Jump to content

Tanker rundt overgangsvinduet sommeren 2017


Polljen

Recommended Posts

Det er fremdeles litt tid igjen til overgangsmarkedet åpner igjen, men siden det kommer innspill i andre tråder om ønskede spillere (posisjoner) for neste sesong så er det vel på tide å få i gang overgangstråden for kommende sommer.

 

Jeg har kikket litt på våre spilleres kontraktsituasjon og har ett par kommentarer rundt det. Jeg antar at det er en stor sjanse for at "verdifulle" spillere som har kontakter som utløper sommeren 2018 vil bli solgt hvis de ikke skriver under på ny kontrakt innen overgangsvinduet stenger 1. september. (jeg har i hovedsak stolt på transfermarkt.co.uk når det gjelder detaljer rundt kontraktene + litt googling der jeg erindrer å ha hørt rykter om forlengelse).

 

 

Utløp sommeren 2017:

Yaya Sanogo er den eneste spilleren der kontrakten utløper denne sommeren. Det er ingen grunn til å tro at Sanogo blir i klubben etter denne sesongen.

 

Utløp sommeren 2018:

Santi Cazorla hadde kontrakt som utløp kommende sommer, men denne ble i vinter forlenget med ett år. P.g.a. alder og skadesituasjon så vil ikke Cazorla bringe inn mye penger ved salg. Jeg antar at han blir ut kontraktstiden.

Carl Jenkinson ble forsøkt solgt i januarvinduet i år og jeg antar at klubben vil gjøre et nytt forsøk kommende sommer. Overgangen ble stoppet av Jenkinson, angivelig p.g.a. av at det var feil klubb å gå til (Crystal Palace).

Per Mertesacker ble skadet i oppkjøringen til denne sesongen og var ute frem til på nyåret. Har ennå ikke spilt denne sesongen og jeg blir ikke overrasket hvis han "drar hjem" i sommer.

Kieran Gibbs har spilt andrefiolin på venstrebacken og det har vært langvarige rykter om at han vil bort. Jeg ser ikke på han som et førstevalg i klubben og tror han skifter klubb i sommer.

Alex Oxelade-Chamberlain. Det har vært rykter om en ny kontrakt for OX, men jeg har ikke sett noe bekreftet. Spillet hans har svingt mye denne sesongen og jeg er usikker på hans framtid i klubben. For meg så er han ikke et opplagt førstevalg.

Aaron Ramsey. Jeg har i hovedsak de samme tankene vedrørende Ramsey som de jeg har om OX. Det er kanskje på tide med ett klubbskifte for Aaron.

 

Mesut Özil og Alexis Sanchez er våre to største stjerner. Begge skal, etter ryktene, ha krevd en kraftig lønnsøkning noe som klubbens ledelse er litt "betenkte" over. Jeg vil gjerne beholde begge spillerne, men hvis de egentlig ønsker seg bort så kan de begge erstattes (selv om ikke alle er enig med meg i det) og da gjelder det å få et best mulig økonomisk resultat av eventuelle salg. Begge spillerne er 28 år så dette må ansees som deres siste "store" kontrakt.

 

Kontrakter mer lenger varighet.

Jeg hadde innbilt meg at kontrakten til Mathieu Debuchy utløp kommende sommer, men iflg transfermarkt så varer den til sommeren 2019. Jeg antar uansett at Debuchy forlater Arsenal denne sommeren.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 157
  • Created
  • Last Reply

Hadde vært moro å se om vi kunne snappet opp Martial fra United. Mourinho viser at han ikke klarer å få noe ut av talenter og Martial er et vanvittig talent.

 

Wenger hadde garantert gjort Martial til en av ligaens beste spisser.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært moro å se om vi kunne snappet opp Martial fra United. Mourinho viser at han ikke klarer å få noe ut av talenter og Martial er et vanvittig talent.

 

Wenger hadde garantert gjort Martial til en av ligaens beste spisser.

Sånn tenker jeg også. Jeg vil faktisk ha Shaw fra dem også. Han var helt rå for noen år siden og kan bli det igjen.

Link to comment
Share on other sites

Sånn tenker jeg også. Jeg vil faktisk ha Shaw fra dem også. Han var helt rå for noen år siden og kan bli det igjen.

 

Nevnte Shaw i ønsketråden her for noen dager siden faktisk. Gått en del rykter om at han vil vekk fra United til sommeren. Hadde mer enn gjerne tatt han i mot i Arsenal. En av de beste unge backene i verden i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

I øyeblikket tenker jeg at en AW-exit og påfølgende salg av Özil og Alexis ville vært ideelt.. Slik at den nye manageren kan bygge opp laget på nytt uten de som er usikre på hvor godt de liker klubben. Problemet er at bortsett fra disse er det mye middelmådig kvalitet i stallen som aldri har klart å ta siste steget (Welbeck, Ox, Walcott, Ramsey, Wilshere osv.)

