Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet sommeren 2017


Polljen

Recommended Posts

Jeg lurer litt på hva Wenger tenker om Walcott. Nå går jeg ut ifra at Perez drar. Allikevel sitter vi igjen med Welbeck-Giroud-Iwobi som jeg alle ser på som bedre enn han i de tre posisjonene fremme. I tillegg har vi Ox som fort kan blomstre denne sesongen. Og muligens Nelson, om ikke det er en sesong for tidlig. Det lukter jo forferdelig lite spilletid på den mannen. Skjønner ikke at han ønsker det selv, til tross for høy lønning.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 157
  • Created
  • Last Reply

med mindre Walcott selv ønsker å dra synes jeg det er feil å selge ham. Man trenger jo bredde i stallen, og Walcott i form er definitivt en mann for førsteelveren, selv om han kanskje har mistet litt av den eksplosive farten? Walcott er vel den eneste i dagens tropp som har scoret over 100 mål; han har ikke SÅ dårlig statistikk for klubben. Slik jeg ser det har han to hovedproblemer; han har for lange perioder der han er helt borte, og han mangler "pondus", han er ingen fysisk tøff spiller. Men så lenge han selv finner seg i ikke å være et opplagt førstevalg, er han en glimrende (om enn kanskje dyr?) "squad-player". Nå synes jeg nok Walcott generelt har fungert best i kamper han har startet; hans manglende pondus gjør kanskje at han ikke er spilleren som helt kan komme inn og endre kamper? På den annen side har han egenskaper man ofte trenger når man blir stående og stange; en som kan utfordre bakrom (hvis det fins noe slikt?) med farten sin. Og et problem med spillere som Walcott (og Giroud for den saks skyld) er kanskje ikke deres kvaliteter som sådan, men at laget ikke alltid har klart å spille nok på deres styrker?

 

EDIT: btw, et "problem" med Walcott er kanskje den nye taktiske formasjonen. Hans evner passer kanskje ikke opplagt inn i denne?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer litt på hva Wenger tenker om Walcott. Nå går jeg ut ifra at Perez drar. Allikevel sitter vi igjen med Welbeck-Giroud-Iwobi som jeg alle ser på som bedre enn han i de tre posisjonene fremme. I tillegg har vi Ox som fort kan blomstre denne sesongen. Og muligens Nelson, om ikke det er en sesong for tidlig. Det lukter jo forferdelig lite spilletid på den mannen. Skjønner ikke at han ønsker det selv, til tross for høy lønning.

 

med mindre Walcott selv ønsker å dra synes jeg det er feil å selge ham. Man trenger jo bredde i stallen, og Walcott i form er definitivt en mann for førsteelveren, selv om han kanskje har mistet litt av den eksplosive farten? Walcott er vel den eneste i dagens tropp som har scoret over 100 mål; han har ikke SÅ dårlig statistikk for klubben. Slik jeg ser det har han to hovedproblemer; han har for lange perioder der han er helt borte, og han mangler "pondus", han er ingen fysisk tøff spiller. Men så lenge han selv finner seg i ikke å være et opplagt førstevalg, er han en glimrende (om enn kanskje dyr?) "squad-player". Nå synes jeg nok Walcott generelt har fungert best i kamper han har startet; hans manglende pondus gjør kanskje at han ikke er spilleren som helt kan komme inn og endre kamper? På den annen side har han egenskaper man ofte trenger når man blir stående og stange; en som kan utfordre bakrom (hvis det fins noe slikt?) med farten sin. Og et problem med spillere som Walcott (og Giroud for den saks skyld) er kanskje ikke deres kvaliteter som sådan, men at laget ikke alltid har klart å spille nok på deres styrker?

 

EDIT: btw, et "problem" med Walcott er kanskje den nye taktiske formasjonen. Hans evner passer kanskje ikke opplagt inn i denne?

 

Statistikk kan leses på mange måter og det at han har over hundre mål kan virke imponerende (noe det forsåvidt er). Walcott har sine gode perioder og da kommer målene, men for meg så fremstår periodene som sjeldnere og kortere.

 

Jeg har hatt stor sans for Walcott, men jeg mener at det på en måte var "stormannsgalskap" som til dels har skadet hans Arsenalkarriere.

