i denne posten vil jeg prøve å samle de mer som en enhet (om jeg klarer det, er en annen sak)

 

Jeg vil prøve å se bort i fra min tidligere synsing om hvordan spillere som egentlig ville bort i dette vinduet kan komme til å yte de nærmeste månedene og med det som forutsetning så har jeg fundert litt på det laget vi tross alt har og hvor flaskehalsene er.

 

Målvakter. OK.

Forsvar. OK. Hvis de fire (fem) bak klarer å levere etter beste evne så er jeg ikke for negativ til denne lagdelen

Midtbane. Her er jeg noe mer usikker.

Angrep. OK. Jeg mener at denne lagdelen (på papiret) er sterkere enn på lenge, og også her gjelder det om de klarer å levere etter beste evne.

 

Så for meg er midtbanen den store flaskehalsen.

Xhaka har vært førstevalget i denne lagdelen. Jeg har fremdeles stor tro på Xhaka fremover, men jeg mener samtidig at han ikke blir brukt riktig. Han er ikke for meg en naturlig DM, men en spiller som i større grad burde få bruke sine offensive evner og da ikke minst det pasningspillet han egentlig har i føttene.

Ramsey har vært mye av og på, men at han har kapasiteten er jeg ikke i tvil om. Jeg er dog usikker på hans defensive vilje/evne, spesielt når han spiller i par med Xhaka.

Coq er vår eneste naturlige DM slik jeg ser det, men når han blir paret sammen med Xhaka så blir han av en eller annen merkelig grunn satt til å være den mest offensive spilleren av de to.

Elneny er en helt grei "allrounder" som kan bekle flere roller på midtbanen inkludert DM. En ypperlig spiller som backup.

Wilshere. Han har mye inne (i teorien), men varierer voldsomt og er så alt for mye skadeutsatt.

Cazorla er som alle vet skadd og han kommer ikke tilbake på banen i 2017.

 

Hvordan vi skal organisere midtbanen henger for en stor grad sammen med hvordan vi organiserer forsvaret og angrepet.

 

Mot slutten av foregående sesong så gikk vi over til å spille med tre stoppere og to vingbacker. Det var meget effektivt de siste kampene i 16/17 sesongen. Det har overhode ikke fungert så langt i sesongen 17/18. Selvsagt skyldes en del at enkelte spillere har vært utilgjengelige p.g.a. suspensjoner, skader og forlenget ferie, noe som tildels har ført til noen merkelige spillerkonstellasjoner.

Vi kan også risikere at vi får tilbake spillere fra den nåværende landslagspausen som ikke vil kunne være klare til kampen mot Bournemouth kommende helg, og derfor også gi oss noen uønskede paringer også i den kampen.

Men med utgangspunkt i at vi har et skadefritt lag (minus Cazorla) så ønsker jeg faktisk å gå tilbake til en vanlig firer i forsvaret.

 

I vår offensive lagdel så ønsker jeg meg Özil tilbake i en mer sentral rolle i laget, for meg så fungerer det ikke like godt når han må dekke en kantposisjon.

Med en firer bak og Özil mer sentralt så er den naturlige spillerkonstellasjonen 4-2-3-1 som har vært den normale i Arsenal i lang tid. Problemet for meg er da igjen midtbanen der vi stiller med en DM og en B2B, jeg finner rett og slett ikke en god paring blant våre alternative midtbanespillere i en slik formasjon.

For meg så er det "alfa og omega" å ha en spiller i midten som fungerer som en DM rent defensivt, og etter min mening fungerer ikke Xhaka i den posisjonen. Coq er etter min mening det beste alternativet der, hvis han blir brukt riktig. Samtidig så vil jeg gjerne ha Xhaka med i laget, men han og Coq har så langt ikke fungert optimalt (langt i fra), men dette skyldes slik jeg ser det i stor del at de to spillerne har blitt gitt feil roller på midtbanen.

 

Jeg har lyst til å se Arsenal med en midtbane bestående av tre spillere. der vi har en dedikert DM og to spillere som har en litt mer friere rolle, men som kollektivt må ha et klart defensivt ansvar når motstander har ball.

 

For å få denne kabalen til å gå opp, firebackslinje, tre på midtbanen og Özil sentralt så ender jeg opp med å gå fra en singel angriper til an angrepsduo.

 

formation4312.png

 

På midten så ser jeg da for meg en oppstilling med Xhaka, Coq og Ramsey.

Xhaka får en litt mer friere rolle og kan bruke sine passningsevner i større grad, samtid som han er den mest "defensive" av våre to frie på midten. Ramsey får en enda mer friere rolle til å ta sine sine løp uten at vi i like stor grad lider defensivt av akkurat dette. Coq skal bortimot være en ren defensiv spiller.