Link to comment
Share on other sites

Desse som ikkje har klart å ta siste steget er etter mitt syn gode stallspillere. Noko vil kanskje sei stallfyll men ein trenger spelarar av ein viss kvalitet på benken. Største problemet i dag er at dei 11 beste ikkje har god nok kvalitet. Tenker spesielt på spelarar som Monreal, Coquelin, Giroud....

Men det viktigste no er å få på plass ny manager.. om det er Allegri, Simeone eller Vieira som er beste alternativet er eg meir usikker på.

Link to comment
Share on other sites

Ikke selg Sanchez uavhengig om han signerer eller ikke, e mitt tips. E snakk om 30 millioner pund pga 1 år igjen av kontrakten til sommeren, det er lommerusk i dagens marked. Da tror jeg faktisk både sportslig og økonomisk at det Er bedre å holde han ut kontraktstiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å sette opp en oversikt over våre spillere på en skala fra 1 til 10. Kommer til å dele denne rangeringen inn i to deler. Nemlig hvilket nivå jeg mener de holder (og har holdt de siste sesongene) og nivået de potensielt kan ende opp på. Dette vil stå i (parents). Jeg vil da inkludere førstelagsspillere og reserver som innimellom er involvert med førstelaget samt spillere på utlån.

 

Merk: Dette er mine rangeringer og mine meninger angående spillere.

 

Forklaring på rangering vil jeg si er som slik:

 

1 - Helt ubrukelig på dette nivået. Her snakker vi ikke engang innenfor de 4 øverste nivåene i EFL.

2 - Igjen ubrukelig for oss. League Two materiale på det beste.

3 - Bedre, men langt i fra godt nok. League One og Two er målet for spillere med denne rangeringen.

4 - Bedre igjen, men en spiller som kanskje er god nok for Championship og/eller League One.

5 - Premier League materiale.. knapt nok. God nok til å være en av middelmådighetene i bunnlagene i ligaen eller en grei spiller i Championship.

6 - Bedre enn majoriteten, men ikke noe å hoppe i taket over. Gjør jobben sin greit. En spiller for de som ligger mellom 10-17. plass.

7 - Begynner å nærme oss nå. Dette er spillere som ofte holder kvalitet nok til å være innenfor topp 6-8.

8 - En av ligaens bedre spillere. I topp 5 i sin posisjon.

9 - Trolig ligaens beste i sin posisjon.

10 - Eksepsjonell. Ligaens beste spiller.

 

Keepere:

 

Petr Cech. Alder: 34 (35 i mai). 8 (8).

David Ospina. Alder: 28 (29 i august). 6 (6).

Emiliano Martinez. Alder: 24 (25 i september). 5 (8).

Wojciech Szczesny. Alder: 26 (27 i april). 8 (9).

 

Forsvarsspillere (sidebacker):

 

Mathieu Debuchy. Alder: 31 (32 i juli). 6 (6).

Hector Bellerin. Alder: 21 (22 i mars). 7 (9).

Carl Jenkinson. Alder: 25. 3 (6).

Kieran Gibbs. Alder 27: (28 i september). 6 (7).

Nacho Monreal. Alder: 31. 6 (6).

 

Forsvarsspillere (sentralt):

 

Per Mertesacker. Alder: 32 (33 i september). 6 (6).

Gabriel. Alder: 26 (27 i november). 5 (6).

Laurent Koscielny. Alder: 31 (32 i september). 9 (9).

Rob Holding. Alder: 21 (22 i september). 6 (8).

Shkodran Mustafi. Alder: 24 (25 i april). 7 (9).

Calum Chambers. Alder: 22. 6 (8).

Krystian Bielik. Alder: 19. 5 (8).

 

Midtbanespillere:

 

Aaron Ramsey. Alder: 26 (27 i desember). 6 (9).

Jack Wilshere. Alder: 25. 6 (9).

Mesut Özil. Alder: 28 (29 i oktober). 9 (10).

Alex Oxlade-Chamberlain. Alder: 23 (24 i august). 6 (10).

Alex Iwobi. Alder: 20 (21 i mai). 6 (9).

Santi Cazorla. Alder: 32 (33 i oktober). 9 (9).

Granit Xhaka. Alder: 24 (25 i september). 7 (9).

Jeff Reine Adelaide. Alder: 19. 4 (8).

Francis Coquelin. Alder: 25 (26 i mai). 6 (7).

Mohamed Elneny. Alder: 24 (25 i juli). 6 (8).

Gedion Zelalem. Alder: 20. 4 (8).

Ainsley Maitland-Niles. Alder: 19 (20 i august). 4 (8).

 

Angrep:

 

Alexis Sanchez. Alder: 28 (29 i desember). 9 (10).

