Jump to content

Tanker om 17/18-sesongen


1Bergkamp0

Recommended Posts

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Snodig man tror på alt som skrives rundt han... kan godt hende det ikke er snakk om penger i det hele tatt. Ta en liten pille, også len seg tilbake istede. Selges han er det nok ikke penga det står på, og da kan man nok fort ikke motsi han.

 

Derimot om klubben selger han til en rival blir jeg eitrende forbanna. Det har klubben selv sagt vi har sluttet med, men det har kommet falske ord ut der før også

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Alexis Sanchez så er jeg meget ambivalent om hva klubben bør gjøre.

 

Først så må jeg si meg enig med Marius at jeg ikke tror at penger er hele sannheten hvis Alexis forsvinner.

 

Alexis er en spiller med vinnervilje og jeg sitter med en følelse av at han føler seg sviktet av Wenger hvis vi ser tilbake på den foregående sesongen. Med det mener jeg ikke at Wenger har manglet tillit til Alexis, men derimot tror jeg at Alexis føler seg sviktet over det Arsenallaget Wenger skapte.

 

Nå er det god grunn til å påstå at denne påstanden fra min side er særdeles overens med min egen skuffelse over det Wenger leverte sist sesong (og også tidligere), og det skal jeg ikke benekte, men ser vi tilbake på sist sesong så føler jeg at skuffelsen lyste ut av Alexis sine øyne når laget ikke ville kjempe og springe like mye som han.

 

Det er vel få spillere som er så skuffet (tildels rasende) som Alexis mår de blir byttet ut. Han vil spille, men okke som, han elsker fotball og han elsker å vinne ned stor lidenskap.

 

Alexis har også tildels noe skyld for at ikke alt fungerte på banen, han kunne bli vel egoistisk noe som medførte for mange balltap. Men hvis laget rundt en spiller ikke fungerer, så kan det føre til at spillere som Alexis prøver å gjøre mer enn de burde.

 

Jeg ønsker ikke å se Alexis i en annen engelsk klubb, da er det bedre å sende han over på kontinentet, men hvis det stemmer at han vil til City så tror jeg at det ene og alene har med at han der finner en manager har har stor tillit til. Så er spørsmålet, selge han nå for en god slump penger, eller vente på at vi kommer til 1. Januar da han kan skrive under på en kontrakt med hvem han vil og gå gratis neste sommer.

For meg er dette ikke noe enkelt valg.

 

Selv om jeg er Wenger-skeptiker så kommer jeg ikke til å komme med stygge gloser mot Wenger hvis Alexis selges. Jeg vil mislike en slik overgang sterkt, men hvis han blir solgt enten pga uholdbare lønnskrav eller fordi han ikke vil være i Arsenal så er dette et vanskelig valg også for Wenger.

 

Noen vil dra klubbfølelse inn i dette, men i moderne fotball så er klubbfølelse mange spillere har i nuet uten å bli sentimentale, og jeg har aldri betvilt Alexis sin "klubbfølelse" under kamp eller i sesong.

Link to comment
Share on other sites

Det ryktes om at Sanchez er aktuell for nyrike Inter.

Inter? Måtte ikke de nettopp selge litt unna? Tipper dette er tynn suppe mediene har kokt sammen: Perisic til United, Alexis som erstatter i Inter. Tror ingen av de to overgangene finner sted ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Med tanke på fjorårets sesong som endte i en skuffende femteplass for første gang på 20 år, bak Chelsea, Tottenham, Manchester City og Liverpool, kunne man tenkt seg store endringer i hvilken som helst annen klubb med ambisjoner om ligatittelen. Chelsea var forrige sesong i en situasjon som var ideell i forhold til kampbelastning, og har foran denne sesongen forsterket seg ytterligere akkurat på grunn av forekommende Champions League spill. Ikke har de bare hentet inn bredde for å kunne rotere mer, men de har forsterket laget med kvalitet i flere ledd. Morata kan etter en tilvenningsperiode bli en bedre spiller for laget enn Costa, mens Bakayoko skal komplementere midtbanen sammen med Kante. Rüdiger er jeg usikker på om er hentet for å gå rett inn i forsvaret på bekostning av Azpilicueta, der sistnevnte blir vingback, men poenget er likevel at de er forsterket i de fleste ledd. Og enda har vell Conte nevnt et ønske om å forsterke seg ytterligere.

 

Tottenham har troen på Pochettinos filosofi og beholder de spillerne de har, minus Walker som ble solgt til en vanvittig pris og som ble benket på slutten av forrige sesong for Trippier. Jeg ser på det som en skummel tanke og være tilfreds med det man har og ikke hente noe nytt, der blant annet alternativene bak Kane ikke har overbevisst nevneverdig. Men så er de nå inne i en liknende periode som vi har gått gjennom med bygging av ny stadion og de finansielle utfordringene det medfører. Slik sett kan man si det er imponderende å få beholde de beste spillerne som kunne skaffet betraktelige summer til lån, i motsetning til hvordan vi solgte oss til 10 år med nedtur og trofetørke.

 

Manchester City hadde en stor utfordring forrige sesong, og det var defensivt med aldrende spillere som ikke passet Guardiolas spillerstil. Hele tre nye og hurtige backer med gode offensive kvaliteter er hentet inn, og jeg blir ikke overrasket om det kommer inn en ny midtstopper og et alternativ på defensiv midtbane til å konkurrere med/være backup for Fernandinho. Sistnevnte posisjon avhenger kanskje litt på skadesituasjonen til Gündogan. Offensivt har de få svakheter og med et år på treningsfeltet med Guardiola tror jeg de blir svært skumle i den kommende sesongen, noe også treningskampene mot Real Madrid og Tottenham har vist.

 

Liverpool var forholdsvis tidlig ute med kjøpet av Salah, og han vil være en kjærkommen spiller offensivt som gir Firminho og Sturridge god kamp om plassen. Nå ryktes Coutinho bort til Barcelona dersom Neymar blir solgt, og om så skjer vil det bli vanskelig å finne et like godt alternativ selv om det kommer en stor sum inn på klubbkassen. Klopp har også vist tydelig at han ønsker seg en midtbanespiller og midtstopper, der Keita og Van Dijk var førstevalgene som han nå ser ut til å gi opp. Begge har en del år igjen av kontraktene med sine klubber, og ingen viser tegn til og ønske å selge denne sommeren. Hva som kommer inn i stedet for dem vil være avgjørende for hvor høyt opp Liverpool kommer den kommende sesongen. Lucas Leiva har dratt og det har vært svake rykter om Emre Can til Italia (Juventus?). Da er det igjen få alternativer til Klopp å velge blant på midten.