 

Med Özil som den sentrale ballfordeleren så har vi faktisk mange gode kombinasjoner når det gjelder vår angrepsduo. I utgangspunktet så tenker jeg Sanchez/Lacazette, og med Giroud og Welbeck i bakhånd så kan vi mange alternativer til en variert angrepsduo.

 

Det finnes sikkert grunner til at min ønskede lagoppstilling ikke fungerer så godt som jeg tror, så jeg ser gjerne at det kommer konkrete motforestillinger til mitt (laguttak)

 

Mitt lag:

 

Cech (Ospina)

Bellerin (Debuchy?) - Mustafi (Holding) - Koscielny (Mertesacker) - Kolasinac (Monreal)

Ramsey (Wilshere) - Coquelin (Elneny) - Xhaka (?)

Özil (Iwobi)

Lacazette (Giroud) - Sanchez (Welbeck)

(?) bak Xhaka skyldes at jeg ikke vil skrive det samme alternativet bak to spillere. Vi har f.eks. noen unge lovende, samt at vi f.eks. kan flytte Kolasinac frem i den rollen med Monreal på backen.

Link to comment
Share on other sites

 

Cech (Ospina)

Bellerin (Debuchy?) - Mustafi (Holding) - Koscielny (Mertesacker) - Kolasinac (Monreal)

Ramsey (Wilshere) - Coquelin (Elneny) - Xhaka (?)

Özil (Iwobi)

Lacazette (Giroud) - Sanchez (Welbeck)

Ser unektelig ut som et sterkt lag på papiret. Xhaka burde nok spilt på høyre slik at han kan vende inn i banen og sende langpasninger i retning Alexis samt at Hector nok oftere er ute av posisjon enn Kolasinac mens Ramsey er mindre disiplinert enn Xhaka. Mener forøvrig at Wilshere er den eneste i gruppa som kan fungere som backup for Xhaka selv om han er et mer teknisk alternativ med litt mindre evne til å slå langt. På sentral midt står nok AMN lengst frem i køen og han kan nok gjøre en grei jobb for oss som en rotasjonsspiller.

 

Når det er sagt så ønsker jeg mer å mer å prøve på en 4-3-3 med falsk 9, spesielt etter å ha sett Spania gruse Italia.

Det betyr å skyve Özil litt høyere opp i banen enn som offensiv midt i din formasjon og la Laca og Alexis starte fra kantene og skjære innover. Theo kan nok også fungere fint i et slikt system da han også liker å holde bredden for å skjære innover.

Gutta på banen bør også klare å fungere i et høyt press og forsvaret bør kunne stå høyt.

 

For første gang på lenge har vi et forsvar med mye fart som faktisk kan ta igjen raske angrepsspillere i bakrom. Det som er sikkert er at med Xhaka-Ramsey som midtbaneduo i en 3-4-1-2/3-4-2-1 vil vi ikke klare å havne høyt opp på tabellen da paret har for mange mangler. (Begge to fantastiske fotballspillere med rett partner, men utfyller ikke hverandre i det hele tatt.)

Link to comment
Share on other sites

Joachim Löw

Har vel allerede jobben som henger høyest for tyskerne. Har vel også en noe lurvete historikk som klubb-manager og får nok god hjelp av Bierhoff i Tyskland-leiren. Vanskelig å si hvor god tyskeren er. Tyskland, Spania og Frankrike har helt vanvittige tropper, men tyskerne på landslaget har kjent hverandre fra barndommen av omtrent og lært de samme verdiene rundt ballen fra 10-12-års alderen.. Ikke fullt så oppnåelig for en klubb som produserer spillere som ikke blir gode nok for PL.

Link to comment
Share on other sites

.

 

Når det er sagt så ønsker jeg mer å mer å prøve på en 4-3-3 med falsk 9, spesielt etter å ha sett Spania gruse Italia.

Det betyr å skyve Özil litt høyere opp i banen enn som offensiv midt i din formasjon og la Laca og Alexis starte fra kantene og skjære innover. Theo kan nok også fungere fint i et slikt system da han også liker å holde bredden for å skjære innover.

Gutta på banen bør også klare å fungere i et høyt press og forsvaret bør kunne stå høyt.

