Jump to content

Calum Chambers


Umlaut

Recommended Posts

Chambers blitt mer fotballklok? Ja jeg får da inderlig håpe det.

 

Chambers vår beste stopper vårsesongen 2018? Tja, det er diskutabelt. Men det skal dessverre ikke så mye til kvalitetsmessig for å bli kåret som vår beste stopper i den perioden.

 

Jeg har liten tro på at Chambers kommer til å bli god nok til å bli et klart førstevalg i en klubb som har ambisjoner om å returnere som ett topplag i engelsk fotball.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har troa på Chambers under en strengere taktisk struktur. En mot en er han ganske rå og han har litt av den respektløsheten en god stopper trenger. Men han suger på høyreback mot raske vinger.

Synes han er sånn passe ræva en mot en også jeg.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter med å forstå denne kontraktsforlengelsen.

Det jeg dog forstår er at det tross alt er mye jeg ikke forstår ?.

 

At Chambers er rævva skal jeg ikke påstå, men at noen mener (ut fra det han har vist gjennom sin tid i klubben) at han har potensiale til å bli et førstevalg i en klubb som har som mål å komme tilbake i toppen i engelsk fotball, er en av de mange ting jeg ikke forstår.

Edited by Polljen
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt hva jeg skal tro og mene om Chambers, men en annen ting er at uansett hvem som hadde spilt i forsvaret bak den midtbanen vi har hatt de siste årene, så hadde alle fremstått som ubrukelige. For hjelpen defensivt fra midtbanen har på sitt beste vært totalt fraværende og verre ble det etter hvert. Heldigvis virker det være noe vår nye manager tar tak i, og da blir det straks bedre arbeidsvilkår for våre forsvare også. Men så er det jo sånn at noen skal klage på alt og alle uansett, noen hogg stabber må det være.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
9 minutes ago, Bekkern said:

Fremre korsbåndskade på Chambers. Vår tredje ACL skade på ett år. Helt utrolig.. kan ikke være mye forebyggende trening hos oss?!

Jeg er særdeles medisinsk ukyndig, så spørsmålet mitt er hvordan kan man forebygge en slik skade når det gjelder fotballspillere. 

Om korsbåndskader er en type skade man kan forebygge med trening vet jeg ikke, men det er vel ikke en uvanlig skade blant idrettsutøvere, og jeg antar (men vet ikke) på generell basis at det finnes idrettsskader der det er vanskelig å minimalisere skaderisikoen via forebyggende trening.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte fotball spillere er så skadeforfulgte at de kun er egnet for synkronsvømming 🙂 Er heller ikke noen professor i medisin , men det er en eller annen her på forumet som tidligere har uttalt seg om skader om som virket å ha peiling på dette. Beklager om det er feil , men RP7 dukker opp i minnet . 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Polljen said:

Jeg er særdeles medisinsk ukyndig, så spørsmålet mitt er hvordan kan man forebygge en slik skade når det gjelder fotballspillere. 

Om korsbåndskader er en type skade man kan forebygge med trening vet jeg ikke, men det er vel ikke en uvanlig skade blant idrettsutøvere, og jeg antar (men vet ikke) på generell basis at det finnes idrettsskader der det er vanskelig å minimalisere skaderisikoen via forebyggende trening.

Ut i fra min 12 års erfaring som fysioterapeut er det naturlig å tenke at det drives for lite skadeforebyggende trening i både håndball og fotball. Kjenner ikke til spesifikt regime på dette i Arsenal, men stiller store spørsmålstegn ved dette da tre ACL skader i forsvarsrekka i løpet av 12 måneder er svært mye. Håvard Moksnes er ACL guru i Norge, vært spennende å høre med han. 

Link to comment
Share on other sites

Her er det mulig at saken med den sakkyndige er oppklart. Mulig at det var deg Bekkern som er den som en gang uttalte seg seg  om en sak og som virket sakkyndig på området. Hadde vært egentlig ok om det var RP7 jeg husket som den sakkyndige - tenker da på omdømmet av min hukommelse 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Det kommer da veldig an på settinga, om det er mulig å forebygge en ACL-skade eller ikke. Spesielt i kvinnehåndball har mange ACL-skader oppstått når spillerne går inn i en finte med 'feil vinkel' på kneet. Da er det mye fart og dermed mye kraft som spiller inn. I fotball kan det samme skje, men oftere ser man ACL-skader skje i en takling hvor kneet får en 'rar' vinkel pga motspillers kontakt med beinet/kneet til den uheldige. Begge situasjoner påvirker støttemuskler og store muskler i kneet, lår og legg. Man kan til en viss grad styrke denne muskulaturen til å tåle vridninger bedre, men jo mer uoppmerksom man er i øyeblikket vridningen skjer, jo vanskeligere vil det være å stramme muskulaturen rundt godt nok for å avlaste ACL. 