 

Manchester United har i likhet med Chelsea og byrival City store ambisjoner for sesongen som kommer, og har hentet inn svenske Lindelöf og Lukaku. Matic er vell så og si klar han også, og Mourinho har pekt seg ut Perisic som en fjerde signering skal man tro media. Samtidig har jeg sett nye rykter på at de har kontaktet PSG i forbindelse med et kjøp av Serge Aurier for å forbedre alternativene på backplassen. Per nå ser jeg på de som er større trussel til topp 4 plass enn Liverpool.

 

Så hvordan har vi forbedret oss foran sesongen? Vi har fått inn en etterlengtet målscorer i Lacazette med bra snitt i fransk liga og en solid oppgradering på venstrebacken/vingback med Kolasinac. Problemet er usikkerheten rundt Sanchez, Özil og Chamberlain. Jeg vet at Wenger har sagt at alle blir ut kontrakten og at det ikke er noe diskusjonstema. Jeg er bare usikker på hvordan dette påviker laget innad og moralen der to av de største stjernene ikke ønsker å forlenge. Wenger kaller det ideelt fordi spillerne da må prestere for egen fremtid, men jeg stiller meg tvilende om det virkelig er slik og at de ønsker å gi alt for et lag de ikke skal være en del av videre. Skal man se på en tidligere og ganske god trener så var Sir Alex Ferguson nådeløs selv med de største stjernene om det var intern uro og han ikke trodde de ville yte maksimalt for laget. Jeg fryktere at dette vil skape uro og i verste fall ender med salg av en eller begge to etter sesongstart der vi ikke har tid til å hente inn noen reelle erstattere på tilnærmet samme nivå. Chamberlain har også tatt store steg den siste tiden, der mye kommer av at han faktisk har holdt seg skadefri. I den nye formasjoner hvor han har blitt plassert som vingback synes jeg han har vist seg verdig en god og forbedret kontrakt.

 

Om vi tar utgangspunkt i at disse tre fortsetter ut den kommende sesongen, så er det fortsatt et par posisjoner jeg mener må forbedres for å utfordre de øvrige topplagene om tittelen. Xhaka og Ramsey har tidvis spilt godt sammen, men utenom de er det tynn suppe på midten. Hvordan Wilshere og Cazorla er når de returnerer fra skade er usikkert, og jeg tviler på at de begge klarer å holde seg skadefrie hele sesongen. Coquelin er svært begrenset og passer ikke sammen med sveitseren vår. Jeg kunne tenkt meg en bauta på siden av Xhaka som gjør det vondt å møte oss, der Carvalho kan være et alternativ til en grei pris i dagens marked. Skal vi fortsette med en trebackslinje så mener jeg Mertesacker har spilt sin tid, mens jeg er svært usikker på Chambers. Holding viste gode kvaliteter til tider forrige sesong, og det samme kan man si om Gabriel. Mustafi og Koscielny er det mest selvskrevne av de alternativene vi har, selv om sistnevnte har vært plaget av en del rygg/hoftesmeller de siste sesongene. Jeg kunne personlig tenkt meg og solgt en av Chambers til fordel for en ny spiller til start 11'eren. Om man skulle plukke i egen liga er Van Dijk det beste alternativet, men som skrevet under delen om Liverpool er de lite lyste på å selge.

 

For å sette opp et slagkraftig lag som jeg mener kan kjempe om tittelen kunne jeg tenkt meg noe slikt:

 

Cech

Mustafi - van Dijk - Koscielny

The OX - Xhaka - Carvalho - Kolasinac

Özil - Sanchez

Lacazette

 

Et andrelag kan da bli slik:

Ospina

Bellerin - Gabriel - Holding - Monreal

Ramsey - Cazorla/Wilshere/Coquelin

Walcott - Iwobi - Welbeck

Giroud

 

Jeg er i tvil om det er godt nok, men vi bør i alle fall være nærmere Chelsea enn forrige sesong.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk et svært godt inntrykk av Kolasinac i kampen mot Benfica og tror han kan gjøre en svært god sesong for oss. God timing på offensive bidrag, stenger bakover og gir juling. Akkurat det vi trenger! Med det tror jeg at han kommer til å gjøre den venstre backplassen til sin og at Monreal blir flyttet ned til stopperplass. Det tror jeg også vil passe han bra, hvor tempo ikke er like viktig. Det gir oss også en venstrebent venstre stopper som gjør at vi kan legge backrekken bredt når vi har ballen i laget. På tross av litt rufs defensivt i pre-season så tror jeg det kommer til å gå seg til så fort troppen blir fulltallig. En stor andel av målene vi slapp inn kom tross alt fra feil gjort av juniorgutta, noe vi dermed ikke kommer til å se fremover. Høyrebacken er vi fantastisk skodd på med Bellerin og Ox, hvor Ox også kan rullere med Kolasinac på motsatt backplass. Det eneste stedet vi mangler bredde pdd er som sagt sentral midt. Jeg lever litt i håpet av at "Ramsey-rollen" vil passe Wilshere fantastisk godt, men det vil jo være en enrom risiko å satse på at disse to kan bekle denne rollen over en hel sesong. Uansett, med Giroud som "supersub" på topp, Nelson, Iwobi, Walcott og Welbeck som backup for Özil og Sanchez ser det sterkt ut fremover. Med det tror jeg vi kommer til å starte sesongen med denne 11-ellveren:

Cech

Mustafi - Koscielny - Monreal

OX/Bellerin - Xhaka - Ramsey - Kolasinac

Özil - Sanchez

Lacazette

Om vi kommer til å få se en ny spiller inn før vinduet stenger tror jeg i all hovedsak beror på hvor mange vi klarer å få solgt unna. Jeg tror det som nevnt over kommer til å bli tett i toppen med mange lag som ruster opp. Er redd Man Utd kommer til å ta mye poeng med forferdelig kjedelig fotball. Samtidig ser City skumle ut. Tottenham tok mye poeng hjemme i fjor, skal spille på Wembley, og får vi se noe som ligner det de leverte i CL i fjor kan de se langt etter topp 4. Liverpool har ikke styrket stort og mye tyder på at Coutinho drar til Barca. Han er litt som Sanchez hos oss, drar han blir det vanskelig å finne noen med lik kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Med det tror jeg vi kommer til å starte sesongen med denne 11-ellveren:

Cech

Mustafi - Koscielny - Monreal

OX/Bellerin - Xhaka - Ramsey - Kolasinac

Özil - Sanchez

Lacazette

Vi kommer garantert ikke til å starte med de elleve i kampen mot Leicester, men det er av grunner som ikke går på spillerkvalitet, så det laget du har satt opp blir nok normalt sett vårt førstevalg utover sesongen hvis intet overraskende skjer på overgangsfronten.

