Jump to content

Taktiske disposisjoner og betraktninger rundt spillerstall 2015/16


Polljen

Recommended Posts

Det kan nå virke som at Gabriel Paulista er nær en overgang til Valencia og selv om han kanskje ikke har vært en "publikumsfavoritt" i Arsenal, så mener jeg personlig at han ofte har blitt undervurdert når det gjelder det han har levert.

 

Et salg av Gabriel vil selvsagt redusere litt det relativt store kvantum vi har av forsvarsspillere, men jeg mener at det også reduserer en allerede skjør kvalitet i forsvaret (stopper-posisjonen først og fremst).

Når Kos er tilbake mot Liverpool, etter avsonet karantene, så får vi vår beste forsvarer tilbake. Men problemet med Kos er at han virker å bli mer og mer skadeutsatt og spørsmålet er hvor mye han blir borte i løpet av sesongen.

Mustafi er forhåpentligvis tilbake på laget i morgen mot Stoke, og med litt bedre stabilitet og ikke minst litt mer disiplin i sitt spill så kan han bli en god forsvarer for oss i kommende sesonger.

Holding er et talent, men han har fremdeles en del å gå på før han er stabil nok til å bli en førstelagsspiller. Mitt hovedankepunkt mot Holding er farten (mangel på fart), der han trenger en del erfaring for å kompensere for dette.

Per har erfaring, mangler fart akkurat som Holding, men er skadeutsatt og mer rusten. En grei backup i sin siste sesong for Arsenal, men ikke noe mer.

Monreal fungerer som et alternativ i tre stopper systemet, men vil først og fremst være en backup på backen.

Chambers har ikke figurert i oppkjøringen, og er vel ansett som en spiller på vei ut. Enkelte ønsker å se mer av han i Arsenal fremover. For meg så har han de samme svakhetene som Holding, men ikke det samme talentet, og jeg klarer ikke å se noen fremtid for han i Arsenal.

 

Med friske spillere så har vi Kos og Mustafi som stoppere i en vanlig backrekke, supplert med Holding eller Monreal i en tre stopper rekke og som backup i en vanlig stopperrekke.

Det kan virke som at vi har et godt numerisk antall stoppere selv med et salg av Gabriel, men min påstand er at vi kvalitetsmessig er særdeles utsatt ved skader/suspensjoner på våre stoppere.

 

Etter min mening så er det snart et behov for å forsterke laget på stopperplass. Det skjer ikke denne sommeren, men det bør være en prioritet neste sommer. Koscielny nærmer seg slutten som et klart førstevalg i Arsenal, og da tenker jeg først og fremst på at han virker å slite mer og mer med skader. Mustafi kan bli et klart førstevalg i en stopperduo, jeg er ikke like overbevist om at Holding vil bli et like klart førstevalg, og dette fører meg til den konklusjon at vi trenger en ny stopper neste sommer og denne stopperen skal da være av en slik kvalitet at han automatisk vil fremstå som et førstevalg.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Mertesacker synger nok på siste vers, men det han viste i cupfinalen mot Chelsea var nok årets stopperprestasjon av en Arsenalspiller i fjor. Jeg ser for meg at han spiller de fleste kamper. Jeg har nok en mer optimistisk vurdering av Chambers enn det du har. Jeg hadde håpet at han skulle bli Pers erstatter etter denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er rart at så mange avfeier Chambers. Han starta veldig bra for oss men fikk problemer etterhvert. Mye pga skader på andre spillere han måtte steppe inn for. Selvtilliten fikk seg nok en knekk etter at Montero brukte han som rundingsbøye når Chambers måtte ta plass på høyre back da Bellerin var skadet og kom seg ikke tilbake på det nivået vi så helt i starten av Arsenalkarrieren hans. Men nå har han hatt en sesong i Boro og gjorde jobben sin bra der. Jeg tror han kan utvikle seg til å bli en bra stopper

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt at jeg kanskje er den største Chambers-skeptikeren her på forumet. Selv om jeg ikke ser noen grunn til å endre på denne skepsisen så skal jeg likevel love å innrømme min eventuelle feilvurdering hvis han gjør mine ord til skamme ? (i Arsenal drakta vel og merke).