Lucas Perez. Alder: 28 (29 i september). 7 (8).

Olivier Giroud. Alder: 30 (31 i september). 6 (6).

Theo Walcott. Alder: 27 (28 i mars). 7 (7).

Yaya Sanogo. Alder: 24. 3 (4).

Danny Welbeck. Alder: 26 (27 i november). 6 (8).

Joel Campbell. Alder: 24 (25 i juni). 6 (7).

Chuba Akpom. Alder: 21 (22 i oktober). 4 (8).

Takuma Asano. Alder: 22 (23 i november). 5 (7).

Chris Willock. Alder: 19. 4 (8).

 

Dette betyr at vårt førstelag pdd. ser slik ut:

 

Cech 8

Bellerin 7(9) - Mustafi 7(9) - Koscielny 9 - Gibbs 6(7)

Cazorla 9 - Xhaka 7(9)

Walcott 7 - Özil 9(10) - Alexis - 9(10)

Giroud 6

 

Man ser fort hvor svakhetene våre ligger. Vi har noen posisjoner som skiller seg ut på godt og vondt. Attpåtil må man da ta hensyn til at særlig en av våre beste spillere (Cazorla) har vært ute majoriteten av tiden de siste sesongene. En forsterkning må i mine øyne klart til på sentral midtbane selv om vi tilsynelatende ser "bra ut på papiret". Sleng på at erstatterne til Cazorla (Ramsey, Wilshere og Chamberlain) selv er skadeutsatte så er det ikke rart vi ofte ender opp i trøbbel.

 

Venstreback, høyrekant og spissplass er også steder som skiller seg litt mer ut mtp. lavt rangering pdd. og heller ikke høyt potensiale for å kompensere. Dette er posisjoner som jeg også mente vi trengte forsterkninger i de siste 3 somrene, men som dessverre ikke har skjedd. Noe som gjør at vi nå for å konkurrere trenger å kjøpe flere spillere for å dekke over hullene i laget. Og dette er før noen spillere forsvinner.

 

Man trenger ikke nødvendigvis å ha laget sitt fullt av spillere som er de aller beste i sin posisjon for å være gode nok, men man er da avhengig av å ha en manager som vet hvor styrkene til laget ligger og hvordan man best kan dekke over dets svakheter. Dessverre er det ikke slik med Wenger.

 

Uansett så har jeg ingen forslag til spillere jeg ønsker inn her, men følte bare for å gi en oppsummering av min vurdering av spillerkvalitet som vi har i laget samt dets potensiale. Kom gjerne med deres egne rangeringer eller kritikk til mine. Alltid morsomt med innspill!

Link to comment
Share on other sites

 

Dette betyr at vårt førstelag pdd. ser slik ut:

 

Cech 8

Bellerin 7(9) - Mustafi 7(9) - Koscielny 9 - Gibbs 6(7)

Cazorla 9 - Xhaka 7(9)

Walcott 7 - Özil 9(10) - Alexis - 9(10)

Giroud 6

 

 

 

Jeg har ikke noen store motforestillinger mot din karaktersetting, men er likevel ikke 100% enig. Nå er det ikke tallkarakterene i seg selv jeg er mest uenig i, for skulle jeg satt en vurdering mellom 1-10 så er det godt mulig jeg hadde havnet på/nær samme tall på de jeg er bittelitt uenig i, men når jeg ser "tekstforklaringen" på de aktuelle tallkarakterene så kommer min bittelille uenighet. Jeg er klar over at du baserer "nåværende" karakter på denne og foregående sesonger, men denne sesongen bør vel veie tyngst når det gjelder denne karakteren.

 

Jeg vil starte med Calum Chambers der jeg mener en sekser er en vel god karakter ikke minst når jeg samtidig ser at du mener at Gabriel kun er en femmer pr. dato, eller at han er "like god" som Monreal. Jeg har også vanskelig for å se at Chambers har et potensiale til å bli topp 5 i sin posisjon.

 

Nå er det slik at de "unge lovende" har fått lite spilletid, men jeg synes for eksempel at en spiller som Maitland-Niles tross alt har vist bedre spill enn en firer i de kampene han har fått spilt denne sesongen.

 

Når det gjelder laget du har satt opp så er det ikke så mye jeg skal sette fingeren på, men med utgangspunkt i din egen karaktersetting på spillerne så burde vel Lucas som du gir karakteren 7 velges fremfor Giroud som du gir karakteren 6.

Link to comment
Share on other sites

Ikke selg Sanchez uavhengig om han signerer eller ikke, e mitt tips. E snakk om 30 millioner pund pga 1 år igjen av kontrakten til sommeren, det er lommerusk i dagens marked. Da tror jeg faktisk både sportslig og økonomisk at det Er bedre å holde han ut kontraktstiden.

