Jump to content

Alex Oxlade-Chamberlain


Umlaut

Recommended Posts

En analyse av kampen til Ox mot Palace

 

Jeg mener personlig at Chambo er best egnet til en kantrolle, men det er utvilsomt at han også kan gjøre en meget god figur innimellom på sentral midtbane, men han har noen mangler som hvertfall med det første gjør at han kan bli et enkelt "offer" for bedre spillere. Som f.eks. at han er rimelig veik i duellspillet og pasningsspillet er så som så.

 

Jeg mener at han burde fortsette utviklingen sin når Wilshere/Ramsey er tilbake ute på kanten i Walcott's fravær. Når Walcott er tilbake igjen så vil jeg gjerne se han ute på venstrekanten i ny og ne og variere med Cazorla da jeg føler at spanjolen uten spillere som Walcott og Ramsey ofte fører til en del forstoppelse av bevegelse uten ball. Jeg sa det allerede i 2011 når vi signerte Chamberlain at han hadde noe "Ribery"-esque over seg og det mener jeg ennå. Stor fart, god teknikk, voldsomt skudd og en god arbeidstetikk. Ikke verdens høyeste, men bygd som en okse. Pasningsspillet er han også meget god på for en kantspiller (som Ribery), men ikke helt der oppe som man forventer av en sentral midtbanespiller eller offensiv midtbane. Med Walcott på høyre og Chambo på venstre (Draxler på topp ;D) og Özil som offensiv midtbane så får man en meget stor variasjon av spillere.

 

Chambo kan gjøre mye av det Cazorla gjør. Nemlig å droppe litt dypere og skifte/ta opp de samme posisjonene som Ramsey og Özil. Samtidig kan han også dra av en spiller og ta løp i bakrom. Eller banke de inn fra distanse/spille gjennom en medspiller. Walcott vet vi alle hva kan gjøre så det trenger jeg ikke å forklare noe særlig. Attpåtil vil da Özil ha to "speed demons" i Chambo og Walcott som han kan tre igjennom. Samtidig som vi har Ramsey og potensielt en ny spiss som også har bedre bevegelse og mer fart til å gå på løp i bakrom.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Vår beste i dag, men jeg syntes han ble hemmet av Wenger sin måte å sette opp laget. Burde ha spilt rent på kanten og fått lov til å slå seg løs offensivt.

 

Er i mine øyne en betydelig bedre kantspiller enn han er midtbanespiller, men ved å la han spille mer på midten så vil han teknisk sett bli en mer komplett spiller på kanten etterhvert (motsatt av hva som har blitt gjort med Ramsey og Wilshere), men jeg ser på fremtiden hans som kantspiller og ikke som midtbanespiller. Han er rett og slett for rask, sterk, offensiv og teknisk til å bli hemmet på midten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ox skaper mer nedover vingene når han stiller fra start som sentral midtbanespiller. Har en utrolig utholdenhet og farta og styrken hans kommer faktisk bedre med sentralt enn på vingen. Siden denne sesongen er "over", bør han få mye tid. Fortsatt litt svak under press og gjør dumme ting, gir bort ballen mot Bayern OG mot Sutton når han er rett foran eget forsvar, men liker tendensene offensivt, er flink til å presse og vinner faktisk en del baller.

 

Ser for meg at hans fart ved siden av Xhaka kan bli viktig. Må forbedre pasningsfoten, men har faktisk et ganske bra overblikk, ser hullene i motstanderens forsvar som Coquelin og Elneny aldri ser. Gir oss løp fra dypet og evnen til å forsere en mann, noe vi har manglet på midten en stund.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tvil om at OX har fått en «ny vår» etter at han fikk spille sentralt. Jeg er fremdeles skeptisk til at han skal bli den permanente erstatteren til Cazorla, men jeg ser gjerne at han får spille mye i den posisjonen i tiden som kommer, og kanskje gjør han posisjonen til sin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ingen tvil lenger i mine øyne. Chamberlain er en midtbanespiller. Var fantastisk mot Bayern i går og har egentlig vært det stort sett hver eneste kamp han har spilt sentralt.

