Jump to content

Alexis Sanchez


Simbad

Recommended Posts

Hvis det er slik at de vil legge 70M på bordet så er det bare å selge om han ikke vil signere.... Heller det enn å miste ann gratis....

For 70M kan vi få grei kvalitet inn, pluss jeg regner med vi fortsatt har penger å bruke, før et evt salg av Alexis.

 

Sprøtt å tenke på at bare for litt siden var Ronaldo offisielt verdens dyreste spiller for rundt 80 mill pund, og var det veldig lenge (selv om det er spekulert i at Bale var dyrere). Nå er milliardgrensa sprengt og det snakkes om Neymar for 2 milliarder. Det er ganske utrolig at det i det hele tatt blir vurdert å beholde en spiller på utgående kontrakt dersom et bud på 70 (!) mill pund er reelt.

Disse summene gir egentlig bare en sur bismak. Håper det normaliserer seg etterhvert og vi får fokus på fotball og lojalitet igjen. Akkurat dette gjelder ikke Sanchez, der føler jeg han er mer interessert i fotball enn pengene. Og han vil konkurrere mot de beste og etter å ha bivånet han i Arsenal de siste tre årene kan jeg både forstå og respektere det.

Så kan vi nevne strake motsetningen som van Persie, Anelka og Cole som de tre verste. Men det har blitt en del i Arsenal de siste par tiår

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Det er godt mulig at det er kynikeren i meg som taler, men jeg sitter med en følelse av at penger så absolutt er en vital del i denne sammenhengen.

 

Jeg er ikke i tvil om at fotballen er det viktigste for Alexis Sanchez, han har en vinnerskalle både på godt og vondt, og jeg er langt på vei enig med Ulfagrafr i at for "personen" Sanchez så er det fotballen som er alfa og omega. Men i begrepet "fotballen" så er det ikke bare det å spille fotball, men like mye det å være best både som fotballspiller og som "lagenhet". Hovedårsaken til at fotballspilleren Alexis Sanchez eventuelt forlater oss har ikke noe med manglende lagfølelse å gjøre, og hvis vi skal være ærlige så er begrepet "lagfølelse" et noe søkt begrep i dagens fotball. Jeg mener det finnes mange slags lagfølelser, alt fra den "nå i nuet lagfølelsen" (som de fleste spillerne har når de er i en klubb) til den "ekte lagfølelsen" som kommer av et langvarig forhold til en klubb.

 

Jeg er overbevist om at den "lagfølelsen" Alexis Sanchez viste når han spilte for Arsenal er så ekte som det er mulig når man er en kortere periode i en klubb, men jeg tror også at han til en viss grad føler seg sviktet av klubbens ledelse når det ikke ble satset nok på å skape et vinnerlag i den perioden han har vært i klubben og slik jeg (rent subjektivt) tolket hans ansiktsuttrykk og fakter utover i sist sesong så følte jeg noe av den samme frustrasjonen fra hans side som jeg selv har uttrykt her på forumet (som sagt en meget subjektiv vurdering fra min side).

 

Når jeg i postens første linje skriver at jeg tror penger er en vital den i denne sammenhengen, så er det to punkt jeg tenker på da.

 

Det første er "egoet". Jeg tror ikke det er pengene i seg selv som er drivkraften og spillere som Alexis Sanchez kan nok leve godt i all fremtid på det de har tjent så langt, men et av hovedpunktene for å måle en spillers "kvalitet" i dagens kyniske fotballverden er penger, det er umulig å komme bort fra den "sannheten". Og spillere er ikke dummere enn at de vet hva likeverdige spillere får betalt i andre klubber og ved hjelp av egoet så kommer de inn i en ond sirkel der de ikke kan stå tilbake fra andre spillere de selv sammenligner seg med. Liker jeg denne utviklingen? Nei så absolutt ikke! Etter min mening så er lønnsnivået generelt sett rett og slett "sykt", jeg har ikke noe bedre ord for å beskrive dette.