Vet ikke hvor god en umotivert Sanchez vil være verken for seg selv eller laget og rykter verserer om at han har havnet i klinsj med Wenger og 'frosset ut' av de andre spillerne fordi humørsvingningene forsurer miljøet. Det i seg selv er verdt å nevne noen ord om, det må være lov å hate å tape på det her nivået. Det må være lov å si nei til garderobebilder i bar overkropp etter et tap uten at det skal forsure noe miljø satt litt på spissen. Men er det isfront mellom Sanchez og Wenger er det helt klart bare plass til en av de, uansett. Dette er nok overdrevent fra media sin side, men et punkt som er viktig å ha med i videre prosess mot neste sesong. Jeg mener at dersom den riktige spilleren skulle være tilgjengelig og man kan substrahere 30 millioner pund for å lande en slik spiller kan vi si farvel til Sanchez, dersom han ikke fornyer kontrakt. Jeg synes 30 millioner i avskrivninger på en sesong er mye, selv om fotballmarkedet er jo noe helt eget om dagen

Link to comment
Share on other sites

Er enig i det meste som blir sagt av Stefan B... Dersom ein ser vekk i fra nivået til spelarar som har fått karakteren 6. Dette er etter mitt syn spelarar som er gode nok for klubber som Everton, Southampton, Stoke, West Bromwich og liknande.. dette er klubber fra plass 6 til 10. Men ellers veldig artig lesestoff.

Link to comment
Share on other sites

Er så mange fantastiske lag som har bestått av gode spillere, men som overhodet ikke har fungert.

Mener en tropp trenger spillere som Joel Campbell, spillere som har lyst, gir alt de har i 90+ minutter fordi det er nå de har sjansen. Til tross for at vi har en stall der få har vunnet noe særlig så virker spillerne noe mette...

Se på Chelsea! De har spillere som har vunnet langt mer enn våre kombinert, men alle som er utpå der løper det de har i 90+ minutter, jager, vinner ball og henger aldri med hodet.

 

Personlig mener jeg vi har for få spillere som kan ta tak i og drive en kamp. Vi har mange spillere som kan styre tempoet (Özil, Wilshere, Santi, Xhaka), men kun Xhaka har potensialet til å VIRKELIG ta tak i en kamp.

 

Vingene er besatt av spillere som får til når de vil, en revansjesugen Theo, en Iwobi som kommer inn i førstelaget, en Ox som får sjansen en sjelden gang og en Alexis som er i form og jobber knallhardt i samfulle 90 minutter. Hadde alle disse vært stabile og så gode vi vet de kan være så hadde vi ikke hatt noe problem, men en Alexis som "kun tar de synlige løpene" og de tre engelskfødte gutta som presterer en gang hver 3 mnd er ikke godt nok.

 

 

Spillere som VIL, men ikke får sjansen blir enten sendt ut på lån (Wilshere, Campbell), mens de som blir, heller ikke får sjansen (Lucas, Welbeck)

 

Problemet i denne klubben er kanskje ikke AW, men jeg tror det er på tide med en endring etterfulgt av enda flere magrere år, for hele kulturen i klubben er feil for øyeblikket.

Jeg føler vi har spillere vi kan bygge rundt fremdeles; Cech, Bellerin, Koscielny, Mustafi, Xhaka, Özil og Alexis er spillere som BØR være med å vinne langt flere trofeer.

 

Så er spørsmålet om spillere som Monreal/Gibbsy, Ox/Theo/Iwobi, Giroud/Lucas/Welbeck, Ramsey/Wilshere, Gabriel/Holding/Chambers/Mertesacker, Ospina/Martinez/Macey, Elneny/Coquelin bare er fyll og om de er kompatible med de av spillerne våre som jeg anser som langt over gjennomsnittet.

Å ha en Elneny ved Xhakas side kan være greit mtp. egypterens løpsstyrke, men han bidrar jo ikke noe særlig med pasninger fremover heller, så blir mye vekt på Xhaka i transisjon fra forsvar til angrep i såfall.

Ville vi spilt bedre med å ha en bevegelig trussel på topp istedenfor Giroud eller er styrken hans det angrepet mangler? Ikke helt godt å si.

 

Alt i alt vil jeg si at laget vårt består av mange gode spillere og det er nok derfor vi har de. De fleste av disse spillerne ville nok spilt like mye for rivalene våre som for oss, MEN når puslespillet skal legges og laget settes sammen så har vi ikke 11 spillere som matcher hverandre. Plan B har stort sett gått ut på å gjøre mange av de samme endringene (Ta av Coquelin sette inn Lucas for eksempel), men også ofte å ta av den ene fyren i laget som kan score på innlegg (Giroud). Savner spillere som kan være "limet" i laget og de trenger ikke nødvendigvis ha de største spekteret av ferdigheter selv. (Har tidligere satt Monreal og Coquelin først opp i lagoppstillingen selv om de er teknisk og fysisk underlegne rivalene i posisjonen, de har nemlig skjønt hvor de skal være ifht. resten av laget)

 

Et eksempel er jo at Barca har tidligere brukt Abidal og Busquets for å la spillere som Alves, Xavi og Iniesta herje. I Chelsea så har Moses, som nok ville vært en 5 på Stefans børs, blitt en viktig spiller.