 

Han og Xhaka virker også å være et godt partnerskap, noe jeg har spådd at de ville bli hvis Wenger noen gang tok sjansen på det.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder OX så var mine tanker rett og slett at han hadde fått nok sjanser men ikke innfridd, nok et talent der det talentet var overvurdert. Men det er tydelig at han har vist noe helt annet etter at han ble flyttet sentralt, og ikke minst så er han forbausende nok merkbart bedre også defensivt etter at han kom sentralt.

 

Det er vel ikke noen hemmelighet at OX sin yndlingsposisjon er sentralt og ikke på kant og skal man være unødvendig "mistenksom" så er det litt merkverdig at han tydeligvis er mer konsentrert defensivt nå når han slapp unna kantrollen. Uansett så håper det ikke bare et et OX-blaff, men noe å bygge videre på.

Til en viss grad så minner dette om Coquelin som var på vei ut av klubben, Wenger hadde mistet troen på han (det samme hadde jeg og mange andre av fansen også gjort), så var nøden så stor at det ikke var andre alternativer enn å la Coq slippe til den vinteren og suksessen var et faktum. Nå har Coq stagnert noe, men jeg er usikker på om det skyldes han selv (helt og holdent) eller om det skyldes at han blir brukt "feil", d.v.s. for offensivt.

Link to comment
Share on other sites

Nå har Coq stagnert noe, men jeg er usikker på om det skyldes han selv (helt og holdent) eller om det skyldes at han blir brukt "feil", d.v.s. for offensivt.

Definitivt ikke "bare" Coquelins feil. Ser ut som han blir bedt om å spille mer som en indreløper med Xhaka i en dypere posisjon. Skal Coquelin spille som den offensive av de to er det bare å kvitte seg med han, Ramsey, Ox, Wilshere, Santi og Elneny er langt bedre med ballen offensivt enn Coquelin.

 

Mener forøvrig at Coquelin er i dårlig form også, ikke samme innbitthet eller disiplin for å vinne ballen. (Sistnevnte kan muligens tillegges manager)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Så vidt jeg husker så fikk vel Ox debuten sin mot United når vi tapte 8-2?

 

Så i debut har han nå 2-13 i målforskjell...

 

Henry sier også dette :

Oxlade-Chamberlain slaktes av Henry

Alex Oxlade-Chamberlain forlot denne sommeren Arsenal, og signerte for Liverpool. I debuten i går gikk han og klubben på en solid 5-0-skrell mot Manchester City. Som om ikke debutkampen var skrekkelig nok i seg selv, får "Ox" nå også stryk fra Arsenal-legenden Thierry Henry.

- Man må jo bidra med noe. Jeg har fulgt ham lenge, og jeg vet fremdeles ikke hva han er god på. Man ser på alle spillere hva de er gode på. Han må se til å bidra med noe, og gi treneren noe å jobbe med.

Link to comment
Share on other sites

Debuterte professjonelt mot Huddersfield i en 5-0-seier for Soton. 7-13 er fremdeles ikke fantastisk, men ikke like ille ;)

 

Hehe, ja han har fortsatt ikke vunnet med sin nye klubb, heller ikke i CL. Måtte det holde lenge! Gikk ikke Bale også veldig lenge uten seier med tottene? Får håpe noe lignende skjer med Oxlade og Pool ;)

Link to comment
Share on other sites

OX var dum nok til å hylle alt med Liverpool etter 2 dager i klubben også. Vitner vel om en fyr med litt lite innenfor topplokket. Det forklarer jo hvorfor ikke han er bedre nå enn som 18?åring som han var når han kom til oss

Eller så forklarer det bare at han har snakket med kommunikasjonsavdelingen til Liverpool i forkant, akkurat som våre nye leser opp ræl gitt av våre spin-doctors når de gir sine første intervjuer.

Link to comment
Share on other sites

Det å hylle en ny klubb er vel nærmest en uskrevne regel, uansett klubb, så jeg er enig med Tapapa i at man ikke skal legge så mye i den typen uttalelser.

 

Det har jo vært standard at nye spillere i Arsenal "alltid" har drømt om å spille under Wenger. Jeg har på langt nær alltid trodd på de uttalelsene heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Merkelig å gå fra en klubb der han får spille mye til benkesliter og småcuper. Liverpool historisk er en mye større klubb ja, men vi skal tilbake til 70-80 tallet da de virkelig var gode... men savner han faktisk ikke. Produserte ytterst lite i klubben.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig å gå fra en klubb der han får spille mye til benkesliter og småcuper. Liverpool historisk er en mye større klubb ja, men vi skal tilbake til 70-80 tallet da de virkelig var gode... men savner han faktisk ikke. Produserte ytterst lite i klubben.