Link to comment
Share on other sites

Siden Wenger er opptatt av å tynne ut stallen før eventuelle nye signeringer, mest grunnet lønnsutgifter, så tenker jeg at man burde nyttet på denne "frisesongen" uten Champions League. Chelsea hadde en forholdsvis tynn stall forrige sesong, og det samme hadde Leicester året før uten noen turnering i Europa. Wenger har hintet om en reservepreget stall i årets Europa League og derfor kunne vi også solgt unna de som ikke har noen fremtid eller gjør nytte av seg. Noen spillere har allerede dratt, men mange sitter fortsatt på gode lønninger uten å i det hele tatt spille.

 

SALG:

Szczesny er solgt til Juventus som er £12'200'000 tjent

Gabriel er solgt til Valencia som er £11'000'000 tjent

----------------------------------------------------------------------

UTLÅN:

Jenkinson er på lån til Birmingham

Martìnez er på lån til Getafe

Toral er på vei til Hull City på lån

----------------------------------------------------------------------

BØR SELGES: (verdier tatt fra transfermarkt.com)

Debuchy - verdi £3'500'000

Gibbs - verdi £10'000'000

Coquelin - verdi £15'000'000

Walcott - verdi £20'000'000

Oxlade-Chamberlain - verdi £22'000'000 (om ikke ny kontrakt signeres)

Sanches - verdi £65'000'000 (om ikke ny kontrakt signeres)

Elneny - verdi £10'000'000

Perez - verdi £15'000'000

Campbell - verdi £6'000'000

 

Samlet salgsum 166'500'000.

----------------------------------------------

Da sitter vi igjen med:

 

- Keepere:

Cech

Ospina

Macey

 

- Forsvar:

Koscielny

Mustafi

Mertesacker

Holding

Chambers

Monreal

Kolasinac

Bellerin

 

- Midtbane:

Wilshere

Ramsey

Xhaka

Cazorla

Özil

Maitland-Niles

Reine-Adelaide

Nelson

 

- Angrep:

Iwobi

Lacazette

Giroud

Welbeck

---------------------------------------------

 

Da er stallen vår ned i 23 spillere om alle de til salgs blir solgt, og man tar opp noen av juniorene som har vært innom førstelaget. Vi sitter da igjen med mangler i hvert ledd, men penger for å signere nye og et lønnsbudsjett som er ryddet opp i. Vi sitter med behov for en kvalitetsstopper inn i trebackslinjen slik at Kolasinac kan flyttes opp på vingbacken. Mustafi og Koscielny er de to som er nærmest nivået som trengs i en tittelkamp. Holding og Chambers er unge og har mangler i spillet mens Mertesacker er med i stallen for erfaringen sin del. Virgil van Dijk ville vært en drømmesignering med bra fysikk og gode lederegenskaper, men Southampton nekter å selge og Wenger vil se på en slik signering som hindring for de to nevnte og yngre alternativene.

 

På midtbanen sitter vi igjen med den største mangelen med bare Xhaka, Ramsey og Özil som spiller jevnlig på akseptabelt nivå. Hvordan Wilshere er når han kommer tilbake vil være interessant og Cazorla er et stort spørsmålstegn. Nelson og Maitland-Niles har spilt godt når de får sjansen, men en god, defensiv midtbanespiller til å hjelpe Xhaka bør være høyt prioritert. Seri fra Nice har vært ryktet, men nå skal Barcelona med pengene etter Neymar være interesserte og da er det bare å glemme den eventuelle budkampen. Carvalho har også vært nevnt, nok en gang, men ryktes mest til West Ham.

 

En ny ving har vært forsøkt kjøpt i Thomas Lemar og de siste dagene har nok en kjenning blitt ryktet i form av Draxler. At sistnevnte bare er 23 år er nesten utrolig så lenge som vi har forsøkt å signere han. Selges Sanchez har vi behov for begge disse to, eller en spiller som jeg har lagt litt på elsk fra Liverpool med Sadio Mane. Han har alt man kan ønske seg av en ving og kunne gitt oss noe sårt tiltrengt fart og gjennombruddskraft i en ellers balltrillende tropp.

 

Lagoppstilling:

Cech

Mustafi - Koulibaly - Koscielny

Bellerin - Xhaka - Carvalho - Kolasinac

Özil - Lacazette - Draxler

Benk: Ospina, Holding, Monreal, Ramsey, Lemar, Giroud og Welbeck

Link to comment
Share on other sites

Siden Wenger er opptatt av å tynne ut stallen før eventuelle nye signeringer, mest grunnet lønnsutgifter, så tenker jeg at man burde nyttet på denne "frisesongen" uten Champions League. Chelsea hadde en forholdsvis tynn stall forrige sesong, og det samme hadde Leicester året før uten noen turnering i Europa. Wenger har hintet om en reservepreget stall i årets Europa League og derfor kunne vi også solgt unna de som ikke har noen fremtid eller gjør nytte av seg. Noen spillere har allerede dratt, men mange sitter fortsatt på gode lønninger uten å i det hele tatt spille.

