Jump to content

Tanker om 17/18-sesongen


1Bergkamp0

Recommended Posts

Cazorla kommer nok aldri tilbake på dette nivået dessverre. Og hans fravær er en av mange grunner til de skuffende prestasjonene, spesielt i ligaen. Hvis Wengers prosjekt videre skal ha noen sjanse kreves at Cazorla erstattes. Og skulle man miste Özil står jo midtbanen rimelig ribbet tilbake for kreative spillere. Tror neppe Wilshire kommer tilbake på sitt toppnivå. Egentlig må laget fornyes i hele sentrallinja. Med Ospina på vei ut, og Cech ett år eldre trengs en ny keeper. Kocielny blir heller ikke yngre, så det trengs også en ny midtstopper. Holding har vist svært lovende takter på vårparten, men er vel enda ikke klar til å bære lasset alene? Også usikker på om det å hente hjem Chambers er løsningen. Forover trengs det også mer kliniske avslutter-egenskaper (det så vi i cupfinalen!). Dagens spisser; Giroud og Welbeck er ikke effektive nok. Den eneste som er effektiv nok er Sanchez, og han risikerer man å miste. Walcott er for variabel, og er best som kantspiller. Det samme kan sies om Ox og Iwobi. Ingen av disse er spesielt effektive. Og Perez, som kanskje har gode avslutter-egenskaper, synes å være ute i kulden... Og til slutt skriker laget etter en leder, som andre er inne på. Så Wenger har en kjempejobb foran seg i sommer. Uten CL-fotball å lokke med blir ikke jobben lettere. Det gjenstår også å se om laget for en gangs skyld er klare for ny sesong når sesongen starter, eller om de nok en gang stiller "uforberedt", og trenger et par kamper på å komme i gang... det er jo ikke lettere å vinne ligaen når man hver sesong starter med "handikapp"...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Det er en herlig negativitet her inne om dagen selv etter en FA-Cup seier, og det virker som de aller fleste er misfornøyd med at Wenger har signert ny kontrakt. Hele sentrallinja er enten på vei ut eller bør byttes ut og det meste er ganske ille egentlig. Så for å skape litt fyr i peisen så skal jeg komme med et (sjeldent) innlegg der jeg prøver å vinkle det hele litt positivt.

 

Keepere: Der har vi den hjemvendte polakk, Ospina og Cech. 3 gode keepere der en av de(Ospina?) ryker ut i sommer. Da sitter vi igjen med 2 gode keepere og en helt habil 3. keeper.

 

Midtstoppere: Der har vi Mertesacker som sprer ro og rutine, men som nok ikke kommer til å spille så mye. Fin reserve.

Koscielny, neida han blir ikke yngre, men han er fremdeles blant de absolutt beste i Premier League og har de siste sesongene spilt henholdsvis, 46, 39, 44 og 43 kamper så han kan ikke være så fryktelig skadeutsatt.

Gabriel: En av våre svakere stoppere etter min mening, men selv han har fått et kraftig oppsving etter at vi gikk over til 3 stoppere, fremdeles ung og nå har utviklingen gått i riktig retning.

Mustafi: Litt det samme som med Gabriel, også her masse potensiale.

Holding: Har etter min mening vært ekstremt god i det siste og kan med jevnlig avlastning bekle en av de tre stopperposisjonene. Årets desidert positive overraskelse.

Så i denne posisjonen har vi 5 gode til meget gode spillere og i tillegg en Monreal som kan komme inn og gjøre en kjempejobb.

 

Vingbacker: Bellerin pr i dag eneste klare valg på høyre, men Chamberlain har vært god i denne posisjonen han også mener jeg.

Venstre side har vi Monreal i dag og kommer Kolasinac inn så er vi godt dekket her også. Gibbs tror jeg nok dessverre ryker.

 

Midtbanen: Xhaka pr. i dag ubestridt nr 1 på midten, spørsmålet er hvem man vil parre han med. Ramsey har fungert meget bra i denne posisjonen, men er skadeutsatt, det samme må vi vel si om Cazorla nå, men ferdig på toppnivå? Det er han etter min mening absolutt ikke. Han tåler kanskje ikke like mange kamper, men han kan fint rulleres litt med Ramsey også kan El-Neny og Coq komme inn i kamper der vi ønsker flere defensive fibre. Her er vi godt dekket. I beste fall kunne en nivåheving på 3. og 4. valgene vært ønskelig, men hvem har en tropp der 4. valget på sentral midt er på blendende nivå?

 

Angrepstrio: Her må målet være å beholde Alexis og Özil. Gjør vi kunne det kanskje gjort seg med litt krydder her. Spissene vi har er gode, men vi mangler nok en ubestridt målscorer som de fleste topplagene har. Giroud, Welbeck, Walcott er greie squadspillere, men ingen av de er gode nok til å lede denne linja hver kamp. Her er jeg enig i at vi trenger en forsterkning.