Walcott var en særdeles god kantspiller, men etterhvert så var dette tydeligvis ikke godt nok, for han ville være spiss og lage enda flere mål. Og etter den "vilværespiss"-perioden så mener jeg at stagnasjonen hans som spiller har slått fart. Selvsagt har lengre skadeperioder også vært en medvirkende årsak her.

 

Jeg tror at Walcott er en av våre spillere som mest ville kunne dratt nytte av et klubbskifte og nye impulser, for jeg tror han har en del i seg fremdeles. At han har noe i seg viser han også for oss, men han klarer ikke å få det frem så ofte lenger, og som Piscator skriver så kan det også ha noe med måten laget spiller på.

 

Jeg mener at Walcott, av ren skjer "egoisme", burde ønsket et klubbskifte og tatt en liten lønnsnedgang for å få muligheten til å få mer spilletid og kanskje en ny vår på banen.

Link to comment
Share on other sites

ja, kanskje det er Walcott selv som har mest å tjene på et klubbytte. Samtidig synes jeg det også er prisverdig med spillere som viser lojalitet, som foretrekker å bli og kjempe om en plass på laget selv når det kanskje ville vært smartest å skifte klubb for ens egen karrieres skyld. Det er for få slike spillere i dagens fotball. De fleste skifter jo klubb av økonomiske grunner, selv når det ville vært best å bli, eller dette ville vært mest "anstendig". Og i Walcotts tilfelle tviler jeg på om det bare har med penger og lønn å gjøre. Selv om klubbens interesser alltid bør gå først, synes jeg det er litt problematisk, og en smule dobbeltmoralsk, å kvitte seg med spillere som viser lojalitet - i hvert fall de som har åpenbare kvaliteter og med mindre det er en enighet om dette mellom spiller og klubb - for i neste åndedrag å sutre over spillere som ikke er lojale.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med deg Piscator i at et ikke er noe positivt at en klubb har en "bruk og kast"-mentalitet, og da ikke minst i forhold til lojale spillere.

 

Når det gjelder Arsenal så mener jeg at klubben kanskje har gått litt for langt i motsatt retning (de siste ti årene) og gitt "trofaste tjenere" nye (og kanskje for gode) kontrakter når det rette kanskje hadde vært å akseptere at det kanskje er på tide å ta farvel når en kontrakt utløper. På samme måte så mener jeg at klubben også har vært litt vel løsslupne og gitt spillere med kortere fartstid, der de egentlig ikke har klart å leve opp til sitt "ung og lovende"-stempel, nye (og kanskje for gode) kontrakter. Det er vel en grunn til at Arsenal sliter litt med å selge unna spillere (med gode lønnsvilkår) som ikke lenger vil få så mye spilletid for klubben.

 

Ja, lojalitet skal belønnes, men i en del tilfeller så mener jeg at man like gjerne kan si at det er klubben som har vært den mest "lojale" part i forholdet mellom klubb og spiller.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å prøve å få til en bytte handel Walcott + penger for Van dijk. Det hadde vært forretning det

Vi har da overdekning på stopperplass, men det kan fort bli tynt på kant. Jeg regner med at Sanchez og Oxlade forsvinner. Walcott er en god squadplayer, så jeg foretrekker at vi beholder han.

Link to comment
Share on other sites

Anthony Joshua er en gooner. Burde det ikke være hans plikt å grisebanke Özil og Sanchez til de signerer nye kontrakter?

 

http://www.express.co.uk/sport/football/839070/Arsenal-news-Mesut-Ozil-receives-Premier-League-good-luck-Anthony-Joshua-video

Det ryktes at han er litt for opptatt med andre ting (les: gifte boksekoner)

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Vi har da overdekning på stopperplass, men det kan fort bli tynt på kant. Jeg regner med at Sanchez og Oxlade forsvinner. Walcott er en god squadplayer, så jeg foretrekker at vi beholder han.

 

Kvantitet, men ikke kvalitet dessverre.

Link to comment
Share on other sites

overdeking på stopperplass? Altså Holding er ett fantastisk talent. Men ikke klar. Gabriel er ikke god nok, heller ikke Monreal i mine øyne. Vi har 2 stk som holder mål og det er Mustafi og Kos. Per er gammel og treg. Han mot vardy ville vært fatalt, heldigvis skjønte også Wenger det? Uansett vi visste at første seriekamp kom når den gjorde, og vi stilte med like elendig oppstilling som mot Liverpool ifjor. Heller mot Stefan B her, kvantitet...