----

 

Liverpool er vel ikke en MYE større klubb enn Arsenal, SÆRLIG hvis vi ser historisk på det... Ja, Liverpool har gjort det betydelig skarpere i Europa, og de har fem ligagull flere enn Arsenal. Men Arsenal har jo mange flere FA-cup-titler, Arsenal har gjort det mye bedre enn Liverpool i PL-æraen, og de har vært kontinuerlig i toppserien siden første verdenskrig... absolutt ingen grunn til å ha "mindreverdighetsfølelse" overfor scouserne. Deres posisjon, særlig her hjemme, kan for en stor del tilskrives at de "tilfeldigvis" hadde sin storhetstid de første 20 årene man sendte engelske fotball på TV her hjemme. Dette er LITT som Gjermund Eggen, som ble trippel verdensmester i det første TV-sendte ski-VM (Oslo 1966). Snakk om å kjenne sin besøkelsestid. Nå var vel Eggen mer døgnflue enn Liverpool, men prinsippet om TV-mediets "makt" står ved lag. Dette forklarer jo også hvorfor Leeds er en slik populær klubb her hjemme, De var også blant de ledende klubbene i Tippekampenes barndom. Da fikk de en status her hjemme som de har surfet på, også gjennom alle de magre årene etterpå. Akkurat som Gjermund Eggen, som fortsatt har legendestatus.

 

Ser for øvrig ingen grunn til å disse Ox. Han er historie for oss, og det var korrekt å selge ham. Han hadde et stort talent, men har dessverre for ham ikke fotballintelligens nok til å forvalte talentet sitt. Merkelig at Klopp ville betale £35M for ham med bare ett år igjen av kontrakten.

Link to comment
Share on other sites

----

 

Liverpool er vel ikke en MYE større klubb enn Arsenal, SÆRLIG hvis vi ser historisk på det... Ja, Liverpool har gjort det betydelig skarpere i Europa, og de har fem ligagull flere enn Arsenal. Men Arsenal har jo mange flere FA-cup-titler, Arsenal har gjort det mye bedre enn Liverpool i PL-æraen, og de har vært kontinuerlig i toppserien siden første verdenskrig... absolutt ingen grunn til å ha "mindreverdighetsfølelse" overfor scouserne. Deres posisjon, særlig her hjemme, kan for en stor del tilskrives at de "tilfeldigvis" hadde sin storhetstid de første 20 årene man sendte engelske fotball på TV her hjemme. Dette er LITT som Gjermund Eggen, som ble trippel verdensmester i det første TV-sendte ski-VM (Oslo 1966). Snakk om å kjenne sin besøkelsestid. Nå var vel Eggen mer døgnflue enn Liverpool, men prinsippet om TV-mediets "makt" står ved lag. Dette forklarer jo også hvorfor Leeds er en slik populær klubb her hjemme, De var også blant de ledende klubbene i Tippekampenes barndom. Da fikk de en status her hjemme som de har surfet på, også gjennom alle de magre årene etterpå. Akkurat som Gjermund Eggen, som fortsatt har legendestatus.

 

Ser for øvrig ingen grunn til å disse Ox. Han er historie for oss, og det var korrekt å selge ham. Han hadde et stort talent, men har dessverre for ham ikke fotballintelligens nok til å forvalte talentet sitt. Merkelig at Klopp ville betale £35M for ham med bare ett år igjen av kontrakten.

 

Mulig ordet mye ble feil, men større er de. Fem mot våre null i europa, samt fem fler ligatittler er klar tale. FA cup'en henger vel sånn passe høyt, men ser man på lagene som er i finalen der siste 10-15 år, ser man fort at den har blitt nedprioritert av flere med noen få unntak.

Uansett, samma rakkern det. Savner ikke OX, det var poenget.

Link to comment
Share on other sites

Uansett, samma rakkern det. Savner ikke OX, det var poenget.

Der er vi for en sjelden gangs skyld helt enige. Personlig ønsker jeg alle som ikke vil være hos oss, langt vekk. Da får det være det samme om de heter Sanchez, Özil, Debuchy, Mustafi eller noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...