 

Årsaken til at jeg er så kategorisk til at laget mot Leicester ikke vil se slik ut er rett og slett den suspensjonen som Koscielny dessverre drar med seg etter det røde i foregående sesongs siste kamp i PL.

Bakre stopperrekke blir mest sannsynlig Holding - Mustafi - Monreal i sesongens to første seriekamper.

 

Jeg tror at OX og Bellerin nok vil veksle en del på vingback og Holding vil få en god del spilletid som stopper, både for å avlaste Kos og også når Monreal av og til må ut på backen.

Link to comment
Share on other sites

(Tips 3.) Chelsea - Jekyll and Hyde de siste tre sesongene. Og det murres litt igjen. Hva sier resten av troppen til at Costa ble avskiltet? Og at Matic er på vei ut? Og at Terry er borte? Morata, Bakayoko og Rüdiger er på papiret gode erstattere. Men jeg er slett ikke sikker på om førstnevnte klarer å fylle Costas sko. Er troppen glad og bak Conte, vinner de fort igjen. Er det misnøye, blir det fort utenfor topp 4. Tipset burde derfor vært 1. eller 5.-6., men jeg ender på et idiottips midt i mellom.

 

(Tips: 4.) Tottenham. Det beste laget de to siste sesongene sett under ett. Utrolig nok. Men nå er det Wembley. Ingen tap på WHL i serien i fjor. Hadde de fortsatt vært der, hadde de vært min favoritt. Men nå kan det bli en sesong med 38 bortekamper, eller 19 borte og 19 nøytrale, og da blir det maks topp 4. Troppen ser tynn ut sammenliknet med Manchester- og London-rivalene. Men den mest samspilte elleveren.

 

(Tips 6.) Liverpool. Gikk på trynet med Van Dijk, selv om han kanskje kommer likevel - når sesongen er i gang.. Keita klarte de heller ikke få tak i. Og Salah gir de færreste vann i munn. Forsvaret var porøst i fjor. Andrew Robertson er neppe frelseren her. Jeg synes de ser ut til å ha den sjette beste troppen.

 

(Tips 2.) Manchester City. Spyr ut penger. De mange ballkunstnerne kommer sikkert til å imponere i august og september. Men hva med de kalde vintermånedene, når Pulis og hans likemenn bestemmer seg for å sparke dem litt ekstra hardt? Jeg tror ikke Guardiolas prosjekt passer England helt. De burde vinne, pengebruk og stallen tatt i betraktning. Men det er mange nye på en gang, og jeg tror det blir litt for veikt og kortvokst når kulda setter inn.

Jeg lurer også på om de egentlig er forsterket på kort sikt med Mendy, Danilo og Walker kontra PL-veteraner som Sagna, Zabaleta, Clichy og Kolarov. Hvis ikke er det et nytt keeperprosjekt og Bernardo Silva i steden for Navas som skal gjøre susen.

 

(Tips 5.) Arsenal. Vi ser ut omtrent som i fjor. Ingen fordel av mangel på CL da Europa League blir minst like tid- og kraftkrevende. Muligheten vår ligger i at vi sender et rent B-lag på tur i Europa. Men det tror jeg neppe skjer.

Blir vi bedre med Lacazette enn Giroud på topp? Det gjenstår å se. Deschamps velger stadig Giroud. Og Wenger har visst om Lacazette i mange år, uten å gå all-in for ham.. Jeg håper jeg tar feil. Men jeg kan ikke helt se at dette skal gjøre oss til et mesterlag.

 

Ja, og så er det Øzil, Sanchez og Ox da. Wenger sier situasjonen er ideell. Det er kanskje det mest tøvete jeg har hørt ham si. Hvis de innerst inne har bestemt seg for å dra, kan jeg ikke skjønne annet enn at det beste ville være å cashe inn. Wenger sier de vil gi alt for å vise seg frem for potensielle kjøpere. Men jeg er redd de vil tenke mer på ikke å skade seg, så lenge de står uten kontrakt fra sommeren av. Vi får se hva situasjonen er om en måned. Men jeg hadde foretrukket signer eller selg.

 

Uansett: Wenger er fortsatt ved roret. Og da tror jeg vi får mer av det samme.

 

(Tips 1.) Manchester United. Lukaku.. Han er fortsatt bare 24 år, men har allerede bøttet inn mål i PL for ganske ordinære lag som Everton og WBA. I Spansk liga ville jeg nok foretrukket Morata. Men i England passer Lukaku perfekt. Jeg er fryktelig redd for at han blir en kjempehit med 25-30 seriemål. Da er ikke tittelen langt borte, i hvert fall ikke hvis de 3 andre utfordrerne er litt svakere enn i fjor. Hvis Matic (og Perisic) kommer også, ser de ut som et fysisk, kjedelig Mourinho-maskineri som i hvert fall ikke Wenger kommer til å få hasen på. De er min favoritt nå. Men hvis belgieren blir langtidsskadet 2.september, har de et stort problem.

 

(Tips 7.) Everton. Lukaku blir vanskelig å erstatte. Rooney klarer neppe å fylle tomrommet lenger. Sandro Ramirez derimot, er mer spennende. Men antagelig er spissplassen et sår som trenger tid på å gro.

Barkley er engelsk, og dermed automatisk sterkt overvurdert og overpriset. Han lar seg erstatte, av Klaasen eller andre.

