Jump to content

2017.04.17 Middlesbrough (B)


Polljen

Recommended Posts

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Eneste grunnen til å ha han på nå må være defensive døballer.

Med 3 midtstoppere og Xhaka så burde vi ikke trenge en spiss for å være OK på defensive dødballer.. sier litt når det er der Giroud er mest brukbar. :P

Link to comment
Share on other sites

Blir vel verken CL eller EL neste sesong... Like greit^^

Sannsynligheten er vel fremdeles stor for EL-spill/kvallik (dessverre?). Selv om vi ikke skulle vinne FA-cupen så er vel de tre andre semifinalistene mer eller mindre klare for CL-spill neste sesong og da blir det vel ett ekstra lag (6. plass) fra PL til EL.

Link to comment
Share on other sites

Sannsynligheten er vel fremdeles stor for EL-spill/kvallik (dessverre?). Selv om vi ikke skulle vinne FA-cupen så er vel de tre andre semifinalistene mer eller mindre klare for CL-spill neste sesong og da blir det vel ett ekstra lag (6. plass) fra PL til EL.

 

Usikker på hvordan reglene er på EL, så har ikke peiling, trodde det var 5 og 6 men :D Kan fort havne utenfor der og.

Link to comment
Share on other sites

Tre poeng er det positive jeg tar med meg fra denne kampen (i tillegg til fine mål), men når det gjelder spillet ellers så mener jeg at vi bør ha rett til forvente mer fra "vårt lag" når det møter ett lag som er på vei til å rykke ned fra PL.

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok en god og lang stund til vi får se fantastiske prestasjoner fra dette Arsenal-laget. Til det er stemningen for nær det sure kokepunktet hele tiden. Nå handler det om å slå de dårlige lagene, og se om vi parkerer bussen, og evner det, mot de bedre.

 

Fint med 3 poeng. Men jeg gleder meg ikke til WHL.

Link to comment
Share on other sites

Ytterst viktig seier. Positivt at vi endelig prøver noe nytt, spørsmålet er om det skjedde for sent? (Og kommer vi å fortsette slik?)

 

Sanchez og Özil 'steps up' med to fine mål. Sanchez involvert i begge(3. sist på målet til Özil.)

Fikk bare sett andreomgangen, men synes vi så sårbare ut med 3 bak og med Xhaka-Ramsey sentralt på midten.Vingene til Boro fikk fryktelig mye rom til å slå innlegg og det var også slik de scoret 1-1 målet.

 

Sanchez god på både godt og vondt. Gir også bort ballen som fører til 1-1. Likevel viser han hvor utrolig viktig han er, når han nærmest er den eneste som skaper skikkelige farligheter i en periode midt i andreomgangen hvor Boro har presset.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha skrevet om det her i mange mange år prøver vi endelig ut trebackslinja igjen.

 

Syns det bar preg av at det ikke var helt innøvd enda. Ox gjorde en fin jobb på høyreflanken og dominerte deler av kampen, imponerende da det er de to sidespillerne som har den "vanskeligste jobben" i et slikt system. Monreal sleit litt mer med sin nye rolle, tror Gibbs kunne fungert bedre der med sin fart, men han er jo helt ute av AWs planer virker det som (Spennende dersom Kolasinac kommer inn for Gibbs, han har vært eminent som venstre vingback/midtbanemann for Schalke i år).

 

Ikke helt fornøyd med stopperne heller. Gabriel er flink til å skyve ut og hjelpe Ox mens Holding omtrent spiller som en venstre stopper i en vanlig 4-backslinje.. Hjelper Monreal veldig lite, men tar seg mer og mer sammen utover kampen. Før 2-1 så det også tidvis ut som om de hadde glemt at de var 3 da alle lå inne sentralt. (Holding er forøvrig en EKSTREMT lovende stopper, måten han kan ta med seg ballen ut av forsvaret på er MEGET bra.)

 

Xhaka og Ramsey får godkjent. Mye løping på de to selvfølgelig, men selv om sistnevnte var bedre enn på lenge så var de kanskje ikke flinke nok defensivt. (Ramsey sin frie rolle sentralt på midten gjorde at Xhaka ofte ble aleine, poenget med å kjøre inn Ramsey ved siden av Xhaka bør være for at Ramsey skal kunne presse motspillerne så Xhaka ikke blir tatt på farta hele tiden)

 

Angrepstrioen fiksa målene våre, men det så ikke spesielt bra ut. Giroud var ikke flink nok til å holde på ballen, Özil ble tidvis borte og Alexis "hadde ikke lyst til" å gå inn mot midten for å støtte opp om Giroud.

 

 

Interessant å se at AW valgte å endre formasjon (Eller gjorde han det? Allegri-koblingen og et stygt tap mot Palace kan gjøre at han coacher laget for arvtakeren de siste månedene i jobben? Allegri har forsåvidt lagt om en del i Juve nå og de spiller på en helt annen måte, men ser ikke bort på at han ville prøvd å få implementert filosofien Juve hadde for et par år siden der laget følger etter ballen i ekstremt stor grad og forsvarer ekstremt dypt, de kunne derfor ofte "kvele" kampen på en måte få lag klarer.)

Ser på dette som en formasjon der Ox, Bellerin, Ramsey, Holding, Welbeck og Lucas kan spille på styrkene sine i større grad. Er mulig å få trioen på topp til å komme nærme hverandre og spille raske vegger for å løpe gjennom forsvar, noe de to sistnevnte er gode på.

 

Ox og Bellerin kan være et bra vingbackpar, ser for meg at Ox kan fungere på venstre også. Virkelig modnet denne sesongen og tar ansvar defensivt og offensivt. Har endelig lært seg når han kan sette inn rykket og med den farta og den styrken er det få som holder følge.