Jeg mener at vi har mange systemspillere som passer til ulike system, uten at vi nødvendigvis bruker noen av disse systemene selv (om noe)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil starte med Calum Chambers der jeg mener en sekser er en vel god karakter ikke minst når jeg samtidig ser at du mener at Gabriel kun er en femmer pr. dato, eller at han er "like god" som Monreal. Jeg har også vanskelig for å se at Chambers har et potensiale til å bli topp 5 i sin posisjon.

 

Nå er det slik at de "unge lovende" har fått lite spilletid, men jeg synes for eksempel at en spiller som Maitland-Niles tross alt har vist bedre spill enn en firer i de kampene han har fått spilt denne sesongen.

 

Når det gjelder laget du har satt opp så er det ikke så mye jeg skal sette fingeren på, men med utgangspunkt i din egen karaktersetting på spillerne så burde vel Lucas som du gir karakteren 7 velges fremfor Giroud som du gir karakteren 6.

 

Vet ikke om du har fulgt med på Chambers denne sesongen, men han har vært Boro's beste forsvarsspiller og kanskje til og med deres beste spiller totalt sett. Har også hele tiden følt at han har vært ekstremt sårbar i det systemet Wenger spiller, men Boro har et mer defensivt lag enn det Wenger pleier å kjøre for å si det mildt, men Chambers er et veldig stort talent og har vist det denne sesongen. Kontra Gabriel føler jeg at Chambers er en bedre spiller og at han egentlig er bedre enn Monreal "totalt sett", men grunnet forskjellen i systemene fra Boro og Arsenal så ender han opp på en 6-er.

 

Det som er vanskelig med Maitland-Niles er at han ikke har fått spilt nok til å egentlig dømme han på dette nivået. Han har hatt en strålende kamp fra start mot Southampton og noen gode innhopp, men han har også hatt noen dårlige innhopp ved siden av dette. Man vet ikke hva slags nivå han ville holdt hvis han spilte flere kamper på rappen..

 

Når det gjelder Lucas over Giroud så mener jeg at Lucas burde starte over Giroud, men dette er laget Wenger virker å sette opp når alle spillerne er tilgjengelige, og Giroud foretrekkes klart fremfor Lucas..

Link to comment
Share on other sites

Ser BBC og Sky melder i kveld at Lukaku ikke vil forlenge med Everton, og at han vil forlate de til sommeren. Da mener jeg at Arsenal må kjenne sin besøkelsestid og få igang en avtale før alle haiene hiver seg på. INGEN realistisk signering på topp ville vært bedre en han. Da vet vi st vi får en som leverer i PL fra dag 1 , samt at han flere år til han kan utvikle seg. Alt under 500 mill for en slik spiller i dagens marked er en no brainer. Drit i Lacazett , Benzema og griezmann. Dette e spilleren vi trenger.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen tanker:
Prisnivået i fotballen er latterlig høyt, noe som både er en fordel og en ulempe for oss for øyeblikket.

I sommer så ønsker jeg, uavhengig av hvem som er manager: En opprydning.

 

Keeper:

Ønsker å fortsette med Cech her, noen vil sikkert si det er rart mtp. at han ikke har hatt en super sesong og at Wojciech har hatt det i Italia. Tsjekkeren er en vinner av natur og har opplevd store ting før. Vært sterkt delaktig til å vinne CL blant annet.. WS, Ospina og Dami Martinez kan godt selges så vi får inn en talentfull unggutt som kan lære av Cech. (Lafont min favoritt, kan bli en strålende keeper med tiden)

 

Høyreback:

Bellerin vil være et soleklart førstevalg fra neste sesong uansett hva vi gjør, Jenko og Debuchy gir lite til laget om dagen når manageren uansett foretrekker Gabriel som reserve her. Ville lagt litt penger i å sikre meg en rutinert konkurrent som kan steppe inn, lære bort av det defensive (Der det fremdeles skorter en del) og gi spanjolen konkurranse.

 

Venstreback:

Her burde vi nesten byttet ut begge to, Gibbs har klare begrensninger mens Monreal bytter på å være god og svak fra sesong til sesong (Får lite hjelp også). Av de to vil jeg helst beholde Gibbs da han er en god reserve og egenprodusert, Ricardo Rodriguez ville vært FANTASTISK her.