Schneiderlin og Gana på midten er det ikke så mange som matcher. Og forsvaret ser vondt ut å møte, med Williams, Keane og Jagielka. Spennende å se hva Pickford får til under helt andre arbeidsbetingelser også.

Tipper Everton havner i sin helt egen liga i år. Som eneste lag, midt mellom toppen og røkla som kjemper mot nedrykk.

Link to comment
Share on other sites

Cech

Mustafi - Koscielny - Monreal

OX/Bellerin - Xhaka - Ramsey - Kolasinac

Özil - Sanchez

Lacazette

Mener dette er et lag som bør ha sjansen til å være med å kjempe. En stopper til inn hadde vært bra, men det er en midtbanespiller som mangler..

 

Er litt snakk om at vi er ved grensen for "ikke-egenutviklede spillere". (Har ikke regna på det selv og har ingen gode kilder, fullt mulig Cazorla og Campbell er regnet med, to spillere som nok ikke spiller denne høsten) Virker som det kan være tricky å få solgt da de gamle talentene våre sitter på fantastiske kontrakter uten skills til å matche lønna. (Dvs. vi må ta en lavere sum for å bli kvitt dem, noe vi tydeligvis ikke er villige til.

Det betyr at f.eks Lucas Perez må gå før det kommer inn en ny spiller.

Link to comment
Share on other sites

Vi skal altså fint ha råd til å la Özil, Ox og Alexis gå gratis neste år, men å kvitte oss med daukjøtt billigere går altså ikke? Nei, det kommer så mye tøv (på grensen til løgner) fra klubben nå at man blir oppgitt. Nå har klubben selv og Wenger gått ut å beklaget den elendige håndteringen av managerens kontrakt i våres, noe som kan ha kostet oss CL plassen alene. Så fortsetter man å bare røre videre hele sommeren med å aldri klare å avklare utgående spilleres kontrakter. Noen ganger må man sette hardt mot hardt, rett og slett gi spillerne ett ultimatum. Enten må vi selge å få inn penger til nye invisteringer, ellers må man ordne opp i kontraktene. Og modellen som Wenger har kjempet så hardt for, der middelmådige spillere skal ha høye lønninger kommer å biter han i ræva år etter år når vi har spillere som aldri bidrar på høye lønninger.

 

For egen del syntes jeg det er jæ&¤/ synd vi ikke fikk ett skifte i klubben, og at oppryddingen kunne skjedd NÅ. Desverre begynner jeg å se mer og mer at det ikke holder å skifte kun manager, det er flere ledd det sviktes i. Jeg personlig hadde levd godt med lavere sportslig ambisjon noen få år, hvis man hadde hatt en skikkelig plan for det hele.

Link to comment
Share on other sites

 

For egen del syntes jeg det er jæ&¤/ synd vi ikke fikk ett skifte i klubben, og at oppryddingen kunne skjedd NÅ. Desverre begynner jeg å se mer og mer at det ikke holder å skifte kun manager, det er flere ledd det sviktes i. Jeg personlig hadde levd godt med lavere sportslig ambisjon noen få år, hvis man hadde hatt en skikkelig plan for det hele.

 

Fullstendig enig.

 

Jeg har lenge vært kritisk til styret og forsåvidt også til adm. dir (Gazidis).

 

Hvis jeg skal stole på de inntrykk jeg får på nettet (joda, det er litt farlig det) så virker det som at Gazidis faktisk har forstått alvoret og det virker som han og muligens også Kroenke jr prøvde å starte en omorganisering av klubben mot slutten av foregående sesong, bl.a. med "ideen" om å få inn en sportsdirektør.

 

Det store problemet er at Kronke sr har sånn en jævlig tillit til Wenger at det er vanskelig å få til noen som helst som går mot Wengers ønsker.

 

Jeg tror det er fem år siden jeg ytret ønske om at Wenger burde vurdere sin framtid i klubben, det er tre år siden jeg motsatte meg ny kontrakt for Wenger og de samme følelsene hadde jeg når han fikk ny kontrakt for noen måneder siden.

 

Jeg har lenge vært skeptisk til Wengers sportslige ledelse av Arsenal, men den største faren for klubben ligger ikke der, den ligger i en organisasjon som ikke fungerer nok. Det er for mye makt på for få hender, det kan virke som at det er for mange JA-folk og for få personer som tør å tale makta i mot i organisasjonen Arsenal.

 

Det å skifte en manager er en "enkel" sak, rett nok så er det ikke så lett å skifte ut Wenger, men går det ille nok sportslig så vil de kunne skje ganske så raskt. Men det å bygge opp en velfungerende organisasjon som skal fungere når den "allmektige Wenger" engang forsvinner det er ikke like raskt gjort (og jeg tror at til og med de fleste i "Wenger knows"-leiren klarer å erkjenne ovenfor seg selv at han vil forsvinne en dag i fremtiden).

 

Det er som du sier at oppryddingen burde skjedd nå, det gjelder både "daukjøttet" i troppen og "daukjøttet" i organisasjonen, og selv om jeg fremdeles står ved mitt ønske om å skifte sportslig ledelse, så burde styret/eier være sterke nok til å starte denne oppryddingen selv med Wenger fremdeles sittende i managerstolen. Problemet er selvsagt at det er alt for mye "daukjøtt" i styret også!!!

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke litt vel tidlig å konkludere med at ledelsen og Wenger er så korka?

 

Chamberlain har uttalt at han ønsker å bytte klubb for å utvikle seg videre og at penger ikke er motivasjonen for han. Jeg håper han blir solgt snarlig. Han har vært hos oss i mange år og har aldri blitt noe mer enn lovende. Han kan være glitrende i småperioder, med så har han en tendens til å gjøre noen komplette hjernedøde involveringer. Selg han til hvem som helst, gjerne Chelsea.

 

Sanchez og Özil. Her har klubben lenge forsøkt å forlenge, men de vil tydeligvis ikke. Sanchez børe selges ut av landet så snart som mulig, mens Özil bør beholdes. Det spørs om ikke Özil overvurderer sin markedsverdi, for hvilken av de store klubbene ønsker/trenger han? Jeg tror oppriktig at han forlenger etter hvert.