Det andre punktet som gjør at jeg tror dette også i stor grad handler om penger, er det amerikanerne kaller "entourage". Dette er personene rundt en "stjerne", og i denne sammenheng en god fotballspiller. Det er agenter, rådgivere m.m. som alle er ute etter sin del av kaka, og jeg er overbevist om at denne gjengen ikke alltid har sin klients beste i tankene når de eventuelt manipulerer den personen de i utgangspunktet skal hjelpe.

 

Som vanlig ble det et litt for langt foredrag fra min side, men min konklusjon er:

Alexis har en reell klubbfølelse for Arsenal (så langt det er mulig etter å ha vært her noen få år), men han har mistet troen på at Wenger skal skape et vinnerlag.

Det å vinne er mål nummer en for Alexis, og da vil han til et sted der han tror det er mulig.

Og selvsagt er penger en drivkraft i det hele, av flere grunner som nevnt ovenfor.

 

EDIT!

 

For å forlenge foredraget mitt og komme med noen flere hypoteser, så satt jeg med en teori som var så hypotetisk at jeg ikke ville ta den med i det jeg skrev over. Men siden jeg nå opplever at det er kommentatorer ute på verdensveven som har tanker som går i samme retning som undertegnede så velger jeg likevel å ta med det som kanskje er min "hovedhypotese" vedrørende Alexis Sanchez.

 

Alexis Sanchez SKAL til Manchester City og Guardiola, uavhengig om det blir denne sesongen eller neste.

 

Mine særdeles hypotetiske "bevis" for dette er følgende:

Alexis Sanchez kommer mot slutten av foregående sesong med et påstått lønnskrav på +£300K (pr uke), og han forventer ikke at Arsenal skal godta dette.

I løpet av av sommerferien så stiger dette påståtte lønnskravet til £400K, vel vitende om at Arsenal ikke kan innfri dette.

Det blir gitt signaler fra Arsenal til Sanchez-leiren at et eventuelt salg kun er akseptabelt hvis det skjer til en klubb utenfor Premier League.

Sanchez står fast på sitt mål om en overgang til ManC og når Bayern München lufter sin interesse så blir det nevnt et lønnskrav som vil gjøre Sanchez til den lønnsledende spilleren i Bayern (by far), og Bayern innser at denne overgangen er uaktuell.

Igjen gjenstår bare ManC som et reelt alternativ, slik Sanchez ønsker.

Så kommer plutselig PSG på banen og dette er en klubb som har penger i bakhånd (arabiske eiere), så den eneste måten å bli kvitt denne interessen er å komme med et enda mer hinsidig påstått lønnskrav på £500K. Dette synes å være en effektiv måte å bli kvitt interessen fra PSG på.

 

Dette er selvsagt bare et hypotetisk tankespinn fra min side, men jeg ser det ikke som fullstendig usannsynlig likevel.

Jeg ser det ikke som usannsynlig at Sanchez ender i Manchester City til slutt, det store spørsmålet er om Arsenal gir etter og lar han gå i dette overgangsvinduet eller tar det økonomiske "tapet" med å tvinge han til å bli en sesong til.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter her og funderer litt på tilfellet Alexis Sanchez og fordøyer diverse rykter og twittermeldinger.

 

Det er godt mulig at jeg leser for mye inn i det som kommer fram på verdensveven, men problemstillingen for meg er enkel:

- Alexis Sanchez vil bort fra Arsenal og han SKAL til Manchester City (det er hans eneste og absolutte alternativ). Nå er han plutselig "for syk" til å starte treningen med Arsenal (der han skal være på plass i morgen) hvis vi skal tro antydningene på hans twitterkonto.

- Arsenal ønsker selvsagt å beholde Alexis Sanchez og helst få underskrevet en ny kontrakt.

- Arsenal har for en gangs skyld bestemt seg for å være "steinharde" og ikke være ett lett bytte for spiller, agenter og "kjøpende klubb". Et eventuelt salg skal være til en klubb uten for Premier League.