 

Stoppere:

Koscielny, Gabriel og Mustafi er alle tre gode stoppere med rett organisering rundt. Holding og Chambers er begge lovende, selv om sistnevnte nok sees på som en høyreback av de fleste i England... La Chambers lære av Koscielny neste sesong og lån ut Holding slik at han får mer erfaring så har vi to svært lovende arvtagere for franskmannen. Mustafi en naturlig makker til Koscielny i mellomtiden.

 

Sentral midtbane:

Elneny er en løpsmaskin, det er Ramsey også. Ingen av de er jevnlig med i laget eller tilbyr oss så mye ekstra offensivt. Førstnevnte fordi han ikke er kapabel til å skape mye offensivt, sistnevnte fordi han prøver på for mange triks og lykkes med lite av det han gjør. For min del kan godt begge gå ut i sommer selv om det er greit å beholde en for bredden. Syns forøvrig at Ramsey er en fantastisk spiller, noe han viste i EM, forferdelig skadeplaget, men tror det kan være dumt å la waliseren gå dersom vi har planer om å begynne å spille hurtigere. Passer ikke inn i et Arsenal som skal holde ballen i laget lenge, det han er god på er å ta de dype løpene, slå gjennom på direkten og å løpe og siden kjempe-sesongen hans har ikke Arsenal spilt på denne måten... Wilshere havner jo også litt i denne boksen, de to passer ikke sammen på midten, men begge vil passe inn i en direkte spillestil.

 

Xhaka er selvskreven på midtbanen i mine øyne, har ikke helt tilpasset seg enda og får for mange unødvendige gule kort. Fremstår tidvis som klønete, men kan åpne forsvar fra dypet og kontrollere tempoet vårt. Har også en fysikk vi trenger på midten. Coquelin er et godt alternativ for kamper der vi skal stenge igjen, men er sjeldent de to bør starte sammen.

 

Ox trenger mer erfaring i posisjonen, men styrken, farten og teknikken til å lykkes der har han. Trenger en del kamper i posisjonen, men ser på han som en god makker til Xhaka på sikt.

 

Özil er en av mine favoritter gjennom alle tider, men er ikke fornøyd om dagen og er verdt en hel del penger som kan investeres andre steder, bør ikke selges for under 60 millioner pund dog.

 

I tillegg har vi Maitland-Niles, Crowley, Zelalem og Toral som kan spille sentralt på midten. Sistnevnte er den jeg har størst tro på av disse, selv om jeg alltid har rangert han lavest tidligere. Alle trenger et par utlån til før de blir "klare".

 

De tre fremre:

Alexis: Imponerer meg mindre og mindre. Dribler i eget forsvar, prøver på mye, feiler mye, men lykkes mer med gjennombrudsdforsøk. Defensiv innsats er sterkt variabel, men god i det offensive presset.

 

Walcott: Scorer mål, gjør lite annet. Presser lite, blitt bedre defensivt dog. Tror ikke han KAN fungere i den moderne fotballen om han ikke lærer seg å presse bedre.

 

Giroud: Verdifull fordi han kan putte i lufta og holde på ballen, men får han ingen innlegg hjelper det lite.

 

Welbeck: Verdifull fordi han er sterk i kroppen, rask og har en grei teknikk. Brenner mange sjanser, men viktig det offensive presset.

 

Akpom: Ser ikke helt at han utvikler seg til en god PL-spiller, kan gjerne selges.

 

Perez: Syns Perez virker helt fantastisk god på det han gjør, rart han ikke får flere sjanser for oss. Direkte, gjennombruddshissig og hardtarbeidende.

 

Campbell er også hardtarbeidende, men han bør nok også forlate klubben

 

Syns vi kan investere i litt mer kvalitet i de fremre rekker, Lacazette ville vært fantastisk for eksempel.

 

 

Så har vi laget jeg ønsker å se til neste sesong med reserver i parantes:

 

Cech (Lafont)

 

Gabriel (Chambers)

Mustafi (Holding)

Koscielny (Bielik)

 

Bellerin (?)

Xhaka (Coquelin)

Ramsey (Ox)

Rodriguez(Gibbsy)

 

Alexis (Iwobi)

Lacazette (Giroud)

Welbeck (Perez)

 

Altså en 3-4-3 eller 3-4-2-1 som blir en 5-2-3 på defensiven. Med tanke på at vi har to gode ballspillere i Mustafi og Koscielny i de bakre rekker kan de også avansere med ballen mens to av angriperne kan falle for å lage overload på midten. Bellerin og Rodriguez er for gode fremover til å spille i en 4 backs-rekke der motstander enkelt kan kontre på oss. Xhaka står for kreativiteten dypt på midten mens en indreløper som Ox eller Ramsey kan ta de tunge løpene for han og hjelpe han i presset.