 

Så min konklusjon: Troppen er bra, den trenger en klassespiss. Får vi det så går vi en lys sesong i møte :)

Link to comment
Share on other sites

Det er en herlig negativitet her inne om dagen selv etter en FA-Cup seier, og det virker som de aller fleste er misfornøyd med at Wenger har signert ny kontrakt. Hele sentrallinja er enten på vei ut eller bør byttes ut og det meste er ganske ille egentlig. Så for å skape litt fyr i peisen så skal jeg komme med et (sjeldent) innlegg der jeg prøver å vinkle det hele litt positivt.

 

.....................

 

Så min konklusjon: Troppen er bra, den trenger en klassespiss. Får vi det så går vi en lys sesong i møte :)

 

Jeg skal villig innrømme at jeg er en av de "negative" her inne, så jeg må nesten komme med et ørlite motsvar ;D .

 

Du konkluderer med at troppen er bra, men den trenger en klassespiss. Jeg skal langt på vei være enig med deg i at troppen er bra (trenger dog visse oppgraderinger) men mye av kritikken fra oss "negative" har like mye gått på hvordan denne "gode" troppen har blitt brukt gjennom sesongen.

 

Selvsagt er jeg negativ tross en FA-cup seier. Fa-cupen er en turnering der vi spiller seks kamper, der vi likevel slet i visse innledende runder. Jeg skal villig innrømme at det var en positiv prestasjon å slå Chelsea i finalen, men at det skal veie opp for resten av sesongen (PL & CL) er noe jeg ikke kan være med på.

 

Kort noen ord om din analyse av troppen.

Målvakter: Vet vi at Polakken vender hjem? har det kommet noen signaler på at han er ønsket tilbake av Wenger?

Midtstoppere: Jeg kan være med på det meste du skriver, men selv om Kos har spilt mange kamper så anser jeg han som "skadeutsatt". han har slitt med en kronisk akilles og har vel til tider spilt med smerter. Jeg er ikke like overbevist om at han holder 30-40 kamper i kommende sesong(er). Jeg håper han gjør det, siden jeg langt på vei deler din vurdering av han, men jeg er ikke overbevist.

Midtbanen: Cazorla kan nok ha litt fotball i seg ennå, men med en skade som nå setter han utenfor minst et halvt år til fremover i tid så er jeg ikke for optimistisk når det gjelder hans fremtid i Arsenaltrøya,.

Spiss. Her er vi fullstendig enige.

Manager: Ja jeg er skuffet. Jeg er overbevist om at Wenger har fremdeles har mye "god fotball" i seg, dessverre så mener jeg at hans stahet er mer negativt enn positivt i hans virke som manager. Wenger har fremdeles potensiale, men jeg mener hans egenrådighet ædelegger for det potensialet han har.

Kan vi vinne PL med Wenger? Ja, det er ikke umulig. Kan vi vinne PL med den Wenger vi har sett de siste sesongene? Tvilsomt.

 

PS!! Det er godt at det ikke bare er negative gubber (som undertegnede) her inne, men av og til så kan også ting bli vinklet for positivt (ut fra min subjektive realitet) :genius: .

Link to comment
Share on other sites

Ornstein melder om at Henry O. ikke er et target for Arsenal. Dersom vi får inn en klasse-angrepsspiller (LACAZETTE) og beholdt Özil og Alexis har vi egentlig en fantastisk trio der fremme og brukbare reserver (Theo, Welbz, Giroud, Iwobi)

 

Jeg mener Xhaka er en kreativ spiller, selv om hans jobb ikke er kreativ i prinsippet. Avlaster sideangrepsspillerne Özil og Alexis som er veldig kreative. Trenger en god makker så han får mer tid på ballen dog. Tolisso/Keita/Seri eller Brozovic(Gått rykter siden før han gikk til Inter og først nå han ville passet inn) ville vært ideelt da de kan assistere, score og ta mye av den defensive løpingen.

 

Kun disse to posisjonene vi MÅ få inn noe dersom Kolasinac er i boks(?)

 

 

En målscorende ving og en rask stopper som tar gode avgjørelser ville vært en bonus. Ideelt sett burde vi fått inn en kreativ midtbanespiller som kan hjelpe til å åpne forsvar dersom front-treeren sliter også ..

 

Halvveis realistisk drømmeliste inn:

S. Kolasinac (Schalke) (Venstre vingback)

N. Keita (RB Leipzig) (Indreløper/altmuligmann på midten)

A. Lacazette (Lyon) (Angrepsspiller/spiss)

 

Bonus:

D. Sanchez (Ajax) (Stopper)

Keita Balde Diao (Angrepsspiller/ving)

 

Ornstein melder om at vi har 150 millioner pund til transfers i sommer, men at vi må frigjøre fra lønnsbudsjettet først.

