Jump to content

2016.08.14 Liverpool (H)


Polljen

Recommended Posts

Arsenal arsenal.png?2012-13 liverpool.png?2016-2017 Liverpool


Søndag 14. august 2016, kl 17:00. Emirates Stadium


Premier League, 1. serierunde


Resultat 3-4



Selv om kampen allerede er spilt så lager jeg en kamptråd for kommentarer i ettertid.



Arsenal startet med dette laget:


Cech


Bellerin - Chambers - Holding - Monreal


Coq - Elneny


Iwobi - Ramsey - Walcott


Alexis




Selv om første omgang virket ganske på oppløftende spillemessig sett fra en Arsenalsupporter, men et brukbart overtak i store deler av omgangen, så kom svakhetene klart fram når Liverpool skrudde opp trykket utover i kampen. Resultatet, rent målmessig, viser at også Liverpool har sine problemer bakover, men det "hjelper" ikke på det som ble vist fra Arsenals forsvar.


Arsenal manglet dessverre flere av sine EM-spillere og det har selvsagt hatt sin innvirkning på laget.


Alexis Sanchez ble brukt som spiss, og for meg så viste kampen at dette ikke er hans rette posisjon. Alexis er mye bedre når han får spille bak spiss og bruke de egenskapene han har fra en slik posisjon.


Ramsey ble nok en gang skadet (hamstring).


Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skal rette fingeren på noe med tanke på tilgjengelige spillere må jeg absolutt si at jeg synes det er merkelig av Wenger å ta med en halvskadet Wilshere på benken fremfor feks Joel eller Jeff som kanskje kunne skapt noe mer på slutten av kampen. At Walcott spilte bra i førsteomgangen men forsvant totalt i andre og likevel spilte 90+ minutter er også ganske merkelig.

Synes Wenger fortsetter å grave sin egen grav med uttalelsene sine nå. Før kamp sa han at vi var klare for serieåpningen. Etter kampen mot Pool sier han at vi ikke var klare. Hvem sin jobb er det at spillerne er klare for første seriekamp? Må si de siste års preseason har vært fryktelig dårlige fra vår side. På tide å endre noe her? All den reisinga for å spille mot dårlig motstand virker ikke akkurat å fungere.

Så til hvordan jeg synes kampen var:
Vi starter spillemessig ok. Har mye ball og kommer oss til noen halvsjanser i førsteomgangen. Men vi ser fort at det å spille med Sanchez som enslig spiss i et slikt system ikke fungerer mot lag som Liverpool. Vi slet med å holde ballen på topp gjennom hele kampen egentlig og slet med å skape de helt skikkelig store sjansene. Ett av målene i andreomgangen kom på dødball, mens det andre oppstod pga Ox sine ekstremferdigheter(noe jeg håper vi får se mer av denne sesongen enn tidligere). Theo ordner straffespark men velger uforståelig å ta det selv, selv om vi hadde både Alexis og kanskje til og med Elneny som kunne tatt straffesparket. Andreomgangen ble vi rett og slett tatt på sengen og det at vi stiller med to urutinerte midtstoppere hjelper ikke akkurat på dette. Likevel er jeg også skuffet over midtbaneleddet vårt som burde fått klar beskjed om at de skulle ligge dypere og demme opp/hjelpe våre to unge midtstoppere. Byttene som gjøres kommer av to skader. Hadde vi ikke fått de skadene hadde det vel tatt minimum 10 minutter til før Wenger ville valgt å sette noen innpå. Må ærlig si at jeg er litt skuffet over byttene også. Vår eneste tilgjengelige spiss(Akpom) fikk 0 spilleminutter, noe som tyder på at Wenger ikke har helt troa på ham enda.

Så mange straffebom som Arsenalspillere har hatt den siste tiden(uavhengig om det var for klubblag eller landslag) tyder for meg på at vi mangler noe elementært på den mentale siden. Spiller for spiller mener jeg at vi burde kjempe helt i toppen. Systemet spillerne skal spille i passer dog ikke til spillertypene vi har i stallen.

Uavhengig av nye spillere inn eller ikke så blir Leicesterkampen en 'mustwin' nå. Ikke bare pga de 3 poengene men mest pga det mentale. Det blir uhyre viktig å reise seg etter et slikt tap, for selv om vi kom tilbake til 3-4 så skapte vi så å si ingenting etter vårt 3. mål...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...