Det viktige med front-treeren er at alle sammen er delaktig i det offensive presset, alle kan forsere mann med ball og alle kan score mål. På topp så er Iwobi og Giroud eventuelle innbyttere som endrer dynamikken i angrepet helt. Perez vil nok, forståelig nok, helst forlate klubben, isåfall kan man prøve å bla opp for et supertalent som Mbappe eller hente en annen spiller inn her.

 

Santi kan også fungere i "Xhaka-rollen", altså som mannen som skal diktere tempoet, det samme kunne en Wilshere i kampform gjort..

Det fine med denne formasjonen er jo altså at vi ville fått frigjort backene i større grad og at vi fremdeles kan variere en del med laget, en stopper som stepper opp med ballen og at angriperne trekker ned så har vi plutselig et lag som kan styret spillet mens backer som går helt ned til dødlinja og angripere som skjærer innover så får vi et lag som favoriserer en direkte spillestil. Med allsidige angrepsspillere og "midtbanespillere/vingbacker som kan gjøre alt" er denne formasjonen vanskelig å stå i mot...

 

Walcott kan jo evt. fungere oppi alt dette også da han scorer mål, men han, Mertesacker og Özil er tre spillere som jeg ser for meg at vi ville vært bedre foruten i dette tilfellet da ingen av de evner å spille et spill med høyt press og kun Özil er god på hurtig kombinasjonsspill. Å selge disse tre + "rask" som Debuchy, Jenkinson og Wilshere samt reservekeeperne vil nok også gi oss nok midler til å hente inn de foreslåtte også.

 

PS: Til de som er skeptiske til å spille med "3 bak" så spiller vi basicly med 2.5 bak nå. Bellerin eier få defensive fibre mens Monreal er variabel i posisjonen, det er kun stopperne som er der for å forsvare og de også liker å tre ut av backlinja med ballen. Ser for meg at dette kunne hjulpet å stabilisere oss defensivt samtidig som vi kunne få "fristilt" supertalentet Bellerin fra mange av de defensive pliktene hans.

 

Forslagene mine ville dog vært en "prosess" der vi byttet spillestil og man kan ikke forvente resultater med en gang slik Chelsea har fått med Conte, tror uansett aldri dette kunne skjedd med AW da han virker å være mer hypp på å fylle opp midtbanen med flest mulige spillere i formasjonen mens denne fort har "bare 2" på papiret selv om det ser annerledes ut på banen..

 

 

Alternativt om vi skal fortsette som før (Som ville vært idiotisk da vi har sett i over 10 år nå at det ikke fungerer uansett om AW stiller kynisk eller offensivt. Uansett om vi spiller direkte eller med mål om å ha ballen mest mulig)

Cech(Lafont)

Bellerin(?)-Mustafi(Gabriel)-Koscielny(Holding)-Rodriguez(Gibbs)

------__Xhaka(Coquelin)---Ox(Ramsey)

----Welbeck (Perez)---Alexis(Iwobi)--?(?)

---------------Lacazette (Giroud)

 

 

Personlig føler jeg at dette laget kan forbedres enda mer, Koscielny og Mustafi som sidestoppere og en enda bedre spillende stopper inn som den sentrale forsvareren og Bielik ut på lån er et alternativ. Man kan også legge penger i en strålende "løper" (Gueye for eksempel) og sette inn Ox på høyre vingback (Blir en god miks av det han gjør på midtbanen og vingen i såfall).

 

 

 

Uansett tror jeg "aldri" vi kommer til å få Özil og Alexis til å prestere optimalt samtidig da de er såpass ulike samtidig som de begge ønsker å finne åpninger til enhver tid. Dermed må en selges og Alexis er rett og slett en mer moderne spiller. Han kan bidra i førstepresset, tyskeren evner ikke dette eller å spille dypere i banen og dermed må dessverre Özil gå i såfall.

 

 

Edit: Gazidis har sagt vi skal satse og renske i sommer, men styret vårt har jo sagt det hvert år siden vi tok vårt forrige ligagull. Ryktene om de 110 millioner pundene er det nok også lite i

Link to comment
Share on other sites

Noen tanker:

En særdeles god analyse der det er få punkt jeg er uenig i.

 

Jeg skal ikke kommentere så mange enkeltspillere men jeg har lenge vært skeptisk til Chambers fremtid i Arsenal, og selv om han har hatt et brukbart utlån så har ikke min skepsis blitt dempet.

 

Det er ingen tvil om at dette laget trenger noen utskiftninger i sommer, men jeg er skeptisk til i hvilken grad forsterkninger hjelper hvis ikke det skjer noe drastisk rent taktisk rundt laget.

 

Arsenal anno 2017 virker planløst og uinspirert.

Vi trenger noen som kan ta tak i det som pr i dag er en brukbar stamme i laget.

 

Hvis eller rettere sagt når det viser seg at Wenger forsetter så sliter jeg med å se at han skal kunne foreta denne nødvendige endringen, til det har jeg dessverre opplevd litt for mye av det jeg kaller "planløshet" over flere sesonger.

