Jump to content

Taktiske disposisjoner og betraktninger rundt spillerstall 2016/17


Polljen

Recommended Posts

Siden kamptråden mot Bayern ikke er oppe så tar jeg det her, men jeg ønsker også at vi fremover kjører på et lignende lag uttak i PL også.

 

Cech

Bellerin - Mustafi - Koscielny - Monreal/Gibbs

Chamberlain - Xhaka

Özil

Alexis- Welbeck - Iwobi

Syntes det er verdt et forsøk å kjøre Chamberlain sammen med Xhaka. Chamberlain sin fart, styrke, teknikk og arbeidskapasitet tror jeg vil passe Xhaka bra da han kan ligge dypt som han liker å gjøre og styre spillet. Chamberlain kan føre ball mellom leddene hvis det er rom for å gjøre det med sin eksplosivitet.

 

Özil er fortsatt i sin sedvanlige frie rolle på midten, men Alexis har jeg dyttet "ned" fra spissplassen og på høyresiden av angrepet. Grunnen til dette er fordi jeg synes vi savner en skikkelig trussel på høyrekanten. Walcott ga oss dette i starten av sesongen, men har dabbet kraftig av. Alexis vil dog ha en langt mer fri rolle hvor Bellerin konstant kommer på overlapp. Han og Welbeck vil da i periodevis være tett opp mot et "spisspar" for oss. Iwobi vil spille en hakket mer balansert rolle hvor han sammen med Özil, Xhaka og Chamberlain vil være med å dominere midtbanen og åpne opp et eventuelt tomrom for Monreal/Gibbs å løpe inn i.

 

Coquelin og Walcott er droppet til benken grunnet at disse i mine øyne er mer "spesialister". Coquelin fungerer veldig godt som et defensivt anker, men alle andre roller passer han dårlig. Walcott er litt i samme båt. Han er best uten ball og i mine øyne er han ofte en passasjer i store deler av våre kamper.

 

Tror personlig dette laget kunne bitt kraftig fra seg. Er dog avhengig å gjøre endringer ved skader o.l., men blant annet kan Perez komme inn for både Alexis og Welbeck. Samtidig som Welbeck og Alexis begge to kan spille på begge sider av angrepet.

 

Tviler dog selvfølgelig på at vi får se noe som dette, men hadde vært morsomt å se på vil jeg påstå.

Link to comment
Share on other sites

Cech

Bellerin - Mustafi - Koscielny - Monreal/Gibbs

Chamberlain - Xhaka

Özil

Alexis- Welbeck - Iwobi

 

Laget ville ikke vært så sjokkerende i seg selv, men dette ville jo aldri blitt drillet inn på trening og Özil hadde raskt lagt seg som andrespiss eller ving mens Iwobi ville trukket litt inn for å få mer tid med ballen og alt ville plutselig sett ut som før :)

Link to comment
Share on other sites

Laget ville ikke vært så sjokkerende i seg selv, men dette ville jo aldri blitt drillet inn på trening og Özil hadde raskt lagt seg som andrespiss eller ving mens Iwobi ville trukket litt inn for å få mer tid med ballen og alt ville plutselig sett ut som før :)

 

Helt greit at Iwobi trekker inn litt der i perioder (det er spillestilen hans) da lag uttaket og formasjon er lagt opp til det. Özil derimot tror jeg har blitt veldig oppfordret av Wenger til å ligge høyere i banen denne sesongen enn i fjor. Litt av grunnen er nok trolig for å støtte opp under Alexis på topp. Problemet er bare at det ikke er en del av Özil's naturlige spill. Ja han kan tidvis gjøre den jobben godt, men han er en ufattelig god kreativ spiller som trenger å ha ballen mest mulig og mye bevegelse rundt seg.

 

Mitt ønske er å ha Özil i en så offensiv rolle som vi kan tillate oss. Derav Alexis og Welbeck på "topp" for å kompensere ved hardtjobbende spillere på topp som da forhåpentligvis kan vinne ballen tidlig og gjøre Özil et enda farligere våpen.

 

Dessverre så føler ikke Wenger det samme og har dessverre av en eller annen grunn byttet på rollen til Özil i laget ved å kjøre han tidvis mer som en "falsk 9". Noe han helt klart har lidd av denne sesongen. Sett i form av antall målgivende o.l.. For Alexis dog så har det tidvis funket veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppdaget nettopp at vi har skåret mest av alle lagene i år og jeg som syns at angrepsspillet vårt har lugget sånn generelt sett.

Du har rett begge veier. Vi har skåret mest og det har også lugget :proud:

 

Når vi først får hull på byllen så er det ikke måte på hvor flinke vi er fremover :D , men når det lugger så er det ikke måte på hvor hjelpeløse vi er fremover :shy: .