Ospina, Debuchy, Jenks, Campbell, Perez, Wilshere, Sanogo, Elneny og Mertesacker er nok i faresonen her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på hva som skjer med Lukaku i sommer. Tror det kan bli vanskelig for Everton å få de astronomiske summene de i utgangspunktet ønsket seg nå som det er ganske klart at han ikke vil bli værende i klubben. Også spent på om Everton klarer å holde Gueye, som for øvrig hadde passet fint i indreløperrollen.

 

Vi har siste tiden vært linket til Sandro Ramirez som har hatt en god sesong for et halvgodt (?) Malaga. Fantastisk Barca-talent som (forståelig nok) ble nedprioritert etter kjøpet av Suarez. Tempo, teknikk og godt skuddbein. Kan også komme relativt rimelig, etter ryktene. En spiller jeg ønsket meg da han dro fra Barca og har nå fått et par sesonger i La Liga og viser han holder nivået. Er kun 21 år.

 

Ryktene rundt Mahrez har blusset opp igjen etter han også offentlig har ønsket seg bort. Flytte Alexis opp på topp igjen og ha Mahrez sammen med Özil bak ville vi også hatt en fantastisk angrepsrekke.

Link to comment
Share on other sites

Tangen skrev; "Det er en herlig negativitet her inne om dagen selv etter en FA-cup seier..."

 

mulig jeg også fremsto som negativ, og jeg skal ikke legge skjul på at jeg tviler på om Arsenal vil vinne ligaen igjen under Wenger. Og han er jo uansett ingen fremtidsløsning. Samtidig synes jeg ikke noe om disse "Wenger-out"-kampanjene. Det er ikke måten å gjøre det på. Og når Wenger nå har skrevet ny kontrakt må man jo gjøre det beste ut av situasjonen. Men selv om de spilte en fantastisk kamp mot Chelsea, mener jeg det er mange usikkerheter i dagens tropp, og at det er mye å rette på inn mot en ny sesong. Konkurrentene kommer til å gjøre mye for å styrke sine lag, og det MÅ også Arsenal gjøre. Det har ikke noe med negativitet å gjøre, det er en realitet. Og det må være lov å være skeptisk eller usikker på om Wenger faktisk klarer å gjøre de nødvendige grep.

Link to comment
Share on other sites

Tangen skrev; "Det er en herlig negativitet her inne om dagen selv etter en FA-cup seier..."

 

mulig jeg også fremsto som negativ, og jeg skal ikke legge skjul på at jeg tviler på om Arsenal vil vinne ligaen igjen under Wenger. Og han er jo uansett ingen fremtidsløsning. Samtidig synes jeg ikke noe om disse "Wenger-out"-kampanjene. Det er ikke måten å gjøre det på. Og når Wenger nå har skrevet ny kontrakt må man jo gjøre det beste ut av situasjonen. Men selv om de spilte en fantastisk kamp mot Chelsea, mener jeg det er mange usikkerheter i dagens tropp, og at det er mye å rette på inn mot en ny sesong. Konkurrentene kommer til å gjøre mye for å styrke sine lag, og det MÅ også Arsenal gjøre. Det har ikke noe med negativitet å gjøre, det er en realitet. Og det må være lov å være skeptisk eller usikker på om Wenger faktisk klarer å gjøre de nødvendige grep.

Føler ikke det er mye negativitet her, men at debattanter stiller seg kritisk til situasjonen og stiller spørsmål for fremtiden på en saklig måte. De siste årene har vi blitt mer og mer akterutseilt både i ligaen og CL. Bortsett fra i fjor da alle andre klubber sviktet samtidig klarte vi ikke å komme over Leicester på tabellen, som med et nødskrik overlevde i PL sesongen før. Du kan se det på to måter, vi kom på andre plass. Men samtidig så havnet vi BAK Leicester. Om det er et steg frem å havne på andre plass er det to steg tilbake å havne bak Leicester på tabellen.

 

Vi er nå uten CL-spill. Det er mye uavklart med klubben og vi vet av erfaring at forsterkningene kommer sent. Sanchez og Özil er på utgående kontrakter i tillegg til en håndfull flere spillere. Hvorfor ikke kontraktene er signert for lenge siden. Wenger har uttalt at han forstår og aksepterer kritikk som har kommet i det siste, men måten det har blitt fremført på av enkelte aksepterer han ikke, som plakater, skjellsord og fly med banner over stadion. Og det er jeg enig i. Det fortjener mannen ikke.

 

Nå fikk vi en god avslutning på sesongen og vi vant FA-cupen. Det er noe å bygge videre på, men foutsetningen for å bygge videre på noe er at fundamentet er der. Går Sanchez er grunnmuren borte. Det tør jeg nesten si. Han er så viktig for laget at det må en omstrukturering til om han forsvinner. Det vil gjøre alt mye vanskeligere også mtp at vi ikke får de mest attraktive spillerne som vil ut i Europa og spille om det gjeveste trofeet. I tillegg er Özil også på utgående kontrakt. Et viktig bidragsyter til det offensive spillet. Jeg synes det er rart at disse tingene ikke er tatt tak i enten i form av salg for å få mest mulig penger, men også for å kunne planlegge og skaffe en erstatter så kjapt som mulig.