 

Jeg har ingen problemer med å tro at Wenger kan være uvanlig aktiv på sommerens overgangsmarked, men jeg tror ikke at han vil endre sin filosofi på banen.

Ikke minst så er det behov for en ledelse som kan/vil gjøre en bedre jobb med den defensive organiseringen, og da tenker jeg på hele laget og ikke bare de fire bak.

 

Så min konklusjon er at med dagens regime så er det nesten "bortkastet" å tenke på sommerens overgangsvinduet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kritisk at vi får inn en midtbanespiller av høy klasse i mine øyne.

Vi har Xhaka og Ramsey som førstevalg. Ramsey vet vi pleier å pådra seg en skade eller tre i løpet av en sesong og er ofte ute i lengre perioder. Xhaka kan noen ganger være et "wild card" og bli suspendert. Hvem er backups til disse to? Jo.. det er Coquelin, Elneny og Wilshere (såfremt han ikke forsvinner).

 

Coquelin og Elneny er ikke gode nok (dette vet vi). Wilshere er en "permacrock". Altså skadet mer enn han er tilgjengelig.

 

Dette er virkelig noe Wenger må se? Ikke faen om vi har nubbsjangs til å vinne noe/konkurrere om noe såfremt vi ikke får inn en spiller eller to her i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Kritisk at vi får inn en midtbanespiller av høy klasse i mine øyne.

 

 

Jeg er fullstendig enig. En Ramsey på toppnivå er så absolutt god nok til å dekke B2B-rollen, men når sist har han over tid vist stabilitet og/eller få/korte skadeperioder.

 

Jeg er en av de som er relativt positiv til Xhaka, men han er ingen "bauta" i den defensive midtbanerollen, faktisk så er han en spiller som jeg mener heller burde ha dekket B2B-rollen og ikke vært vårt defensive "alibi" på midtbanen. Det er noe som skurrer for meg når vi i kamper der Xhaka og Coq spiller sammen så synes det som at det er Coq som er den mest offensive av de to.

 

Jeg vet mange ønsker å få inn en "Cazorla-erstatter", men for meg så er det en "Vieira-erstatter" som er prioriteten. Med en solid defensiv midtbanespiller så har vi egentlig mange som kan dekke B2B-rollen (selv om de ikke har Cazorla-kvaliteten). Men vi har intet skikkelig solid anker foran vårt forsvar. Så for meg så er det en "ekte" DM jeg vil ha inn før vi eventuelt går videre med å finne den som skal erstatte Cazorla.

Link to comment
Share on other sites

Er vi ferdighandlet??? Ka tenker folk om det?

Ja/Nei. Jeg tror at Wenger fremdeles har en "drøm" om å få Lemar, men det er ofte slik at når Wenger får slike "våte drømmer" :shifty: så har han ingen backupplan. Sannsynligvis så er det Lemar eller ingen ny spiller (dog så dukker Mahrez-ryktene opp i ny og ned).

 

Men som sagt jeg tror at vi, med unntak for den potensielle muligheten for Lemar, er ferdighandlet. Unntaket er hvis Sanchez, mot formodning forsvinner, da kan det bli en kjøp av en mulig erstatter (om det blir et panikkjøp ala Perez, er det umulig å si).

 

Det blir sannsynligvis ingen ny målvakt, selv om Martinez nå er på lån, det blir nok akademiet som leverer et tredjevalg tipper jeg (Macey sannsynligvis). Det er selvsagt mulighet for en ung og lovende inn som tredjevalg, men jeg tror det ikke.

Det blir nok ingen nye stoppere/backer. (her blir det bare forsøk på å selge unna "daukjøtt")

Det blir nok ingen på DM/B2B, selv om min "våte drøm" er en ny Vieira inn på midten.

Offensivt så kan det bli Lemar (alternativt Mahrez, selv om jeg ikke tror på det)

 

Det er mine tanker!

Link to comment
Share on other sites

Vi må vel helst også kvitte oss med en del daukjøtt først.

 

Hjelper ikke å kvitte seg med daukjøtt hvis man ikke henter inn forsterkninger heller.. vil heller ha en "feit" stall i en sesong ekstra. Man kan hvert fall vinne noe med det kontra en for tynn/dårlig stall.

Link to comment
Share on other sites

Ser egentlig ikke behovet for en dyptliggende midtbanespiller. Har tro på Xhaka - Ramsey, i tillegg har vi Niles som ser svært lovende ut. Er han ikke klar for oppgavene så har vi fortsatt Coq, Elneny, Chambo og Wilshere som kan gjøre en jobb.

 

Håper på Thomas Lamar men tror ikke Wenger kommer til å sprenge banken for å hente han så lenge Alexis blir.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...