 

Gibbs og Wilshere har også bare et år igjen av kontraktene sine. Jeg forventer at Gibbs selges før seriestart og Wilshere er vel nesten uselgelig. Jeg syns det var riktig å låne han ut i fjor, men dessverre ble han skadet igjen. Hadde utlånet vært suksessfullt, så hadde det vært interessant å forlenge med han eller eventuelt selge han. Nå er det like greit å beholde han som back-up i troppen.

 

Hva skulle klubben gjort så veldig annerledes? Hva er det som er så utrolig dumt av det klubben har gjort?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke litt vel tidlig å konkludere med at ledelsen og Wenger er så korka?

 

 

 

Du har rett i at det er tidlig å konkludere med at Wenger og ledelsen ellers er så korka, HVIS utgangspunktet for en slik konklusjon kun er sommerens kontraktsforhandlinger og spillerkjøp.

 

Jeg skal selvsagt være forsiktig med å uttale meg på vegne av alle andre som deler et visst skeptisk syn på Wenger, styret og eier, men mitt kommentarer som inneholder et relativt negativ mening om de nevnte herrer er ikke noe som plutselig har oppstått etter at den foregående sesongen ble avsluttet, faktisk så har de aktuelle kontraktsforhandlingene en relativt liten andel av min kritikk mot klubbens ledelse.

 

Du spør om hva klubben skulle ha gjort så veldig annerledes? De kunne vært mer offensive når det gjelder spillere de vil ha ut. Nytt av året er det "faktum" at Wenger & co plutselig har blitt tøffere mot kontrakts-rebellene, og jeg det har jeg ingen problemer med. Men samtidig så virker det som at klubben også plutselig også skal ha en tøff forhandlingslinje ovenfor kjøpende klubber når det gjelder spillere klubben vi bli kvitt og med det resultat at Arsenal sliter med å kvitte seg med spillere som bare vil være en unødvendig lønnskostnad.

 

Ospina var på vei ut, Perez var på vei ut, Gibbs var på vei ut, men så langt har har slike overganger strandet på økonomi der summen av overgangspenger og lønn blir for stor for kjøpende klubb. Her snakker vi ikke om klubber i øverste økonomiske liga. Hvis Arsenal vil bli kvitt unødvendige lønnskostnader så burde ikke overgangssummen stå i veien for slike overganger. Dette er ikke spillere som normalt går for titalls millioner pund.

 

Du spør hva er det som er så utrolig dumt av det klubben har gjort? Hvis vi tar kontraktsforhandlingene så er det mye som er dumt og vi kan starte med rotet rundt Wengers nye kontrakt der til og med Wenger innrømmer at omstendighetene runde disse forhandlingene var negativt for klubben.

Når det gjelder de aktuelle spillernes forhandlinger så kom de for sent i gang, her ligger selvsagt ikke all skyld på klubben, men klubben burde være mer offensiv og den burde vært mye mer klar tidligere rundt fremtiden til de aktuelle spillerne. Problemet mitt er ikke først og fremst at klubben kan tape penger på at enkelte spillere går gratis neste sommer. Slik er fotballverden og vi fikk vår nye back Kolasinac på den måten. Problemet er mangelen på avklaring. Nok en gang går vi inn i en ny sesong der man ikke vet hvilke spillere som kommer, drar eller blir når serien starter og de første serierundene blir overskygget av usikkerheten.

Jeg er klar over at dette ikke er noe bare Arsenal sliter med, men klubben bør kunne gjøre sitt ytterste for å få avklart mest mulig i "rett tid".

 

Jeg er tilhenger av at vi har overgangsvinduer i fotballen, slik at vi slipper "tullet" med at en spiller forsvinner midt i en viktig periode av sesongen, men jeg er også tilhenger av å ville endre vinduet slik at det stenger når sesongen starter (gjelder både kjøp og salg, siden sesongstart varierer noen helger fra land til land). Jeg tror faktisk Wenger var inne på akkurat denne problematikken og ønsket et kortere vindu.

 

Det er som sagt andre ting også som fører til en viss kritikk mot Wenger & co, men det er ikke nytt av denne sommeren og det er vel skrevet mye om det her på forumet.

 

Du stiller oss noen spørmål i ditt innlegg, så jeg er så "uforskammet" at jeg stiller ett tilbake. Har ikke AW og klubben gjort noe som helst kritikkverdig og er det ikke noe som kunne vært gjort annerledes, den foregående sesongen og denne sommeren når det gjelder de emnene vi omtaler her?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke litt vel tidlig å konkludere med at ledelsen og Wenger er så korka?

 

Chamberlain har uttalt at han ønsker å bytte klubb for å utvikle seg videre og at penger ikke er motivasjonen for han. Jeg håper han blir solgt snarlig. Han har vært hos oss i mange år og har aldri blitt noe mer enn lovende. Han kan være glitrende i småperioder, med så har han en tendens til å gjøre noen komplette hjernedøde involveringer. Selg han til hvem som helst, gjerne Chelsea.

 

Hvordan kan han utvikle seg videre fra en klubb som har hatt non-stop tro på fyren og hatt han mer eller mindre fast i startoppstillingen når han har vært skadefri? Man kan like gjerne tolke det som et signalement om at han forlater et synkende skip, mistet troen på prosjektet og Wenger. Hvis han går til en klubb over oss på tabellen, hva har vi (Wenger) ikke fått til, som de andre ser potensialet ved? Hvis han går til en klubb under oss, hvorfor gå ned et trinn på karrierestigen fra en klubb du får gjentatt tillitt til og statistisk sett alltid er med å kjempe om CL-spill, om ikke annet?

 

Det er spørsmålene jeg stiller meg i en slik sak. Det er ikke bare å sette ok bak uttalelsene om at han ønsker ny klubb å utvikle seg i, mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Du stiller oss noen spørmål i ditt innlegg, så jeg er så "uforskammet" at jeg stiller ett tilbake. Har ikke AW og klubben gjort noe som helst kritikkverdig og er det ikke noe som kunne vært gjort annerledes, den foregående sesongen og denne sommeren når det gjelder de emnene vi omtaler her?