 

Denne sommeren blir meget spennende og kanskje Wengers viktigste noen gang.

Link to comment
Share on other sites

Denne sommeren blir meget spennende og kanskje Wengers viktigste noen gang.

 

Dette har du fullstendig rett i.

 

Hvis Wenger innser de problemene som er i laget, inkludert enkelte element i sin egen ledelse av laget, så er dette den rette tiden for å bygge opp igjen ett omdømme der det har kommet noen sprekker i fundamentet.

 

Hvis det derimot blir det samme gamle, med få/ingen spillerkjøp p.g.a. at den/de riktige spilleren/spillerne ikke er tilgjengelig eller at det i hovedsak blir i siste liten kjøp, kombinert med en taktikk/spillerformasjon som gjør at vi får nok en sesong ødelagt av en av de vanlige for lange bølgedalene, da spår jeg at det raskt kan bli mye mer uro i klubben og at "omdømme-fundamentet" totalt blir rasert.

 

Wenger er den som kan styre sin eget fremtidige omdømme. Blir det "as usual" så blir det bare en liten menighet som kommer til å minnes Wenger som en av de virkelig store i klubbens historie. Tar Wenger tak, går litt i seg selv og "reduserer" sin egen stahet, og ikke minst tar inn over seg signaler utenfra i større grad, så kan han absolutt lykkes.

 

Intet ville glede meg mer enn at Wenger lykkes i sin sannsynligvis siste kontrakt med klubben, men de siste sesongers opplevelser gjør jeg ikke går inn i en ny sesong med blind tiltro. Det er Wenger som må overbevise meg om at han er den rette!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dessverre måttet holde sengen det meste av pinsen, men en slik situasjon gir samtidig også de små grå en mulighet til å skape mange tanker om alt og ingen ting.

Et av de punktene de små grå har "jobbet" med for å unngå at jeg skulle kjede meg fordervet, der jeg har ligget under dynen i et mørkt rom er selvsagt vårt kjære Arsenal, og siden jeg i dag har kviknet så pass til at jeg igjen kan "besøke" computeren så ville jeg foreta en liten "edruelig" revidering av mine tanker for laget sesongen 2017/18.

 

Wenger har som vanlig vært uten med leppa og sagt at han forventer (bare) to-tre nye spillere inn i sommervinduet, noe som har skapt en del kritikk på nettet. I utgangspunktet så synes også jeg at to-tre er i minste laget, men etter som sagt å ha hatt tid til å fundere litt så er det under visse forutsetninger ikke nødvendigvis noe problem med "bare" to tre nye spillere inn.

 

La meg starte med forutsetningene. Med forventede avganger samtidig som at Alexis og Özil blir og Polakken vender tilbake fra Italia, så kan det holde med "bare" tre nye spillere. Forsvinner en eller flere av de tre nevnte spillerne så må selvsagt antall spillere inn økes.

 

Med med de tre forutsetningene på plass i klubben så mener jeg som sagt at "bare" tre nye kan forsvares.

Kjøp nr 1 er vel sannsynligvis allerede i boks i Sead Kolasinac som kommer inn og erstatter Kieran Gibbs og som da gir oss en god dekning på venstre back sammen med Monreal. Det er også verdt å merke seg at Kolasinac kommer gratis og ikke vil belaste Wengers påståtte "kjempebudsjett".

Kjøp nr 2 og det aller viktigste er en ny spiss av klasse. Her holder det ikke med en ukjent lovende som kanskje slår til om et par år. Her skal vi ha inn en spiller som skal være vårt førstevalg fra dag 1.

Kjøp nr 3 er en midtbanespiller/kantspiller. Jeg mener at midtbanen bør kunne forsterkes og i utgangspunktet så var det en kantspiller jeg hadde i tankene, men med Cazorlas langvarige skadesituasjon så ser jeg like gjerne inn en reell erstatter for Santi. Selv om Cazorla skulle bli spilleklar når vi nærmer oss årsskiftet så sliter jeg med å se at han kan bli et fast innslag i vår startellever.

 

Så tilbake til min forutsetning vedrørende Polakken, som ifølge ryktene skal være klar for Juventus, så er det bare å si at det er veldig mange rykter som svirrer der ute og jeg er ikke pr. dato overbevist om at denne overgangen er klar. Andre rykter tilsier at han ønsker en avklaring med Wenger om hans eventuelle fremtid i Arsenal, så akkurat nå så velger jeg å anse han som usikker. Men selvsagt hvis han går til Juve, så blir en ny målvakt som skal være en langsiktig/kortsiktig erstatter til Cech et nødvendig kjøp nr 4. Jeg forventer selvsagt at Ospina forlater oss i sommer.

 

Men skulle Alexis og eller Özil forsvinne i sommer så må de erstattes og da snakker vi om kjøp nr 5 og/eller 6.