 

Så hva er "fallgruvene" for Arsenal i denne sammenhengen(både med og uten salg):

- Hvis klubben står steinhardt på sine krav så er risikoen at Alexis Sanchez om fem måneder (og to dager) skriver under for City når han entrer sine siste seks måneder i sin Arsenalkontrakt. I så fall så vil Arsenal gå glipp av en merkbar overgangssum som de kunne oppnå ved et salg nå. Alt etter som hvordan første del av sesongen går, så vil kanskje "panikken" gripe våre ledere, og de lar han gå i januar slik at de kan få inn en brøkdel av den overgangssummen de kunne oppnå ved et salg nå.

- Det er ikke tvil om at Alexis Sanchez er en spiller som gir alt når han er på banen, han elsker å spille fotball, men samtidig så kan han også være ganske sutrete iblant når ting går han i mot. En potensiell fare ved å tvinge han til å bli ut kontrakten er at han vil fremstå som en liten "drittunge" som ikke lenger vil gi like mye som tidligere.

- Faren ved å gi etter for Sanchez er selvsagt at laget mister en kreativ kraft og styrker en av våre motstandere i hjemlig liga.

 

Hva kan være de positive konsekvensene i denne sammenheng (både med og uten salg):

- Hvis Sanchez blir så får vi en formidabel angrepsrekke, med Alexis, Özil og Lacazette, og hvis denne fungerer denne høsten så kan kanskje (håper de største optimistene) dette føre til at Sanchez endrer mening og blir værende i klubben.

- Hvis en spiller som ikke ønsker å være i klubben (Sanchez) blir solgt så frigjør det midler til å hente inn en spiller som ønsker å være her. Selv om denne nye spilleren i utgangspunktet er av samme kvalitet som Sanchez, så kan ønsker om å spille for klubben samt et mulig bedre "miljø" blant spillerne føre til at vi får en minst like god angrepsrekke selv om Sanchez ikke lenger er i klubben.

 

For min egen del så ønsker jeg selvsagt helst å beholde Alexis Sanchez, men jeg mener også at han kan erstattes. Kanskje får vi ikke inn en ny spiller av hans kaliber, men frykten min er ikke så alt for stor så lenge Wenger er villig til å finne en god erstatter. Selvsagt er en klubb i PL ikke et sted hvor jeg ønsker at Sanchez skal havne, men hvis han likevel havner der neste sesong så vil jeg heller selge han for en god penge (og den må være god) nå, enn å la han gå gratis neste sesong.

 

Link to comment
Share on other sites

Tenker litt det samme som deg, Polljen.

 

Alexis er nok langt ifra uerstattelig. Thomas Lemar linkes jo som et greit alternativ..

Vi burde prøve å få iallefall 60M for han nå, og få han ut av PL, til f.eks PSG.

Link to comment
Share on other sites

Alexis som spiller er nærmest uerstattelig. Men Arsenal som lag kan fint bestå. Jeg er også enig i at han enten får bli ut sesongen eller stikke til utlandet. Håpet er jo at city ikke vinner noe neste år heller og PeP stikker... da er vel hele trekkplasteret til city mot alexis borte.

Link to comment
Share on other sites

Tenker litt det samme som deg, Polljen.

 

Alexis er nok langt ifra uerstattelig. Thomas Lemar linkes jo som et greit alternativ..

Vi burde prøve å få iallefall 60M for han nå, og få han ut av PL, til f.eks PSG.

Når det gjelder eventuell ny klubb for Sanchez, så tror jeg at det er lite sannsynlig at han selv vil gå til en klubb utenfor Premier League.

Så problemstillingen man må ta stilling til (hvis jeg har rett i mine spekulasjoner) er om han skal gå til ManC (mest sannsynlig alternativ) nå for en god slump cash eller om han skal gå dit neste sesong for null cash til Arsenal.

 

Problemestillingen er vel del man kaller "pest eller kolera", begge alternativene er dårlige, og det å finne det beste av de to er særdeles vanskelig. Pr. idag, forutsatt en bra erstatter, så er jeg særdeles motvillig kommet til den konklusjon at klubben kan like godt selge han nå (selv om det er til ManC).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg sitter med en viss følelse at noe av det viktigste for enkelte her på forumet er å "straffe" Alexis Sanchez, okke som.