Link to comment
Share on other sites

overdeking på stopperplass? Altså Holding er ett fantastisk talent. Men ikke klar. Gabriel er ikke god nok, heller ikke Monreal i mine øyne. Vi har 2 stk som holder mål og det er Mustafi og Kos. Per er gammel og treg. Han mot vardy ville vært fatalt, heldigvis skjønte også Wenger det? Uansett vi visste at første seriekamp kom når den gjorde, og vi stilte med like elendig oppstilling som mot Liverpool ifjor. Heller mot Stefan B her, kvantitet...

Ikke enig. Vi savnet Per bak der, forsvarstreeren var dårlig organisert. Okazaki hadde neppe scoret med han på banen. Montreal er god, men han er enda bedre når han ikke spiller i midten. Holding var svak i dag. Cech også. Bellerin er fortsatt rusten. OX middelmådig.

 

Xhaka var svak på to baklengsmål. Özil var svak generelt sett.

 

Jeg er utrolig fornøyd med resultatet, men spillet bør ta seg betraktelig opp de neste ukene.

Link to comment
Share on other sites

Ikke enig. Vi savnet Per bak der, forsvarstreeren var dårlig organisert. Okazaki hadde neppe scoret med han på banen. Montreal er god, men han er enda bedre når han ikke spiller i midten. Holding var svak i dag. Cech også. Bellerin er fortsatt rusten. OX middelmådig.

 

Xhaka var svak på to baklengsmål. Özil var svak generelt sett.

 

Jeg er utrolig fornøyd med resultatet, men spillet bør ta seg betraktelig opp de neste ukene.

 

Helt enig i det uthevede. En skal ikke kimse av den effekten en ringrev som Mertesacker kan ha på en unggutt som Holding. Også Koscielny og Mustafi, kanskje også Gabriel, kan heve Holding ved sin inntreden. Men jeg tror likevel Mertesacker er overlegen alle de andre når det gjelder å organisere og veilede fra midten der bak.

Link to comment
Share on other sites

Jo Mertesacker er veldig god på organisering og posisjonering, men det må sies at han under preseason heller ikke var noe å skryte av.

 

Holding og Mertesacker har hatt en ganske dårlig preseason i mine øyne. Var heller ikke så mye bedre mot Chelsea og for Holding sin del så gikk det jo helt til helvete mot Leicester.

 

I mine øyne har vi tre kjempe talenter i Chambers, Holding og Bielik. Gabriel er en grei spiller. Det etterlater oss av senior spillere til Koscielny, Mustafi og Mertesacker. Mertesacker er 33 år gammel og legger opp etter denne sesongen. Han har selv sagt at kroppen hans fysisk sett ikke holder nivået lenger, så det spørs om ikke kampen mot Chelsea var hans siste store kamp på dette nivået. Koscielny har også bekreftet at han konstant spiller med smerter og han er også 32 denne sesongen. I mine øyne på sitt beste en av verdens beste, men mtp. skadeproblemene han selv sier han har så er det en spiller som trolig fort kan miste masse kamper i løpet av en sesong + potensielt bli fortere "dårlig".

Vi er dekket godt på midtstopperplass når man tenker på tall, men gi det en sesong så ser man at dette dessverre ikke er tilfelle.

 

Ellers håper jeg som sagt på en midtbanespiller og en kantspiller før vinduet stenger. Pluss at vi kvitter oss med masse stallfyll som Gibbs, Jenkinson, Debuchy etc.

Link to comment
Share on other sites

Ellers håper jeg som sagt på en midtbanespiller og en kantspiller før vinduet stenger. Pluss at vi kvitter oss med masse stallfyll som Gibbs, Jenkinson, Debuchy etc.

Med Özil, Alexis, Iwobi, Walcott, Ox, Welbeck og Lacazette som alternativer på kant føler jeg at vi er ålreit forspent der for første gang på en stund. En midtbanespiller trengs dog... Stallfyllet skal nok ut før noe evt. kommer inn. Håper fortsatt på at Lemar kommer inn og at han kan tilpasse seg til å spille som indreløper, vanvittig fotballspiller!