 

Jeg har vel tidligere også ytret ønsker om eventuelle kjøp av en høyre back og en stopper, og i en "ideell" verden så hadde jeg ikke sagt nei takk, men i den reelle verden så stryker jeg disse to ønskene.

 

Det har vært noe turbulente innsatser blant vår bakerste linje, men for kommende sesong så anser jeg Kos, Mustafi og Holding som våre tre hovedvalg på stopperplass. Gabriel må nok forvente seg å være et fjerdevalg. Når det gjelder Per så er ryktene at han ønsker å "pensjonere" seg fra aktiv fotball, men ut fra all de motstridene ryktene ute på veven så tolker jeg det litt annerledes. I min tolkning så erkjenner Per at hans kropp ikke lenger klarer å spille to kamper i uken, det betyr da at han er inneforstått med at han ikke kan komme tilbake som et fast inventar på laget. Det synes som at han ønsker andre oppgaver i klubben, men jeg ser ikke bort fra at han neste sesong vil kunne være tilgjengelig som et "stand by"-medlem av forsvarstroppen (joda kanskje en litt søkt vurdering fra min side). Om Chambers kommer tilbake så komme vi i realiteten til å se veldig lite av han på banen.

 

Når det gjelder høyre back så spørs det litt hvilken formasjon Wenger velger å bruke som førstevalg neste år. Bellerin vil uansett være vårt førstevalg i denne posisjonen (det ryktes dog nok en gang at Barca vil prøve å få hentet han hjem). Med tre stoppere så har OX vist seg å være et godt alternativ som vingback, går vi tilbake til to stoppere så er jeg mer usikker. Enkelte har holdt frem Holding som en backup på backen, jeg er uenig i det. Hvis vi går tilbake til to stoppere, med en offenisv back som skal dekke hele banens lengde så mener jeg at Holding ikke har fart nok til dette. Jeg ser heller ikke at hverken Gabriel eller Chambers er de rette til å være "permanent" backup som offensiv back i et to stopper system. Maitland-Niles gjorde et godt inntrykk på meg i de få mulighetene han fikk midt i sesongen og kan kanskje være en mann for fremtiden her, men i et to stopper system så bør vel likevel et innkjøp av backup vurderes.

 

Som sagt det kan holde med bare tre spillere inn, men det er da mange forutsetninger som må innfris.

Link to comment
Share on other sites

AW har sagt at det blir 3 signeringer til A-laget i sommer.

Kolasinac er allerede i boks, dermed har vi god dekning på venstreback/venstre vingback.

 

I tillegg til dette trenger vi en angrepsspiller. Det virker faktisk som at vi er i Mbappe-racet, det ville sørget for et dynamisk angrep med spillere som bytter posisjoner, har fart i beina og tar gode avgjørelser med ball. Til tross for godt spill for Monaco er ikke unggutten et ferdig produkt. Tviler litt på at han blir hentet, men hadde vært en ekstremt spennende signering.

 

Og mens AW er i Nice-området kan han godt plukke med seg Seri, ivorianerens energiske spillestil og tette teknikk hadde vært fantastisk på midtbanen vår.

 

 

I tillegg til dette burde vi hatt en ny høyrebackreserve, men begrenser vi oss til tre spillere er det faktisk angriper og en teknisk løpsmaskin som er viktigst å få inn (i tillegg til Kolasinac). Mtp. at AW har likt å bruke omskolerte spillere som er offensive i tankegangen på back (f.eks Gibbs, Cashley, Lauren, Bellerin) så er det overraskende at reservene på høyreback neste sesong kan bli spillere som Gabriel og Chambers, som vil komme med få offensive bidrag da de er stoppere...

Link to comment
Share on other sites

Mtp. at AW har likt å bruke omskolerte spillere som er offensive i tankegangen på back (f.eks Gibbs, Cashley, Lauren, Bellerin) så er det overraskende at reservene på høyreback neste sesong kan bli spillere som Gabriel og Chambers, som vil komme med få offensive bidrag da de er stoppere...

 

 

Ser for meg at Wenger budsjetterer med Ox som backup og evnt henter opp Maitland-Niles om det skulle være nødvendig. Ox fungerer jo fint på vingback når vi spiller med tre stoppere.

Link to comment
Share on other sites

Personlig ser jeg ikke for meg at Seri er den riktige partneren til Xhaka. Han er rimelig ræva defensivt for å si det slik. Vi trenger en som evner å spille B2B. Vil mye heller ha Naby Keita,

Link to comment
Share on other sites

En kjapp oppsummering av spillerene som har vært på lån denne sesongen. Spent på denne Nwakali!

 

http://www.squawka.com/news/ranking-every-player-who-left-arsenal-on-loan-this-season/957259#qpErMgk6FvOIed2h.97

Jeorge Bird hadde også en fin oppsummering av lånespillerne. Han fremhevet Bennacer, Bielik og Nwakali som svært spennende prospekter.