 

4-3-3 har jeg ingen problem med. Det jeg ønsker er en forsterket midtbane med tre spillere (om Xhaka/Ramsey spiller venstre eller høyre side har jeg ingen preferanser rundt) og samtidig så bør Øzil spille sentralt. Om Øzil ligger litt bak de to andre i angrepet eller som din falske 9'er er for meg ikke så viktig.
Link to comment
Share on other sites

har sittet litt på gjerdet når det gjelder det som har skjedd i sesongåpningen og rundt overgangsvinduet. Generelt har jeg dessverre mistet all tro på laget. Det virker urimelig av Wenger å kreve fansens lojalitet når det åpenbart gjøres så mange ubegripelige og ulogiske grep fra ledelsens side. Fansens lojalitet og støtte er noe du eventuelt gjør deg fortjent til, ikke noe som kommer automatisk. Hvis det skapes en ond sirkel og fansen begynner å snu seg mot klubben, ja da er det klubben selv som må gjøre grep for å gjenopprette tilliten, uansett hvem som har "skylda". Lista over konkrete ting som skurrer er så lang at det er vanskelig å vite hvor man skal begynne. Men de viktigste faktorene slik jeg ser det er;

 

* dårlig økonomisk forvaltning av spillermaterialet; herunder lønnspolitikk, transferpolitikk, fornyelse av kontrakter, timing... her fremstår klubben som amatører.

* dårlig forvaltning av spillermaterialet på banen; tilfeldighetene synes å rå, for å være litt "stygg" ser det nesten ut som Wenger setter opp laget før kamp med terning...

 

forvaltningen av spillergruppa på og utenfor banen avslører en mangel på plan og strategi. Hvor vil man, hvordan skal man nå dit? Wenger synes å famle i blinde... og det leder hen til det kanskje aller verste; den tilsynelatende fullstendige mangel på evne å lære. Alle kan trå feil, men at et lag på dette nivået, med de ressursene man tross alt rår over, gjør de samme naive lilleputtfeilene gang etter gang, og blir latterliggjort mot rivaler, det blir bare for dumt. Det er jo bare trist at et lag med så mye talent og så mange muligheter driver sånt, og det er nesten et hån mot fansen. Det er mye mer respektabelt med klubber som får mer ut av sine ressurser enn de egentlig har talent til. Jeg forstår ikke at ikke Wenger selv ikke ser det psykologiske aspektet ved dette, og at dette kanskje mer en noe er det som gjør at mange av oss fans nå tenker at dette gidder vi ikke bruke ressurser på mer. Hvorfor skal man ville seg selv så vondt...? Jeg kommer nok til å følge med, noe perifert, men for ikke å miste helt grepet må mange av de opprinnelige følelsene stenges ute. Hva som skjer i engelsk fotball generelt og Arsenal spesielt er i ferd med å bli noe likegyldig, dessverre.

 

btw, er det bare meg som synes det er klare paralleller mellom det som skjer i Arsenal og det som skjer med det norske landslaget, naturligvis med noen viktige forskjeller? ;)

Link to comment
Share on other sites

har sittet litt på gjerdet når det gjelder det som har skjedd i sesongåpningen og rundt overgangsvinduet. Generelt har jeg dessverre mistet all tro på laget. Det virker urimelig av Wenger å kreve fansens lojalitet når det åpenbart gjøres så mange ubegripelige og ulogiske grep fra ledelsens side. Fansens lojalitet og støtte er noe du eventuelt gjør deg fortjent til, ikke noe som kommer automatisk. Hvis det skapes en ond sirkel og fansen begynner å snu seg mot klubben, ja da er det klubben selv som må gjøre grep for å gjenopprette tilliten, uansett hvem som har "skylda". Lista over konkrete ting som skurrer er så lang at det er vanskelig å vite hvor man skal begynne. Men de viktigste faktorene slik jeg ser det er;

 

* dårlig økonomisk forvaltning av spillermaterialet; herunder lønnspolitikk, transferpolitikk, fornyelse av kontrakter, timing... her fremstår klubben som amatører.

* dårlig forvaltning av spillermaterialet på banen; tilfeldighetene synes å rå, for å være litt "stygg" ser det nesten ut som Wenger setter opp laget før kamp med terning...

 

forvaltningen av spillergruppa på og utenfor banen avslører en mangel på plan og strategi. Hvor vil man, hvordan skal man nå dit? Wenger synes å famle i blinde... og det leder hen til det kanskje aller verste; den tilsynelatende fullstendige mangel på evne å lære. Alle kan trå feil, men at et lag på dette nivået, med de ressursene man tross alt rår over, gjør de samme naive lilleputtfeilene gang etter gang, og blir latterliggjort mot rivaler, det blir bare for dumt. Det er jo bare trist at et lag med så mye talent og så mange muligheter driver sånt, og det er nesten et hån mot fansen. Det er mye mer respektabelt med klubber som får mer ut av sine ressurser enn de egentlig har talent til. Jeg forstår ikke at ikke Wenger selv ikke ser det psykologiske aspektet ved dette, og at dette kanskje mer en noe er det som gjør at mange av oss fans nå tenker at dette gidder vi ikke bruke ressurser på mer. Hvorfor skal man ville seg selv så vondt...? Jeg kommer nok til å følge med, noe perifert, men for ikke å miste helt grepet må mange av de opprinnelige følelsene stenges ute. Hva som skjer i engelsk fotball generelt og Arsenal spesielt er i ferd med å bli noe likegyldig, dessverre.