 

Jeg har ingen problemer med at Sanchez ikke starter kamper hvis vi har bedre alternativer offensivt. Det som for meg er problemet er at enkelte her egentlig ikke bryr deg det minst om "formen" til Sanchez og selv om han sportslig sett er det mest fornuftige å starte med han i en eller annen fremtidig kamp så SKAL han benkes uansett. For meg så er det hva som jeg tror fungerer for Arsenal (til enhver tid) som er det viktigste, ikke hvilke meninger jeg har om konkrete spillere

 

Hvis misnøyen/hatet? med/til Sanchez er så stor at han ikke skal starte kamper så er det forsåvidt greit å vil ha han ut av laget, men i så fall hvorfor på benken? Hvis man ikke ønsker å se Sanchez på banen for Arsenal så burde vel det mest redelige være så si dette rett ut og henvise han til tribunen og ikke benken.

Hvis man derimot mener at Sanchez ikke er det beste valget, rent sportslig, så er det jo fornuftig å ville henvise han til benken- Problemet mitt med noen av de som akkurat nå er mest "anti-Sanchez" er at jeg ikke helt forstår om det kun er det sportslige som fører til at han bør vrakes eller om det rett og slett er at de ikke tåler trynet på han.

Forhåpentligvis så misforstår jeg fullstendig, men jeg sitter også med følelsen av at det er noen som vil straffe Sanchez (av prinsipp) men som da prøver å finne flest mulige sportslige årsaker for å begrunne misnøyen, det som er "problemet" mitt der er at de samme forumistene gjerne ikke legger like tøffe kriterier til grunn når andre spillere skal vurderes.

Jeg ser ikke bort i fra at noen av de som nå viser misnøye med Sanchez (p.g.a. overgangsrotet) vil gå stillere i dørene hvis Sanchez plutselig fungerer på banen, så mye av ståket vil vel bli utvannet fremover.

Link to comment
Share on other sites

Hei Per.

 

Ønsker AS på benken.

Hans spill passer ikke godt nok i Arsenals flytspill da han holder for lenge på ballen. Han mister også ballen for ofte.

 

I kamper hvor vi sliter kan han komme inn og gjøre en forskjell.

 

Var det klart nok?

 

BE

Jepp ?
Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter med en viss følelse at noe av det viktigste for enkelte her på forumet er å "straffe" Alexis Sanchez, okke som.

 

Jeg har ingen problemer med at Sanchez ikke starter kamper hvis vi har bedre alternativer offensivt. Det som for meg er problemet er at enkelte her egentlig ikke bryr deg det minst om "formen" til Sanchez og selv om han sportslig sett er det mest fornuftige å starte med han i en eller annen fremtidig kamp så SKAL han benkes uansett. For meg så er det hva som jeg tror fungerer for Arsenal (til enhver tid) som er det viktigste, ikke hvilke meninger jeg har om konkrete spillere

 

Hvis misnøyen/hatet? med/til Sanchez er så stor at han ikke skal starte kamper så er det forsåvidt greit å vil ha han ut av laget, men i så fall hvorfor på benken? Hvis man ikke ønsker å se Sanchez på banen for Arsenal så burde vel det mest redelige være så si dette rett ut og henvise han til tribunen og ikke benken.

Hvis man derimot mener at Sanchez ikke er det beste valget, rent sportslig, så er det jo fornuftig å ville henvise han til benken- Problemet mitt med noen av de som akkurat nå er mest "anti-Sanchez" er at jeg ikke helt forstår om det kun er det sportslige som fører til at han bør vrakes eller om det rett og slett er at de ikke tåler trynet på han.

Forhåpentligvis så misforstår jeg fullstendig, men jeg sitter også med følelsen av at det er noen som vil straffe Sanchez (av prinsipp) men som da prøver å finne flest mulige sportslige årsaker for å begrunne misnøyen, det som er "problemet" mitt der er at de samme forumistene gjerne ikke legger like tøffe kriterier til grunn når andre spillere skal vurderes.