Joda, Wenger har gjort masse dumt. Akkurat som Ferguson gjorde masse dumt, som å praktisk talt gi bort Pogba og sette inn Moyes som sin etterfølger. At Wenger ikke signerte kontrakten tidlig, spredde bare usikkerhet og var skikkelig kritikkverdig. Men, mye av det han har fått kritikk for, syns jeg ikke er kritikkverdig. Perez var aldri god nok, det er kritikkverdig å kjøpe han, men helt riktig å la han spille lite fordi han ikke presterte godt nok. Det var helt riktig å prøve å forlenge kontraktene til Özil og Sanchez, og forlenger dem ikke så syns jeg det er riktig å shippe ut Sanchez utenlands til hvem som helst (jeg merker at jeg er skikkelig lei hele fyren). Özil vil jeg beholde allikevel, for jeg tror han overvurderer sin markedsverdi. Jeg klarer ikke å se at noen "større" klubb enn Arsenal trenger eller ønsker han. Det er godt mulig at han signerer ny kontrakt neste år allikevel.

 

Jeg har vært positiv til Ox i mange år, men jeg syns han ikke lærer av sine feil. Jeg misliker sterkt å ha spillere på banen som kan finne på å gjøre erkebrølere når som helst. Jeg var lykkelig når Jens Lehman forsvant, selv om han kanskje er den beste keeperen vi har hatt i min levetid når han ikke gjorde tabber. Men, det var alltid en risk for at han skulle gjøre noe premiedumt.

 

Polljen, jeg regner med at Gibbs med flere blir solgt og det er lurt å prøve å makismere salgsprisen. Da er det greit å ha litt is i magen, akkurat som klubben har nå. Det er ikke kritikkverdig.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er dels enig, dels uenig i det du skriver.

 

Når det gjelder Sanchez og Özil så er jeg langt på vei enig med deg, ikke minst når det gjelder Özil. Jeg vil helst beholde Sanchez, da med ny kontrakt, skal han bort så bør det bli til utlandet (hvor er likegyldig).

Når det gjelder OX så er mine tanker, merkverdig nok, tildels ganske motsatt av dine tanker. Jeg har vært skeptisk til OX i mange år, og har i flere sesonger hatt han på min "kan selges liste", og brølerne han har gjort er så absolutt en medvirkende årsak til dette. Når det er sagt så mener jeg at han var en av de mer positive spillerne våre da laget gikk gjennom den vanskeligste perioden vinteren/våren -17, og han har blitt mer stabil og mer sikker i det han gjør. Jeg har gått fra "kan selges" til "kan gjerne beholdes". Det virker på meg som at det kanskje er noe som er i ferd med å "løsne" nå. Kanskje kan det kalles "modenhet"?

 

Når det gjelder Lehmann og hans kjempebrølere (i sin tid) så var jeg enig da han ble benket etter brølere to kamper på rad, men jeg ønsket han ikke bort. Akkurat der og da mener jeg oppriktig at Almunia var en bedre målvakt, men jeg er lei meg for at han forsvant når det skjedde for vi har ikke fått noe bedre målvakt etter det i klubben. Problemet med målvakter, og utespillere, er at de vil gjøre brølere. Selv vår nåværende sisteskanse er ikke feilfri der og det å finne balansen om når brølerne er store nok til å ønske en spiller bort er ikke lett.

 

Definisjonen på en brøler/erkebrøler er også noe jeg sliter med av og til, for det er ingen tvil om at vi i hovedsak bruker den på defensive brølere og det er et paradoks at vi kan gi en defensiv spiller skylden for et tap når vedkommende gjør en stor tabbe som gjør at vi taper poeng (eventuelt kampen). En slik defensiv brøler blir hengende med spilleren i lang tid, men når en offensiv spiller gjør sine brølere og brenner flere 100%-sjanser så blir vedkommende relativt raskt tilgitt når han til slutt får ballen i mål. En målvakt som står en kjempekamp og redder flere såkalte 100%-sjanser i en kamp, men samtidig gjør en kjempebrøler, der blir storspillet raskt glemt og det er brøleren som blir samtaleemne i lang tid fremover.

Jeg vil påstå at det er flere kamper der vi har gitt en målvakt eller forsvarsspiller skylden for tapte poeng, der hovedskylden for poengtapet i stedet burde vært lagt på en eller flere av våre offensive spillere som ikke klarer å gjøre noe ut av opplagte målsjanser. Det er godt mulig at de defensive syndebukkene fortjener den kritikken de får, men vi er generelt sett alt for snille i vår kritikk av de som skal skape målsjanser og skal sørge for å utnytte åpenbare målsjanser.

 

Ja, Tapapa, jeg tror også at Gibbs med flere blir solgt og kanskje får vi "maksimert" salgsprisen for en eller flere av de. Men det er bare kanskje. Dette er spillere der vi ikke snakker om fem til ti millioner pund ekstra hvis vi har is i magen. Vi snakker om noen ekstra hundre tusen pund, i beste fall en million eller to ekstra. Og det er viktig å ha ordet "kanskje" i minnet, for vi er ikke garantert denne maksimeringen, og risikoen for at det motsatte skjer når vi ikke blir kvitt (unødvendige) spillere eller i verste fall blir sittende igjen med unødvendige lønnsutgifter. Spillere som f.eks. Perez og Gibbs kunne allerede vært solgt, det er ikke snakk om høye salgsummer for disse spillerne, og jeg ser ingen grunn til ikke å kalle det kritikkverdig at vi drøyer med å bli kvitt "daukjøttet" når det som kalles maksimert salgspris egentlig er småpenger når vi sammenligner med beløpene som gjelder for spillere i motsatt ende av salgs-/kjøpsskalaen.

Link to comment
Share on other sites

Definisjonen på en brøler/erkebrøler er også noe jeg sliter med av og til, for det er ingen tvil om at vi i hovedsak bruker den på defensive brølere og det er et paradoks at vi kan gi en defensiv spiller skylden for et tap når vedkommende gjør en stor tabbe som gjør at vi taper poeng (eventuelt kampen). En slik defensiv brøler blir hengende med spilleren i lang tid, men når en offensiv spiller gjør sine brølere og brenner flere 100%-sjanser så blir vedkommende relativt raskt tilgitt når han til slutt får ballen i mål. En målvakt som står en kjempekamp og redder flere såkalte 100%-sjanser i en kamp, men samtidig gjør en kjempebrøler, der blir storspillet raskt glemt og det er brøleren som blir samtaleemne i lang tid fremover.