Ramsey fordi formasjonen krever to løpssterke midtbanemenn sentralt, samme gjelder muligens for Elneny og Coquelin også. Men i motsetning til de to andre er Ramsey flink til å finne rom uten ball og det at vi har "tre angrepsspillere" gjør at det blir mindre fokus på hans dype løp.

 

Holding har alle ferdighetene som skal til for å kunne fungere meget bra i en trebackslinje også. Idag var en av de viktigste tingene vi gjorde defensivt å beholde roen og spille oss ut bakfra og i den delen av spillet er nok han den beste i laget.

 

Når det gjelder kampen mot naboene og City har vi tid til å drille laget litt til. Mot naboene er vi jo også klare underdogs denne gangen og det kan være fordelaktig. Kan også legge oss litt dypere i banen enn vi kunne idag og kontre med spillere som Theo, Welbeck, Ox og Alexis fra start.

Link to comment
Share on other sites

Meget overraskende at Wenger gjorde så mange bytter og at vi spillte med 3 bak, lurer på om han gjør det på søndag, Tviler. Ellers så synes jeg det var en svak kamp og bare poengene som gledet. Hadde vi ikke vunnet så hadde det blitt ramaskrik.

 

Pleier å reise over en 5-6 ganger pr sesong men har ikke vært over siden kampen mot Burnley og tviler om det blir flere turer før Wenger er borte.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha skrevet om det her i mange mange år prøver vi endelig ut trebackslinja igjen.

 

Ox gjorde en fin jobb på høyreflanken og dominerte deler av kampen, imponerende da det er de to sidespillerne som har den "vanskeligste jobben" i et slikt system.

Ox er alltid villig til å utfordre og han gjorde mye bra i framover på banen. Men, Ox hadde ikke vært Ox om han ikke gjorde noe komplett hjernedødt i løpet av en kamp. Han hadde en forferdelig og totalt unødvendig tversoverpassning rundt 34 min. Hjertet mitt tåler dårlig slikt forsvarspill. Ergo, jeg håper han er byttet ut med Bellerin til neste kamp.

 

Hva som skjedde på siste del av kampen, aner jeg ikke. jeg sovna nemlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe imot en 3(5)backslinje mot City på søndag. Med backer som har en så offensiv rolle som det våre har, så er vi sårbare med to stoppere bak slik laget har spilt i deg siste.

Nå var det på ingen måte en stor suksess i går, men med enkelte endringer så tror jeg likevel at det vil være vårt beste alternativ.

Bellerin skal selvsagt med mot City, og hvis Mustafi er fit for fight så erstatter han Gabriel eller Holding. Xhaka på midten med Ramsey eller OX. Jeg vil også gjøre noen små endringer fremover, men det tar jeg i kamptråden (som kommer i morgen)

Link to comment
Share on other sites

Gabriel viser ingenting som forsvarer ein plass på laget.

Mener brasilianeren var en av våre beste. Holding skled hele tiden over mot midten selv om det skjedde ting på banehalvdelen hans. Gabriel var sterk og flink til å flytte seg over mot sonen til Ox.

Edit: Svart på hvitt:

6 vunnede hodedueller, klart flest touch av spillerne i forsvarsrekka (85), Koscielny nest best med 69.

 

Heat Map:

Gabriel

Holding

 

Det var faktisk Monreal og Holdings side målet kom fra og fra samme heatmap ser man at Monreal lå høyere enn Ox. Når stopperen på Monreals side da tror han spiller i en 4atb og ikke trekker ut så blir det farligere. Spesielt når motstander spiller med klare kantspillere der som Downing og Adama. Igjen så er nok det klassisk for en back som blir satt opp for en vingback at de fokuserer for mye på at "nå MÅ jeg huske på å være med enda litt mer i angrep", mens for en ving som Ox betyr det at "nå må jeg nok fokusere litt mer på å komme meg tilbake for å forsvare".

 

Med tanke på at taktikk er noe som interesserer meg, og at AW sjeldent benytter seg av taktiske vrier så jeg kampen i reprise i går. Boro er selvfølgelig ingen målestokk, men vi holdt veldig tett de få gangene de ønsket å angripe i midten av banen, noe vi ofte sliter med. På venstresiden sleit vi derimot litt. I tillegg sleit vi litt med trioen på topp. Føler vi er avhengig av tre spillere som kan endre posisjoner, men vi har ikke noe nytte av at Giroud evt. trekker ut på ving på samme måte som vi har nytte av at Özil og Alexis kommer seg ofte inn mot midten av banen..

 

Spiller vi på samme måte i neste kamp vil jeg se følgende lag:

Cech

Gabriel-Mustafi-Koscielny

Bellerin-Xhaka-Ramsey-Ox

-Özil-Perez/Welbz-Alexis

 

Edit:

Forøvrig er jeg klar over at Ox hadde en eller to farlige tversoverpasninger, men det han tilbød offensivt fra den posisjonen var enormt. Når Özil trakk inn fikk han isolert kantspiller/back hver gang og han skapte mange sjanser som BURDE ledet til mål.

Link to comment
Share on other sites

Mener brasilianeren var en av våre beste ...

Statistikk kan nyttast til så mangt og eg tvilar ikkje på tala du legg fram. Men.... Eg meinar at Gabriel er med på å skape usikkerhet med sin opptreden på bana. (Men eg kan ta feil). Han kan til tider minne om Kolo Toure som ikkje var nokon dårlig spelar... Men ikkje av den kvaliteten ein kan forlange på eit lag som skal kjempe i toppen. Kolo har sikkert også god statistikk å vise til sjølv om ikkje eg har sjekka stats. Eg tykkjer det blir litt vel mykje armar og bein med begge to.. Men det er kanskje ting eg ikkje ser.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...