 

 

 

Enig i mye av det du skriver om enkeltspillere, men har likevel et par kommentarer.

 

Man skal være forsiktig med å ha en "tynn stall" i en "frisesong", uten at det ikke vil kunne føre til flere såkalte "frisesonger". Hovedmålet denne sesongen burde være topp fire og en retur til det gode europeiske selskap og da er jeg rett for at vi kan slite med kvaliteten på vårt tynne mannskap.

 

Jeg har i mange år hatt et relativt negativ syn på Europa League og for ett par sesonger siden så ville jeg helhjertet ha støttet ideen om et reservepreget lag i Europa League, men siden "belønningen" for å vinne denne turneringen (plass i CL-kvallik og en mulighet for direkte plass i CL) så må jeg innrømme at jeg ser litt mer pragmatisk på dette. Realiteten er at det kanskje er vel så "lett" å karre til seg en plass i neste sesongs CL gjennom å vinne denne sesongs EL som det er å klare topp fire i PL. Dette medfører at jeg faktisk ville satset litt mer på EL, ikke minst når/hvis vi går videre fra denne turneringens gruppespill.

 

Når det gjelder spillerne du nevner ut, så er jeg langt på vei enig.

Uten ny kontrakt så har jeg etter mye om og men kommet til at vi kanskje bør selge Sanchez hvis prisen er rett og en god erstatter kommer inn (f.eks. Draxler/Lemar)

Etter en middelmådig åpning av sesongen så begynner jeg også å lure på om vi burde tenke de samme baner vedrørende Özil. Han har ikke virket så veldig inspirert så langt.

OX er jeg litt mer usikker på. Han har for meg virket litt mer på rett spor mot slutten av foregående sesong og inn i denne sesongen (fremdeles ikke på topp, men...). Her er jeg faktisk mer villig til å vurdere på en gambling som tilsier at han kan komme til å signere ny kontrakt i løpet av sesongen.

 

Når det gjelder spillere ut så er jeg på linje med Tapapa om at vi bør beholde Elneny. Han blir intet klart førstevalg, men er en grei backup. Skulle vi mot forutsetning få inn en ny god midtbanespiller i løpet av siste uke i overgangsvinduet så har jeg dog ingen problemer med et salg av Elneny.

 

Når det gjelder forsvaret så er det ingen hemmelighet at jeg ikke har troen på Chambers, og den eneste årsaken til at jeg akkurat nå er tilbøyelig til å være enig i å beholde han er salget av Gabriel. Gabriel var heller ikke et klart førstevalg, men personlig vill jeg heller beholdt han enn å beholde Chambers.

 

Vi trenger som sagt å tynne ut stallen, men selv om stallen ikke er tynn nå rent kvantitativt så er den egentlig i tynneste laget allerede rent kvalitativt.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jeg har i mange år hatt et relativt negativ syn på Europa League og for ett par sesonger siden så ville jeg helhjertet ha støttet ideen om et reservepreget lag i Europa League, men siden "belønningen" for å vinne denne turneringen (plass i CL-kvallik og en mulighet for direkte plass i CL) så må jeg innrømme at jeg ser litt mer pragmatisk på dette. Realiteten er at det kanskje er vel så "lett" å karre til seg en plass i neste sesongs CL gjennom å vinne denne sesongs EL som det er å klare topp fire i PL. Dette medfører at jeg faktisk ville satset litt mer på EL, ikke minst når/hvis vi går videre fra denne turneringens gruppespill.

 

Jeg håper, spesielt i den trofètørken vi har hatt i det siste tiåret, vi "gunner" på for fullt i EL. Arsenal Football Club har heller ikke flust i europacup-trofèer og dette er tross alt et europacuptrofe vi snakker om. Topp 4 og CL-spill for Wenger & Arsenal har uansett ikke vist seg som videre sportslig satsing, men penger i Stans velfylte lommebok (tenker perioden etter stadion var ferdigfinansiert).