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke forstå annet enn at Alexis stikker nå. Magestrekk? Faktisk aldri hørt om noen som har det, og Alexis som nekter plent å være skadd... Håper bare det stemmer at han er i Paris og ikke i Manchester... Han blir ikke lett å erstatte, men erstattes må han på ett vis. Hadde vært helt fantastisk typisk Wenger å selge han helt mot slutten av vinduet og skylde på at han ikke fant erstatter.

Link to comment
Share on other sites

Med Özil, Alexis, Iwobi, Walcott, Ox, Welbeck og Lacazette som alternativer på kant føler jeg at vi er ålreit forspent der for første gang på en stund. En midtbanespiller trengs dog... Stallfyllet skal nok ut før noe evt. kommer inn. Håper fortsatt på at Lemar kommer inn og at han kan tilpasse seg til å spille som indreløper, vanvittig fotballspiller!

 

Özil og Lacazette burde for all del ikke spilles på kanten.

 

Ja vi har spillere som kan gjøre en jobb på kanten, men det er virkelig kun Alexis av disse spillerne som "eier" posisjonen sin der ute på kanten. Hvor mange spillere har vi som klarer å gå forbi en mann eller tre minus han? Iwobi burde dyrkes mot en mer sentral offensiv rolle. Welbeck jobber ræva av seg og har fart, men ellers er det ikke så mye annet han kan bidra med som kantspiller. Walcott bidrar med mål, men annet enn det er han usynlig. Özil er omtrent 70% av den spilleren han er sentralt når han er ute på kant. Og til slutt er det Lacazette som er adskillig mye bedre som spiss og topp 5 i ligaen i den posisjonen. Man spiller ikke en slik spiller ute av posisjon på kanten.

 

Så nei, jeg er ikke enig i at vi har nok kantspillere. Vi har ikke en eneste virkelig "wide-man".

 

Når det gjelder midtbanespiller så er det virkelig kritisk i mine øyne at vi får inn en spiller her fra øverste hylle. Som sagt så er førstevalgene Ramsey - Xhaka. Førstnevnte er skadeplaget og sistnevnte kan tidvis pådra seg røde kort. For å ikke snakke om hvis han blir skadet.. da er vi virkelig fucked.

 

Vi er dekket i form av kvantitet på både sentral midtbane og stopperplass, men Gud forby om vi pådrar oss langvarige skader på Koscielny eller Xhaka. Kvaliteten opp til de er skyhøy fra hva vi har tilgjengelig i stallen..

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde uten tvil trengt en Thomas Lemar type. (som forsåvidt er lik Alexis på mange ting)

Ellers så trenger vi en god midtbane spiller for å erstatte Cazorla..

Får vi inn de 2 spillerene, pluss beholder Sanchez så føler jeg vi har en reel sjanse på å nå høyt.... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i sommer vært ganske vinglete i synet mitt på et eventuelt salg av Alexis Sanchez til en PL-rival.

 

Men hvis City nå eventuelt skulle komme med et bud på rundt £70mill, for en spiller som har ni måneder igjen å spille for Arsenal, så sier jeg bare SELG!!!

 

Ja vi blir svekket, men hvor mye avhenger av hvem en eventuell erstatter blir.

Ligatittelen er uansett en utopi med dagens sportslige ledelse, så hvorfor kaste bort masse penger på en spiller som ikke vil være her.

 

Ellers er den store spenningen på torsdagen (AW avholder da sin prematch briefing) om nevnte Sanchez blir å finne i troppen mot Pool. Jeg er så kynisk at hvis chileneren ikke er klar til den kampen så tror jeg vi har sett det siste av han i Arsenaldrakta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i sommer vært ganske vinglete i synet mitt på et eventuelt salg av Alexis Sanchez til en PL-rival.

 

Men hvis City nå eventuelt skulle komme med et bud på rundt £70mill, for en spiller som har ni måneder igjen å spille for Arsenal, så sier jeg bare SELG!!!

 

Ja vi blir svekket, men hvor mye avhenger av hvem en eventuell erstatter blir.

Ligatittelen er uansett en utopi med dagens sportslige ledelse, så hvorfor kaste bort masse penger på en spiller som ikke vil være her.