Jeg vil påstå at det er flere kamper der vi har gitt en målvakt eller forsvarsspiller skylden for tapte poeng, der hovedskylden for poengtapet i stedet burde vært lagt på en eller flere av våre offensive spillere som ikke klarer å gjøre noe ut av opplagte målsjanser. Det er godt mulig at de defensive syndebukkene fortjener den kritikken de får, men vi er generelt sett alt for snille i vår kritikk av de som skal skape målsjanser og skal sørge for å utnytte åpenbare målsjanser.

Her er vi grunnleggende uenige. Keeper/forsvarere skal spille på sikkerhet, for akkurat som du nevner, så kan de være glitrende i stort sett hele kampen, men en tabbe og de er syndebukker. Og sånn skal det være. Ergo har jeg veldig sans for ikke-ekstravagante forsvarspillere, som Mertesacker og Monreal, mer enn Koscielny og Bellerin, selv om de to siste har et mye høyere toppnivå. Mustafi er en annen forsvarer jeg ikke er helt trygg på, også han er glitrende på sitt beste. Mine yndlingskeepere gjennom tidene er Seaman og nå Cech. De gjør få tabber, står der de skal stå og tar det de skal ta og kanskje litt til. I forsvar skal feil lukes ut.

 

Angrepspillere skal gjøre det uventende og de har lov til å misse. Er de elendige hele kampen, men scorer, så har det i utgangspunktet gjort jobben sin.

Link to comment
Share on other sites

Tanker om sesongen? Keeper og forsvar så er vi veldig godt dekket. Sentralt på midtbanen skulle jeg gjerne hatt Cazorla tilbake, men så lenge Ramsey holder seg i form, så går det nok fint. Forsvinner Sanchez, så bør han nok ersattes. Spisser har vi nok av og de har forskjellige kvaliteter.

 

Er vi heldigere med skader enn normalt, tør Wenger å hvile de faste i Europaleague, og får vi litt flyt, så kan vi like gjerne vinne hele serien. Personlig tror jeg Tottenham og Liverpool faller ut av topp fire. Tottenham for den ekstra kampbelastningen og manglende hjemmebane. Liverpool for de løper seg i hjel og nå må de spille mange flere kamper enn i fjor. Det tror jeg rett og slett at de ikke orker.

 

Jeg holder City som favoritter til seriegullet, foran Chelsea og United, med oss som en skikkelig outsider.

Link to comment
Share on other sites

Her er vi grunnleggende uenige. Keeper/forsvarere skal spille på sikkerhet, for akkurat som du nevner, så kan de være glitrende i stort sett hele kampen, men en tabbe og de er syndebukker. Og sånn skal det være. Ergo har jeg veldig sans for ikke-ekstravagante forsvarspillere, som Mertesacker og Monreal, mer enn Koscielny og Bellerin, selv om de to siste har et mye høyere toppnivå. Mustafi er en annen forsvarer jeg ikke er helt trygg på, også han er glitrende på sitt beste. Mine yndlingskeepere gjennom tidene er Seaman og nå Cech. De gjør få tabber, står der de skal stå og tar det de skal ta og kanskje litt til. I forsvar skal feil lukes ut.

 

Angrepspillere skal gjøre det uventende og de har lov til å misse. Er de elendige hele kampen, men scorer, så har det i utgangspunktet gjort jobben sin.

Det er ikke noe galt i å være grunnleggende uenige.

 

Jeg er ikke uenig i at det skal stilles sterke krav til den defensive delen av laget, jeg er absolutt enig i at det er svært viktig at våre bakre spillere må spille på sikkerhet og ikke være som du skriver ekstravagante. Jeg er forsåvidt ikke uenig i noe av det du skriver om ansvaret for den defensive delen av laget.

Når det gjelder den offensive delen av laget så er jeg langt på vei enig med deg i at angrepsspillere skal få lov til å være ekstravagante og gjøre det uventede, og at det blir en del misser er da en selvfølge.

Når det gjelder "sikkerhet" så ser jeg absolutt en forskjell på lagdelene. På samme måte så innser jeg også at offensive spillere må ha lov til å prøve å være kreative, selv om denne kreativiteten i stor grad ikke vil føre til noe resultat.

 

Men det var egentlig ikke poenget mitt, som jeg tydeligvis ikke klarte å få frem. Når en angrepsspiller misser på 100%-sjanser som selv en avdanket norsk old boys spiller normalt ville klart å få innenfor stengene, så er likevel tilgivelsen ganske nær fra fansen sin side. Vedkommende spiller får kanskje noen syrlige kommentarer etter den kampen, men når neste kamp kommer så er de få (sannsynligvis ingen) som bebreider våre(e) offensive spiller(e) for de poengene vi tapte i den kampen.

Hvis en målvakt spiller en fantastisk kamp, men i en situasjon står litt feil plassert slik at ballen går i mål, så ropes den om keepertabbe og det kan til tider føles som det er en lynsjestemning blant fansen. Denne målvakten/forsvarsspilleren blir nærmest hengt ut som den som ødela sesongen for laget, selv om sesongen burde vært "sikret" i motsatt ende hvis kvaliteten hadde vært litt bedre.

 

For så sette det på spissen. Hvis vi i en kamp har to avgjørende situasjoner. En angriper står en meter fra mållinjen har åpent må og klarer å sette ballen utenfor, i motsatt ende så gjør målvakten en "feil" (men ikke en brøler) i en ellers prikkfri kamp som fører til mål i mot, så er sannsynligheten for at det er målvakten som blir syndebukk selv om "graden av feil" egentlig er større fra angripers side.

 

Det jeg "angriper" her, og det gjelder uavhengig av om det gjelder Arsenal eller andre klubber, er den måten fansen og ikke minst "ekspertkommentatorene" i Tv og media ellers, korsfester defensive spillere når det gjør feil i forhold til offensive spillere sine åpenbare feiler.

Link to comment
Share on other sites

Tanker om sesongen? Keeper og forsvar så er vi veldig godt dekket. Sentralt på midtbanen skulle jeg gjerne hatt Cazorla tilbake, men så lenge Ramsey holder seg i form, så går det nok fint. Forsvinner Sanchez, så bør han nok ersattes. Spisser har vi nok av og de har forskjellige kvaliteter.