 

Jeg håper vi stiller nærmest toppet med litt rotasjon og håper det tar oss til topps i Europa igjen. Det er lenge siden 1994.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper, spesielt i den trofètørken vi har hatt i det siste tiåret, vi "gunner" på for fullt i EL. Arsenal Football Club har heller ikke flust i europacup-trofèer og dette er tross alt et europacuptrofe vi snakker om. Topp 4 og CL-spill for Wenger & Arsenal har uansett ikke vist seg som videre sportslig satsing, men penger i Stans velfylte lommebok (tenker perioden etter stadion var ferdigfinansiert).

 

Jeg håper vi stiller nærmest toppet med litt rotasjon og håper det tar oss til topps i Europa igjen. Det er lenge siden 1994.

Nå er det vel trekning i EL i morgen (fredag) kl 13:00, og da får vi se hvilke motstandere vi får i gruppespillet, men jeg tror vi har "råd" til å la være å stille ett toppet lag i en eller flere av gruppespillskampene, når det gjelder den påfølgende cuprunden så bør vi kanskje stille en relativt sterk tropp.

 

PS!! Det kommer en egen EL-tråd, i forkant av trekningen, enten sent i kveld eller i morgen formiddag. Men jeg vil vente til kvelden kvallikkamper er spilt slik at jeg får med hvilke seedings-potter de forskjellige lagene er i. Jeg kan dog nevne at Arsenal er det høyest rangerte laget som deltar i årets EL.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel trekning i EL i morgen (fredag) kl 13:00, og da får vi se hvilke motstandere vi får i gruppespillet, men jeg tror vi har "råd" til å la være å stille ett toppet lag i en eller flere av gruppespillskampene, når det gjelder den påfølgende cuprunden så bør vi kanskje stille en relativt sterk tropp.

 

 

Jeg er enig i å tilpasse troppen etter motstander, men ikke nok til å risikere å ryke ut allerede i gruppespillet. Det ville vært flaut uansett trekning. Vi holdt på å gå på en kjempeskrell mot Ludogoretz, i en gruppespillkamp i CL.

 

Vi er som du nevner i følge koeffisienten til UEFA det beste laget med klar margin. La oss også vise det. La spilerne få erfaring med sluttspill og "fotballkamper" i Europa så vi stiller sterkere og mentalt forberedt til CL!

Link to comment
Share on other sites

 

Lagoppstilling:

Cech

Mustafi - Koulibaly - Koscielny

Bellerin - Xhaka - Carvalho - Kolasinac

Özil - Lacazette - Draxler

Benk: Ospina, Holding, Monreal, Ramsey, Lemar, Giroud og Welbeck

Enig i mye av det du sier, Koulibaly inn ville vært fantastisk. Med Carvalho inn på sentral midt og Draxler inn på vingen tror jeg vi blir et av ligaens mest temposvake lag. Trur heller portugiseren hadde vært et fint alternativ i 4-2-3-1

 

Cech

Bellerin-Mustafi-Koscielny-Kolasinac

----------Xhaka---Carvalho

--Alexis----Özil-----Lemar

----------Lacazette

 

Med Carvalo som dropper ned som en ekstra stopper når vi har ball mens backene stuper opp i angrep.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Føler det er på tide å dra opp denne tråden. Ja den handler om fjorårets stall, men ting er mye verre enn det de var forrige sesong.

 

Forsvaret er virkelig katastrofe om dagen. Dette må tas tak i. Pronto.

 

Det handler ikke om formasjonen, eller mannskapet. Det handler om spillestil, coaching og taktikk.

 

Som jeg og flere har nevnt, så tror jeg at forsvaret vårt ville vært nærmest tilsvarende om vi hadde hatt de beste forsvarsspillerne i verden baki der. De kunne ha reddet seg inn på individuelle ferdigheter, men over tid så ville man sett at den kollektive svikten ville ha tynget de ned. Som det har gjort hos oss.

 

Hva som må gjøres er selvfølgelig opp til Wenger, men mannen har nå hatt godt med tid på å drille forsvaret. Allikevel så er det kollektive helt på trynet. Spillerne våre er overalt på banen og ingen klare å opprettholde en defensiv struktur i laget.

 

At man kan miste strukturen i laget er noe som skjer støtt og stadig, men det er jo hele forbanna tiden i dette laget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også likt å se Alexis bli solgt så fort vinduet åpner. Han ble jo beholdt for å utgjøre en forskjell, og mpt. de pengene vi kunne fått for han i sommer så er jo kostnaden per kamp vi beholder han enorm. Sånn som det er nå bidrar han jo kun med balltap. Hvis man legger kampen mot Liverpool til grunn så var hovedårsaken til at vi så ofte ble tatt i ubalanse hodeløse balltap når laget var på vei frem og ikke taktikk, spillestil eller mangel på kvalitet i det bakre leddet.