 

Ellers er den store spenningen på torsdagen (AW avholder da sin prematch briefing) om nevnte Sanchez blir å finne i troppen mot Pool. Jeg er så kynisk at hvis chileneren ikke er klar til den kampen så tror jeg vi har sett det siste av han i Arsenaldrakta.

Med tanke på at det er dager igjen av overgangsvinduet vil jeg si at vi nok en gang har sviktet i overgangsvinduet. Ingen avklaring rundt kontraktssituasjonen til Ox, Özil eller Sanchez. Skulle en eller flere av disse ryke på vinduets siste dag og vi panikk-kjøper en ny Perez (intet vondt ment mot Perez, men sesongen i fjor sett i etterkant kan aldri Wenger ha sett på han som førstelags materiale) blir jeg bare oppgitt og jeg går inn mot sesongen med enda færre forhåpninger og nærmest apati. Skulle de tre gå gratis neste år, er det en skandale. Og mtp kontraktshåndteringen rundt Wenger i fjor fremstår vi mer og mer som en amatørklubb enn en profesjonelt drevet fotballklubb. Slik ståa er nå taper Wenger og Arsenal nok en gang, på den ene eller andre måten. Hvis over en milliard i spillersalg ikke er så nøye lenger i salgssum kan de umiddelbart sette ned billettprisene til et respektabelt nivå som i tillegg gjenspeiler det sportslige og dens ambisjoner.
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at det er dager igjen av overgangsvinduet vil jeg si at vi nok en gang har sviktet i overgangsvinduet. Ingen avklaring rundt kontraktssituasjonen til Ox, Özil eller Sanchez. Skulle en eller flere av disse ryke på vinduets siste dag og vi panikk-kjøper en ny Perez (intet vondt ment mot Perez, men sesongen i fjor sett i etterkant kan aldri Wenger ha sett på han som førstelags materiale) blir jeg bare oppgitt og jeg går inn mot sesongen med enda færre forhåpninger og nærmest apati. Skulle de tre gå gratis neste år, er det en skandale. Og mtp kontraktshåndteringen rundt Wenger i fjor fremstår vi mer og mer som en amatørklubb enn en profesjonelt drevet fotballklubb. Slik ståa er nå taper Wenger og Arsenal nok en gang, på den ene eller andre måten. Hvis over en milliard i spillersalg ikke er så nøye lenger i salgssum kan de umiddelbart sette ned billettprisene til et respektabelt nivå som i tillegg gjenspeiler det sportslige og dens ambisjoner.

Du har fullstendig rett i alt du skriver (slik jeg ser det)

Link to comment
Share on other sites

Det at tre spillere med utgående kontrakter fortsatt ikke er avklart sier bare meg at Wenger og styret ikke skjønner/ikke bryr seg om hvorfor flere supportere er lei og har ønsket forandring(change) i flere år nå.

 

Amatørmessig drift av klubben. Våre to verdensklassespillere burde vært avklart før sesongen startet. Enten signert på nye kontrakter eller solgt og brukt pengene på erstatninger/forsterkninger i andre lagdeler .

Link to comment
Share on other sites

Det at tre spillere med utgående kontrakter fortsatt ikke er avklart sier bare meg at Wenger og styret ikke skjønner/ikke bryr seg om hvorfor flere supportere er lei og har ønsket forandring(change) i flere år nå.

 

Amatørmessig drift av klubben. Våre to verdensklassespillere burde vært avklart før sesongen startet. Enten signert på nye kontrakter eller solgt og brukt pengene på erstatninger/forsterkninger i andre lagdeler .

Tja, sånt er nok ikke så enkelt i den virkelige verden. Fornyer man kontrakter tidlig, så pådrar man seg store ekstrakostnader. Stagnerer utviklingen, så er det vanskelig å selge spilleren grunnet høye lønnskostnader. Venter man med forhandlinger, så risikerer man at spilleren går gratis. Alle klubbene sliter med å finne riktig balanse her. En viss Messi kan signere kontrakt med en ikke-spansk klubb om kun fire måneder. Ergo er det ikke bare vår klubb som sliter i så henseende.

 

Og, vi fikk Kolasinac gratis. Kanskje man skal ta det med i det totale regnestykket? Kanskje vi taper på noen spillere som går gratis, men vi får inn noen gratis også.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...