Jeg ser ikke bort i fra at noen av de som nå viser misnøye med Sanchez (p.g.a. overgangsrotet) vil gå stillere i dørene hvis Sanchez plutselig fungerer på banen, så mye av ståket vil vel bli utvannet fremover.

 

 

Hei Per.

 

Ønsker AS på benken.

Hans spill passer ikke godt nok i Arsenals flytspill da han holder for lenge på ballen. Han mister også ballen for ofte.

 

I kamper hvor vi sliter kan han komme inn og gjøre en forskjell.

 

Var det klart nok?

 

BE

 

Siden det vel er meg i tillegg til ben elfen som har vært mest kritisk til AS så velger jeg å sitere han her, for han beskriver nøyaktig hva jeg mener.

 

 

 

(Utover det synes jeg AS er en ego kødd, men det er underordnet det at det er Arsenal som teller)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjenner jeg er litt spent på hva vi får hjem hvis Chile ryker ut av VM denne pausen. De må vel ta poeng borte mot Brasil nå for å komme seg til VM. Alexis scoret iallefall vinnermålet i natt, så satser på han gradvis kommer seg i form.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner jeg er litt spent på hva vi får hjem hvis Chile ryker ut av VM denne pausen. De må vel ta poeng borte mot Brasil nå for å komme seg til VM. Alexis scoret iallefall vinnermålet i natt, så satser på han gradvis kommer seg i form.

Det vi får hjem er en god spiller som kan komme inn og avgjøre kamper for oss. VI har nå en sterk benk.

 

BE

Link to comment
Share on other sites

Ja vi får se, det var wengers mantra i sommer at det var så positivt med å ha han på utgående kontrakt når han skulle til VM i sommer. Så den teorien kan jo falle i grus nå.

 

Tror nok den teorien var mest i wengers eget hode også, prøve å vinkle noe negativt til positivt ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at noe av det mest irriterende i fotballen er "sulking players"...... Vi har en i laget nå som har prøvd å prate seg ut av klubben i lang tid, kjenner jeg blir fryktelig irritert av det. JEg skjønner ikke hvorfor vi ikke tok 60 mill nå i sommer og lot han gå. Bidraget hans denne høsten ser ut til å bli skuffende...

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at noe av det mest irriterende i fotballen er "sulking players"...... Vi har en i laget nå som har prøvd å prate seg ut av klubben i lang tid, kjenner jeg blir fryktelig irritert av det. JEg skjønner ikke hvorfor vi ikke tok 60 mill nå i sommer og lot han gå. Bidraget hans denne høsten ser ut til å bli skuffende...

 

Nå har vel ingen noe bevis for at Alexis noen gang har "pratet i lang tid". Såvidt meg bekjent finnes det ikke ett eneste intervju eller lignende, bortsett fra masse media oppslag som neppe er annet enn oppspinn. Hvis noen har "bevis" for at alexis har pratet og ikke ønsker seg her så gjerne kom med det.

 

Når det er sagt, var det som faen at Chile missa VM. Det tror jeg ikke er bra for en spiller på utgående kontrakt. Signerer han ikke ny kontrakt før jul, så bør vi selge for 20-30mill i januar.

Link to comment
Share on other sites

Sanchez har forsåvidt ikke pratet i det hele tatt, men enkelte av hans (litt "uskyldige") innlegg på sosiale medier kan lett tolkes som en del av hele praten på nettet i sommer.

 

Når det er sagt så mener jeg at Sanchez har oppført seg eksemplarisk etter at han kom tilbake fra ferien. Formen har vært på etterskudd da han hadde en senere ferie enn resten av laget (grunnet landslaget), men for meg så synes jeg at han er på rett vei.

 

Jeg er dog enig i at klubben burde akseptert Det påståtte £60 mill tilbudet i august. Men det er det jo lett å si i etterpåklokskap.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...