Skal sies at begge artiklene viser litt hvordan ståa når det gjelder talentutvikling i klubben er pdd. De fleste spillerne slet med å få spilletid på lave nivåer og spillere som er 20+ burde hvertfall klare å spille seg til fast plass i nederlandsk andrediv. dersom de skal bli gode nok for Arsenal..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I denne delen av sesongen dikteres det alltid ulike versjoner blant de ulike journalistene, her også etter dagens draktlansering: http://www.tv2.no/sport/9203295/

 

Hele bakgrunnen er at både Sanchez og Welbeck dukket opp med nummer 7 på den nye trøyen, og da må jo det bety at Sanchez' er på tur bort. Eller det kan være så enkelt og logisk som at siden Lucas Perez med sin manglende spilletid mest sannsynlig er på vei bort, så blir trøye nr. 9 ledig. Og hvilket nummer hadde nevnte Sanchez i Barcelona før han kom til London? Jo nummer 9. Merker at alt som kan være med på å hinte om et salg av Sanchez blåses opp av media for å få lesere, nokså normalt selv om det til tider grenser til latterlig.

 

Personlig tror jeg at både Sanchez, Özil og Chamberlain signerer nye kontrakter, mens blant annet Holding og Ramsey forlenger sine. Da mangler det bare litt ekstra påfyll med f. eks Lacazette og Lemar.

Link to comment
Share on other sites

Så kan man spørre seg hvorfor da ikke Sanchez fikk 9 i utgangspunktet hvis det var så viktig som du her nevner. Nei konspirasjonsteorier hele greiene. Jeg tror nå at Arsenal selger til utlandet om vår to stjerner ikke vil mer eller holder dem ut kontraktene.

Link to comment
Share on other sites

"problemet" med Welbeck og nr 7 var rett og slett en tabbe hos Arsenal shoppen. Dette ble raskt rettet opp, og Alexis og Welbeck har nå sine korrekte nummer. At en feil blir rettet opp raskt er selvsagt ikke like interessant for sensasjonshungrig media

Link to comment
Share on other sites

å koke suppe på spiker er jo det media er flinkest på uansett, ja det er vel nesten det eneste de kan...!? ;)

 

det som er bekymringsfullt er at Arsenal nok en gang starter reforhandling av kontrakter først når spillerne har ett år igjen av kontraktene. De fremstår som amatørmessige. Trodde Wenger & co hadde lært av tidligere sagaer med bl.a. Cesc og van Persie...

Link to comment
Share on other sites

Mon tro hva som foregår på kontoret hos Arsenal om dagen.... Det er stille, synes jeg. Blir det nye kontrakter på Øzil, Sanchez, Ox og Ramsey? Klubben burde ha skaffet seg en klar formening om det nå. Og hvis svaret er nei for de to første, burde det pågå en intens jakt etter deres erstattere.

 

Og hvem skal egentlig komme inn og forsterke dette laget - som havnet på 5.plass i år? Mbappe er en av få det snakkes om. Men med hans prislapp klarer jeg ikke helt å tro på det.

 

Det er interessant å se hvordan Everton har håndtert sin situasjon med Ross Barkley til sammenligning. Han fikk frist til sesongslutt med å bestemme seg. Nå har klubben allerede hentet hans erstatter i Klaasen. Det virker smart. Men samtidig kan potensielle kjøpere av Barkley (Tottenham) nå sitte og toe sine hender, og vente på at Everton blir desperate etter å cashe inn.

 

Har Wenger en plan? Har han noen klart identifiserte spillere som han virkelig ønsker inn? Og er det overhodet noen fra førstelagstroppen han ønsker ut? Walcott? Jenks? Coquelin? Wilshere? Gibbs? Gabriel? Eller sitter han på været, og håper "en Øzil" plutselig skal bli tilgjengelig mot slutten av vinduet igjen?

 

Jeg blir skuffet hvis vi i år igjen foretar den vesentlige sommerhandelen etter at sesongen er sparket i gang i august!

Link to comment
Share on other sites

Mon tro hva som foregår på kontoret hos Arsenal om dagen.... Det er stille, synes jeg. Blir det nye kontrakter på Øzil, Sanchez, Ox og Ramsey? Klubben burde ha skaffet seg en klar formening om det nå. Og hvis svaret er nei for de to første, burde det pågå en intens jakt etter deres erstattere.

 

Og hvem skal egentlig komme inn og forsterke dette laget - som havnet på 5.plass i år? Mbappe er en av få det snakkes om. Men med hans prislapp klarer jeg ikke helt å tro på det.

 

Det er interessant å se hvordan Everton har håndtert sin situasjon med Ross Barkley til sammenligning. Han fikk frist til sesongslutt med å bestemme seg. Nå har klubben allerede hentet hans erstatter i Klaasen. Det virker smart. Men samtidig kan potensielle kjøpere av Barkley (Tottenham) nå sitte og toe sine hender, og vente på at Everton blir desperate etter å cashe inn.