 

Er vi heldigere med skader enn normalt, tør Wenger å hvile de faste i Europaleague, og får vi litt flyt, så kan vi like gjerne vinne hele serien. Personlig tror jeg Tottenham og Liverpool faller ut av topp fire. Tottenham for den ekstra kampbelastningen og manglende hjemmebane. Liverpool for de løper seg i hjel og nå må de spille mange flere kamper enn i fjor. Det tror jeg rett og slett at de ikke orker.

 

Jeg holder City som favoritter til seriegullet, foran Chelsea og United, med oss som en skikkelig outsider.

Her er jeg ikke så veldig uenig :D , men hvis Sanchez forsvinner så MÅ han erstattes. Ramsey i form, og ikke minst skadefri, kan fungere godt. Cazorla skulle jeg også gjerne sett tilbake i godt slag, men jeg tror ikke vi kan forvente at Cazorla vil bli et førstevalg igjen i Arsenallaget (og da tenker jeg helse og ikke kvalitet). En ny spiller inn som kan dekke B2B-rollen er det jeg virkelig ønsker meg nå.

Når det gjelder målvakter så har vel Ospina bekreftet at han blir i klubben kommende sesong.

 

Når det gjelder plassering i ligaen så er jeg enig i at vi kan være en outsider til topp fire, men jeg er litt mer forsiktig med å "avskrive" Pool og Tottene. jeg tror ikke vi vinner serien, men det kan ende med alt fra tredje til sjetteplass slik jeg ser det. Jeg anser dog en fjerde/femteplass som mest sannsynlig.

Link to comment
Share on other sites

Ospina blir og Martinez er utlånt, det er fint.

 

Tilbake til forsvar og angrepsspillere. Hvis en angrepsspiller mister på noe selv jeg i teorien kunne ha scoret på, så forblir stillingen den samme under forutsetning av at kampen er uavgjort. En generaltabbe i forsvar medfører at vi taper et poeng.

 

En tabbe i forsvar når vi ligger under har mindre konsekvenser enn ved uavgjort. Angriperne kan tjene oss tre poeng ved uavgjort utgangspunkt, hvis ligger under med et mål, så er poengverdien av en scoring et poeng.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har en ting jeg ønsker å diskutere litt:

Sonemarkering vs. Mannsmarkering.

For et par sesonger siden byttet vi til sone. Med en lav førsteellever gav dette mye mening da spillerne manglet fysikk til å ta duellene mot de mest duellsterke lagene og at det var bedre å få kropper i veien i vitale soner i boksen. Allerede i første serierunde ble det kluss med dette systemet i år. Det har fungert helt greit for oss og vi gjør en bedre jobb enn tidligere på cornere.

 

Spørsmålet er om det kan være greit å begynne å mannsmarkere igjen nå som vi har 3 stoppere i førsteelleveren? En plausibel stopper-trio mot Stoke kan være Holding-Mertesacker-Monreal, som bør kunne holde unna et par hodesterke spillere. I tillegg har vi nok Kolasinac og Xhaka i elleveren som bør kunne forsvare dødballer med sin høyde og styrke. Som "bonusspillere" har vi Lacazette, Ramsey/El Neny, Bellerin/Ox og evt. en Welbz som bør kunne markere noen av de mindre spillerne. Soneforsvaret blir rotete med en gang spillerne ikke har full oversikt over sin sone og det er ENKLERE å mannsmarkere når man har spillere som kan vinne hodeduellene, så mitt spørsmål er: Hvorfor gjør vi ikke dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig aldri helt forstått tanken bak 100% sone-markering. Jeg har for så vidt heller ikke forstått hvorfor vi trekker ned alle mann på corner, men det kan jeg komme tilbake til. Ta Leicester som eksempel. Lett å bruke Vardy som et eksempel ettersom at han puttet, MEN:

 

At man ikke tar ut de antatt sterkeste/mest målfarlige spillerne for så å sette de mindre hodesterke spillerne på stenger/i sone forstår jeg ikke. Man behøver jo ikke være et geni for å forstå at det er Morgan eller Vardy det vil bli slått mot. Samme med en Shawcross eller Crouch (om han spiller) kommende helg. Jeg tror systemet ville funket svært godt om midtstoppere og eventuelt andre sterke hodespillere hadde blitt tatt ut konsekvent. Rive, slite, gå i kropp for å gjøre det vanskelig. Vi så jo på målet til Giroud, hvor han hadde Morgan og en til som holdt for harde livet (skulle vel egentlig vært en straffe om den ikke gikk inn etter min mening), men da kan man i hvert fall ikke klandre forsvarsspillet. De gjorde alt de kunne, men Giroud var for sterk. Og det synes jeg er to helt forskjellige ting. Dette burde heller ikke være vanskelig å justere, og resultatet tror jeg hadde vært en stor reduksjon baklengs på dødballer.

 

Videre skjønner jeg heller ikke hvorfor vi trekker ned alle mann. Hadde man lagt igjen Ox, Özil eller en annen som ikke har noe som helst å bidra med på en defensiv corner oppe ville han automatisk bundet opp to mann. Det burde jo være "netto fortjeneste" uansett hvordan man ser på det. Mer oversiktlig og overtall i boks. Det ville i tillegg gjort oss mye farligere på kontringer om vi hadde holdt igjen en rask, teknisk spiller eller en som er god til å holde på ball som vi kunne klarert mot.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet så mener jeg soneforsvar er å foretrekke, da det ved mannsoppdekking lett kan bli rot i systemet når andre av forsvarerne "mister" sin mann.

 

Nå er vel og merke problemet litt det samme når det glipper i et soneforsvar.

 

Jeg mener soneforsvar er det beste når vi snakker om "vanlig" spill, på cornere og dødballer rundt sekstenmeter (mot enkelte spillere) så vil det til tider være nødvendig at man må dekke mann og ikke sone. Uavhengig av system så er disiplin viktig, men jeg tror at sjansen for feil er større hvis vi konsekvent kjører mann mot mann.

 

Når det gjelder alle mann i forsvar på hjørnespark (og andre dødballer) så har heller ikke jeg forstått behovet for dette.

Ved å legge en (eller to) raske kontringsspillere nær midtstreken så vil jeg tro at motstander må trekke flere spillere bakover og dermed svekke sin offensive lagde på slike dødballer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...