Link to comment
Share on other sites

. Hvis man legger kampen mot Liverpool til grunn så var hovedårsaken til at vi så ofte ble tatt i ubalanse hodeløse balltap når laget var på vei frem og ikke taktikk, spillestil eller mangel på kvalitet i det bakre leddet.

Jeg er enig med deg når det gjelder balltapene, men uenig med deg når det gjelder resten. For meg er det ikke enten eller, men derimot både og.

 

For meg så skyldes mye av de hodeløse balltapene en mangel på taktikk og en "uforståelig" spillestil. Med mer struktur i laget, en klarere taktikk/spillestil så ville balltapene vært betydelig færre og det hadde vært mindre press på vår bakre rekke. Det var mange uprovoserte balltap i de første 50 minuttene mot Pool, men denne typen balltap har egentlig vært vanlige i mange kamper i flere sesonger, antallet var bare mer ekstremt i går

Link to comment
Share on other sites

En god start kan være å benke Koscielny en periode. Han er en vandrende katastrofe for tiden. La han få lege sin slitne kropp.

Jeg er enig i at Koscielnys slitne kropp trenger å hvile mot Palace, vi trenger han mot Chelsea over nyttår.

 

Når det gjelder betegnelsen "vandrende katastrofe" så er det flere som kan dele på den tittelen, både på banen og i managerstolen. Ja Kos sliter noe akkurat nå, men å tro at Chambers eller Holding ville gjort det så mye bedre med den manglende hjelpen våre forsvarere har fått av midtbane/angrep, det er det samme som å tro på julenissen.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være Koscielny kunne trengt en kamp på benken ja, både fysisk og ikke minst den vekkeren det forhåpentligvis ville gitt. Problemet er som nevnt alternativene.

 

Jeg synes Per og Koscielny fungerte bedre sammen enn hva Mustafi og Koscielny gjør. De er litt for like i mine øyne ved

at begge i utgangspunktet er aggressive stoppere. Det ligger latent i begge det å støte frem for å bryte. Scoringen til Salah er et kroneksempel på det. Sjokkerende forsvarsspill.

Og spesielt Mustafi synes jeg ofte blir altfor heit. Dette minner mye om hvordan Koscielny var i starten for oss.

 

Sannsynligvis ville begge blitt bedre med en annen makker. Desverre er Per over middagshøyden og Chambers og Holding for uferdige.

Håper virkelig ikke Koscy er på vei nedover, for på sitt beste har vi der etter mitt syn utvilsomt en av de beste stopperne i engelsk fotball.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes vi virker 1000 gang mer trygge med Mustafi på banen, det viser alle statistikker. Spesielt i årets sesong. Vi ble mye mer stabil når han kom inn mot Liverpool også. På 3-3 målet er det koscielny som er totalt feilplassert og inni sonen til Mustafi.

---

 

Vet ikke om det var mitt innlegg du responderte til, men uansett jeg er enig i at Mustafi bør være på banen. Og jeg kan se for meg at tallene taler til hans fordel.

Mitt poeng var at Koscielny og Mustafi tilsynelatende virker litt for like. (Eventuelt burde de vært coachet bedre). Begge er glade i å støte opp i mann og duellere.

Synes også Mustafi har vært god for oss denne sesongen, men skulle veldig gjerne ønske han roet seg ned noen ganger.

Det er litt for mange tilfeller hvor han blir ballwatching, overivrig og skal stupe inn i situasjonene. 0-2 målet til Salah synes jeg er et godt eksempel på dette.

Ved å forlate posisjonen sin åpner han et vanvittig stort rom, et Firmino spiller Salah inn i, og dermed havner man ryggende mot PL`s raskeste og beste midtbanespiller for tida. Mål.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vil se dette laget (hvis vi får inn Aubameyang):

 

Cech

Bellerin - Mustafi - Koscielny - Monreal

Niles/Elneny - Wilshere

Mkhitaryan - Özil - Iwobi

Aubameyang

Eventuelt dette:

 

Cech

Bellerin - Mustafi - Koscielny - Monreal

Mkhitaryan - Niles - Wilshere

Özil

Lacazette - Aubameyang

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...