 

Har Wenger en plan? Har han noen klart identifiserte spillere som han virkelig ønsker inn? Og er det overhodet noen fra førstelagstroppen han ønsker ut? Walcott? Jenks? Coquelin? Wilshere? Gibbs? Gabriel? Eller sitter han på været, og håper "en Øzil" plutselig skal bli tilgjengelig mot slutten av vinduet igjen?

 

Jeg blir skuffet hvis vi i år igjen foretar den vesentlige sommerhandelen etter at sesongen er sparket i gang i august!

 

Det er mange gode spørsmål du kommer med og som selverklært Wenger-skeptiker så burde jeg nå ha skrevet en relativt "negativ" kommentar.

 

Jeg skal likevel prøve, selv om det nok er vanskelig, å skrive en forhåpentligvis "objektivaktig" vurdering :goaway:

 

Når det gjelder kontraktene så er det stille, veldig stille, men likevel så har jeg en svak optimistisk følelse. Nå er det ikke slik at jeg er sikker på at våre nesten kontraktsløse spillere blir her neste sesong, men den ørlille optimismen kommer mer av ting som skjer rundt klubben.

Det første tegnet er Bellerin-saken. Barcelona var i ferd med å skape samme "atmosfære" rundt Bellerin som de gjorde med Cesc. Når det gjelder Fabragas så lyktes de, når det gjelder Bellerin så virker det som at klubben styrer det Barcelonske angrepet med en sterkere hånd.

Ett annet tegn er at klubben nylig har styrket sin stab når det gjelder juridisk ekspertise rundt spillerkontrakter. Klubben skal nylig ha ansatt Huss Fahmy, som var juridisk og kommersiell ekspert hos det store sykkellaget "Team Sky". Han skal være en del av teamet rundt spillerkjøp/kontraktsforhandlinger. Han skal ikke involveres i hvem som skal inn til klubben, men han skal ta seg av sluttarbeidet rundt nye spilleres kontrakter og nye kontrakter med eksisterende spillere.

Ett tredje punkt som jeg mener kan forklare at det er litt stille akkurat nå er at denne perioden rett etter sesongslutt i de fleste ligaer, så er det rett og slett "ferietid" for mange av de involverte, og selv om det er agenter som tar seg av forhandlingene så antar jeg at en del av sluttforhandlingene/kontraktsinngåelsene vil gjennomføres når vi nærmer oss den offisielle starten på "sommervinduet".

 

Du spør om hvem det er som skal komme inn og forsterke dette laget, og jeg er ikke i tvil om at det finnes mange mulige og gode kandidater der ute. Jeg er enig i at prislappen på den unge Mbappe er uvirkelig og jeg er litt usikker på om han er den rette.

 

Har Wenger en plan? Ja det er jeg sikker på at han har. Har han identifisert spillerne han vil han inn? Ja, det er jeg også sikker på at han har. Men det at han har en plan og har identifisert spiller(e) han vil ha inn kan være Wengers akilleshæl.

 

Det er ikke første gang i så fall at Wenger har en bestemt spiller i kikkerten og der han er så oppsatt på å få akkurat den spilleren at kjøpet kommer for sent eller ikke kommer i det hele tatt. Akkurat som når det gjelder taktikken på banen under kamp, så virker det på meg som at også når det gjelder spillerkjøp så har han ingen plan B.

Det er to eksempler som ligger nær oss i tid. Med skadene på Per og Gabriel i oppkjøringen til foregående sesong, så ble det etterlyst en ny stopper og Wenger var klart ute etter en ny stopper. Problemet var at det virker som at Mustafi var hans eneste alternativ i den rollen og han var villig til å vente til siste sekund for å få han inn. Mustafi er ingen dårlig spiller, men jeg kan ikke se noen grunn til at han skulle være vårt eneste alternativ (så god er han ikke) og hvis forhandlingene om Mustafi var så vanskelige som det kunne virke sist sommer så burde han ha hatt en plan B når det gjelder stopper.

I samme vindu så var det mange som etterlyste en ny spiss inn og i siste liten så kom Lucas Perez. Det var mange som stilte et spørsmålstegn ved dette kjøpet (inkludert undertegnede), men ut fra det lille vi har fått sett av Lucas så var han etter min mening et brukbart kjøp likevel. Dessverre så virker det i ettertid som at dette først og fremst var et panikkjøp for å stilne "maset" rundt en ny offensiv spiller, siden nevnte spiller har hatt minimal tillit fra Wengers side og sannsynligvis allerede i sommer forsvinner fra klubben.

 

Et annet eksempel på denne "staheten" når det gjelder at Wenger har en tendens til å bare identifisere en enkelt konkret spiller, der han går inn i et eventuelt kjøp med filosofien "min utvalgte spiller eller ingen spiller" er riktig nok et potensielt kjøp som ikke var offisielt, men det var såpass mye og langvarig skriverier rundt denne eventuelle overgangen at jeg personlig tror det var et reelt forsøk på å kjøpe denne spilleren, og det var sagaen rundt Karim Benzema noen få sesonger tilbake. Også den gangen så ble det fra "massene" etterlyst en ny spiss og her virker det på meg som at Wenger gikk helhjertet inn i forsøket på å signere Benzema, men uten å ha noen plan B i tankene.