Hadde vi sluppet mye av luggingen så skulle jeg heller klare å unnvære de største målkalasene ;D

 

Samtidig så slipper vi inn betraktelig mer mål enn de lagene som er over oss på tabellen, og det blir fra gammelt av påstått at "angrep er det beste forsvar" så hvis det ordtaket stemmer så er ikke angrepet godt nok, antar jeg :genius:

Link to comment
Share on other sites

 

Helt greit at Iwobi trekker inn litt der i perioder (det er spillestilen hans) da lag uttaket og formasjon er lagt opp til det. Özil derimot tror jeg har blitt veldig oppfordret av Wenger til å ligge høyere i banen denne sesongen enn i fjor. Litt av grunnen er nok trolig for å støtte opp under Alexis på topp. Problemet er bare at det ikke er en del av Özil's naturlige spill. Ja han kan tidvis gjøre den jobben godt, men han er en ufattelig god kreativ spiller som trenger å ha ballen mest mulig og mye bevegelse rundt seg.

 

Mitt ønske er å ha Özil i en så offensiv rolle som vi kan tillate oss. Derav Alexis og Welbeck på "topp" for å kompensere ved hardtjobbende spillere på topp som da forhåpentligvis kan vinne ballen tidlig og gjøre Özil et enda farligere våpen.

 

Dessverre så føler ikke Wenger det samme og har dessverre av en eller annen grunn byttet på rollen til Özil i laget ved å kjøre han tidvis mer som en "falsk 9". Noe han helt klart har lidd av denne sesongen. Sett i form av antall målgivende o.l.. For Alexis dog så har det tidvis funket veldig bra.

Jeg ser også for meg at dette er en instruks han har fått, men noe av grunnen til at han var så bra i fjor var at han kunne trekke ned i midtbanen og fungere som en playmaker fra dypet også. Bevegde seg kanskje i mindre rom, men bevegde seg i rom der han oftere fikk ballen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mener vi bør låne ut Iwobi i neste sesong. Ikke blitt flink nok på å jobbe hjemover og ikke hurtig nok til å spille ving. Ser for meg at han kan bli en god offensiv midtbanemann med tiden, men for ustabil per dags dato til å spille fast.

 

Jeg syns vi heller bør gå for en mer naturlig spiller og la Iwobi utvikle seg et annet sted. Han er et stort talent, men trenger å få spilletid for et lag der han ikke blir behandlet som et stort talent, som "får lov" til å spille fast, men en som må kjempe beinhardt for å holde seg inne i laget. Hadde vært fint å få lånt han ut til Bournemouth der arbeidsinnsats er bud 1.

Link to comment
Share on other sites

Generelt god men ikke god nok.

Så la han spille et sted der han må tenke over det og arbeide/prestere for å holde seg inne i laget.

Burde heller få inn en spiller i sin beste alder som kan levere uke inn og uke ut, ikke 1 gang i måneden.

 

Har ingen forslag til hvem som kan fylle rollen, men føler selv at Joel kunne levert bedre for oss denne sesongen, men han er jo heller ikke helt god nok (Men har mer innsats og vilje til å vinne igjen kampen)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er personlig fryktelig skuffet over at Joel ikke ble satset mer på. Kanskje han aldri kommer til å bli noen stjernespiller men de gangene han fikk sjansen viste han at han er en kriger. I tillegg til å være relativt effektiv med tanke på målpoeng. Samme følelse har jeg nå med Lucas. Hvorfor krigerne skal bli nedprioritert(Joel/Lucas) eller nærmest tvunget til å gjøre en annen jobb enn den de er god på(Coq så langt denne sesongen) forstår jeg ikke.. Noen ganger mener jeg man må inngå et kompromiss. Det er ikke alle eller alltid det går an å få spillere til å tilpasse seg et system. Noen ganger må systemet tilpasses spillerne.

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger må systemet tilpasses spillerne.

Korrekt!

 

Så kan enhver spørre seg selv om det er noen tegn de siste sesongene som tilsier at dagens regime har viljen (eller evnen) til å gjøre akkurat dette!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er personlig fryktelig skuffet over at Joel ikke ble satset mer på. Kanskje han aldri kommer til å bli noen stjernespiller men de gangene han fikk sjansen viste han at han er en kriger. I tillegg til å være relativt effektiv med tanke på målpoeng. Samme følelse har jeg nå med Lucas. Hvorfor krigerne skal bli nedprioritert(Joel/Lucas) eller nærmest tvunget til å gjøre en annen jobb enn den de er god på(Coq så langt denne sesongen) forstår jeg ikke.. Noen ganger mener jeg man må inngå et kompromiss. Det er ikke alle eller alltid det går an å få spillere til å tilpasse seg et system. Noen ganger må systemet tilpasses spillerne.

Agreed

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Wenger er virkelig erkekriminell når det gjelder å ikke spille på spillerne sine styrker. Han har lagd seg et system, og da skal alle spillerne passe inn der uansett om de gjør det eller ikke.

 

Wenger kunne fått et lag med trolig verdens beste spillere til å under prestere fordi han ikke evner å tilpasse systemet til spillermaterialet han har. I motsetning til f.eks. Simeone som får det beste ut av hver enkelt spiller fordi han lager et system som kompenserer for svakhetene i laget samtidig som det spiller på styrkene til spillerne han har.

 

Vedder på at Simeone hadde klart å vinne ligaen med de spillerne vi har pdd.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...