Det vil si slik jeg ser det, at jo mer sliten man er, jo større sjanse for at en takling med trykk på kneet eller som forårsaker en vridning vil føre til ACL-skade. 

Så man kan delvis forebygge korsbåndskader ved styrke/balansetrening men også ved kondisjonstrening (for å forbedre fokus over 90+ minutter). Og skikkelig restitusjon mellom økter og kamper. 

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Bekkern said:

Ut i fra min 12 års erfaring som fysioterapeut er det naturlig å tenke at det drives for lite skadeforebyggende trening i både håndball og fotball. Kjenner ikke til spesifikt regime på dette i Arsenal, men stiller store spørsmålstegn ved dette da tre ACL skader i forsvarsrekka i løpet av 12 måneder er svært mye. Håvard Moksnes er ACL guru i Norge, vært spennende å høre med han. 

Håvard Moksnes er en tidligere lagkamerat fra fotballen. Har riktignok ikke snakket med ham på 25 år, men ingen overraskelse om han er en suksess i livet. En flott kar
Flott å se at du også forteller fra din Fysioerfaring - vanligvis er det @RP7 som bruker sin egen erfaring og ekspertise her på forumet

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Ben Elfen said:

Håvard Moksnes er en tidligere lagkamerat fra fotballen. Har riktignok ikke snakket med ham på 25 år, men ingen overraskelse om han er en suksess i livet. En flott kar
Flott å se at du også forteller fra din Fysioerfaring - vanligvis er det @RP7 som bruker sin egen erfaring og ekspertise her på forumet

Sjelden hørt deg så god BE  🙂 

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Tapapa said:

Kult at det er flere som er eksperter på idrettsskader her på forumet. Før visste jeg bare om Robban Pires numero sept, men så viser det seg at vi har flere eksperter her. 

Del gjerne mer av kunnskapen deres Bekkern og Simbad! 

Jeg vil ikke påberope meg å være ekspert, men jeg har min erfaring og kunnskap. Både Bekkern og RP7 har nok en god del mer erfaring på området enn meg selv. 

 

Godt nyttår alle sammen. Måtte 2020 bli et bra Arsenalår. 

Edited by Simbad
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Stefanb said:

Helvete.

Holding gjør det jævlig bra. Får en ACL skade.

Chambers gjør det jævlig bra. Får en ACL skade.

Er det mulig å ha så uflaks?! 

 

Er jævlig typisk Arsenal flaks... Fyfaen..

Link to comment
Share on other sites

Man regner ca 1 ACL skade i året for en tropp på 25 spillere. Ser man over mange år så har Arsenal ikke hatt flere enn forventet, men blir veldig synlig når tre forsvarsspillere får det over 2 sesonger. 
Det er forventet at 80% av spillerne kommer tilbake til samme nivå etter en slik skade. Det betyr at 20% ikke gjør det. Tilleggsskader spiller inn her. 
 

Det er riktig at det skjer flere skader hos damer enn hos herrer og det er oftere kontakt mellom spillerne hos herrene enn hos damene. 
Vi vet at skadeforebyggende øvelser (som blandt annet nordic hamstring) har en positiv effekt. Spesielt hos damer så vil fokus på landing ved hopp være viktig. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, RP7 said:

Man regner ca 1 ACL skade i året for en tropp på 25 spillere. Ser man over mange år så har Arsenal ikke hatt flere enn forventet, men blir veldig synlig når tre forsvarsspillere får det over 2 sesonger. 
Det er forventet at 80% av spillerne kommer tilbake til samme nivå etter en slik skade. Det betyr at 20% ikke gjør det. Tilleggsskader spiller inn her. 
 

Det er riktig at det skjer flere skader hos damer enn hos herrer og det er oftere kontakt mellom spillerne hos herrene enn hos damene. 
Vi vet at skadeforebyggende øvelser (som blandt annet nordic hamstring) har en positiv effekt. Spesielt hos damer så vil fokus på landing ved hopp være viktig. 

Helt enig, som jeg skulle ha sagt det selv! 

Link to comment
Share on other sites


×
×
  • Create New...