 

Er det noen han vil ha ut. Ja jeg tror så absolutt at han har identifisert spillere som han er klar til å "kvitte seg med", men her forstår jeg at han hoder kjeft utad. Akkurat som med ditt eksempel fra Everton, så gir det å navngi en spiller som du vil selge en fordel til kjøpende klubb og så tidlig i vinduet så er det kanskje lurt å ha stillhet rundt dette.

 

Min frykt er også at viktige kjøp skal skje for sent i vinduet (etter sesongstart). Du nevner Özil og dette er for meg et særtilfelle. Dette er en spiller/posisjon som vel ikke var så klar at vi var ute etter å forsterke og her var det også et trekantdrama (Tottenham/Real Madrid/Arsenal) som førte til at dette kjøpet først kunne skje i "siste sekund".

 

Som sagt jeg har prøvd å holde min "negativitet" litt tilbake i det jeg har skrevet ovenfor, men min siste kommentar er dessverre svært så farget av min negativitet/pessimisme.

I alt for mange sesonger har Wenger tidlig i vinduet gitt kommentarer som kunne gi et lite håp om bedre tider på spillermarkedet gjerne ispedd et kjøp av en litt ung lovende spiller tidlig i juni, uten at mine (våre?) håp har blitt tilfredsstilt når vinduet stenger, så jeg går inn i dette vinduet med den forutsetning at jeg er pessimistisk inntil Wenger beviser at jeg ikke har noen grunn til min pessimisme.

 

Blir det flere kjøp? Ja det er jeg sikker på! Blir det kjøp som reelt forsterker dette laget? Det er jeg mer usikker på.

Blir det nye kontrakter med Sanchez og Özil? Personlig så tror jeg at Özil blir i klubben neste sesong, når det gjelder Sanchez er jeg mye mer usikker.

 

EDIT!!

 

Det er faktisk ett punkt til som gjør at det går mer tid når det gjelder "kjøp" av nye spillere, og dette er et moment som er generelt over hele fotballverden. Jeg registrerer at når flere og flere potensielle overganger kommenteres, så blir det nevnt at selgende klubb ikke vil selge før en erstatter er klar. Og akkurat dette vil forsinke en salgsprosess. To klubber kan gjerne være enige om en overgang, men hvis det legges inn en slik forutsetning så vil hele prosessen gå senere.

Det blir f.eks, nevnt på nettet at Lyon ikke vil selge Lacazette før de har funnet en erstatter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Der var spissen og venstreforsvareren på plass. Indreløperen som kan konkurrere med Ramsey mangler dog.

I tillegg har klubben gjort en del omrokeringer utenfor banen. Mertesacker får ta over juniorene fra neste sesong, Lehmann inn i treningsstaben samt at vi også har fått fagfolk med godt rykte (til tross for at de har vært lite kjent på fotballbanen).

 

Føler slike store endringer i klubben viser at vi ønsker noe, ikke bare knuser vi transferrekorden vår (Med inflasjonen i fotballen var det bare et tidsspørsmål), men vi tar grep utenfor banen også.

 

Ryktes om en ving inn, Mahrez/Lemar, er hyppigst nevnt. Sistnevnte er langt mer talentfull og hardtarbeidende mener jeg. Et eventuelt vingkjøp kan bety flere ting:

1: At vi legger om til 4-2-3-1 igjen.

Mtp. at Gabriel, Mustafi og Holding virker tryggere med 3 menn bak og at Ramsey/Xhaka ikke holder som defensiv støtte da er jeg litt i mot å bytte formasjon før vi evt. får inn en spiller som kler begge spillerne.

 

2: Alexis er på vei ut

Mahrez eller Lemar går ikke hit om de må være backup og i en 3-4-2-1 vil nok Özil, Alexis og Lacazette være vår foretrukne fremre trio.

 

Uansett; Indreløper bør definitivt inn først. Ramsey tåler ikke spille ALLE kampene våre neste sesong mens Coquelin/Elneny mangler de offensive bidragene fremover.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Føler slike store endringer i klubben viser at vi ønsker noe, ikke bare knuser vi transferrekorden vår (Med inflasjonen i fotballen var det bare et tidsspørsmål), men vi tar grep utenfor banen også.

 

 

 

 

Jeg er ikke i tvil om at klubben ønsker noe, men det er bare så synd at det måtte til en "utenfortoppfireplass" for at de ansvarlige våknet av dvalen og innså alvoret.

 

En del av de nødvendige grepene som nå endelig blir foretatt er egentlig punkt som (i større eller mindre grad) har blitt etterlyst over flere sesonger.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...