 

btw, er det bare meg som synes det er klare paralleller mellom det som skjer i Arsenal og det som skjer med det norske landslaget, naturligvis med noen viktige forskjeller? ;)

Spot on!

 

Jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt parallellen med det norske landslaget, selv om jeg har hatt noen kritiske utsagn også der, men du har rett det er en del likheter selv om ikke alt er likt.

Begge "klubbene" (jeg tillater meg å kalle det norske landslaget for en klubb) ledes av "gutteklubben Grei" der impulser utenfra kun mottas når presset blir for stort.

For meg så virker NFF (landslagsdelen) som ett system der innavl er punkt nummer en og at de tilslutt hentet en landslagssjef utenfra var nok noe som skjedde under sterk motstand fra mange i "gutteklubben".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nei, Bjarne Larsen, Arsenal er ikke med i toppen, langt der i fra.

Arsenal hadde en god dag mot Bournemouth og gjorde det bedre en forventet mot Chelsea. Men laget har samtidig vist at det spillemessig fremdeles er et godt stykke fra der de bør være, så laget er langt fra friskmeldt.

Link to comment
Share on other sites

Nei, Bjarne Larsen, Arsenal er ikke med i toppen, langt der i fra.

Arsenal hadde en god dag mot Bournemouth og gjorde det bedre en forventet mot Chelsea. Men laget har samtidig vist at det spillemessig fremdeles er et godt stykke fra der de bør være, så laget er langt fra friskmeldt.

Vi spiller som et lag og burde slått regjerende mestere på deres hjemmebane. Takk gud for at Ox ble solgt (kondolerer til Liverpool)og Sanchez benket. Det er så nært friskmelding som man kan komme. Nå har vi noen lettere kamper på rappen og fullstendig friskmelding kommer veldig snart.

 

Jeg gleder meg til alle kamper framover. Doncaster skal få deng og jeg skal selvfølgelig se den kampen også. Kanskje Sanchez skal få starte denne kampen? Det er viktig at våre nest -og tredjebeste spller holder seg i form.

Link to comment
Share on other sites

he he, tror det var bra at Ox ble solgt ja. Har mange ganger lurt på hans fotballintelligens, eller mangelen på sådan. Men vet ikke om vi skal anse laget som friskmeldt - enda. Vi får ta en kamp om gangen. Glimrende å bruke kamper som den mot Doncaster å la utfordrerne til førstelaget spille seg i form (Walcott for eksempel). Men uansett hvem de møter er det viktig at de tar alle motstandere på alvor og kjemper for hverandre og klubben.

Link to comment
Share on other sites

Vi spiller som et lag og burde slått regjerende mestere på deres hjemmebane.

 

 

Det er så nært friskmelding som man kan komme. Nå har vi noen lettere kamper på rappen og fullstendig friskmelding kommer veldig snart.

 

Det å spille som et lag er noe av det viktigste for Arsenal, så langt er vi enige.

Om det er med eller uten Sanchez på banen er forsåvidt underordnet.

 

Men når det gjelder friskmelding så har denne "legen", klok av skade etter flere variable sesonger, nok det litt vanskeligere å komme med den etter noen få noenlunde positive kamper.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jepp. På tide å få vekk mye av de overbetalte og ikke presterende spillerne vi har.

 

Vi har flere sultne talenter som kan ta plassen deres. Og de kan virkelig ikke prestere dårligere enn det disse seniorene gjør pdd.

Link to comment
Share on other sites

Den situasjonen vi er i nå minner på mange måter på den situasjonen vi var i for ett år siden.

Forskjellen var vel ta vi hadde en litt bedre høstsesong og at vi klarte å hangel oss videre fra de innledende rundene i FA-cupen.

 

Problemene på bane/stall/benk/manager er mer eller mindre de samme nå som da

Link to comment
Share on other sites

Jepp. På tide å få vekk mye av de overbetalte og ikke presterende spillerne vi har.

 

Vi har flere sultne talenter som kan ta plassen deres. Og de kan virkelig ikke prestere dårligere enn det disse seniorene gjør pdd.

Enig der. Sanchez er forhåpentligvis borte snart og hvis ikke Özil signerer, så bør han selges til hvem som helst for min del.

 

Walcott kan gjerne selges han også. Til sommeren kan Monreal og Koscielny gå, la oss satse på de yngre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...